
 
 
 

 

 
 
 
 

Factsheet – Companies: victims or culprits 
 

 
July 2013 

This Factsheet does not bind the Court and is not exhaustive 
 

Companies: victims or culprits 
 

A. Companies as victims 

Companies’ property affected by legislative changes 

Stran Greek Refineries and Stratis Andreadis v. Greece 
9 December 1994 
Under a 1972 contract concluded with the Greek State, which at the time (between 1967 
and 1974) was governed by a military junta, the company (Stran) undertook to 
construct a crude oil refinery near Athens. The project stagnated as the State did not 
fulfil its undertaking and, once democracy was restored in the country, the Government, 
relying on a 1975 law, invited Stran to agree to terminate the 1972 contract as it was 
damaging for the national economy. Stran had already incurred certain expenses and 
sued the State for compensation. Neither the 1979 judgment of the first instance court 
nor an arbitration award of 1984, both finding in Stran’s favour, were honoured by the 
State. In April 1990, the Greek courts annulled the arbitration award, referring to a new 
law, adopted in May 1987, which covered the renegotiation of oil concessions. Stran 
complained that the adoption and application of the 1987 law had the effect of depriving 
it of its property rights, in particular in respect of the debt recognised in their favour by 
the first instance court and the arbitration award. 
The Court found a violation of Article 1 of Protocol No 1 (protection of property) to 
the Convention. It held in particular that the State had been obliged to pay the 
applicants the sum awarded by the arbitration award. Instead of paying, by adopting a 
law on the basis of which the arbitration clause could be declared void and the 
arbitration award annulled, the legislature had upset, to the detriment of the company 
Stran, the balance that had to be struck between the protection of the right to property 
and the requirements of public interest. 

Oklešen and Pokopališko Pogrebne Storitve Leopold Oklešen S.P. v. Slovenia 
30 November 2010 
The applicant company, which held a valid license for the provision of funerals and 
landscaping since 1995, complained that, as a result of a municipal decree adopted in 
2000, it could no longer carry out its business given that another – municipal - 
enterprise was entrusted with the sole provision of those services in the municipality. 
The Court found that there had been no violation of the company’s property rights. 
It held that the local authorities’ decision to designate a municipal company as the sole 
provider of funeral services fell within their discretion and was in accordance with the 
applicable national legislation. In addition, the applicant company had been aware, 
throughout the period it had been providing funeral services, that that had only been a 
temporary arrangement, pending the implementation of the national legislation which 
required the municipality to regulate funeral provision as public utility. 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57913
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-101988


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
Confiscation of companies’ property 

Sud Fondi Srl and Others v. Italy 
20 January 2009 
The applicants, Sud Fondi s.r.l, Mabar s.r.l and Iema s.r.l, are three Italian companies 
with head offices in Bari (Italy), where they own land and buildings. The applicant 
companies complained that their property had been illegally confiscated. 
In the principal judgment of 20 January 2009, the Court had found that the applicants’ 
assets had been confiscated in an arbitrary manner, in violation of both Article 7 (no 
punishment without law) and Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property). 
The Court awarded the following sums for pecuniary damage in its just satisfaction 
judgment on 10 May 2012: 37,000,000 euros (EUR) to Sud Fondi s.r.l., EUR 9,500,000 
to Mabar s.r.l. and EUR 2,500,000 to Iema s.r.l. 

Trademark dispute between companies 

Anheuser-Busch Inc. v. Portugal 
11 January 2007 
The applicant is an American company which produces and sells “Budweiser” beer in a 
number of countries around the world - in the United States at least since 1876, and in 
Europe since the 1980s. It entered into lengthy disputes over the “Budweiser” name with 
a Czech company called Budejovicky Budvar which claimed it had been selling beer 
under that name since 1265. In the context of their dispute in Portugal, in June 1995 the 
Portuguese authorities registered the “Budweiser” trademark in the applicant company’s 
name and cancelled the registration of that trademark in the name of Budejovicky 
Budvar, which - the latter claimed - it had registered in 1968. However, the Portuguese 
Supreme Court ultimately found in favour of the Czech company, concluding that the 
appellation of origin “Ceskobudejovicky Budvar”, which had later become known as 
“Budweiser”, was protected by a 1986 Bilateral Agreement between Portugal and the 
Czech Republic on the protection of appellations of origin. The applicant company 
complained before the Court that it had been deprived of its possession as a result of the 
application of a bilateral treaty that had come into force after it had filed its application 
to register the trademark. 
The Court held that while Article 1 of Protocol No 1 (protection of property) was 
applicable to intellectual property, the applicant company had contested the way in 
which the national courts had applied domestic law, and not the retrospective application 
of a law which had deprived them of a pre-existing possession. It had not been 
established that the applicant company had a right of priority in respect of the 
“Budweiser” mark when the 1986 Bilateral Agreement had come into force, and the only 
effective registration of the trademark at that time had been that of the appellation of 
origin registered under Budejovicky Budvar’s name. In the absence of any arbitrariness 
by the Portuguese Supreme Court when deciding the case, the Court found that the 
applicant company had been given full opportunity to present its position at the national 
level and that it had done so. Consequently, there had been no violation of Article 1 
of Protocol No 1. 

Publishing companies 

Sanctions for defamation 
Verlagsgruppe News GmbH v. Austria (no. 1 and no. 2) 
14 December 2006 
The applicant company owns and publishes a weekly Austrian magazine called News. In 
the first case, the company was found guilty of defaming a politician and, in the second 

2 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-1732
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-1891266-1986242
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-1866948-1973266


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
case, the Austrian courts prohibited it from publishing any photograph of the managing 
director of a well-known pistols company in connection with reports on pending tax 
evasion proceedings against him. 
Violation of Article 10 (freedom of expression): The Court held that the Austrian 
courts had restricted the applicant company’s freedom of expression relying on reasons 
which could not be regarded as relevant or sufficient, contrary to the Convention 
requirements. 

Hachette Filipacchi Associés v. France  
14 June 2007 
The case concerned an order made against the applicant publishing company, Hachette 
Filipacchi Associés, on account of the publication in the weekly magazine Paris-Match of 
a photograph of the dead body of the Prefect of Corsica, Claude Erignac, just after he 
was murdered in Ajaccio in February 1998. The French courts granted the injunction 
sought by the widow and children of Prefect Erignac, who complained that the 
publication of the photograph of the bloodied and mutilated body of their husband and 
father was not information which could possibly be useful to the public but was prompted 
purely by commercial considerations and constituted a particularly intolerable 
infringement of their right to respect for their private life. 
No violation of Article 10 (freedom of expression): The Court considered that the 
distress of Mr Erignac’s close relatives should have led journalists to exercise prudence 
and caution, given that he had died in violent circumstances which were traumatic for his 
family, who had explicitly opposed publication of the photograph. The result of the 
publication, in a magazine with a very high circulation, had been to heighten the trauma 
felt by the victim’s close relatives in the aftermath of the murder. Finally, the Court held 
that the obligation for the applicant company to publish a statement informing readers 
that Mrs Erignac and her children had found the photograph “deeply distressing” had not 
had a dissuasive effect on the exercise of the freedom of the press.  

Times Newspapers Ltd v. the United Kingdom (nos. 1 & 2) 
10 March 2009 
The Times Newspapers Ltd complained that the UK Internet publication rule exposed 
them to ceaseless liability for libel (i.e. each time an article is accessed in electronic 
archives, a new cause of action in defamation arises) following the publication of two 
articles, in September and October 1999, reporting on a massive money-laundering 
scheme carried out by an alleged Russian mafia boss. Both articles were uploaded onto 
The Times website on the same day as they were published in the paper version of the 
newspaper. During the subsequent libel proceedings against the applicant company, it 
was required to add a notice to both articles in the Internet archive announcing that they 
were subject to libel litigation and were not to be reproduced or relied on without 
reference to Times Newspapers Legal Department. 
No violation of Article 10: The Court noted that the domestic courts had not 
suggested that the articles be removed from the archive altogether. Accordingly, the 
Court did not consider that the requirement to publish an appropriate qualification to the 
Internet version of the articles constituted a disproportionate interference with the right 
to freedom of expression. 

Mosley v. the United Kingdom 
10 May 2011 
The case concerned the publication of articles, images and video footage in the News of 
the World newspaper and on its website which disclosed details of Max Mosley’s sexual 
activities. Mr Mosley complained about the authorities’ failure to impose a legal duty on 
the newspaper to notify him in advance of further publication of the material so that he 
could seek an interim injunction 
No violation of Article 8 (right to respect for private and family life): The Court held in 
particular that the European Convention on Human Rights did not require media to give 
prior notice of intended publications to those who feature in them. 

3 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2039775-2156216
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2660293-2907014
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3532677-3987590


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
Axel Springer AG v. Germany 
7 February 2012 (Grand Chamber) 
The applicant company is the publisher of a national daily newspaper with a large-
circulation which in September 2004 published a front-page article about the star of a 
popular television series who had been arrested at the Munich beer festival for 
possession of cocaine; the newspaper also published three pictures of the actor in 
question on another page. The actor obtained an immediate injunction restraining any 
further publication of the article or photographs. 
Violation of Article 10 (freedom of expression): The published articles concerned the 
arrest and conviction of a well-known actor, a public figure, and that was information of 
general interest. The articles had been based on information provided by the public 
prosecutor’s office and its truthfulness was not disputed. The applicant company had not 
acted in bad faith and had not revealed details about the actor’s private life, but had 
mainly informed about the circumstances of his arrest and the outcome of the criminal 
proceedings. There had been no disparaging comments or unsubstantiated allegations. 
The sanctions imposed on the applicant company had been capable of having a chilling 
effect on the media and were not justified.  

Payment of lawyers’ contingency fees 
MGN Limited v. the United Kingdom 
18 January 2011 
The applicant company, Mgn Limited, was the publisher of a British national daily 
newspaper - The Daily Mirror. It was ordered to pay compensation to model Naomi 
Campbell for an article with pictures which it had published describing her as a drug 
addict. The courts also ordered it to pay “success fees” of around 350,000 Pounds 
Sterling which corresponded to a conditional fee agreement between Ms Campbell and 
her lawyers. The publishing company complained, among other things, about the 
“success fees” arguing a breach of its freedom of expression rights. 
The Court found a violation of Article 10 (freedom of expression) as a result of the 
application of the “success fees” system to Ms Campbell’s case. The “success fees” 
system had been initially set up for people who could not afford a lawyer and thus risked 
not having access to a court. Unlike them, Ms Campbell had been a wealthy individual, 
and thus not someone who risked not having access to a court because of financial 
difficulties. 

Protection of sources 
Financial Times Ltd and Others v. the United Kingdom 
15 December 2009 
The case concerned the complaint by four UK newspapers and a news agency that they 
had been ordered to disclose documents to “Interbrew”, a Belgian brewing company, and 
that the information in those documents could lead to the identification of journalistic 
sources at the origin of a leak to the press about a takeover bid. 
The Court emphasised the possible chilling effect on the media if journalists were seen to 
assist in the identification of anonymous sources. It also underlined the public interest in 
protecting journalistic sources and concluded that there had been a violation of 
Article 10 (freedom of expression). 

Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands 
14 September 2010 (Grand Chamber) 
The case concerned photographs, to be used for an article on illegal car racing, which a 
Dutch magazine publishing company was compelled to hand over to police investigating 
another crime, despite the journalists’ strong objections to being forced to divulge 
material capable of identifying confidential sources. 

4 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3834336-4402356
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3403357-3818992
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2966972-3266774
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3257807-3631969


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
Violation of Article 10 (freedom of expression): The Court found that the interference 
with the applicant company’s freedom of expression had not been “prescribed by law”, 
there having been no procedure with adequate legal safeguards available to the 
applicant company to enable an independent assessment as to whether the interest of 
the criminal investigation overrode the public interest in the protection of journalistic 
sources. 

See also the factsheet on the “Protection of journalistic sources”. 

Licensing of broadcasting companies 

Glas Nadezhda EOOD and Anatoliy Elenkov v. Bulgaria 
11 October 2007 
The limited liability company Glas Nadezhda EOOD applied to the State 
Telecommunications Commission for a licence to set up a radio station to broadcast 
Christian programmes in and around Sofia. The Commission refused to grant the licence. 
Violation of Articles 10 (freedom of expression) and 13 (right to an effective 
remedy): The Court held in particular that the National Radio and Television Committee’s 
vagueness concerning certain criteria for programmes, in addition to the lack of reasons 
given for the denial of a broadcasting licence to the company, had deprived the 
applicants from legal protection against arbitrary interference with their freedom of 
expression. 

Meltext Ltd and Mesrop Movsesyan v. Armenia 
17 June 2008 
The second applicant has been broadcasting since 1991 when he established “A1+”,the 
first independent TV company in Armenia. “A1+” acquired a State TV license in 1994, 
and as of 1995 it started experiencing difficulties with the State in the context of its 
broadcasts. In particular, public officials threatened it on a daily basis with depriving it of 
its license and criticised the content of its production perceived to be anti-governmental. 
During the run-up to the 1995 presidential elections, “A1+” refused to broadcast only 
Government propaganda and, as a result, its State broadcasting licence was suspended. 
Subsequently, Mr Movsesyan set up Meltex Ltd and, within that structure, launched 
“A1+” again. In January 1997, Meltex was granted a five-year broadcasting licence. As 
the result of legislative changes in 2000 and 2001, a newly set commission granted the 
operating band of Meltex to a different company without giving reasons for the selection. 
On 3 April 2002 “A1+” stopped broadcasting. The applicants complained about being 
refused broadcasting licences on seven separate occasions. 
The Court considered that a procedure which did not require a licensing body to justify 
its decisions, as had been the case with the rules under the Armenian Broadcasting Act 
applied by the commission, did not provide adequate protection against arbitrary 
interference by a public authority with the fundamental right to freedom of expression. 
Accordingly, there had been a violation of Article 10 (freedom of expression), as a 
result of the repeated refusals by the authorities - based on a law which did not meet 
the Convention requirements of lawfulness - to grant the applicant company a 
broadcasting license. 

Centro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy 
7 June 2012 (Grand Chamber) 
The case concerned an Italian TV company’s inability to broadcast, despite having a 
broadcasting licence, because no television frequencies were allocated to it. 
Violation of Article 10 (freedom of expression and information) and of Article 1 of 
Protocol No. 1 (protection of property): The Court found in particular that the laws in 
force at the time had lacked clarity and precision and had not enabled the TV company 
to foresee, with sufficient certainty, the point at which it might be allocated frequencies 
enabling it to broadcast. The Court concluded that the Italian authorities had failed to 

5 

http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Journalistic_sources_ENG.pdf
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2137301-2268977
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2400697-2578431
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3973583-4613555


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
put in place an appropriate legislative and administrative framework guaranteeing 
effective media pluralism. 

Cessation of company’s activity 

Sacilor-Lormines v. France 
9 November 2006 
The applicant company held concessions and mining leases until 1991 when it decided to 
halt production as demand for its phosphoric pig iron had receded. With a view to the 
complete cessation of its activity, the company brought administrative proceedings to 
surrender the concessions in the context of which numerous regulatory measures were 
imposed upon it. The company also lodged many applications seeking annulment of the 
refusal by the Minister responsible for mining to accept its surrender of several 
concessions. In the course of those proceedings the Conseil d’Etat gave one opinion and 
delivered a number of judgments. The applicant company complained of the unfairness 
of the proceedings in the Conseil d’Etat and of the length of those proceedings. 
Several violations of Article 6 § 1 (right to a fair trial): on account of the applicant 
company’s objectively well-founded doubts concerning the Conseil d’Etat formation 
(composition) which delivered the judgment of 19 May 2000; as a result of the 
participation, or at least presence, of the Government commissioner (commissaire du 
gouvernement) at the deliberations of the bench of the Conseil d’Etat; and in view of the 
excessive length of the proceedings. 
No violation of Article 6 § 1 in respect of whether the independence and impartiality 
of the Conseil d’Etat was undermined by the fact that it exercised judicial functions 
concurrently with its administrative functions under the Code of Administrative Justice. 

Insolvency proceedings 

Agrokompleks v. Ukraine 
6 October 2011 
The case concerned the insolvency proceedings initiated by a private company 
(Agrokompleks) against the biggest oil refinery in Ukraine (LyNOS), in an attempt to 
recover its outstanding debts. Agrokompleks complained, among other things, about the 
unfairness of the insolvency proceedings, alleging that the courts were not independent 
nor impartial, given the intense political pressure surrounding the case as the State 
authorities had a strong interest in its outcome. 
Three violations of Article 6 § 1 (right to a fair trial): courts deciding the case lacked 
independence; reopening of finally settled court decision on amount owed by LyNOS 
breached legal certainty; and proceedings lasted too long.  
Violation of Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property): no fair balance had 
been struck between the demands of the public interest and the need to protect the 
company’s right to the peaceful enjoyment of its possessions. 

Tax assessment proceedings 

Västberga Taxi Aktiebolag and Vulic v. Sweden 
23 July 2002 
Västberga Taxi Aktiebolag is a taxi company which was dissolved in 1997 due to a lack 
of assets. The company and its director, who was its main shareholder, complained that 
during the tax assessment proceedings they had been deprived of their Article 6 rights 
(right to a fair hearing, right to be presumed innocent until proven guilty) as the tax 
authorities’ decision that the company owed taxes had been enforced immediately, even 
prior to a court determination of the disputes. 

6 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-3039
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3699144-4211976
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-592032-596210


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
Violation of Article 6 § 1: The Court, noting that Article 6 did not apply to the dispute 
over the tax itself, considered the proceedings to the extent to which they determined a 
“criminal charge” against the applicants. It concluded that the applicants had not had 
access to a court because the court determination of the main issues in dispute between 
the parties had been unduly delayed.  
No violation of Article 6 § 2 (presumption of innocence) 

OAO Neftyanaya Kompaniya YUKOS v. Russia 
20 September 2011 
The applicant company was an oil company and one of Russia’s largest and most 
successful businesses after it was privatised in 1995-96. In late 2002, YUKOS became 
the subject of a series of tax audits and tax proceedings, as a result of which it was 
found guilty of repeated tax fraud. YUKOS complained of irregularities in the proceedings 
concerning its tax liability and its subsequent enforcement. It claimed over 81 billion 
euros in compensation. 
The Court found one violation of Article 6 §§ 1 and 3 (b) (right to a fair trial) 
concerning the 2000 tax assessment proceedings against YUKOS, because it had had 
insufficient time to prepare its case before the lower courts. It further found a violation 
of Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property), concerning the 2000-2001 tax 
assessments as regards the imposition and calculation of penalties and separate 
violation of that Article in that the enforcement proceedings had been disproportionate. 
It found no violation in respect of YUKOS’ complaints concerning the rest of the 2000-
2003 tax assessments, as well as the complaint that it had been treated differently from 
other companies. Finally, the Court found no violation of Article 18 (limitation on use 
of restriction on rights), in conjunction with Article 1 of Protocol No. 1, concerning 
whether the Russian authorities had misused the legal proceedings to destroy YUKOS 
and seize its assets. It also held that the question of the application of Article 41 
(just satisfaction) was not ready for decision. 

Bernh Larsen Holding As and Others v. Norway 
14.03.2013 
The case concerned the complaint by three Norwegian companies about a decision of the 
tax authorities ordering tax auditors to be provided with a copy of all data on a computer 
server used jointly by the three companies. 
No violation of Article 8 (right to respect for private and family life, home and 
correspondence): The Court agreed with the Norwegian courts’ argument that, for 
efficiency reasons, tax authorities’ possibilities to act should not be limited by the fact 
that a tax payer was using a “mixed archive”, even if that archive contained data 
belonging to other tax payers. Moreover, there were adequate safeguards against abuse. 

See also the factsheet on “Taxation and the European Convention on Human Rights”. 

Revoking a bank’s licence 

Capital Bank AD v. Bulgaria 
24 November 2005 
The applicant bank complained that the courts which had decided on its dissolution had 
not examined whether it had been indeed insolvent, as claimed by the Bulgarian National 
Bank in 1997 when it revoked its license, as well as that the proceedings in which that 
issue had been decided were not adversarial, and that the decision of the Bulgarian 
National Bank to revoke its license had been unlawful. 
As regards the applicant bank’s first complaint under Article 6 § 1 (right to a fair trial), 
the Court found that the domestic courts’ acceptance of the BNB’s finding of insolvency, 
without subjecting it to any criticism or discussion, together with the fact that it was 
impossible to scrutinize this finding in direct review proceedings, amounted to a 
violation of that provision. The Court found a further violation of Article 6 § 1 in that, 
being represented by people (the special administrators and later the liquidators) 

7 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3676608-4181586
http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra-press/pages/search.aspx?i=003-4290549-5124101
http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Taxation_ENG.pdf
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-3614


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
dependent on the other party in the proceedings (the BNB), the applicant bank was 
unable to properly defend its position and protect its interests. The Court also came to 
the conclusion that the revoking of the applicant bank’s licence was not surrounded by 
sufficient guarantees against arbitrariness and was thus not lawful within the 
meaning of Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property). 

Non-enforcement of arbitration award 

Regent Company v. Ukraine 
3 April 2008 
The applicant, a privately owned commercial company registered in the Seychelles and 
with an address in London (UK), complained that an arbitration award, given by the 
International Commercial Arbitration Court in its favour, had not been enforced in 
Ukraine. 
The Court found a violation of Article 6 (right to a fair trial) and a violation of 
Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property). It noted that one of the main 
reasons for the non-enforcement had been the insolvency of the company, State-owned 
and State-managed, against which the arbitration award had been made. It held that, 
while certain delays could occur during the process of honouring State debts from the 
State budget, there could be no excuse for the continuous non-enforcement of the 
award. 

Restitution to companies of erroneously paid sums 

Aon Conseil et Courtage S.A. and Christian de Clarens S.A. v. France 
25 January 2007 
The applicants, Aon Conseil et Courtage S.A. and Christian de Clarens S.A., are two 
French companies, based in Paris. They complained about the dismissal of their request 
for reimbursement of sums erroneously paid in respect of VAT for the first semester 
of 1978. 
Violation of Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property) in respect of both 
companies: The Court found in particular that the refusal of the claim against the State 
and the absence of domestic procedures affording a sufficient remedy to ensure the 
protection of the right to the peaceful enjoyment of one’s possessions had upset the fair 
balance that ought to have been maintained between the community’s general interest 
and the protection of the companies’ fundamental rights. 

Providing information to the public 

Open Door and Dublin Well Woman v. Ireland 
29 October 1992 
The applicants were two Irish companies which complained about being prevented, by 
means of a court injunction, from providing to pregnant women information about 
abortion abroad. 
Violation of Article 10 (freedom of expression): The Court found that the restriction 
imposed on the applicant companies had created a risk to the health of women who did 
not have the resources or education to seek and use alternative means of obtaining 
information about abortion. In addition, given that such information was available 
elsewhere, and that women in Ireland could, in principle, travel to Great Britain to have 
an abortion, the restrictions had been largely ineffective.  

8 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-85681
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-2947
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57789


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
Loss of property 

A. Pye (Oxford) Ltd and J.A. Pye (Oxford) Land Ltd v. the United Kingdom 
30 August 2007 (Grand Chamber) 
The applicants are two UK companies, which owned a plot of 23 hectares of agricultural 
land with development potential in Berkshire (the United Kingdom). They lost that land 
to a neighbouring landowner who had occupied the plot between 1984 and 1999 without 
their permission. The UK courts found that, in accordance with the law, given that the 
neighbouring landowner had occupied the property for at least 12 year, even if contrary 
to the rights of the real owner, they had obtained title by adverse possession. 
No violation of Article 1 of Protocol No. 1 (protection of property) 
 

B. Companies at the origin of a human rights 
breach 

Closed-shop agreement between a company and a trade union 

Young, James and Webster v. the United Kingdom 
13 August 1981 
The applicants’ complaint concerned the “closed shop” agreement between British Rail 
and three railway workers’ unions. A closed shop is an undertaking or workplace in 
which, as a result of an agreement or arrangement between one or more trade unions 
and one or more employers or employers’ associations, employees of a certain class are 
in practice required to be or become members of a specified union. 
Violation of Article 11 (freedom of assembly and association): closed shop agreements 
had to protect individuals’ freedom of thought (see also Sibson v. the United Kingdom, 
20 April 1993). 

Environmental pollution and hazards 

Taskin and Others v. Turkey 
10 November 2004 
The applicants complained about the Turkish authorities’ decision to grant a permit to a 
company to operate a gold mine in the Izmir region and about the related decision-
making process. After the initial granting by the Ministry of the Environment of a permit 
to the company, the Supreme Administrative Court ultimately annulled that decision 
referring to the State’s positive obligation to protect people’s right to life and to a 
healthy environment. Nevertheless, the applicants complained that the issuing of permit 
had breached in particular their right to private and family life. 
The Court found that, as the Supreme Administrative Court had annulled in 1997 the 
permit issued to the company, there had been no violation of Article 8 (right to 
respect for private and family life) as regards the material aspect. However, in respect of 
the decision-making process, the Court found that the gold mine had remained 
operational for 10 months after the Supreme Administrative Court’s judgment annulling 
its permit to operate. The Turkish authorities had not only failed to enforce that 
judgment, but in a decision of March 2002, the Council of Ministers authorised the 
continuation of production at the gold mine. There had therefore been a violation 
of Article 8. 

9 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2082547-2205687
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57608
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57843
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-1185902-1231526


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
Fadeyeva v. Russia 
9 June 2005 
The applicant lived near a State-owned steel-plant and complained that the operation of 
that plant (Severstal) in close proximity to her home endangered her health and well-
being. 
Violation of Article 8 (right to respect for private and family life): The Court noted 
that, although the situation around the plant called for special treatment of those living 
in its immediate proximity, the State had not offered the applicant any effective solution 
to help her move from the dangerous area. Although the plant had operated in breach of 
domestic environmental standards, the State had not designed nor applied effective 
measures capable of reducing the industrial pollution to acceptable levels. 

Tatar v. Romania 
27 January 2009 
The applicants lived near a gold mine operated by a company and complained that, as a 
result of an accident on its premises, cyanide-contaminated water was released by the 
mine into the environment and negatively affected their lives. 
The Court observed that pollution could interfere with people’s private life by harming 
their well-being and that States had a duty to protect people from dangerous activities 
for the environment and people’s health. The applicants had failed to prove a causal link 
between exposure to sodium cyanide and their asthma. The Court observed, however, 
that the existence of a serious and material risk for people’s health and well-being 
entailed a duty on the part of the State to assess the risks, both at the time it granted 
the operating permit and subsequent to the accident, and to take appropriate measures. 
The company had been able to continue its industrial operations after the accident, in 
breach of the precautionary principle, according to which the absence of certainty with 
regard to current scientific and technical knowledge could not justify any delay on the 
part of the State in adopting effective and proportionate measures. The Court concluded 
that the Romanian authorities had failed in their duty to assess, to a satisfactory 
degree, the risks that the company’s activity might entail, and to take suitable 
measures in order to protect the rights of those concerned to respect for their 
private lives and homes, within the meaning of Article 8 (right to respect for private and 
family life), and more generally their right to enjoy a healthy and protected 
environment. 

See also the factsheet on “Environment-related cases”. 

Internet publications (individual criminal responsibility of company 
representatives) 

Perrin v. the United Kingdom 
18 October 2005 (decision on the admissibility) 
The case concerned the conviction and sentencing to 30 months’ imprisonment of a 
French national based in the UK – and operating a US-based Internet company with 
sexually explicit content – for publishing obscene articles on the Internet. 
Complaint under Article 10 (freedom of expression) rejected as inadmissible: The Court 
was satisfied that the criminal conviction was necessary in a democratic society in the 
interests of the protection of morals and/or the rights of others and that the sentence 
was not disproportionate  

10 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-1364020-1423888
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-1736
http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Environment_ENG.pdf
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-3684


Factsheet – Companies: victims or culprits  
 
 

 

 
War-crimes related prosecution (individual criminal responsibility of 
company representatives) 

Van Anraat v. the Netherlands 
6 July 2010 (decision on the admissibility) 
The applicant, a businessman acting through companies based in several different 
countries, bought and then supplied to the Iraqi Government, over the course of several 
years, tons of a chemical used to produce mustard gas. After 1984 he was the Iraqi 
Government’s sole supplier of the chemical. Mustard gas is known to have been used by 
the Iraqi military against Iranian armed forces and civilians during the Iran-Iraq War 
(1980-1988) and in attacks against the Kurdish population of northern Iraq. The 
applicant was convicted in the Netherlands of being an accessory to war crimes 
committed by Saddam Hussein and others. He complained to the Court under Article 6 
(right to a fair trial) or Article 7 (no punishment without law) of the Convention that 
section 8 of the Netherlands War Crimes Act, in referring to international law, did not 
comply with the requirement that criminal acts be described with sufficient precision (lex 
certa). 
The Court declared the application inadmissible: It found that, at the time when the 
applicant supplied the chemical to the Iraqi Government, a norm of customary 
international law existed prohibiting the use of mustard gas as a weapon of war in an 
international conflict. When the applicant was committing the acts which ultimately led 
to his prosecution, there was nothing unclear about the criminal nature of the use of 
mustard gas either against an enemy in an international conflict or against a civilian 
population in border areas affected by an international conflict. Therefore, the applicant 
could reasonably have been expected to be aware of the state of the law and, if need be, 
to take appropriate advice.  
 
 

 
Press Contact:  

+33 (0)3 90 21 42 08 
 

 

11 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3204004-3565665

	Word Bookmarks
	OLE_LINK5
	OLE_LINK6


