Qo
O

SHOPPING

72,
==
O
- -
-
o
-
o

REPORTERS
WITHOUT BORDERS
FOR FREEDOM OF INFORMATION



<
(@)
<
Z
<
O




ESTONIA

VIR
)
ITHUANI

\D

UKRAINE

UZBEKISTAN

BULGARIA R
AGEDQNIA GE u A
) NORTH
\ KOREA
\@E TURKMENISTAN- TAJIKISTAN
A OYPRUS C
S s HINA )

ISRAEL —
\BHUTAN

SOUTH
KOREA

TAlvaN

wos ¢iF-4 Kona

VIETNAM
N "PyILIPPINES
o

.K BRUNEI
MALDIVES
]

SRILANKA MALAYSIA
PAPUA
siroHeLLEs I N D E - -— W SENE A SAM(E)IA
- ’ AN
s

BANGLADESH

\ EAST TIMOR Sy [SHCE
P 4 =N

" o ~
N
v FI
(]
MAURITIUS \
~
AUSTRALIA
OUTH Ferit Sahenk
\FRICA DOGUS GROUP
\}ﬁ\:
\ NEW ZEALANB/
Yildirim Demiréren Jack Ma U
MiLLIYET ALIBABA GROUP y p
L 4
g ~ iy
Naguib Sawiris Konstantin Malofeiev Li Yanhong
ORASCOM MARSHALL CAPITAL Baipu

GOOD SITUATION
e @ SATISFACTORY SITUATION
Ani.letl\;lukeshA‘mbani Rupert Murdoch NOTICEABLE PROBLEMS
RELIANCE INDUSTRIES LTD NEWSCORP DI FFICU LT s ITUATION
VERY SERIOUS SITUATION



7.

10.

16.

22.

28.

36.

ummary

Money’s invisible prisons

The hidden side of the oligarchs

New media empires are emerging in Turkey, China, Russia and India, often
with the blessing of the political authorities. Their owners exercise strict
control over news and opinion, putting them in the service of their

governments.

Oligarchs who came in from the cold

During Russian capitalism’s crazy initial years, a select few were able to
take advantage of privatization, including the privatization of news media.
But only media empires that are completely loyal to the Kremlin have been

able to survive since Vladimir Putin took over.

Can a politician be a regular media owner?

In public life, how can you be both an actor and an objective observer at
the same time? Obviously you cannot, not without conflicts of interest.
Nonetheless, politicians who are also media owners are to be found eve-
rywhere, even in leading western democracies such as Canada, Brazil and
in Europe. And they seem to think that these conflicts of interests are not

a problem.

The royal whim

In the Arab world and India, royal families and industrial dynasties have
created or acquired enormous media empires with the sole aim of magnifying
their glory and prestige. The first victim of these conflicting interests is
usually journalistic independence, which is replaced by systematic

self-censorship.

The new media emperors

They are financiers, telecom tycoons, industrialists or Internet whiz kids
who have made high-tech fortunes. What these new oligarchs have in com-
mon is enough wealth to be able to buy some of the world’s leading media
outlets. But to what purpose? To earn even more money, some say. To save
these media outlets from bankruptcy, others say. But can we trust them?

Examples are to be found in both France and the United States.



%%

46.

52.

Euronews - saviour from Cairo

In July 2015, Egyptian billionaire Naguib Sawiris bought Euronews, a TV
news channel that is supposed to be the “Voice of Europe.” Egypt’s third
richest man, he heads Orascom, which is his country’s biggest telecom.
Orascom also has interests in gold mines, hotels and construction. Sawiris
does not hide his support for Field Marshall Sisi’s government and shares
Sisi’s goal of crushing the Muslim Brotherhood. “We want to be heard and

we want to advise the regime,” he says.

Multinationals that control the media

The worldwide trend is towards increasingly concentrated media ownership.
In the United States, just six companies now control 90% of the media.
Europe is now following suit. It has turned into a media bazaar in which
national outlets are changing hands, flagships are being bought for a song
and groups are merging. A mad race is on for control of the production and

dissemination of tomorrow’s mass media.

Getting the better of diploki

They are industrialists, shipping line owners, landowners and bankers. In
Greece, a handful of “big families” have reigned over the country’s economy
and politics for decades. And their offspring are often leading sharehol-
ders in the privately-owned media. The Greeks have a word for this inces-
tuous system. They call it diploki (interweaving) and it’s something that

Prime Minister Alexis Tsipras has declared war on.

54%4. “Media baseball bats”

Delyan Peevski, a Bulgarian oligarch who is a leading cigarette manufac-
turer, has created a shadowy media empire in order to better intimidate
his detractors. And it has worked. The Peevskis are king-makers in Sofia

despite frequent accusations of corruption and conflicts of interest.

56. The new threats to independence

58.

RSF’s campaign in images






Money’s
invisible
prisons







o make choices based on reliable

information, humankind, societies and

individuals need “trusted observers”
who are dedicated to the “unrestricted pursuit
of objective truth,” as UNESCO’s constitution
puts it. Hence the importance of journalists
who are not only free to go anywhere but also
unconstrained by money’s “invisible prisons.”
These prisons may be much more comfortable
than real ones, and sometimes they are very
comfortable, but they prevent journalists from

operating in a completely independent manner.

In the report Oligarchs go Shopping, Reporters
‘Without Borders (RSF) describes a worldwide
phenomenon, the takeover of entire media
groups or even entire media landscapes by
“oligarchs,” extremely wealthy individuals

whose interest in journalism is secondary to

PREFACE

MONEY’S INVISIBLE PRISONS

the defence of their personal interests. They
buy up media not to increase media pluralism
but to extend the scope of their own influence

or the influence of their friends.

In countries such as Russia, Turkey, India and
Hungary and even in what are supposed to be
the most open democracies, billionaires use
their fortunes to shop for media outlets.
Occasionally they rescue newspapers or
broadcast media groups for philanthropic
reasons, but in most cases they put their media
acquisitions in the service of their other
business activities. The resulting conflicts of
interest deprive journalists of their
independence and at the same time deprive
everyone else of their right to honestly

reported news and information.

Disentangling the complex webs of media share
ownership, shedding light on family and
political ties, drawing attention to sudden
changes in editorial policy and exposing unfair
use of media power - this is the task that RSF
has set itself with regard to the wealthiest
media owners, who are of course very skilled at
protecting their personal advantages and those
of their friends. Defending journalists from
every kind of threat, including the threat of

money, is RSF’s raison d’étre.

Christophe Deloire
Secretary-General



10

The
hidden
side

of the

oligarchs

Itis a worldwide trend. From Turkey and Russia to
China and India, new media empires are emerging,
usually with governmental blessing. Their owners
comply with capitalist laws of supply and demand and
the need for technological development. But, at the
same time, they take strict control of news coverage or
replace journalistic content with entertainment.

MAGINE A WORLD in which the mass

media were the exclusive property of a

handful of people, all business tycoons.
Many people think that world has already
arrived. Businessmen of every kind have been
seized by the disturbing desire to buy up large
numbers of major newspapers, TV channels
and radio stations around the globe. No country,
no continent — neither India, China, the United
States nor Europe - seems to escape the
appetite of these new oligarchs for media
acquisitions. Their latest feats include Jack
Ma’s purchase of the South China Morning Post,
one of the last champions of the free press in
Hong Kong, a newspaper that did not hesitate
to criticize the government in Beijing. Ma is the
owner of the Chinese e-commerce giant
Alibaba.

Where will these new media owners stop?
Their ambition often matches their financial

resources, which are limitless. In a recent



Jack Ma, CEO of
Alibaba Group at the
Wordl Economic
Forum in Davos,
January 2015

FABRICE COFFRINI / AFP




12

ABOVE:

Ferit F. Sahenk,
chairman

of Dogus Group
D.R.

RIGHT PAGE $
Yildirim Demiroren,
chairman of the
Demiroren holding
D.R.

book?, Indian historian Nalin Mehta said his
country, “the world’s biggest democracy,” has
around 800 TV channels but all those that
provide news coverage are owned by shadowy
billionaires - including real estate barons,
politicians and captains of industry - and that
some of these channels are used to blackmail,
promote personal interests and even launder
money. “There is a coup underway in India,”
writer and journalist Manu Joseph says. “Some
people who are inconvenienced by democracy
have taken over nearly all the country’s

television news channels®.”

TURKEY -
THE PRESIDENT’S BEST FRIENDS

Some of these billionaire businessmen boast of

being able to make and unmake governments.
Others enter into alliances with governments,
offering them mass media support in return for
economic favours. In all cases, their financial
power combined with their control of media
flagships gives them almost limitless influence,
one far removed from the journalistic
principles that their employees sometimes try
to defend.

The victims of such unholy alliances include
Turkey’s leading media, which are subjected to
censorship that is much more insidious and
sophisticated than the government’s usual
repressive methods, censorship in which the
oligarchs are accomplices. “While the world is
focused on the issue of jailed journalists in
Turkey — almost all of whom are Kurds — the
kiss of death to our profession has been
bestowed by owners who consciously destroy

editorial independence, fire journalists who

voice scepticism and dissent and block
investigative reporting®,” Yavuz Baydar wrote
in 2013, while ombudsman of the daily Saba
after holding the same position with Milliyet.
Along with dozens of other journalists, he was
fired for being too critical of the Erdogan
government, which did not need to intervene
because the media owners anticipated its

wishes.

These new media oligarchs have prospered
under Prime Minister and now President
Erdogan, who anointed them and to whom they
have remained loyal. “T%e problem is simple:
one need only follow the money,” Baydar says.
As in so many other countries, the leading
media in Turkey have wound up in the pockets
of businessmen active in such strategic sectors
as telecommunications, banking and public
works, a sector described by Baydar as a
“fertile ground for carrot-and-stick policies.”
Media owners who support government policy
can count on being rewarded with state
contracts, licences, advertising and even tax
concessions. The critical ones are silenced

slowly and quietly.

President Erdogan’s current “best friends”
include such oligarchs as Ferit F. Sahenk, the
head of the very powerful Dogus Group (which
controls N7, Turgay Ciner, an energy sector
billionaire who owns Haberturk TV and the
Haberturk newspaper, and Yildirim Demiréren,
the CEO of an oil, gas, tourism and public
works conglomerate who bought the
prestigious big-circulation daily Milliyet in
2012. Other media outlets have been bought up
by pro-government oligarchs with disastrous
consequences for media freedom. “Zditorial
content is strictly controlled by media bosses
who have other business interests and are

submissive to the government,” said Baydar.

1. Behind a Billion Screens :
What Television Tells Us About Modern India,
Harper Collins India, 2015

2. In the International New York Times, 14 May 2015
3. In the New York Times, 19 July 2013



“With, or more often without, any direct
government intervention, they impose
self-censorship on a daily basis and silence

colleagues who defend basic journalistic ethics.”

Furious with the way Milliyet “grovelled”
before the government after it was taken over,
the newspaper’s star columnist, Hasan Cemal,
stormed out in 2013. The same year, thousands
of Turks took to the street in protest against
the government’s growing authoritarianism.
Dubbed “Occupy Gezi” after the Istanbul park
that became its symbol, the protest movement
held the international media spellbound for
several weeks until forcibly crushed by the
police. While all this was unfolding, Turkey’s
leading TV channels contented themselves
with broadcasting animal documentaries or
debates on completely unrelated subjects.
Their owners must have had other things on

their minds.

CAPITALISM WITHOUT DEMOCRACY

President Erdogan did not invent any of this.
He followed the trail blazed by many other
authoritarian leaders throughout the world - in
Africa, Asia and Russia. Their model is
capitalism without democracy. For journalism,
this means the emergence of media empires
run by oligarchs who have pledged allegiance
to the political establishment and who simply
appear to be obeying capitalist laws of supply
and demand and responding to the need for
technological development. In fact, they are the
ones exercising strict control over news
coverage — when journalistic content is not
simply replaced by entertainment. Even in
Hungary, a European Union member, the
right-wing populist prime minister, Viktor
Orban, openly favours the acquisition of
privately-owned media outlets by businessmen
who are his allies, because it allows him to

consolidate his grip on the country’s press.

For a long time, people thought that the
emergence of social networks and the
steadily-growing impact of online media
offered a sure-fire way to bypass such veiled
censorship. They were wrong. In countries
such as China, the authorities seem to have
achieved what was previously regarded as

impossible - exploiting the Internet’s economic

THE HIDDEN SIDE OF THE OLIGARCHS

“In Turkey, with, or more
often without, any direct
government intervention,
they impose self-censorship
on a daily basis and silence
colleagues who defend basic
Journalistic ethics”




14

I3

advantages while closing off its free-speech
possibilities. And how? Here again, thanks to
the complicity of tycoons who make a point

of keeping the regime happy in return for a
favourable attitude towards their business
activities. Li Yanhong, for example, the CEO
of the Chinese search engine Baidu and China’s
sixth biggest billionaire, boasts of having
‘booted Google out of the country” at the
Communist Party’s request. A willing
collaborator in the “self-regulation” advocated
by Beijing, his search engine blocks access not
only to pornography but also to anything
related to Taiwan’s independence, the Dalai
Lama, or the 1989 Tiananmen Square massacre.
Baidu is “a state-sponsored monopoly,” the

news agency Bloomberg says".

True to its “cyber-sovereignty” principles,
Beijing wants not only to control online content
but also to have access to Internet user data.
Like Google, other international Internet giants
such as Facebook, Twitter and Amazon have
never succeeded in breaching the wall of
Chinese censorship. Their Chinese equivalents
such as Weibo, Tencent, Sina and Alibaba, all
owned by extremely wealthy pro-government
businessmen, are therefore able to reign
supreme over the world’s biggest virtual
market on condition that they never forget to
return the favour to their Communist Party

protectors.

China’s “privately-owned” traditional media
have not been spared the process of owner
control. And people like Jack Ma are not
exactly media sector novices. This billionaire
already had shares in China Business News,
websites, blogs and video-sharing platforms. In
June 2015, he teamed up with Li Ruigang,
another well-known emblem of the symbiosis
between politics and the media business in
China, to create a Chinese business news
agency capable of competing with Bloomberg.
The head of the powerful, state-controlled
Shanghai Media Group (SMG), Li Ruigang is a
favourite partner of multinationals seeking a
foothold in the Middle Kingdom. A senior

1. “How Baidu Won China”, 11 November 2010




member of the Shanghai Communist Party,

this billionaire has entered into strategic
partnerships with companies such as Disney,
Warner Bros and News Corp to produce and
distribute films and entertainment programmes

in China.

Now that it has been snared by Jack Ma, what
fate awaits the South China Morning Post?
Business logic is far from being the only motive
for this Chinese tycoon’s appetite for media
acquisitions. Local observers regard the price

that Alibaba paid for the leading Hong Kong

«Jack Ma ts acting as a
political proxy for the
Chinese government and itls
goal of silencing the last
independent media voices in
the territory. »

Li Yanhong,
CEO of Baidu
STR / AFP

daily, 266 million dollars, as twice its real value.

They see it as an additional reason for
suspecting that the new owner will want to
bring this outspoken newspaper into line,

regardless of the cost.

There was no clear economic benefit but the
investment was worth it if your aim was to get
control of the local media, said Francis Lun of
the Hong Kong brokerage firm Geo Securities®.
Hong Kong University political scientist Willy
Lam is convinced that Jack Ma is acting as a
political proxy for the Chinese government and
its goal of silencing the last independent media
voices in the territory, which has had
semi-autonomous status since the United
Kingdom handed it back in 1997. It was hard to
imagine him tolerating negative articles about
the Communist Party or the Chinese political
system in general, Lam said®. Lam knows what
he is talking about because he ran the

newspaper’s China’s service for several years,

THE HIDDEN SIDE OF THE OLIGARCHS

until he resigned in the face of mounting

pressure.

Another Hong Kong media owner, Jimmy Lai, is
still holding out. The publisher of several
newspapers and magazines, including Zpple
Daily and Next, Lai backed the 2014 protests
known as the Umbrella Revolution. The
Chinese authorities were extremely irritated by
these peaceful demonstrations calling for more
democracy, and Lai became their bugbear.
Molotov cocktails were thrown at his home. He
was physically attacked several times. His
printing press was sabotaged. And distribution
of his newspapers was blocked. In an interview
for Agence France-Presse in June 2015, Lai
said Next Media would not change as long as he
was alive and that he was more concerned
about what his children or grandchildren would
think of him than making lots of money. Lai has
clearly not chosen the right side. And the
problem is that few media owners, especially
those with other business interests to be
promoted by doing the government political

favours, are choosing the less comfortable side.

1. Agence France-Presse, 14 December 2015
2, In The Wall Street Journal, 25 November 2015



16

Oligarchs

who
came in
from

the cold

Talk of “oligarchs” inevitably revives memories of
Russian capitalism’s crazy initial years when a select
few took advantage of privatization, including media
privatization. It was a time of ruthless infighting as well
as rediscovered freedom, a period that came to a
sudden end when Vladimir Putin took over and began
an era of strict oligarchic loyalty to the Kremlin.

FEW YEARS AGO, “oligarch” was a

derogatory term used only in the

former Soviet Union and especially
Russia, where it was spawned by the fall of the
Berlin Wall, the ensuing liberalization of the
economy, and the emergence of an oligarchy of
businessmen who made overnight fortunes in
the often murky process of privatization. Why
them and not others? Because their proximity
to political power made them the “chosen ones”
in the redistribution of the country’s wealth.
This process continued through Boris Yeltsin’s
two terms as president (1990-1999), which
were marked by unprecedented freedoms for
the Russian people, the dismantling of Russia’s
massive military-industrial complex, an
economic crisis and impoverishment of much

of the Russian population.



Gazprom’s annual
convention, Moscow,
June 2010

ALEXANDER NEMENOV / AFP

So it was the “crazy years” of Russian
capitalism that gave birth to the term.
Everything changed quickly when Vladimir
Putin took over in 1999. The new Russian
authorities set about making a very drastic
distinction between oligarchs who were loyal
to the Kremlin and those who were not. The
latter were often the owners of the country’s
first outspoken media outlets. What has
happened in Moscow during the past ten years
offers an insight into the future of “oligarchic”

media.

FLAMBOYANT OLIGARCHS
OF THE 1990S

Few members of the general public will
remember Boris Berezovsky and Vladimir
Gusinsky now but they were two of Russia’s
best-known oligarchs in the 1990s. They were
extremely wealthy and invested massively in
Russia’s first independent media outlets, buying

up TV stations and newspapers in order to




18

wage a ruthless media war against each other.
Ownership of media outlets was one more way
of extending their already considerable
influence over public opinion and, above all,

over Russia’s new leaders.

Few members

of the general public
will remember

Boris Berezovsky and
Vladimir Gusinsky now.

Pictures of the exiled
Russian billionaire
Boris Berezovski in a
dustcart during a
pro-Kremlin
demonstration in
Moscow, April 2007
NaraLia KoLEsSNIKOVA / AFP

Regarded as the power behind the scenes at the
Kremlin and as Boris Yeltsin’s kingmaker,
Berezovsky had invested in the former public
broadcaster ORZ’s first channel, turning it into
a modern and fast-footed news outlet. His main
rival, Gusinsky, created Russia’s first
independent TV station, N7V, which quickly
won over the public with its incisive and
critical reporting. Each went on to build media
empires by acquiring prestigious outlets.
Berezovsky’s acquisitions included the
Nezavisimaya Gazeta and Kommersant daily
newspapers. Gusinsky’s included radio £Zcko of’
Moscow and the Segodnya and Itogi

newspapers.

During this era, “privately-owned” media were
synonymous with journalistic freedom and
reporting of a quality that contrasted starkly
with the fare provided by the state-controlled
media. These privately-owned outlets gave
former Soviet citizens their first glimpse of the
watchdog role that the media could play in a
society in transformation. For the first time,
the public had access to good investigative
journalism, war reporting and revelations
about the totalitarian past. Despite the fierce
competition between the media oligarchs, their
personal ambitions and their murky relations
with the regime, many observers do not

hesitate to talk of a “golden age” of Russian

journalism. The best example was undoubtedly
the excellent media coverage of the First
Chechen War (1994-1996), which brought the
reality of the fighting into Russian homes and
showed the Russian public how their soldiers
were getting bogged down in the Caucasus. The
Second Chechen War (1999-2000), on the

other hand, was largely invisible.

KREMLIN REGAINS CONTROL

Meanwhile, everything was changing in the
Kremlin. Ailing, infirm and depressed, Yeltsin
cut short his second term. On 31 December
1999, just a few hours before the start of the
new millennium, he announced his resignation
and transferred full powers to a former KGB
colonel called Vladimir Putin. A member of
Yeltsin’s inner circle, Putin happened to be
prime minister at the time, a position rarely
held by any one person for more than three
months during that period. He owed his
promotion to Berezovsky’s enthusiastic
recommendation, which was ironic because the
protégé lost no time in turning on the man who
claimed to have been his mentor. He also
systematically and relentlessly targeted all of
the other Yeltsin-era oligarchs who dared to

defy or try to replace the government.

The Kremlin’s new master quickly made it clear
to the oligarchs that the rules had changed.
Those that wanted to continue doing business

in Russia would have to stop meddling in

“politics,” which in Russia was understood to

include the media. Recalcitrants had to choose
between exile, punitive tax adjustments or
prison. The most famous of them, Mikhail
Khodorkovsky, ended up spending nine years
behind bars. A clear distinction was drawn
between good oligarchs, those who pledged
allegiance to the Kremlin and the others. The
media owned by Berezovsky and Gusinsky
were the first victims of this “purge.” Tax
controls, raids by armed men, searches and

arrests forced their bosses to flee the country.

After an eventful stay in Spain in 2000, where
he was arrested on the Kremlin’s orders,
Gusinsky found refuge in Israel, from where he
gradually disengaged from all media
involvement in Russia. It was Berezovsky’s turn

to flee the following year. He went to London,



from where, unlike his former rival, he kept on

trying to destabilize the new Russian regime by

every possible means. His exile proved eventful.

Attempts were made to extradite him. He was
tried in absentia in Moscow. People close to
him died mysteriously. And finally he also died
mysteriously. He was found hanged in the
bathroom of his home in Ascot, 40 km west of
London, on 23 March 2013. The British police
have still not ruled out the possibility of foul

play.

The media empires of these two oligarchs were
meanwhile dismantled without further ado.
Renamed Peryyi Kanal (First Channel), the
former ORT is now regarded as the leading
vehicle of Kremlin propaganda. The very
popular V71" has ended up in the hands of
Gazprom. Its leading journalists have moved on
and its programming has been reoriented
towards entertainment and sensationalistic
talk shows.

A PRO-GOVERNMENT OLIGARCHY

The spectacular arrests, searches and trials of
media owners who defied the government
ended the independent media boom.
Throughout this period, the Kremlin got

“reliable” pro-government people to recover
control of dissident media, according to
Carnegie Moscow Centre researcher Maria
Lipmann®. Media with “societal and political”
content were especially targeted, she says. The
operation was made much easier by the fact
that most of their owners were happy to get rid
of these media outlets, which were now seen as
a potential risk for their businesses and even

their physical safety.

Most of the media components of the
opposition oligarchs’ dismantled empires were
snapped up at bargain prices by the Russian
natural gas conglomerate Gazprom. In the
process, this state-owned company, the Putin
regime’s formidable commercial wing, became
Russia’s biggest media owner. Gazprom-Media
Holding now has a media quasi-monopoly that
includes N7V, newspapers, magazines, radio
stations and websites. It also includes £cio of’
Moscow, the prestigious radio station once
acquired by Gusinsky, dubbed the “fugitive
oligarch” by Putin.

OLIGARCHS WHO CAME IN FROM THE COLD

Vladimir Potanin, a super-rich oligarch whose
relations with the Kremlin slumped in the early
2000s, prudently shed his Profmedia group,
which included the big circulation dailies
Komsomolskaya Pravda, Izvestia, Ekspress
Gazeta and Sovetsky Sport. It too was acquired
by Gazprom-Media Holding. For the sake
diversification and convergence, Gazprom
bought cinemas and film distribution
companies as well. Berezovsky’s prestigious
newspapers also ended up in the hands of
Kremlin loyalists. Nezavisimaya Gazeta was
acquired by Konstantin Remchukov, a
pro-Kremlin oligarch, in 2005, when he was an
economy ministry adviser. Kommersant was
sold in 2006 to Alisher Usmanov, an
Uzbek-born businessman who heads a
Gazprom investment company. Suspecting that
the takeover did not bode well for freedom of
expression, Kommersant editor Vladimir

Borodulin resigned.

The leading Russian business daily Vedomosti’s
sale is the latest episode in the long story of
declining media independence. Because of a
new law restricting foreign investment in the
media, Vedomosti’s two biggest shareholders,
the Financial Times and Wall Street Journal,
had to sell their shares to a local oligarch at the
end of 2015. A few weeks before that, German
media tycoon Axel Springer pulled out of the
Russian market, handing over the management
of the Russian offshoot of Forbes to Alexander
Fedotov, an establishment ally who
immediately announced that the famous

magazine would not meddle in politics.

1. In “La scéne médiatique en Russie,” Cairn, 2007

Alisher Usmanov,

at the World Economic
Forum in Davos in
January 2013

JoHANNES E1SELE / AFP

19



20

PORTRAIT

Konstantin
Malofeev,
“orthodox
oligarch”

Konstantin Malofeev’s
wealth serves an ultra
conservative ideology
" DR.

OME OLIGARCHS are doing very well in Vladimir

Putin’s Russia. Their businesses are flourishing

despite the international sanctions and they are
even investing in the media. But unlike their ill-fated
predecessors, they are a long way from provoking the
Kremlin’s anger. These businessmen include Konstantin
Malofeev, 41, who heads a discrete investment fund that
used to be called Marshall Capital and was recently
renamed Tsargrad (“City of the Tsars”). Zsargrad TV'is also
the name of the TV channel he launched in May 2015 with
the aim or “rechristianizing Russia.” As well as rich (his
fortune is put at 2 billion dollars), Malofeev is also pious
and patriotic. He loves Russia and especially loves its
current leader, whom he showers with praise. “Z7hanks to

Putin, we have become a great country again,” he says".

In his own way, Malofeev is trying to contribute to the
Russian renaissance. He is a patron and philanthropist. He
is even called the “Russian Soros,” in allusion to the US
billionaire who has funded a number of civil society
initiatives in Eastern Europe. Malofeev sees himself as a
counterweight to US and European soft power, which - in
his view - has a political agenda and leads to moral
decadence. This is how he views the purpose of his TV
channel, 7sargrad TV. “The western media twist the facts to
the point that they are no longer recognizable. We address
the Russians and describe the world from an Orthodox

viewpoint®.”



To help achieve his goals Malofeev has even hired one of the
founders of Fox News, US producer Jack Hanick. He often
refers to Fox News when describing his ambitions for
Isargrad TV. “We started from the idea that there are many
people who adhere to traditional values and they absolutely
need a voice,” he said in a recent interview for the Financial

Times®.

“We address

the Russians and
describe the world
from an Orthodox
viewpoint”

Malofeev is not content with broadcasting the gospel in
Russia. He is also already extending into other Orthodox
countries such as Bulgaria and Greece. He is proud of
having invested in Hellas Net, a religious TV channel in
Greece. In Bulgaria, he is “contributing to the recovery” of
TV7,a'TV channel owned by Tsvetan Vassilev, a Bulgarian
banker currently wanted by his country’s authorities. But
according to the Sofia media, his motives are not just
spiritual. He told the Bulgarian business weekly Kapital
that he was ready to help realize two gigantic Russian
construction projects that have been frozen at the European
Union’s request — the South Stream gas pipeline and a
nuclear power station at Belene on the Danube. “7T%e small
countries on the Russian periphery should be delighted by
the Russian empire’s renaissance, because they have

everything to win from it,” he said*.

OLIGARCHS WHO CAME IN FROM THE COLD

Observers have noted that he sees eye to eye with the
Kremlin’s master on all these subjects. The magazine
Valeurs actuelles, which was clearly charmed by him,
described him as “the man who has Putin’s ear®.” But is it
the other way round? The Ukrainian conflict has given
Malofeev an opportunity to put his ideas into practice. He
admits to having sent humanitarian convoys to the Russian
population in eastern Ukraine. But according to Brussels
and Washington, he also funds the Russian separatists. Two
of the most visible leaders in the self-proclaimed Russian
republics in eastern Ukraine, Alexander Borodai and Igor
Girkin (Strelkov), used to be members of Malofeev’s staff in

Moscow.

Malofeev does not bother to deny the claims. Instead he is
proud of being the target of international sanctions over his
involvement in the Ukrainian conflict because, in his views,
it proves his “patriotism.” The sanctions are even a

“blessing” because they allow him to “break the parasitical
links with the West” and contribute to Russia’s economic
expansion®. International isolation does not seem to bother
the “Orthodox oligarch” either, and he boasts of his
excellent relations with well-known conservatives
throughout the world. In France, his friends include Marine
Le Pen and Philippe de Villiers, with whom he has even
teamed up to build two theme parks in Crimea and Moscow
based on the Puy du Fou theme park in western France. And
what will they be called? “City of the Tsars.”

1. Interview for the business weekly Aapital (Sofia), 2 November 2015
2. Idem.

3. “God’s TV, Russian style,” 16 October 2015

4. Kapital, 2 November 2015

5. Valeurs Actuelles, 2 October 2014

6. Kapital, ibid.

21



Can
a politician
be a
regular
media
owner?

Money, politics and media... The conflict of interests
between politics and ownership of a media outlet
should be obvious. How can you be both a political
actor and an objective observer of politic developments
at the same time? Nonetheless, politicians who are also
media owners are to be found the world over. Their
particularity is fully accepting this conflict of interests
and even taking advantage of'it.

22




Silvio Berlusconi
August 2013
GABRIEL Bouys / AFP

THE TEFLON “CAVALIERE”

In Europe, the person who embodies the
incestuous combination of money, politics and
media in its most outrageous form is clearly the
Italian tycoon Silvio Berlusconi. He is still one
of Italy’s richest men, with a fortune put at 7.4
billion dollars. The “Cavaliere” has not held any
government position since 2011 but the
publication of an authorized biography entitled
My Way in October 2015 is seen as the prelude
to a return to politics®. Convicted of tax fraud
in 2013, at the end of a legal battle that dragged
on for two decades, Berlusconi has meanwhile
continued to have an impact on his country

affairs via his media empire.

His “self-made man” story is now part of Italian
legend. A member of parliament since 1994,
and elected prime minister three times
(spending a total of nine years in the position

- an Italian record), the boss of the Forza Italia
party is also the owner of Italy’s biggest
broadcast media group, Mediaset, and the
majority shareholder of the Mondadori group
(Italy’s leading publisher of books and

magazines) and the daily newspaper /7 Giornale.

The Cavaliere has not hesitated to use this
formidable strike force to defend both his
political and business interests. During his
three terms as prime minister, he also had a
“big influence over casting and programming” at
the public broadcaster A7, thereby becoming
almost sole master of the Italian airwaves,
according to Italian journalist Gian Paolo
Accordo of Vox Europe. This was
unprecedented in the European Union. There
were dismissals and purges at A7, and several
of its journalists criticized a climate of
self-censorship. The “Berlu-style” behaviour
that took hold in the media was implacable
towards his critics and generous towards his

fans.

1. My Way: Berlusconi In His Own Words, by Alan Friedman
(Biteback Publishing, 2015).



24

Pockets of resistance to this media empire
emerged. They included the newspapers La
Repubblica, I’Unita and [’Espresso, and
sometimes RA7s third channel. A new, very
combative, daily, /7 Fatto quotidiano, was even
launched. Italians took to the streets on several
occasions to defend their media freedom.
International figures, writers, artists and
journalists, signed petitions protesting against
the Italian prime minister’s grip on the media.
NGOs also protested. “Berlusconi has not
hesitated to use his political and economic
power in order to try to gag news and
information in Italy and the European Union,”
said a statement issued jointly by Reporters
Without Borders, the European Federation of
Journalists and the European section of the

International Federation of Journalists.

“Berlusconi has not hesitated
lo use his political and
economic power in order
to try to gag news and
information in Italy
and the European Union .

Nowadays Italians are wondering and
speculating about the future fate of the aging
Berlusconi media empire. Which of the
patriarch’s many offspring will take over? Does
the Cavaliere really plan to return to politics,
as those close to him say? Meanwhile, his
media portfolio is receiving covetous looks
from the likes of Rupert Murdoch, Vincent
Bolloré and Xaviel Niel. Many think that the
future of the Cavaliere’s Mediaset empire will
involve major alliances with some of the

world’s other leading media sector “sharks*.”

FRENCH INDUSTRIALIST
AND SENATOR

Italy is not the only country in western Europe
where a billionaire businessman and politician
owns a media group. France’s fifth richest
billionaire, Serge Dassault heads the Dassault
Group, a family firm passed from father to son
that is a major player in the arms industry and
in the civil and military aviation sectors. Since
2004, he has also headed Socpresse, a
publishing house with several newspapers, of
which the flagship is Le Figaro. Questions
about this leading French daily’s editorial
independence have been asked ever since,
especially as its owner is not just a major
industrialist but also a right-wing politician
who was mayor of a Parisian suburb from 1995
to 2009, and who has been senator for the

Essonne region (south of Paris) since 2004.

Many have accused Serge Dassault of
intervening in Le Figaro’s content when it has
not been to his taste. The conflict of interests is
threefold - between industrial tycoon, senator
for Essonne and newspaper owner. How do his
reporters cover the aviation industry or wars
when they know that their boss makes hi-tech
weapons and airplanes that he is trying to sell

to governments?

The Association of Journalists (SDJ) at Ze
Figaro has repeatedly sounded the alarm about
their owner’s “interventions” in the
newspaper’s editorial content. They blame him
for an indulgent interview with Vladimir Putin
in Moscow, coverage favouring countries such
as India, Egypt and Qatar that are potential
purchasers of the Rafale (a fighter jet made by
Dassault Industries) and a lack of enthusiasm
for covering stories that reflect badly on the

political right.

An additional complicating factor has been the
judicial investigation into Serge Dassault in
connection with elections in the municipality
where he was mayor. It resulted in his being
charged in 2014 with “vote buying and illegal
election campaign funding”, after the senate
voted to lift his parliamentary immunity as a
senator. This has been a big story in most of
the French media except of course Le Figaro,

which limited itself to a brief article?.



SWISS POPULIST

Triangular conflicts are not just a Latin
speciality. Christoph Blocher, a Swiss politician
and wealthy industrialist who leads the
right-wing populist Democratic Union of the
Centre (UDC), recently got the world’s
attention when the UDC won Switzerland’s
federal elections in October 2015. His Zurich
weekly, Die Weltwoche, has long served as an
outlet for his political views, which are
Eurosceptic and close to those of France’s
National Front (FN), and he has just named its
editor, Roger Koppel, as his successor at the
head of the UDC.

He had also been trying to get control of the
Basler Zeitung since 2010 although it was at
the opposite end of the political spectrum and,

despite the protests of its staff, he finally

managed to acquire a third of its shares in 2014.

This led to the appointment of a new editor,
Markus Somm, a known UDC sympathizer who
also happens to be Blocher’s “official”
biographer. Following the departure of many of
its journalists, the Basler Zeitung has turned
into a UDC mouthpiece. Conflicts of interests

are clearly not just a theoretical concern.

IN QUEBEC, THE PELADEAU ISSUE

Let’s cross the Atlantic to Canada, where the
charismatic Pierre Karl Péladeau (or PKP as he
is often called in Quebec) took over as leader of
the “sovereignist” Parti Québécois (PQ) in May
2015, just one year after being elected member
of the National Assembly of Quebec. In other
words, it was a rapid political ascent. Until
then, PKP had been known principally for
having inherited Quebecor, a media group
founded by his father that nowadays controls
around 50 regional newspapers. It was under
PKP’s leadership at the turn of the millennium
that Quebecor acquired Vidéotron, Québec’s
leading supplier of cable TV content. In 2007,
he went on take over Osprey Medias (which
publishes mainly English-language
newspapers) becoming the media giant he is

today.

Péladeau resigned from all his positions in

Quebecor before entering politics in 2013. But
he continues to be the owner. This has not
escaped the attention of Canada’s journalists
and, even less so, his political opponents. “/¢’s a
major problem for our democracy to have a
case like this,” says Francois Bonnardel, a
Quebec politician who heads the centre-right
Coalition Avenir Québec (CAQ)3. “We are not
in Italy,” said former minster and academic
Rémy Trudel, summarizing the concerns of the
political class by alluding to the Silvio

Berlusconi era”.

1. See “Silvio Berlusconi, le crépuscule du patriarche,”
Les Echos, 16 October 2015, and below “Les nouveaux
empereurs des médias.” .

2. “Serge Dassault, partout sauf dans Le Figaro,”
France-Info, 19 November 2014

3. La Presse canadienne, 10 September 2015
4. Radio Canada, 8 October 2011.

CAN A POLITICIAN BE A REGULAR MEDIA OWNER?

Serge Dassault, 2016
Eric PIERMONT / AFP

Christophe Blocher,
2007
OLIVIER MORIN / AFP

Pierre Karl Péladeau,
2014

FrRANCOIS LAPLANTE
DELAGRAVE / AFP

25



26

Candidate

Aécio Neves (right)
during the
presidential campaign
in Belo Horizonte,
October 2014

YasuvosHui CHIBA / AFP

G

The Péladeau “issue” has been addressed by the
National Assembly of Quebec’s ethics
committee several times since he took over as
PQ leader. His opponents have invited him to
‘choose between politics and business.” Some
have even urged him to sell all his shares in
Quebecor. PKP has ruled this option out, saying
his father left the company to him and he
wanted it to remain in the ownership “of a
Péladeau.” He also pointed out that, as
Quebecor’s shares were valued at around 5
billion dollars, no one in Quebec could afford to
buy it and that it would inevitably end up “in
foreign hands,” which would jeopardize the
jobs of thousands of Canadians across the

country™. Is this what his detractors wanted?

In an attempt to reassure his fellow
parliamentarians, PKP signed a formal pledge
that he would not intervene in the content of
his media outlets in “any manner whatsoever.”
As his detractors questioned the legal value of
this pledge, he undertook to entrust all of his
shares to a “third party” for as long as he

continued to hold political office.

Such an option exists in Canada’s legislation. It
was designed to address a situation in which a
person holding an elected position also heads a
company that might benefit from this position.
Called a trusteeship, this provision had never
been applied to the case of media owner, in
which the problem is rather the opposite. In
this case the danger is that the media owner’s
political career is advanced by the media he
owns, that the media are put at the service of
his political ambitions or positions, and that
the media’s reporting is subject to political

interference or worse.

On 10 September 2015, PKP solemnly declared
that he had fulfilled his two pledges after
entrusting his Quebecor shares to a trust
headed by three independent figures. This did
not convince everyone and failed to dissipate
all the doubts. “We are not fooled,” one political
opponent said®. Many legal experts have also
voiced doubts about the effectiveness of this
measure in the case of PKP, who will continue
to be Quebecor’s “historic owner,” they point

out®. Several National Assembly of Quebec

members have called for the law to be changed

before the next parliamentary election in 2018
in order to avoid such inextricable conflicts of
interest. Until then, the PQ’s leader will

continue to be Quebecor’s owner..

BRAZIL, THE COUNTRY
OF 30 BERLUSCONIS

The “model” bequeathed by Silvio Berlusconi
seems to have a rosy future, especially in Latin
America. His name has even been adopted as a
descriptor for incestuous links between politics,
business and the media. Brazil, Latin America’s
biggest nation, has its own special word for a
public figure who embodies all these vices -

“the colonel.” It dates back to the military
dictatorship of 1964-1985 but does not
designate an army officer. It is used to refer to
a local or federal-level politician who is also a
regional media owner and (especially in the
northeast) a big landowner. “We have dozens or
even scores of Berlusconis,” says Sao Paulo
University professor Eugenio Bucci. “T%e
country of 30 Berlusconis”is the title of a
report about media freedom in Brazil that
Reporters Without Borders (RSF) published in
January 2013%,



f—y

RSF’s Rio de Janeiro bureau estimates that
there are around 40 Brazilian parliamentarians
(deputies and senators) who directly or
indirectly control at least one radio or TV
station in their home state, a phenomenon
sometimes called “electronic colonelism.” Paulo
Bernardo Silva, who was communication
minister from 2011 to 2014, says: “We have an
excessive number of parliamentarians, senators,
deputies, governors and ministers who are
etther openly the owner of a media outlet or are

in a position to directly influence its activities.”

The “colonels” include Aécio Neves, who
unsuccessfully challenged Dilma Rousseff for
the presidency in 2014. Neves was governor of
Minas Gerais from 2003 to 2010 and continues
to be one of the state’s senators. More
discreetly, he, his mother and his sister are
also shareholders in .4rco Iris, a radio station in
Belo Horizonte (the capital of Minas Gerais).
Other members of his family are also media
owners. This not only allows Neves to promote
his political career at a reduced cost but also to
ensure that his media outlets get a respectable
share of the advertising that the federal

government earmarks for local media.

CAN A POLITICIAN BE A REGULAR MEDIA OWNER?

5 T

In theory, article 55 of Brazil’s current
constitution, adopted in 1988, prevents elected
officials from owning media outlets but this ban
is rarely applied. “7¢ is easier to remove the
president in Brazil than to withdraw a
broadcast frequency from any politician,”

Bernardo Silva commented.

1. Radio Canada, 26 May 2015.
2. La Presse canadienne, op. cit.

3. See “Péladeau: le mandat n’est pas sans droit de regard,
selon des experts,” La Presse, 13 October 2015

27



The

28

royal
whim

What do the Hariri family in Lebanon, the family

of Saudi Prince al-Waleed and two Moroccan
ministers, one related to the Moroccan royal family
and the other to the emir of Qatar have in common?
They all own news outlets, or media empires
dedicated to their own glorification or prestige.
When news and information depend on the royal
whim, it’s a mixture in which journalists’
independence is often the first victim.

HE STORY OF THE MEDIA is often

one of ego and prestige -- of a

monarch, a political dynasty, a
religious community or an entire country. Is
the television station .4/-Jazeera, which has
revolutionized news and information in the
Arab world, the voice of Qatar, or is it the
mouthpiece of the princely al-Thani family,
which has ruled for nearly 150 years over the
destiny of the small Gulf country?
And what about its Saudi rival Al~-4rabiya?
Editorial judgments take second place to other
considerations that are more or less explicit,
such as political or financial influence, personal
ambition or the settling of scores. This is true
of some of the major news organizations in
Africa, the Middle East and the subcontinent
which were created for the purpose of
promoting the interests of a monarch, a family
or a tribe.
It is also a way of controlling the media in the
private sector, using family oligarchies close to

the regime or, as is the case in most of Gulf



Qatar’s sheikh Ahmed
bin Jassem al-Thani,
at the Al Jazeera’s
15th anniversary
ceremony in Doha,
November 2011

KARIM JAAFAR / AFP




30

states, which themselves embody the regime
from generation to generation. When news and
information depend on the royal whim, it is a
mixture in which journalists’ independence is

often the main victim.

THE BEIRUT CLIQUE

Business, politics, the media... in Lebanon,
generally considered one of the most
democratic countries in the Arab world,
journalists, with a few exceptions, are co-opted
to serve the ambitions of their bosses. This is
even more worrying when the boss is also a
major player in local politics. Such is the case
with the Hariri political and financial dynasty,

well known for its close links with France.

The saga of the family, which made its fortune
in the construction industry, is linked closely

with the recent history of Lebanon. Rafik

“The programming of’
the channel reflected

the political and economic
vision of Rafik Hariri”

TV host Lina Dughan
Nasser, of Future TV,
May 2008.

In the background, a
portrait of Rafiq
Hariri

JOSEPH BARRAK / AFP

Hariri served as prime minister five times
between 1992 and 2004. One of his sons, Saad,
held the same position between June 2009 and

January 2011 before returning to parliament.

Today he leads the Future Movement, the
political party founded by his father, which is a
key player in Lebanon’s complex political and
economic chequerboard. The fortune of the
Hariri clan, comprising Ayman, Saad, Bahaa,
Hind, Fahd and their mother Nazik, is
estimated at $10 billion.

The family is at the head of a veritable media
empire, Future, which includes the television
station Future TV (4 Mustagbal in Arabic) and
its smaller sister station Zhkbariat
Al-Mustaqgbal, which broadcasts rolling news,
and the Paris-based station Radio Orient. It
also holds shares in other media organizations,
including 27 percent in the prestigious
newspaper /n-Nahar, owned by another

prominent Lebanese family, the Tuenis.

Since the Future group was created in 1993,
it’s main goal has been to defend the political
and financial interests of the Hariri family and
also those of the Sunni religious group to which
it belongs. During the prime ministerial terms
of Rafik Hariri, Future Media outlets,
particularly its television station, were used as
“a formidable promotional instrument with
which to showcase the actions and initiatives of’
the government presenting the country as a
haven of civil harmony to attract Arab tourists
and foreign investors”, in the words of Lebanon

expert Jamil Abou Assi®.

“.. The programming of the channel reflected
the political and economic vision of Rafik
Hariry,” Assi writes, noting that self-censorship
is the rule on some topics, such as the Syrian

presence in the country.

The Hariris have made a number of dramatic
u-turns on Syria and the staff at Future TV
have had to adapt or lose their jobs. In the
1990s, journalists were asked not to criticize
the “brotherhood and co-operation” agreement
with Damascus signed by Rafik Hariri. After he
was killed in 2005, allegedly by pro-Syrians in
Lebanon, they were then urged to attack the
government of Bashar al-Assad and its

Lebanese allies in the strongest terms.

This was the case until Saad Hariri paid a
fence-mending visit to Damascus in December
2009, said to have been ordered by the family’s
Saudi mentors. Journalists working for the
Hariri media had once again to change tack

from one day to the next.

“During a meeting with the channel’s executives
on his return from Damascus, Saad Hariri not
only demanded that reporting hostile to Syria
be brought to an end, but that the same
treatment normally reserved for Saudi Arabia
be extended to the Syrian regime,” according

to Assi.



THE ROYAL WHIM

Saudi Arabia is the second most important
country to the Hariris. It was where their
father made his fortune and, unusually,

was granted citizenship. The family continues
to have close personal ties (Saad’s wife is
Saudi), as well as financial and political
relations, with the Saudi kingdom. It would be
out of the question for any of Future Media’s
many outlets to ruffle the feathers of the royal

family in any way.

MOROCCO:
“KING’S MUSKETEERS”
AND MEDIA OWNERS

The Moroccan monarchy embodies absolute
power, but the country has also been ruled for
centuries by a wealthy elite whose
representatives share out the top jobs in
government and public and private
corporations. Ministers and media bosses
almost always belong to one of these families,
such as the Chorfas, Fassis or Oulemas, who
run the kingdom’s affairs alongside the
monarch. Two of King Mohammed’s current
ministers, Moulay Hafid Elalamy, minister of
industry, trade and new technologies, and
Agriculture Minister Aziz Akhannouch, take
this a step further - they are both “king’s

musketeers” and media owners.

Elalamy was appointed to the second
government of Prime Minister Abdelilah
Benkirane in October 2013 and is first of all a
successful businessman. Known by his initials
MHE, is of Sharifian descent (like the royal
family) and has the 31% largest fortune on the
African continent. He owns the financial daily
Les Inspirations Eco, online successor to Les
Echos quotidiens, which he uses regularly to
promote his ministerial activities.

In 2012, he set up the first Moroccan fund
devoted entirely to the media sector, within his
main holding company, Saham. The Media
Network Fund has a budget of 4.6 million euros
and its goal is to acquire shares in media
companies that have good prospects for growth.
It is now the main shareholder in the

prestigious French-language monthly Zamane.

1. “Future TV : entre capitalisme et communautarisme”,
Ina Global, 8 September 2010.




32

Elalamy is known for his predatory business
activities and has tried to create a media
barrier to protect himself against his detractors,
according to the Moroccan magazine Ze Temps".
When he was appointed to the government
some commentators in the kingdom asked
whether he should resign as head of Saham. “7¢
doesn’t look good to occupy the position of
minister at the same time as running one of the
country’s highest-profile conglomerates,” the
weekly 7el Quel commented®. The minister
appears unconcerned by the conflict of interest.
The businessman Aziz Akhannouch, minister
of agriculture and fishery since 2007
(reappointed in 2012), heads the media group
Caracteres. The publications of this small
media empire include the weekly La Vie éco,
the daily newspaper Aujourd’hui le Maroc, and
the magazine Femmes du Maroc among others,
powerful weapons when it comes to promoting

his activities and his businesses.

“It doesn’t look good

to occupy the position

of minuster at the same time
as running one of the
country’s highest-profile
conglomerates,”

Saudi prince Al-Walid

ben Talal Al-Saoud,
press conference for
the launch of AlArab
channel, Riyadh,
September 2011
FAYEZ NURELDINE / AFP

“You will never read anything negative about

him in La Vie éco, the country’s main economic
newspaper”, said one Moroccan journalist.
The man in question boasts that he has “never
set foot” in most of his newsrooms, but he
sometimes puts pen to paper to respond to his
critics -- in the pages of his own newspapers,

naturally.

These conflicting interests have never been
really debated in the country, perhaps
because Moroccans know that Akhannouch is
a close associate of King Mohammed’s, whom
he invites to dine with him, a rare privilege in
the kingdom.

The family, members of the Soussi tribe from
Berbéres in the southern plains, has come a
long way since they moved to Casablanca in
the 1930s and opened the kingdom’s first
service station. Today their fortune is worth
$1.7 billion, making them the second richest

family in the country.

ARAB PRINCES
BESOTTED WITH THE MEDIA

Among the offspring of the oil dynasties,
Al-Waleed Bin Talal bin Abdulaziz al Saud,

Is frequently talked about. A wealthy Saudi
prince, who is at loggerheads with some of the
royal family, said last year that most of his
fortune would henceforth go towards
charitable causes. However, a few months later
Al-Waleed became the second biggest
shareholder in Twitter, a holding that had a
hint of revenge for the technology freak, who
had been mocked by major international news
organizations for his frivolous, even erratic,

nature.

Like many Gulf princes and emirs, Prince
Al-Waleed has a soft spot for the media. His
company, the Kingdom Holding Company, has
investments in many news organizations and
communications groups, including Rupert
Murdoch’s News Corporation. Al-Waleed also
heads his own empire, Rotana, which has the
main record label in the Middle East and also
owns a number of television stations and a
magazine. He has a 19 percent share in the

Lebanese newspaper .Zn-Nahar.

In the view of observers, these outlets were
useful in helping him to distance himself from
the official policies of the Riyadh government,
and also to flatter his own ego. For example,
the prince likes to be invited to appear on the
television stations that he owns to appeal
directly to the Arab public. In February last
year, he tried to launch a Bahrain-based
pan-Arab television station, 7V'4l Arab.
However, the experiment lasted just 24 hours:
the station closed and its journalists were fired

with no explanation whatsoever.

Others were more successful. 4/ Jazeera,
launched 20 years ago in the Qatari capital,

Doha, became the most watched television



station in the Arab and Muslim world, thanks
to the cheeky approach taken by its journalists,
especially towards the United States, as well as
their professionalism and not least because of
the almost unlimited resources put at their
disposal by the emir of Qatar, Sheikh Hamad
bin Khalifa al-Thani. Sheikh Hamad has since
abdicated in favour of his son but remains the
biggest shareholder in the station, a sign of the
importance he attaches to his pet project,
which has upset the old order in the Arab

media.

Over the years, the station has also shown the
limitations of its independence, for example in
the way it has covered for the Muslim
Brotherhood in Egypt, and more generally for
those behind the Arab Spring. However, its
unconditional support for President Mohamed
Morsi, who was overthrown by the army, did
not find favour with all its journalists. In 2013,
several announced their resignation live on
camera from Cairo, expressing their
disagreement with the editorial line imposed by
the sheikh. In addition, the station, which now
broadcasts in Arabic, Turkish, English and
Serbo-Croat, carefully avoided the subject of

what was going on in its home country of Qatar.

The growing prestige of 4l Jazeera could not go
unanswered by the Saudis. In February 2003,
Riyadh announced it was launching 47 Zrabiya
TV, created with the explicit goal of trumping
its Qatari rival. The Saudi kingdom entrusted
the mission to a wealthy businessman, Waleed
Al Ibrahim, with family and business links to
the royal family. One of his sisters was married
to the late King Fahd and two others married a
prince and a minister.

Waleed Al Ibrahim already had a track record
in television, having launched the pan-Arab
station J/BC in London in 1993, half-owned by
Prince Abdul Aziz Bin Fahd, known as much as
his father’s favourite son as for his luxurious
lifestyle. According to observers, he has the
final say over the content of the media outlets
incorporated under the umbrella of M/BC, which

has become the cornerstone of a veritable

media empire.

1. “L’éveil du prédateur”, 1 June 2010

2. “Moulay Efid Elalamy, ’enfant terrible de la finance”,
5 December 2013

THE ROYAL WHIM



34

THE ROYAL WHIM

Offices of Al Arabiya
channel in Dubai in
2003

PATRICK BAz / AFP

Al Arabiya is run on the same lines as the main
western television stations, taking CAV/V as its
model. Its journalists carry out in-depth
investigations and interview leading
international politicians - for example
President Barack Obama in February 2009 -
but not Saudi leaders. Saudi Arabia is not

subject to investigation by the station’s

journalists.

Al Arabiya has taken a position on Egypt that is
diametrically opposed to that of its Qatari rival
Al Jazeera, fully supporting the military coup
against the Muslim Brotherhood government.
In addition, the station’s management had no
qualms about firing one of'its star reporters,
Egyptian Hafez Al Mirazi, after he expressed
doubts about .2/ Arabiya’s editorial position on

his country.

A young American journalist, Courtney C.
Radsch, who is now Advocacy Director for the
Committee to Protect Journalists, hired in
2008 to run the station’s English-language
website, was dismissed for quoting reports in

the Australian media highlighting possible

safety concerns in Emirates Airlines.

This is typical of such “princely” news
organizations. With access to almost unlimited
resources and at times superficially
professional, they exist nonetheless to flatter
someone’s ego, promote a business or even an
entire country to the detriment of another, not
to provide news and information in the

traditional sense.

They are toys in the hands of oligarch princes,
who play with them as they wish and can break
them at a moment’s notice, depending on the
ups and downs of their political alliances, or

even their own mood.

MEDIA APPETITE OF
THE AMBANI BROTHERS GIVES
CAUSE FOR CONCERN IN INDIA

Their father was known as the “prince of
polyester” during his life. He began as a
small-scale textile trader in Gujarat and left his
sons Anil and Mukesh one of the biggest
conglomerates in the world, Reliance
Industries Limited (RIL). The group,
specializing in the petro-chemical industry,
later moved into mass retail, pharmaceuticals,

telecoms and more recently the media.

Journalists recall its aggressive, even brutal,
impact on the media industry. In 2014, Mukesh
Ambani acquired the existing media empire
Network 18 in questionable circumstances.
Among other things, the company owned some
30 television stations, including the local
franchises of CNVNV and CNBS, as well as

websites and magazines including Forbes India.

In the wake of the takeover, the entire staff -

journalists and admin personnel - resigned on



-~

The new editorial policy of
the Ambanis was clearly one

of leisure and “infotainment”

the grounds that there was no guarantee of

editorial independence.

Forbes editors received a curt thank-you from
the new owners. The new editorial policy of
the Ambanis was clearly one of leisure and

“infotainment”, portraying the glamourous

lifestyle favoured by local tabloid papers.

The Ambani brothers, who plan to launch 4G in
India, have continued to make inroads in
broadcasting and cable, thanks to convergence
with telephony. They now control some 27
percent of media outlets in the country,
grabbing a fair-sized share of a market
traditionally in the hands of an oligopoly of

some 10 owners.

The academic and journalist Ingrid Therwath
speaks of a “predatory strategy” that
undermines press freedom in India, which has
suffered from a number of scandals and the
increasing control of big media owners over
content”. The most worrying thing about the
Ambani brothers is their active support for the
nationalist policies of Narendra Modi, who was
elected prime minister in 2014. According to
Therwath, there are reports that they financed
his campaign, noting all have their roots in the

state of Gujarat.

1. Interview with Reporters Without Borders (RSF)

Anil Ambani, press
conference in 2006.
Below, his brother
Mukesh at an
economic forum in
Mumbai in 2011
INDRANIL MUKHERJEE / AFP

35



The

36

new
media

emperors

Financiers, telecoms tycoons, leading industrialists

and children of the Web - all have used new technology
to make their fortunes. What these new oligarchs have
in common is that they are rich enough to buy their way
into top international media organizations. Some say
they do it so they can earn even more money, while
others say it is to save them from bankruptcy.

Can they be trusted?

HEY HAVE GATE-CRASHED a sector

that was highly concentrated and

often tightly regulated, investing huge
amounts of cash, sometimes in the millions of
euros. These new emperors have targeted
family empires that were running out of steam
in Europe and the United States, snapping up
such flagship media organizations as 7%e
Washington Post, The Boston Globe and

UEFxpress in France.

These new media oligarchs, all from different
backgrounds -- finance, industry, telecoms and
new technology - have one thing in common:
they are immensely rich and they do not
meddle in politics, despite having many friends
in the field, even if that just means being on
friendly terms with the president. However,
are they a threat to the independence of news

and information?



Vincent Bolloré
during a press
conference,
September 2014
ERIc PIERMONT / AFP




38

The goal of Liberty

WHERE DELIVERY
AND CONTENT MEET

Most of these new media bosses talk only about
profit. Their approach appears to be purely
capitalist. We are just businessmen, they say in
essence. They explain their interest in the
media as being dictated by “convergence”, a
fashionable strategy among leading
industrialists which involves owning content,
such as news and information and also sports
and music events, and the production of films
and games, as well as the means of distribution,
such as newspapers, telecoms, television
stations or video on demand. The goal is to
dominate the market by offering a complete

range of services.

Media

is to give shareholders
a return on their investment

Raymond W. Smith
(left), CEO

of Bell Atlantic,

and John C. Malone
(right), CEO

of Liberty Media,
announcing the merge
of their companies in
1993

MRB / AFP

Their mission to bring together delivery
systems and content has its origins on the
other side of the Atlantic, where the success of
one man, John Malone, set off a chain reaction
which soon reached Europe. In May last year,
he pulled off a masterstroke when he bought
the second biggest cable operator in the
country, Time Warner Cable (TWC), for $55
billion. Nicknamed the King of Cable, the U.S.
tycoon now controls a vast empire on both
sides of the Atlantic which incorporates media

outlets with his Liberty group, owner of

Discovery, Virgin Media and Unitymedia, and
cable operators TWC, Charter
Communications, and Bright House Networks.
This financial model is designed to break the
traditional pattern of media management.
According to Greg Maffei, CEO of Liberty
Media Corporation some media companies
exist to ensure control is passed on from one
generation to another. The goal of Liberty
Media is to give shareholders a return on their
investment". Malone is not the only one aiming
for convergence in the United States. All the
big names in cable and telecoms, including
Comcast, AT&T and Verizon, have been
shopping for media organizations, spending

billions of dollars.

The Franco-Israeli businessman Patrick Drahi
is often seen as a worthy disciple of John
Malone, the biggest name among cable
operators. Indeed, the American is both a
friend and mentor to Drahi, and more recently,
his competitor in the U.S. cable market with
Drahi’s acquisition of the operators Suddenlink
and Cablevision, making him the fourth biggest

cable operator in the United States.

In France, Drahi has built an unprecedented
media empire in just two short years, with a
presence in television (BFM TV and i24news),
radio (Radio Monte Carlo) and print (Libération,
Stratégie and the L’Express group). He has
taken full advantage of the collapse in value of
media businesses, buying up the group
LExpress-LExpansion for some 10 million
euros. He is believed to have spent between 50
million and 70 million euros to buy all the titles
owned by Roularta Media in France, including
L’Expansion, Mieux vivre votre argent, Point de
vue, Studio Cinélive, L'Etudiant and Lire. The
group earns some 650 million euros a year.

In 2014, he became the main shareholder in
Libération with an investment of 18 million

euros.

The U.S. media may have hailed the risk-taking
and good timing of his acquisitions on the other
side of the Atlantic®, but in France Drahi is
associated particularly with cost-cutting.
Under the guise of convergence and synergy,
the new media mogul has clearly chosen a

strategy of cost-reduction that has led to staff



THE NEW MEDIA EMPERORS

cuts and the dismissal of dozens of journalists.
“Editorial carnage” is how union members at
L’Express see it. No-confidence motions, union
meetings and strikes® are the order of the day.
Some 125 jobs are at risk. Drahi’s arrival at
Libération led to the departure of one-third of
the editorial staff. Employees on the
newspapers he controls also say editorial
standards have slumped, summed up on a
placard raised at one of the many meetings held
to protest against the new editorial and
commercial policies of the group, which said:

“L’Ex-presse”.

Another French oligarch, the wealthy Breton
businessman Vincent Bolloré, is an extreme
example of the effects of riding roughshod over
the independence of news and information. On
his arrival at the head of the Vivendi group,
salaries were slashed and several journalists
left, mainly at Canal+ and /-téle.

Bolloré already owned the free newspaper
Direct Matin and the television station D& and
had a record of involving himself'in the running
of the media outlets he controls, personally
interfering in the choice and development of

content and the selection of contributors.

‘7 am an industrial investor,” he protested as he
clearly outlined his objectives for Vivendi,

which are to develop internal synergies and

1. “Le magnat américain John Malone redevient
le roi du cable”, Le Monde, 26 May 2015

2. “Les Américains s’entichent de Patrick Drahi,
le patron francais”, La Tribune, 17 September 2015

3. Agence France-Presse, 25 September 2015

Dnjest:
(1l
1 pas
D111

A fake cover of
PExpress in the hands
of one of the
employees protesting
against Patrick
Drahi’s plans

for the company,
October 2015

FLORIAN DAvID / AFP

A gauche :
Patrick Drahi, 2015
MARTIN BUREAU / AFP

39



THE NEW MEDIA EMPERORS

“Investigalion,

news reporting and
information in general
are divisive, whereas
entertainment is not”

Xavier Niel, press internationalise the group. “He is interested in
conference of Free, the media from a business point of view, to
January 2012

TrOMAS COEX / AFP make money,” commented media historian

Patrick Eveno™.

Eveno believes that the heads of the new media
and network conglomerates represent another
threat to editorial content since independent
and critical news and information often lose
out to “infotainment” and amusement in the
quest for ever more readers, listeners and

viewers.
« L . . .
Investigation, news reporting and information

in general are divisive, whereas entertainment
is not,” he added.

40

The first steps taken by Bolloré when he took
over Canal+ and I-télé are an illustration of
this: less politics and more entertainment. “We
should emphasise what unites us rather than
what divides us, and aim for a global audience,”
the new head of Canal+ Dominique Delport,
told the creators of the station’s satirical
puppet show, “les Guignols de I'Info”Z.
Subsequently, puppets of Kim Kardashian and
Justin Bieber were brought in and politicians

and religious leaders were out.

PHILANTHROPISTS
UNTIL PROVED OTHERWISE

Based on opposite sides of the Atlantic, Jeff
Bezos and Xavier Niel have similar profiles.
Bezos is the founder of Amazon, the biggest
online retail company, and Niel heads Free, the
French cell phone operator, cable and internet
service provider. Both are visionary
businessmen and were early adopters of online
technology, a gamble that paid off for both.
Bezos’ fortune of $47.5 billion now ranks
among the 15 biggest in the world.

Niel started with the Minitel, a French
forerunner of the Internet, he soon became a
‘Web Web success story in France, launching
first Worldnet then Free. With 10.3 billion
euros to his name, he now has the ninth biggest
fortune in France.

Having reached the the top of their game, these
two “techies”, both aged around the 50 mark,
began taking an interest in media outlets, and
not just any media outlet. Together with
Matthieu Pigasse and Pierre Bergé, Niel bought
the Le Monde group in 2010, which includes the
TV listings magazine 7élérama, Courrier
International, La Vie and the Huffington Post,
besides the prestigious daily newspaper, and in
2014 he acquired Ze Nouvel Observateur.

This innovative trio, known by the initials BNP,
also owns the culture magazine

Les Inrockuptibles and the news website Rue&9.
A nice little empire.

Niel and his associates do not seem to want to
stop there. Last October, the head of Free,
banker Matthieu Pigasse, and the producer
Pierre-Antoine Capton created a fund
specifically to buy new media organizations.
Entitled Media One, the company’s goal is to
raise 500 million euros and it will soon be

listed on the stock market.



Across the Atlantic, Bezos caused a stir in 2013
when he paid $250 million for 74e Washington
Post, one of the United States’ top newspapers
which had been owned for decades by the
Graham family. Why are these techie
multi-millionaires suddenly taking an interest
in these big names in the media? Is it political
leverage, development opportunities or the

whims of rich men?

In an open letter to the newspaper’s staff just
after he took over, Bezos tried to clarify things:
“The values of The Post do not need changing.
The paper’s duty will remain to its readers and
not to the private interests of'its owners...
Iwon’t be leading The Washington Post
day-to-day. I am happily living in “the other
Washington” where I have a day job that I love.
Besides that, The Post already has an excellent
leadership team that knows much more about
the news business than I do, and I'm extremely
grateful to them for agreeing to stay on.”*
He concluded by saying journalism played
a critical role in a free society, and
The Washington Post, as the newspaper

of the capital city, was especially important.

The influential magazine 7ime commented:
“These are the words, not of a pitiless capitalist,
it would seem, but of a philanthropist who's
committing his money to protect a public
good.”* Philanthropist? U.S. newspapers
concurred, especially since Bezos does not
appear to be the only billionaire who wants to
spend part of his fortune on preserving the
integrity of prestigious newspapers.
Another example is John Henry, the maverick
businessman from Boston, who used some $70
million of his family fortune to buy 7%e Boston
Globe and a host of smaller newspapers in New
England.

1. Interview with Reporters Without Borders (RSF)

2. “Canal+, fini de rire”, M Le Magazine du Monde,
19 September 2015

3. “Jeff Bezos on Post purchase”, Washington Post,
5 August 2013

4. “Vanity Fair: America’s Newspapers Are Getting Bought Up
by Billionaires”, Time, 6 August 2013

Jean-Marie Messier
leaving court in June
2010

BERTRAND LANGLOIS / AFP

The Messier
convergence disaster

edia concentration is not only dangerous for editorial inde-
Mpendence, but is also a risky financial gamble. Combining a
delivery system and content (media) is not a totally new idea. The
former head of Vivendi, Jean-Marie Messier, had already tried to
create multiple synergies -- film, games, music, telephony and media
-- under one roof.

The experiment failed spectacularly in 2002, with losses of 23
billion euros and debts of 35 billion euros. The much-vaunted idea
of convergence was a failure. Today, Messier, known by the acro-
nym J2M, presents himself as a misunderstood visionary but
acknowledges that the strategy of his successor, Vincent Bolloré®,
has worked. He believes that concentration of media ownership is
unavoidable if Europe wants to remain competitive with the United
States and Asia.

However, six years after the failed marriage of AOL and Time
Warner in the United States, many people remain sceptical about
such a strategy. The Bouygues group, which owns the French tele-
vision station 777 and a cell phone network, is extremely wary of
the idea. The telecoms operator Orange took a step backwards in
2010, abandoning a number of projects in film, sport and television
to refocus on its core business.

5. “Nous allons vers un monde prodigue”,
interview with Jean-Marie Messier, Le Figaro, 8 November 2015

41



42

AN

How can it report any
criticism of Amazon when
the online retail giant is the
flagship company of the
paper’s proprietor?

Jeff Bezos, CEO of
Amazon, September
2012

JOE KLAMAR / AFP

RIGHT:

Entrance of
Washington Post’s
building shortly after
Amazon acquired it,
August 2013

BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

‘7 see The Boston Globe and all that it
represents as another great Boston institution
that is worth fighting for'”, wrote Henry, who
bought the Boston Red Sox baseball team a few
years earlier. “But this investment isn’t about
profit at all. It's about sustainability. Any great
paper, the Globe included, must generate

enough revenue to support its vital mission.”

In France, the new owners of Ze Monde have
also been trying to reassure journalists about
their intentions. Niel, for example, has made a
number of statements describing the
newspaper as a “joint asset” that he has helped
to safeguard. “We decided to invest in this
institution, which is admittedly at times elitist,
but essential, in order to save it and prevent it
falling into partisan hands,” he said?.

Could you call it patronage? Not entirely. The
declared ambition of the trio is also to balance
the newspaper’s books, reverse the decline in

sales and strengthen the presence of the titles

on the Web by betting on “bi-media”. The
project has also led to the appointment of new
management and the recruitment of lots of
young journalists. This has led to an
unprecedented situation for the newspaper
founded by Hubert Beuve-Méry. Its journalists
must now learn how to cover stories about the
media and the economy in which the billionaire
Niel himself, their largest shareholder, is the

central figure.

THE WASHINGTON POST
AND THE “ORDEAL”
OF AMAZON EMPLOYEES

Backbiting, burn-out, a punishing work rate,
pressures and an unhealthy atmosphere
between colleagues... all this was reported last
August in The New York Times in a long article
about the work culture for white-collar staff at
Amazon®. The article, researched over six
months and including about one hundred
interviews with current and former Amazon
employees, provoked heated exchanges between
the company and the newspaper’s bosses,

whom it accused of partiality and bad faith.

The controversy was widely covered in the U.S.
and international media, which referred to the
“hell” and the “ordeal” endured by Amazon
employees. Some pointedly noted that these
allegations were published by 7%e Washington

Post’s main competitor in the American market.



However, it is The Washington Post that has
come under close scrutiny to determine

whether there has been any conflict of interest.

Two years after it was bought by Bezos, 7#4e
Washington Post found itself in the eye of the
storm. How can it report any criticism of
Amazon when the online retail giant is the
flagship company of the paper’s proprietor?

“.. The paper is strikingly missing from a major
debate about one of America’s most prominent
companies,”* commented the alternative news

service AlterNet last October.

However, in the interests of truth, the
newspaper did not dodge the bullet over the
scandal. On 17 August, the Washington Post
reported the allegations made by its rival in a
story headlined “Is it really that hard to work
at Amazon?”. It also reflected the widespread
reaction to the Zimes story, both positive and
dubious. The coverage attempted to be cautious
and balanced and each word appeared to have

been carefully considered.’

The article made it clear that the owner of the
newspaper and Amazon were one and the same,
namely Jeff Bezos. On 19 October, Erik
Wemple, the newspaper’s widely read media
critic, wrote a long post on his blog® on the
latest developments on the story. He said

Amazon’s vice-president Jay Carney, former

Congratulations to

The Washington Post
2013 YJOP Award Winners

LN

‘White House press secretary to President
Obama and a former New York Times journalist,
put pen to paper to try to limit the damage
caused by the investigation, casting doubt on
the reliability of the interviews carried out by
The New York Times.

Wemple at one point describes Carney’s attack
as “underwhelming” and, after summing up the
arguments on both sides, pays tribute to his
New York Times counterparts, praising their

“sreat work”.

The Washington Post emerged rather well from
a situation that was unprecedented for its

journalists. Is there more to come?

1. “Can billionaires save the American newspaper?”,
CNBC.com, 1 October 2014

2. Les Echos, 17 January 2011
3. “Inside Amazon: Wrestling Big Ideas

in a Bruising Workplace”

4. “The Washington Post goes silent on Amazon labor abuses
after its owner buys them out”, .4lternet, October 2015

5. “Is it really that hard to work at Amazon?”,

The Washington Post, 17 August 2015

6. “Amazon’s weak attack on 7he New York Times”,
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/
wp/2015/10/19/amazons-weak-attack-on-the-new-york-times/

43



44

PORTRAIT

Euronews:

saviour

from
Cairo

URONEWS, a 24-hour TV news

channel that sees itself as the “Voice

of Europe,” was transferred to
Egyptian control on 9 July 2015. Not Field
Marshall Abdel Fattah el-Sisi’s fortunately. Or
at least not directly. The happy new owner is
Naguib Sawiris, a Cairo-based billionaire who
is the third richest man in Egypt. Aged 62, he
heads Orascom, Egypt’s biggest telecom
company, which also has interests in gold
mines, hotels and construction. He spent
around 35 million euros to get 53% of Zuronews.
The other 47% is still held by its founders, a
consortium of leading European public
broadcasters that includes France 7élévisions,
RAI RTBF and R7S. The European Commission
also helps to fund Zuronews’ operations via

various contracts.

So far no one seems to regret that an
industrialist from the other side of the
Mediterranean, one unknown to most of the
other investors, has taken control of this
European TV flagship. On the contrary, Sawiris
was received with great fanfare by the mayor of
Lyon in the summer of 2015 (Furonews being
based in the Lyon suburb of Ecully). He was
hailed as the man Zuronews needed, its saviour
even. ‘7 am the one who went to get him,”
Euronews president Michael Peters proudly
said". At first, some people voiced doubts and
even regret about this “loss of European
sovereignty®,” but Sawiris must have been very
convincing. 7 will not touch the channel’s

editorial independence,” he said, added that

“interfering would make the channel loose its

entire credibility and therefore its entire value.”

Sawiris insists that his sole aim is to make
money from Furonews. And to that end, he is

ready to contribute to its development, launch



an African version to be called .Zfricanews, and
diversify its content. In October 2015, he
inaugurated its new Ecully headquarters
alongside Zuronews’ executives, who did not
hide their relief at having found such a
generous and understanding investor. It must
be said that, despite its good ratings - it has an
average of 4.4 million viewers a day

- Euronews was struggling. Its main investors
(European public TV broadcasters) were
enthusiastic at the start of the 1990s, but they
have slashed their participation because of the
crisis in their respective countries. Zuronews
had to manage on its own, without its

European support.

But even if it is ailing, Zuronews is a great catch.
It broadcasts in 13 languages, including Turkish,
Ukrainian and Russian, and reaches 420
million homes in 158 countries. In Europe, it
has more viewers than CNV and BBC World.
What a great source of influence for an
industrialist seeking new markets! The
problem is that, in Egypt, Sawiris is not just a
businessman. He is already the owner of
several major national media outlets (including
the 7en and ON7V channels) and is a major
player on the national political stage. A Coptic
Christian, he founded the Free Egyptians Party
in 2011 - a liberal and secular party whose
main goal was to resist the Muslim

Brotherhood’s rise in Egypt.

The Free Egyptians Party is doing very well,
emerging from the legislative elections in late
2015 as the biggest single party in parliament.
It is part of the “grand coalition” sought by
President Sisi, whose aims so far coincide with
those of Sawiris - finishing off the Muslim
Brotherhood. “We don’t want to clash with the

regime, we want to be heard and we want to

advise the regime,” said Sawiris, who in

interviews is much more expansive about
politics than business®. Sawiris himself is said
to have drafted his party’s economic
programme, which is based on the German
“social capitalist” model. “Combat poverty, fix
the economy, and improve public health and

education services,” he says.

So far, only the Turks (the Turkish public

broadcaster 7R7) in Euronews have questioned

his involvement in politics, voting against the

takeover. Who exactly is the new owner of the

European TV news channel? What are his real

intentions? These are reasonable questions,
especially given the fact that, as his detractors
point out, he has not held back from using

his media outlets to promote his political

views in Egypt.

1. “Naguib Sawiris dévoile ses ambitions pour Euronews,”
Jeune Afrigue, 16 October 2015

2. “Et Euronews passa sous pavillon égyptien,”

Télé Obs, 15 July 2015

3. “En Egypte, ’ascension politique de Naguib Sawiris,”
Le Monde, 27 October 2015

Euronews new
building in Lyons.
New owner Naguib
Sawiris during its
inauguration in
October 2015
PHILIPPE DESMAZES / AFP



46

Multi-

nationals

that

control
the
media

In 1983, some 50 companies controlled 90% of the US
media. In 2011, they were down to just six companies.
The worldwide trend to increasingly concentrated
ownership is now sweeping Europe, which has turned
into a media bazaar with national outlets changing
hands, media flagships bought for a song and media
group mergers. What does it all mean? A furious race
is on for control of the production and dissemination of
tomorrow’s mass media.

EDIA EMPIRES now manufacture
news and entertainment on a
planetary scale. They call them the
“Big Six” in the United States. The six
corporations that control 90% of the US media
are Comcast, Walt Disney, News Corporation,
Time Warner, Viacom and CBS. “The illusion of
choice” is the title that an American blogger
called “Frugal Dad” gives to his infographic
about the reign of the “Six.” s a dad (and
blogger) I'm concerned with the integrity of the
news and entertainment my family and
consume every day,” he writes. “Who really
produces, owns and airs the shows my kids are
glued to every evening and which companies
select the stories I read with such loyalty each

morning? I've always advocated for critical



IimeWarner



“Who really produces,

48

owns and airs the shows
my kids are glued to
every evening?”

consumption, and what could be more
important than an awareness of the sources
of our families’ daily info and entertainment
diets?.”

Frugal Dad’s infographic has gone viral on
social networks, showing that the general
public clearly shares his deep concern about
the massive “consolidation” in the media sector,
which is beyond dispute. In 1983, some 50
companies controlled 90% of the American
media but by 2011 the number of those
companies had fallen to just six. The situation
is largely unchanged now. The energy giant
General Electric (GE) relinquished control of
Comcast in 2013, ending the repeated and often
justified expressions of concern about a conflict
of interest. The best-known example of such a
conflict was the summary cancellation of Phil
Donahue’s talk show on MSNBC in 2003
because of his lack of enthusiasm for the US
intervention in Iraq. Donahue blamed it on
MSNBC shareholder General Electric, whose
biggest client is the US armed forces.

General Electric’s decision in 2013 to withdraw
from Comcast opened up new horizons for
America’s largest cable TV company. It tried to
absorb Time Warner, the second largest, but
the proposed merger was blocked by the
Federal Communications Commission, which
regulates the telecom sector. The FCC said the
merger would create an oligopoly and thereby
violate America’s anti-trust legislation, which
dates back to the early 20th century. This

legislation is unique in the world but,

m = le=( - I

dad & . 1 i |
S En R e B e B R
Media Consolidation:

THE ILLUSION OF CHOICE

Media has never been more consolidated. 6 media giants now
control a staggering 9 0 % of what we read, watch, or listen to.

o

CONSOLIDATION
it @O0@@
eecceccece . .

In 1983, 90% of American

media was owned by 50 In 2011, that same 90% is

companies controlled by 6 companies

THESE SIX COMPANIES ARE:

S DV O

GE NEWS- DISNEY VIACOM TIME CBS
Note CORP Notable Notable ‘WARNER Notable
Properties: Noabs Properties: Properties: Notable Properties:
AT Properties: ABC M1V Properties: SHOWTIME
ESPN NICKJR oNN SMITHSONIAN
L A PIXAR BET HEO CHaN
UNIVERSAL WALL STREET NFL.COM
PICTURES JOURNAL MIRAMAX cMr TIME 2
FOCUS NEW YORK MARVEL PARAMOUNT WARNER JEOPRRDY
FEATURES POST STUDIOS PICTURES BROS 60 MINUTES

232 MEDIA EXECUTIVES CONTROL
THE INFORMATION DIET OF
277 MILLION AMERICANS

That’s 1 media exec to 850,000 subscribers

=

(@]

il

An audience the size of San Francisco

TOTAL 2010 REVENUE FOR THE BIG SIX WAS

$275.9 BILLION

That's $36 billion more .. enough to buy every .. and 5x the government

than Finland’s GDP... NFL team 12 times... bailout of General Motors

o
TELEVISION

The Big Six control
70% of your cable

‘avﬁgWsmum'E
@ ‘

Comeast’s NBC merger guarantees:

Control of 1 of every 5 Monopoly of 11 U.S. markets

hours of television like NYC & Chicago




Charts from « Frugal
Dad» blog

paradoxically, has never had much success

in preventing the emergence of gigantic
conglomerates. This has been so even more
since adoption of the Telecommunication Act
in 1996, which opened the way to new mergers
in the sector and to “cross-ownership” -
owning newspapers, radio stations and TV

channels at the same time.

NEWS CORP, MURDOCH’S EMPIRE

News Corporation is undoubtedly the best
known of the “Big Six,” possibly because of the
outspoken views of its owner, the octogenarian
Rupert Murdoch. His group is doing well
despite some upsets due mainly to revelations
that one of his British tabloids, the News of the
World, had been hacking the phones of
celebrities and others. In November, he even
established a foothold in France, investing 2
million euros in L’Opinion, the Paris-based
daily founded by Nicolas Beytout in 20132,

It was a first for France and it was unusual for
Murdoch, inasmuch as, via his group’s US
financial news agency Dow Jones, he
contributed capital to someone else’s

newspaper.

Currently worth about 13.5 billion dollars,
Murdoch is the archetypal media mogul who
starts out with nothing, or almost nothing, and
ends up conquering the world. It is also a
dynastic story. In June 2015, the aging media
emperor appointed his two sons, Lachlan, 43,
and James, 42, to key positions. They are ready
to take over. Murdoch’s sympathy for political
conservatives and ultra-liberal economic
policies is proverbial and has clearly shaped
coverage of major international events, as his
media empire has a presence in three
continents via dozens of outlets, and not minor
ones either. The voting recommendations
issued by Z%e Sun, a tabloid with a 3.2 million
print run, can determine the outcome of

elections in the United Kingdom.

1. “The illusion of choice,” http://www.frugaldad.com/
media-consolidation-infographic/

2. Les Echos, 23 November 2015

MULTINATIONALS THAT CONTROL THE MEDIA

European media
“Monopoly”

obile and fixed-line telephony, Internet, TV and media - everywhere
Min Europe the cards are being redistributed in these increasingly
interwoven sectors to the point that commentators are talking of a
European “Monopoly” game. National operators are changing hands,
media flagships are being snapped up for next to nothing and groups are
merging. The common denominator of all this wheeling and dealing is
the race to control the production and distribution of tomorrow’s media.
The appetite for acquisitions is also attributable to the desire to conso-
lidate positions vis-a-vis the new Internet giants such as Google, Apple,
Facebook and Amazon, otherwise known as the GAFA, which are making
life difficult for the traditional media by talking directly to the consu-
mer without use of intermediaries, or without a TV programme sche-
dule in the case of Netflix.

49



’h”‘"ll

AL IS 5

--)}’ll

& Frrsrey
ALIA

Tonrs Abbore

50

Front page of
Rupert Murdoch’s
Daily Telegraph
asking voters to get
rid of the Australian
Prime minister, at the
beginning of the
general elections’
campaign,

August 2015

GREG Woob / AFP

vt /o

ég;l
,,.;3;:

Two other Murdoch newspapers of a different
category, The Times and The Wall Street
Journal, influence the world’s decision-makers.

Both contain excellent reporting. They also

reflect a vision of the economy and the world of

business that is not far removed from their
owner’s. The same goes for the US news
channel, Fox News. In Murdoch’s Australian
homeland, his conservative political views are
even more influential because of his media
monopoly. “Mr. Murdoch is entitled to his own
view... he owns 70% of the newspapers in this
country,” then Labour Prime Minister Kevin
Rudd said in 2013"*. And Murdoch has never
held back from expressing his views, often in
fairly crude terms. “Finally, you have the
chance to kick this mob out,” was how one of
his Australian newspapers, 7%e Daily
Telegraph, called for a vote against the then
ruling Labour Party in a front-page headline on

the eve of parliamentary elections in 2013.%.

.

Telegraph

SEP
TEMBER ZEL ECTION |
e /

JAPAN’S FIVE MEDIA “KEIRETSU”
Murdoch may be aging but the media model he
embodies is not in decline. The media empire
with global ambitions has a great future and is
the only way to guarantee the survival of many
media outlets. That at least is what John Fallon,
the head of the British media group Pearson,
told Financial Times journalists in July 2015
after selling the 77 to Japan’s biggest business
daily, Nihon Keizai Shimbun, also known as
The Nikket. “The best way for the FT to
guarantee its journalistic and commercial
success is to belong to a global digital news
group,” he said®. The Nikkei, which had just
spent 1.2 billion euros to buy The City’s bible,
is part of the five conglomerates or “keiretsu”
that dominate the media in Japan. A textbook

case of concentration.

“The five groups represent a broad spectrum
of opinion but their proeminence means that
certain views tend to dominate mainstream
debate.” That was the euphemistic assessment

of'a 2009 report by Open Source Center, a US



Central Intelligence Agency offshoot®.

The five groups - Asahi, Mainichi, Nihon Kezai,
Fuji-Sankei and Yomiuri - have very similar
structures: a national daily with a (very) big
print run, a TV channel, a publishing division
(books and magazines), a sports division (with
a baseball team), an Internet division and an

entertainment division.

Little information leaks out from these media
conglomerates about conflicts of interest but
the five empires are ruled with an iron hand by
their owners, who use all their weight to
influence economic and political developments
in Japan. Additional pressure comes from the
country’s major industrial groups, including
energy producers such as Tepco, the notorious
operator of the Fukushima nuclear power
station, which use advertising to influence
editorial content. During the Fukushima
disaster, some of the five media

keiretsu continued to run ads promoting the

advantages of nuclear energy.

THE BATTLE FOR ITALY

After reshaping the French media landscape in
a matter of months, the European market’s
leading players have turned their gaze on Italy,
where the traditional players have not said
their last word. Australian media magnate
Rupert Murdoch shares the pay-TV market
with the former “Cavaliere,” Silvio Berlusconi,
whose Mediaset empire is coveted by many.
This could explain the recent offensive by
French “oligarchs” Vincent Bolloré and Xavier
Niel, who have acquired shares - 20.3% and
15.1% respectively — in Telecom Italia, the
country’s leading telecom operator. Telecom
Italia is seen as the way to get into the Italian
media market and intense negotiations are now
under way between Bolloré, Berlusconi and
Murdoch, according to Italian journalist Fiorina

Capozzi, the author of a book on Bolloré’s

MULTINATIONALS THAT CONTROL THE MEDIA

European ambitions®. “4fer France, ltaly is in
the process of turning into a hunting ground
for these oligarchs,” she said. “7t will soon be

the rest of Europe’s turn®.”

MOVING FROM
COMPETITION TO ALLIANCES

According to the Italian media, Italy’s two
media patriarchs, Murdoch and Berlusconi,
were observing a tacit “non-aggression pact”

at the time of writing. Its architect was said

to be Tarak Ben Ammar, a discreet man dubbed
the “media pasha” by ZZxpress in 20057,

A member of the Vivendi board, he also claims
to be a friend of Bolloré, the Breton
industrialist who dreams of taking Murdoch’s
place. Other oligarchs are said to be circling,

in addition to Xavier Niel. They are Saudi
Arabia’s Prince Al-Waleed bin Talal and Egypt’s
Naguib Sawiris, who recently bought Zuronews.
It is a complex situation in which “prey”

could become partners, and partners could
become prey. “/n order to consolidate their grip
on the media, these men could easily move from
flerce competition to alliances,” Capozzi said.

“You have to stay on your toes.”

1. During a news conference on 6 August 2013.
Quoted by The Sydney Morning Herald.

2. The Daily Telegraph, 5 August 2013

3. Le Monde, 25 July 2015
Quote back-translated from French into English.

4. « Japan, media environment open, state looms large »,
http://fas.org/irp/dni/osc/japan-media.pdf

5. Vincent Bolloré: The New King of the European Media,
goWare, February 2016

6. Interview with Reporters Without Borders

7. «Le pacha des médias », L’Express, 1 January 2005
51



52

Getting
the
better
of
diploki

They are industrialists, shipping line owners,
landowners and bankers. In Greece, a handful of
leading families have ruled over Greece’s economy and
politics for decades. And their offspring are only too
often the leading shareholders in the privately-owned
media. The Greeks have even found a word for this
incestuous system. They call it diploki (interweaving).
The new prime minister, Alexis Tsipras, has declared
war on diploki.

EONIDAS BOBOLAS, the owner

of Ellaktor SA, Greece’s biggest

construction company, must still
remember 22 April 2015. This rich
businessman had only just got out of bed when
the police arrived, placed him under arrest and
took him straight to the Athens commercial
court. There, after several hours of
negotiations, he agreed to pay the 1.8 million
euros that the tax department had been
demanding for months without success.

In exchange, he was released”.

Bobolas is the first and so far only victim of the
“war” that Prime Minister Alexis Tsipras
promised to wage against Greece’s oligarchs,
and in particular against “the magnates who
control the media and pervert the political
debate.” The Bobolas family has ruled over the
construction sector for decades. At the same
time, like so many other “big families” in
Greece, it also controls a number of media
outlets. Fortis Bobolas, the younger brother
of Leonidas, heads the board of Pegasus,
a publishing house that owns five dailies
including £tAnos, around 15 magazines, and
websites. The family’s media flagship is Mega,
a TV channel in which they hold the majority of
the shares. Mega distinguished itself by clearly
backing a “yes” vote in the 2015 bailout
referendum, thereby defying the prime

minister.

Greece has been controlled for the past five
decades by a handful of families - from five to
20 families, depending on your source®. They
are industrialists (petroleum and construction),
shipping line owners, landowners and bankers.
And only too often they are also the main
shareholders of the country’s media. The
Vardinoyannis family from Crete, which

controls the strategic hydrocarbon sector



(refineries and majority shares in distribution
companies), also owns the Star 77 channel,
radio stations and magazines. The Alafouzos
family from the island of Santorini, which is
one of the leading shipping line owners,
controls the very popular Skai 7V and the
leading Greek daily, Kathimerini.

OMERTA

In an interview for Jean Quatremer’s
documentary “Greece, the day after®,” Greek
investigative journalist Nikolas Leontopoulos
explained the workings of this incestuous
system for which the Greeks have even
invented a word — diploki (interweaving).

“We talk of the triangle of sin (...) but it is more
of'a square,” he said. “The first side is the
entrepreneurial elite, the second is the banks,
the third is the media and the fourth is the
world of politics. Those who have the
entrepreneurial power are the owners of the
leading media and are shareholders in the
banks and at the same time maintain
incestuous relations with the politicians*.”
He said everyone is aware of this diploki but
it benefits from an omerta, a code of silence,
in the local media. Journalists censor
themselves on the subject. “For a long time,
this system was regarded as a motor of growth

and prosperity,” he added

In January 2005, Prime Minister Kostas
Karamanlis’ conservative government tried to
have a law adopted that would have limited
conflicts of interests between the leading
industrial sectors and the media. It would have
banned the owner of a company bidding for
public contracts from owning a media outlet,
either directly or via a family member (as is
often the case). All of the Greek media
campaigned against the proposed law, which

ended up being rejected — not by the Greek

Alexis Tsipras
in Brussells,
March 2015
JoHN THYS / AFP

parliament but by Brussels. After furious
lobbying of European Union institutions by the
oligarchs, the European Commission said the
law constituted an obstacle to entrepreneurial
freedom®. Why?

In the run-up to the 2004 Summer Olympics in
Athens, Greece was an El Dorado for European
construction companies, which enlisted the
local savoir-faire of Greek oligarchs to get a
share of the juicy Olympic projects, thereby
entering into the diploki system. Ten years
later, amid an economic crisis caused in large
part by the insane spending on the Olympics,
the Greek oligarchs used their media outlets to
try to block Tsipras’ rise to power. Their media
also waged a united campaign against the “no”
vote sought by Tsipras in the July 2015
referendum in order to defy Europe. They
failed in both cases. This may have been
because Greek voters had ceased to trust their
news media, knowing them to be subservient to
the oligarchy’s interests, and had sought
information elsewhere, on blogs, social
networks and the websites of grass-roots
groups. Tsipras was not necessarily their idol.

It was just their way of saying no to diplokz.

1. “Un oligarque grec arrété pour fraude,”
Le Monde, 24 April 2015

2. “Les liaisons dangereuses entre oligarques et politiques,”
Le Monde, 11 July 2015

3. Broadcast on 20 October 2015 on 4rte

4. Quoted in Jean Quatremer’s blog,

“Les coulisses de Bruxelles,”
http://bruxelles.blogs.liberation.fr/2015/09/20/Grece/

5. “Les médias grecs dans la tourmente du référendum,”
Le Monde, 4 July 2015




“Media

54

bats”

baseball

With his mother’s help, the young Bulgarian oligarch Delyan Peevski has
created a shadowy media empire in order to better intimidate and denigrate
his detractors. It has been a successful strategy. The Peevskis are king-
makers despite frequent accusations of corruption and conflicts of interest.

FFICIALLY Delyan Peevski is just an

ordinary legislator, one of the 240

members of the Bulgarian parliament,
where he is rarely seen. Born in 1980, he
defines himself as a “successful young man”
even if he has never done more than a few
weeks of regular work in his life. In June 2013,
he was nonetheless chosen to head Bulgaria’s
National Security Agency (DANS). Although
only 32 he was put in charge of the agency
responsible for counter-espionage and for
combatting terrorism and organized crime in

Bulgaria.

The appointment stunned Bulgaria’s NATO
allies and the European Union, of which
Bulgaria has been a member since 2007. The
government rescinded the appointment five
days later but this failed to assuage the
electorate. For nearly a year, demonstrators
kept taking to the streets of the capital, Sofia,
to demand an explanation for Peevski’s
appointment, which they said symbolized the
control that shadowy forces exercised over

Bulgarian politics behind the scenes.

“It was as if'the mafia had openly taken over the

running of the country,” political scientist
Ognyan Minchev said in July 2013".

SHADOWY MEDIA EMPIRE

Delyan Peevski is obviously not just any
parliamentarian. Together with his mother,
Irena Krasteva, the National Lottery’s former
owner, he owns Bulgaria’s biggest printing
press. Although it is not official, he is also said
to own several newspapers, mainly tabloids,
some rather sensationalistic websites and a few
TV channels. This shadowy media empire is
used to defend his family’s interests and, above

all, to denigrate his detractors.

And this they did in splendid unison with the
demonstrators in the summer of 2013, insulting
and defaming them and calling them cartoon
protesters in the pay of George Soros. Some of
the demonstrators responded by describing
these media outlets as “media baseball bats?,”
likening the Peevski family to the mafia gangs
that defend their interests and settle scores
using intimidation and fear. Except that,
instead of crowbars and baseball bats, the
family uses insulting and denigrating articles

against its detractors.



Two years later, Bulgaria has a different
government and a different majority in
parliament but Peevski is still one of its
members. He was even elected to the European
Parliament in 2014 but relinquished his seat to
another candidate on his list in order to “better
concentrate on his work in Bulgaria.” What
exactly does he do? A corner of the veil over
his activities was lifted in August 2015 when he
and his mother formally declared that they
owned shares in the countries leading tabloids
(Zelegraf;, Monitor and Politika). Then they
bought Kanal 3, Bulgaria’s third TV channel.

According to the Sofia media, the family
continues surreptitiously to control a number
of other media outlets - including the B/izz and
PIK websites — that defend their interests very
actively. The family also has a sort of media
showcase in Brussels in the form of the
English-language New Europe site. Peevski has
also admitted to being one of the owners of
Bulgartabak, a regional leader in cigarette
manufacture that sells part of its production to
the Middle East. When the investigative news
website Bivol took a recent interest in this
aspect of his business, one of its main reporters
and editors, Atanas Chobanov, became a target

of the young oligarch’s wrath.

MEDIA HARASSMENT
OF OPPONENTS

‘Not a week goes by without me or my associate
in Bulgaria, Assen Yordanov, making the
front-page of one of Peevski’s media outlets®,”
said Chobanov, who has French and Bulgarian
dual nationality and has a home in Paris.
Accompanied by crude photomontages, these
articles insult them in every way possible and
try to demonstrate that their motives are
questionable. Partnered with Julian Assange’s
WikiLeaks, Bivol has in just a few years
established a reputation for well-substantiated
investigative reporting and revelations about

the Bulgarian and Balkan oligarchy.

Two Bulgarian journalists, a woman reporter
and cameraman, turned up at Chobanov’s home
on the outskirts of Paris on 10 October. “7%ey
rang the entry phone and identified themselves

as colleagues in order to get my wife to open.

They wanted to confirm a rumour that had been

circulating for some time in Peevski's media
outlets, to the effect that I was illegally
occupying state-subsidized accommodation in
Paris.” In fact, the two journalists had been sent

by Peevski’s TV station, Kanal 3.

Video footage of his wife in pyjamas at the door
of the apartment building, beside the entry
phone button with his name, was repeatedly
shown by all of the Peevski family’s media
outlets. “I¢’s harassment but in fact I take it as a
compliment because it means that I've pressed
where it hurts,” Chobanov said, referring to
Bivol’s investigation into Bulgartabak. “We are
going to prove that this company is in fact
involved in large-scale contraband by selling
cigarettes in Iraqg, Syria and Turkey,” he said,
going on to assert that part of its astronomical
profits finance the Peevski family’s media
outlets, and that these also have a

money-laundering function.

1. “Sofia a I’heure d’une petite révolution”,
Le Temps (Genéve), 2 July 2013

2. Agence France-Presse, 21 July 2013
3. Interview with Reporters Without Borders (RSF)

Delian Peevski,

at the Bulgarian
Parliament, 2013
NikoLAY DoycHINOV / AFP

Street demonstration
against Delian
Peevski’s appointment
as director of the
National Security
Agency,

June 2013

DIMITAR DILKOFF / AFP

55



56

New threats to
independence

OR MORE THAN 30 YEARS, Reporters Without

Borders (RSF) has combatted abuses against

journalists such as murder, imprisonment,
abduction, surveillance and phone tapping. RSF is now
entering a new strategic area of action by launching a major
campaign for journalistic independence. Imprisoning
journalists is clearly unacceptable, but everyone’s right to
information is also violated when journalists are put in

“invisible prisons,” when they are chained to vested interests
that prevent them from gathering and imparting news and
information with their honesty, curiosity and
professionalism as their sole guide.

The 2015 World Press Freedom Index showed that only
one person in four has access to a free press. Violence
(including murder, torture and imprisonment) and
censorship are the most visible constraints. But everywhere

- both in dictatorships and, in a very different way, in
democracies - we see the emergence of unprecedented
means for swaying minds, subtle forms of manipulation,
discreet but real political and economic interference. It is
getting harder and harder for the public to distinguish
content that is sponsored or dictated by interests from real

reporting produced in an independent and honest manner

that is as close as possible to the journalistic ideal.

Since the 2000s, special rapporteurs of international
organizations have referred to this issue in their statements,
but the concept of editorial independence as a fundamental
component of the right to information continues to be a
blind spot in major human rights documents. International
bodies are committed to defending the - very crucial -
freedom and safety of journalists but show little interest in
defending real journalism against influences and interests.

Journalistic independence is vital for humanity. As Alfred
Sauvy said: “Well informed, people are citizens; badly
informed, they become subjects.” Independently reported
news and information is the basis for enlightened individual
and collective decisions. Humanity and societies need

“trusted observers” who can help them reach individual and
collective choices that are based on the “unrestricted
pursuit of objective truth,” as UNESCO’s constitution puts
it.

The pluralism cited in international resolutions should
not become a choice between different sources of
propaganda or PR content. When oligarchs go shopping for
media outlets and use them for personal purposes or place
them at the service of their business conglomerates, when
governments use state media to wage information wars, or
when the press departments of religious movements
pretend to create media outlets that are in fact just vehicles
for proselytizing, then the public debate as we have
conceived it since the Enlightenment is in danger.

For this reason, RSF is launching the Save Journalistic
Independence Campaign. This report on oligarchs and an
upcoming report on information wars will help evaluate the
present situation. Two long-term studies have also been
launched. Julia Cagé, a professor at the Paris Institute of
Political Studies, is coordinating an investigation in the
OECD countries entitled «Who Owns the Media? Capital,



Governance and Independence.” At the same time, an
initiative by RSF’s German section called Media Ownership
Monitor (MOM) is tracking down media ownership in the
countries of the South. It began in Colombia and Cambodia
and is currently studying Ukraine and Tunisia.

On the basis of the studies that have been carried out,
RSF has drafted a list of possible actions. Which would be
most effective? Resolutions by international organizations?
Creating benchmarks, toolkits that provide media
professionals with the means for demanding journalistic
independence? Procedures for labeling or even certifying
individual media outlets? The non-exhaustive list of ideas
needs a great deal of work. Whatever the conclusions, RSF
will ensure that this issue, which is crucial for democracy, is
on the agenda of major international forums such as the G8,
the G20 and World Economic Forum in Davos in the years
to come.

Changing the world of news and information will be a
long-term job. Journalistic independence will allow the
quality of journalism to improve. It is worth the effort, isn’t

it?

57



HOW OLIGARCHS KILL FREEDOM

OF INFORMATION

Put your media empire in
the regime’s service.







REPORTERS

WITHOUT BORDERS
- FOR FREEDOM OF INFORMATION



