Contact

For invitations to participate in events, conferences etc. as well as to deliver keynote addresses etc. please fill in this form:

152 thoughts on “Contact

  1. Kalimera Mr. Varoufakis,

    I I would like to apologize for Günther Jauch and his colleagues last night as German. You have presented simply and clearly what the problem is. Reduction of prejudice, stereotypes … and that the simple word you do not understand Günther Jauch and colleagues. I wish we have also such as politicians in Germany who think European. Our politicians talk of it. But now, with your beautiful, proud and historic Giechenland you as our guide really thinks. Please stay true to your line and fight so on. Because the truth is one. I am a friend of Greece and wished we had German a little of your hospitable kindness, warmth of your heart more.
    Shame also on us Germans, how we deal with the crimes of your people during WW2. We are highly indebted to the Greek people.

    You and your colleagues all the best!

  2. Όσο αφορά στη συνάντησή σας κ. Βαρουφάκη με τον Ολλανδό, μου έρχονται στο νου δυό λόγια του Καζαντζάκη…
    “Νίκησα;
    Νικήθηκα;
    Τούτο μόνο ξέρω:
    Είμαι γεμάτος πληγές και στέκομαι ΟΡΘΙΟΣ”

  3. Κύριε Βαρουφάκη,

    πρωταρχικά εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο σας και πάλι συγχαρητήρια για την νίκη σας.

    Εν συνεχεία , βλέπω εδώ αναλύσεις, άρθρα, κριτικές , ερωτήσεις κτλ.
    Δεν είμαι ούτε αρμόδια , ούτε έχω κάτι να ρωτήσω.
    Πιστεύω ότι όλα θα φανούν στην πορεία.

    Απλά θέλω να σας πω ένα μεγάλο ευχαριστώ!!
    Ειλικρινά ευχαριστώ!
    Καλή δύναμη!

    Ελένη

  4. With all the hope for your success, may I humbly suggest that the first job is to get speedily and foremost get the own house in order, for Greece to get its own tax system and fairness and egalitarian foundations revamped and in place, and the rest will follow, the debt will be addressed, the furture will be a new one and Greece will be the stable enlightened nation it has the ancient and contemporary mandate and the brilliant courage and vision you and your party have uniquely expressed.

  5. Dear Mr. Varoufakis,

    Lord Keynes said that once interest rates reached zero the game is up.

    Steve Keen’s models are wrong.

    This debt based “money” system is fraud in many ways – and is a fraud mathematically -it has an endpoint.

    I can understand how historically the current system came to be as it is but it should NOT exist in its current form.

    Are you aware of this man’s observations?
    https://en.wikipedia.org/wiki/C._H._Douglas

    Worth a read…
    https://archive.org/details/economicdemocrac00doug

    In British law it used to be that in order for a contract to be valid both parties had to provide a “consideration”. This “money out of thin-air” does NOT constitute a “valid consideration”..

    I assume I will be long dead before humanity evolves to a higher state and sees this system in its true light.

    I listened to you being interviewed.

    It will be interesting if you can force of the banks to back down. As far as I am aware only two men in history have done so. One of them was Adolf Hitler.

    In addition it is highly likely that the people whom you are trying to assist will not treat you well.

    Be careful.

    The Dog Star

  6. Can a local currency successfully circulate alongside a supra-national currency like the euro? I would think Greece could pay its civil servants in a new drachma scrip, and the new currency be accepted in payment of taxes. With that combination of attributes, it would circulate and have an immediate value. Thereby, supplies of the euro held by the State and the banking system can be reserved for payments of external debt. The two currencies might not be directly exchangeable, but rather substitutable and specialized for certain transactions. Debt is not unavoidably defaulted or written down, while liquidity and employment is restored.

  7. Για σου Γιάνη
    Firstly, congratulations are in order.

    I heard with disbelief the statements of Dritsas ref COSCO.
    I live in China since 2004 and I can say I understand a thing or two about this nation.
    Firstly, from their point of view, the Pireas project is a great success which disproved the scaremongering of the left prior to the project start. They believe that this is due to their exemplary efforts and compromises which should be recognized.
    Secondly, they are a proud, sensitive, people with long memories who take offence from public rebukes, especially when coupled with ingratitude.
    The state press has so far been restrained in its response but anyone who understands china knows that their editorials are coded messages to those who have ears to hear, and in the last two days they are sending warnings.
    If our new government’s intention is to do away with COSCO they have started well. But if they are just “positioning”, hoping to get a better deal in a future negotiation then they are fools. They should shut up and talk to the Chinese behind closed doors. In this way they may achieve something.
    And they should read China Daily every morning!

    Agis

  8. Αγαπητέ Κύριε Βαρουφάκη ,

    Εφόσον θέλουμε να βοηθήσουμε την Ελληνική παραγωγή και οικονομία, δεν θα μπορούσαμε να εφαρμόζουμε χαμηλότερο ΦΠΑ για οτιδήποτε παράγεται στην Ελλάδα και υψηλότερο για οτιδήποτε εισάγεται;

    Υπάρχει Ευρωπαϊκή νομοθεσία που να εμποδίζει κάτι τέτοιο;

    Ευχαριστώ.

  9. Hi Yanis
    Congratulations!
    May I help?

    Solving the Greek debt problem and sorting your budget can be accomplished best, I believe, by returning the banking system within Greece to a position of fiduciary responsibility. I outlined the process in my address to the first conference of the Luwig von Mises Institute of Canada in Toronto in November 2012. The talk is available on my website http://www.honest-money.com under the title “Turning the Tanker” should you wish to read it. I would be happy to assist you to show the world how the banking and financial system can work both responsibly and with integrity – which it certainly doesn’t now. But, I also have another reason. I have often experienced the warm and friendly hospitality of so many wonderful Greek people on the island of Skiathos and will do anything I can do to return their gift to me.

    John Tomlinson,
    Author “Honest Money”.

  10. Κυριε Καθηγητα, καντε κατι για τα δανεια σε ελβετικο φραγκο. Πληρωνουμε μια δεκαετια και το αρχικο ποσο των 250,000 ειναι αυτη τη στιγμη 320,000. Βοηθηστε τους 70,000 εγκλωβισμενους.. God bless you

    • ΕΛΠΙΖΩ ΚΑΙ ΓΩ ΝΑ ΔΩΘΕΙ ΣΥΝΤΟΜΑ ΛΥΣΕΙ

    • ΕΛΠΙΖΩ ΚΑΙ ΓΩ ΝΑ ΔΩΘΕΙ ΣΥΝΤΟΜΑ ΛΥΣΗ

  11. Dear Yanis Varoufakis.

    Congratulations on becoming the key economist for the new and very exciting Greek government. I am currently a mature age student at your old stamping ground: Sydney University, majoring in Political Economy. I did Theories of Modern Capitalism with Joseph Halevi, co-author of your excellent book: Modern Political Economics which I read from cover to cover with intense interest during and since Halevi’s course.

    I trust you will now be in stronger a position to implement some of the far reaching ideas and observations in that book and help to loosen the death grip that neoclassical and neo-liberal ideologies have had on the western (global) economics pretty much since the US gained its ascendency at Bretton Woods:-).

    The IMF’s Christine Lagarde, Germany’s Angela Merkel and the other wealthy countries in the EU, (with the support of the US) and the co-operation of the ECB, have been selfishly toeing the neo-liberal austerity line to limit social costs in their own countries, while kicking away the ladder for less well off countries for decades.

    I wish you luck in helping to bring about Europe wide economic change and ultimately helping to undermine the appalling trust in the received wisdom of the last 50 years.

    Its well past time for a new social contract and where better to inaugurate it in the birthplace of democracy: Greece!

    Kind regards,

    Tor Larsen

  12. Κυριε Βαρουφακη,

    Θελω πολυ να μου απαντησετε ή ακομα καλυτερα να γραψετε ενα αρθρο (για να το βρει ο υπολοιπος κοσμος πιο ευκολα) για τα λογια του κ.Δημητρη Καζακη:

    http://dimitriskazakis.blogspot.gr/2015/01/blog-post_27.html

    Ειναι πολυ σημαντικο να βρειτε τον χρονο και να απαντησετε.

    Ενας νεος πολιτης της χωρας που ψηφισε για πρωτη φορα.

  13. Dr. Varoufakis,

    I wish you the best and I have an offer for you:

    Knowing that one of your upcoming challenges will be to negotiate with the Germans, etc., I would like to offer my pro bono services in assisting you. I can be reached at mfourakis@gmail.com or at 1 610 429 2962. Believe me, I know how to deal.

    Manos Fourakis
    Chairman
    Open Connections Solutions, Ltd.
    Bristol, England

    • That is the stupidest “offer” I’ve ever seen. You’re offering your services without even clarifying what they are. You say “Believe me, I know how to to deal.” You’re a complete stranger. So he’s supposed to just take your word on this with no evidence of your background or track record? I don’t even know what business you’re in! Is it that you didn’t think to put a link to your website or in 2015, you don’t yet have one? Are we supposed to Google you to find out? I won’t. And is he supposed to read this and say, “Oh, look. Some guy is offering us free services. Don’t know what they are but let’s call him up and find out. He’s Greek, so they must be good.” Seriously, is this how you do business? Get your act together.

  14. To Vanis Varouffakis. Congratulations for being selected as the top economist for the Tsipras Administration. I presume that your economic education and problem solving is based on standard Textbook Economics that is standard worldwide. It was written by and for Plutocracy Fat Cats for the top 10% of any country’s economy and does not provide any remedies for the lower 80% of any country’s economy except to use tax or borrowed money for temporary jobs, which does not solve the problem of full time jobs with adequate pay.

    Due to numerous economic financial disasters that I have encountered from Plutocracy Fat Cat Greed Monsters, I invented the “Grassroots Business and Political Economics” concept in my ebook JOB ROBBERS. I provides details of the causes of high unemployment and remedies to quickly restore employment to normal and restore the national economy.. I would like to provide these remedies and strategies to you so you can quickly restore employment and restore your national economy at virtually no cost to the national government.

    Jeff Goolsby, Grasroots Business and Political Economist, Ph.D. (Forbidden in U S A education system by Plutocracy Fat Cat Greed Monsters)

  15. Hello Mr. Varoufakis,

    I just had the opportunity to listen to the interview you gave to CBC in Canada. Prior to hearing your case I had serious doubts about the economic strategies put forth by your party; however, your intelligent and thoughtful approach to dealing with national debt is well founded and has changed my position.

    I was fortunate to spend a week-and-a-half in Greece last year, traveling the mainland by car. Yours is a beautiful country, but more wonderful than the landscapes, museums, food, historical sights, and the rest, were the kind people I encountered. They were welcoming, well educated, and passionate about there nation.

    With strong intelligent leadership, and people as good-hearted and hardworking as the Greeks, I believe Greece will be on its way up once again. A beacon of hope, democracy, and civilization that it has been for the world – leading the way once again.

    Best of luck from Canada.

    SF

    • Been following Dr Varoufakis blog for years from Montreal… You by chance have a link of CBC interview. I’ve missed it

      CF

  16. First of all, in all fairness, congratulations from Germany to Syriza for winning the Greek elections!
    We Europeans share so many values. I’m also very confident Mr Tsipras and Mrs Merkel will get along very well.
    Nevertheless it would be great, if you could explain to the German public your point of view and vision for the future. We don’t really understand why austerity presumably didn’t work and which alternative there might be. “Günther Jauch”, which is watched by 5 million Germans each week, might be a good format to outline your analysis and ideas.
    I think understanding Greece would be very important in order to stop right-wing populists all over Europe.
    Ευχαριστώ!

  17. Dear Mr. Varoufakis,
    congratulations from the Netherlands.

    You Greeks can be a beacon of hope to all of us trapped in the neoliberal hell of the Euro. Neoliberal policies must be rejected across the board. They must be ended.

    No more free trade treaties that move jobs to low wage countries and hurt European workers. No more bailouts for the rich. No more austerity for the poor. The Euro has so far never benefitted the poor or the middle class, only the rich.

    Since Greece has a primary surplus, you could afford to demand debt reductions, because in theory you could default, leave the Euro, balance the budget and not borrow any money. A country that doesn’t borrow money, is not dependent on financial markets. If you don’t issue bonds, then what a rating agency thinks becomes irrelevant. We must all break free from the tyranny of banks, rating agencies and financial markets. You hold the aces, not Germany. Germany’s banks are insolvent. France’s banks are insolvent. If they threaten you, they are bluffing. call their bluff if needed.

    Do not let EU leaders corner you and suggest you are alone. Do not let them tell you that you are threatening millions of jobs. It is they who are threatening millions of jobs. Neoliberalism threatens millions of jobs. Typical EU tactic is to surround a European leader who doesn’t support neoliberalism and try to browbeat you into submission.

    You are not alone. You have the support of many across Europe. Also here in the Netherlands where we have a government that does not care about ordinary people. You may even speak for the majority.

    Financial markets must once again be made to serve the people, not to lord over them.

    I wish you a lot of success for the long road ahead. And I hope for similar election results in Italy and Spain in coming years. Neoliberalism must be defeated.

    kind regards
    Marcel
    Netherlands

  18. Dear Lambert,

    I study economics, and have a blog at anamecon.blogspot.com. I recently discovered that a country which runs a trade deficit is worse off for trade: Any gain in trade is more than offset by the loss of revenue to the domestic producer when it shuts down. Since the producer is also a consumer, demand and consumption suffers, and is reduced. This, and the economy as a whole is damaged.

    Please read: http://anamecon.blogspot.com/2015/01/destruction-of-production-from.html

    Since I am an amateur, I would appreciate any comments.

    Thank you for your time and consideration.

    greg

    PS:
    You might also want to read:

    http://anamecon.blogspot.com/2010/07/producer-consumer-problem-again.html

  19. A beacon of hope in a mad world! I hope,I hope.My best wishes for a win on Sunday
    Please compromise as little as possible, the bastards that rule us will grasp at any straw and call it a haystack.

  20. Καλησπέρα σας κ. Βαρουφάκη

    Θα ήθελα να κάνω μία ερώτηση σχετικά με το πρόσφατο σχόλιο της κ. Μακρή (τύπωμα 100 δισ. ευρώ κ.λπ.). Παρότι αντιλαμβάνομαι ότι η διαδικασία του ELA σίγουρα είναι πολύ πιο περίπλοκη περίπτωση από το να πούμε απλά “δεν μας δίνει η ΕΚΤ άρα θα τα τυπώσουμε μόνοι μας”, υπάρχει από την άλλη πλευρά το παράδειγμα της Ιρλανδίας, το οποίο έχει αρχίσει να εμφανίζεται συνεχώς σε διάφορους σχολιασμούς. Αν και υποθέτω ότι και στην περίπτωση της Ιρλανδίας τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά στην “εκτύπωση” 51 δισ. ευρώ, παρά το εκτεταμένο ψάξιμο που έκανα στο internet δεν μπόρεσα να βρω κάποια ουσιαστική πηγή για να ενημερωθώ για το θέμα, εκτός από ορισμένα blog/sites που απλά ανέφεραν (ουσιαστικά) ότι η Κεντρική Τράπεζα της Ιρλανδίας βρήκε τη λύση της ρευστότητας τυπώνοντας μόνη της τα χρήματα που χρειαζόταν. Ήθελα να ρωτήσω αν μπορείτε να δώσετε μερικές πληροφορίες γύρω από τις ενέργειες της τράπεζας της Ιρλανδίας.

  21. κ. Βαρουφάκη, θα με ενδιέφερε πολύ η άποψή σας σχετικά με τη διαχείριση των κονδυλίων ΕΣΠΑ (τρέχοντος και νέου). Έχω συγκρατήσει την παλιότερη πρότασή σας για “outsourcing των αδιάθετων πόρων του ΕΣΠΑ, ύψους 12 δισ. ευρώ, στην ΕΤΕπ, η οποία θα αναλάβει τη διενέργεια άμεσων επενδύσεων στην Ελλάδα” και θα ήθελα να μάθω πώς διαμορφώνεται σήμερα (με τα τρέχοντα στοιχεία απορροφητικότητας) καθώς και σε ποιό κομμάτι των πόρων αναφέρεστε (αφορά π.χ. μόνο στις κρατικές ενισχύσεις;). Σχετικά ερωτήματα έχω υποβάλει μέσω twitter (https://twitter.com/pgaval/status/543688247160078336, https://twitter.com/pgaval/status/554237944660520962) ενώ μια προσπάθεια διερεύνησης της προετοιμασίας της νέας προγραμματικής περιόδου βρίσκεται εδώ: https://pgaval.wordpress.com/2014/05/07/espa_2014_2020_prepworks/

    Ευχαριστώ πολύ.

  22. Mr. Varoufakis,

    I’m currently reading Marx’s Capital to see if Marx’s theory of exploitation in capitalism holds any merit. I noticed that much of the criticism against this notion is concetrated against the labor theory of value. Could you point me to more modern bibliography on this matter? What are the arguments for and against the labor theory of value? Any modern economists still support the theory of exploitation in capitalism? I’m looking forward to reading some modern thinking on these questions.

    Thank you in advance,
    GrimJim

  23. Yanis, In your piece on EU Election results you state: “Undoubtedly, the local cleptocracy will fight tooth and nail against the creation of such a government. It is already laying mines and booby-traps along SYRIZA’s path to government. As for the EU, not only does the Brussels-Berlin-Frankfurt triangle consider a SYRIZA government to be a mortal enemy but, importantly, they are actively working on a sinister plan of how to bolster their local allies (i.e. the current government) and are setting up a trap for a possible SYRIZA government; a blackmailing tactic which will, they hope, force Alexis Tsipras to capitulate on the day he assumes the prime ministership.” This is of interest and I’d encourage that it be the subject of a future blog entry. Regards, SL

  24. Mr Varoufaki, i had seen the interview you gave at Mr Papadakis show, with the rest of the panel, including a guy called Ntinopoulos, more of a fisherman behaviour and way of talking than a politician. In any case, i urge you , as a greek american, not to apper on anymore greek shows like that, as you are wasting your time. The greek people (i was born and raised in greece up to 12 yrs old), do not have a clue of where they are leaving , they know everything , they want to make lots of money in 2 days, they talk so much than they can actually give you headache, WITHOUT concentrating on main points and have been used to since the ottaman occupation to be slaves, either to germans, either to the EU, either to americans, even skopja .

    You are an educated and well rounded man, and is a waste of your time to be spending with the white africans of europe

    Yours Sincerely,
    Kiriakos MINIOTIS

  25. Greece could file bankruptcy in US federal court under US bankruptcy laws or even write their own bankruptcy law as an independent state and get debts discharged in US federal court just like Detroit.

    Might be nice to see how a “state” goes bankrupt in US federal court, I’d rather the test case be Greece or Illinois than CA.

    States have rights in US courts, they’re recognized, if some bankers want to drag Greece into a US federal courtroom US bankruptcy law may apply, creditors get screwed, sovereignty is honored.

    The feds never wrote a “state bankruptcy law” because it wasn’t in their purview and would violate state’s rights.

    Why nobody has ever attempted such a legal maneuver is boggling, it’s not like bankruptcy lawyers don’t have chutzpah, Greece should hire a dirty disgusting nose picking fat hairy polyester suit wearing $599 bankruptcy lawyer and demand all of their unpayable debt be discharged, the world would be a whole lot better place.

  26. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να διαβάσω κάποιο άρθρο σας για τα bitcoins. Υπάρχει κάποια σκέψη για το μέλλον;

  27. Κ.Βαρουφακη καλησπερα,

    Λεγαμε για πλακα με κατι φιλους οτι εναν σαν κ εσας θα μας ελυνε τις αποριες για την ελληνικη αγορα,και μολις ειδα το site σας,δεν χανω την ευκαιρια!Με ολο το θαρρος βεβαια,ηθελα να σας ρωτησω,με κατι φιλους ειμαστε στο διλλημα (αποφαση ζωης),για το εαν θα πρεπει να περασουμε στην Νομικη η στην Αρχιτεκτονικη.Αλλα δεν γνωριζουμε και δεν εχουμε ματια για να δουμε τι θα παιζει στο μελλον.Και μιας και μας εχουν ματιαξει εδωπερα στην ελλαδα,ποιο πιστευετε απο τα δυο πτυχια θα εχει καλυτερο μελλον στα επομενα 10-20 χρονια στην Ελλαδα,στη μετα το μνημονιο εποχη?

    • Εκείνο που σας δημιουργεί μεγαλύτερο ενθουσιασμό ως προς την ουσία του, το περιεχόμενό του!

  28. Αγαπητε κε Βαρουφακη,

    Βρηκα ενα ενδιαφερον αρθρο που επιχειρει να λυσει την εξισωση του ελληνικου προβληματος χρησιμοποιοντας τη θεωρια παιγνιων…
    Αν κανετε τον κοπο να τη διαβασετε μπορειτε να μου μου πειτε τη γνωμη σας παρακαλω?

    http://wiredandready.net/2011/06/18/gametheory/

    • Πάντα σέβομαι τις προσπάθειες μοντελοποίησης αλλά σπάνια πείθομαι από αυτές. Σε αυτή την περίπτωση η δημιουργία παιγνίων με μία ισορροπία είναι το πρόβλημα – καθώς η ουσία της Κρίσης είναι η συνύπαρξη πολλαπλών ισορροπιών.

  29. Διάβαζα στην Ελευθεροτυπία http://www.enet.gr/?i=news.el.politikh&id=371845 τις προτάσεις του Σύριζα για την διακυβέρνηση και μία από αυτές μου φάνηκε πολύ περίεργη. Λέει:

    “Ορίζεται ότι οι κρατικές δαπάνες για υγεία, παιδεία, κατοικία εξαιρούνται από τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.”

    Εκ πρώτης όψεως μοιάζει ασυναρτησία. Πώς γίνεται μια δαπάνη να εξαιρεθεί από τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων; Σκέφτηκα ότι σε διάφορες χώρες υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις (πχ για κρατικές εγγυήσεις δανείων) αλλά εδώ μιλάμε για μια κανονική δαπάνη του προϋπολογισμού. Η Eurostat δεν έχει προδιαγραφές για το τι προσμετράται και τι όχι; Πώς θα ξεπεραστεί αυτό;

    Επίσης, δε βλέπω κάποιο όφελος από αυτό το μέτρο. Οι δαπάνες είναι δαπάνες και πρέπει να πληρωθούν είτε μετρηθούν στον προϋπολογισμό είτε όχι. Μπορείτε να μου εξηγήσετε αν υπάρχει τρόπος η πρόταση να βγάζει κάποιο νόημα;

  30. Thanks you so much for the posts and to your comment section where I’ve learned a great deal. Alas though I’m no economist, just a retiree who has always loved Greece in particular and Europe in general. Austerity never made sense to me and when I read the information at the link below it made me wonder what the real impact of the original R&R report was and if having the 90% debt to GDP fault line debunked will finally take some of the disaster capitalist pressure off Greece and others in the EU. I turn to you and your posters because I trust your assessments. Thanks again in advance.

    http://www.nextnewdeal.net/rortybomb/researchers-finally-replicated-reinhart-rogoff-and-there-are-serious-problems?ncid=edlinkusaolp00000008

  31. Mr. Varoufakis,

    I am full degree student in the Un. of Copenhagen and currently i m preparing my thesis project for my master’s.My research will focus on the role of agricultural policy to adress the problem of food poverty and inequality in an economy under financial crisis.I wanted to ask you 2 things regarding the macro-economic effects of a change in the domestic agricultural policy through the imposition of export taxes in basic export commodities:

    1)In Argentina,in 2002 ,a year after the collapse of the banks and the resulting social revolution,the goverment imposed export taxes in basic commodities and succeded to reduce domestic prices and a significant decrease in the indicators of poverty and inequality and recorded an ongoing economic growth increasing it’s GDP and lowering the public budget deficit account.What are the consequences of such a measure in the Greek case regarding the fact that the Greek export sector recorded increase in it’s numbers the last yeras?

    2)Could such a measure ,conjucted with vast reforms in the greek agricultural policy and with a reformed CAP in EU,”released” from direct subsidies but based in the production level,give a solution for the problem of food poverty and income inequality presented in the greek society due to the austerity measures imposed the last 3 years?

    I am sending you my deep regards and i am waiting for your opinion

    Sincerely,
    Christos Raftopoulos

    • I fear that comparisons with Argentina are misleading. One reason is that Argentina’s strategy was based on a massive devaluation of the peso. The equivalent for Greece would have been to exit the euro and the EU altogether. But this would bring massive costs that Argentina never had to pay. Secondly, Argentina is largely self-sufficient regarding food. Indeed, it is a major exporter of food and, as a result, the export tax simply redirected some of the food output to the domestic markets – without affecting much Argentina’s exports (courtesy of the massive devaluation). Greece, by contrast, has a large food trade deficit. An export tax on food would not increase internal supply significantly but would, in view of our euro membership, seriously hurt the export sector.

  32. I just listened to a podcast of your interview on CBC’s Writers and Company and immediately ordered a copy of the Global Minotaur. A wonderful interview! I loved ‘economics is a religion with mathematical formulae’ (I am paraphrasing). I also sent a copy to my nephew who is an English Prof and will greatly appreciate your use of metaphor.
    I dropped out of first year economics (45 years ago) in the second lecture when I could not get a satisfactory answer to the question: over what period of time do demand and supply reach equilibrium? One day? One year? One lifetime?
    I am Canadian and your analysis of the Canadian ‘fiscal consolidation’ and why it worked was right on. If you find yourself having to refer to the Canadian experience again and need some data see a paper I did for the Barrow Cadbury Fund “The UK in 2011 is not Canada in 1996” at http://www.caledoninst.org/Publications/Detail/?ID=946 As Keynes said, the time for austerity is the boom not the bust (paraphrasing again).

  33. Κύριε Βαρουφάκη καλησπέρα,
    Μιας και πάντα παρακολουθώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις τοποθετήσεις σας, θα ήθελα να διαβάσω την γνώμη σας για τα bitcoins… είναι μια φούσκα ή υπάρχει προοπτική;

  34. Hi Yanis, I’ve been trying to post a comment on your blog Valve Economics without success (database server error). Are you still active there ? I really enjoyed your posts, I hope you’ll continue your great insider’s work.

    • No, I am afraid that that blog has ceased to function. But I do intend to continue writing about those matters here.

  35. κ.Βαρουφακη

    Θα ηθελα να σας μεταφερω καποια ερωτηματα που μετα το συμβαν της Κυπρου εχουν προκυψει:

    Α) Ειναι τελικα η ευρωζωνη μια αλυσιδα στην οποια αν σπασει ενας κρικος διαλυεται ολη; Μηπως δεν ισχυει για τις πολυ μικρες οικονομιες; (πχ Κυπρος,Μαλτα,ποια αλλη;)

    Β)Ειχατε πει (μεσω twitter) ότι δεν πιστευετε ότι η ΕΚΤ θα κοψει την ρευστοτητα στην Κυπρο. Μα δεν ειχε ηδη κοπει από την στιγμη που χρειαστηκε αποστολη μετρητων 5δις για ανοιξουν οι τραπεζες και μονο όταν συμφωνησε η Κυπρος στην δευτερη αποφαση ;

    Γ)Βασει ποιων κανονων κοβεται η ρευστοτητα σε χωρες την ευρωζωνης; Η δικαιολογια ηταν ότι δεν μπορει να χρηματοδοτουνται μη βιωσιμες τραπεζες. Αν οι δικες μας ελληνικες τραπεζες ανακεφαλαιοποιηθουν συντομα, θα μπορουν να κοψουν την ρευστοτητα ή οχι; Ποσο μπορει μια κυβερνηση να στηριχθει σε κατι τοσο τυπικο. Μηπως η Γερμανια μεσω ΕΚΤ μας κοψει την ρευστοτητα με το ετσι θελω αν θελησουμε να διαπραγματευτουμε;

    Δ) Ποσο ρεαλιστικη είναι η προταση σας για αρνηση της επομενης δοσης (από αυτή την κυβερνηση) και διαπραγματευση για το «κοινο συμφερον» δανειοδοτη-δανειοληπτη ώστε η αποπληρωμη να καταστει βιωσιμη κτλ από την στιγμη που η Γερμανια φερεται εντελως αψυχολογητα, αυταρχικα με αποτελσμα να δημιουργει διασπαστικες δυναμεις στην ευρωζωνη;

    Υπαρχει καποιο σχεδιο της Γερμανιας πισω από αυτή την συμπεριφορα ή συμπεριφερεται προεκλογικα παιζοντας το χαρτι του σκληρου δασκαλου που υπερασπιζεται «τα λεφτα των Γερμανων φορολογουμενων» ; Ετοιμαζεται μηπως για εξοδο δικη της; Για ποιο λογο επαναπατρησε σχεδον ολο τον χρυσο της;

    Ε) Πιστευετε πρεπει να κινηθει μια κυβερνηση που θελει να σταματησει τον κυκλο της υφεσης από την στιγμη που διαφαινεται ότι δεν υπαρχει ουτε μια χωρα εντος ευρωζωνης που αντιτάσσεται της Γερμανικης πολιτικης (βλεπε αποφαση της 15/3 για Κυπρο); Να σηκωσει αναστημα μονη της η Ελλαδα και ως τελευταιο ακραιο μετρο να βγει εκτος ευρω;

    ΣΤ) Θυμαμαι μια διαλεξη σας στην Αυστραλια περισυ , ειπατε ότι η εξοδος μια χωρας από την ευρωζωνη είναι εξαιρετικα δυσκολη αν όχι αδυνατη γιατι κατι τετοιο θελει προετοιμασια 6 μηνων για την εκδοση νομισματος και για 1-2 εβδομαδες πρεπει να υπαρχει ενας στρατος υπαλληλων που θα σφραγιζουν χαρτονομισματα του ευρω με το σημα του νεου ελληνικου νομισματος ώστε αυτά να είναι τα μεταβατικα μεχρι την αντικατασταση τους. Τελικα είναι αδυνατον; Σχεδον αδυνατον ή απλα καταστροφικο ; Μηπως αυτή η καταστροφη θα ηταν μονο για 1-2 χρονια και μετα θα ανακαμψουμε; Ή δεν συμφερει καν η συζητηση της;

    Ευχαριστω πολύ και συγνωμη για τον βομβαρδισμο, προφανως μου απαντατε όπως νομιζετε εσεις πχ μεσω αρθρου😉

  36. H υπάκουη στάση της ελληνικής πλευράς απέναντι στις ηγεμονικές πολιτικές κάποιων από τους εταίρους μας, έχει θεωρώ αποδειχθεί, ήταν ένα ιστορικό και στρατηγικό λάθος. Μετά και από τις εξελίξεις στην Κύπρο, θεωρείτε ότι μια σκληρή απάντηση της ισπανικής, ιταλικής, πορτογαλικής, ή και ελληνικής πλευράς σε ενδεχόμενη “ανεπιθύμητη” γερμανική πρόταση θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα ανακουφίσουν πραγματικά τους λαούς του ευρωπαϊκού νότου από τα τραπεζικά και δημοσιονομικά βάρη ή έχουμε ξεπεράσει αυτό το κρίσιμο σημείο; Ευχαριστώ για την φιλοξενία και ζητώ συγγνώμη, καθώς από λάθος έστειλα το ίδιο ερώτημα ως keynote.

  37. Κούρεμα λοιπόν κ. Βαρουφάκη, στις καταθέσεις σε κυπριακές τράπεζες. Και μάλιστα χωρίς καμιά εξαίρεση. Για όλους και από το πρώτο ευρώ! Τίποτα πια δεν θα πρέπει να μας επλήττει;!

  38. Χαίρετε,
    έχετε γράψει πως μία από τις επιλογές της Κύπρου, για να αποφύγει δανεισμό από την τρόικα ύψους 17 δισ. ευρώ περίπου, κυρίως για ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών, είναι το κούρεμα καταθέσεων πολιτών από τρίτες χώρες. Δεν θα σήμαινε μαζική απόσυρση καταθέσεων αυτό και μεταφορά τους αλλού; Δεν θα κατέστρεφε τον όποιο σχεδιασμό για λειτουργία της Κύπρου ως κέντρου παροχής οικονομικών υπηρεσιών; Και μόνο η συζήτηση τέτοιου ενδεχομένου προκάλεσε φυγή κεφάλαιων, έστω και μικρή για την ώρα.
    Επίσης, ως άλλη επιλογή καταγράψατε το κούρεμα των ομολόγων που εξέδωσε το κυπριακό κράτος. Δεδομένου ότι πολύ μεγάλο μέρος του κυπριακού χρέους ανήκει σε κυπριακα τραπεζικά και συνεργατικά ιδρύματα, φορείς, συνταξιοδοτικά ταμεία, ημικρατικούς οργανισμούς κλπ, δεν θα επιδείνωνε την κατάσταση στην τοπική οικονομία ένα τέτοιο κούρεμα;
    Ευχαριστώ

    • Το ζήτημα είναι ότι, εδώ που φτάσαμε, η επιλογή μας είναι μεταξύ δύο “κακών”. Επιμένω ότι το κούρεμα των τραπεζικών ομολόγων και των καταθέσεων πολιτών εκτός ΕΕ είναι το μη χείρον. Όσο για τα σχέδια περί μετατροπής της Κύπρου σε χρηματοπιστωτικό κέντρο, αποτελούν πλέον όνειρο θερινής νυκτός. Να το πω απλά: Το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου έχει καταρρεύσει ό,τι και να γίνει. Το ερώτημα είναι αν θα το αφήσουμε να συμπαρασύρει και την υπόλοιπη κοινωνική οικονομία του νησιού. we have to cut our losses, για να το πως και αγγλιστί.

  39. Hey, I know the solution to your problem with finding nobody who wants to do the management: Management is *just another job*. And there simply have to be people in Valve, who are at the top of their game and love doing *management*. As a service, just like everybody else. Ditto for marketing, accounting, etc.
    (I developed a much more advanced and complete business model of what Valve uses, and from my standpoint, the Valve model is incomplete and not thought through to the end in many points. So if you’re interested in this “thought-through to the end” model, you can contact me.)

    • I am afraid our views are very different. For me anyone who is keen to administer should be fired. Same goes with those who love marketing, promotions etc. Their love for these inanities rule them out of any genuinely creative enterprise!

  40. Good day. There’s a thing I don’t understand about umemployment. I understand the productivity has greatly increased in the last century, and as a result the amount of goods needed by the society can be produced by a much smaller workforce than what would be required a few decades ago. Given that, shouldn’t it be normal that a good part of the able and willing to work, would not be needed? And if that stands true, wouldn’t it make much more difficult any attemt to lower the current unemployment figures? I’m taking as a working hypothesis that no new big evolution happens, changing everything that we now know.

    • Absolutely not. Sure, we can now produce much more per person than before. But by Golly, we need so much more ‘stuff’ than we are producing. E.g. good quality food, green energy, education, care services, machines that take the drudgery out of life, clean water – the list in endless. Put another way, as long as labour can produce stuff and services that are valuable, labour’s unemployment just reflects the irrationality of the society we live in.

  41. Αγαπητέ Γιάννη,
    άκουσα με προσοχή τις θέσεις σου, στην πρωινή εκπομπή του Γιώργου Παπαδάκη στον ΑΝΤ1. Έχω κάποιες απορίες.
    1. Αν δεν πάρουμε τα δανεικά, αφού όπως λές (κατά το Υπουργείο) έχουμε πλέον πλεόνασμα και δεν τα χρειαζόμαστε, πως θα πληρώνουμε τις δόσεις δανείου που ήδη τρέχουν? Μη ξεχνάμε οτι χρωστάμε περίπου 400δισ.
    2. Πως θα έλθει η περιβόητη ανάπτυξη, ώστε να αρχίσει να πέφτει η ανεργία που μαστίζει τον τόπο?
    3. Γιατί ο Γερμανός πολίτης θα ελαφρυνθεί αν δεν πάρουμε τη δόση, αφού η Γερμανία με τις δώσεις διαρκώς κερδίζει από την Ελλάδα?

    Ευχαριστώ

    Νικος-Μπ

    • 1. Δεν θα τα πληρώσουμε έως ότου η δανειακή συμφωνία τεθεί σε νέα βάση που να καθιστά το χρέος βιώσιμο.
      2. Δεν θα έρθει χωρίς αλλαγή της Ευρωπαϊκής πολιτικής (η οποία δεν θα συμβεί παρά μόνο αν πούμε “όχι” – βλ. 1. πιο πάνω). Τουλάχιστον όμως να ανακοπεί η Ύφεση με μέτρα 2,5 δις αντί για 9,6 δις
      3. Γιατί, έτσι όπως πάμε, παίρνουμε νέα δανεικά από τον Γερμανό φορολογούμενο τα οποία θα “κουρέψουμε” με πιθανότητα 100% – καθώς το χρέος δεν είναι βιώσιμο.

  42. Dear Yanis,

    The below short (I hope) comment refers to your Valve/Steam implication/occupation.

    Steam is currently the biggest online digital content distribution platform, having nominated the market since it was a first mover and supported the platform with the backbone of Valve (=create content and deliver directly to the end user).

    It is a fact that each market has its unique characteristics and as such it should be wise to approach each one by adapting the products/services to those characteristics. Since Steam a) has the ability to check/control the location of its customers and b) should be able to modify its offers based on the criteria described in (a), why not offer special commercial policy(ies) based on the geographical (and thus financial or genre based) specifications of said market?

    For example, in (much troubled for the past 5 years) Greece where there is for a fact a strong gaming community/ market (compared to the population of the country), a special discount of XX% only to Greeks should greatly increase sales in the area. Or in Poland (where the free multiplayer base is huge), a tailor made promotion for the Polish consumers could be offered by giving special (paid normally) content to the residents for the country.

    Having a +10 years experience in the Gaming market (feel free to check my Linkedin profile), any attempt to approach the local market by adapting special commercial policy tailor-made for the area, has proven a great success!

    Food for thought…

    Best regards,

    Antonis

  43. Κε Βαρουφάκη,

    Εχετε αναφερθεί στο παρελθόν και πρόσφατα στην “ειδική” μεταχείρηση που έχει η Ελλάδα απο τα διεθνή κέντρα αποφάσεων σε σχέση με τις άλλες PIGS χώρες που βρέθηκαν σε ανάλογη θέση. Θα μπορούσατε να μου δώσετε μια πιο συγκεκριμένη ιδέα γι’αυτή τη διαφοροποίηση και μια αρχή πηγών (δική σας και άλλων αρθρογραφία, κλπ);

    Ευχαριστώ πολύ

  44. kalispera gianni.mia apli erwtisi an einai eukolo na exw kai mia apantisi an ginete sto email mou.( goatica@yahoo.gr)
    en mesw krisis i meta apo mia krisi poies mikromesaies epixeiriseis mporoun na ginoun viwsimes i me vasi tis dunatotites pou exoume san kratos gia anaptuksi??
    egw zw stin messinia pou einai kathara nomos paragwgis agrotikwn proiontwn.
    an exeis kapoia sumvouli upopsin tha ithela na akousw tin apopsi sou.
    euxaristw!
    giwrgos

  45. Τα μαγικά οικονομικά των Δαναΐδων
    [ http://antilogies.blogspot.gr/2012/12/blog-post_22.html ]

    Σύμφωνα με τον επίσημο κρατικό προϋπολογισμό, το δημόσιο χρέος ήταν 261 δισ. το 2008. Στο διάστημα 2009-11 πληρώσαμε 119 δισ. σε “δαπάνες εξυπηρέτησης χρέους”. Ωστόσο το χρέος, αντί να μειωθεί κατά 119 ή έστω κατά 9 δισ., αυξήθηκε κατά 95 φτάνοντας τα 356 δισ. το 2011. Με άλλα λόγια, μέσα σε 3 χρόνια χρεωθήκαμε 119 + 95 = 214 δισ.

    Αν το δούμε σε ποσοστά, μέσα σε 3 χρόνια πληρώσαμε σχεδόν το μισό (46%) όσων χρωστούσαμε το 2008, όμως όχι μόνο δεν μειώθηκε το χρέος αλλά αντίθετα αυξήθηκε κατά 36%. Σαν να λέμε, όσο οι Δαναΐδες ρίχνουν νερό στο πιθάρι, τόσο μεγαλώνουν οι τρύπες του!

    Δηλώνω αδαής προς τις οικονομολογικές ταχυδακτυλουργίες. Αλλά νομίζω ότι εδώ η αριθμητική είναι ξεκάθαρη. Το ίδιο είναι και η διαπίστωση: Όσο περισσότερα πληρώνουμε, τόσο περισσότερα χρωστάμε!

    Μήπως κάποιος γνώστης μπορεί να δώσει μια εξήγηση?

  46. Καλησπερα.
    Οικονομολογος δεν ειμαι ουτε σπουδαζω κατι σχετικο, απλα οι συνθηκες μου δημιουργησαν αυτο το περιεργο χομπι.

    Εχω μια ερωτηση. Σε περιπτωση που η Ελλαδα βγει απο το ευρω (δηλαδη εκτ σταματησει την ρευστοτητα προς τις τραπεζες), τα ευρω που θα δραχμοποιηθουν τι θα γινουν; Αυτο που θελω να μαθω ειναι το τι θα γινουν τα τραπεζογραμματια Ευρω που θα παρει το κρατος σε ανταλλαγμα της δραχμης.

    ΥΓ: εκανα βλακεια και το εστειλα στο contact . sry

  47. ΑΓΑΠΗΤΕ ΓΙΑΝΗ.ΜΩΛΙΣ ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΜΙΝΩΤΑΥΡΟ.ΔΕΝ ΘΑ ΓΡΑΨΩ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΣΑΧΛΑ ΛΟΓΙΑ. ΑΠΛΑ ΕΝΟΙΩΣΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΣΟΥ ΓΡΑΨΩ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΔΕΙΝΕΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΒΓΑΖΕΙ ΑΚΟΜΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΑΝ ΚΑΙ ΣΕΝΑ. ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΕ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΒΓΕΙ Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΓΕΝΕΑ ΠΟΙΟ ΕΤΟΙΜΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΞΥΠΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΚΙΑ ΜΑΣ. ΝΑΣΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ.

  48. VALVE ECONOMICS TOPIC

    Counter Strike Global Offensive (CSGO) has a matchmaking problem. It takes far too long to match 10 players of approximate equal skill for a game. As I write this, I have been waiting seven minutes to be matched to a game. There are 172 players also looking for a match, and 1271 servers available for us to play on. Could CSGO benefit from Alvin E. Roth and Lloyd Shapley’s matching theory algorithm?

  49. VALVE ECONOMICS TOPIC

    Counter Strike Global Offensive (CSGO) has a matchmaking problem. It takes far too long to match 10 players of approximate equal skill for a game. As I write this, I have been waiting seven minutes to be matched to a game. There are 172 players also looking for a match, and 1271 servers available for us to play on. Could CSGO benefit from Alvin E. Roth and Lloyd Shapley’s matching theory algorithm?

  50. Κυριε Βαρουφακη καλησπερα,
    Διαβαζω τον “Παγκοσμιο Μινωταυρο” και βρηκα πολυ ενδιαφερον (μεταξυ πολλων αλλων) τον φοβο των Γερμανων για το συνδρομο του Τζαμπατζη (σελ 396-98). Το οξυμωρο ειναι οτι το συνδρομο του Τζαμπατζη μου θυμιζει πολυ τις τακτικες του νεοφιλελευθερισμου (οπαδοι του οποιου ειναι η τωρινη ηγεσια της Γερμανιας). Και εξηγουμαι: Ας πουμε οτι στην Ευρωπη υπαρχουν 10 χωρες. Μια απο αυτες (ο τζαμπατζης) αποφασιζει να ακολουθησει τις επιταγες του νεοφιλευθερισμου. Μειωνει λοιπον τους φορολογικους συντελεστες ας πουμε στο 20%. Αμεσως προσελκυει κεφαλαια πολιτων των αλλων χωρων (τα οποια βεβαια χανουν οι υπολοιπες χωρες). Βλεποντας το τρανο παραδειγμα, ακολουθει και 2η χωρα, και 3η κοκ. Το αποτελεσμα; Ο πλουτος συσσωρευεται στους ελαχιστους πολυ πλουσιους ανθρωπους, οι κοινωνικες παροχες υποχωρουν και η ζωη της μεγαλης μαζας των ανθρωπων υποβαθμιζεται. Το ακομα πιο οξυμωρο ειναι οτι ολα αυτα συμβαινουν σε δημοκρατικα καθεστωτα οπου υποτιθεται οτι εξυπηρετουν τα συμφεροντα των πολλων και οχι των πολυ λιγων. Δεν εχω δικιο για τον “τζαμπατζη φιλελευθερο” και αν ναι, πως θα μπορεσουμε να απαλλαγουμε απο αυτον;
    Να ειστε καλα να μας επιμορφωνετε.
    Γ. Παναγοπουλος, Φυσικος

  51. Αγαπητέ κε Βαρουφάκη,

    Πώς είναι δυνατόν ακόμα το Νοέμβριο του 2008 η ΕΕ να σχεδιάζει μηχανισμό έκτακτου δανεισμού με τη φορφή που έχει πάρει σήμερα πρωτού ξεσπάσει επισήμως η κρίση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και το ποσό που στοχεύει αρχικώς (130 δις) να είναι ίσο με το πρώτο ποσό που χρειάστηκε να δωθεί από το μηχανισμό και αφορούσε σε δάνειο προς την Ελλάδα;

    > > 22-11-2008 < <

    ΗΜΕΡΗΣΙΑ – Διάσωση των ευρωπαϊκών οικονομιών με εθνικούς πόρους

    Σε εθνικά κεφάλαια κυρίως, που το συνολικό τους ύψος μπορεί να φθάσει τα 130 δισ. ευρώ, θα στηριχθεί το σχέδιο ανάκαμψης των ευρωπαϊκών οικονομιών, σύμφωνα με τις προτάσεις που θα ανακοινώσει την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές εκτός από τη σχεδιαζόμενη δέσμη κοινών μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο που θα χρηματοδοτηθούν από κοινοτικούς πόρους (δάνεια, αλλά και φορολογικές απαλλαγές και εξαιρετικά στοχευμένες χρηματοδοτήσεις κ.λπ.) οι χώρες-μέλη θα κληθούν να διαθέσουν ένα σημαντικό ποσό από τους εθνικούς προϋπολογισμούς τους για να στηρίξουν κυρίως την εγχώρια βιομηχανία τους. Στην ουσία δεν πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό σχέδιο αλλά για το άθροισμα των εθνικών κρατικών ενισχύσεων οι οποίες με σχετικές αποφάσεις της Κομισιόν θα κατανεμηθούν ως ποσοστά στα κράτη-μέλη ανάλογα με τις ανάγκες τους και με βάση κριτήρια που θα συμφωνηθούν στο ευρωπαϊκό συμβούλιο κορυφής του Δεκεμβρίου. Η πρόταση να παραμείνουν οι εθνικοί πόροι «εθνικοί» οφείλεται στην επιμονή της Γερμανίας που έχει ταχθεί εναντίον της σύστασης ενός ευρωπαϊκού ταμείου κρίσεων στο οποίο φοβόταν ότι θα εισέφερε περισσότερα από τα οφέλη που θα είχε από αυτό. Η Κομισιόν γνωρίζοντας ότι η διόγκωση των κρατικών δαπανών για την υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου εξόδου από την κρίση θα τινάξει στον αέρα το σύμφωνο σταθερότητας (διόγκωση δημόσιων ελλειμμάτων) είναι διατεθειμένη να επικαλεσθεί τη ρήτρα ευελιξίας που είναι ενσωματωμένη στο σύμφωνο αυτό για την αντιμετώπιση «εξαιρετικών συνθηκών».

    Με εκτίμηση,
    ΙΚ

  52. Κύριε Βαρουφάκη, απολογούμαι αν το πιο κάτω θέμα έχει ήδη τεθεί στο μπλογκ σας. Θα ήθελα να ρωτήσω αν έχει περιέθλει στην αντίληψή σας μια φήμη που κυκλοφορεί για ένα ΜΚΟ που αυτοαποκαλείται E.N.D. End National Debt, και ο οποίος ισχυρίζεται ότι προτίθεται να παρέχει 600+50 δις δολάρια για την αποπληρωμή του χρέους Ελλάδας και Κύπρου. Το όλο πράμα εμένα μου μυρίζει απάτη. Μήπως έχετε κάτι υπόψη;

    Στο πιο κάτω βίντεο (δεν το είδα) οι υποτιθέμενοι επικεφαλείς της πρωτοβουλίας, μιλούν για την γενναιόδωρη “προσφορά” τους. Μου μυρίζει τεράστια απάτη.

    Ευχαριστώ εκ των προτέρων και απολογούμαι αν έχετε ήδη ασχοληθεί με αυτό το θέμα.

    [http://youtu.be/Gw9X1db0P2Y]

    • Ευχαριστώ πολύ για την αστραπιαία ανταπόκρισή σας.

    • Mr Varoufakis reply below is not relative to E.N.D. organization. I would also like to know about his oppinion about this organization, and if he thinks that is a fraud , why does Mr Varoufakis thinks they are taking this risk? what is the catch behind this?
      E.N.D. is an organization claiming that they have 600 billion for Greece, and 50 billion usd for Cypros and they will loan these amounts with 5% interest over 100 years, and under certain contirions.Thanks in advance.

    • it would be interesting to know in a few words what kind of fraud this is, and how they believe they can get something out of this actions with out being taken to court..
      thanks

  53. I was so much impressed by Prof. Varoufakis opinions about crisis when I listened to him for first time on a BBC internet podcast, ‘Greece is not breathing…’. I immediately googled his name to check if he has a personal website. Despite being an engineer in my profession, I am now seriously considering to read his books. This website is a great open-minder against the biased information spread around from other media, such as TV or radio. At least, someone managed to integrate in Greece his experience from abroad.

  54. Καλησπέρα Γιάννη,
    Έχω διαβάσει τις απόψεις σου για την επίλυση της ευρωπαικής χρηματοπιστοτικής κρίσης (που προκλήθηκε από την κακοδιαχείριση τουυ τραπεζικού τομέα και το απότοκό της, την καπιταλιστική κρίση του 2007) ωστόσο θεωρώ πως η λύση που προτείνεις είναι μόνο βραχυπρόθεσμα επαρκής και σε περίπτωση απαξίωσης και του συνόλου της ΕΕ στην επενδυτική αγορά ομολόγων το Ευρωομόλογο θα κριθεί ανεπαρκής λύση για το χρηματοπιστωτικό πρόβλημα των κρατών.

    Χθες το πρωί, με την ανακοίνωση της συμφωνίας του European Council (σε 1η φάση για τις χώρες εκτός μνημονίων) για δανεισμό των κρατών από το ESM/EFSF χωρίς μνημονιακούς όρους, φτάνουμε ένα βήμα πιο κοντά στα Ευρωομόλογα. Απομένει η αντικατάσταση των πολυσυλλεκτικών ομολόγων των ESM/EFSF από ορθολογικότερα (ευρω)ομόλογα εκδοθέντα από την ΕΚΤ και τέλος η αντικατάσταση και αυτών από φρέσκο χαμηλότοκο κομμένο χρήμα που θα σταθεροποιήσει μια για πάντα τη χρηματοπιστωτική κατάσταση ΚΑΙ των ευρωπαικών (προβληματικών) κρατών.Η δημιουργία Ευρωομολόγου θα πρέπει θα είναι μόνο το μεταβατικό βήμα. Το να εξαρτάσαι εσαεί από την επενδυτική αξιοπιστία ενός Ευρωομολόγου στις αγορές θα κρατά το χρηματοπιστωτικό πρόβλημα των Ευρωπαικών κρατών σταθερά ζωντανό..

  55. Πολύ καιρό μελετώ τα κείμενά σας και παρακολουθώ την εξέλιξη των διεθνών σχέσεων (ασχέτως εάν αναγκάσθηκα για λόγους βιοπορισμού και αξιοπρέπειας να μην συνεχίσω την επιστημονική μου ενασχόληση μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της διδακτορικής μου διατριβής στην Οικονομική της Αμυνας). Εχω μια παρατήρηση μόνον:

    Επικεντρώνεσθε όλοι στις οικονομικές παραμέτρους της κρίσης αναφορικά με την Ελλάδα και διαφεύγει της προσοχής σας η ΚΥΡΙΑ (κατά την ταπεινή μου γνώμη) αιτία της κατάρρευσης: η απουσία σύγχρονου κράτους με συνέχεια διοικήσεως, σταθερότητα δομών και κατανομής αρμοδιοτήτων και ποιότητα διοικήσεως (που εδράζεται σε αντίστοιχη ποιότητα νομοθετικού έργου).

    Ακόμη κι αν ξεπερασθεί με τον Α ή Β τρόπο η οικονομική κρίση, η Ελλάδα θα ξαναχρεωκοπήσει με μαθηματική ακρίβεια ακριβώς διότι δεν διαθέτει σύγχρονο Κράτος.

    Δρ Γεώργιος Γιαννιτσιώτης
    Πολιτικός Επιστήμων – Διεθνολόγος
    Επιθεωρητής Συστημάτων Διοίκησης Ποιότητος

  56. Αγαπητέ κ. Βαρουφάκη

    Πιστεύω ότι θα πρέπει η νέα κυβέρνηση να πάει στους Ευρωπαίους με μια δική της πρόταση για αναδιάρθρωση της οικονομίας. Και η πρόταση αυτή θα πρέπει να έχει τέσσερα εναλλακτικά σενάρια.

    Plan A
    (η καλύτερη δυνατή λύση)

    α) Η δική σας «ταπεινή πρόταση» για την λύση της κρίσης στην Ευρώπη με τις τρεις βασικές πολιτικές, ή παρόμοιες με αυτή λύσεις και πολιτικές
    β) Νομίζω ότι η «ταπεινή σας πρόταση» θα πρέπει να συμπληρωθεί με μια τέταρτη πολιτική που θα πρέπει να αφορά τις χώρες όπως η Ελλάδα που το χρέος τους δεν είναι βιώσιμο σε κάθε περίπτωση. Θα πρέπει δηλαδή να προβλέπεται κάποιο νέο κούρεμα ή αναδιάρθρωση του χρέους στο 80% του ΑΕΠ (όσο της Γερμανίας) μαζί με μια πρόταση για άμεση τόνωση της ζήτησης (κάποιες αυξήσεις μισθών και συντάξεων) άμεση εξόφληση του εσωτερικού χρέους, άμεση χρηματοδότηση του ασφαλιστικού τομέα (να έχουμε ξανά φάρμακα) βασικές αναδιαρθρώσεις της οικονομίας καθώς και τρόπου χρηματοδότησης όλων αυτών με κάποιο νέο σχέδιο Μάρσαλ όπου μέρος της βοήθειας θα είναι δωρεάν.
    γ) Δρομολόγηση των διαδικασιών για πολιτική ενοποίηση και δημιουργία κοινού ευρωπαϊκού υπουργείου οικονομικών.

    Plan Β
    (Αν δεν θέλουν να λύσουν ακόμα το πρόβλημα της Ευρώπης συνολικά)

    Σε αυτή την περίπτωση η πρόταση της Ελλάδας θα πρέπει να είναι μόνο το β) από το plan A δηλαδή η τέταρτη πολιτική.

    Plan C
    (Αν δεν θέλουν να στηρίξουν την Ελλάδα μέσα στο ευρώ)

    Πρόταση για ομαλή επιστροφή στην δραχμή με την βοήθειά της Ευρώπης. Υποτίμηση το 50% και κλείδωμα σε αυτή την ισοτιμία με την βοήθεια της ΕΚΤ. Αφού οι μισθοί θα γυρίσουν σε δραχμή θα πρέπει και τα δάνεια να γίνουν και αυτά δραχμές για να μπορούν να εξυπηρετούνται. Οι καταθέσεις θα μπορούσαν να παραμείνουν σε ευρώ σαν λογαριασμοί συναλλάγματος αλλά για να μπορέσει να γίνει αυτό θα πρέπει κάποιος να καλύψει την ζημιά που θα έχουν οι τράπεζες αφού θα χρωστάνε ευρώ (στους καταθέτες) ενώ θα τους χρωστούν δραχμές (οι δανειολήπτες). Στην χειρότερη περίπτωση και οι καταθέσεις να γυρίσουν σε δραχμές. Το εξωτερικό διακρατικό χρέος να γίνει και αυτό δραχμές έτσι ώστε να συμβάλει και οι Ευρώπη στο να μην ξεπεράσει η υποτίμηση το 50% και να μπορέσει να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός (Τόση ήταν η υποτίμηση του Μαρκεζίνη και έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη στην Ελλάδα για τα επόμενα τριάντα χρόνια

    Plan D
    (Αν δεν θέλουν να στηρίξουν ούτε την επιστροφή στην δραχμή)

    Πρόταση για άμεση επιστροφή στην δραχμή χωρίς την βοήθειά της Ευρώπης. Και όποιον πάρει ο χάρος. Άμεσο ισοσκελισμό του προϋπολογισμού. Ολική διαγραφή του εξωτερικού χρέους. Περιορισμούς στην εξαγωγή συναλλάγματος κ.λ.π. (Όποιος έχει λεφτά στο εξωτερικό να μπορεί να τα φέρει σε λογαριασμό συναλλάγματος σε ελληνική τράπεζα χωρίς κανένα φόρο και χωρίς κανένα περιορισμό.)

    Επίλογος

    Πρέπει η επόμενη κυβέρνηση να έχει μια δική της πρόταση η οποία να λύνει ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Και πρέπει και εσείς να βοηθήσετε σε αυτό κ. Βαρουφάκη. Για να πιάσουμε επιτέλους πάτο. Για να μην χαθεί μια γενιά.

    Πρέπει να βοηθήσετε και εσείς σε αυτό
    Δεν έχετε βαρεθεί κύριε Βαρουφάκη να γυρνάτε τον κόσμο παρουσιάζοντας την πρότασή σας και προσπαθώντας να πείσετε για τα προφανή. Και ελπίζοντας κάποια από αυτά που λέτε να φτάσουν κάποια στιγμή στα αυτιά του Σοϊμπλε ή της Μερκελ ή του Παπαδήμου. Δεν έχετε βαρεθεί να αισθάνεστε τόσο αδύναμος απέναντι σε όλους αυτούς τους τοίχους του παραλογισμού. Και όμως, ο λαός έχει την δύναμη, πάντα την είχε. Σχέδιο δεν έχει, κατεύθυνση, πυξίδα (για αυτό απέτυχαν και οι αγανακτισμένοι και οι διαδηλώσεις και όλα).
    Για φανταστείτε όμως στους τόσο ανώμαλους καιρούς που ζούμε και στις τόσο περίεργες εκλογές που έρχονται να προέκυπτε ένα σχήμα που δεν θα μπορούν να το ελέγξουνε, που δεν θα έχει υπογράψει από πριν. Και κάποιος σαν και εσάς ο οποίος θα είχε ουσιαστικό ρόλο από τη θέση ας πούμε του υπουργού οικονομικών. Το θεωρείτε απίθανο. Πιστεύετε ότι είναι παράλογο να αποκτήσει επιτέλους η Ελλάδα (που είναι στην καρδιά της κρίσης) κάποιον υπουργό οικονομικών που επιτέλους να έχει μια συγκεκριμένη πρόταση. Και που να μπορεί λόγω της θέσης του να την παρουσιάσει στους ευρωπαίους. Και που να μπορεί ίσως να τους πείσει (γιατί και αυτοί ψάχνονται, χαμένα τα έχουνε). Και που να μπορεί σίγουρα να απαιτήσει να μην φέρονται πια στην Ελλάδα (και στην Πορτογαλία και στην Ιταλία και στην Ισπανία) σαν μια χώρα που έχει δανειστεί σε ξένο συνάλλαγμα, αλλά σαν μια χώρα που έχει δανειστεί στο νόμισμα της, που ανήκει στο ευρώ, που έχει δικαίωμα στο ευρώ όπως και αυτοί. Θεωρείτε παράλογο να υπάρξει επιτέλους ένας υπουργός που να μπορεί να σχεδιάσει και να απαιτήσει ένα new deal για την Ευρώπη και για την Ελλάδα. Και ας μην δεχτούνε, και ας αποτύχει, και ας μας πετάξουν έξω τελικά. Και ας γυρίσουμε στην δραχμή, θα είναι και αυτή μια κάποια λύση. Και αυτό για να γίνει σωστά θέλει την τέχνη του. Και ποιος μπορεί να είναι αυτός ο υπουργός, πόσους τέτοιους έχει η Ελλάδα, ή η Ευρώπη, ποιόν άλλο μπορείτε να προτείνετε.

    Νίκος Κουτσούκος
    Καθηγητής Φυσικός

  57. Κύριε Βαρουφάκη , σας στέλνω τις παρακάτω πληροφορίες που πιθανώς να γνωρίζετε ήδη.

    O Lee Buchheit είναι ειδικός στην αναδιάρθρωση χρέων.
    Τον προσέλαβε ο Βενιζέλος τον Ιούλιο του 2011 μόλις έγινε υπουργός οικονομικών και υλοποίησαν το σχέδιο που ο Buchheit είχε με λεπτομέρειες παρουσιάσει τον Ιούνιο του 2010. σε ομιλία του:
    http://www.youtube.com/watch?v=w8Zvfn3DjdY (μετά το 19ο λεπτό, με ΠΟΛΥ ενδιαφέρον ΚΑΙ το πρώτο μέρος.)

    Στην ομιλία του περιγράφει σαν Plan B την αναδιάρθρωση που έγινε πρόσφατα το γνωστό PSI.

    Σε πρόσφατο άρθρο του reuters, διαφημίζει τον Buchheit σαν τον άνθρωπο πίσω από το PSI: http://www.reuters.com/article/2012/05/23/us-sovereign-buchheit-idUSBRE84M07N20120523

    Καλημέρα.
    Βύρων Παπαδόπουλος

  58. Κ. Βαρουφάκη,

    Διαβάζοντας το Κρίσης Λεξιλόγιο νομίζει κανείς ότι δεν το έγραψε ο ίδιος άνθρωπος που έγραψε το εξαιρετικό The Global Minotaur. Νομίζω είναι προχειροδουλειά και πάρα πολύ υποκειμενικό αφού εκφράζετε την άποψή σας σε κάθε όρο. Θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει μόνο η ορολογία. Επίσης, σε κάποιους όρους η απλοϊκότητα δεν είναι τελικά το καλύτερο μέσο για να καταλάβει ο αδαής την ορολογία. Νομίζω ότι εντέχνως καθοδηγείτε τον αναγνώστη να ασπαστεί την άποψή σας. Δεν σας τιμά το συγκεκριμένο βιβλίο καθόλου.

    Με εκτίμηση,

    Ν. Διαμαντής

  59. Κ. Βαρουφάκη,
    σας παρακολουθώ καιρό τώρα και μου έχετε ξεδιαλύνει πολλά ζητήματα.

    Μπορείτε να γράψετε κάτι για τις συνέπειες που θα έχει η Γερμανία αν φύγει από την ευρωζώνη ή αν διαλυθεί η ευρωζώνη;

    Ευχαριστώ
    Βασίλης Αναγνωστόπουλος
    Εκπαιδευτικός Πληροφορικής

  60. http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.8emata&id=14322

    Μόλις το διάβασα..καθυστερημένα βεβαίως βεβαίως!!!
    Μάλιστα….θέλω “μια ζωή με μέγιστη ελευθερία έκφρασης και δυνατότητα αυτο-κριτικής” γι’ αυτο δε μπαίνω στη φωτιά!!!!
    Σου θυμίζω:
    Νικηταράς, Μαντώ Μαυρογένους: πέθαναν στην ψάθα.
    Αντρούτσος: δολοφονήθηκε.
    Μακρυγιάννης:Από το άχτι που είχε για τα φαρμάκια που τον πότισαν κάθησε στα γεράματα κι έμαθε γράμματα και μας χάρισε τα απομνημονεύματά του.
    Γεώργιος Παπανικολάου- γιατρός:Παράτησε τη δουλειά του στο εξωτερικό και κατετάγη εθελοντής στους Βαλκανικούς Πολέμους!
    Βενιζέλος:Απόπειρες δολοφονίας εναντίον του.
    Ίων Δραγούμης:Δολοφονήθηκε.
    Αλέξανδρος Κορυζής-Πρωθυπουργός- τραπεζίτης:Αυτοκτόνησε.
    Κωνσταντίνος Καραμανλής ο πρεσβύτερος:Δε στέριωσε ποτέ μια φυσιολογική οικογένεια.Το γνωστό”Σκάσε Αμαλία”.
    Ανδρέας Παπανδρέου:Ακριβώς το ίδιο δίλημμα με σένα.Υποτάχθηκε στη διαταγή του πατέρα του.
    Και επειδή του το χρωστάω:Ο παππούς μου.Κτηνοτρόφος με 7 τραύματα στην Αλβανία.Όταν του είπαν έλα να βγάλεις αναπηρική σύνταξη ώς ανάπηρος πολέμου απάντησε:Αφού μπορώ και δουλεύω τι ανάπηρος;Αλλά και ανάπηρος να είμουν δεν έχω παιδιά να με κοιτάξουν;Εγώ έκανα το χρέος μου για την Ελλάδα.

    Να συνεχίσω;;Έχει πολλούς ακόμα άμα θες ο κατάλογος από διάφορους χώρους!!!

    Τέλος πρέπει να ξεκαθαρισεις κάτι.Αν αισθάνεσαι Έλληνας πρέπει να σηκωθείς και να έρθεις πίσω αμέσως χωρίς μα και και μου.Όχι απαραίτητα για βουλευτής ή σε εκλόγιμη θέση.Ακόμα και σαν άμισθος σύμβουλος επιβάλλεται να έρθεις.Όχι γιατί είσαι Πάπας κι έχεις το αλάθητο αλλά γιατί μπορείς να βοηθήσεις.Ενεργητικά όμως γιατί αυτό που κάνεις τώρα είναι να λες “σας τα ‘λεγα”.

    Τέλος, αν αισθάνεσαι πολίτης του κόσμου και κατά κάποιο τρόπο “Φιλέλληνας” τότε να το διευκρινίσεις από την αρχή.Να ξέρουμε κι εμείς ότι μας μιλάει κάποιος φίλος ή γνωστός μας -που θέλει το καλό μας, δεν το αμφισβητεί κανένας αυτό.Αλλά άλλο φίλός κι άλλο ο αδερφός σου.Να μην έχουμε κι απαιτήσεις δηλαδή και σου γράφουμε ενοχλητικά mails.

    Φιλικά,
    Στέφος Νικόλαος
    Έλληνας άνεργος,απόφοιτος Πολυτεχνείου.

    Υ.Γ.Ο ενικός είναι ο αριθμός που προτιμώ για ουσιαστικό διάλογο χωρίς προσχήματα.Ελπίζω να μην τον θεωρείς προσβλητικό.

    • Νίκο

      Ο αναμάρτητος ας ρίξει την πρώτη πέτρα…Πόσοι απο εμάς θα αντέχαμε όσο ο Γιάνης;
      Και απο την Αμερική βοηθάει. Καλύτερα άστο εκεί το θέμα.

      Άγις

    • Αγαπητέ μου Άγη

      Δε μπορούμε όλοι,δυστυχώς, να βοηθήσουμε την Ελλάδα τόσο όσο μπορεί ο κ.Βαρουφάκης.Καλώς ή κακώς ο καθένας έχει το ταλέντο του.Αν λοιπόν κρίνεται η τύχη της χώρας ΚΑΙ από τη δική του συνεισφορά τότε υποχρεούται να αντέξει όσο άντεξε και πολύ περισσοτερο.
      Θα το έχεις ακούσει:λέμε το “καθήκον” προς την πατρίδα κι όχι η “προσφορά” μου ή η “βοήθειά” μου.

      Πολύ πιθανόν να βοηθάει και από την Αμερική δεν ανεφέρεται κάτι στο άρθρο.Που μπορεί να βοηθήσει περισσότερο όμως;Εδώ ή στην Αμερική;

      Φιλικά
      Νίκος

  61. Yanis, putting aside all hope & theory…from a hypothetical point of view…were a couple European countries, or even just Greece alone, to stop officially using the European currency….what ideas would you devote your time to championing, then?

  62. Αγαπητέ κ. Βαρουφάκη,

    Μετά την αποτυχία δημιουργίας κυβέρνησης στην Ελλάδα, σε καθημερινή βάση ακούμε προειδοποιήσεις και θα μου επιτρέψετε και τον όρο ευθείες απειλές από ευρωπαίους αξιωματούχους όπως τους κ.κ. Soible, Barros και πολλούς άλλους για έξοδο της Ελλάδας από το Ευρώ.
    Αφήνοντας ουσιαστικά να εννοηθεί ότι “θα μας αποβάλλουν” από τη νομισματική ένωση, αν και όπως επανειλημένως έχετε τονίσει δεν υπάρχει νομική διαδικασία με την οποία να μας “βγάλουν” από το ευρώ.

    Για να κάνουν πειστικότερες τις απειλές τους, έχουν αρχίσει να “υπολογίζουν” το κόστος εξόδου της Ελλάδας από το κοινό νόμισμα. Ετσι ο κ. Μπαρουέν ανακοίνωσε ότι το κόστος για τη Γαλλία θα ήταν περί τα 50 δις ευρώ, η γερμανία ανακοίνωσε κάτι αντίστοιχο (νομίζω περί τα 70 δις) ενώ σήμερα 16/5 οι αναλυτές της JP Morgan υπολογίζουν το κόστος για όλη την ευρωζώνη σε 395 δις ευρω.

    Η ερώτηση που έχω να σας θέσω είναι αν αυτό το “κόστος εξόδου” είναι ένα μέγεθος που όντως μπορεί να υπολογιστεί και αν οι παραπάνω υπολογισμοί έχουν βάση.
    Και το ρωτώ αυτό καθώς το πνεύμα των ευρωπαίων “εταίρων” μας, είναι ότι το κόστος είναι διαχειρίσιμο και περίπου μας λένε ότι “το αντέχουν”. Ισχύει κάτι τέτοιο?

    Και αν όντως το κόστος εξόδου της Ελλάδας για την ευρωζώνη θα ήταν περί τα 400 δις ευρώ, δεν θα έπρεπε στη συνέχεια να συνυπολογιστεί το κόστος εξόδου και των λοιπών αδύναμων κρίκων που κρέμονται από μια κλωστή?

    Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας

    Γιώργος Μπαμιεδάκης
    Θεσσαλονίκη

  63. Κύριε Βαρουφάκη,

    Προσπαθώ εδώ και καιρό να καταλάβω γιατί η τράπεζα της Ελλάδος αποφάσισε να αλλάξει το χρονικό όριο του short-selling από 3 σε 10 μέρες. Το κράτησε αυτό από τον Οκτώβρη του 2009 μέχρι τον Απρίλη του 2010. Σε αυτήν την περίοδο τα spread εκτινάχθηκαν.
    Η ισχύουσα άποψη είναι ότι ο μόνος λόγος που έγινε αυτό ήταν για να ανέβουν τόσο πολύ τα cds, έτσι ώστε η Ελλάδα να αναγκαστεί να καταφύγει στο ΔΝΤ. Ότι κάτι τέτοιο βοηθάει τους κερδοσκόπους και ΜΟΝΟ αυτούς. Είναι αυτό η (μόνη) αλήθεια; Τι άλλο μπορεί να συμβαίνει;
    Ποια η άποψή σας, ως ελεύθερος και ανεξάρτητος οικονομικός αναλυτής;
    Θυμάμαι είχε γίνει και διερώτηση στη Βουλή από τη Βάσω Παπανδρέου, έψαξα να βρω την απάντηση αλλά δε μπόρεσα.
    Ευχαριστώ.

  64. Τι πρέπει να γίνει τώρα,
    1.Τερματισμό της εσωτερικής υποτίμησης, τώρα, πριν τα 77 μέτρα και προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων (συμβάσεις ιδιωτικού τομέα).
    2.Αναπτυξιακό, σοβαρό, πρόγραμμα για επανεκκίνηση οικονομίας.
    3.Ενιαία ευρωπαϊκή λύση για χρέος και για σωτηρία τραπεζικού συστήματος, αλλά με κοινές μετοχές και νέα διοίκηση (από τον ιδιωτικό τομέα, εί δυνατόν).
    4.Κούρεμα ιδιωτικών δανείων (20-30%), ώστε να μπορεί να εξυπηρετείται από το υπάρχον μειωμένο εισόδημα.
    5.Σημαντικά χαμηλότερη φορολογία και εισφορές (εφόσον όμως έχουν παρθεί τα προηγούμενα μέτρα )
    6. Επανεξέταση από μηδενική βάση, της χρησιμότητας των κρατικών δαπανών (ποσοτική αξία και σχέση κόστους/οφέλους). Περικοπή όποιας σπατάλης ή “ύποπτων” συναλλαγών.
    7. Έλεγχος ακόμα και της κρατικής μισθοδοσίας, μείωση απο πάνω προς τα κάτω, μόνο εφόσον κριθεί απαραίτητο (πρόταση Βαρουφάκη).

    Αυτά τα 7 μέτρα, θα βοηθήσουν στην επανεκκίνηση της οικονομίας.
    Απλά και συγκεκριμένα.

  65. ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΓΙΑΝΝΗ,
    ΠΡΟ ΟΛΙΓΟΥ ΔΙΑΒΑΣΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΟΥ “ΓΙΑΤΙ ΛΕΙΠΩ”. ΘΑ ΣΧΟΛΙΑΣΩ ΜΕ ΣΥΝΤΟΜΙΑ: ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΒΑΡΑΘΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΤΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΣΟΥ, ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΣΟΥ. ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΟΥ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ, ΓΙΑΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΑΥΤΗ Η ΧΩΡΑ (ΩΣ ΑΛΛΟΣ ΚΡΟΝΟΣ..) ΤΡΩΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ- ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΑΦΩΣ ΔΙΑΠΡΕΠΟΥΝ ΠΑΝΤΑ “ΕΞΩ”. ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΟΡΓΗ (ΣΕ ΜΕΝΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟ) ΑΥΤΗ Η “ΕΛΕΩ ΚΡΙΣΗΣ” ΑΝΕΥ ΟΡΩΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ, ΕΙΤΕ ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ, ΕΙΤΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ, ΕΙΤΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΕΙ ΛΕΓΟΝΤΑΣ….
    ΟΜΩΣ, ΘΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΜΕΡΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΣΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΣΟΥ “ΕΠΙΤΕΘΗΚΕ” ΕΠΕΙΔΗ ΦΕΥΓΕΙΣ. ΓΙΑΝΝΗ, ΑΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΣΟΥ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΜΥΑΛΟ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΝΑ ΜΕΝΟΥΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΝΑ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΛΕΥΟΥΝ. ΓΙΑ ΤΙ ΚΑΛΟΙ ΟΙ “ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ”, ΑΛΛΑ Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΝΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΜΕΤΩΠΙΣΘΕΝ. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ ΟΤΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΗ ΝΑΥΑΡΧΙΔΑ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΤ’ ΑΡΧΗΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ, ΟΠΩΣ ΕΣΥ ΠΟΛΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΝΑΖΗΤΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙΣ ΚΑΙ ΖΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΥΤΟ.
    ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ ΑΝ ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΠΑΝ ΤΗ ΜΑΧΗ ΟΙ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟΙ, ΟΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ? Η ΕΛΛΑΔΑ ΘΕΛΕΙ ΜΥΑΛΑ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ Ε Δ Ω, ΟΧΙ ΑΛΛΟΥ. ΕΔΩ, ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ… ΔΙ΄ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑΣ ΔΕΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ…. ΣΚΕΨΟΥ ΤΟ

  66. Από την Ελλάδα φύγατε το ’78 για Βρετανία γιατί θα ήταν επικίνδυνο κατά τους γονείς σας όπως λέτε, να μένατε σε Ελληνικό πανεπιστήμιο για την πιθανότητα μιας δεύτερης χούντας…
    Από την Αγγλία φύγατε το ’87 για Αυστραλία δραπετεύοντας από το Θατσερισμό όπως ξεκάθαρα λέτε αλλά αποφεύγοντας και τον Ελληνικό στρατό(καλά κάνατε)
    Από την Αυστραλία φύγατε το 2000 και γυρίσατε στην Ελλάδα (του Σημιτισμού και εν μέσω του πυρετού του μεγάλου πάρτι σπατάλης) κατά ένα μέρος λόγω απέχθειας προς το πρόσωπο της κυβέρνησης Howard (που έδρασε συνωμοτικά όπως έχετε αφηγηθεί γλαφυρά για να φιμώσει εσάς και την εκπομπή σας στο SBS).
    Τώρα, λέτε ότι φεύγετε από Ελλάδα για να πάτε στις ΗΠΑ (των Obama ή Romney) και μάνα παραγωγός των CDS, CDO και των “παρατραπεζών” γιατί η άλλη επιλογή σας θα ήταν να κατέβετε στην Ελληνική πολιτική λέτε προκειμένου να αντιμετωπίσετε την “κατάρρευση” των Ελληνικών πανεπιστημίων και του “πολέμου” που γίνεται εναντίων σας για τις απόψεις σας.
    Δε σας κατακρίνω φυσικά για τις επιλογές που κάνετε προκειμένου να πορευθείτε όπως εσείς νομίζετε είναι καλύτερο με βάση τις προσωπικές σας φιλοδοξίες.

    Αλλά μη γυρίσεις καλύτερα, η μάχη θέλει πολεμιστές οχι “pop αντιστασιακούς” οπως λέει και ο φίλος πιο πάνω, έκανες πόλλες “λιποταξίες”, μάλλον όμως τώρα έκανες τη μεγαλύτερη της ζωής σου Γιάννη(με δυο Ν αυτη τη φορα)…. Έχεις σκεφτεί ποτέ οτι εισαι απλά ένας εκκεντρικός καλοπεράσακιας;;;;

  67. Μόλις διάβασα το «Γιατί λείπω»
    Και σου γράφω τα παρακάτω….

    Μάλιστα..
    Ξέρεις Γιάνη όταν σε πρώτο είδα στα ΜΜΕ, μέσα στα βίντεο του youtube, στα άρθρα στο protagon, άρχισα να καταλαβαίνω γιατί, πάντα θα θαυμάζω και θα τιμώ το ανθρώπινο είδος.
    Άρχισες μη τις αναλύσεις για την παγκόσμια κρίση μετά για την ευρωπαϊκή κρίση χρέους, και έβαλες στο τραπέζι μια άποψη που εμπερίεχε τη «ρίζα του κακού» την «πτωχοτραπεζοκρατια» (όπως την αποκαλείς). Άρχισες να μας βοηθάς να σκαφτόμαστε με μια παγκοσμιότητα με μια συνείδηση που πρέπει να αφόρα όλο τον κόσμο..
    Ξέρεις όμως, με το ζόρι κρατιέμαι να μη σου επιτεθώ(ομολογώ ότι έχω πολλά νευρά αυτή τη στιγμή). Δε μου λες ρε Γιάνη, όταν υπάρχει μια μάχη με πολλές δυσκολίες και φυσικά εσύ έχεις πληρώσει πολλές όλο αυτό το διάστημα που είσαι στην Ελλάδα.
    Τι κάνεις όμως, αποχωρείς από τη μάχη.?
    Δε κατάλαβες τι είναι εδώ(ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΣ) Γιάνη, δε μιλάμε για ένα απλό παιχνίδι, για μια κυβέρνηση που δε τα πήγε καλά, για έναν υπουργό που απέτυχε, για μια τράπεζα που χρεοκόπησε….
    Εδώ φιλέ είναι μεγάλο το «παιχνίδι» μιλάμε για μια πρωτοφανέρωτη μετατόπιση εξουσιών από τους πολιτικούς στις αγορές-τράπεζες-ΜΜΕ-επενδυτικά λόμπυ, και όταν παίζονται τέτοια συμφέροντα οι εχθροί είναι αδυσώπητοι, ανελέητοι, παλεύουν για να μη χάσουν εξουσίες..
    Δε κατάλαβες ότι έβαλες στην Ελλαδιτσα-ψοροκωστενα αυτή την ατζέντα(με δικά σου λόγια πάντα). Τι νομίζεις πως θα υπήρχε στο δημόσιο διάλογο αν δεν υπήρχες ε ???
    θα σου πω εγώ τι θα υπήρχε…. Δημοκόποι μπολσεβίκοι(όπως λέει ο Παλαμάς) θα έπαιρνα τα ινία(περισσότερο από ότι τα έχουν πάρει) παγκολοειδη(τα φάγαμε όλοι μαζί) νεοφιλελεύθεροι, οι μηχανισμοί που προωθούν την ιδέα για τους «τζίτζικες του νότου» για να μη φάνει η ευθύνη των αγορών, των τραπεζών, των οικονομικών ελίτ και το ρολό που παίζουν με τα πολιτικά ανδρείκελα που στηρίζουν…
    Δε κατάλαβες τι είναι εδώ Γιάνη, δεν είναι παρτάκι που θα μαζευτούμε και θα κάνουμε κριτική ασκώντας μια pop αντίσταση με οικολόγους, με καθηγητές, με τραγουδιστές με μπλα μπλα μπλα,,,,,….Ε! Ε! ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΓΙΑΝΗ…

    Συνέχεια..

    Δεν είμαι βέβαιος μετά από όλα αυτά που κάνεις πως είσαι «μαχητής» Γιανη( από το είδος που φτάνει «μέχρι τέλους»).Δε κατάλαβες τι είναι εδώ, το ξέρω έχεις κόρη γυναίκα, οκ ναι(μπορεί να είμαι μικρός και να μη καταλαβαίνω). Αλλά ξεχνά τα όλα αυτά. Γελά με τα απειλητικά τηλεφωνήματα(πάρε και όπλο άμα θες) Γελά με τους αθλίους που σε συκοφαντούν. Παιδαγώγησε τους ««οπαδούς»» σου, χτυπά τους εχθρούς σου… Τελείωσε η πλακά Γιανη, «να μαζευτούμε στη πλατεία» «να κάνουμε μια διαδήλωση», «να κάνουμε μια ομιλία», και να περάσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα το διάστημα που αναπνέουμε σε αυτή τη γη, να είμαστε και λίγο «αντιστασιακοί» λίγο εκκεντρικοί, λίγο αιρετικοί…
    Δε κατάλαβες τι είναι εδώ Γιανη ωραία και η Δανάη ωραία και η κόρη αλλά το να φεύγεις από τη ΜΑΧΗ και να υπεκφεύγεις με δικαιολογίες του τύπου «θα περνώ τα λεφτά του μνημονίου άμα μπω στη πολιτική» «θα χάσω την ανεξάρτητη σκέψη» λυπάμαι αλλά δε πείθομαι Γιανη.
    Είσαι πολίτικος και θα το μετανιώσεις κάποια μέρα.
    Αλλά με τα τελευταία σου «δείγματα» καλά κάνεις και δε μπαίνεις στη πολιτική, δεν είσαι από τους τύπους που μπορούν να τα χάσουν όλα σε μια νύχτα για μια μάχη..

    Υ.Γ. ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ ΦΙΛΕ ΓΙΑΝΗ, ΚΑΙ ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΟΛΑ. ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙΣ ΟΤΑΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣΗ Η ΜΑΧΗ, ΚΑΤΣΕ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ, ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΑΣΧΗΜΟ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ…..

  68. Κύριε Βαρουφάκη καλημέρα
    Χτες σας έστειλα το βιβλίο The Politics of Switzerland. Ελπίζω τα Ελληνικά Ταχυδρομεία να μην αντιμετωπίζουν λειτουργικά προβλήματα και να το λάβετε έγκαιρα. Θέλω να ελπίζω ότι θα το βρείτε τουλάχιστον ενδιαφέρον.
    Καλές γιορτές.
    Πέτρος Βουρλής

  69. Καλημέρα κε Βαρουφάκη,
    κυκλοφορεί κάποιο από τα βιβλία σας σε e-book?
    Ενδιαφέρομαι ειδικοτερα για το Κρίσης Λεξιλόγιο.
    Συγχαρητήρια για τα εξαιρετικά άρθρα σας στο Protagon.

    Με εκτίμηση
    Σπύρος Στάμου

  70. Dear professor,
    I started following you through your publications, as well as interviews, the last couple of years, when economics and finance abruptly highjacked our everyday concerns. Alas, I am not an economist, and although a doctor of philosophy. I find it difficult at times (most of the times) to comprehend at an acceptable level of satisfaction, arguments, positions proposals. (Although your contemporary glossary of crisis was of great assistance). So my request, more like a dilemma, would be if further simplification of economic theories, arguments and debates, for the lay people (I consider myself lay people when it comes to economics) would be to the benefit of both the public, but to the science of economics itself. The idea of simplification, of diluting dense theories and ideas so they can be understood to the non-educated, has received great consideration, in most sciences: physics, biology, medicine, as well as criticism. Although the risk of turning science to pseudoscience lurks in every attempt of simplification, although science is less “scientific” when deprived from its “numbers”, I still stand for the idea that simplification of science so its ideas can be accessible to the lay people, works to the benefit of science itself. I do believe that part of being a scientist is the effort to make cutting edge scientific topics understood by the lay people, whether he/she functions in an academic or industry setting. Without diminishing the effort you have put through making your ideas comprehensible to the public (your column in protagon.gr was a good place for us non-economists, and your efforts in interviews, short commentaries and documentaries greatly surpasses the efforts of any other economist in Greece), I would like to consider whether a greater effort towards this goal would “pay off”. We non-economists would welcome for example, a column, in this blog, updated regularly where your ideas would be presented in a more comprehensible way. And maybe, when it comes to economic theories, the act of simplification may actually reshape them to political ideas. But then again, I could be totally wrong, either way, I do thank you for your efforts so far. This column has been an eye opener in many ways, and a great example of internet moderation. Lastly, I would welcome with great interest, your ideas on Australia’s economic growth the last decade (or redirect me to an analysis if one already exits). I happened to study and work there for almost a decade, and it seems to me that they achieved a small economic miracle (their AUD almost equals the USD), is this so, and why?
    Most Sincerely,

    • As you say, removing the layers of superimposed complexity from economics is a political act of demystification. The difference with physics is that the latter’s complexity helps the physicist approach Nature’s secrets. For the economist it is the opposite: complexity distances her/him from really existing capitalism.

      As for Australia, we need no complex theory of its good performance. Two things have contributed to its relative affluence: First, a tight system of bank regulation (that did not allow their banks to ‘go crazy’, unlike those of the US, the UK and the EU) and, more importantly, China. For it is China’s increasing determination to purchase every rock, every mineral, all agricultural output and most of Australia’s real estate that explains the ‘miracle’.

  71. Αυτή η παράνοια των ισραηλινών δεν έχει όρια έχουν περάσει στη «λογική» που λέει «Μας έσφαζαν 800χρονια, τώρα θα δείξουμε ποσό ακριβό είναι το εβραϊκό αίμα και τι παθαίνουν οι «εχθροί» μας» Έλεος έτσι όπως πάνε δε θα έχουν ούτε ένα φίλο….. (Ηρωική έξοδος πάντως)

    Γιάνη να σε ρωτήσω κάτι ακόμα, το ευρωομόλογο είναι ένα «τεράστιο βήμα» (αν συγκέντρωση το χρέος στο «κέντρο») δηλαδή μας κάνει ένα είδος ΗΠΑ, παραχωρώντας όχι μέρος της εθνικής κυριαρχίας(που είμαι υπέρ), αλλά ουσιαστικά μας διασυνδέει-δένει, όλους μαζί.. Πιστεύεις ότι το ευρωομόλογο πρέπει να είναι μόνιμο και όχι προσωρινό
    μέχρι να πέσουν τα χρέη όλων μας κάτω από το 60%.??
    Ξέρεις γιατί σε ρωτάω, θέλω να μάθω γιατί οι ευρωπαϊκές- οικονομικές ελίτ είναι υπέρ μιας τέτοιας λύσης, δηλαδή η μονή «υποψία» που έχω μου καρφώνεται στο μυαλό γιατί όλο το κεφαλαίο θέλει το ευρωομόλογο και την περαιτέρω ομοσπονδιωση.
    Δηλαδή επειδή προσπαθώ να σκέφτομαι διαφορετικά, βλέπω ότι όλα τα μεγάλα ΜΜΕ, οι ιθύνοντες, οι ελίτ, κτλ είναι υπέρ χωρίς «δεύτερη σκέψη». Όλο αυτό δε σε βάζει σε κάποιες σκέψεις.? Θέλω να πω δηλαδή μήπως έγινε «βάρος» για το διεθνές κεφαλαίο-αγορές, εκτός από το κοινωνικό κράτος και το έθνος-κράτος.?????

    Υ.Γ. Φαντάζεσαι να την «πατήσουμε» τόσο άσχημα, γιατί και εγώ ευρωπαϊστής είμαι αλλά όχι να γίνουμε πρώτα «Αμερικανοί και μετά Νεοϋορκέζοι»(δες την ταινία του Σκοτσέζε και θα καταλάβεις τι ιστορία έχει η Νέα Υόρκη) .Δε μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.(και δε το θέλω κιόλας)
    Υπάρχουν σαφή όρια ακόμα και για τους φεντεραλιστές(ο πάγκαλος κάνει πως δε το ξέρει) αλλά η ομοσπονδιωση έχει όρια αυτό δεν αλλάξει. ΕΣΥ ΤΙ ΛΕΣ…?

  72. Γιάννη έχω μια απορία για έκοψαν την εκπομπή σου το 2005 στην Αυστραλία, και μάλιστα με αυτό τον τρόπο(περνώντας νομό από τη βουλή)……..???

  73. Κύριε Βαρουφάκη γεια σας
    Παρακολούθησα την παρουσίαση του βιβλίου του κ. Overtveldt την Δευτέρα που μας πέρασε. Για εμένα προσωπικά είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
    Νομίζω ότι ως κοινό αμελήσαμε να τον ρωτήσουμε γιατί θεωρεί ότι η έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ θα ήταν κάτι συνολικά καλύτερο από την παραμονή μας σε αυτό.
    Μπορεί βέβαια να ειπώθηκε και να μην το άκουσα. Έχω μαγνητοφωνήσει την παρουσίαση και έτσι με την πρώτη ευκαιρία θα την ακούσω ξανά.
    Θα ήθελα να κάνω ένα μικρό σχόλιο στο δικό σας σχόλιο σχετικά με την περίπτωση της Ισλανδίας.
    Εάν – και πάλι – θυμάμαι καλά, είπατε ότι η περίπτωση της Ισλανδίας δεν μοιάζει με την περίπτωση της Ελλάδας. Συμφωνώ απόλυτα, αλλά, με όλο τον σεβασμό που τρέφω στην δουλειά σας και σε εσάς προσωπικά θα ήθελα να τονίσω κάτι το οποίο θεωρώ σημείο κλειδί. Νομίζω ότι το πραγματικά σημαντικό δεν είναι εάν οι περιπτώσεις της Ισλανδίας και της Ελλάδος μοιάζουν πολύ, λίγο ή και καθόλου. Επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω κάτι από την δική μου επιστήμη. Υπάρχει στην Ηλεκτρολογία, την Ηλεκτρονική, τον Αυτόματο Έλεγχο αλλά και σε σχεδόν σε όλους τους ιδιαίτερους κλάδους της Ηλεκτρολογίας και ονομάζεται με δυο λόγια συνάρτηση μεταφοράς ενός συστήματος. Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα ηλεκτρονικό δικτύωμα. Δηλαδή ένα κύκλωμα το οποίο περιλαμβάνει ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά στοιχεία διασυνδεδεμένα με έναν τρόπο τέτοιο, ώστε μια συγκεκριμένη είσοδος σε ένα σημείο του κυκλώματος, να μας δίνει μια επίσης συγκεκριμένη έξοδο, σε ένα άλλο σημείο του ίδιου κυκλώματος. Πολύ απλά θα λέγαμε ότι η σχέση μεταξύ της εξόδου και της εισόδου ονομάζεται συνάρτηση μεταφοράς. Να το πω απλά, έχουμε ένα ‘κουτάκι’, στην είσοδο του οποίου, εάν εφαρμόσουμε μια τάση 1 volt, αυτό, στην έξοδο του, θα μας δώσει μια άλλη τάση 2 volt. Όσο λοιπόν αφορά το βολτάζ η συνάρτηση μεταφοράς του παραπάνω απλού συστήματος είναι πολύ απλά 2. Γιατί , είσοδος * 2 = έξοδος. Αυτό είναι ένα πολύ απλό ‘κουτάκι’ – σύστημα. Υπάρχουν βέβαια συστήματα πολύ υψηλής πολυπλοκότητας τα οποία δέχονται επίσης πολύπλοκες εισόδους για να μας δώσουν λιγότερο ή περισσότερο πολύπλοκες εξόδους. Ένα ‘κουτάκι’ είναι η είσοδος μας, αυτή οδηγείται στο σύστημα μας και τέλος σε ένα άλλο κουτάκι έχουμε την έξοδο του συστήματος. Καταλαβαίνω ότι σε τόσο πολύπλοκα, δυναμικά, μη γραμμικά, πιθανόν και στοχαστικά συστήματα όπως είναι και τα οικονομικά μοντέλα η περιγραφή δεν μοιάζει τόσο με ‘κουτάκι’- είσοδος -> σύστημα -> ‘κουτάκι’ έξοδος αλλά μάλλον σαν ‘συννεφάκι’- είσοδος -> ‘συννεφάκι’ σύστημα -> ‘συννεφάκι’- έξοδος. Παρόλα αυτά υπάρχει το σύστημα μέσω του οποίου από μία κάποια είσοδο καταλήγουμε σε μία κάποια έξοδο. Αυτό νομίζω χάνουμε με το παράδειγμα της Ισλανδίας. Το σημαντικό δεν είναι η είσοδος και άρα, ούτε και η έξοδος. Το σημαντικό είναι το σύστημα και ότι εμείς ακολουθούμε ένα ριζικά διαφορετικό σύστημα από αυτό το οποίο ακολούθησαν οι Ισλανδοί. Τι εννοώ. Το σημαντικό και η ειδοποιός διαφορά μεταξύ της Δημοκρατικής Ισλανδίας και της συγκαλυμμένης κοινοβουλευτικής ολιγαρχίας στην Ελλάδα είναι ότι στην μία περίπτωση οι άνθρωποι αυτοί αποφάσισαν ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ (μέσω του δημοψηφίσματος) ποιο θέλουν να είναι το μέλλον τους ενώ στην δική μας περίπτωση αποφάσισε ένας ‘ιδιαίτερης’ νοημοσύνης πρωθυπουργός – φεουδάρχης αντί για όλους εμάς. Κύριε Βαρουφάκη, αυτό νομίζω ότι πρέπει να τονίσουμε με όσο αέρα έχουμε στα πνευμόνια μας. Το σημαντικότερο δεν είναι η είσοδος (οι αρχικές συνθήκες) αλλά ούτε και η έξοδος (το αποτέλεσμα). Το σημαντικό είναι το ίδιο το σύστημα. Ήμουν από την πρώτη στιγμή ριζικά αντίθετος με το πρώτο μνημόνιο. Εάν ήμασταν μία Δημοκρατία, για κάτι τόσο σημαντικό θα έπρεπε να πάμε χωρίς καμιά δεύτερη σκέψη σε δημοψήφισμα. Θεωρώ ότι το πιθανότερο είναι, ο Ελληνικός λαός, να ψήφιζε ναι στο μνημόνιο. Θα το δεχόμουν, παρά το γεγονός ότι θα ήξερα ότι το μνημόνιο δεν θα φέρει τίποτα άλλο από ακόμα περισσότερα προβλήματα. Θα ήταν όμως και ένα μεγάλο οικονομικό και πολιτικό μάθημα για όλους εμάς, οι οποίοι θα είχαμε ψηφίσει ναι στο μνημόνιο ή δεν θα είχαμε καταφέρει να πείσουμε τους συμπολίτες μας να ψηφίσουν όχι. Το δεύτερο μνημόνιο δεν θα ‘περνούσε’ εύκολα, και αυτό το οποίο φωνάζετε όλο αυτό το καιρό (στάση πληρωμών μέσα στο ευρώ) θα έμπαινε επιτέλους – πιθανότατα – σε λειτουργία. Κύριε Βαρουφάκη, σας παρακαλώ σκεφτείτε το. Μήπως θα έπρεπε πιο συχνά να ‘ρίχνετε’ στην οθόνη του laptop σας , και μέσω αυτού και στις δικές μας οθόνες, την ριζοσπαστική λέξη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και μοιραία την ακόμα πιο επικίνδυνη και ριζοσπαστική λέξη ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ.
    Θα εκτιμούσα ιδιαίτερα το οποιοδήποτε σχόλιο σας.
    Κάτι τελευταίο. Πείτε μου παρακαλώ με ποιο τρόπο μπορώ να σας στείλω το παρακάτω βιβλίο. Όταν το λάβετε σας εκλιπαρώ να το διαβάσετε. Εάν δεν σας φανεί τουλάχιστον ενδιαφέρον στείλτε το μου πίσω και σε ένδειξη μετάνοιας για τον χαμένο σας χρόνο σας υπόσχομαι ότι θα το… καταπιώ, μέχρι την τελευταία σελίδα του. Το υπόσχομαι. Όμως θα σας παρακαλούσα ιδιαίτερα να το διαβάσετε. Πείτε μου πως μπορώ να σας το στείλω. Θα είναι για εμένα ένα ελάχιστο αντί-δωρο προς εσάς, για όλη αυτή την – ομολογουμένως τιτάνια, θυμάμαι βίντεο από τις ανά τον κόσμο περιοδείες σας που φαινόσασταν πραγματικά εξουθενωμένος – προσπάθεια σας να μας βοηθήσετε να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε ορθότερα την οικονομία.

    http://www.amazon.co.uk/The-Politics-Switzerland-Continuity-Consensus/dp/0521606314/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1331655701&sr=8-1

    Με εκτίμηση Βουρλής Πέτρος

    • Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας, για την συστημική μορφή του προβλήματος και το γεγονός ότι το δημοκρατικό έλλειμμα στην λήψη αποφάσεων έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην σημερινή αγκύλωση. (Η διεύθυνση μου είναι Χατζηχρήστου 4, Αθήνα 11742 – μόνο που απο την Δευτέρα θα είμαι στις ΗΠΑ. Θα επιστρέψω για την εβδομάδα του Πάσχα)

  74. If you ever put a plan to do this, do me the honor of allowing me to be the first to donate.
    Good luck and keep giving us a reason to smile!

  75. Κύριε Βαρουφάκη ένα ερώτημα που απασχολεί τους πολίτες είναι αν σε περίπτωση χρεωκοπίας (είτε εντός είτε εκτός ευρώ) οι καταθέσεις μας κινδυνεύουν.

  76. Independence is a luxury afforded only by those who have not committed. But you HAVE committed, Γιάνη.
    Every week I receive links to your videos from people as far away as Canada or South America (and I live in China!). Whenever I talk to friends & family at home your name always comes into the conversation. You speak in the hearts and minds of many Greeks, and although your message is sometimes a little too wrapped-up in esoteric musings, your demeanour inspires a nation previously accustomed to embarrassing, immature, performances by their public figures.

    The objective is not to have been right: “Toυς τα’λεγα εγώ αλλά κανένας δεν με άκουγε!”. Nor is it to become a professional politician.
    The objective is to create a CURRENT OF OPINION which in turn will influence outcomes.
    Spasmodic speeches here and there will not do the job of creating a current of opinion, besides, as you quite rightly have said many a time, the solution is not in Greece but in Europe. It is all Europeans that need to be convinced.
    If you chose to take this burden upon you, the financing will come and it will be from small donations of many people, so no commitment to any one “powerful” group (…but a much more serious commitment to a nation!).

    In my humble view, there is no question that you CAN do this. The key questions are:
    a) Do you WANT to do it?
    b) Do you have around you a small group of people who you can rely upon to help you ORGANISE it?

    Sorry for the rather forceful comments. I do not mean to assume more familiarity than you have allowed us through this blog, and every person choses his/her own involvement in the commons.
    It just happens that I also are one of those who have been inspired by your activities in the political sphere and I would hate to see this go to nothing…

    With Respect.

  77. Kurie Varoufaki kalispera

    Ti gnwmi exete gia tis apokratikopoihseis twn ELPE aki DEPA? Profanws kai itan apo tis etairies pou tha proselkuan to megalutero endiaferon apo tous ependutes. Kai opws apodeixtike oi endiaferomenoi einai polloi. Poia i gnwmi sas?

    * Ypothetw gnwrizete idi pws ola ta esoda apo tis apokratikopoihseis xrisimopoiountai upoxrwtika gia ti meiwsi tou xreous upoxrewtika kai oxi gia anaptuksi.

    *signwmi gia ta Greeklish.

    http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=112829568 http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=112826749
    Type of Event: Academic conference
    Institution/Company:

  78. Dear Yanis,

    Have you thought of doing a series of lectures around European cities along the lines of Al Gore’s “An Inconvenient Truth”?

    Looking back now it is clear that Gore, after hundreds of speeches around the world followed by the launch of a professionally made documentary, coming at just the right time, succeeded in providing clarity on the issues and pushed an “almost ready” global consciousness into a critical mass of opinion supporting the climate change agenda.

    I have a feeling that Europe is in a similar state prior to Gore’s initiative: having sufficient seeds of doubt to accept change, coupled with lack of a clear vision defining the problem and providing solutions, it is now a fertile grownd for all sorts of possibilities, good or bad.

    It will not be easy, but it is necessary that somebody articulates Europe’s status and potential future, otherwise this cumbersome ocean-liner we call home can go either way: move forward to the future or, like the Titanic, sink rapidly at just the moment of apparent glory.

    ‘Αγις Λυμπεράκης

    • In a sense, I have been doing this – only without the funding and organisation of Gore. If you look at my recent itinerary, you will see what I mean. To make it more professional, I would need support that is currently missing. But then again, if I had it perhaps I would not have the degree of independence I now enjoy!

    • This was more or less the basic idea of our Modest Proposal: unifying part of each member state’s debt in a manner that reduces aggregate debt and creates greater common-wealth in which all have a share.

    • Thank you sir for the reply,

      I wish you good luck, in that case, seeing as I can’t think up a preferable outcome, though admittedly uneducated on the matter. For your perusal, I also include a chat with the most authoritative ‘Austrian Economist’ on Earth (a German, naturally). From what I gather you probably will disagree with him, but then again perhaps that’s why you’ll consider listening.

      A chat with the German
      http://tinyurl.com/7wlrzwp

      A New Legal Order

      Sincerely Alister

  79. Κύριε Βαρουφάκη,
    αυτόν τον καιρό που οι αναλύσεις εκ του προχείρου περισσεύουν, τα δικά σας κείμενα είναι τα μόνα που αντέχω να διαβάζω.
    Ωστόσο, με κίνδυνο να βρεθώ εκτός θέματος (και συγχωρήστε με γι’ αυτό), θα ήθελα να ομολογήσω ότι μου έκανε εντύπωση η απόδοσή σας στα ελληνικά του

    “Thou art weighed in the balance and found wanting.”
    ως
    «Βρεθήκατε στην κόψη του ξυραφιού και πιαστήκατε ανίκανες!».

    Σίγουρα τα αγγλικά σας (και η παιδεία σας) είναι ανώτερα από τα δικά μου, επομένως είναι πολύ πιθανό να έχετε υπόψη ότι πρόκειται για μέρος του γνωστού “writing on the wall” που είδε ο βασιλιάς των Βαβυλωνίων Βαλτάσαρ να γράφεται από ανθρώπινο χέρι (περίπου σαν το “Thing” της Οικογένειας Άνταμς) το βράδι που έχασε τη ζωή του (και το βασίλειό του), όπως αναφέρεται στο Βιβλίο του Δανιήλ.

    Μια καλύτερη, και πιο ποιητική κατά τη γνώμη μου, απόδοση θα ήταν το

    “Zυγιστήκατε στην πλάστιγγα και βρεθήκατε λειψές”.

    Ευχαριστώ για το χρόνο σας.

    • Προσπάθησα ως ταπεινός μεταφραστής να αποδώσω την ιδέα within his own context (άντε μετάφρασέ το αυτό). Η δική σας μετάφραση είναι καλύτερη!

  80. κ. Βαρουφάκη, διαβάζω εδώ και καιρό με προσοχή τα κείμενά σας. Αν έχω καταλάβει καλά ως ένα προαπαιτούμενο μέτρο για την επιβίωση της ευρωζώνης προτείνετε την ανακύκλωση μέρους των εμπορικών πλεονασμάτων από τις πλεονασματικές χώρες προς τις ελλειματικές. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, ο μηχανισμός αυτός δεν υπάρχει ήδη; Τα πακέτα στήριξης προς τις φτωχές περιφέρειες (πακέτα Ντελόρ, ΕΣΠΑ κλπ.) δεν υποτίθεται ότι εξυπηρετούν αυτή ακριβώς την ανακύκλωση των πλεονασμάτων;

    • Ναι αλλά αποτελούν μόνο το 1% του ΑΕΠ της ΕΕ και περνούν μέσα από το διεφθαρμένο κράτος μας. Η πρότασή μας είναι το επίπεδο των επενδύσεων να ανέλθει στο 8% και να μην περνούν μέσα από τις εθνικές κυβερνήσεις αλλά να τα διαχειρίζεται άμεσα η ΕΤΕπ.

  81. Καλησπέρα σας κ. Βαρουφάκη, είμαι αγρότης και μου δίνετε η εναλλακτική να εγκαταστήσω φωτοβολταϊκό πάρκο στο αγρόκτημα μου . Πρόσφατα εγκρίθηκε δάνειο από την ΑΤΕ leasing 250.000 ευρώ για να προχωρήσω σε αυτή την επένδυση. Πριν όμως δεχτώ την ευκαιρία που μου προσφέρετε θα ήθελα να μου επιλυθούν κάποιες απορίες.Σε περίπτωση χρεοκοπίας της χώρας μας γνωρίζετε ποιες θα είναι οι επιπτώσεις αυτής της επένδυσης ; Για παράδειγμα θα ισχύει η σύμβαση που θα έχω υπογράψει με τη ΔΕΗ ή θα αλλάξουν οι όροι και θα βρεθώ σε μια δύσκολη κατάσταση υπερχρεωμένος; Η γνώμη σας θα μου φανεί ιδιαιτέρως χρήσιμη μιας και εκτιμώ την άποψη σας και επιπλέον με αυτή την υπάρχουσα αβεβαιότητα στις μέρες δεν γνωρίζω που αλλού να απευθυνθώ.

    • Τίποτα δεν είναι δεδομένο. Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι πως χρεοκοπία του δημοσίου δεν σας αφορά. Σας αφορά μια πιθανή έξοδος από το ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση δεν ξέρουμε αν θα υπάρξει καν ΑΤΕ και ποιος θα κληρονομήσει τα δάνεια που έχει δώσει. Πάντως όποιος και να είναι, δεν θα τα πάρει σε ευρώ μετά μια μετάβαση σε δρχ. Καλή επιτυχία και καλό κουράγιο.

  82. Hi there mister Y,

    Could you plug this great documentary of the “Aftermath Project” on your blog?

    Also found at youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RjJaheN_S20

    Or in Full online: http://www.aftermathproject.com/Aftermath-of-a-crisis

    The Aftermath Project provides a social and cultural analysis of the crisis, to add to the prevailing economic and financial arguments. It develops the idea that the crisis was the result of of the same sources that led to the rise of global financial capitalism (deregulation of financial markets, greed, consumerism). These root causes have not been tackled and saving the banks with public money has induced a budget crisis in most countries ultimately leading to a shrinking welfare state and a social crisis. As a result of growing insecurity and fear, people are reacting both with anger and with alternative projects of hope. The Aftermath Project provides a closer look at the social consequences of the crisis and wants to open up a space for dialogue and debate on life beyond the crisis. The interviews and documentaries on this website are not about what happened after the crisis, but about the new economic and social landscape that is emerging from the ruins of global informational capitalism (not capitalism per se, but a particular form of capitalism) after its self-destruction. This is what we call Aftermath, not the end of the crisis, but the beginning of new forms of economy and culture that muddled through the crisis. This aftermath is being made of attempts to preserve financial capitalism under a new, more exclusionary form. It is also made of the desperate reactions of people left to their own devices. But it is also constructed by people, in different cultures, that seize the moment to reinvent their lives in ways that are both more rewarding and more sustainable.

    http://www.aftermathproject.com/Aftermath-of-a-crisis

    Thanks in advance, Mr W (www.mrwonkish.nl)

  83. Κύριε Βαρουφάκη γεια σας,
    έψαξα στο Internet για να βρω το βιβλίο σας “Foundations of Economics: A beginner’s companion” και το βρήκα σε μια μάλλον εξωφρενική τιμή. Μήπως υπάρχει κάποια δυνατότητα να το προμηθευτεί κανείς σε πιο λογική τιμή;

    Ευχαριστώ

    Νίκος Τούμπανος

    • Δυστυχώς όχι. Να φανταστείς ότι έχω ένα μόνο αντίτυπο, θέλω να αγοράσω κι άλλο ένα να υπάρχει και μου φαίνεται πανάκριβο…

  84. Yanis,

    Have you completed your four part series on complexity? I can’t find it on the website. I have enjoyed parts A and B and was looking forward to the remaining ones.

  85. Καλημέρα κύριε Βαρουφάκη,

    Είμαι καιρό θαυμαστής σας και είμαι φοιτητής του ΟΠΑ. Διαβάζοντας το χθεσινό σας άρθρο στο site σας για το Plan A αισθάνθηκα την επιτακτική ανάγκη να μοιράστω τις σκέψεις μου μαζί σας σχετικά με μια εσωτερική ανακύκλωση πλεονάσματος που μπορεί να κάνει η Ελλάδα αν αλλάξει τη δομή της.
    Θα σας παρακαλούσα να με ενημερώσετε αν δέχεσε να σας στείλω ένα αρχείο με το σχέδιο μιας και καταλαβαίνω την έλλειψη χρόνου σας και φυσικά σε ποια διεύθυνση

    Σας ευχαριστώ,

  86. Dear Mr. Varoufakis,

    Metal fetishes are absurd, you said at Columbia Uni, and I’m not particularly inclined to disagree with you. But then again, so is “modern money” – bits of coloured paper. Neither forms of money are in and of themselves productive, and as far as I can tell the reasons this doesn’t matter is because money is first and foremost a widely accepted means of exchange. But in any case, my point’s to ask you about the following essay, which seems to upend your worldview whilst dodging the gold requirement — your thoughts would be greatly appreciated. The author of said article is a German, former DB banker.

    Sincerely Yours Alister

    http://papermoneycollapse.com/2011/06/bitcoin-gold-and-the-demise-of-fiat-money/

  87. Dear Mr. Varoufakis,

    I was wondering if you could comment on the pension issue that seems to come up over and over again in the Western media? Several (left-leaning) commentaries I have read have stated that Greek pensions are quite low compared to other EU countries and state spending on them as a percent of GDP is in line with Germany and France’s. Nevertheless, I keep seeing/hearing stories about a net replacement rate of 110 percent for median wage earners (and, indeed, OECD figures echo this: http://www.oecd.org/dataoecd/33/20/47272439.pdf , although their numbers only go back to 2008). Even assuming that it is 110 percent, wages are well below the EU average, so imagine 110 percent would still be below the pension benefits of EU states where it is only 50 or 60 percent. In any event, could you help us non-Greeks understand this? Thanks in advance.

    • By Greek law, the maximum replacement rate is 70%. The figure of 110% that you mention concerns the median retiree’s net (as opposed to gross) replacement rate. This is what happens: A very large number of workers fade out of the labour market before they reach retirement age (at 65). So, by the time they get a pension, they qualify for the minimum pension that kicks in when income falls to catastrophically low levels (around 400 euros). Thus, in net terms, when they retire they may receive 4 times their final salary (i.e. 400 euros as opposed to 100 per month). This raises the net rate of the median retiree to 110%. Lastly, let me say that all studies on Greek poverty show that the social group most likely to fall in poverty’s embrace are the pensioners…

  88. Dear Professor,

    I recently published on my blog my idea for how the euro crisis can be solved and I would be very happy to get your feedback on it.

    In short, my proposal calls for the Eurosystem to restructure its operations in order to ensure that international transactions of eurozone countries do not have an impact on their money supply. This can become possible by the National Central Banks using a combination of policy instruments to simultaneously (de)monetize the intra-eurozone TARGET2 claims in the surplus and deficit countries as they arise. The proposal bases its strength on the primary objective of the Eurosystem to maintain price stability in the eurozone. In my posts I also make a comparison with the “Modest proposal” which has in a number of ways been an influence to my idea.

    You can find my proposal in
    http://twominutestomeltdown.wordpress.com/2011/12/25/a-simple-proposal/
    and a further explanation of it in
    http://twominutestomeltdown.wordpress.com/2012/01/19/a-simple-proposal-explained/

    Note: I would really not like to put a link to my blog on your blog, so please don’t feel obliged to publish my comment. What I am actually interested in is your feedback.

    I wish you good luck in all your efforts.

    2mtm

  89. Hi Yannis.

    I’m currently reading Paul Sweezy’s Stagnation and Financialization and I find it fascinating. I was wondering if there are any books which add political reasons in addition to economic ones to explain the phenomenon described by Sweezy. I am interested in other words in the political economy of stagnation and financialization. It would be great if you could recommend me a book on this, if there is one that is.

    Thanks very much

    Stelios Papadopoulos

    • For the original treatise, see Rudolf Hilferding’s Finance Capital (http://www.marxists.org/archive/hilferding/index.htm). For more easy on the eye recent books (which touch upon stagnation and financialisation) try Steve Keen (Debunking Economics) and James Galbraith (Predator State). You may also be interested in David Laibman’s recent Political Economy after Economics). [Proceeding’s you, it is hard to improve upon Sweezy on these issues.]

  90. Excellent book Yanis! I much appreciate the historical context that you provide for the development of your arguments.
    I have just watched a superb series of documentaries (http://www.moneyasdebt.net/) stressing the importance of fractional reserve banking in the creation of the present crisis. How comes you do not mention this banking practice in your book? What are your views on it?
    Cheers

  91. Κύριε Βαρουφάκη καλημέρα,

    επικοινωνώ μαζί σας για να σας στείλω μια πρόταση που προσπαθώ να θέσω σε δημόσια συζήτηση, αλλά προς το παρόν δεν έχω δει αντιδράσεις, έστω ότι διαβάστηκε.
    Η πρόταση :”κατάργηση των χαρτονομισμάτων”. (όχι του χρήματος!)
    Θα την βρείτε στο http://gobanknoteless.wordpress.com, συνοπτικά και αναλυτικά, Ελληνικά και Αγγλικά.
    Έχει σταλεί στον Πρωθυπουργό, στους Βουλευτές, σε εφημερίδες, κανάλια κλπ και δημοσιεύτηκε στην Ελευθερία Λάρισας στις 18/12 και χθές την έστειλα και στο Protagon.
    Πιστεύω ότι αν την διαβάσετε θα σας προβληματίσει μήπως μπορεί όντως να αποτελέσει την λύση στα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας και της Ευρώπης.
    Θα χαρώ αν επικοινωνήσετε μαζί μου για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

    Ευχαριστώ. Καλές Γιορτές.

    Γιώργος Οικονομίδης
    gobanknoteless@gmail.com
    τηλ. 6979006928

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s