
Holding pattern

Garrick Alder

Coincidence theories

With the jury’s declaration of guilt in the trial of Boston 
Marathon bomber Dzhokhar Tsarnaev, we can now move 
forward to the vital next step, which is to spend the rest of his 
sorry lifespan (and maybe longer) listening to lunatics claiming 
he was totally innocent and it was all a false flag operation 
organised by the New World Order (or whatever).

One thing of note that we learned from this trial: using 
the same legal definition, Tsarnaev had weapons of mass 
destruction while Saddam Hussein didn’t.

The first signs of the inevitable pro-conspiracy 
deconstruction of the bombing appeared almost before the 
smoke had cleared. As usual, this was a mixture of the odd, 
the anomalous and the inexplicable. There was also a truly 
unpleasant spin-off theory in which maimed civilians caught on 
video were dismissed as ‘crisis actors’ with pre-existing 
amputations.

The most interesting aspect from my point of view was 
the claim that – yet again – a drill or rehearsal for a terrorist 
attack was taking place at the time of the real-life attack. This 
hair-raising coincidence can be found all over the internet, but 
‘patient zero’ appears to have been a piece (no dateline) on 
‘alternative news’ site <humansarefree.com>,1 which lists a 
number of such simultaneous drills and rehearsals coinciding 
with other terrorist attacks. Some of these are mildly 
interesting, most less so, and some are completely barking (if 
you were planning a bombing, how and why would you sneak 

1  <http://humansarefree.com/2013/04/the-boston-bombing-is-
inside-job.html>



references to it into an episode of ‘Family Guy’ aired prior to 
your attack?)

But when you boil the whole thing down and sort the 
myths from the facts (and doing so is far too tedious to relate 
here) there do indeed seem to have been several instances in 
which this phenomenon – rehearsals for emergency response 
to attacks, shortly before or during real attacks in the same 
place – has occurred.

The classic example was that of the anti-terrorism 
training exercise taking place in London on the day of the 
2005 ‘7/7’ bombings, which was imagining bombs going off at 
the precise stations where they did in fact go off, leading 
some participants in the exercise to be initially impressed that 
the drill extended to live BBC broadcasts of their ‘fictional’ 
disaster. (Although much has been made of this incident, it 
should be remembered that it was a ‘paper drill’, i.e. a crisis 
command simulation, rather than a response deployment 
exercise.)

So, are these phantom attacks significant?

Probably not. The average news consumer has no idea 
of exactly how much time and effort public safety bodies pour 
into constantly keeping their systems tweaked and running 
smoothly in case the unimaginable happens. Drills and 
rehearsals are almost the norm, rather than the exception. In 
the case of the Boston bombing, it would obviously make 
sense for local public safety organisers to run a ‘terrorism’ 
simulation during a large-scale public event almost beyond 
anyone’s control – and the same thought obviously occurred 
to the bomber himself, with considerably less philanthropic 
motivations.

As for the unusualness of some coincidences, consider 
the exhumation of Richard III in Leicestershire and his reburial 
earlier this year. The team looking for Richard’s body sank 
their first pit through a capital ‘R’ painted on the tarmac of the 
car park at the centre of their search – and found the skeleton 
immediately. An archaeological hole in one, compounded by 
the fact that Richard had died on that day’s date (22 August) 
527 years previously. The odds against all this must be 



stupendous. Yet no-one has so-far suggested that Richard 
III’s exhumation was a staged event planned by the New 
World Order for whatever nefarious purpose such things are 
normally done.

Shadows in the Sunshine State

Another decade, another Bush. This time, it’s Jeb, who was 
governor of Florida when that state’s dodgy balloting put 
George W. in the White House in 2000, leading many to cry 
‘foul!’ As the Financial Times recently observed, the prospect of 
a Bush/Clinton race in next year’s presidential will mean that 
two families have effectively run the USA for just under 40 
years (including George Bush Snr’s vice-presidency and Hillary 
Clinton’s tenure at the State Department). But if Jeb runs, he 
may find some questions reappear concerning the connection 
between his adoptive state and the 9/11 catastrophe that 
was the forging of George W.’s presidency.

Looked at from a Floridian perspective, the attacks seem 
to have remarkable coherency. Five of the hijackers trained at 
the same Venice, Florida, flight school, Huffman Aviation.2  
Eleven of them opened bank accounts in Florida, with the 
same bank, and apparently using genuine Social Security 
numbers – obtained from where, we do not know – as a form 
of ID.3 Fifteen of the hijackers somehow obtained Floridian 
driving licences (the issuing of those licences being handled by 
Florida’s DMV, overseen at cabinet level in then-Governor 
Bush’s executive).4 

The official investigation of 9/11 was led by two of Jeb’s 
contemporary fellow Floridians, Representative Porter Goss 
(Rep.) and Senator Bob Graham (Dem.). Goss represented 
2  Huffman Aviation has now closed. There is another flight school 
called Huffman Aviation in Texas, home state of Jeb’s brother George. 
The owner of that flight school assures me that this is a coincidence
3  <http://edition.cnn.com/2002/US/07/10/hijackers.accounts/>
Curiously, the hijackers’ bank of choice, Sun Trust, has on its board 
one David Hughes, a Floridian lawyer who worked on Bush Jnr’s 
presidential campaign
4  <http://www.sptimes.com/News/092401/State/ 
Florida_flight_school.shtml>



Florida’s 13th District until redistricting in 1993 shifted him into 
position in the 14th District, where he stayed until 2004 when 
he quit to take up position as George W. Bush’s nominated 
CIA director. This was very much a return to home turf, when 
you consider his early career.

In 1960, Goss was a Yale student, where he was in the 
same fraternity as William H.T. Bush (George H.W.’s brother 
and George W’s uncle) and John Negroponte (later appointed 
an ambassador under both Bush administrations). From Yale, 
Goss was recruited into the CIA (no doubt the Bush family 
connection was purely coincidental), and took up office at the 
Agency’s Miami station, where he played a still unclear role in 
the Bay of Pigs invasion.

Senator Bob Graham, on the other hand, was the 
brother of former OSS man and later Washington Post editor 
the late Phil Graham, who helped the CIA by running 
propaganda as part of Operation Mockingbird and by covering 
up the Agency’s failure at the Bay of Pigs, whose personal 
acquaintances included CIA Director Allen Dulles. (Phil Graham 
had also worked for the OSS in China, alongside E. Howard 
Hunt and Richard Helms.)

So, perhaps it was, shall we say, a sense of common 
heritage and interests that inspired Floridian Senator Bob 
Graham to appoint Porter Goss as a Lee County Board 
Commissioner in 1983, after which Goss’s political career in 
Florida took off in earnest.

By a strange twist of fate, these two eminent and well-
connected Floridians were in place at the top of Washington’s 
intelligence oversight hierarchy when Atta and co. flew into 
the twin towers: Goss as Chairman of the House Intelligence 
Committee (since 1997) and Graham as Chairman of the 
Senate Select Committee on Intelligence (a role he had taken 
up just months before the attack, in July 2001). By an even 
stranger twist of fate, the two were actually involved with the 
director of Pakistan’s intelligence service in a breakfast 
discussion of Osama bin Laden, at the very moment the 



attacks took place.5 

Graham and Goss went on to co-lead the 9/11 
Commission and oversee its final report, the notorious 28 still 
secret pages of which have drawn so much suspicion and 
curiosity. It’s been rumoured for over a decade that the 
withheld pages at least strongly suggest Saudi complicity in 
the attacks, although given the absolutely unignorable 
Floridian dimension to the attacks one might be forgiven for 
perhaps suspecting that there might be an element of 
misdirection going on.  

If Jeb Bush ends up in the White House, the calls to 
declassify those 28 pages will certainly become louder. Then 
again, since Jeb is a founder signatory of the Project for the 
New American Century, we might have other things to worry 
about.

A paedogate puzzle

With the appointment of New Zealand Judge Lowell Goddard 
to run the on-again-off-again Child Sex Abuse Inquiry (an 
appointment made just days after Lord Brittan died, by 
complete coincidence), it would appear that the entire farrago 
can get under way at last and disappear from the news for a 
decade or so before concluding that ‘mistakes were made’ and 
‘lessons have been learned’ and all the guilty parties are now 
dead anyway so let’s all put it behind us. Justice Goddard, 
being from the other side of the planet, can reasonably be 
believed to have been beyond the reach of the tentacles of 
the British establishment and thus without any personal 
conflicts of interest (unlike her unfortunate predecessors).

There is one slight concern here, and that is that the 
ultimate head of New Zealand’s judiciary is of course Her 
Majesty Queen Elizabeth II, so perhaps from an Establishment 
point of view Justice Goddard isn’t quite the long shot she 
might seem. (There is also the fact that it has now been 
reported that a member of the Royal Family came to the 

5  <http://www.nytimes.com/2002/06/04/politics/ 
04INQU.html?todaysheadlines>



attention of Her Majesty’s Police in the 1980s as a suspected 
member of a paedophile ring.6 And, of course, the less said 
about Prince Andrew’s current predicament the better.)

In this age of transparency, anyone can look up Justice 
Goddard’s judicial ‘pedigree’ on the internet, in this case on 
the website of New Zealand’s Ministry of Justice. Like many 
others, I did so out of curiosity and found that out of all Judge 
Goddard’s many cases, one was unavailable to view.

The case is: The Sensible Sentencing Group Trust v The 
Human Rights Review Tribunal [2013] NZHC 2720 [High Court 
judgment]. Intrigued, I emailed the NZ Ministry of Justice and 
was told that Judge Goddard had put a non-publication order 
on the case. When I asked why, I was told: 

‘In this case, the unredacted version of this judgment 
included the names of the victims of sexual offending, as 
well as the name of the appellant (whose name is 
allegedly subject to a permanent suppression order 
made in 1995), and thus was unable to be published 
without breaching those orders and statutory 
provisions.’

Wait....what? ‘Allegedly’?

When I asked why the case was being withheld due to 
an anonymity order that might not even exist, I was told: 
‘Rather than upholding the alleged name suppression order, 
the Tribunal granted interim suppression orders, presumably 
until the substantive matter could be determined.’

From all of which I understand that someone claimed to 
have a legal right to anonymity but there was no evidence in 
Ministry of Justice records to support that claim, and no 
evidence has surfaced in the two years since then, and rather 
than do the obvious (redact that person’s name just in case 
and release the transcript of the case as normal) the entire 
case has been effectively classified a state secret by Justice 
Goddard herself, somewhat in contravention of the Common 
Law principle of open justice.

6  <http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/royal-family-
member-was-investigated-as-part-of-paedophile-ring-before-coverup-
excop-says-10126864.html>



The entire situation makes no sense whatsoever. 
Perhaps it’s nothing but a one-off bureaucratic snarl-up. But 
this opaque episode makes me suspect there is something of 
real interest here.

Murdoch’s news values then.…

March saw an underreported story, in the form of the Cabinet 
Office’s rejection of an FOIA request for documents relating to 
the so-called ‘Iraqi Money Affair’, comprising a file created by 
Harold Wilson himself in 1976. The affair involved Australian 
Prime Minister Gough Whitlam’s attempts to solicit campaign 
funds from Saddam Hussein’s ruling Ba’ath party, made 
through a French-Australian publisher go-between who was 
secretly a KGB agent and who stole the huge sum of money 
(some $3m by today’s value) that Iraqi intelligence paid into a 
Hong Kong bank account. The KGB agent then approached 
Australia’s premier newspaper magnate Keith (Rupert) 
Murdoch at around the time of Whitlam’s dismissal, and leaked 
the explosive story of Whitlam’s Iraqi benefactors, spicing it up 
further with allegations that Whitlam was going to leak 
information to Iraq about Arab discussions with Henry 
Kissinger. And of course, in February 1976 with Whitlam back 
in opposition, Mr Murdoch duly published it.

However, he displayed his unmistakable knack for 
improving on the truth by reporting that Whitlam had actually 
received the Iraqi money, a misstep that eventually cost him a 
six-figure sum in damages for defamation. Either Mr Murdoch 
behaved with a reckless disregard for the truth, or he was 
playing some bigger game of his own. As were the KGB, 
whose motivations for smearing Whitlam seem unfathomable 
(unless it was an attempt to discredit Mr Murdoch, for 
whatever reason). 

In any event we won’t find out what was going on for 
the foreseeable future because the Iraqi Affair papers have 
been withheld on the grounds that disclosure could seriously 
harm international relations. With the Soviet Union dissolved 
and Whitlam long dead, it’s difficult to imagine which 



international relations the Cabinet Office has in mind. There is 
absolutely no suggestion that Mr Murdoch’s old friend David 
Cameron is in any way doing him some kind of personal favour 
by withholding the file.7 

…..and now

Fast forward to the present day and we learn that US 
President Obama is facing investigation over his 
administration’s ties to the omniscient internet behemoth 
Google Inc. This story was reported in early April by the 
normally on-the-ball IT site The Register 8 and may yet surface 
in the general news media; but when you look at what’s 
actually going on it turns out that the entire ‘scandal’ traces 
back to a conspiracy theory being floated by.....one Keith 
(Rupert) Murdoch, who fell out with the search engine giant in 
2009 and is now pursuing his grievances through his hydra-
headed media mouthpieces, aiming at both the corporation 
and the Obama administration on the ‘two birds with one 
stone’ principle.

The details of the alleged scandal don’t particularly 
matter, because they had already been comprehensively 
debunked long before the Register picked up the scent.9 
Worse still, the fearless investigator who is going to expose 
the sinister Obama-Google cabal is Senate Judiciary Antitrust 
Subcommittee leader Republican Senator Mike Lee,10 a 
leading ‘Tea Party’ figure and the instigator of the last federal 
government shutdown, who is an old ally of Mr Murdoch’s 
notorious Fox News channel.11 The sheer blatancy of all this 
leads one to wonder: does Mr Murdoch not care about getting 
caught red-handed, or is he just losing his touch?

7  <http://www.smh.com.au/national/rupert-murdochs-secret-dealings-
with-kgb-agent-still-suppressed-20150315-143fr7.html>
8  <http://www.theregister.co.uk/2015/04/03/ 
senate_to_probe_obamagoogle_lovein/>
9  <http://mediamatters.org/blog/2015/03/30/rupert-murdochs-
media-empire-pushes-baseless-co/203085>
10  <http://www.nationaljournal.com/tech/senate-to-investigate-white-
house-role-in-google-s-antitrust-victory-20150330>
11  <http://mediamatters.org/print/blog/2013/10/23/sean-hannity-
and-fox-news-tea-party-ties-once-a/196568>



Sadly, with what passes for fact-checking in the 
mainstream media these days, Mr Murdoch’s little scam will 
probably be pounced upon by US news media, who are always 
out for The Big Story but who don’t look twice at the source. 

 But compared to the Operation Mockingbird’s ‘mighty 
wurlitzer’ run by his old pals in the CIA, with his latest scheme 
Mr Murdoch is tootling through a plastic trumpet.

Must try harder, Keith.

Love of a cold climate

I am willing to bet that there is a possibility that virtually the 
entire scientific community is wrong in accepting that man-
made climate change is occurring; but I’m only willing to bet 
that the possibility is very, very tiny indeed. The fossil fuel 
giants are however missing a trick in the debate that could 
swing things decisively in their favour.

Officially, the planet is still in an Ice Age, since there are 
still two not inconsiderable polar ice caps. It just so happens 
that the entire course of civilisation to date has unfolded in 
what’s called an Interstadial – a slightly warmer interlude 
between two of the Ice Age’s periods of glaciation. No-one is 
quite sure how long this interstadial will last, but since the 
previous one lasted around 11,000 years and this one has 
lasted about as long, it’s a reasonable hypothesis that our 
current window of fair weather hasn’t got long left to run (in 
geological terms, at least).

There doesn’t seem to have been any serious scientific 
debate on the subject12 but given that the consensus is that 
we are warming the planet with carbon emissions and that 
the current interstadial must have almost run its course, then 
it seems inescapable that our co2 emissions might actually be 
the saviour of civilisation rather than its nemesis.

Of course, I’m referring to the northern hemisphere here. 

12  There appears to have been precisely one concerted attempt to 
model the global warming/glaciation offset: see 
<http://news.nationalgeographic.com/news/2009/09/090903-arctic-
warming-ice-age.html>.



As a European I have entirely selfish motivations for thinking 
global warming could be a good thing. Which would you, the 
imagined reader in the northern hemisphere, rather look 
forward to – a warmer, wetter planet overall but with 
somewhat worse weather in the south and tropics? Or pretty 
much all of the planet’s most advanced cultures and all their 
combined history being crushed into gravel beneath 
unstoppable valley-deep sheets of ice? Be honest, now. If 
push came to shove, we could get along fine without polar 
bears, couldn’t we? And who’d miss the Netherlands anyway? 
Over to you, Big Oil......

All the news that fits  

Speaking at an event just before International Women’s Day, 
Women and Equalities Minister Nicky Morgan MP declared  that 
‘women fought and died for the vote’. Ms Morgan was talking 
out of her arse and doing it so blatantly that it’s hard to 
believe it was accidental. The Suffragettes – she can only be 
referring to them – were undeniably treated appallingly, but 
none, zero, zilch, nought per cent of them died as a result. 
(Emily Davison was famously trampled to death by the King’s 
horse while invading the track at the 1911 Derby but there is 
no evidence that this was not exactly what it looked like, an 
accident.)

Nevertheless, the government’s minister for women told 
an untruth before a crowded all-female assembly, none of 
whom appears to have even raised an eyebrow and her claim 
ended up reported as though it were historical truth.13 It’s an 
interesting example of how absolute whoppers can slip 
through the journalistic filter because they fit a narrative, and 
shows again the profession’s notorious vulnerability to 
propaganda.

 

Murdoch and Iran-Contra

Those who wondered at the ease with which Keith (Rupert) 
13  <http://www.theguardian.com/politics/2015/mar/05/nicky-morgan-
women-died-vote-use-it-international-womens-day>



Murdoch settled himself into his current position as a US 
citizen and American media giant have had their darker 
suspicions confirmed by a recent revelation from the ever-
excellent Consortium News. It turns out that Mr Murdoch was 
schmoozed into participating in a CIA ‘perception 
management’ operation in 1983, the object of which was to 
provide support for Ronald Reagan’s obsession with 
‘protecting’ Central America in general and Nicaragua in 
particular – ‘America’s backyard’, in the parlance of the day.

Messrs Murdoch and Reagan first met on 18 January 
1983, just five days after Reagan had been informed by 
lawyers that (since Congress would quite obviously never 
approve it) the project would need private funding. It’s not 
clear how much money Mr Murdoch doled out to his patron’s 
pet projects, but subsequent developments show clearly how 
Reagan’s White House manipulated events to reward the 
president’s new mouthpiece.14 

Mr Murdoch snapped up 20th Century Fox and six US TV 
stations in 1984 (the same year that he apparently supplied 
cash to fund Brian Crozier on a supposed fact-finding mission 
in Europe). In 1985, Mr Murdoch became a naturalised US 
citizen in order to meet a regulatory requirement that TV 
stations had to be owned by Americans. He was plainly 
preparing to go big in America. The same year, the Reagan 
administration increased the number of TV stations that any 
single entity could own from seven to 12. In October 1986 Mr 
Murdoch formed the Fox Broadcasting Corporation and in 1987 
Reagan abolished the USA’s ‘fairness doctrine’, which 
demanded political balance from news reporting bodies.

The rest, as they say, is history, although one wonders if 
Mr Murdoch has a slyer sense of humour than we realised, 
since it was precisely the abolition of the ‘fairness doctrine’ 
that enabled the growth of the rabidly-conservative self-styled 
‘fair and balanced’ Fox News.  

 Murdoch’s covert pas de deux with the Gipper raises 
interesting questions about news coverage of some of the 

14  <https://consortiumnews.com/2014/12/31/murdoch-scaife-and-cia-
propaganda/>



CIA’s dealings in Central America, which were the subject of a 
recent FOIA disclosure from the Agency.

The Agency’s internal history of Gary Webb’s infamous 
1996 ‘Dark Alliance’ story that exposed CIA complicity in the 
Contras’ cocaine smuggling shenanigans was entitled 
‘Managing a Nightmare’ – but appears to suggest that CIA did 
no management at all.15 

The CIA’s historian refers to the way in which ‘a ground 
base of established relations with reporters and the Director 
of Central Intelligence’s (DCI) Public Affairs Staff (PAS) helped 
prevent this story [i.e. Webb’s] from becoming an unmitigated 
public disaster.’  The rest of the document records how the 
CIA apparently did nothing but watch as other journalists tore 
into Webb’s work.

 Of course, this isn’t true, and the document itself hints 
at what was really going on – almost as if the author couldn’t 
quite resist crowing over the Agency’s triumph while ostensibly 
disproving it. What the CIA actually did was deny everything, 
telling reporters that related allegations had been 
investigated in the 1980s and came to naught (which was 
technically true, but hardly disproof), while simultaneously 
‘nudging’ those same reporters toward the weakest points of 
Webb’s investigation. The effectiveness of this is recorded in 
the tantalising observation: ‘One major news affiliate, after 
speaking to a CIA spokesman, decided not to run the story.’

Meanwhile, where the story wasn’t kicked into the long 
grass, it was nibbled away in a sort of journalistic ‘death by a 
thousand cuts’, egged on by unattributed whispers from CIA 
spokesmen.

The cumulative effect of all this was that one month after 
his Dark Alliance story appeared, the entire affair had 
backfired on Webb, who – if he was guilty of anything – 
appears to have been guilty of no more than going along with 
his editor’s excitement in overstating his case. For example, 
when looked at from this distance, it’s clear that by stunts 
such as prominently reproducing the CIA’s emblem on the 
page of Webb’s report, the paper’s fatal mistake was to play 

15  <http://www.foia.cia.gov/sites/default/files/DOC_0001372115.pdf>



up the very point at which Webb’s story was sketchiest – that 
is, the actual personal connections between the Agency and 
the smugglers (though posterity has filled out enough of those 
details to vindicate him).

The CIA’s chronicler observed piously:

‘Public Affairs cannot dictate stories to journalists – and 
nor would we want to live in a society in which this was 
possible. What CIA media spokesmen can do, as this 
case demonstrates, is work productively with journalists 
who are already disposed to write a more balanced 
story.’

This is farce at its blackest: Webb’s career was effectively 
destroyed by the onslaught of criticism, which was anything 
but ‘balanced’. (‘Fair and balanced’ by Fox standards, 
perhaps). It’s almost as if the CIA’s historian had never even 
heard of the CIA’s decades-long Operation Mockingbird 
propaganda-planting exercise (officially terminated in February 
1976 by CIA Director George H.W. Bush). Who, exactly, was 
meant to be taken in by this baloney?

The linkage between Murdoch’s news empire-building 
and the cover-up of the Contras/cocaine connection is, like 
Webb’s 1996 exposé itself, not conclusive – but it’s there.

Blunt in Hesse

One of the puzzles Peter ‘Spycatcher’ Wright said he never 
solved in the hundreds of hours during which he interrogated 
unmasked Soviet double-agent Sir Anthony Blunt was the 
precise nature of Blunt’s mission to Germany at the end of the 
Second World War, which he undertook at the direction of King 
George VI.

Wright took a steer from the Palace and supposedly 
didn’t question Blunt on the matter at all, concluding his 
recollection of the episode with a cryptic joke about the Palace 
having been in the scandal-burying business for centuries and 
MI5 being a comparative beginner.

Wright must have known at least part of the purpose of 



Blunt’s mission, because it was reported by the Daily Telegraph 
back in 1978. Blunt was sent to Schloss Friedrichshof, Hesse, 
in the very final days of the war in order to retrieve the 
minutes of the Duke of Windsor’s 1936 meeting with Hitler, 
which were indeed found to be missing from the relevant 
documents after they were seized by Allied forces and 
returned to Britain. Now historian Professor Roland Perry has 
published an account that adds another dimension to our 
understanding of Blunt’s escapade.16 

In short, Professor Perry says that while in Germany 
Blunt also sequestered documents and letters dating from the 
early 1800s concerning the 15-year-old Princess Victoria’s 
romance with a suitor hitherto unknown to history, Lord 
Elphinstone, then 12 years her senior. When she became 
Queen, Victoria was bent on marrying Elphinstone but she 
was manipulated into an arranged marriage with the 
impoverished Prince Albert by scheming relatives and 
courtiers. When Albert expired prematurely, Victoria appointed 
Elphinstone to an intimate position in her coterie and when he 
died in 1860 Victoria had a lavish memorial built to him.

What is not clear, however, is why the Palace so 
desperately wanted this historical romance hushed up. 
According to Professor Perry, before handing the relevant 
paperwork over to disappear in the archives at Windsor 
Castle, Blunt microfilmed it and passed it to the Soviet Union.   
But what happened to it there remains unknown, as does why 
on earth the USSR would have any interest in the girlhood 
crushes of a long-dead monarch.

The Royal Family has survived far bigger and far messier 
scandals than disclosure of a future Queen’s youthful 
infatuations (for example, the spectacular public meltdown of 
the marriage between George IV and Caroline of Brunswick at 
around the same time as Victoria’s dalliance) and so it’s 
difficult to resist the feeling that there’s still more to come 
about this mysterious episode.

16  <http://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/queen-victorias-dirty-
little-secret-revealed-in-roland-perrys-new-book-the-queen-her-lover-
and-the-most-notorious-spy-in-history/story-fni0cx12-
1227108612289>



 

The pre-statutory intelligence services

Another recent CIA declassification is more of interest to 
history buffs than to watchers of contemporary parapolitics, 
but still casts an interesting light on the present. A newly-
released CIA analysis explores the British penetration and 
sabotage of the 1775 American mission to Paris, during which 
revolutionary figures canvassed support from the French 
establishment. Pre-revolutionary France was still Britain’s 
greatest rival in international affairs and the Americans were 
working on the principle of ‘my enemy’s enemy is my friend’.

The CIA’s analysis records how thoroughly and 
professionally the British skewered the rather naïve American 
delegates, and posthumously damns Benjamin Franklin himself 
as a bumbling liability from a security point of view. The entire 
thing is well worth reading, if only for the light it sheds on a 
poorly-understood area of pre-‘Special Relationship’ Anglo-
American history.17 

Tucked away in the text, however, is an intriguing 
statement by the CIA’s historian that there was no centralised 
British intelligence organisation at the time and that such 
operations were carried out by King George III himself, acting 
through his then Prime Minister. (Presumably this means that 
the King expressed his thoughts and wishes on operations 
and the Prime Minister was tasked with putting them into 
effect.)

And the situation appears to have continued until the 
succession of Queen Victoria in 1837, at which point funding 
for the Secret Service was transferred out of the Royal 
household budget.18 

So it would appear that the roots of the pre-statutory 
security and intelligence bodies can be found in a web of 
intrigue centred upon the throne, a situation essentially 
unaltered since the days of Elizabeth I and Francis 

17  <http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB493/docs/ 
intell_ebb_007.PDF>
18  <http://www.andywightman.com/docs/civil_list_crown_1901.pdf>



Walsingham. This explains the continual presence of the 
present Queen in the background of many narratives 
concerning MI5 and MI6. It’s more than simply the ultimate 
loyalty of the two services to the head of state rather than to 
her government, it’s a matter of living history.

Paedogate predicted

As the national scandal of child-molesters in high places 
continues to simmer away, various names from bygone days 
are coming to light in a sort of horrid parody of the retro 
fashion for all things 1980s. The one that caught my attention 
most recently was that of Mrs Thatcher’s Deputy PM (1979-88) 
Willie Whitelaw, who is alleged to have quashed a 1980 
investigation into child abuse involving 350 separate charges 
that were then in the process of being pursued against 
‘politicians, prominent lawyers and film stars’.19 

The claims come from one Jeff Edwards, who wrote a 
story for the Evening Standard about the investigation at the 
time it was happening and was then called in by the Met and 
threatened with prosecution under the Official Secrets Act.  For 
some reason, Mr Edwards gave his interrogators the name of 
his police source, who was duly punished to the extent of 
being docked six months’ wages. Neither man was  
prosecuted, which is not so odd when you consider that each 
of them would have appeared in court where they would have 
inevitably spilled the beans under absolute privilege, meaning 
that the media could report their testimony with no fear of 
legal action whatsoever, thus destroying the entire alleged 
cover-up.

So why didn’t we hear about this at the time?

As it turns out, there was a voice on the fringe blowing 
the whistle for all he was worth.....and that source was none 
other than noted batshit loon Lyndon LaRouche.

In the 13 December 1983 edition of his publication 

19  <http://www.dailymail.co.uk/news/article-2863814/Willie-Whitelaw-
ordered-police-scrap-inquiry-VIP-child-sex-abuse-ring-Police-launch-
probe-sensational-new-cover-claims.html>



Executive Intelligence Review (EIR: available online in PDF 
format), LaRouche writer Scott Thompson listed Whitelaw 
among members of a massive high-level child abuse ring 
involving Foreign Office officials, Palace figures and a 
Paedophile Information Exchange member working out of the 
Home Office. None of which sounds quite so far-fetched now, 
does it?

Of course, this being a LaRouche mouthpiece, the waters 
were muddied by linking the entire mess to the proprietor’s 
fantasy version of the international narcotics trade (CEO: HM 
Queen Elizabeth II).

But reading between the lines, it appears that the 
article’s ultimate source was nothing less than the famous 
dossier handed to the Home Secretary by Geoffrey Dickens MP 
on 24 November that year – a few weeks before EIR’s article 
appeared – and which subsequently disappeared.

The timing is interesting too: as well as being Thatcher’s 
deputy PM, Whitelaw was her Home Secretary from her 1979 
election until the General Election of 9 June 1983. Two days 
later, he became Thatcher’s first hereditary peer as Viscount 
Whitelaw (and Lord President of the Privy Council) and was 
kicked upstairs to the House of Lords, with Leon Brittan taking 
over at the Home Office.

So, yet again, we have an episode in which the ‘cranks’ 
seem to have been on the right scent at the time, with solid 
leads, and no-one took the blindest bit of notice because it 
appeared to be as loony as the Queen-is-a-drugs-kingpin 
nonsense.

Well, we’re not laughing now.

The abuses of ‘conspiracy’

From time to time, self-professed rationalists deign to examine 
the phenomenon of conspiracy theories, usually denouncing 
them as products of uneducated minds. The latest example of 
this to have floated under my nose appeared in the Scientific 
American in December, in which Michael Shermer performed 



the usual incantations against irrationality and delusion, 
noting smugly that people educated to degree level are less 
likely to believe conspiracy theories than are high schoolers.10

While there’s nothing terribly wrong with all that (most 
conspiracy theories are, let’s face it, undeserving even of the 
word ‘rubbish’, let alone ‘theory’), the framing of Dr Shermer’s 
piece is itself problematic if you take a moment to reflect upon 
it. Put bluntly: what has science got to do with conspiracy 
theories in the first place?

For a start, if you wield Occam’s well-known Razor at 
purported conspiracies, they always disappear because Occam 
carves simplicity out of complexity. Occam’s Razor is 
undoubtedly of use in discriminating between competing 
hypothesis in a laboratory context – but it would be a 
foolhardy individual indeed who attempted to account for his 
or her personal relationships and interactions in terms of 
simplicity.

For a second: people are not in fact the elusive ‘rational 
actors’ that social theoreticians insist upon. The ‘rational actor’ 
fallacy has had deep and corrosive social effects, not least in 
the area of economics where it leads to such absurdities as 
the Department for Work and Pensions employing drastic ‘stick 
and carrot’ techniques against Social Security claimants, who 
can supposedly be manipulated into employment like trains 
being switched from track to track, and then wondering in all 
innocence why these techniques just result in widespread 
chaos and misery for society’s most vulnerable.

Science has no place in determining the probability of 
conspiracy theories whatsoever and it is a staggering product 
of popular infatuation with science that makes the idea seem 
feasible without question in the first place.

Of course, science can be useful in a supportive role 
(weighing up various items of evidence, for example), but the 
correct place to assess a conspiracy theory is in a courtroom, 
where human testimony and behaviour – in all its maddening 
complexity and irrationality – can be judged against non-
scientific standards called laws. Failing that opportunity, 
verification falls to historians (who again, may use science to 



assess evidence, which may or may not be conclusive) whose 
recognition of a conspiracy paradoxically ensures that it won’t 
be referred to as a conspiracy at all.

The interesting aspect of all this (for me, at any rate) is 
the constant preoccupation with and concern about conspiracy 
theories coming from people in positions of some authority. 
It’s tempting to suggest that such debunkers are ‘useful idiots’ 
for the elite – presumably unconsciously so (to suggest 
otherwise could itself be construed as a conspiracy theory of 
sorts). But the sad truth is that picking apart popular 
suspicions and rumours is just an easy way to bolster one’s 
own credibility.

Stephen Jay Gould famously outlined the idea of Non-
Overlapping Magisteria to allow for distinction between the 
spheres of relevance belonging to science and to religion. It’s 
a messy, chaotic and above all human world out there and 
people do not always act in good faith, openly, or rationally. 
Perhaps it’s about time that Gould’s idea was invoked to stop 
scientists from pontificating irrelevantly about conspiracies, 
too.

Paxman and Kitchener

The centenary of the Great War gave Jeremy Paxman a 
chance to revisit some of the rumours and intrigues that 
circulated after the 1916 death of Lord Kitchener, who (along 
with many others) died when HMS Hampshire sank after 
hitting a German mine near Scapa Flow in the Orkeney.20 

These rumours last impinged upon public awareness 
with the 1959 publication of Donald McCormick’s The 
Mysterious Death of Lord Kitchener, a copy of which I have – 
and I can tell you that it is a fascinating but very unconvincing 
read.

McCormick’s name will be familiar to aficionados of Jack 
the Ripper theories, as one of the more notorious hoaxers 
associated with the case. Indeed, were it not for his work on 

20  <http://www.ft.com/cms/s/0/f3760af0-6545-11e4-91b1-
00144feabdc0.html#axzz3PNcm54NO>f



the Ripper it is doubtful he would be remembered at all. 
McCormick is an interesting character (he worked for naval 
intelligence and the Sunday Times, wrote a biography of Sir 
Maurice Oldfield and was close to Ian Fleming and Rupert 
Allason) but Mr Paxman dismisses him as ‘a cheap journalist’ 
without evincing any further interest.

He then rehearses some of these old rumours about 
Kitchener (none of which are interesting enough to recount 
here) and details the results of a Freedom of Information 
Request that he filed to gain access to some still-withheld 
documents relating to Kitchener’s demise. Surprise, surprise, 
these documents are almost completely irrelevant and 
certainly don’t indicate any kind of conspiracy or cover-up.

Mr Paxman declares that this demonstrates the 
implausibility of conspiracy theories – but had his interest in 
the classified papers found anything of note it would, of 
course, have been a personal scoop, so it was something of a 
win-win situation for him.

Amusingly his piece for the Financial Times on the 
Kitchener ‘mystery’ was given the moaning headline: ‘The 
British war secretary’s demise at sea in June 1916 has 
spawned endless conspiracy theories. A century on, can the 
speculation be laid to rest?’

I wonder how many of Mr Paxman’s readers had ever 
heard of these ‘endless conspiracy theories’ before Mr Paxman 
disinterred them in order to display them in the Financial Times 
so readers could see him triumphantly knock them down 
again.

Heathrow plots

It is often said of torture that (quite apart from being illegal 
and morally repugnant) it produces little of value because the 
victim ends up telling the torturers ‘what they want to hear’. It 
appears that this rule of thumb applies to the processing of 
that information itself. In the CIA’s case it extracted a 
‘confession’ concerning a plot to attack Heathrow airport. Their 



victim, once given a respite, then retracted that confession in 
depressingly predictable fashion. This didn’t stop the Agency 
from telling President George W Bush ‘what he wanted to 
hear’, who in turn told the public ‘what they wanted to hear’ 
by referring to the alleged Heathrow plot in a speech in 2006.

Behind the sad irony of this sordid episode lies a 
considerable mystery, for it appears that there were in fact 
three ‘Heathrow Plots’ in circulation.

In early 2003, Tony Blair’s government famously 
surrounded Heathrow with tanks and troops, citing ‘quality 
intelligence’ of an imminent attack. With the Iraq invasion 
looming in the background and widespread disbelief in the 
WMD fairy-story, many accused Mr Blair of cooking up a false 
alarm with regard to Heathrow too. But it seems very unlikely 
that Mr Blair was behind it: the impetus for the alert appears 
to have come from MI5 issuing a warning to the Met’s 
Assistant Commissioner David Veness, who was backed up by 
his boss Sir John Stevens. They played their hands close to 
their chests, but a Scotland Yard statement was put out 
referring to ‘the current strengthening of security’ as being 
‘precautionary and […] related to action being taken in other 
countries.’ 21 

Popular assumption at present appears to be that this 
‘action in other countries’ was the ‘waterboarding’ of Khalid 
Sheik Mohammed (KSM), during which he told CIA personnel 
that an attack on Heathrow was in the offing. But this can’t be 
correct. The Heathrow alert happened on 11 February 2003, 
and KSM was officially captured nearly a month later, on 1 
March 2003. In fact the US Senate’s ‘Torture Report’ (page 76) 
identifies another al-Qaeda operative, Ramzi bin al-Shibh, as 
telling Pakistani interrogators about a Heathrow plot in 
October 2002.

Bin al-Shibh was transferred into CIA custody in February 
2003 (the exact date is redacted for some reason, but from 
the size of the redaction it can be said with confidence that 
the date was a single figure). On 11 February, bin al-Shibh’s 
torturers cabled CIA headquarters asking for a list of 

21  <http://www.theguardian.com/uk/2003/feb/12/terrorism.world>



questions that al-Shibh would definitely be able to answer, in 
order to assess any new information they gained from him.

 Same day, the tanks rolled up at Heathrow.

This, then, would appear to be the ‘quality intelligence’ 
to which the UK was referring – obtained by CIA torture and 
percolated up to the government from MI5 via the 
Metropolitan Police Service.

Bin al-Shibh’s torture confessions were then apparently 
used to solicit information from other CIA victims, a recipe 
almost guaranteed to produce confirmations.

Bin al-Shibh’s ‘Heathrow plot’ was then superseded by a 
second ‘Heathrow plot’ after the torture of KSM, and even 
though the two plots were quite probably one and the same, 
KSM’s version of a ‘Heathrow plot’ lingered in a sort of 
information afterlife and cast a long shadow over subsequent 
developments.22 

The third ‘Heathrow plot’ was foiled in August 2006, 
when 24 arrests were made across Britain in one of the 
largest ever such counterterrorism operations. This was a 
purely British triumph – Mr Blair knew about it for months prior 
to the arrests and informed Mr Bush by telephone on Sunday 
6 August 2006, with the arrests taking place just three days 
later.23 However, on 6 September 2006, Mr Bush gave a 
speech in which he referred to the ‘recently foiled plot in 
London’ and followed it up by asserting a few minutes later 
that CIA torture had ‘helped stop a plot to hijack passenger 
planes and fly them into Heathrow or the Canary Wharf in 
London.’ 24 The impression given was clearly that the two 
plots were one and the same. Mr Bush also referred to a 
‘Heathrow plot’ in a radio address given on 8 March 2008.25 

22  There is something of a minor mystery relating to the torture of 
KSM. An apparently erroneous report in October 2002 stated that he 
had either been killed or captured in Pakistan. And although he was 
officially captured in March 2003, the Senate committee saw CIA e-
mails referring to ‘Heathrow plot insights from KSM’ dated February 
2003 (see page 193).
23  <http://www.theguardian.com/uk/2006/aug/11/politics.usa>
24  <http://www.nytimes.com/2006/09/06/washington/ 
06bush_transcript.html?pagewanted=all&_r=0>
25  Senate Report, p. 203.



So, the first two Heathrow plots were apparently the 
same vague scheme being described by two different torture 
victims, the latter’s ‘confession’ probably extracted by his 
torturers’ use of information gained from the former. The third 
(which has not yet been definitely linked to any external 
group) took place several years later, was unrelated to the 
‘confessions’ of 2002-3 and completely different in nature but 
was allowed to stand as though it represented the near-
fulfilment of the original.

Messrs Bush and Blair could have corrected this 
misleading perception at any stage, but chose to remain quiet. 
Perhaps this fell under the category of ‘things they don’t want 
to hear’.

D-notice doubts

One of the more extraordinary claims made by Michael 
Shrimpton during his trial in November (see below) was that 
he had the authority to issue D-notices on behalf of the 
government. Given the minor outbreak of bizarre stories about 
D-notices appearing in relation to the ongoing child abuse 
inquiry, I am beginning to wonder if he wasn’t telling the truth 
on that point.

In late November, the Guardian trumpeted a story 
alleging that Hilton Tims – the former news editor of my local 
newspaper, the Surrey Comet – had been gagged by a D-
notice when he tried to report on the notorious Elm Guest 
House in the 1980s.

That’s not what his contemporaries recall.

Guardian journalist Laura Marcus, 63, was employed at 
the Surrey Comet from 1979 until 1984 and does not recall the 
incident. She said: ‘It’s 50/50 in my mind whether it happened 
at all.’

Fellow ex-Comet reporter Tim Harrison joined the Comet 
in 1976, becoming deputy chief reporter by 1980 and chief 
reporter by 1983. Mr Harrison recalled:

‘Nothing was said at the time – I’d definitely have 



remembered something like that. Had a formal D-notice 
been issued, it would have been big news in the Comet 
newsroom.  No way could that have been kept quiet.’

Mr Tims, now 82, had told the Guardian:

‘I put someone on to it, the chief reporter I think, to 
make inquiries. It was the following day that we had a 
D-notice slapped on us; the reporter came over and told 
me. It was the only time in my career.’

The chief reporter in question was the aforementioned Tim 
Harrison and he said that he was ‘surprised and puzzled’ by 
Mr Tims’ statements. He explained: ‘It would have been the 
editor’s task to deal with very unusual issues such as D- 
notices, not the news editor’s.’ He cast further doubt on Mr 
Tims’ recollection by saying: ‘Hilton was news editor from 
1984, not 1980 as has been reported.’

D-notices have been mentioned before in connection 
with allegations of high-level child abuse. At the time of the 
Iraq war, Australian media published erroneous stories 
alleging that a D-notice was being used to protect powerful 
Britons caught in the online child porn investigation called 
Operation Ore (this links to the alleged Dunblane cover-up, 
rumours of which are still rumbling away in some corners of 
the Internet).

D-notice committee secretary Andrew Vallance told me 
by e-mail: 

‘Although the allegations that “D Notices” have been 
used to shield people allegedly involved in child abuse 
are widely repeated on the internet, there is absolutely 
no substance in them.’

This is surely common knowledge among experienced 
journalists, so why on earth did the Guardian run such an 
inherently implausible tale without apparently attempting to 
verify it?

No doubt it is merely a coincidence that Hilton Tims’ 
daughter Anna is a Guardian writer of long standing. 



Doppelgangers

The murky history of the deployment of lookalikes for political 
purposes has always fascinated me, and is an area that I 
explored a little in ‘LBJ: Doubles and Disinformation’ in Lobster 
67. The first week of December saw a startling chance pair of 
photographs taken by the same snapper, showing two ‘Barack 
Obamas’ travelling in the same Australian motorcade. The 
resemblance is pretty good, certainly good enough to throw 
off a casual observer.26  

But who organises such presidential doubles? Since it’s a 
VIP security matter, we might assume it’s the Secret Service. 
But no details have ever emerged of such a program. The CIA, 
on the other hand, has a known history of using 
doppelgangers and in September it was revealed that the 
Agency had considered hoaxing a ‘sex tape’ to discredit 
Saddam Hussein, in which a lookalike was to be filmed having 
sex with a young man.27 This is almost a carbon copy of the 
abortive plan that the Agency hatched in order to discredit 
Indonesian president Sukarno in the 1960s.28 In the case of 
Hussein, the idea was apparently dropped because it wouldn’t 
have been shocking enough to its envisioned audience. They 
then thought of hacking into Iraqi TV with a recording in which 
a Saddam double (another one?) would announce his 
resignation.

Before the Iraq invasion Hussein was routinely accused 
of deploying lookalikes to throw off would-be assassins.29 
One of these ‘clones’ was even said to have met Austrian 
politician Jorg Haider for a photo opportunity when Saddam 

26  Have a look for yourself at <http://tinyurl.com/l9e5puu>. For what 
it’s worth, I think the one on the left is the double. It’s not so much 
about the man’s facial features (although they’re debatable) as his 
almost measured look directly into the camera lens and the slightly 
‘posed’ feel about it. It just looks more like a conscious performance 
than the casual off-guard feel of the other snap.
27  <http://voices.washingtonpost.com/spy-talk/2010/05/ 
cia_group_had_wacky_ideas_to_d.html>
28  <http://www.fas.org/sgp/news/secrecy/2001/07/072401.html>
29  <http://www.cbsnews.com/news/cia-man-on-tape-is-saddam/>



himself was otherwise engaged.30 But after the invasion, 
none of these alleged lookalikes was announced as captured 
(although the US did test Hussein’s DNA when they caught 
him, suggesting that there was some uncertainty on the 
issue).

More intriguingly still, the Agency also got as far as 
filming a hoax video depicting Osama bin Laden drinking 
alcohol and reminiscing about pederastic exploits in a campfire 
session with cronies. An ex-CIA man claimed that the actors 
were simply drawn from ‘dark-skinned’ Agency personnel. Is 
that really credible? For the video to have any value, it would 
obviously be necessary for the key actor to pass as bin Laden 
– and that automatically suggests the use of a double. The 
alternative is that the CIA produced a complete and utter 
botch job, which I suppose is not outside the realms of the 
possible and might explain why it was never used.

On the other hand, this little revelation does potentially 
revive the question of the authenticity of the bin Laden ‘9/11 
confession’ video released by the US after the Afghan 
invasion, in which a remarkably indiscreet Osama appeared to 
have put on a lot of weight......and a new nose.31 

Expressing an interest

Much concern has been voiced in response to Express 
Newspapers owner and sometime porn baron Richard 
Desmond considering a £300k donation to UKIP. For those 
who have been watching, the suggestion that the poundshop 
Murdoch is partial to the party will not have been a surprise.

The Express has carried a regular column by the party’s 
leader – ‘Farage on Friday’ – for quite some time. In October, it 
was announced that one of UKIP’s three peers, Lord Stevens, 
would become deputy chairman of Mr Desmond’s holding 
company, Northern and Shell.32 
30  <http://news1.iwon.com/odd/article/id/ 
272230%7Coddlyenough%7C10-06-2002::12:01%7Creuters.html>
31  <http://www.wtfrly.com/wp-content/911truth/fakebinladen2.jpg>
32  <http://www.theguardian.com/media/2014/oct/23/ukip-peer-lord-
stevens-deputy-chair-northern-shell>



We then had an Express ‘exclusive’ in which the Freedom 
Association – whose membership consists entirely of far-right 
Tories (such as the loveable Christopher Chope) and UKIP 
figures – attacked the BBC for ‘plotting a Labour victory’ in 
order to protect its licence fee arrangements.33 Naturally, this 
piece was long on rhetoric and short on details of how the 
Corporation (which towers above Mr Desmond’s own Channel 
5) was going to execute its nefarious scheme.

And shortly before Mr Desmond reached for his 
chequebook, we saw the triple-crown spectacle of the Express 
quoting a UKIP MEP’s outraged comments in order to plug a 
forthcoming documentary on one of UKIP’s talking points - 
‘benefits tourism’ – which was to be screened on Channel 5.34 

Could Mr Desmond’s affiliations have been any more 
obvious?

The cumulative feel of these incidents is that Mr 
Desmond and UKIP are attempting to form a ‘breakaway 
Establishment’, the cosy relationships of which will supplant to 
some extent the traditional alliance between a large swathe 
of the print media and the Conservative party.

Fortunately, the Express is an irrelevant comic but 
nevertheless this intriguing situation is one to watch (unlike 
Channel 5), and will become more so if UKIP has any success 
in the general election of May 2015.

The paranoids’ paranoid

I’m not sure how the jury in the trial of barrister Michael 
Shrimpton reached their majority guilty verdict, announced at 
the end of November. In order to convict him of making a hoax 
bomb threat, it would seem that they must have decided that 
he knew his information was false when he relayed it; yet, to 
judge by the coverage of the trial, Shrimpton remained totally 
sincere in his belief throughout.

33  <http://www.express.co.uk/news/uk/544460/exclusive-bbc-
accused-plotting-labour-election-victory>
34  <http://www.express.co.uk/news/uk/544816/Roma-Gypsy-Migrant-
Boasts-Free-Money-Benefits-System-Mansion>



For those who missed the circus, Shrimpton had called in 
a warning at the time of the London Olympics, telling Defence 
Secretary Philip Hammond (and Shrimpton’s local Conservative 
Association) that a stolen Russian nuclear weapon was being 
smuggled up the Thames by al-Qaeda, with the aim of 
detonating it in time to take out the Queen (along with most 
of London, of course).

His conviction (sentencing adjourned till early 2015, 
pending psychiatric reports) must have come as a surprise to 
his fellow Obama ‘birther’ Lord Monckton, who wrote a piece 
when Shrimpton was committed for trial, declaring that the 
prosecution was politically motivated, that Shrimpton would be 
found innocent and that David Cameron would end up with 
egg on his face.35 

A member of Mrs Thatcher’s Policy Unit in the 1980s,  
Lord Monckton is now described as a semi-detached UKIP-
favouring peer, having previously worked for and stood as an 
electoral candidate for Nigel Farage’s motley outfit before 
some kind of falling-out occurred. However, as one of the 
hereditary peers cast out by the House of Lords Act (1999) he 
is no longer a member of the upper chamber, which has 
roundly slapped him down for his claims on this matter in the 
past but hasn’t been able to prevent him from using a 
garishly-coloured rip-off of the Lords’ portcullis device as his 
own personal emblem.

Delving further down this particular rabbit-hole, one finds 
that Lord Monckton has his own odd beliefs, being a climate 
change disbeliever, holding that gay men can clock up 20,000 
partners in a lifetime (which wouldn’t leave time for much 
else), advocating the quarantine of HIV+ people and declaring 
that he would abolish 90 per cent of public services in order to 
move power away from ‘atheistic, humanist’ government.

Shrimpton’s beliefs – as Lord Monckton acknowledges – 
are extraordinary, but unless he is outright delusional he must 
have had some basis for holding them.

Shrimpton claims that the masterminds behind the 

35  <http://www.wnd.com/2014/04/memo-to-cameron-leave-michael-
shrimpton-alone/>



alleged Olympics plot were really a German intelligence agency 
called the Deutsches Verteidigungs Dienst (DVD), which 
appears to have been behind just about every instance of 
skulduggery in modern history. But the DVD is so secret that 
there isn’t any actual evidence of its existence. 

The DVD did not originate in Shrimpton’s mind. As far as I 
can tell, it originated in the mind of self-styled former Thatcher 
advisor, the late Christopher Story, who also (along with one 
time Joint Intelligence Committee chairman Percy Cradock) 
believed that the fall of Communism was a hoax perpetrated 
by the KGB in order to lull the West into a false sense of 
security.36 Story was encouraged in this belief by the KGB 
defector, Anatoly Golitsyn,37 who sold the idea of a KGB 
‘monster plot’ to CIA counter-intelligence chief James Angleton 
in the early 1960s,38 who in turn passed it on to a section of 
MI5 and IRD personnel, notably the late Brian Crozier.

World Net Daily <WND.com> is not the most reliable of 
sources, but it does seem to have tracked down another of 
Shrimpton’s inspirations, Lt. Col. Dr. Harry Beckhough, MBE 
(ret’d) who has also published material about the elusive 
DVD.39 So it would appear that Shrimpton is an affiliate of an 
informal, international, right-wing subculture of paranoia, and 
made the mistake of testing his ideas against reality by 
warning officials about the Olympic ‘plot’.40 

Some idea of the scale of all this can be glimpsed from 
Shrimpton’s defence statement in the bomb hoax case, which 
was published on the internet earlier this year.41 Perhaps the 

36  On Cradock’s views on this see the excellent Adam Curtis at 
<http://www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis/posts/BUGGER>.
37  Wikipedia isn’t always accurate but the entry on Golitsyn 
<http://en.wikipedia.org/wiki/Anatoliy_Golitsyn> is a reasonable 
summary of what is known about the man. The CIA’s current view of 
Angleton is at <http://tinyurl.com/d75kskb>.
38  See <http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB493/docs/ 
intell_ebb_025.PDF>
39  <http://www.wnd.com/2014/04/obamas-origins-resurface-at-intel-
experts-trial/>
40   There is a collection of Shrimpton’s articles at 
<http://www.veteranstoday.com/tag/michael-shrimpton/>.
41  <http://gl-w.com/2014/03/14/michael-shrimptons-official-defence-
statement-in-full/>



crowning glory in this remarkable, if exhausting, document is 
Shrimpton’s belief that Madeleine McCann was kidnapped to 
order for a high-level paedophile Eurocrat (whom he names) 
and that this is being covered up by just about every 
intelligence agency on earth.

Curiously, for someone who claims to see high-level 
paedophilia everywhere, Shrimpton lost an appeal against a 
child porn conviction at around the same time he was 
prosecuted for the bomb hoax. He claimed that the child porn 
(which was found when his house was searched after his 
arrest for the bomb hoax) was planted by British intelligence in 
order to discredit him. Given that exactly that scenario had  
formed the plot of an episode of ITV drama Judge John Deed, 
broadcast in 2004, one has to wonder exactly why the spooks 
would see any need to bother to discredit him at all.

Set in stone

Did you observe two minutes’ silence at 11 am on 11 
November? If so, you were hoodwinked by one of the most 
successful lies in British history.

Like many others erected around the same time, my local 
war memorial (Kingston Upon Thames) gives the dates of the 
Great War as ‘1914-1919’. This is not some stonemason’s 
equivalent of a typographical error. The Kingston memorial’s 
sculptor Richard Goulden – himself a war veteran – carved out 
that conspicuously discordant date in the year 1920, before 
the myth of the war’s 1918 end had become firmly established 
in the history books.

The famous 11/11/11 armistice of 1918 was succeeded 
by three ‘prolongations’ while French and British troops 
occupied the (German) Rhineland and these prolongations 
lasted until after the Treaty of Versailles was signed on 28 
June 1919, the fifth anniversary of the assassination that 
sparked the conflict. So the war officially ended in June 1919 – 
but even that’s not the whole truth.

After the Russian revolution in 1917, Britain, France and 



America intervened in the ensuing Russian civil war, hoping (in 
Winston Churchill’s words) to ‘strangle Bolshevism in its 
cradle’. The British Navy were the last Allied participants and 
they withdrew from the Baltic in December 1919, after a series 
of mutinies by war-weary seamen. And there’s more. In strictly 
legal terms, Britain’s participation in the war stretched on into 
1924, when the very last peace treaty was signed with 
modern Turkey.

It’s impossible to know what Richard Goulden had in 
mind as he painstakingly chiselled that glaring ‘1919’ into the 
stone of his Kingston memorial – but he certainly wasn’t 
thinking of the November 1918 armistice.

So when did the Great War really end? Who knows? It 
silently unravels somewhere in the early 20th Century like a 
wisp of smoke on the breeze. 

And the fairy story of ‘11 November 1918’ is not the only 
myth about the war. Many readers will have heard arguments 
advanced this year that the war was about protecting 
democracy or protecting freedom or something like that. If 
you’re like me, you will have been profoundly disquieted by 
this idea. At the start of the war, Britain was not what we 
would now recognise as a functioning democracy. Voting was 
restricted to 60 per cent of the male population only: those 
voters were all property owners over the age of 21, and some 
of them had more than one vote. Not only that, but the British 
monarchy still exercised considerable ‘behind the scenes’ 
control over the nation’s politics – the First World War itself 
had been declared by King George V’s Privy Council.

The myth of the ‘fight for democracy’ seems to have 
sprung from US President Woodrow Wilson’s propaganda 
advisor Edward Bernays, who helped Wilson craft an oft-
quoted slogan about ‘making the world safe for democracy’ to 
encourage the USA’s voters into supporting a war they had 
hoped to avoid.

So the lie of the war being fought in the name of 
democracy was being told during the war itself.

History is being rewritten under our noses – and this 
time, there are no living witnesses left to protest against it.



 
The man who wasn’t there

Has Ed Miliband survived a plot to overthrow him, or have we 
witnessed a bizarre scheme unfold that was actually designed 
to fail and leave him looking stronger?

On 16 October Guardian columnist Owen Jones ran a 
conspicuously anomalous column that was more or less an 
Alan Johnson hagiography, which stuck in my mind precisely 
because it was so odd. Quoting friends and colleagues – but 
not Mr Johnson himself – the piece appeared to explore, in 
quite some detail, the question of his possible ambitions to 
become party leader before delivering as its kiss-off the 
remark that those wanting to topple Miliband would ‘have to 
look elsewhere’.

I wondered what had prompted this apparent disavowal 
of Johnsonian ambition; and then the alleged ‘Miliband plot’ 
exploded across the media. Surprise, surprise, the King Over 
The Water of the ‘plotters’ was identified as......Alan Johnson. 
We all accept that cock-up is at least as likely as conspiracy, 
but surely Mr Jones’s column could not have escaped the 
attentions of the alleged twenty or so-strong anti-Miliband 
cabal?

And then, as quickly as it had flared up, it was over, as 
Mr Johnson appeared on television on the Sunday of the 
weekend the plot was ‘exposed’ to rule himself out of the 
running. And that, it appears, was the end of that.

Recent Labour leaders have profited from their victories 
over their famously frangible party: see Kinnock expelling 
Militant and Blair ditching Clause IV. Is it possible that 
someone thought a similar trick was worth trying to overcome 
Ed’s image problem?

Since the supposed ‘conspirators’ had disappeared like 
morning dew, I went straight to Mr Johnson and (on 10 
November) asked him whether he had been approached by 
the Miliband plotters or had any prior knowledge of such a 
scheme. I chased the inquiry up on 17 November with his 



assistant Tracy Windle, who said she would look into it. The 
same day, I put an inquiry in to the Guardian’s press office, 
asking whether Mr Jones’s eerily prescient piece had been 
‘prompted’ in any way, and explicitly invited them to poo-poo 
my little hypothesis. I also emailed Owen Jones’s literary 
agent.

None of them got back to me, so make of that what you 
will.

Negative proof

The case of the alleged ‘Barbara Castle paedophile dossier’ 
rumbles on, with news that police are to examine the late Mrs 
Castle’s personal documents, held by the Bodleian Library. 
They also appear to be looking for the dossier compiled by the 
late Geoffrey Dickens MP, although how and when it ‘emerged’ 
that this dossier was also in Mrs Castle’s possession is unclear 
– as is precisely how anyone found out this ‘fact’, years after 
she had died without ever apparently mentioning it to anyone.

In all, this futile interlude teaches us that the 
government, major media and police are not necessarily 
immune from ‘conspiracy thinking’. After all, the complete 
absence of supporting evidence in any given case is often 
cited as being proof of a cover-up according to conspiracy 
theorists, isn’t it?

I’m not sure how and when this type of thinking went 
mainstream, but George W Bush’s demand that Saddam 
Hussein had to prove that he had no WMDs may be the 
tipping point. This is the logical fallacy referred to as ‘the 
appeal to ignorance’: i.e. ‘There is no evidence that X is false, 
therefore X is true.’

It resurfaced again recently when Iraq’s Prime Minister – 
in the middle of appealing for international aid – alleged that 
ISIS was planning to attack New York and Paris. Suspicions 
that this might be a ploy to garner military intervention were 
bolstered by his proclamation: ‘I cannot prove 100 per cent 
that an existential threat is not there.’



 To its credit, Obama’s White House responded that it 
had no evidence that any kind of threat existed – and did 
nothing.

Quite a different kettle of fish, however, is the Home 
Office ‘missing child abuse files’ review conducted by Peter 
Wanless, who announced his findings shortly before the 
Castle yarn hit the headlines. Mr Wanless stated in his report 
that he had found no evidence that files were removed or 
deliberately destroyed. But hold that scorn: immediately after 
publication Mr Wanless was to be heard on BBC Radio 4 and 5 
making it quite clear that he was not ruling out a cover-up at 
all.

Rather ironically, David Cameron used the Wanless 
review’s conclusions to remark that ‘people seeking conspiracy 
theories will have to look elsewhere’, which goes to show 
what a double-edged sword negative proof can be, in the 
wrong hands.

Neighbours

A couple of curious coincidences in the ongoing child abuse 
inquiry shitstorm leap out of the papers. The first is the 
gobsmacking fact that the Mail on Sunday was apparently 
warned off investigating embattled Inquiry chair Fiona Woolf 
by an individual named James Saville (sic). The second is that 
Lord Brittan and Fiona Woolf – the social link between the two 
being under scrutiny – were near neighbours on London’s 
Alderney Street, with Lord Brittan living at number 79 and Ms 
Woolf just twelve doors down. But that’s not the coincidence. 
The coincidence is that at number 36 lived the late GCHQ 
employee Gareth Williams, whose mysterious demise in 2010, 
padlocked in his own holdall, has already raced ahead of that 
of the late Stephen Milligan MP as a byword for skulduggerous 
death.42 Complete coincidence on both counts, of course.

42  <http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Milligan>



Satanic Sussex

Norman Baker MP has resigned from the Home Office, 
unleashing the long-restrained mirth of Her Majesty’s Press, 
with remarks about Roswell, grassy knolls, etc. etc. What they 
all missed however was the ironic fact that the redoubtable Mr 
Baker – author of The Strange Death of David Kelly – stars in a 
murky conspiracy theory dating back to his days on Lewes 
District Council.

Fittingly, it all started with a mysterious death: on 17 
April 1996 a local Green Party activist by the name of Nic 
Gargani was found dead at the foot of the nearby cliffs. Police 
investigators soon uncovered a bizarre scenario at his home, 
with occult paraphernalia everywhere, pages from the Bible 
stuck to the walls and notes detailing alleged persecution at 
the hands of evil forces – specifically that Gargani believed 
himself to be ‘targeted’ by a powerful black magician and was 
in fear of his life.

Probing further, police and friends found links to a series 
of – apparently satanic – church desecrations and animal 
killings, all of which were synchronised with phases of the 
moon, which led them to a disturbed young man, a friend of 
Nic’s who had a secret shrine to Satan in a backyard coal 
bunker, who was subsequently convicted of threatening 
behaviour against a 13-year-old whom he forced to kneel and 
pray. In time-honoured fashion, journalists attending his trial 
spoke shudderingly of the ‘evil’ they sensed from the young 
man (whose identity is still protected by a court order).

An inquest returned an Open Verdict on Nic Gargani, 
leaving his friends with many unanswered questions, not least 
of which was the identity of an unknown man referred to in 
one of Nic’s notes as ‘some black magician’ who had 
apparently threatened him.

Another mystery is the fact that the notes apparently left 
by Nic in his flat and elsewhere were not in his handwriting.

On 4 July that year, Katrina Taylor – a 19-year-old 
mother who had herself played a murder victim on BBC 
television’s ‘Crimewatch UK’ – was found stabbed to death in 
a graveyard in nearby Brighton. This time, the forces of 



darkness were all-too-earthbound and an investigation 
uncovered the roots of an organised crime outfit stretching 
throughout the region. Four people stood trial for the murder 
and two were convicted; but they subsequently won appeals, 
leaving Katrina Taylor’s murder officially unsolved.

What happened next is still a bit of a mystery itself but 
the general upshot is that at the time of writing there are 
several websites promoting a frankly incomprehensible theory 
in which the two mysterious deaths are linked to corruption 
within Sussex Police Force, a local businessman who is alleged 
to be a criminal mastermind with his fingers in child 
pornography and drugs rings, bribery and cover-ups on the 
local council, mysterious gunmen uttering threats against 
witnesses and all sorts of other stuff.

Amid all the confusion, there is near-unanimity on two 
points: Nic Gargani was investigating Norman Baker and Mr 
Baker was a key player in the entire affair, if not the actual ‘Mr 
Big’ himself.

Since I was unable to make sense of it, I emailed Mr 
Baker asking for his response to the accusations. Mr Baker 
replied within minutes: ‘This stuff has been doing the rounds 
for years. I have no idea what they are talking about and nor 
does anyone else, as far as I can tell. If you find out, perhaps 
you can let me know.’

I also asked why Mr Baker hadn’t sought to protect his 
reputation by initiating defamation proceedings against the 
site owners. Oddly enough, he didn’t answer that.


