
 
 
 
 
 
 
 
 

CRTC, no longer for sale? 
 

Astral Media ruling reverses rising tide of ownership concentration 
 
 
 

Marc Edge 
The University of the South Pacific 



REVISED 16/12/12 
 
 
 
For more than three decades, Canada’s broadcasting regulator accepted hundreds of 

millions of dollars in corporate money injected into the country’s media system in 

exchange for allowing ever-higher levels of ownership concentration. These “public 

benefits” payments were first mooted by the Canadian Radio-television and 

Telecommunications Commission (CRTC) in the late 1970s as a quid pro quo for 

approving broadcasting licence transfers. They began to be demanded by the regulator as 

a means of ensuring some benefit to the public from corporate trading in public 

frequencies that would otherwise have benefited only the buyers and sellers. Calculated 

as a percentage of the purchase price of any licenced broadcaster, benefits payments grew 

to hundreds of millions of dollars per transaction as multi-billion-dollar media takeovers 

reshaped Canadian media in the 21st century. Public benefits payments – also known as 

“tangible” or “significant” benefits – came to be seen by media companies as simply the 

price to be paid for increased corporate size and market power. From the perspective of 

consumers, however, they came to be seen as a payoff taken by the CRTC for turning a 

blind eye to rising levels of concentration of Canadian media ownership.  

Under the public benefits program, funding was required to be devoted to worthwhile 

projects, usually programming, before the CRTC would approve a transfer of licence 

holder. The exact percentage required to be paid was undefined for the program’s first 

two decades and came to be the source of considerable speculation by acquiring 

corporations, which were left to guess how much to offer the CRTC based on the 

circumstances (Dunbar & Leblanc, 2007). A licence transfer that increased ownership 

 2 



concentration significantly or created other public policy issues could require a large 

benefits package to gain approval. Canwest Global Communications, for example, paid 

$692 million in 1998 for the Western International Communication (WIC) group of 

television stations that gave it two licences in each of Southern Ontario and Southwestern 

British Columbia. Multiple licences in a market were not usually allowed by the 

regulator, but Canwest gained CRTC approval for the “twin stick” arrangements by 

offering a benefits package of $84.3 million, or more than 12 percent of the purchase 

price (Edge, 2007).  

At the opposite end of the spectrum, prospective buyers who failed to offer a large 

enough benefits package could be refused CTRC approval for a licence transfer, 

especially if the proposed acquisition increased ownership concentration significantly. 

That is what happened to Power Corporation in 1986 when it sought approval of its 

takeover of Télé-Métropole. The proposed purchase, which included the TVA network, 

would have cost Power $97.8 million. It raised concerns over concentration, however, as 

owner Paul Desmarais already controlled radio stations in Quebec and newspapers such 

as Montreal’s La Presse. Power proposed a benefits package totaling less than 4 percent 

of the purchase price, so the CRTC denied its application for a change in licence holder 

(CRTC, 1986). 

Concentration of Canadian media ownership accelerated in the 21st century under the 

paradigm of “convergence,” or multimedia ownership, and began to approach a 

theoretical maximum, with a handful of giant corporations dominating. The role of public 

benefits payments in raising ownership concentration to among the world’s highest came 

to be questioned as a result. The self-serving nature of some benefits payments, which 

 3 



arguably benefited acquiring corporations more than the public, became an issue. So did 

the role of academics who benefited from endowments made as a result of payments and 

advocated for CRTC approval of transactions. Media owners criticized the benefits 

program as a “tax” and argued for its abolition (Edge, 2013). 

The proposed $3.4 billion purchase of Montreal-based Astral Media by Bell Canada 

Enterprises (BCE) in 2012, however, proved to be a watershed moment in the history of 

the public benefits program. It saw the CRTC bow to protests and finally put the public 

interest ahead of financial inducements. Numerous interveners demanded that the CRTC 

deny the acquisition because of the elevated level of ownership concentration that would 

have resulted. BCE offered a benefits package worth $241.3 million, which would have 

been the largest ever. The CRTC denied the application, however, citing concerns over 

concentration, competition, and vertical integration that were not outweighed by the 

proposed benefits package (CRTC, 2012a). This article assesses the significance of the 

BCE-Astral Media case by placing it in the historical context of the CRTC’s public 

benefits program. Origins of the requirement are explored, notable cases are examined, 

and criticisms and justifications of the program are weighed.  

Benefits origins 

The CRTC’s benefits test date to 1977, when the regulator denied an application by 

Maclean Hunter Cable TV Limited to acquire Western Cablevision Limited. The transfer 

of control of a licensed broadcasting unit, the CRTC ruled, could result in “additional 

financial obligations being imposed,” adding that it must be satisfied the transfer would 

benefit the communities concerned and be “in the public interest” (quoted in CRTC, 

1992).  Later that year, the CRTC also turned down an application by Western 

 4 



Broadcasting Company Ltd., which owned radio and television stations in British 

Columbia, to take over Vancouver-based Premier Cablevision Limited, which was then 

the country’s largest cable television company. Its ruling established that not only did a 

transaction have to be in the public interest, it also had to demonstrably benefit the 

public. 

In cases of transfers of ownership and control, particularly one of such 
significance, the onus is on the applicants to demonstrate that approval of 
the transfers would be in the interest of the public, the communities served 
by the licensees, including listeners, viewers and cable television 
subscribers, and the Canadian broadcasting system. In transactions of this 
magnitude, there must be significant and unequivocal benefits 
demonstrated to advance the public interest (quoted in CRTC, 1992).   

The CRTC cited the 1968 Broadcasting Act’s requirement that the public should be 

exposed to differing views and to a wide range of programming that reflected Canadian 

attitudes and opinions, ideas, values and artistic creativity. “The Commission has 

therefore consistently weighed proposed benefits against the potential for concentration 

of ownership and concerns regarding any reduction in the diversity of expression 

available in a market” (quoted in CRTC, 1992).  In a series of subsequent decisions, the 

CRTC encouraged acquiring companies to make their best possible proposal for benefits 

in a non-negotiable offer for transfer of licensee. Proposed packages were expected to be 

commensurate with the size and nature of the transaction, and the purchaser was expected 

to offer benefits comparable to what might have been offered in a competitive licensing 

process. Yet in its first decade of existence, the benefits requirement was unclear for 

would-be acquisitors, according to a 2007 review of Canadian broadcasting regulation. 

“In those early days, because the Commission’s benefits policy was evolving on a case-

by-case basis, it was not always clear to would-be purchasers of broadcasting 

 5 



undertakings exactly what the Commission expected of them” (Dunbar & Leblanc, 

2007).  

The Commission was loath to suggest that there was a minimum 
percentage of the overall value of the transaction that would have to be 
committed by the purchaser toward clear and incremental benefits in order 
to obtain Commission approval for a proposed transfer. The Commission 
stressed repeatedly that its expectations in respect of benefits on transfers 
did not comprise a form of transfer tax or levy, and insisted that it would 
assess each proposed transfer of control on its own merits (Dunbar & 
Leblanc, 2007). 
  

Even though it denied Power Corporation’s bid to take over Télé-Métropole in 1986 due 

to its unconvincing benefits package, the CRTC made an important distinction between 

ownership concentration and diversity. Its ruling suggested that increased ownership 

concentration would not be an obstacle for acquisitors prepared to offer a large enough 

benefits package. “Concentration of ownership within the broadcasting system is not 

itself necessarily of concern to the Commission, provided that there continues to be an 

effective degree of diversity of ownership and of programming sources” (CRTC, 1986). 

On the contrary, the CRTC explicitly stated that it realized there were advantages to the 

Canadian broadcasting system of size and scale.  

Today’s highly competitive communications environment in every market 
as well as the high costs and risks involved dictate that the ownership 
structure must undoubtedly be composed of broadcasting holdings of 
various sizes, including larger entities with larger pools of resources, 
which are strong enough to compete with foreign competition and have 
the capacity to produce Canadian programming of competitive quality 
(CRTC, 1986). 
 

Following the Télé-Métropole ruling, the Canadian Association of Broadcasters (CAB) 

conducted a study of CRTC licence transfer decisions and the rationale for the benefits 

test in an attempt to give its members guidance on the requirement (Dunbar & Leblanc, 

2007). The $600 million takeover of Selkirk Communications by Maclean Hunter in 

 6 



1988 went to the CRTC with a proposed package of $74 million in public benefits, or 

12.3 percent of the purchase price. The magazine publisher’s acquisition of Selkirk’s 

cable systems, radio stations, and television stations was then the largest in Canadian 

broadcasting history. Maclean Hunter proposed to sell half of Selkirk’s assets to three 

other companies – Rogers Communications, WIC, and the Blackburn Group – for $310 

million, which the Globe and Mail described as “licence trafficking” (Partridge, 1989). 

The CRTC disapproved some of the proposed payments as part of the companies’ regular 

costs of doing business, but it allowed the transaction (CRTC, 1989).  

The CRTC issued a review of its benefits program in 1992 that counted $317 million 

made in benefits payments since 1985, for a “reasonable” 14.8 percent of transactions 

worth $2.135 billion. Benefits payments in radio had totaled $58.3 million, averaged 14 

percent, ranged from 0-23.3 percent of the purchase price, and had lowered the industry’s 

operating profit margins in 1991 from 6.45 percent to 5.88 percent. Payments had also 

affected operating margins in television and cable that year only slightly. (See Table 1) In 

television, more than 70 percent of benefits were devoted to programming, mainly news 

and drama, while about two-thirds of benefits in cable involved capital expenditures to 

upgrade or consolidate systems. In radio, benefits were more evenly distributed between 

improved technical facilities, enhanced programming, and talent development (CRTC, 

1992).  

Table 1 
Public benefits payments 1985-92 

 
    Radio  TV  Cable  Total 
 
Applications    90   18     48   156 
Approved    79   14     48   141 

 7 



Licences   191  125    278   594 
Total Cost (millions)  410  882.5    842.5  2,135 
Payments (millions)  58  162     98   318 
Percentage of Cost   14.0%  18.4%      11.6%   14.8% 
Range    0-23.3% 7.3-49.9%    2.4-37.1%  0-49.9% 
1991 Margin before   6.45%  12.5%     39.0%   N/A 
1991 Margin after   5.88%  11.0%     38.6%   N/A 
Source: CRTC decision 1992-42 
 

The following year, the CRTC deciding to forego benefits payments for licence transfers 

of unprofitable radio stations due to reduced earnings in that industry (CRTC, 1993). In 

1994, the Globe and Mail obtained under access to information legislation a heavily 

censored copy of a confidential report done for the CRTC in its review of the benefits 

program two years earlier.  

The largest payouts have generally come from the big players in the 
industry and “this is true even when the properties they were acquiring 
were small,” the document said. “Evidently, ability to pay is a key 
consideration.” (McKenna, 1994, p. B1) 

The modern era of Canadian media takeovers began in 1994, when Rogers bought 

Maclean Hunter for $3.1 billion, which was more than five times the 1988 record 

purchase price of Selkirk. Most of Maclean Hunter’s operations were in publishing and 

thus were not subject to CTRC regulation, but it did own an estimated $933 million in 

broadcasting and cable assets. They included 35 Ontario cable companies serving 9 

percent of the national market, 21 radio stations in Ontario and the Maritimes, two 

television stations in Alberta, and 14.3 percent of CTV shares. Adding Maclean Hunter’s 

national market share in cable to the 24 percent Rogers already controlled would give it 

one in every three Canadian cable subscribers, noted Ian Morrison of the advocacy group 

Friends of Canadian Broadcasting. “In effect, Rogers would be in a position to privatize 

 8 



public policy and to play the role the public expects the CRTC to play of determining 

which channels get on the airwaves” (Enchin, 1994, p. B1).  

Rogers proposed a benefits package of $94 million, or just over 10 percent of the 

purchase price, but journalists pointed out that $54 million of that was earmarked for 

upgrading its cable infrastructure, which was an expenditure that would likely have been 

made anyway (Austen, 1994; Enchin, 1994). Critics also pointed to the degree of cross-

media ownership the deal would give Rogers, including Maclean’s magazine, the Sun 

Media newspaper chain, and the Financial Post newspaper, on top of radio, television, 

and cable holdings. Morrison characterized the benefits process as nothing less than 

bribery. 

It’s a very bad way to conduct public policy – to set up a system where 
applicants are encouraged to bribe the CRTC so they can make more 
money, especially when they are using cable subscribers’ money to make 
the bribe (Enchin, 1994, p. B1).  
 

The CRTC required Rogers to sell the two Alberta television stations and the CTV 

shares, which were valued at $72 million, or 7.7 percent of the regulated assets. It 

required a strict separation of management and newsgathering functions between the 

newspapers and Rogers broadcast outlets. It also banned Rogers executives from sitting 

on the editorial boards of the newspapers. It ruled, however, that the benefits pledged 

“outweigh the concerns of interveners regarding the increased concentration of ownership 

and media cross-ownership” (CRTC, 1994). Also included in the benefits package 

submitted by Rogers was $3 million directed toward educational institutions, payments 

that the CRTC noted had generally been rejected under its guidelines issued earlier that 

year. The commission directed Rogers to make the payments, however (CRTC, 1994). A 

 9 



2001 study of journalism education noted that corporate takeover money had increasingly 

found its way into Canadian universities under the public benefits program.  

A number of endowed professorships have resulted. Examples of this so-
called “greenmail” are chairs at Ryerson, King’s College, and Regina that 
were funded by Maclean Hunter in 1988; one at Western [Ontario] 
established by Rogers Communications in 1995; and chairs endowed in 
2000 by the largest private television network, CTV, at Laval and Carleton 
(Johansen, Weaver, & Dornan, 2001, p. 476). 
 

Two major changes in the benefits system were instituted by the CRTC in the late 1990s. 

In 1996, it exempted cable companies from making benefits payments because of the 

competition they were beginning to face from direct-to-home (DTH) satellite television 

distributors (CRTC, 1996). And while it had long balked at placing a percentage figure 

on benefits payments, insisting that it considered each case individually, the CRTC 

finally did so in 1998. In deciding how much to lower required payments in the radio 

industry because of its reduced profits and expected cost of digital upgrades, the CRTC 

calculated the value of all previous benefits payments. It noted that they had generally 

represented about 10 percent of the value of a transaction, which established that as a 

benchmark in television. The CRTC set the required level of benefits payments in radio 

at 6 percent (CTRC, 1998). The 10 percent requirement in television was codified the 

following year in the CRTC’s policy framework for Canadian television (CRTC, 1999).  

Convergence and controversy 

The year 2000 saw a series of multimedia mergers and acquisitions in Canada that 

accelerated concentration of media ownership under the paradigm of convergence, 

according to which cross-ownership of media was the way of the future. Canwest Global 

acquired the historic Southam newspaper chain, Canada’s oldest and largest, for $3.2 

billion. As newspapers in Canada were unregulated, CRTC approval was not required for 

 10 



that purchase, but the corporate convergence it brought would become an issue at 

Canwest Global’s television licence renewal hearings the following year. Two other 

mega-media takeovers that year did require prior CRTC approval. BCE bought the CTV 

network for $2.3 billion and later in 2000 merged it with the Globe and Mail national 

newspaper to form CTVglobemedia. Under the CRTC’s new 10-percent benchmark, 

BCE was required to propose a public benefits payments package of $230 million to gain 

approval of its CTV purchase. Of that, $2.5 million went to fund an endowed chair in 

convergence at Ryerson Polytechnic University (Sekeres, 2000). BCE pledged another 

$3.5 million to fund a Canadian Media Research Consortium (CMRC) planned by several 

universities, including Ryerson, the University of British Columbia, York University, and 

Université de Laval. The CMRC’s stated mandate was to “focus on the development of 

Canadian data for use in media planning” (BCE Inc., 2000).  

 The largest media takeover of 2000, however, was Quebecor’s $5.4-billion 

purchase in late 2000 of Groupe Videotron Ltée, which owned the largest cable provider 

in Québec and the provincial television network TVA. Together with its French-language 

newspapers in Quebec and recently-acquired Sun Media chain of English-language 

newspapers, the purchase gave Quebecor an unprecedented level of multimedia 

convergence. The CRTC required Quebecor to divest the TQS network it had bought in 

1997 and also to pledge strict separation between its newspaper and television 

newsgathering operations, as had been a condition of its TQS licence (Edge, 2011). BCE 

and Canwest Global, however, refused the CRTC’s demand for such a “firewall” of 

separation between their television and newspaper newsrooms. The issue became a point 

of contention at their licence renewal hearings the following spring. Principals of the new 

 11 



Canadian Media Research Consortium, which had been funded as part of BCE’s public 

benefit package, testified that such a requirement was unnecessary and even ill-advised.  

Fred Fletcher of York University, the first chair of the CMRC, told the hearings 

that convergence provided “the potential for greater journalistic competition in the 

Canadian media system as a whole through collaboration in investigative reporting and 

foreign coverage” (CRTC, 2001, line 10440). The type of editorial separation code the 

CRTC was seeking to impose on CTVglobemedia and Canwest Global, he testified, was 

“unnecessary, and possibly undesirable” (CRTC, 2001, line 10443). CMRC director 

Donna Logan, who headed the Sing Tao School of Journalism at UBC, testified that if the 

CRTC imposed a code of separation on CTV and Canwest Global “the consequences for 

those companies and for journalism in this country will be dire” (CRTC, 2001, line 

10295). According to Logan, if the CRTC blocked convergence, it would “leave 

Canadian media companies at a competitive disadvantage in the international race for 

audiences” (CRTC, 2001, line 10296). She told the hearings that would prevent Canadian 

journalists from “using new storytelling techniques” and prevent “genuine new voices 

from developing as a result of a convergence” (CRTC, 2001, line 10297-8). Neither 

Fletcher nor Logan disclosed on the record at the CRTC hearings their positions with the 

CMRC, nor that it was funded by the parent corporation of a network at whose licence 

renewal hearings they testified (CRTC, 2001).  

The CTV and Global Television licenses were subsequently extended by the 

CRTC for a seven-year term without the “firewall” of newsroom separation the regulator 

had sought. The networks agreed only to a separation of management structures, not 

newsgathering operations, of their newspaper and television media. Two months after the 

 12 



hearings concluded, Canwest Global announced it was making a $500,000 endowment to 

fund a visiting professorship at the UBC School of Journalism. CEO Leonard Asper 

announced that his company would be making more than thirty similar gifts to post-

secondary institutions over the next five years “to assist media studies in Canada” (Luba, 

2001). The UBC endowment was part of the public benefits package Canwest had tabled 

the previous year following its purchase of WIC’s television stations, including 

provincial superstation BCTV (Edge, 2007). A month after the CTV and Global 

Television licence renewal hearings, the National Post revealed that executives of the 

Canadian Journalism Foundation (CJF), an industry group that was also initially a 

member of the CMRC, had written to the CRTC the previous year to support BCE’s 

takeover of CTV. The newspaper described the CMRC as “a hitherto unknown group 

founded for the sole purpose of skimming a graft off the CTV takeover.” The CMRC’s 

funding, it pointed out, served to recycle public benefits payments back to the benefit of 

private corporate interests. “If the major corporations . . . want research into the media, 

then surely they can spend their own money up front rather than cash extorted . . . via a 

regulator.” It urged the CJF to “leave the academics to wallow in their own petty 

corruptions” and drop out of the CMRC. The CJF then quit the CMRC “to make sure that 

everything is on the up and up and to make sure that there is not even a possibility of a 

perception of conflict of interest” (Whyte, 2001).  

Wither public benefits 

The CRTC’s public benefits program came under much criticism during its first three 

decades. Broadcasters questioned its fairness and relevance and characterized it as a tax. 

Scholars were also critical of the program. Murray criticized it as “unwieldy, secret, and 

 13 



subject to the whim of the private broadcasters’ largesse,” and pointed out that “there are 

no systems to monitor the performance of the public benefits” (Murray, 2001, p. 48, fn. 

12). Townley found it “anti-competitive” and “costly to the Canadian economy” 

(Townley, 2003, p. 75) because broadcasters were able to pass the cost of benefits 

payments along to advertisers through their acquired market power. Advertisers, the 

economist noted, in turn passed the cost along to consumers in the form of higher prices. 

“As Canadians ultimately bear the burden of this levy in a variety of markets, an obvious 

alternative to the CRTC’s arrangement would be to use general tax revenues to fund the 

same objectives and not to allow the acquisition of market power” (Townley, 2003, pp. 

75-76). Greater efficiency would be created, Townley concluded, through the increased 

competition allowed by preventing ownership concentration. “A better policy 

prescription would be to remove the reason for the CRTC to levy its tax and to leave 

competition matters to the Competition Bureau” (Townley, 2003, p. 76). A pair of 

communication lawyers retained by the CRTC to review its regulatory framework in 

2007 found the benefits program to be “uneven in its scope and application” and noted 

that it produced “somewhat quixotic results” (Dunbar & Leblanc, 2007).  

As a result of falling profits in small markets, the CRTC decided in 2007 to 

eliminate benefits payments for the transfer of television licences for stations with less 

than $10 million in annual revenues (CRTC, 2007). The regulator decided as part of its 

“Diversity of Voices” review the following year, however, to continue the benefits 

program in the public interest, stating: “The benefits policy makes it possible for the 

market to govern changes in effective control of broadcasting licences while 

simultaneously ensuring that the public interest is still served” (CRTC, 2008). In its 

 14 



annual monitoring report for 2010, the CRTC calculated the value of benefits payments 

in radio between 1998 and 2009 at $205.3 million, and in television at $860 million from 

1999 to 2009, for a total of $1.065 billion (CRTC, 2010a). In its 2012 three-year plan, the 

CRTC identified streamlining its benefits policy as a priority for 2012-13 (CRTC, 

2012b). 

Canwest Global Communications was forced to declare bankruptcy in 2009 after 

revenues reduced by the recession left it unable to service the estimated $4 billion debt 

load remaining from its 2000 acquisition of Southam and its 2007 acquisition of cable TV 

channels from Alliance Atlantis. As part of the lattter purchase, Canwest had been 

required to make public benefits payments of $151 million. Its television and newspaper 

divisions were sold off separately out of bankruptcy starting in 2010, beginning a process 

of “de-convergence” a decade after convergence had reshaped Canadian media (Edge, 

2010). Its Global Television network was bought by Calgary-based cable company Shaw 

Communications, which the CRTC allowed to pay a discounted rate of 5 percent in 

public benefits on some Global assets Shaw argued were in financial distress (CRTC, 

2010b). Later that year, BCE bought the 85 percent of CTV it did not then own and 

dissolved that network’s partnership with the Globe and Mail. BCE argued it should not 

have to make any benefits payments on that purchase because it had already done so as 

part of its original acquisition of CTV in 2000 before selling most of CTVglobemedia in 

2005. The CRTC rejected that argument and a subsequent one that BCE be allowed to 

pay a discounted benefits rate on of some of CTV’s assets, as Shaw had for Global, due 

to their financial distress. The regulator found that the CTV assets were not distressed 

 15 



and required BCE to pay benefits at the regular rates of 6 percent in radio and 10 percent 

in television (CRTC, 2011). 

Astral about-face 

The financial shocks brought by the 2008-09 recession caused an upheaval in Canadian 

media ownership. Canwest Global and CTVglobemedia, which saw their advertising 

revenues plunge with the economy, campaigned for regulatory relief from the CRTC. The 

networks argued that unregulated cable and satellite companies, which made much higher 

profits despite the economic downturn because the bulk of their revenues came from 

more stable subscription fees, should be forced to pay them a “fee for carriage.” The 

common carriers had always transmitted the broadcast network signals for free in 

exchange for favorable placement in their channel lineups. In the emerging 500-channel 

universe, however, the subscription business model of cable and satellite providers 

proved much more profitable than free-to-air broadcasting, which relied solely on 

advertising. CTVglobemedia and Canwest Global threatened to close money-losing 

stations in small markets if the CRTC did not grant them a portion of the cable revenues. 

For their part, the cable companies promised to pass the cost of any ordered carriage fees 

along to their subscribers. The networks launched a “Save Local TV” advertising 

campaign on their television stations and in their affiliated newspapers. The cable 

companies responded with ads of their own urging Canadians to “Stop the TV tax” 

(Edge, 2011).   

The CRTC rejected the carriage fee proposal, as it had twice previously, until political 

pressure brought by the networks’ advertising campaign prompted Parliamentary 

hearings that ordered the regulator to revisit the issue. Scrutiny of network finances, 

 16 



however, showed they were not losing money and were instead making double-digit 

profits, although they were not as profitable as they had been before the recession 

(Toughill, 2009; Winseck, 2010; Edge, 2011). The CRTC held hearings and in 2010 

ruled that the networks and common carriers could negotiate carriage fees. By then, 

however, the networks had been or were about to be taken over by the common carriers, 

which were well-positioned to take advantage of the buying opportunities created by the 

recession. Canwest’s Global Television division was bought by Shaw for $2.05 billion in 

2010, and later that year BCE reacquired CTV for $2.68 billion.  

BCE’s play for CTV created a media monolith, as in 2007 the network had acquired 

CHUM Ltd. and its thirty-three radio stations, twelve television stations, and twenty-one 

cable television channels for $1.7 billion. That purchase had prompted protests that led 

the CRTC to hold its “Diversity of Voices” hearings the following year. They resulted in 

a belated limit on convergence that prohibited any owner from controlling outlets in 

radio, television, and newspapers. That meant BCE could not own newspapers if it owned 

both radio and television stations, but it soon bid to become the country’s dominant 

owner in broadcast media with its proposed purchase of Astral Media. Under the CRTC’s 

guidelines, it required a public benefits package of $200 million, but BCE added more 

than 20 percent to that in offering a package worth $241.3 million (BCE, 2012).  

BCE relied on a time-tested formula in arguing that the multimedia size and scale it 

would gain from acquiring Astral was necessary for it to compete on an international 

level, especially with emerging unlicensed online video services. The CRTC denied 

BCE’s application for transfer of Astral’s broadcasting licences, however, citing concerns 

expressed by many of the more than 9,700 interveners over ownership concentration, 

 17 



competition, and vertical integration. “A transaction of this magnitude would adversely 

affect competition and diversity in the Canadian broadcasting system,” its ruling stated 

(CRTC, 2012, para 63). But the regulator rejected BCE’s argument that increased 

corporate size was necessary for it to compete internationally and refused to approve the 

transfer of licences. 

While the Commission is generally supportive of consolidation and scale, 
BCE already holds a significant position in the Canadian broadcasting 
system. Further, BCE did not demonstrate that it needs to be bigger to 
compete with foreign services. The Commission does not consider that 
there is compelling evidence on the record to demonstrate that foreign, 
unlicensed competitors are having a significant impact on negotiations for 
program rights by Canadian broadcasters (CRTC, 2012, para 62). 
 

The CRTC also ruled that the benefits package proposed by BCE included some 

initiatives that fell outside of its guidelines and offered others that would have primarily 

benefited BCE and not third parties. Interveners generally agreed, the CRTC noted, that 

the public benefits program was an appropriate regulatory mechanism to ensure that 

benefits flow to the broadcasting system. “They submitted that benefits must be 

incremental and must flow to third parties. Multiple interveners submitted that the 

percentage of benefits flowing to on-screen production must be maximized and that 

benefits should never be self-serving” (CRTC, 2012, para 45). 

Conclusions 

The CRTC’s refusal to approve the transfer of licences in the Astral Media purchase was 

not unexpected, given the extent of public protest over the proposed takeover. It was a 

departure, however, from the pattern of previous rulings that had almost invariably 

allowed increased media ownership concentration in exchange for financial contributions 

to the broadcasting system. In that regard, the CRTC finally signaled that concentration 

 18 



had reached such a high level in Canada that even generous public benefit payments 

could not compensate for the probable detriment to consumers. Significantly, it also 

rejected the argument that ever-increasing corporate size was required for Canadian 

media companies to compete internationally. As such, the CRTC showed that it was not 

necessarily beholden to corporate interests and that it could serve, as intended, as a 

custodian of the public interest. The CRTC, in other words, finally showed that it was no 

longer for sale. 

 19 



References 

Austen, Ian. (1994, 14 September). Does bigger mean better? Calgary Herald. 
 
BCE Inc. (2000, 18 July). BCE Tables $230 Million Benefits Package as Part of CTV 

Acquistion. URL: http://www.bce.ca/news-and-media/releases/show/bce-tables-
230-million-benefits-package-as-part-of-ctv-acquistion   

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1986, April 

18). Decision CRTC 86-367: Applications for authority to transfer effective 
control of Télé-Métropole to Power Corporation of Canada. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1986/DB86-367.HTM 

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1989, 28 

September). CRTC decision 1989-110: Background to decisions CRTC 89-766 to 
89-771. URL: http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1989/PB89-110.HTM  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1992, 15 

June). CRTC decision 1992-42: Assessment of the impact of the benefits test 
applied at the time of transfers of ownership or control of broadcasting 
undertakings. URL: http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1992/PB92-42.HTM  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1993, 26 

May). Public notice CRTC 1993-68: Application of the benefits test at the time of 
transfers of ownership or control of broadcasting undertakings. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1993/PB93-68.HTM  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1994, 19 

December). Decision CRTC 94-923: Rogers Communications Inc. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1994/DB94-923.HTM 

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1996, 17 

May). Call for comments on a proposed approach for the regulation of 
Broadcasting Distribution Undertakings. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1996/pb96-69.htm  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1998, 30 

April). Public notice CRTC 1998-41: Commercial radio policy 1998. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1998/PB98-41.HTM  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (1999, 11 

June). Public Notice CRTC 1999-97: Building on success – A policy framework 
for Canadian television. URL: http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1999/pb99-
97.htm 

 

 20 

http://www.bce.ca/news-and-media/releases/show/bce-tables-230-million-benefits-package-as-part-of-ctv-acquistion
http://www.bce.ca/news-and-media/releases/show/bce-tables-230-million-benefits-package-as-part-of-ctv-acquistion
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1986/DB86-367.HTM
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1989/PB89-110.HTM
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1992/PB92-42.HTM
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1993/PB93-68.HTM
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1994/DB94-923.HTM
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1996/pb96-69.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1998/PB98-41.HTM
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1999/pb99-97.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/1999/pb99-97.htm


Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC). (2001, 25 
April). Transcript of proceedings: TV renewals--CTV/Global across Canada, 
Volume 7. URL: http://www.crtc.gc.ca/eng/transcripts/2001/tb0425.htm  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (2007, 17 

May). Public notice CRTC 2007-53: Determinations regarding certain aspects of 
the regulatory framework for over-the-air television. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2007/pb2007-53.htm  

 
Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC). (2008, 15 

January). Broadcasting public notice CRTC 2008-4: Regulatory policy. Diversity 
of voices. URL: http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2008/pb2008-4.htm  

 
Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC). (2010a). 

Communications monitoring report 2010. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/PolicyMonitoring/2010/cmr.htm  

 
Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC). (2010b, 22 

October). Broadcasting decision CRTC 2010-782: Change in the effective control 
of Canwest Global Communications Corp.’s licensed broadcasting subsidiaries. 
URL: http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2010/2010-782.htm  

 
Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC). (2011, 7 

March). Broadcasting decision CRTC 2011-163: Change in effective control of 
CTVglobemedia Inc.’s licensed broadcasting subsidiaries. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2011/2011-163.htm  

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (2012a, 18 

October). Broadcasting Decision CRTC 2012-574 URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2012/2012-574.htm   

 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). (2012b). 

CRTC Three-Year Plan 2012-2015. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/BACKGRND/plan2012.htm   

 
Compton, James. (1998). Sing Tao School of Journalism: What’s in a name? Apparently, 

quite a lot. Media 4(4), 23-26. 
 
Corcoran, Terence. (2001, 29 May). At least they should send the money back. National 

Post. 
 
Dunbar, Laurence J.E., & Leblanc, Christian. (2007). Review of the regulatory 

framework for broadcasting services in Canada. Ottawa: CRTC. URL: 
http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/dunbarleblanc.htm  

 

 21 

http://www.crtc.gc.ca/eng/transcripts/2001/tb0425.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2007/pb2007-53.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2008/pb2008-4.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/PolicyMonitoring/2010/cmr.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2010/2010-782.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2011/2011-163.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2012/2012-574.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/BACKGRND/plan2012.htm
http://www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/dunbarleblanc.htm


Edge, Marc. (2004). Balancing academic and corporate interests in Canadian journalism 
education. Journalism & Mass Communication Educator 59(2), 172-185.  

 
Edge, Marc. (2007). Asper nation: Canada’s most dangerous media company. 

Vancouver: New Star Books. 
 
Edge, Marc. (2011). Convergence after the collapse: The “catastrophic” case of Canada. 

Media, Culture & Society 33(8), 1266-1278.  
 

Edge, Marc. (2013). Public benefits or private? The case of the Canadian Media Research 
Consortium. Canadian Journal of Communication. Forthcoming. 

 
Enchin, Harvey. (1994, 23 July). Rogers files $100-million carrot: Promises goodies if 

CRTC approves MH takeover. Globe and Mail.  
 
Johansen, Peter, Weaver, David H. & Dornan, Christopher. (2001). Journalism education 

in the United States and Canada: Not merely clones. Journalism Studies 2(4), 
469-483. 

 
Luba, Frank. (2001, 26 June). CanWest invests in UBC. Vancouver Province. 
 
McKenna, Barrie. (1994, May 26). TV station buyers face big pledges: study. Globe and 

Mail. 
 
Murray, Catherine. (2001). Wellsprings of knowledge: Beyond the CBC policy trap.  

Canadian Journal of Communication 26(1), 31-53. 
 
Partridge, John. (1989, April 5). Selkirk buyers offer $74 million in improvements. Globe 

and Mail. 
 
Sekeres, Matthew. (2000, 15 August). Ryerson endowment hinges on BCE deal. Globe 

and Mail. 
 
Toughill, K. (2009b) CTV: operating profits and job losses. J-Source.ca, 19 March. URL: 

http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=3533 
 
Townley, Peter G.C. (2003). Sour notes in Canadian media merger assessment: Toward 

antitrust and cultural harmony. Acadia University Department of Economics 
Working Paper 2003-01. URL: http://ssrn.com/author=333519  

 
Whyte, Murray. (2001, 30 May). CJF washes hands of donation. National Post. 
 
Winseck, Dwayne. (2010). Financialization and the “crisis of the media”: The rise and 

fall of (some) media conglomerates in Canada. Canadian Journal of 
Communication 35(2), 365-393. 

 22 

http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=3533
http://ssrn.com/author=333519

	Edge, Marc. (2011). Convergence after the collapse: The “catastrophic” case of Canada. Media, Culture & Society 33(8), 1266-1278.

