
Federal police hunt for Laurie 

Oakes fuel leak source 

 BY MALCOLM FARR AND BRAD WATTS 

 THE DAILY TELEGRAPH 

 JUNE 23, 2008 12:00AM 

AUSTRALIAN Federal Police are sifting through the 

telephone records of Daily Telegraph columnist 

Laurie Oakes to find who leaked Cabinet documents 

which embarrassed the Federal Government. 

They are cross-checking the incoming and outgoing calls of Oakes, 

who is also political editor of the Nine Network. 

On May 28, Oakes revealed Cabinet documents which showed four 

frontline economic departments had warned the Government its 

FuelWatch program could increase petrol prices. 

The next day the head of the Department of Prime Minister and 

Cabinet, Terry Moran, called in the AFP to find the source. 

The use of telephone records was exposed when a friend of Oakes 

of more than 30 years was visited by AFP officers to discuss a call 

between the two on the day the leak was revealed. 

It had been only a social call. However, the police interview 

revealed Oakes' telephone records were being examined. 

Oakes, currently in the US, said it was part of a big brother attempt 

to restrict information. 



"If this is happening, it's not the fault of the federal police," Oakes 

said. "They're professionals, just doing the job they've been given. 

Politicians are to blame for big brother laws and attempts to restrict 

the information voters receive. 

"For the record, my phone records would reveal nothing of 

relevance to this investigation." 

A spokeswoman for the AFP confirmed an investigation was under 

way and until it was completed "it is not appropriate to comment". 

Channel Nine's head of news John Westacott told The Daily 

Telegraph he was unaware of any investigation of telephone 

records. 

On May 30, Oakes was interviewed by AFP Deputy Commissioner 

Tony Negus by telephone, in an exchange Oakes later described as 

"very civilised". 

Police checks on telephone calls were used in 2004 to find the 

alleged leaker of Department of Veterans' Affairs material 

to Herald-Sun reporters Michael Harvey and Gerard McManus. 

Harvey and McManus refused to name their source and in June last 

year were convicted of contempt of court and fined $7000. 

  

 


