Är det en bra ide att måla hela lägenheten vitt?

Elvira Dahlgren

Jag drömmer om att måla hela lägenheten vitt för att få det att kännas mer ljust och fräscht. Men undrar om jag skulle alltid behöva måla över små fläckar och brister och hålla det fräscht? Jag vill dekorera rummen med gröna växter, färgglada tyger och fina mattor. Någon aning om det är för mycket arbete och värt mödan?

Le Grand Air sofa · Mer information
Mejla
Kommentera13Lägg till som bokmärkeGilla5
Kommentarer (13)
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
MM Måleri AB

Absolut, vitt är alltid gångbart. Det är dock viktigt att måla med färgade accessoarer, kuddar, filtar, mattor, gardiner eller som i ditt fall gröna växter annars är risken stor att det blir lite sjukhus. För att göra det enklare att bättra på fläckar så välj en färg som är bättringsbar dvs alltid samma fabrikatmoch Ncs-kod (Kulörnr) vilket jag alltid rekommenderar mina kunder att ha en liten pärm med allt material man använt vid byggnation om olyckan skulle vara framme och behöver fixas till. Lycka till

7 gillar    Lägg till som bokmärke     Tackades av Elvira Dahlgren
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Vitt och Lite Till

Hela vår lägenhet har en vit bas. Personligen upplever jag att det är fräscht, snyggt och ljust. Det är enkelt att styla och med diverse växter, textiler och detaljer kan man ändra känslan och stilen enkelt utan att behöva gör om hela lägenheten. Jag rekommenderar det starkt! :)

3 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
Katarina Råberg

Vitt låter som ett perfekt val för dej!

Med vit bas går det ju extra lätt att sätta/ändra känslan i en boendemiljö med kuddar,tyger o mattor, just det som du beskriver att du faktiskt vill göra Förra gången jag själv målade om i mitt hus valde jag att måla några rum vita men inte alla När det så nyligen återigen var dags att måla valde jag att måla även resterande rum i vitt Något jag är fantastiskt nöjd med Dock vill jag personligen höja ett varningens finger för s.k Stockholms-vita nyanser Dvs vit färg med gul underton För mej blev det så att efter att ha påbörjat om-målningen i ett av mina tidigare vitmålade rum med Beckers väggfärg vit matt 7 ( standardvit med gul underton) kändes rummet i mitt tycke,helt plötsligt både solkigt och livlöst , trots att det var helt nymålat ! Valde då att byta till en vit färg med Ncs kod S 500 N för att komma ifrån den gula undertonen och vips så fick rummet liv igen Helt vita färger båda två, men det blir alltså en enorm skillnad allt utifrån vilken underton de har Mitt råd till dej är du att inte ska tveka inför att förverkliga din dröm om att måla vitt i din lägenhet Men ta dej lite extra tid för att komma fram till vilken typ av vit nyans som tilltalar just dej

2 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Linzoshouse

Jag tycker absolut att det är bra att måla vitt. Då kan du förändra med kuddar, gardiner, vaser, blommor etc utan att vara beroende av väggarnas färg. Något som vi gör är att målar rummen vita, men i vissa rum som tex sovrummet så har vi suttit upp ett laminatgolv i valnöt på väggen. Bara för att få in lite värme.

2 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
Heidi Nömm
Linzoshouse - har ni bilder på hur det kan se ut? Låter spännande!
    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Graffiti och Inredning av Pernilla

Vi har vitt i hela huset och jag älskar det. Enda platsen väggen är smutsig är dotterns vägg vid sängen. Orsaken är att hon springer barfota ute och sätter fötterna på väggen när hon ligger i sängen och inte kan sova.

1 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Studiopur

Vitt funkar i princip alltid! Beroende på vilken look du eftersträvar bör du föra in färger på andra vis. Oavsett om du väljer att göra det med accentfärger som kontrasterar eller om du vill ha en mildare övergång som känns kulörtonslik. Vitt ger en fräsch och krispig atmosfär, men ja det bör vara rent och alltså underhållas när tydliga fläckar uppstår. Ur aspekten inför en försäljning av bostaden så är det alltid bra att ha vita väggar, då det tilltalar en bred skara!

1 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
kerstin73

Dålig fantasi ni har. Gärna vitt, men ni måste blanda upp med någon textilvägg eller tapetvägg. Lite mer ombonat nu till vintern.

4 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
STIL & Inredning

Hej! Vitt fungerar men jag skulle tipsa om en svagt ljusgrå färg. Då slipper du oroa dig för smuts i lika stor utsträckning och det ger en mer ombonad känsla än helt vitt. Upplevelsen är dock fortfarande "Ljust & Fräscht". Jag skulle rekommendera Alcros färg "Fjäder" som du knappt kommer märka att den har en grå nyans. Lycka till!

    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
STIL & Inredning

Och ytterligare ett tips är att alltid provmåla. Du kan få en provburk för ca 20 kr. Så värt att måla upp några få utvalda nyanser bredvid varandra för att se hur det ser ut i huset (kolla gärna vid flera tidpunkter på dygnet så ni ser i olika ljus).

1 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Auro Sverige

Kolla gärna in våra ekologiska tak- och väggfärger från Auro. Provburkar på 120 ml för 49 kr.

1 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Drews design & interiör

Jag tycker absolut att vitt fungerar alltid, då man kan med accessoarer förändra och leka med färg. Använda mycket växter för att dämpa det vita.

1 gillar    Lägg till som bokmärke    
Tack för att du rapporterar den här kommentaren. Ångra
PRO
Gunillas Interiör & Tap.verkst

Fungerar alldeles utmärkt!

    Lägg till som bokmärke