Fair
and
Accurate?

THE AMENDMENT AND THE PRESS

Timothy OSullivan

VERITAS




Veritas Publications, 7-8 Lower Abbey Street, Dublin 1 J } TIMOTHY O’SULLIVAN
First Published 1984
© 1984 Timothy O’Sullivan
ISBN 086217 178 4

FAIR AND ACCURATE?

THE AMENDMENT AND THE PRESS

Typeset by Printset and Design Ltd

Printed by Drogheda Independent Litd VERITAS PUBLICATIONS




THE AMENDMENT .
““The State- acknowledges the right to life of the unborn and, with due
regard to the equal right to life of the mother, guarantees in its laws to
respect and, as far as practicable, by its laws to defend and z_zmdzcate that
right.”’ (The Eighth Amendment to the Constitution, passed
on 7 September 1983 by 841,233 to 416,136 votes).

THE PRESS

“A journalist shall strive to ensure that the information he/she
disseminates is fair and accurate, avoid the expression of comment and
conjecture as established fact and (avoid) falsification and distortion,
selection or misrepresentation.’’ (Code of Professional Conduct,
National Union of Journalists).

INTRODUCTION

During the Solidarity revolution in Poland, press {:ensorsh:lp
was briefly relaxed. This led to an explosion of interest in
certain newspapers and magazines. There were queues
outside the newspaper kiosks which rivalled those outside the
butchers’ shops.

As the political crisis worsened, the country’s hunger for
truth was expressed more and more in negative ways and
especially through protest. People deliberately went for walks
while the discredited evening news was on TV. The TV
reports were rejected even more directly in the country’s
graffiti, which stated simply: ‘“The TV lies.””

Poland’s dramatic and desperate situation in 1981-82 was
very different from that which existed in Western countries.
Yet its experience held many lessons for Western observers,
not least in the field of the media. The Poles’ fight for a free
press reminded people in other countries how precious such
freedom was. Their hunger for truth about their society
suggested that such hunger was not a cliché, that it existed
elsewhere too and was stronger than some newspaper
proprietors realised . . . Finally, in its own negative way, the
bitter relationship between society and the official media in
Poland demonstrated the importance of trust between press
and public.

A free press — newspapers, radio and TV — haslong been
seen in the West as a pillar of democratic society. The press, it
is argued, makes public participation in the democratic
process possible and makes the great institutions of society
more accountable. In recent decades, especially since the
arrival of television, the realisation has grown that the press
too is a major institution and centre of power in society. Just as
it tries to make the institutions of society, including
government, more accountable to the public, so the pressitself
should be socially accountable.

Few democratic societies have yet managed to find
meaningful ways of making the press more socially
accountable. Indeed, James Curran and Jean Seaton, the
authors of a recent book published by Fontana, Power Without
Responsibility: The Press and Broadcasting in Britain, suggest that
the media have become less accountable as they have grown
more powerful. Many countries, nevertheless, underline the
importance of public participation in the press or the media,
and the necessity of dialogue between journalists and their
public.

This booklet is written as a contribution to such dialogue in
Ireland. It examines press coverage of the Pro-Life
Amendment campaign. This topic is important for two
reasons: 1) The pro-life amendment issue was itself of
fundamental public importance. 2) Examination of press
coverage of this issue raises general questions about the role
and values of the media in our society.

I focus in this booklet on coverage of the amendment in the
Dublin printed media, especially in the latter part of the
campaign. Included are national newspapers and magazines
published in Dublin as well as specifically Dublin
publications. My argument has two main strands. I look at the
question of bias against the proposed amendment in the
Dublin press. I consider whether such bias led to an
unbalanced, and therefore undemocratic, public debate.

I'write this booklet as a member of the public rather than asa
journalist. It is important for the public to understand the
pressures which Irish journalists face and to acknowledge their
considerable achievement in many areas. It is important for
journalists to take seriously criticism by the public of their
performance, to understand that hunger for truth exists in
Ireland too. It is essential, above all, that dialogue take place
between journalists and the public. That, at least, is the spirit
in which this booklet is written.




BACKGROUND

The Pro-Life Amendment Campaign (PLAC) was publicly
launched in April 1981. Its aim was to achieve constitutional
protection for the unborn, to ensure that abortion could never
be legalised in Ireland against the wishes of the majority of the
people. PLAC was sponsored by the country’s leading
gynaecologists.

The context of PLAC’s proposal was the repeal or steady
erosion of anti-abortion laws in other European countries,
especially Britain. There was a strong international trend
towards legalised abortion and towards acceptance of such
legalisation as ‘normal’.

Ireland itself had a serious abortion problem: each year
more than three thousand Irish women were going to Britain
for abortions. Abortion referral agencies were operating in
Ireland and a pro-abortion lobby had emerged. There
nevertheless remained strong opposition to legalised abortion
in Ireland. It was to this opposition that PLAC appealed in
campaigning for a constitutional amendment.

An amendment to the Constitution is essentially an act of
law-making by the people as a whole. It is therefore an
extremely serious matter. When the issue involved relates to
the right to life, it becomes even more serious. In ademocracy,
participation by the people as a whole in such decision-making
depends to a significant extent on information and arguments
received through the media. It is on this basis that members of
the public can reach a judgement on the issues involved.

A central function of the press in a democracy is to present
fairly and in detail the information necessary to enable people
to decide on questions of public importance. The extract from
the NU]J’s Professional Code of Conduct, quoted at the
beginning of this booklet, suggests that journalists too view
their role in a democratic society in this light; or at least do so
officially.

There is an obvious problem if in practice journalists
become largely participants in, rather than observers of,
public debate. As Bishop Cahal Daly noted in the context of
the amendment debate: ‘‘The media have such control over
news-presentation and opinion-reporting that, if they
themselves become partisan, national debate becomes
distorted and the state of national opinion misreported.’’
(Catholic Press Congress, October 1983).

The next sections focus on this basic question: did
partisanship take precedence over the obligation to report

6

|
a

fairly and accurately in media coverage of the pro- and anti-
amendment campaigns?

THE MEDIA AND THE PRO-AMENDMENT
CAMPAIGN

Journalists who wished to clarify the issues at stake in the

referendum for the public were clearly obliged to present the

pro-amendment. case fairly and accurately. This meant

examining seriously:

— the legal case for the amendment;

— the context in which the proposal was being made,
nationally and internationally;

— the ethical issues at stake in abortion;

— the recent advances in medical knowledge of unborn life
and its development;

— the increased ecumenical co-operation in opposition to
abortion in many countries.

Few of these areas received any serious attention in the
Dublin printed media. Instead, the anti-amendment views of
many Dublin-based journalists strongly celoured their
presentation of the pro-amendment case. Long before the
wording of the proposed amendment was made public — in
November 1982 — the Dublin media had registered
considerable hostility to the pro-amendment position. Coolly
ignoring the strong Irish opposition to legalised abortion,
many journalists dismissed PLAC as a tiny right-wing
pressure group. In the media view — insistently repeated —
PLAC had taken advantage of imminent elections, and the
weakness of politicians, to push through a divisive and entirely
unnecessary proposal.

Particularly explicit statements of the typical Dublin-media
line came in July 1982, when two Dublin magazines, Magil!
and In Dublin, published in-depth reports on the background
to the pro-life amendment issue.

Pat Brennan in Magill presented the forthcoming
referendum as a successful coup by a ‘‘tiny’’ ultra-
conservative pressure group during a period of political
uncertainty. Fintan O’Toole in In Dublin focussed on ‘‘The
People and the Theories’’  behind the pro-amendment
campaign. Neither reporter took a critical look at the people or
the theories behind the anti-amendment campaign. Their
similar stand-point was revealed in their respective article
headings: ‘‘Backlash and Blackmail’’ (Brennan) and ‘‘The
Moral Monopoly’’ (O’Toole).

7




These articles are good examples of the way the Dublin
media viewed and handled the referendum issue in 1982-83.
During the debate the Sunday Tribune was the only Dublin
newspaper or magazine to-take an in-depth look at the anti-
amendment campaign (AAC) and the background to its
establishment. PLAGC, on the other hand, was subjected to the
most intense scrutiny throughout and consistently presented
as a small, manipulative pressure group.

Few journalists were as outspoken as Pat Brennan in Magill:
““A small group of zealous Catholics . . . rearguard action . . . a
plethora of little-known, right-wing Catholic organisations,
many with links with the secret Knights of Columbanus. ™ Yet
her article, reprinted in an anti-amendment pamphlet, is
noteworthy for its considerable influence on later media
coverage of the campaign.

Later in-depth reports on the referendum in Dublin dailies
or Sundays drew, sometimes heavily, on this article. Just three
examples may be given here: The Sunday Tribune feature by
Emily O’Reilly and Joe Carroll on ‘‘The Pro-Life Campaign.
How it Started. How it Succeeded. The People Behind it.”” (24
April 1983); Jsabel Conway’s Irish Press feature close to
referendum day on ‘‘the background to the current debate”’
(“‘Campaign Dividing the Nation’’, 29 August 1983); and
Colman Cassidy’s Sunday Press article ‘‘A Beginner’s Guide to
the Referendum’’ (21 August 1983).

The slant common to all of these articles was summed up in
Colman Cassidy’s description of PLAC as ‘‘a tiny, albeit
powerful pressure-group which virtually in no time managed
to force both C.J. Haughey and Garret FitzGerald in turn to
concede the need for a referendum.’’ In fact, Dr FitzGerald
had committed himself to the referendum before Mr
Haughey.

On the same day as Mr Cassidy’s ‘‘Beginner’s Guide to the
Referendum’’ in the Sunday Press, the Sunday Independent
published a detailed article, ‘‘Plain Man’s Guide to the
Referendum’’ by Willie Kealy which purported to present
“‘clear, unbiased factual information’’. Mr Kealy addressed
those considering voting ‘yes’ as follows: ‘‘If you are totally
opposed to abortion in any circumstance, including where the
operation is performed to save the life of the mother, then you
have no problem.” He was particularly critical of the
politicians who ‘‘allowed themselves to be pressurised into
commitments to hold a referendum’’. Mr Haughey had
“trapped’’ Dr FitzGerald, who himself had shown ‘““moral
and political cowardice’’.

These arguments about a tiny and manipulative pressure
group ignored above all the context in which the amendment
proposal was made — the strong opposition to legalised
abortion on the one hand, and the growth of a small but
influential pro-abortion lobby on the other. As already
suggested, it was to the large anti-abortion consensus in
Ireland that PLAC appealed in launching its campaign; had
such a consensus not existed, few politicians would have taken
the PLAC proposal seriously.

In ignoring the context in which the amendment proposal
was made, how well did journalists carry out their obligation to
report fairly and accurately? In describing the amendment as
sectarian, how fully did they examine Protestant and secular
opposition to abortion? In investigating PLAC but not the
AAC, did they apply the standards of their own code of
conduct?

THE MEDIA AND THE ANTI-AMENDMENT
CAMPAIGN

Opposition to the amendment was expressed on many
grounds throughout the debate. Serious reservations were
voiced about the necessity for an amendment at all, or about
the wording which emerged. Some people expressed anxiety
about what they saw as a Catholic crusade. These views were
reported at great length and with great sympathy by the
media. The analysis which follows is not intended to brush
aside these arguments or the people who made them. It
highlights, rather, the media’s kidglove treatment of the
organised opposition to the amendment: the Anti-
Amendment Campaign.
_ During the referendum, only one piece of major
investigative reporting was carried out in the Dublin media on
the anti-amendment campaign. This was Emily O’Reilly’s
report in the Sunday Tribune on 15 May 1983. The article was
headed with a quote from a leading anti-amendment activist,
Ruth Riddick: ‘“The Current Political Objective is the Defeat
of the Amendment. The Pro-Abortion Lobby Comes Later.”’
In her article, Emily O’Reilly reported in some detail on the
background to the establishment of the anti-amendment
campaign. Central to the story of how the campaign was
organised, Ms O’Reilly stated, was the role of the Women’s
Right to Choose group. She described as follows an early
meeting of what was to become the Anti-Amendment
Campaign: ‘‘A clear consensus emerged from the meeting

9




that the Right to Choose issue in the campaign should be
played down . . . Much of the meeting was taken up with
deciding what to call the campaign, should it be Pro
something, or Anti something. Fifteen suggestions were put
forward including ‘Pro-Choice’, but ‘Anti-Amendment’ was
finally decided on.”’ .

The Tribune article went on to detail the involvement of
some leading anti-amendment activists in abortion referral
and summarised as follows the position of the anti-amendment
campaign on abortion: ‘‘Right from the very beginningsof the
campaign, there were divisions and conflicts over the issue of
the prominence that should be given to the demand for the
legalisation of abortion here. Many of the original group
insisted that it be a prominent part of the campaign, and
others, however, especially those who came in at a later stage,
ensured that it remained a separate issue. Indeed, a significant
proportion of those now prominent in the campaign are
opposed to abortion.”’

The last sentence apart, Ms O’Reilly’s analysis was sub-
stantially confirmed by anti-amendment activists writing in a
socialist magazine Gralton, after the referendum (October-
November 1983). Like Emily O’Reilly, the contributors to
Gralton highlighted the division in the Anti-Amendment
Campaign on whether or not the pro-abortion case should be
put to the people. These activists, however, viewed the
division almost entirely in tactical terms and were critical of
some anti-abortion statements which had emanated from the
anti-amendment side. In the last months of the campaign,
according to Eddie Conlon, a national organiser: ‘“Those who
believed there was a tactical need to leave abortion out of the
argument, became virulently anti-abortion — much more so
than they really are.”’

Anne O’Donnell, another prominent activist, concurred:
‘I do think, however, that some individuals may have gone
over the mark in trying to appear different from what they
really are.”” Mary Gordon and John Cane, who wrote the
major piece in Gralton on the referendum, were in no doubt as
to what had been at issue in the debate. The passing of the
amendment, in their view, was a major defeat for ‘‘abortion
rights’’ in Ireland.

The connection beteen the pro-abortion lobby and
ideology, and the Anti-Amendment Campaign, discussed so
frankly in the Tribune and Gralton, was emphasised in much
pro-amendment literature during the debate. It was also noted
in the articles of a few pro-amendment columnists, e.g. Fr

10

e

Michael Cleary, then writing for the Sunday Independent, and
Des Rushe of the Irish Independent. Yet the Dublin media as a
whole ignored both this connection and the background to the
establishment of the Anti-Amendment Campaign.

As noted earlier, this uncritical acceptance of the AAC stood
in sharp contrast to the media’s hostile treatment of PLAC.
Emily O’Reilly’s article was to remain the only in-depth
report in her own paper or elsewhere on the Anti-Amendment
Campaign. Even this article left unexamined some obvious
contradictions in the AAC, e.g. between its avowed neutrality
on, or even opposition to, abortion, and at least two of the
grounds on which it officially opposed the amendment.

The line almost universally followed by the Dublin printed
media during the referendum was that the pro-abortion lobby
was tiny and that to link that lobby with the Anti-Amendment
Campaign was to indulge in a form of McCarthyism. Thus,
Vincent Browne, in asigned Sunday Tribune editorial on the eve
of the referendum: ‘‘(The pro-abortion) lobby is so miniscule
and unrepresentative that they can be discounted entirely.”’ (4
September 1983).

A week later, though, the Tribune editorial line had changed
somewhat: ‘“The anti-amendment campaign was also more
than alittle dishonest . . . there was . . . adishonesty involved in
the argument that the amendment could facilitate the
introduction of abortion rather than the reverse. Technically
this contention might have had validity but it was so far
removed from what the anti-amendment campaign was about
that it was disingenuous to deploy that argument. Anyway, it
fooled no-one.’” (11 September 1983).

““What the anti-amendment campaign was about’’, the
Tribuneleader-writer did not, however, examine or state. This
failure to subject the AAC or its arguments to critical scrutiny
was a major feature of amendment coverage in the entire
Dublin media. It applied to the Dublin daily newspapers as
well as to a whole range of other printed media, and amounted
to news suppression on a significant scale.

THE DUBLIN DAILIES

Any examination of amendment coverage in the Dublin
printed media must clearly give due emphasis to the Dublin
morning newspapers. The research of this writer for various
periods of the campaign found that the coverage of all three
Dublin dailies was strongly biased against the amendment.
The Irish Times and Irish Press both campaigned vigorously

11




against it. Coverage in the Irish Independent was also slanted
against the amendment but this newspaper made a greater
effort than the others to examine the pro-amendment case. For
the purposes of this booklet, a particular week — 22 August to
27 August — was taken in the run-up to the referendum, and
coverage in the dailies analysed. The results are reported and
discussed below.

AUGUST 22-27: NEWS REPORTS IN DUBLIN DAILIES

Anti-Amendment
Column Inches

Pro-Amendment
Column inches

IRISH INDEPENDENT 406 528
IRISH TIMES 309 665
IRISH PRESS 165 281
ALL THREE DAILIES 880 1474

These figures were arrived at by counting the column inches
devoted in the papers’ newscoverage to pro .and anti-
amendment statements, views, news items and reports.
Editorials, letters and feature articles, e.g. the ‘Referendum
People’ series in the Irish Times were not included. Neither
were items considered as neutral, e.g. RTE’s statements on
proposed coverage of the debate. The figures should be
regarded as approximate.

These figures are one small pointer among many to the fact
that the newspapers gave much greater attention to the anti-
amendment case. The newspapers’ bias was more
pronounced than even the figures indicate. Reports of priests’
pro-amendment sermons are included in the pro-amendment
figures, even though most journalists wrote these reports from
a strongly anti-amendment perspective. The Irish Press is
particularly flattered by the figures above. A major part of its
pro-amendment coverage during the week was its lead story
on the Catholic Hierarchy’s statement (Tuesday) in full, but
the headings for it and the introductory paragraphs by T.P.
O’Mahony amounted to an anti-amendment interpretation of
what the bishops had actually said.

In addition to front page reports, leader page articles,
editorials etc., each of the three papers was by now devoting
some or all of an additional news page to the referendum.
During the week 22 to 27 August, the major stories on this
page in all three papers were usually anti-amendment stories.

12

-~

Major photos on this page were also usually of anti-
amendment personalities. A rare exception, in Saturday’s
Times, showed a gesticulating representative of SPUC.
Photographic bias was particularly evident in the 77mes. Seven
photos relating to the amendment were published on page 1
during the week. All were of persons opposed to the
amendment. The bias extended even to the ‘Referendum
People’ series, which on Tuesday showed a smiling Dr Maire
Woods (AAC) and a very bleary-eyed Dr Julia Vaughan
(PLAC).

A major news story during the week was the Catholic
Hierarchy’s statement in support of the amendment. This
statement highlighted the seriousness of the issues involved in
the referendum, and the Church’s responsibility to speak on
the matter. It recoqmsed the right of each person to vote
according to conscience and called for a decisive ‘yes’ vote, Al
three papers gave front page coverage to this story. All three
gave the bishops’ statement in full. All three, but particularly
the Times and the Press, played down the bishops’ support for
the amendment. ‘‘Bishops back free amendment vote’’, ‘No’
~ote ‘‘not a stand for abortion’’ were the headings over T.P.
O’Mahony’slead story in the Press. Ironically, Mr O’Mahony
applauded the ‘‘most important step’’ the bishops had taken
towards ending the widespread confusion on the central
issues, but played down completely their call for a decisive
‘yes’ vote.

In the Times, Tuesday’slead story, ‘‘Bishops accept right of
personal conscience in vote’’ highlighted the Catholic
Hierarchy’s recognition of the right to vote according to
conscience, but not their main message: ‘“We are convinced
that a clear majority in favour of the amendment will greatly
contribute to the continued protection of unborn human life in
the laws of our country.’’ The Independent ’s front page heading
on Tuesday was: ‘“Amendment: Bishop’s call for Yes Vote™’,
but the opening paragraph read: ‘‘The Catholic Hierarchy
openly declared last night that they recognised the right of
people to vote according to their consciences in the coming
referendum on-abortion.”’

Coverage of the controversy in the Irish Farmers’
Association followed very similar lines in all three papers
during the week; the Irish Times was, perhaps, less partisan
than the others. All focussed on the division in the IFA rather
than on the questions of principle involved in the suspensions.
All emphasised the calibre of the officers who had taken an
anti-amendment stance. None gave detailed attention to the

13



groundswell of opinion in the IFA which had led to the
suspensions.

On Wednesday in the Independent Tracey Hogan’slead story
had the dramatic heading: ‘‘Abortion: Cashman silenced by
IFA”’, and carried somewhat cynical undertones. The

" organisation had wanted to avoid embarrassment in the run-
up to the referendum; it was seriously divided; Mr Cashman
had been silenced; there had been a purge. An adjoining
article by P.J. Cunningham was headed: ‘‘Move was a
reaction by the grass roots’’, but did not in fact report on grass-
roots views. Instead, the groundswell of opinion was presented
as manoeuvering ‘ ‘by irate influential figures’’ determined to
make Mr Cashman and the others ‘‘shed their pound of
flesh’’. On Thursday, Mr Cunningham returned to the theme
of faction fighting with words such as ‘‘revenge’’, ‘‘knives of
vengeance’’, and ‘‘blood-letting’’.

In the Press, Stephen O’Byrnes suggested on Tuesday that
there was a ‘‘hint of electioneering’’ in Michael Slattery’s
criticism of the anti-amendment group. Mr O’Byrnes did at
least note that the IFA’s headquarters ‘‘had been inundated’’
with farmers protesting at the stance of their leading officers.
However, neither this article, nor other Dublin media
coverage of the controversy, examined in detail the strength of
grass-roots feeling on the subject.

Editorial comment differed somewhat in the three papers
during the week. The Times had an anti-amendment editorial
every day. The Independent had two leading articles during the
week. One was a response to statements from the Catholic and
Church of Ireland bishops. Although fairly even-handed, it
focussed on the possible medical and legal difficulties of the
wording and emphasised the idea that to vote against the
amendment was not to vote in favour of abortion. The
editorial did not recommend a vote one way or another but
played down considerably the Catholic bishops’ support for
the amendment. On Friday the Independent made a strong
editorial attack on the leaking of a document made public at a
‘Handicapped for the Amendment’ press conference. The
document purported to show that an amendment permitting
abortion in the case of severe handicap had been discussed in
Government circles. The Independent editorially argued that
the Government was right to have ‘‘a wide range of options’’
examined, and specifically attacked PLAC for ‘‘causing’’ the
document to be leaked. PLAC’s denial of involvement in the
leak received one and a half column inches at the bottom of
page 5 the following day.

14

The Press also had two editorials related to the referendum
during this week. On Tuesday the paper attacked the strong
support of individual priests for the amendment, and
applauded the Catholic bishops for saying that Catholics were
free to vote ‘yes’ or ‘no’. The editorial ignored the bishops’
strong support for the amendment. On Thursday an editorial
on the IFA contrasted the amendment issue with the ‘‘real
problems’’ — e.g., the milk super-levy crisis — the country
was facing. '

Features and columns were strongly slanted against the
amendment, particularly in the Times. The Times political
columnist, John Healy (twice), Conor Cruise O’Brien and
Dick Walsh, all attacked the amendment during the week.
Even the ‘Referendum People’ series showed bias.

On Tuesday, for example, Sheila Wayman’s portrait of
Julia Vaughan was much more critical than her interview with
Maire Woods. Where Dr Woods had gained great insight into
Catholic bigotry from her childhood in India, Dr Vaughan
thought the entire issue ‘‘very simple’’ and was ‘‘vague’’
about PLAC’s financial support.

The Press carried a feature article by Pat Brennan on
Wednesday which contrasted Monica Barnes’ ‘‘commitment
to women’’ with Alice Glenn’s ‘‘deeply conservative’’
attitudes. On Friday there was a piece on the referendum in
Irish by AAC sponsor, Ristedrd O Glaisne.

The Independent carried both pro and anti-amendment
features and columns during the week. On the pro-
amendment side, a major article by William Binchy was
Monday’s news analysis feature. Columnist, Des Rushe,
wrote in support of the amendment on Wednesday and
Thursday. Mr Rushe’s columns received much less space and
prominence than those of his anti-amendment colleagues,
Maurice Hearne and Bruce Arnold, who attacked the
amendment on Monday and Saturday respectively. Mr
Arnold suggested on Saturday that ordinary people did not
know what their vote meant. Journalistic paternalism
appeared too in Liz Ryan’s Saturday TV column. In her view,
thelevel of intellect of many of those involved in the debate was
not sufficiently high to provide stimulating viewing for those
who sought some ‘‘dialectic’’ on the issue.

SINGING THE SAME SONG: 1. The Singers

The anti-amendment perspective adopted by an immense
variety of newspapers and magazines was the most marked

15



feature of referendum coverage in the Dublin printed media.
Publications as diverse as Magill, In Dublin, Image, Irish
Farmers’ Monthly, Hot Press, Phoenix and Southside Express — to
take just a few examples — proved curiously at one on the
referendum issue.

Some campaigned more strongly than others. In Dublin and
Hot Press, for example, carried columns by two of the more
vehement anti-amendment campaigners, Nell McCafferty (In
Dublin) and Michael D. Higgins (Hot Press) and competed with
each other in virulence of language. Through covering
entertainment and the music scene respectively, these two
publications had built up a significant young readership.
During the referendum debate they addressed that readership
with a strongly anti-amendment message.

The Irish Farmers’ Monthly addressed quite a different
readership but had aremarkably similar line. Its cover story in
September 1983 (‘“‘Amendment Agony in the IFA”)
highlighted the alleged sectarianism of the referendum debate
and made numerous references to pro-amendment lobbying
among farmers by Opus Dei, and the Knights of
Columbanus.

In September too, Claire Boylan, editor of the glossy
women’s magazine, Image, recorded her suspicion of the
amendment and quoted the views of a few prominent Irish
women who were against it. In a curious passage, Ms Boylan
announced that she had not sought the views of writers like
Mary Kenny, because their anti-abortion position was so well
known . . . Some women being less equal than others?

A few weeks earlier, Mary Feely’s lead story in the Dublin
free-sheet, Southside Express, had highlighted Deputy Alan
Shatter’s extraordinary claim that the amendment could
““make abortion legal’’ (17 August 1983). Response to Mr
Shatter the following week was not on the front page and
received less space and prominence than the paper’s
continuing anti-amendment coverage.

During the referendum debate, the Irish Medical News and
Appointments sheet, or ‘Yellow Pages’ of the IMA, began to
publish a column by Dr David Nowlan. The Yellow Pages had
previously published only news and advertisements of interest
to doctors. Dr Nowlan, a strong opponent of the amendment,
was medical correspondent of the Irish Times and contributor
of a column, ‘Second Opinion’ to the Irish Medical Journal.
Ironically, in view of his already major access to the media, Dr
Nowlan’s new column in the Yellow Pages was called
‘Another View’.

16

The anti-amendment line followed by so many of the Irish
media was remarkably mirrored in foreign coverage of the
referendum issue. In the case of the Irish and British media
this was sometimes for the simple reason that the same people
wrote for both. Journalists like Mary Holland and Conor
Cruise O’Brien bridged the gap between the two media — one
prolific journalist and anti-amendment sponsor, Mavis
Arnold, even had her hostile perspective on the referendum
published in the Encyclopaedia Brittanica! (Book of the Year
for 1982).

The allegedly sectarian quality of the amendment was
highlighted in the Guardian in November 1982 in an article by
Peadar Kirby and Aidan White, beginning: ‘‘It was never
going to be a good clean fight.”” The amendment was
repeatedly attacked by Mary Holland in the pages of the New
Statesman as well as on Channel 4. ‘‘Priests have last words in
Irish abortion debate’’, Patrick Bishop told his Observer readers
on the eve of the referendum (4 September 1983).

Coverage by other foreign media was very similar in tone.
International newsagencies have long viewed the abortion
issue from a strongly pro-abortion perspective, opposition to
abortion being seen in terms of sectarianism or conservatism.
Not surprisingly, therefore, international agency reports on
the referendum followed a line uncannily similar to that of the
Anti-Amendment Campaign. Thus, a story on the referen-
dum result in the Canadian Globe and Mail newspaper, which
was based on Reuter and Associated Press reports, stressed the
themes of divisiveness and conservatism (9 September 1983).

Most of the foreign — and especially British — publicationson
sale in Ireland and covering the referendum, were strongly
anti-amendment in content and tone; unlike the Dublin
media, they did not feel obliged to play down the pro-abortion
argument. Some publications paid little attention to the
referendum debate itself, but were nevertheless strongly pro-
abortion in ideology. This applied to many of the British
women’s and teen magazines which took a strongly pro-
abortion line and carried ads for abortion agencies.

The vast quantity of anti-amendment and pro-abortion
print which circulated in Dublin during the debate had one
simple result. Anyone walking into a Dublin newspaper shop
looking for a pro-amendment newspaper or magazine and
seeking to avoid publications with an anti-amendment bias
faced a long search. In the case of unsolicited free-sheets, like
Southside Express, the question of choice did not even arise.

17




The marked absence of diversity in media coverage of the
abortion issue raised disturbing questions about the meaning
of pluralism, Irish style, and of free debate in a pluralist
society. Was much anti-abortion opinion to be excluded from
an increasingly pro-abortion mass media? Was the public to
be prevented by media uniformity from exercising its freedom
to choose from among a wide variety of newspapers and
magazines? _

These issues were raised during the referendum campaign,
notably by Desmond Fennell, one of the few pro-amendment
columnists in a Dublin newspaper. After the referendum, Mr
Fennell produced the following reflection in the Sunday Press on
coverage of the debate by the Dublin media:

They campaigned, almost exclusively, for one side or}ly,
and the minority side at that, leaving the majority view
virtually unrepresented. Pluralist democracy is not
flourishing in the Dublin media. Of course, the odd thing
about many of these Dublin media people is that, while
wanting everyone to be of one mind and not divided, they
say they believe in pluralism! The reason is that they simply
don’t know what the word means . . . By pluralism they
mean secularism, freedom from religion, subjection to
money power, state power and the mass media. (11

LSeptember 1983).

SINGING THE SAME SONG: 2. The Song

If an extraordinary range of publications campaigned against
the amendment, the range of arguments mustered by these
publications was almost as astonishing. Few of the arguments
were avowedly pro-abortion. The proposal was presented
instead as sectarian, anti-pluralist, divisive and unnecessary.
We already had an anti-abortion law and the Irish people
would never permit the legalisation of abortion. In seeking to
ban again what was banned already, we risked making
ourselves a laughing stock abroad. Towards the end of the
campaign there was much emphasis on public confusion and
apathy. And, after senior politicianslent some credence to this
view, the proposal was presented as risking women’s lives, as
‘anti-women’.

Even this argument was not usually made as part of any
general pro-abortion statement. Only a few journalists nailed

18

their pro-abortion colours firmly to the mast. Most paid lip
service to the anti-abortion position, and angrily denied any
suggestion of being pro-abortion themselves. Indeed,
Journalists went to some lengths to dismiss the existence of any
pro-abortion sentiment in Ireland. As noted earlier, editor
Vincent Browne told Sunday Tribune readers on the eve of the
referendum that the pro-abortion lobby was ‘‘miniscule’’,
and could be entirely discounted. Would Ireland still be
Ireland, an Irish Times leader-writer had mused months
earlier, if abortion were to come here?

Journalists managed to muster a great range of arguments
on the amendment. What should be emphasised here is that
most of these arguments were anti-amendment and that very
few were explicitly pro-abortion.

The media’s approach to the amendment confirmed in its
own way the strongly anti-abortion consensus in Ireland: a
consensus to which PLAC appealed in launching its
campaign. This consensus is important in considering media
coverage. Its existence undermined media criticism of
‘manipulation’ of the politicians by a small ‘unrepresentative’
pressure group.

Indeed, given the Irish consensus on abortion, accusations
of manipulation in the amendment controversy could more
justifiably have been advanced against pro-abortion
Jjournalists. In commenting on the amendment debate, some
of these journalists were obliged to communicate three
conflicting messages. They were forced at the same time 1) to
acknowledge the popular consensus against legalised
abortion, 2) to play down their own views on abortion, and 3)
to imply in their arguments that PLAC was somehow less
representative of the people as a whole on the amendment
issue than they were themselves.

The question of how ‘representative’ PLAC was could only
be settled on referendum day. The accusation of
‘manipulation’ appeared to be based on an unexamined
assumption that all referendum proposals should come from,
or be tightly controlled by, the Irish political elite. Senior
journalists, in many ways, form part of this elite.

The assumption that referendum proposals should come
only from the political elite was a curious one for liberal
journalists to make. The opposite argument, that there should
be scope for referendum proposals from outside that elite, is
much easier to justify in democratic terms. In countries such as
Italy, referenda have been held when a sufficiently large
number of the public petitioned for them.

19



THE MEDIA AND ABORTION

Coverage of the amendment in the media was clearly linked to
the way journalists viewed the abortion issue. In the Dublin
media, the reporting of abortion by now follows a fairly
standard pattern. The pattern was well illustrated in the Irish
Independent in a long article by Ces Cassidy: ‘‘Amendment
over, but the Abortion Trail goes on.”’ (7 December 1983).

Clearly unimpressed by the people’s decision in September,
Ms Cassidy focussed on ‘‘a pattern of statistics that cannot be
eradicated by simply casting votes’’. Amendment or no
amendment, she wrote, ‘‘the abortion trail to Britain goes
on.”” Her report highlighted the increasing number of Irish
women having abortions in Britain, uncaring Irish attitudes to
unmarried pregnant women, deficiencies in contraceptive
provision and ‘‘sex education’’ and the role of the Catholic
Church in the “‘repression’” of women. The article carried a
photo a woman with the caption: ‘‘Contemplating a British
solution to an Irish problem.’’ Although Ms Cassidy made
brief reference to the work of Cura, her general message was
summed up in her concluding quotation from a British pro-
abortion activist: ‘‘“The women . . . are coming in increased
numbers for abortions. And they will continue to come a,s’long
as politicians are happy enough to export the problem.

In general, in the Dublin media, journalists highlight the
number of Irish women going to Britain for abo'ruo,ns. They
attack ‘repressive’ Catholic attitudes, ‘farcical’ family
planning legislation and what have come to be described as
‘Irish’ solutions. Journalists argue that the country should
stop ‘exporting’ its abortion problem. The thrust of these
arguments appears to be that abortion should be legalised
here. In media circles, the highest praise is reserved for those
who interview women about their experience of abortion. This
type of reporting has generally been seen as tackling taboo
subjects and facing up to reality. .

The most signficant point about much media coverage of
abortion has been the reality or realities it ignores. Little has
been written or broadcast, in the context of the ablortlon
debate, about the major advances in recent decades in our
knowledge of unborn children and their development. Nor
have journalists presented, in word or pictures, the reality of
what happens in abortion. Indeed, those who focus on that
reality are generally subjected to the fiercest criticism in the
media. . .

Few Dublin-based journalists have examined the disastrous

20

history of legal abortion in other countries or the implications
of legalisation. When, in a BBC2 Horizon lecture, the test-tube
baby pioneer, Dr Robert Edwards, coolly pointed to the
existence of legalised abortion as a Jjustification for
experimentation on the unborn, his comments provoked little
analysis, still less an outcry, among Irish journalists. (See The
Listener, 27 October 1983).

Many journalists manage, in fact, to cover the abortion
issue without serious examination of its central question: that
of whether abortion is the taking of human life. Rather than
face the central question, journalists take refuge in
stereotyping opponents of abortion. Such opponents are
sometimes presented as ‘sectarian’ in outlook. In this
perspective, abortion is seen as a Catholic issue and Protestant
and secular opposition is ignored. Alternatively, opponents of
abortion are presented as ‘anti-women’ and the argument that
abortion damages women is ignored or ridiculed.

No discussion of the media and abortion can ignore the
question of the NU]J’s pro-abortion policy. Irish journalists
opposed to abortion failed in 1980 to change union policy in
this area. In 1981, the policy was confirmed as extending
‘‘wherever the union has members”’, i.e. to Ireland as well as
Britain. The NU]J, itself British-based, also pledged support
for the Women’s Right to Choose Group in Ireland. While the
Irish Area Council of the NU]J dissociated itself from these
decisions, they remain union policy and are supported by a
significant number of Irish journalists, especially in Dublin.
The issue of the union’s pro-abortion policy was almost
entirely ignored by the Dublin media during the amendment
debate.

At a more individual level, journalists who opposed the
amendment did so on the basis of genuinely held personal
convictions. These included the view that the amendment was
sectarian, anti-women and reflected a selective social concern,
i.e., that PLAC opposed abortion but not other social evils
such as unemployment or bad housing. The opposition of

Journalists was reinforced by some aspects of the mass
campaign. Ron Aitken, a pro-amendment Presbyterian who
was active in Cork, has argued that more effort could have
been made, early in the campaign, to contact and organise
sympathetic Protestants, ‘‘warning them of the manner in
which  pro-abortionists would build their campaign,
deliberately driving wedges between the Churches’’. (Human
Concern, Winter 1984).

One journalist who was necessarily very aware of the anti-

21




amendment views of many of his colleagues was Patrick
Nolan, a religious affairs correspondent of the Irish Times. In
an article on the eve of the referendum, explaining his own
support for the amendment, Mr Nolan put the campaign in
useful perspective. Recalling the first press conference given
in April 1981 by PLAC!s sponsoring gynaecologists, Mr
Nolan wrote:

My impression of the campaign patrons — leading
gynaecologists and obstetricians — was that they were
idealistic and sincere. Their case for the amendment was
based on human rights. Supported by influential legal
opinion, they saw a case for changing the Constitution if
abortion was not to be legalised, if the unborn were to be
protected. At the outset, they said they were approaching
the issue on a non-denominational basis and that they
would be consulting the Churches. One of them was a non-
Roman Catholic. I honestly could not regard that
conference as the start of a sectarian campaign that would
seek to impose medieval authoritarianism on the country.
With all necessary respect to opposing opinion, I simply do
not see it in that light today. (Irisk Times, 6 September
1983).

CONCLUSION

The Pro-Life Amendment Campaign proved an eye-opener
for many ordinary Irish people. It gave them a new
understanding of their own society, the values that society was
developing and the problems it was facing. The debate stirred
people’s consciousness by raising important questions. How
authentic and consistent was the country’s pro-life stance?
How adequately did people’s Christian performance match
the needs of a society in deep crisis and suffering?

The referendum campaign focussed attention on the press
in Ireland, its role and purpose. This booklet has strongly
criticised coverage of the referendum in the Dublin media.
The same criticism could be applied to coverage of other issues
and, more generally, to the values currently promoted in the
press. Critics of the press must also acknowledge its significant
contribution to the cause of many neglected and deprived
groups in our society.

The importance of dialogue between press and public is
worth emphasising in conclusion. The urgent need for such
dialogue was clearly spelt out in Bishop Cahal Daly’s speech,

22

‘“Christians and the Media’’, to the World Press Congress in
October 1983:

We need not fear the challenge of national or international
media. All we need fear is the slave spirit, the passive,
captive mind. The Church and our educators generally
must aim to make us actively critical, questioning . . . if we
are not to become simply cultural expatriates, living in
Ireland but thinking other people’s thoughts and repeating
other people’s slogans.

Further Reading

Ron Aitken, ‘“‘Courage and Chicanery in the Irish Referendum
campaign’’, Human Concern, Winter 1984,

Loretto Browne, ‘“The Campaign to Legalise Abortion’’ in Abortion
Now, Life Education and Research Network, Dublin 1983.

Bishop Cahal B. Daly, Christians And The Media, X111 Catholic World
Congress of the Press, Dublin, October, 1983.

Luke Gibbons, ‘“Man Bites Dogma: The Press and the Amendment
Campaign’’, Magill, April 1983.

Gralton, October/November 1983.

James Hitchcock, ‘“The Mass Media’’. Human Life Review, Spring
1983.

Mary Holland and Peadar Kirby, (editors), The Abortion Referendum.
The Case Against. Anti-Amendment Campaign, Dublin, 1983.

John T. Noonan, J.R., 4 Private Choice. Abortion in America in the
1970’s. The Free Press, New York, 1979.

Tim O’Sullivan, ‘‘The Abortion Debate and the Media: A Lesson in
Pluralism?’’ Intercom, September 1983.

23



