
Asia Pacific Media Educator

Issue 20 Teaching journalism amid the techno hype Article 26

1-1-2010

One incident, two stories: News coverage of the
Sino-US mid-air collision
Jiang Jinlong
ESPN, Singapore

Hao Xiaoming
Nanyang Technological University, Singapore

Research Online is the open access institutional repository for the University of Wollongong. For further information contact the UOW Library:
research-pubs@uow.edu.au

Recommended Citation
Jinlong, Jiang and Xiaoming, Hao, One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air
collision, Asia Pacific Media Educator, 20, 2010, 253-268.
Available at:http://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss20/26

http://ro.uow.edu.au/
http://ro.uow.edu.au/
http://ro.uow.edu.au/apme
http://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss20
http://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss20/26


Asia Pacific Media Educator,  Issue No.20, December 2010	 253

One incident, two stories:  
News coverage of the Sino-US mid-air collision 

Jiang Jinlong
ESPN, Singapore

Hao Xiaoming
Nanyang Technological University, Singapore 
TXMHAO@ntu.edu.sg

This study examined media bias in covering international conflicts through a comparison of People’s 
Daily and The New York Times’s coverage of the 2001 incident in which a US surveillance plane 
collided with a Chinese fighter off China’s coast.  Through a content analysis of 137 news reports 
and commentaries from People’s Daily and 81 from The New York Times on the incident, this study 
shows that despite differences between the two newspapers in terms of their political and media 
environments and journalistic traditions, they were not significantly different in terms of journalistic 
bias in covering the incident. Both papers were echoing their own government’s stand, and effectively 
facilitating the implementation of the diplomatic and political agenda of their own government. 



254	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

Introduction

On April 1, 2001, a US plane on a surveillance mission collided with a Chinese fighter 
jet 104 kms off the coast of China’s Hainan Province. The Chinese jet crashed into the 
sea while the US plane was damaged and landed on a military airport in Hainan, with 
its 24-member crew detained by the Chinese.  The incident received wide coverage 
in both the US and Chinese media. A cursory examination of the coverage revealed 
wide disparity in the news coverage in terms of facts, angles and viewpoints presented.  
The disparity showed the fundamental differences between the two countries in their 
journalistic philosophy and practice. The Chinese media are state-controlled and act 
as tools of publicity for the Party-state. The US media are independent institutions 
exercising editorial autonomy and take an adversarial rather than supportive stand in 
covering the government. 

Would media working in such contrasting media environments act differently in 
covering a major international dispute involving their own country?  The answer 
would not only contribute to our knowledge of how media cover international 
conflicts but also allow us to compare a libertarian press with an authoritarian press to 
see if editorial freedom can really make a difference in covering international conflicts 
when one’s own country is involved.

Media bias in covering international conflicts

News reporting is largely biased, especially when dealing with political news or other 
controversial social issues (Dennis & Merrill, 1996).  Greater bias is more likely to be 
manifested in media’s coverage of international conflicts when one’s own country 
is involved. For example, report and photos showing brutal treatment of political 
prisoners by the South Koreans during the Korean War were withdrawn by the 
proprietor of Picture Post, who insisted that the report and photos would give aid and 
comfort to the enemy (Eldridge, 1993).  

A comparison of the US media’s coverage of the Korean Air flight KAL 007 shot 
down by a Soviet interceptor, and the Iran Air flight 655 shot down by a US navy ship 
showed that the former incident was framed as an action of moral outrage while the 
latter was described as a regrettable technological failure (Graber, 1993). In reporting 
the Gulf War, the US media focused on describing Saddam as a villain but overlooked 
the casualty of US bombing and cruelty of the US troops against the Iraqi soldiers 
(Hachten, 1996). 

The War on Afghanistan launched by the United States without the United Nation’s 
endorsement was carefully prepared long before the 9/11 attacks against the United 
States. The US media, however, covered up the real economic and strategic interests 
underlying the war in Afghanistan, and pretended that the war had emerged overnight, 
full-blown, in response to the 9/11 terrorist attacks (Martin, 2001).  

A similar analogy of media bias in international conflicts would be found in the 
NATO’s bombing of the Chinese Embassy in Yugoslavia in 1999. A study on news 
framing of the incident (Parsons & Xu, 2001) found that there was an exchange of 
media attacks between the two countries and the newspapers examined adopted short-



Issue No.20, December 2010	 255

Asia Pacific Media Educator

term, issue-oriented frames of reference in line with their respective government’s 
stand.   

For international conflicts, the “us vs them” attitude tends to dominate news reports. 
Thompson (1997) used American football to explain media bias against one’s opposing 
nation:

It is easier to root with the home team at a football game, and boo at a referee’s 
call against your team, than it is to maintain a point of reference that would 
be fair to the evidence… So often we get appeals to our loyalty – calls to be 
patriotic, to be a team player at work, to “be true to your school” (p.202)

An explanation of the paradox may lie in the ‘standpoint theory’, which assumes 
that the material, social and symbolic circumstances of a social group shape what its 
members experience, as well as how they think, act and feel (Wood, 1997). By the 
same token, news coverage of international affairs, particularly when a journalist’s 
own country is involved, has always been marked by ethnocentrism and so-called 
“patriotism” (Altschull, 1979). 

Another factor is the symbiotic relationship of the national media with the people 
of the country they operate in (Severin & Tankard, 1988). The media must give 
their consumers what they want, and usually people want to hear good things about 
themselves (Herman & Chomsky, 1988). 

Although the goal of foreign policy of all nations is to promote national interest in 
the international arena, the strategies to promote such interests have changed. In the 
information age, a nation’s status in the world community and its political ranking on 
the world stage are closely related to its media power (Ebo, 1997).

Nimmo (1978) noted that in terms of news coverage of foreign policies, the 
government influenced the media on not only how, but even whether, a story was 
written, especially when the media depended mainly on the government for news. 
Tiffen (1999) argued that media coverage of international affairs was often an 
extension of domestic political controversies and agendas, often in ways that allowed 
government interests and outlooks to dominate. Chang (1993) maintained that 
the media structurally served as an instrument in the actual implementation of the 
government’s foreign policy. 

Reflecting on their own role in covering the Gulf conflict, many American journalists 
believed that the news media had acted more like patriotic cheerleaders than detached, 
objective observers (Hackett, 1997).  In any major conflicts with other countries, 
especially with the “evil” states as mentioned by Herman and Chomsky (1988), to 
justify and defend the government’s action and stand, and to safeguard the interest of 
one’s own country became much more important than adherence to the doctrine of 
“objectivity”.

Chinese and US media  

What makes the comparison of the Chinese and US media coverage of the incident 
particularly significant is that the two countries’ media operate under entirely 



256	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

different political and ideological frameworks, thus allowing us to see if media under 
fundamentally different press systems would differ in covering international conflicts.  

The formation and development of China’s contemporary media system paralleled the 
founding and growth of the Chinese Communist Party. The structure and organization 
of the Chinese media reflect the Party’s principle of integrating the press with the 
Party structure (Yan, 2000). 

China’s reform since 1978 has gradually pushed the Chinese media to the market, 
forcing the media to serve the audience as well as the Party, although the Party still has 
the final say when politically sensitive issues become news. Diplomacy is one of the 
areas that the party is unwilling to subject to media criticism. 

The journalistic characteristics of the American media began to take shape by the 
mid-1800s when the press began to gain rights of access to official information. 
The dominant media companies in the United States today are large profit-seeking 
corporations, owned and controlled by very wealthy boards and individuals (Stork & 
Flander, 1996).  

The financial independence of the US media has not changed the fact that the 
media depend on the government for general policy support as well as information. 
As information from the government is generally portrayed as “accurate”, the media 
tend to cite the government in order to maintain their image of being “objective” and 
also protect themselves from criticism of “bias” (Stork & Flander, 1996). The media 
routinely purvey news from the perspective of the government, especially in the case 
of foreign news. As Stork and Flander (1996) pointed out, when it comes to foreign 
matters, the media report what goes on in the world as what the White House says. 

Despite the fact that government influence on the media exists in both China and the 
United States, such influence is more direct and beyond challenge in China whereas in 
the United States such influence is more subtle and challengeable.  The Chinese media 
see the government as their boss but the US media tend to see the government as a 
potential enemy.

Method  

To compare the news coverage of the Sino-US Air Collision, we chose to analyze the 
content of People’s Daily from China and The New York Times from the United States, 
whose relational status to their respective governments signify ideological opposites 
(Parsons & Xu, 2001, p. 56).  Although the two newspapers may not be representative 
of all the news media in the two countries, they are among the most influential 
mainstream newspapers in the two countries.  People Daily, as an official voice of the 
Chinese Communist Party and state, plays an influential role in releasing and shaping 
news about major events and issues in China.  The New York Times, on the other hand, 
is recognised as one of the most influential newspapers in the United States and a 
model of American journalism. 

We focused on news reports of the incident over a 14-day period from April 2-15, 
2001, starting from the breaking of the news about the incident to four days after the 
release of the US crew. People’s Daily’s stories were obtained from the archive of its 
online edition. News stories of The New York Times were retrieved from the LexisNexis 



Issue No.20, December 2010	 257

Asia Pacific Media Educator

database.  Altogether, 218 stories were obtained for analysis, including 137 from People’s 
Daily and 81 from The New York Times.

Textual comparisons were used to reveal the disparities between the news reports of 
the two newspapers and to look for biases. Specifically, we focused on the following 
aspects of the news coverage for comparison: 

First, we compared the two newspapers’ overall description of the incident by 
examining what facts they chose to present. By cross-checking, we were able to 
identify the missing parts in their coverage and ascertain their possible impact on 
readers’ understanding of the incident. 

Second, we examined how basic facts were interpreted.  For example, was the 
reconnaissance carried out by the US plane hostile to China? Was the US plane’s entry 
into China’s space after the collision an invasion or a self-rescue attempt?  Were the US 
crew held as hostages or treated with hospitality?  Did the US government issue an 
apology or not in its letter to the Chinese government?  

Third, we examined what kinds of sources were used for information and if the two 
newspapers made an effort to cite sources from the other side. When they quoted the 
other side, did they report the statements verbatim or paraphrased them according to 
their own interpretation? 

Fourth, we examined the portrayal of the heroes in the stories, the Chinese pilots and 
the US aircraft crew. What kind of anecdotes and descriptors were used to portray 
them? What possible perception the readers may form of them after reading such 
portrayals? 

Fifth, we compared the two newspapers on their conclusions about the incident. Who 
was at fault?  Who won from the confrontation? What would the incident signify for 
the future Sino-US relations?  In addition, we examined the linguistic differences 
between the two newspapers in their coverage of the incident by comparing the 
various terms they used and their possible impact on readers’ interpretation of the 
incident.   	

Findings1

The Incident 

People’s Daily, whose reports were mainly based on the Chinese government’s 
statements, claimed that the United States was the aggressor and therefore was to 
blame for the incident. According to People’s Daily, the US plane was flying near 
China’s coastline and two Chinese F-8 fighters were following normal practice to 
monitor such activities when the much larger US plane veered suddenly at a wide 
angle and struck one of the Chinese planes, causing it to break up and crash into the 
sea.  The US plane then entered China’s airspace and landed without permission at a 
military airfield in Hainan Island.

The paper denounced the United States for provoking the encounter, for ramming the 
much smaller Chinese fighter, and for violating Chinese airspace after the collision. It 
reported that the US surveillance flights took place within a 320-kilometer “exclusive 



258	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

economic control zone”, over which foreign planes must fly with consideration of 
the rights of the country involved. The paper said the United States also violated the 
consensus reached by the two countries, which set out guidelines for avoiding risky 
encounters in sea areas. The US plane is a military plane whose flight path and spy 
missions were seen as threats to China’s national security and violation of international 
laws, and therefore it was within China’s rights to closely monitor the spy plane’s 
activities.

The New York Times gave an entirely different picture of the incident. In reporting the 
US government’s position, the paper rejected the Chinese claims and accused the 
Chinese pilots of routinely flying dangerously close to US planes in the area. It also 
disputed the Chinese claim of the threats posed by the US spy plane over its “exclusive 
economic zone”, arguing that the plane was rightfully operating over  international 
waters. 

By citing US Secretary of Defense Donald Rumsfeld, The New York Times accused 
the Chinese pilot of swooping his fighter plane close by the US plane twice before 
clipping its leftmost propeller on a third pass and then hitting the inner engine of the 
bigger plane and flipping up into the nose of the US plane. The collision broke the 
smaller jet apart, sending it into the sea, and badly damaged the American aircraft, 
forcing it to make an emergency landing on the Chinese soil. Before the landing, the 
US crew signaled distress calls but its permission to land was denied by the Chinese 
side. The US plane had to circle the airfield to demonstrate the extent of its damage 
before landing at the Chinese airport.

The only hard evidence shown by the two papers was three photos of the damaged 
US plane supplied by the Chinese government, but the interpretations of the photos 
were quite different. People’s Daily saw the photos as evidence that the US plane 
knocked down the Chinese jet but The New York Times concluded that it was a miracle 
for the brave US crew to manage to land the damaged plane safely.

The differences could be partly attributed to the different sources used.  While The  
New York Times mostly quoted US government officials and American experts, People’s 
Daily almost invariably cited the Chinese government spokespersons and pro-China 
sources. For example, the first People Daily report on the incident contained almost 
nothing but quotes from the Chinese Foreign Ministry spokesman, making no effort 
to cite US responses.  

The New York Times, however, quoted many more sources, including the same Chinese 
spokesman quoted by People’s Daily. But the quoting of the Chinese spokesman’s 
remark that “the US side has total responsibility for this event” was not done until the 
US side’s story was told.  The Chinese spokesman’s statement, quoted out of context, 
made the Chinese government appear a bit unreasonable and incredible.  

Chinese spokesman’s statement that the US plane had “entered Chinese airspace” 
“without permission and landed on a Chinese airfield” was immediately questioned 
by the statement that “it was unclear if Mr Zhu was suggesting that the plane was in 
Chinese airspace at the time of the collision or merely that it had entered Chinese 
airspace ‘without permission’ in order to make its emergency landing”. 

The Heroes  



Issue No.20, December 2010	 259

Asia Pacific Media Educator

A news story cannot do without its characters, but the same characters can be 
portrayed differently. One of the key characters in the story was the missing Chinese 
pilot, Wang Hai, who was portrayed by People’s Daily as a hero, whose fate immediately 
became a concern for Chinese President Jiang Zemin as well as the entire Chinese 
nation. 

Wang was depicted as a loving and caring father, husband and son. He was portrayed 
as a versatile person who was good at furniture designing, painting, singing, playing the 
guitar and computer in addition to being a good officer and pilot. He was described as 
a smart, capable, active and responsible person with an outgoing character, who “is not 
only a good son of his parents, but also a good son of the people of the whole nation”. 

The New York Times, however, drew a totally different picture of the same Chinese pilot, 
who was described as a reckless, playful and mischievous character who liked to show 
off with dangerous moves in the air.  In a April 6 story, The New York Times reported 
that the Chinese pilot had flown so close to American aircraft one month before the 
incident that he was photographed holding a piece of white paper with his email 
address written on it. He was described as “being flashy and wanted to show off his 
stuff ”, and “was trying to impress or intimidate the American crew, or both.”

The American crew of the reconnaissance plane, on the other hand, was described 
as intruders by People’s Daily but devoted military servicemen by The New York Times.  
People’s Daily insisted that the American crew was held for “investigation” of the 
incident, but The New York Times claimed that the American crew was detained by 
China for diplomatic gains.

People’s Daily quoted the Chinese Foreign Ministry spokesman to say that “the 
Chinese government has the full right to investigate the incident” and arrangements 
had been made for the American crew “in accordance with the international norms 
and in the spirit of humanitarianism”.  It explained that China “has the right to seek 
compensation from the United States for damages caused by the ‘mistakes’ of its 
pilots”. People’s Daily quoted the US defense attaché in Beijing to show how the crew 
members were “taken good care of ” and in good health and high spirit. The crew 
members were quoted as saying that they were “very much satisfied with the e-mails 
and daily necessities provided for them by the Chinese side”. 

Despite that The New York Times said it would not use the term “hostage” to refer to 
the crew in line with the US government’s positioning of the issue, it had its own 
way of playing with the term “hostage” satirically and sarcastically. In an April 6 story, 
the reporter quoted an article in a conservative magazine, which said that “the crew 
members are hostages and that President Bush has shown ‘weakness’ in his approach”. 
In another article on April 9, The New York Times described the crew as “not only 
hostages to politics, but also hostages to language”.  These assertions were supported 
with opinion poll results, which “found that a majority of people consider the military 
detainees to be hostages.” 

Apology or no apology

After 11 days of negotiation in which the Chinese side demanded an apology from 
the United States as a pre-condition for resolving the issue, US Ambassador to China, 
Joseph Pruepher, passed a letter to the Chinese government, saying that President 



260	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

George W. Bush and Secretary of State Collin Powell sincerely regretted and were very 
sorry for what had happened. 

The US letter was crafted in such a way that it said the most “sincere” words but 
avoided assuming any responsibility. At the lexical level, it avoided using the word 
“apologise”.  Instead, it expressed “sincere regret” over the “missing pilot and aircraft”; 
and felt “very sorry” for the loss to the Chinese pilot’s family and “very sorry” that 
“the entering of China’s airspace and the landing did not have verbal clearance”. 

People’s Daily did not carry the full text of the letter and chose to carry a news report 
which labeled the letter as a “zhi qian xin” (letter of apology) in its lead. The report 
then went on to quote the letter with considerable controversy in the translation. 
The most controversial part of the translation lies in the rendering of the phrase “very 
sorry” into shen biao qian yi (expressing profound apology). Although qian yi is lesser in 
degree than the phrase dao qian which the Chinese government had demanded, it also 
assumes a certain extent of responsibility on part of the person who expresses qian yi. 
An examination of the original text shows that “very sorry” may be closer in meaning 
to the expression shen biao wan xi (feel very regretful) in the Chinese translation done 
by the US Embassy. The crucial difference in the two versions is that wan xi means 
“feel sorrow”, “grief over”, or “mourn” rather than “feel apologetic”, which qian yi 
denotes. 

While the word “regret” and its direct translation yi han may have different 
connotations, the alteration of the object “missing pilot and aircraft” to “the missing 
of China’s pilot and crash of the aircraft”, changed the original meaning.  While the 
original letter expressed regrets over the pilot and aircraft, the regret expressed in the 
Chinese version was over two actions, leaving more space for the Chinese reader to 
interpret.

Apart from these alterations in the denotation and connotation of the linguistic 
components, there was a significant omission in People’s Daily’s story on the letter 
in  the part immediately preceding the two “sorries” which read, “Although the full 
picture of what transpired is still unclear, according to our information, our severely 
crippled aircraft made an emergency landing after following international emergency 
procedures.” This part seems to provide some context to the understanding of the two 
“sorries” that followed, showing clearly the US reservation on what really happened. 

In this way, the letter was conveniently described by the Chinese paper as the official 
US apology to the Chinese government and people, and hence the ending of the 
deadlock was a “victory” for the Chinese. Naturally, the US side did not read the 
letter as in any sense apologizing for what it had done. Therefore, The New York Times 
said that in the letter, “the Bush administration rightly resisted Chinese demands for 
concessions…including Beijing’s untenable condition that Washington apologize and 
accept responsibility”. The letter, therefore, represented the success of “Mr Bush’s 
strategy of non-apology and limited negotiation” to Beijing.

Who won? 

The US crew was finally released after the US government sent the “sorry” letter to 
the Chinese government. The Chinese paper immediately claimed a Chinese victory 
in resolving the issue, while the American paper maintained that the US did not 



Issue No.20, December 2010	 261

Asia Pacific Media Educator

lose the battle. The contradictory claims of victory were partly due to the different 
interpretations of the letter.

In its April 11 commentary “Turn Patriotic Enthusiasm into Strength to Build a 
Powerful Nation”, People’s Daily declared that “China has won initial success in 
its struggle” and “forced the US government to change from its initial rude and 
unreasonable attitude to extending an apology to the Chinese people”. It concluded 
that “we Chinese believe in the irresistible historic trend that justice and truth will 
win”.

On April 13, another commentary titled “Hegemony: A Mantis Trying to Stop a 
Chariot” claimed Chinese victory again and asserted that “the Chinese and world 
people have been waiting for this victory for too long” as “the American government 
only started to retreat from their initial arrogant, unreasonable attitude as a result of the 
strong condemnation from the Chinese people and the strong pressure of the world 
public opinion, including the public opinion of the American people”. 

In an April 12 story, The New York Times emphasized that in the US letter to Beijing, 
“Washington accepted no responsibility for the mid-air collision.” In the same day’s 
editorial titled “Ending the Spy Plane Deadlock”, it was stated, “To its credit, the 
Bush administration achieved a diplomatic solution without yielding to Beijing’s 
unreasonable insistence that it accepts blame for the American plane’s collision with a 
Chinese jet fighter. It also refuses to promise an end to American reconnaissance flights 
over international waters near China.” It praised the US government for its way of 
handling the issue by saying that the administration performed well and “it managed 
the episode in a restrained and measured way” and “rightly resisted Chinese demands 
for concessions on more central issues”.

The paper complimented Bush on his “cool” and “conciliatory” approach as he 
needed to “tamp down some of the administration’s hawks and many uniformed 
commanders” while trying to “settle on a suitable compromise” with China. It was 
also reported that Bush tactfully called leaders of Britain, France, Brazil and Canada to 
encourage them to quietly press Chinese leaders. Finally, although with the “leverage” 
in the hands of the Chinese, Washington managed to secure the release of the crew 
without any major compromise.

Linguistic differences 

Media biases are often manifested through the use of vocabulary with special 
connotation and denotation, as well as sentence structures and discourse of text, etc. 
The following table presents some of the linguistic differences between the two 
newspapers in covering the incident.



262	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

Table 1. Linguistic Differences between the Two Newspapers

Events and Issues People’s Daily The New York Times

The American 
reconnaissance 
mission on China

Spy flights; spy mission; haunt 
(China’s coastal area); encroach 
upon (Chinese airspace); 
eavesdropping; espionage mission; 
hostile military action; spy 
operations; wrong spy activities; 
suspicious flights

Routine surveillance mission; 
regular flights; patrol the high 
seas; monitor 

The location where 
the collision took 
place

China’s airspace; coastal areas of 
China; exclusive economic zone; 
offshore waters; China’s water 
areas

Over international waters; 
international airspace; well 
outside of Chinese territory

American plane’s 
entry into China’s 
airspace after the 
collision

Wantonly intruded into China’s 
airspace; entered China illegally; 
arbitrarily intruded into

Entered Chinese airspace; a 
miraculous job of piloting (to 
land the damaged plane on 
Chinese airport).

The nature of the 
air collision

By no means accidental; not 
isolated case

Accident, incidental

China’s accusation 
that US should 
bear responsibility

Lodged a solemn representation; 
protest; made a serious 
representation

Blamed; faults (US for the 
collision); buttress; furious 
denunciation; obfuscated; 
accusatory; caustic; threaten; 
foolish demand; needlessly 
confrontational

The damaged US 
plane

Culprit aircraft; warplane entered 
China illegally

An aircraft in distress; sovereign 
extension of US authority; 
sovereign territory

Whether China is 
entitled to examine 
the US plane

Has every right to investigate the 
plane; it (US plane) cannot enjoy 
immunity

The Chinese are playing with 
fire; enjoys sovereign immune 
status; precludes foreign official 
from searching, inspecting; a 
severe breach in diplomatic 
protocol (if China boards it)

Examination of the 
US plane

Investigate; technical inspection Impounded; tempering with

China’s stand 
toward the issue

Solemn and just stance; justifiable, 
rational request; fully justified

Frosty position; rigidity; hard-line 
attitude; unreasonable; playing by 
its own rule

US demand of the 
release of the crew

Arrogance; haughtiness; gangster 
logic

Admonishing; warning, run out 
of patience

The US spy plane 
crew

Intruders Pawns in this dispute; hostages; 
prisoners; captors; detainees; 
heroes

Chinese treatment 
of the US crew

In humanitarian spirit; made 
proper arrangement; in 
accordance with international 
norms; well taken care of

Held incommunicado; confine 
the crew; no individual meeting 
were permitted; hold prisoner…
to extract our apology; unwanted 
guests



Issue No.20, December 2010	 263

Asia Pacific Media Educator

US argument on 
the incident

Lame arguments; called black 
white; make groundless 
accusations; confuse right and 
wrong; erroneous calculation; 
impervious to reason; How 
unreasonable!

Acquitted itself (the US 
government) well; clear and 
reasonable; moderate in their 
language; right to register a 
strong protest; “that claim is 
correct” 

US “sorry” letter to 
China

A formal apology; bow and 
apology; a letter of apology (zi 
qian xin)

A non-apology; a deal; 
compromise language; amplified 
language; Washington accepted 
no responsibility; a suitable 
compromise; use of linguistic 
ambiguity; “a diplomatic 
note nuanced enough to be 
satisfactory to both sides”

The Chinese pilot Hero; martyr; passionate 
person; good student; extremely 
responsible; pride of the whole 
nation; hard-working pilot; 
deserves the highest glory; brave 
pilot; good son; pride of the 
people

Flashy; show-off; hot-dogger; 
reckless; aggressive; “was intent 
on harassing our air crews”; 
unsafe airmanship; squirrelly

Discussion and conclusion

Our findings show that although People’s Daily and The New York Times operate 
in different political and media environments with different journalistic traditions 
and orientations, they were not significantly different in expressing journalistic 
bias in covering the incident. Both papers were echoing their own government’s 
stand, and effectively facilitating the implementation of the diplomatic and political 
agenda of their own government. In the process, journalists became loyal, passionate 
citizens instead of objective observers in rallying support for their government and 
demonstrating “patriotism” for their nation.    

Neither paper made real efforts to cover the other side’s views and stand. Neither 
paper tried to balance the points of view of the two governments. What “our” 
government said was always taken for granted, while the “facts” and opinion of “their” 
government were “toned”, either by one-sided explanations in The New York Times or 
by direct criticism in People’s Daily.      

Bias of the two newspapers ranges from the micro-level linguistic presentation to the 
macro-level assessment of the incident. Both papers presented the news from their 
own angle and incorporated the threads of news developments and details of the event 
into their own interpretive framework. Voices of dissent or the other country’s views 
were downplayed or presented with “lenses” that could distort readers’ perception of 
these “facts” and arguments.  Overall, issues that the government needed to focus on 
and draw the public’s attention to were prominently displayed. 

While both newspapers were found to be biased, they differed in specific techniques of 
narration and overall packaging of the news, as well as the underlying political, social 
and cultural values and ideologies that were promoted. Compared to their Chinese 



264	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

counterparts, The New York Times reporters were more elaborate in their stories, 
and made greater efforts to interpret the situation by incorporating more sources, 
but they packaged their stories in such ways that they were in line with their own 
understanding of the situation. On the other hand, People’s Daily seldom used more 
than one source in a story and blended different opinions in a commentary. There 
were very few, if any, voices challenging China’s official version of the incident and 
the ensuing events and issues. Even when the other side’s views were cited, they meant 
only for condemnation, criticism or ridicule. 

It would be unfair to the journalists if we believe both newspapers set out to support 
their own government in total disregard of the nature of the incident itself.  The 
support of their government’s stand on the issue might reflect more of the public 
sentiment of the two nations than the journalists’ blind faith in their own government.  
Despite public criticism of domestic policies in both countries, the public tends to 
rally around the flag when it comes to international conflicts, especially when the 
cause and evolution of the conflict are beyond the public’s direct scrutiny. 

Despite the overall similarity of the two papers in supporting their own government 
and public stand on the issue, they differed in the ways their support was conveyed.  
The New York Times seemed to lay more emphasis on justifying their government’s view 
and action, while People’s Daily simply acted as a conveyor of the government’s views 
and stand. 

The differences in bias also reflected the enduring values and beliefs of the two 
nations. The controlling mechanism and religion of “anticommunism” of the US 
media helped to set the tone of the coverage, fix the premises of the discourse and 
decide what is newsworthy.  In the Chinese newspaper, on the other hand, phrases like 
“anti-imperialism” and “anti-hegemony”, which had lost their meanings since the end 
of China’s Cultural Revolution, resurfaced for the purpose of propaganda. 

To a certain degree, the mid-air collision resulted in a confrontation between the 
enduring American and Chinese values and ideologies. The Chinese might never 
get the true meaning of Americans tying yellow ribbons around the air base to 
welcome back their heroes, and neither would the Americans understand exactly 
what an “apology” means to the Chinese, in whose culture the value of “face” is more 
important than losing an arm or a leg, or in this instance an aircraft and its pilot. 

In the final analysis, the question of media bias boils down to the problem of 
instinctive bias of human beings.  After all, news reports are not reflections of the 
“reality” itself, but what journalists, their news organization and their readers see as 
“reality”.  This is especially true in reporting events and issues in which national 
“honor” and “pride” are at stake. 

For People’s Daily, despite obvious manipulation by the government, most of its 
reports and commentaries condemning the US hegemony are largely spontaneous 
and voluntary expressions of the journalists and the Chinese public. Its coverage of 
the mid-air collision could not be simply dismissed as government propaganda under 
the party control. There was something more inherent and inevitable on the part of its 
journalists who wrote about the incident as such.

On the other hand, journalists of The New York Times failed to produce the kind 
of diversity of information and views expected of a free press. Voices considered 



Issue No.20, December 2010	 265

Asia Pacific Media Educator

potentially harmful to the American interest and the credibility of the US government 
were filtered out or marginalized.  As far as media bias disguised as “patriotism” is 
concerned, the American journalists did not fare much better than the Chinese 
journalists despite their belief in objectivity and fairness as supreme values for a truly 
free and responsible press.  

The bias in the reporting of international news reflects more of the collective bias 
of a nation than the prejudice of individual journalists. As Anderson (1983) noted,   
the unification or consensus of the people in the modern nations is not achieved 
by military means, but by cultural means, especially through the national media, 
which enable a nation to imagine itself as a coherent, meaningful and homogeneous 
community. 

When the news coverage of an international conflict is dominated by the “Us vs. 
Them” mentality, no media can be free of bias whether they are “free” or “controlled”. 
Media in such instances effectively become passionate cheerleaders for the home team. 
The government, which helps to put in place a political and nationalistic consensus 
for the media, sets the overall tone for the media war. In the long run, media bias in 
international affairs are bound to be destructive and detrimental to the world peace as 
it promotes misunderstanding, distrust and animosity between peoples and nations. 

Implications for journalism education

One important lesson we should draw from this incident is that freedom from 
government intervention alone does not guarantee independent judgment by 
journalists and bias-free reporting of the news. Journalism educators must highlight to 
their students the pressure from the national ideology, public opinion and journalists’ 
own side-taking in covering controversial issues and social conflicts.  

Objectivity and fairness in covering international conflicts are more difficult to achieve 
than in covering other events and issues that involve side taking by the public such 
as international competition in sports, which is always affected by the home crowd 
mentality. Unlike competitions in sports, in which fairness has to be guided by agreed 
rules, international conflicts are more likely to be perceived and judged according to 
one’s own national stand. Journalists face much greater pressure to cheer for the home 
team and rally around the flag under such circumstances.

Journalism students must be aware that objectivity and fairness are often the most 
difficult to achieve in covering international conflicts, especially those arising out 
of historical, cultural, ideological, political and economic confrontations. More 
importantly, biased reporting of international conflicts, which misleads decision makers 
and the public, aggravates such conflicts. 

On a practical level, it is important for journalism students to learn to get all the facts, 
especially facts that cannot be provided by our own government and parties directly 
involved in the conflict.  Only by piecing these facts together can journalists and the 
public form a more holistic view of the situation and make correct interpretation of it.  
In classroom teaching, instructors need to use different scenarios to help students learn 
how to piece together various facts, and identify and search for the missing facts.       



266	 Issue No.20, December 2010

One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision 

When there is conflicting information about facts, which is most likely to happen 
in the context of international conflicts, cross-checking and further investigation are 
always required.  When conflicting information cannot be verified, journalists should 
present stories from both sides and highlight their differences, in order to not only 
help the audience make a better judgment but also to put on record the differences for 
future verification.

What is more important than presenting conflicting facts and views is that journalists 
must make a genuine effort to understand how the other side’s perception and 
interpretation of the same facts were derived.  Such an understanding may not 
necessarily change the views of journalists or their own national sentiment, but it helps 
journalists ensure their own views are based on rational ground and to report the 
other side’s views more accurately and fairly.  

The fundamental values and principles involved in reporting international conflicts 
are no different from what we try to instil in journalism students everyday, namely 
truth-telling, objectivity and fairness.  What makes reporting international conflicts 
particularly difficult is that journalists are facing a home crowd expecting them to 
cheer on the home team, thus providing a real test for journalists on their integrity and 
social responsibility.  

Notes
1 Due to the huge number of rather short statements, phrases and words cited in this section, it 
is impossible to provide in-text references for everything cited here.  All the findings presented 
here are based on news reports published by the two newspapers during this 14-days period.

References
Altschull, J. H. (1979). Agents of power: The role of the news media in human affairs. New York: 

Longman. 

Anderson, B. R. (1983). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. 
London: Verso.

Chang, T. K. (1993). The press and China policy: The illusion of Sino-American relations, 1950-1984. 
Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation.

Dennis, E. E. & Merrill, J. C. (1996). Media debates: Issues in mass communication (2nd ed.). New 
York: Longman.

Ebo, B. (1997). Media diplomacy and foreign policy: Toward a theoretical framework. In Malek, 
A. (Ed.), News media and foreign relations: A multifaceted perspective (pp. 43-57). Norwood, New 
Jersey: Ablex Publishing Corporation.

Eldridge, J. (1993). Getting the message: News, truth and power. Glasgow: Glasgow University Media 
Group.

Graber, D.A. (1993). Mass media and American politics. Washington D.C.: CQ Press. 

Hachten, W. A. (1996). The world news prism: Changing media of international communication (4th ed.). 
Ames, Iowa: Iowa State University Press.

Hackett, R.A. (1997). The press and foreign policy dissent: The case of the Gulf War. In Malek, 
A. (Ed.), News media and foreign relations: A multifaceted perspective (pp. 141-160). Norwood, 
New Jersey: Ablex Publishing Corporation.

Herman, E. S. & Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. 
New York: Pantheon Books. 



Issue No.20, December 2010	 267

Asia Pacific Media Educator

Martin, P. (2001). US planned war in Afghanistan long before September 11.  World Socialist Web 
Site. Retrieved September 24, 2003, from http://www.wsws.org/articles/2001/nov2001/
afgh-n20.shtml 

Nimmo, D. D. (1978). Political communication and public opinion in America. Santa Monica, CA: 
Goodyear Publishing.

Parsons, P. & Xu, X. (2001). News framing of Chinese Embassy bombing by The People’s Daily 
and The New York Times. Asian Journal of Communication 11(1), 51-67. 

Severin, W. J.  & Tankard, J. W. Jr. (1988). Communication theories: Origins, methods, and uses in the 
mass media. New York: Longman.

Stork, J. & Flanders, L. (1996). Power structures of the American media. In Mass media. (Annual ed.). 
Guilford, Connecticut: The Dushkin Publishing Group. Inc.

Thompson, G. (1997). Rhetoric through media. Boston: Allyn & Bacon.

Tiffen, R. (1999). Conflicts in the news. In Thumber, H. (Ed.), Media, power, professionals and 
polices (pp. 190-205). New York: Routledge. 

Wood, J. T. (1997). Communication theories in action: An introduction. Belmont, California: 
Wadsworth Pub.

Yan, L. (2000). China. In Gunaratne, S. A. (Ed.), Handbook of the media in Asia (pp. 497-526). 
Thousand Oaks, London: Sage Publications.

JIANG Jinlong is an Executive for Program Operations at ESPN, Singapore.   
 
HAO Xiaoming, PhD, is professor of journalism at Wee Kim Wee School of Communication and 
Information, Nanyang Technological University, Singapore.   



268	 Issue No.20, December 2010


	Asia Pacific Media Educator
	1-1-2010

	One incident, two stories: News coverage of the Sino-US mid-air collision
	Jiang Jinlong
	Hao Xiaoming
	Recommended Citation


	tmp.1291782722.pdf.eg4L2

