Fraser Institute Briefing Document

For use at the Fraser Institute’s press conference scheduled
for Monday, February 5, 2007

prepared by

SMOG

CLEARING THE PR POLUTTION ON CLIMATE CHANGE

SMOG BLOG



Table of contents

Page 3: details on the announcement planned by the Fraser Institute
Page 4: background on funding for the Fraser Institute from ExxonMobil
Pages 5 & 6: background on press conference attendees

Pages 7 & 8: background on report authors

Pages 10 — 13: background on other Fraser Institute climate scientists

About DeSmogBlog

DeSmogBlog exists to clear the PR pollution that is clouding the science on
climate change.

An overwhelming majority of the world’s climate scientists agree that the globe is
warming - the world's climate is changing - and that the indiscriminate burning of
fossil fuels is to blame. We know that the risks are incalculable and, increasingly,
we understand that the solutions are affordable.

Unfortunately, a well-funded and highly organized public relations campaign is
poisoning the climate change debate. Using tricks and stunts that unsavory PR
firms invented for the tobacco lobby, energy-industry contrarians are trying to
confuse the public, to forestall individual and political actions that might cut into
exorbitant coal, oil and gas industry profits. DeSmogBlog is here to cry foul - to
shine the light on techniques and tactics that reflect badly on the PR industry and
are, ultimately, bad for the planet.

SMOG BLOG 2



The planned announcement by the Fraser Institute

On January 30, 2007, the Fraser Institute issued a media advisory stating that
they would be holding a press conference in London, England on Monday,
February 5, 2007.

The Fraser Institute claims that it will release and “independent summary” of the
latest report by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), that is
set to be released February 2, 2007 in Paris, France.

The Fraser Institute claims that their report has been prepared by “qualified
experts in fields related to climate change.” The Institute further claims that their
report “lays out the real state of current climate knowledge.”

According to the Institutes media advisory, the following “experts in fields related
to climate change” will be in attendance:

Ross McKitrick
Andrei lllarionov
David Henderson
David Bellamy

The list of authors of the report are listed as:

WRITING TEAM
Joseph D'Aleo
Madhav Khandekar
William Kininmonth
Christopher Essex
Wibjorn Karlén

lan Clark

Tad Murty

James J. O'Brien
Olavi Karner

Briefing notes on the press conference attendees and the writing team follow.
You will also find a briefing outlining the history of the Fraser Institute’s direct

funding connections to ExxonMobil and examples of “independent” scientists that
have worked for the Fraser Institute.

SMOG BLOG 3


http://www.desmogblog.com/IPCC_2007_Info_Centre

Ex¢onMobil

The Fraser Institute has received $120,000 from
ExxonMobil between 2003 and 2004.

According to H2003 ExxonMobil Giving ReportsH, the Fraser Institute received
$60,000 for “climate change.”

According to H2004 ExxonMobil Giving ReportsH, the Fraser Institute received
$60,000 for “climate change.”

Background on ExxonMobil funding organizations
“skeptical” of global warming

“For years, ExxonMobil has been undermining science and casting doubt on
the facts about global warming—just like the tobacco industry tried to mislead
the public about the dangers of smoking.”

- HUnion of Concerned ScientistsH, January, 2007:

For the most up-to-date information on ExxonMobil's continued funding of
global warming “skeptic” organizations, like the Fraser Institute, check out the
Union of Concerned Scientists HJanuary 2007 reportH (pdf) titled: Smoke and
Mirrors, and Hot Air: how ExxonMobl uses big tobacco tactics to manufacture
uncertainty on climate science.

The prestigious British Royal Society issued a statement to ExxonMobil in
September 2006 expressing concern about the oil company’s continued
funding of climate change denial organizations.H_Here’s is their statement.H

SMOG BLOG




Information on Ross McKitrick, press conference attendee

Ross McKitrick

According to a search of 22,000 academic journals McKitrick has published 14
peer-reviewed research articles mainly in the area of economics and more
recently on the topic of the “Mann Hockey Stick” study from 7 years ago.
McKitrick is an Associate Professor in the Economics Department at the
University of Guelph, Ontario, Canada.

McKitrick has been a “Senior Fellow” at the ExxonMobil funded Fraser Institute
since October, 2002.

McK:itrick is listed as an “expert” with the George C. Marshall Institute, a US think
tank that has received $630,000 from ExxonMobil since 1998.

Information on Andrei lllarionov, press conference attendee

Andrei lllarionov

Touted as a former advisor to Russian president, Vladimir Putin. When Russia
ratified the Kyoto Protocol, Illarionov claimed that the Protocol was killing off the
world economy like an “international Auschwitz.”

lllarionov resigned from the Russian government in December, 2005 in protest
against what he called the “end of political freedom.”

SMOG BLOG 5


http://www.fraserinstitute.ca/shared/readmore.asp?sNav=nr&id=487
http://www.marshall.org/experts.php?id=100
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=36
http://www.moscowtimes.ru/stories/2004/04/15/044.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4562718.stm

lllarionov is currently a “senior fellow” at the Cato Institute, a US-based think tank
that has received $90,000 from ExxonMobil since1998.

According to sources the Cato Institute has also received from Shell Oil
Company, Chevron and the American Petroleum Institute.

Information on David Bellamy, press conference attendee

David Bellamy

A well known botanist and environmentalist, in 2004, Bellamy wrote an article in
the Daily Mail, a UK newspaper, claiming that the theory of man-made global
warming was “poppycock.”

In a letter published in the New Scientist, April 2005, Bellamy claimed that a large
percentage of the world’s glaciers were advancing (555 of 625), not retreating.
On May 29, 2005, Bellamy wrote a letter to the Sunday Times, he had “decided
to draw back from the debate on global warming.”

Bellamy recently joined a newly formed climate “skeptic” organization calling
itself "The New Zealand Climate Science Coalition." The chairman of the NZ
Coalition is Rear Admiral Jack Welch, a retired member of the New Zealand

Navy.

Information on David Henderson, press conference attendee

David Henderson

Until recently, Henderson was listed as staff member for the Competitive
Enterprise Institute (CEI), an organization that has received over $2 million in
funding from ExxonMobil since 1998.

SMOG BLOG 6


http://www.cato.org/people/illarionov.html
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=21
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=21
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2088-1631977,00.html
http://www.nzherald.co.nz/section/story.cfm?c_id=5&objectid=10406591
http://www.climatescience.org.nz/
http://tvnz.co.nz/view/page/423465/39441
http://www.cei.org/dyn/view_expert.cfm?expert=261

Henderson is also listed as an “Expert” at the George C. Marshall Institute, a US-
based think-tank that has received $630,000 from ExxonMobil since 1998.

Information on William Kininmonth, report author

William Kininmonth

Kininmonth is the Director of an organization called the "Australasian Climate
Research Institute." Kinimonth's "Institute” appears to be run out of his home in
Australia, as the listed mailing address (pdf) for the Institute is the same as
Kinimonth's residence.

Kinimonth is a frequent writer for a climate change skeptic organization called the
"Lavoisier Group," and in Nov. 2004, the Lavoisier Group helped launch
Kinimonth's book Climate Change; a natural hazard. According to Nov. 27, '04
news article , the Lavoisier Group was founded by Hugh Morgan the former CEO
of Western Mining Corporation, a uranium mining company recently taken over
by BHP Billiton.

According to a search of 22,000 academic journals, Kininmonth has not
published any research in a peer-reviewed journal on the subject of climate
change. There is one study published in 1972 by "Kininmon, WR" on the subject
of Rain-grown rice in Northern Australia.

Information on lan Clark, report author

lan Clark

Currently sits on the “scientific advisory board” of a Canadian organization called
the “Natural Resource Stewardship Project” (NRSP). The NRSP is an
organization founded by the president of a Toronto-based energy industry lobby
firm called High Park Group. The NRSP refuses to disclose it's funding sources.

SMOG BLOG 7


http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=36
http://www.marshall.org/article.php?id=275
http://www.amazon.com/gp/product/0906522269/002-4761856-5333668?v=glance&n=283155
http://www.hm-treasury.gov.uk/media/E3B/A1/climate_change__Australasian_climate_research.pdf
http://www.lavoisier.com.au/
http://www.theage.com.au/articles/2004/11/26/1101219743320.html
http://www.dfat.gov.au/geo/japan/aj_conf/hm.html
http://www.ato.gov.au/print.asp?doc=/content/61706.htm
http://nrsp.com/people.html

Information on Tad Murty, report author

Tad Murty
Listed as an "allied expert” for a Canadian organization called the “Natural

Resource Stewardship Project” (NRSP). The NRSP is an organization founded
by the president of a Toronto-based energy industry lobby firm called High Park
Group. The NRSP refuses to disclose it's funding sources.

Until recently, Murty was listed as member of another Canadian anti-Kyoto,
global warming “skeptic” organization called “The Friends of Science” (FOS). In a
January, 2007 newspaper article, the president of the FOS admitted that about
three-quarters of their funding comes from the oil and gas sector.

Information on Joseph D’Aleo, report author

Joseph D'Aleo
A retired meteorologist, D'Aleo has a Master’s in Science and worked as the

“Director of Meteorology” for the Weather Channel.

D’Aleo is a contributing author for Tech Central Station Daily, a news site set up
by DCI Group, a Washington, DC, lobbying company who’s client list includes
ExxonMobil. Tech Central Station has also received $95,000 directly from
ExxonMobil.

SMOG BLOG 8


http://web.archive.org/web/20060112012433/www.friendsofscience.org/index.php?ide=2
http://www.tcsdaily.com/Authors.aspx?id=1254
http://www.tcsdaily.com/Authors.aspx?id=1254

Information on Wibjorn Karlén, report author

Retired professor with the University of Stockholm.

Listed as an “allied expert” for a Canadian organization called the “Natural
Resource Stewardship Project” (NRSP). The NRSP is an organization founded
by the president of a Toronto-based energy industry lobby firm called High Park
Group. The NRSP refuses to disclose its funding sources.

SMOG BLOG



The Fraser Institute’s “Independent” Scientists

Since 2001, the Fraser Institute has used some of the most notorious climate
change deniers in North America to do their work. Many have connections with
other organizations that have also received funding from ExxonMobil and other
fossil fuel companies.

These include:

Kenneth Green
Former “Chief Scientist” for the Fraser Institute.

Green and ExxonMobil

Kenneth Green is currently serving as a “resident scholar” at a US think tank
called the “American Enterprise Institute,” (AEI) which has received over $1.6
million in funding from ExxonMobil since 1998. In a leaked letter from the
Summer of 2006, it was uncovered that the AEI was proposing to pay scientists
$10,000 to offer critical analysis of the upcoming IPCC report.

Before joining the Fraser Institute, Kenneth Green was the “director of the
environment program” at a US think-tank called “The Reason Public Policy
Institute.” The Reason Institute has received $381,000 from ExxonMobil since
1998.

SMOG BLOG 10


http://www.aei.org/scholars/scholarID.112,filter.all/scholar.asp
http://www.reason.org/policystudiesbysubject.shtml
http://www.reason.org/policystudiesbysubject.shtml
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=63

Sallie Baliunas

November, 2001 — Fraser Institute published a Global Warming: a guide to the
science, authored by Sallie Baliunas and Willie Soon.

Baliunas and ExxonMobil

In the recent Union of Concerned Scientists report on skeptics, Exxon and the
tobacco industry, Baliunas is listed as being affiliated with nine organizations that
have received funding from ExxonMobil. The organizations are:

e Annapolis Center for Science Based Public Policy (Science and economic
advisory council member) - $763,500 from ExxonMobil

o Committee for a Constructive Tomorrow (Academic and Scientific
Advisory Board Member) - $472,000 from ExxonMobil

o Competitive Enterprise Institute (Report Author) — over $2 million from
ExxonMobil

e George C. Marshall Institute (Senior Scientist and Chair of Science

Advisory Board) - $630,000 from ExxonMobil

Global Climate Coalition (Featured Scientist)

Heartland Institute (Writer/contributor) - $561,500

Heritage Foundation (Writer/contributor) - $460,000

Robert Wesson Endowment Fund Fellow (1993-4,), Hoover Institution on

War, Revolution and Peace - $295,000

o Tech Central Station (Science Round Table Member) - $95,000 from
ExxonMobil

Baliunas and Canadian Energy Lobbyists

Baliunas is listed as a member of the Scientific Advisory Committee for a
Canadian group called the "Natural Resource Stewardship Project,” (NRSP) a
lobby organization that refuses to disclose it's funding sources. The NRSP is led

SMOG BLOG 11


http://www.ucsusa.org/news/press_release/ExxonMobil-GlobalWarming-tobacco.html
http://www.nrsp.com/people.html
http://www.desmogblog.com/nrsp-not-really-science-people

by executive director Tom Harris and Dr. Tim Ball. An Oct. 16, 2006 CanWest
Global news article on who funds the NRSP, it states that "a confidentiality
agreement doesn't allow him [Tom Harris] to say whether energy companies are
funding his group.”

DeSmog recently uncovered information that two of the three Directors on the
board of the Natural Resources Stewardship Project are senior executives of the
High Park Advocacy Group, a Toronto based lobby firm that specializes in
“energy, environment and ethics.”

Willie Soon
November, 2001 — Fraser Institute published a Global Warming: a guide to the
science, authored by Sallie Baliunas and Willie Soon.

Soon and ExxonMobil

Soon is a Senior Scientist for a US think tank called the George C. Marshall
Institute. The Marshall Institute has received $630,000 from ExxonMobil since
1998.

Soon is a writer for Heartland institute, a US think tank that has received
$561,500 from ExxonMobil since 1998.

Soon is an author for Tech Central Station a news site set up by DCI Group, a
Washington, DC, lobbying company whao's client list includes ExxonMobil. Tech
Central Station has also received $95,000 directly from ExxonMobil.

SMOG BLOG 12


http://www.desmogblog.com/tim-ball-finding-new-ways-to-fudge-his-credentials
http://www.canada.com/vancouversun/news/story.html?id=4399cb65-c847-4d63-ac8c-21c045ec90ed&k=50786
http://www.desmogblog.com/nrsp-controlled-by-energy-lobbyists
http://www.nrsp.com/background.html
http://www.highparkgroup.com/default.htm
http://www.fraserinstitute.ca/shared/author.asp?id=116
http://www.marshall.org/experts.php?id=44
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=36
http://www.heartland.org/article.cfm?artId=16208
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=41
http://www.techcentralstation.com/biosoonwillie.html

Tim Ball
In July 2004 - Ball published a Fraser Institute publication titled: The Limitations

of Global Climate Models.

Ball and the oil industry

Ball is listed as a "consultant” of a Calgary-based global warming skeptic
organization called the "Friends of Science" (FOS). In a January 28, 2007 article
in the Toronto Star, the President of the FOS admitted that about one-third of the
funding for the FOS is provided by the oil industry. In an August, '06 Globe and
Mail feature, the FOS was exposed as being funded in part by the oil and gas.

According to the Globe and Mail, “there was plenty of money for the anti-Kyoto
cause in the oil patch, but the Friends dared not take money directly from energy
companies. The optics, Mr. Jacobs [FOS president] admits, would have been
terrible. This conundrum, he [the FOS president] says, was solved by University
of Calgary political scientist Barry Cooper, a well-known associate of Stephen
Harper. The oil industry money was funnelled through the Calgary Foundation
charity, to the University of Calgary and then put into an education trust for the
FOS.

Ball and Canadian Energy Lobbyists

Ball is listed as an "Executive" for a Canadian group called the "Natural Resource
Stewardship Project,” (NRSP) a lobby organization that refuses to disclose it's
funding sources. The NRSP is led by executive director Tom Harris and Dr. Tim
Ball. An Oct. 16, 2006 CanWest Global news article on who funds the NRSP, it
states that "a confidentiality agreement doesn't allow him [Tom Harris] to say
whether energy companies are funding his group."

SMOG BLOG 13


http://www.fraserinstitute.ca/shared/readmore.asp?sNav=pb&id=676
http://www.friendsofscience.org/index.php?ide=2
http://www.thestar.com/News/article/175673
http://www.charlesmontgomery.ca/mrcool.html
http://www.charlesmontgomery.ca/mrcool.html
http://www.nrsp.com/people.html
http://www.desmogblog.com/nrsp-not-really-science-people
http://www.desmogblog.com/tim-ball-finding-new-ways-to-fudge-his-credentials
http://www.desmogblog.com/tim-ball-finding-new-ways-to-fudge-his-credentials
http://www.canada.com/vancouversun/news/story.html?id=4399cb65-c847-4d63-ac8c-21c045ec90ed&k=50786

