
Elites: Concentration of media ownership
and control

What is the origin of this pattern of Australian media ownership and

control? In framing the Federation of Australia in 1901, our founding

fathers bestowed great responsibilities on the Australian Parliament for

national communications policy. Most of them would turn in their

graves if they could see the outcome at the end of the twentieth

century. Section 51(v) of the Constitution gave responsibility for ‘postal,

telegraphic, telephonic and other like services’ to the Commonwealth

Parliament, and this section has been held since to include broadcasting

as well. Print media was not envisaged in 1901 as being subject to

Commonwealth laws, although subsequently the structure of newspapers

has been affected by other regulations relating to broadcasting, foreign

ownership and competition.

There have been several key justif ications behind the regulation of

Australian broadcasting. The limited electromagnetic space has been a

major factor which underpinned government regulation of broadcasting.

Licences to broadcast were granted by the Commonwealth government

to particular companies, individuals or interest groups. Hence, privileged

access was granted to public assets, although licences were intended to

carry with them reciprocal obligations. We shall see later in this chapter

how the granting of broadcasting licences, and the conditions attached

to the holding of such licences, has been the subject of blatant partisan

favouritism on the part of the Lyons, Menzies, Fraser, Hawke and

Keating administrations during the past 60 years.

Governments also assume that broadcasting has a uniquely powerful

impact on society, especially the alleged intrusiveness into people’s lives

of commercial television and its influential agenda-setting capacity. The

political process has striven for an elusive ‘balance’ in content, usually

sought to be administered through a broadcasting authority (the Aus-

tralian Broadcasting Control Board from 1949 to 1976, the Australian

Broadcasting Tribunal from 1976 to 1992, and the less overtly regula-

tory Australian Broadcasting Authority since 1992). The principal piece

of broadcasting legislation in the second half of the twentieth century—

the Broadcast and Television Act 1942—long held broadcasters responsible

for providing ‘adequate and comprehensive’ programs, although regu-

lators struggled to interpret what this meant or how it might be

implemented.

Does it matter, and does anyone care, that Australia’s pattern

of media ownership and control is so highly concentrated? The

FINAL ART 5
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 5



arguments against high levels of concentration of ownership may be

summarised as:

• potential abuse of power;

• loss of diversity of expression;

• conflict of interest; and

• repressive journalistic culture.

Potential abuse of power

Arguments against concentration of ownership rest on the premise that

the unchecked concentration of power is undesirable. Media conglom-

erates are generally controlled by a small group of people who are

unelected and, in many ways, unaccountable to the community at large.

Where proprietors have a high level of ownership of a media group,

such as the Murdoch family, which owns about one-third of News

Corporation, or the Packer family, which also owns about one-third

of the shares of Publishing and Broadcasting Ltd, the chances are clearly

greater for proprietors to have a dominant influence over editorial policy

and content. On the assumption that media are influential in people’s

lives, it is the arbitrary power, and the potential for its abuse, which is

of central concern. This is a position consistently taken by Royal

Commissions in the United Kingdom and Canada, and was also the

f inding of a major Victorian government inquiry into problems associ-

ated with high levels of concentration of daily newspaper ownership

which reported in 1981.2

Loss of diversity of expression

In the healthiest democracies, a wide range of diverse opinions are

offered, and media offer a plethora of different positions, values and

biases. No citizen is obliged to accept any particular position or

argument, but the principle of a person’s democratic right to put their

view is of paramount importance. The most desirable media systems

ensure that ‘a hundred flowers of opinion’ can bloom. The core of the

problem with concentration of ownership is not that we have a few

media demon owners who dream up evil schemes to foist upon the

public through their media outlets, or that they can easily manipulate

an unsuspecting public, but that we lack suff icient ideological diversity

within our media system. A key theme of this book is the potential

that exists for greater ideological diversity with the new media.

Australian media are essentially dominated by a commercial ideology,

FINAL ART 6
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

6 • newmedia.com.au



and while this is the institutional reality of our economic system, it

inevitably restricts the full range of diverse and antagonistic views that

the system can offer its media publics. We will not solve the alleged

problems of concentration of media ownership by simply adding more

players to the system if they are all ideological players of the same kind.

Take the following theoretical and somewhat fanciful exercise in attempt-

ing to change the players who own and control the daily newspaper

interests. For the sake of this exercise, picture the Australian capital cities

in the mid-1970s, with their dailies owned by the Herald and Weekly

Times group’s morning Sun News Pictorial and the evening Herald,

Fairfax’s Sydney Morning Herald and Australian Financial Review, and

Murdoch’s Australian.

Just suppose that only one of these commercial papers could

somehow remain with the same commercial owner, but that all of the

others were sold individually to, say, the Australian Council of Trade

Unions, the Australian Conservation Foundation, the Brotherhood of

St Lawrence and the Australian Council for Social Services (assuming

for this exercise that these groups could afford and wanted to buy

them!). This would produce an ideological mix within the ownership,

where more diverse opinions and alternatives would most likely be

offered. When media executives pontif icate that we enjoy the world’s

best television, or boast that Australia has the freest and most open

media system, they rarely acknowledge the limitations that the domi-

nance of commercial ideology imposes on the achievement of full

diversity. Of course, commercial media are central to our framework

of institutional communications, but surely they ought not to dominate

the whole system?

Conflict of interest

Media outlets cover the breadth of f inancial dealings in the Australian

business scene, and conflicts of interest can arise where media owners

are directly involved with other business activities which inevitably get

media coverage in the outlets they control. Vic Carroll, a former

editor-in-chief of the Sydney Morning Herald and a former managing

editor of the Australian, made this comment on the problem:

[A]ll media are potentially compromised when the media owner/controller

has substantial non-media interests. They are politically compromised

when the non-media interests involve government licences. We do not

expect News Corporation newspapers to be vigorously critical of the two

airline policy whilst News controls Ansett. We do not expect them to

investigate fearlessly the terms and conditions of Fox Studios’ deal with

FINAL ART 7
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 7



the NSW government over the Sydney Showground. We do not expect

the Nine Network’s current affairs programs to be profoundly sceptical

of casino values. But we should expect someone to be doing these things

and that will only happen while there is a diversity and separation of

ownership.3

It is a contention of this book that we need as many media players as

possible to be involved, portraying different perceptions of the world

and what it could be like.

Another area of concern about conflicts of interest arises where a

Minister with portfolio responsibilities for media policy becomes, or is

perceived to become, captured by particular media commercial interests.

A good example of this was provided by Peter Westerway, former Chair

of the Australian Broadcasting Tribunal, who said at a 1997 conference

on media ownership and control:

[O]ne of Paul Keating’s f irst, if regrettable, acts as Prime Minister was to

appoint his old friend, Graham Richardson, as the Minister for Transport

and Communications. He became somewhat better known as ‘the Minister

for mates,’ or alternatively ‘the Minister for Channel Nine.’ Richardson’s

twisting and turning over policy issues is a story in itself (ably described in

Marian Wilkinson’s book The Fixer). But on the central issue with which

we are concerned today—media ownership and control—Mr Packer’s

warm friend and well paid future employee was very single minded.

Take it from one who canvassed no less than four ministers and a prime

minister seeking support, that Graham Richardson’s mission as a Minister

of the crown was clearly the same as it is now: to arrange matters to suit

his mates. And no one else in the government—including the Prime

Minister—was going to stop him.4

Repressive journalistic culture

Signif icant differences of opinion occur, of course, across the commer-

cial media and within individual media organisations. It is common

editorial practice of many daily newspapers to commission senior

journalists with diametrically opposed views to write detailed feature

articles on major issues. Some newspapers recruit leading journalists,

such as Kenneth Davidson or Paddy McGuinness, because of their

particular political position, be it left or right wing, in an attempt to

contribute to the balance of the paper. There are, however, few

examples of the recruitment of highly radical journalists, from any side

of the political spectrum, who fundamentally challenge political and

social orthodoxy.

Many journalists try to debunk the fears expressed about concentra-

tion of media ownership by stating that in all of their years of journalism,

FINAL ART 8
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

8 • newmedia.com.au



no owner has ever told them what to write. Commercial media

institutions, however, generate internal pressures which are a product of

the character of their ownership. The issue here is not that some bosses

actually direct their editors or journalists about what they may publish

or write, but rather that media personnel internalise the values of their

organisation and become conditioned by their occupational environment

into conventions of particular commercial institutional uniformity. Jock

Given, Director of the Communications Law Centre, has alluded to the

‘two views of reality’ that were offered by the Murdoch and Packer

camps about the future of Rugby League in New South Wales during

the nasty and protracted negotiations over television rights in 1997. What

emerged in the media coverage, he argued, was two images of Rugby

League:

. . . the honest, decent sport set upon by avaricious and unprincipled

demons of News Corporation, and a new world of super players, super

skills and super entertainment . . . The Murdoch papers have delivered,

relentlessly, for Super League. Channel Nine’s football coverage, at least

until it was supplemented by rights to some Super League f ixtures,

delivered for the Australian Rugby League (ARL).5

This example has been chosen not merely to show that a predictable

commercial bias intruded into the media coverage by the two media

companies involved in the f ight for television rights, but also to

demonstrate the pressures towards self-censorship on journalists working

within those organisations. How, for instance, could a Packer employee

possibly do a pro Super League journalistic piece in this circumstance,

or a Murdoch employee write a pro ARL status quo rights story?

Moreover, where media ownership is highly concentrated, the

covert pressures to toe the company line are greater because of the lack

of alternative employment opportunities. Mungo MacCallum, a flam-

boyant Canberra political correspondent for the Nation Review, observed

many years ago that ‘you get to know what you cannot write’. Similarly,

Max Walsh, an experienced managing editor of the Financial Review

and the Bulletin, once said that ‘there are no parachutes for editors’.

This pressure for conformity has become more serious in recent years

in Australia’s smaller capital cities as a result of the abnormally high

levels of concentrated ownership of daily newspapers, together with the

disappearance of most evening daily newspapers. Where do the jour-

nalists who ‘rock the boat’ unacceptably now f ind alternative similar

employment in the ‘company towns’ with one daily newspaper owner,

such as in Perth, Adelaide, Brisbane and Hobart? One would assume

that a business environment with vigorous press competition, plus many

FINAL ART 9
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 9



alternative avenues for editorial and journalistic employment, would be

much more likely to produce a dynamic, diverse and rich content

environment.

Broadcasting licences: Partisan patronage

The history of Australia’s pattern of media ownership and control

shows extraordinary political favouritism and pragmatism on the part of

governments towards media corporations judged to best serve the party’s

interests. Broadcasting policy has been one of the most blatantly

politicised and incompetently managed areas of government policy since

Federation, by both sides of Australia’s major political spectrum.

Australia’s media policy history is littered with special manifestations

of ‘Ozzie mateship’ towards media barons by governments of the day.

During the past six decades the most notable examples are:

• the Lyons government in the 1930s;

• the Menzies government in the 1950s;

• the Fraser government in the 1970s; and

• the Hawke–Keating administrations (1983–96).

The Lyons government in the 1930s

Rupert Murdoch’s father, Sir Keith Murdoch, enjoyed a close relation-

ship with Prime Minister Joseph Lyons when he was at the helm of

the Herald and Weekly Times Ltd in the 1930s. Historian Robin

Walker has documented an example when Murdoch was rewarded for

curbing press criticism of the Prime Minister:

In October 1934 Lyons wrote to the editor of the Melbourne Herald to

thank him for his great help in the elections. About a year later Murdoch

wrote to Lyons objecting to the recent regulations which curbed the extent

to which his and other companies could own a chain of wireless stations.

Two days later new revised regulations were gazetted . . . The price that

Lyons paid for his support was the suspicion that the Prime Minister was

at the bidding of the managing director of the Herald and Weekly Times

Company Ltd.6

Joseph Lyons thus created the policy precedent whereby the Common-

wealth government facilitated increased levels of concentration of media

ownership.

FINAL ART 10
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

10 • newmedia.com.au



The Menzies government in the 1950s

The introduction of television to Australia in the 1950s was accompanied

by political interference. In 1958 the Australian Broadcasting Control

Board (ABCB) had the authority recommend to the government suitable

applicants to be granted television licences. When the ABCB, seeking

two licensees for television in each of Brisbane and Adelaide, found that

the applicants, the Sydney and Melbourne newspaper groups, breached

government policy in that television stations were supposed to be

controlled by local interests, they declined to recommend any applicant

for a licence to the government. They called for new applications for

one licence only in each city to be granted to local business, but the

government rejected this proposal—and without any public explanation

—in October 1958. After Parliament had risen prior to an election, the

Postmaster-General announced that the Adelaide NWS-9 licence had

been granted to Rupert Murdoch, owner of the Adelaide News, the

ADS-7 Adelaide licence had gone to the Adelaide Advertiser, owned by

the Herald and Weekly Times group, Brisbane’s QTQ-9 had been

granted to Fairfax, and BTQ-7 had gone to Queensland Press, also owned

by the Herald group. It was the Menzies government that set in concrete

a media ownership pattern which essentially gave the major television

licences to the same big press/radio oligopoly, resulting in Australia

having levels of concentration of media ownership unprecedented in the

Western world.

The Fraser government in the 1970s

Malcolm Fraser’s government (1975–83) also provided some extraordi-

nary examples of political intervention into broadcasting licence

allocation, and commissioned some changes to the Broadcasting and

Television Act which became widely referred to as ‘the Murdoch amend-

ments’. Surely it is wrong for governments to rewrite national legislation

to suit the interests of a particular company at times which are

convenient to individual corporate interests. So, how did this happen?

In the late 1970s Murdoch acquired Channel 10 in both Sydney

and Melbourne, Australia’s largest city television markets. Murdoch by

then had begun his expansionist internationalisation of News Corpora-

tion, including the purchase of major American newspaper assets. Since

it appeared likely that he had become an American citizen to enable

him to purchase such assets, he was cross-examined (by Gareth Evans)

at the Australian Broadcasting Tribunal (ABT) inquiry into this acqui-

sition and asked whether he was legally an Australian resident, which

FINAL ART 11
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 11



the law required of broadcast licensees. This issue became clouded in

technicalities about the meaning of citizenship and Murdoch won.

Given the extent of his vast international media empire, and hence the

limited time spent in Australia, he could hardly be called an Australian

resident or Australian citizen. Later he became owner of more than

60 per cent of Australia’s major daily newspapers. Moreover, few

countries in the world have levels of foreign media ownership anywhere

near as high as Australia has allowed.

At the time of the ABT inquiry into the Murdoch takeover, there

was a ‘two station rule’ for television, intended to put a check on

further increased concentration of ownership of Australian media assets

by limiting the control of television licences to a maximum of two

for any one proprietor. Murdoch, who wanted a Melbourne–Sydney

television axis, therefore needed to divest a television station licence

in Brisbane, which he had held since 1958, or be in breach of the

Act. Occasionally, existing licence-holding duopolists bought a share-

holding in further licences but later divested these interests in order to

stay within the legal limit. There were considerable legal procedural

matters involved at the ABT hearing into Murdoch’s purchases about

‘warehousing’ shares during the acquisition. The ABT somewhat cou-

rageously ruled against Murdoch’s acquisition on public interest

grounds, arguing that his control of a Sydney–Melbourne network

would unduly concentrate media power. But later an Administrative

Appeals Tribunal review overturned the ABT’s decision in favour of

Murdoch.

Astonishingly, however, as a result of this saga, the Fraser govern-

ment changed the legislation with what came to be known as ‘the

Murdoch amendments’ which removed the important ABT’s public

interest powers that previously could be taken into account when

deciding on the suitability of corporate licensing changes. The revised

legislation redef ined the criteria for licensing by omitting concentration

of media control in metropolitan areas as an appropriate criterion for

consideration. So, as a result of these government policy changes, no

longer could the government’s regulatory body take into account public

interest issues in the allocation of public licences! The sad irony of this

episode was that the Australian Broadcasting Tribunal was itself a

creation of the Fraser government (in 1976), and the Prime Minister,

Malcolm Fraser, had said at the time of its inauguration that its role

would be to ‘depoliticise’ the licensing process! A decade later, Fraser

appeared as a private citizen, with another former prime minister,

Gough Whitlam, to speak at a public rally in Melbourne’s Treasury

FINAL ART 12
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

12 • newmedia.com.au



Gardens where he vigorously denounced the disastrous media ownership

legislative changes made by the Hawke administrations.

The Hawke–Keating administrations (1983–96)

The late 1980s witnessed the greatest spate of takeovers in Australia’s

corporate history, with extraordinarily bizarre buying and selling of

media assets. Though there were some complex policy factors at work,

especially the inevitable structural industry changes resulting from the

introduction of Australia’s domestic satellite system, the fact remains

that new government media legislation introduced by the Hawke

administration was the catalyst for this spate of media takeovers. In

November 1986, amendments to media ownership laws, which changed

the numerical limits to television station ownership, facilitated a suc-

cessful takeover early in 1987 of the Herald and Weekly Times group

by Rupert Murdoch. It also created a situation where virtually all

metropolitan television licences changed hands, with the result that most

of the new owners subsequently ran their newly acquired television

networks at substantial losses. Flawed legislation, coupled with one of

the most deplorable exercises in Australian corporate sector incom-

petence, meant that Australia’s commercial television industry, whose

history really had been ‘a licence to print money’, went broke for a

while. Staggering commercial television industry losses in the late 1980s

saw Frank Lowy selling the Ten Network, Alan Bond being forced to

sell the Nine Network (back to Packer), and Christopher Skase quitting

Qintex and the Seven Network before fleeing to Spain.

How could a government have possibly had a hand in this debacle?

With the introduction of the domestic satellite system in Australia in

the early 1980s, the issue arose of how to utilise the satellite’s capacity

to cover the whole of Australia to justify the existence of the system

and help Aussat, the domestic satellite company, pay its way. It was

necessary to alter the established balance of interests between metro-

politan television interests and cosy regional television monopolies

(among the most prof itable business enterprises in the country), other-

wise the satellite system would have been underutilised, thereby

incurring huge losses. A proposed system for regional television oper-

ators to take up supplementary licences, whereby the regional operator

would offer a second service via a supplementary licence, did not work.

The regional operators were generally reluctant to change an industry

structure which had provided them with such handsome prof it margins,

and few took up the offer of supplementary licences. While searching

for a solution to the satellite problem, the government was attracted to

FINAL ART 13
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 13



a suggestion that had been made by the Australian Broadcasting Tribunal

in 1984 to change the two station rule. The then Minister of Com-

munications, Michael Duffy, subsequently explained that the two station

limit rule

. . . was extraordinary because it equated holding a licence in Sydney and

Melbourne with Mt Isa and Shepparton, which in terms of power was

considerably different. The rule did not take into account the different

populations served by television licensees. Based on the 1981 Census data

a licence in Sydney served 3.3 million people, that is 22% of the

population. Mt Isa served 23000 people, that is 0.2% of the population.

So Channel Nine, at that stage, had 43% of the population, Channel 10

had 43% of the population, Fairfax 31% and the Herald and Weekly Times

28%. But Mt Isa and Broken Hill had 0.4% of the population, and Ballarat

and Shepparton had 3.3%. It was a ridiculous rule.7

On 21 November 1986, Duffy took a submission to Cabinet

favouring the abandonment of the two station rule, replacing it with a

provision which allowed a prescribed interest in any number of tele-

vision licences, provided the combined population of the area serviced

did not exceed 43 per cent of Australia’s population. Therefore, it was

recommended that the two station rule be changed to a system based

on the upper limits of the then television ownership audience reach,

bearing in mind that the combined Sydney and Melbourne television

markets comprised 43 per cent of Australia’s population. This ought to

have allowed more licences to be held by one interest, while still

keeping in check the levels of concentration of television ownership.

The Labor government was very divided on this issue, but eventually

opted for a proposal from the then Treasurer, Paul Keating, a disciple

of deregulation in all industry areas, for an upper limit of ownership

reach of 75 per cent which had to open up the floodgates. Minister

Duffy stayed steadfastly to his proposed limit of 43 per cent, but

Keating, with Prime Minister Hawke’s support, won the day—at 75 per

cent. Later, the Senate amended the legislation to allow for a maximum

audience reach of 60 per cent.

As a trade-off to government members who opposed this new

ownership policy, and who were concerned that the Labor Party

platform actually pledged diversity of ownership, new regulation was

introduced to limit the levels of cross-media ownership. Essentially, the

cross-media law provision under Labor was that a company could not

acquire a television station in a market where it owned a daily

newspaper with more than 50 per cent circulation in the same market.

Keating said that owners had to make choices about their medium, that

they had to choose to be only ‘princes of print’, ‘queens of the screen’ or

FINAL ART 14
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

14 • newmedia.com.au



‘rajas of radio’! As Rod Tiffen later put it, ‘[R]estrictions on cross-media

ownership were the one f ig leaf for maintaining diversity.’8 However,

the consequences of the changes to the legislation brought substantial

activity to the share market, and within weeks of the legislation being

passed, Murdoch bought the Herald and Weekly Times group, and a

corporate circus of television takeovers began with multiple changes

of ownership and control of licences. Although this brought some

new owners into the system, these tumultuous changes provided no

real diversity than before, and ended in f inancial disaster for many

companies.

These policy issues were among the most complex in Australia’s

media policy history, but in hindsight it is diff icult to see that any national

benef its have accrued from this bizarre policy period. The Howard

government (1996– ) subsequently came to off ice promising a thorough

media review of cross-media ownership, but after a protracted debate in

the major press outlets during much of 1997, together with powerful

lobbying from vested media interests, the Howard Cabinet f inally

decided, rather symbolically, to maintain the legislative status quo. It

must be acknowledged that this prevented the Packer organisation from

the possible acquisition of the Fairfax group as a result of legislative

change, which Packer had publicly sought, and which would have further

reduced the number of principal media players. In May 1999 all three

major media groups declared that they were in favour of the abandon-

ment of the cross-ownership limits.

If history judges governments merely on outcomes, it will be especially

unkind to the Hawke–Keating governments in the context of Australia’s

new map of media ownership and control. This Labor government’s track

media record during 1983–96 was partially responsible for:

• The break-up of the Herald and Weekly Times group, which

reduced the number of media oligolopists from four (Murdoch,

Packer, Fairfax, Herald) down to three. Paradoxically for a Labor

government, the Herald group had the most diverse share register

of all the media companies—an example of ‘people’s capitalism’.

• The greatest spate of takeovers in Australia’s commercial television

history, with unbelievable and unsustainable prices paid for licences.

There were many commercially stupid decisions, but they were

facilitated by Labor’s new legislation on television ownership and

control.

• A commercial television system which focused more programming

power on the six Sydney and Melbourne channels of 7, 9 and 10

(and with Sydney more dominant managerially than Melbourne) in

FINAL ART 15
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 15



a television industry now increasingly operated on a national net-

worked basis, paying lip service to regional needs.

• The highest levels of concentration of ownership of daily news-

papers in Australia’s history, with Murdoch owning more than

60 per cent of the major daily newspapers.

What conclusions can be drawn about the effective functioning of media

policy in Australia from these examples of blatant politicisation over

many decades? Governments and political parties are dependent on an

unelected group in society—the media owners and controllers—for their

electoral prospects. A political party elected to form a government

and administer the portfolio responsible for national media policies and

practices behaves in ways which suggest it feels beholden to keep media

members ‘on side’, otherwise it may risk defeat at the next election.

This is one of the most serious and unfortunate conflicts of interest

inherent in our system of government. Clearly, this is an area where

the democratic process has not worked in the way it was intended to

work.

The old media hegemony

The complex issues surrounding the alleged power and influence of

media institutions, of who owns and controls media, and how they

exercise that power, have always been subject to intense scrutiny by

interests vested and otherwise.

Media remain central to most people’s lives: the old adage still

remains true for many people today, that next to sleep and work, our

next most time-consuming activity is attending to media. We use media

to construct our version of what the world is like, and what we regard

as important issues in society depends in part on how the media choose

to represent them.

Every political party pays extraordinary attention to the agenda

constructed by the media, and how their particular party interests and

performance are portrayed, for better or worse. Media institutions are

also central to a great deal of f inancial activities, including an unpre-

cedented level of media share dealings during the past decade and a

half. Hence, media institutions and practices have a special prominence

in our society; they are signif icant f inancial organisations in our econ-

omy, major political influences in the democratic process, and central

players in the construction of our sense of place in society.

Some media scholars have drawn upon the economic determinism

school of thought proposed by Karl Marx in the 1860s, which has

FINAL ART 16
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

16 • newmedia.com.au



recently come to be revisited in debates about power in our contem-

porary information society. Briefly, Marx saw capitalist society as being

driven by the dual dynamism of investment and prof it. For Marx, the

central axis of the capitalist society was the connection between the

‘mode of production’ and the ‘relations of production’. The ‘mode’

constituted the products of a society, whether grown, manufactured or

extracted, to be used or consumed. He argued that the ‘mode’ of

production separated capital, which accumulated prof its, from labour,

the ‘relations’ of production. Capital would inevitably drive down the

costs of labour as low as possible. In Marx’s form of capitalism there

were only two classes, the owner and the wage slave—each locked in

an inevitable class war. Technological development emerged through

the logic of capitalistic necessity. For Marx, the only way that labour

could ‘win’ over capitalism was by socialising the means of production

through a revolution.

Marxism’s economic determinism was encompassed in related debates

about class and ideology by an Italian journalist and political activist,

Antonio Gramsci, who was a founding member of the Italian Communist

Party in the 1920s. He was imprisoned in 1926 where he wrote a major

treatise before his death in 1937. The notion of hegemony, essentially

def ined as the power or dominance that one social group holds over another, is

attributed to Gramsci. He was opposed to Marx’s strict economic

determinism, and preferred interpretations which centred on the role of

the human agency in understanding class and other social struggles in

historical change. Gramsci gave attention to the structuring of authority

and dependence on symbolical environments that correspond to the ruling

economic class in a society. According to Gramsci’s theory of ideological

hegemony, mass media are tools that ruling elites use to ‘perpetuate their

power, wealth and status [by popularising] their own philosophy, culture

and morality’.9 For Marx, the centrepiece was the economic class struggle,

whereas for Gramsci it was more critical to understand consciousness,

especially how the ruling class had the power to frame or def ine reality

in a way that perpetuated their class domination.

For much of the twentieth century, Australia had among the highest

level of concentration of media ownership and control in the democratic

world—Australia’s media ruling class. Although all were conglomerates,

there were signif icant differences in terms of the content offered, their

political outlook and their style. Their management invested in each

new medium as it arrived, were enormously competitive, suspicious of

each other, and made good prof its as media became a signif icant growth

industry of post-Second World War Australia. Each of the major

technological shifts was spaced with decades of institutional adjustment,

FINAL ART 17
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 17



notably the advent of radio in the 1920s and 1930s, television in the

1950s and 1960s, and the introduction of an Australian domestic satellite

in the 1980s.

For much of the twentieth century, Australian media expansionism

was built around ‘press moguls’—the Fairfaxes, the Murdochs, the

Packers—as well as the Herald and Weekly Times group (until 1987).

Since the 1960s about 90 per cent of what Australians read in news-

papers, hear on radio and watch on television are products of these

companies. Their collective ownership and control of so many media

outlets has given them a commanding political base. James Lull argues,

[O]wners and managers of media industries can produce and reproduce

the content, inflections, and tones of ideas favourable to them far more

easily than any other social groups because they manage key socialising

institutions, thereby guaranteeing that their points of view are constantly

and attractively cast into the public arena.10

It is important to point out that there are no uniform social

responses to the content offered by major media to their media publics.

Inevitably, there is an extraordinarily different set of human responses

by media consumers to media outputs. Meaning always remains in the

eye of the beholder. It is in this sense that the term ‘mass media’ has

become discredited. Those who own and control the media systems

cannot manipulate the reading, viewing and listening publics, although

they do possess the capacity to set agendas of discourse and exert

influence in ways that others cannot. Owners can still make the ultimate

decision on what is published, and what is not. Editors, journalists and

program makers inevitably construct the content of media.

Some of the rhetoric of new media suggests that the old power bases

are now being eroded by new players and the many new modes of

communication, so that the concerns about highly concentrated levels of

ownership and control are no longer well founded. With so many new

choices along the superhighway, why worry about the old media con-

glomerates? We are witnessing, so the argument goes, the ‘demassif ication’

of the new media.

However, we need to be reminded that the key institutional media

power bases still remain f irmly entrenched in terms of their market

share of audiences. The major audience trends regarding the time

devoted to media sources by Australians may be summarised as follows:

• Overall Australian media consumption by adults has not changed

greatly during the past ten years. Mainstream media, including radio

and television, tended to maintain their number of users, though

there has been some decline in hours spent with particular media.11

FINAL ART 18
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

18 • newmedia.com.au



• A.C. Nielsen research in 1977 argued that the average television

viewing time was 3.2 hours per day, with 4.4 hours per day for

those aged 55-plus, but people in pay television households split

their viewing between an average of 2.1 hours daily on pay

television, and 1 hour a day on network television. By 1999 Nielsen

research indicated that pay TV viewing accounted for 46 per cent

of all television viewing in homes with a pay TV connection.12

• The number of hours spent over a year (1997) watching commercial

television dropped to about 15.5 billion, down by about 470 million,

with the difference explained in terms of greater time devoted to the

Internet. Heavy users of the Internet tend to devote little time to

commercial radio and television.13

• There has been a substantial drop in newspaper circulation in recent

years: total average daily sales have fallen 38 per cent in the past

25 years, and 32 per cent for the period 1986–97, although week-

end and Sunday newspapers have fared better. In 1963 one person

in three bought a daily newspaper, but now only one paper is sold

for every 7.5 people.14

• Meanwhile, the amount of newspaper reading appeared not to be

in decline, with total hours increasing by 120 million in 1998.15

Classic Marxist/Gramsci theorists would point out that some fun-

damental characteristics of Australian media still remain with us at the

beginning of this new century—a highly concentrated pattern of com-

mercial ownership and control by the ‘ruling class’, with most

Australians high consumers of the products of the ideological hegemony,

although with some signif icant changes in media habits beginning to

emerge.

The era of the twentieth century media age was essentially built

around press dynasties: Keith handed on to Rupert Murdoch, Frank to

Kerry Packer, and James to Warwick Fairfax. It will be fascinating to

see whether the new generation of daughters and sons, notably Elisabeth

and Lachlan Murdoch and James Packer, will be able to maintain the

dynasties’ power base in the age of the new media. Their new century

will be commercially and strategically much tougher. The communi-

cations technological landscape is in the process of changing rapidly.

There are no governments to lobby to acquire Internet advantage for

their companies because there are no Internet licences in Australia.

There are radical forces for change under way, to which we must

now turn.

FINAL ART 19
c: ALLEN & UNWIN r: DP2\BP3203W\MAIN

p: (02) 9438 3722 f: (02) 9438 3733 e: documail@docupro.com.au

92 CHANDOS STREET ST LEONARDS NSW 2065

152 × 230

Media moguls • 19


