
So This is Democracy? 2013138



	 So This is Democracy? 2013

	

139

I
n 2013, Zambian media 
unfortunately witnessed a 
substantial gap between the 
promises made by the Patri-
otic Front (PF) Government of 
President Michael Sata in the 
lead-up to the elections; and 
what was delivered after its 
victory in 2011.

As a populist backed politi-
cal party that appeared to have a strong 
focus on protecting the fundamentals of 
human freedom, media were hopeful 
the PF would support operational free-
dom and be open to divergent opinions.

In 2012, public me-
dia organisations in-
cluding Zambia Na-
tional Broadcasting 
Corporation (ZNBC), 
Times of Zambia and 
the Daily Mail were 
liberated from the 
State’s grip, and ex-
hibited some edito-
rial and managerial 
independence.

In 2013, the reverse 
was true. Their me-
dia liberty was short 
lived as the invisible hand of the gov-
ernment began to take hold once again. 
Many suspect it was this hand that drove 
several long serving journalists to resign, 
while many others indicated strong in-
tentions to leave, despite not having 
other jobs to go to.

There were a number of media viola-
tions, especially at the hand of political 
parties and the police. For example, in 
June 2013, PF supporters beat up jour-
nalists covering Black Friday, a church 
service held by civil society and the 
clergy to protest against the govern-
ment’s removal of subsidies on fuel and 

The increase in 
the number of 
media institutions 

operating in Zambia was 
a positive development in 
2013 .... There is now a 
radio station operating in 
almost every one of 
the nine provinces. 

maize meal, which is a staple food in 
Zambia.

Government commitments 
to improving the media 
environment

The Zambian government made many 
commitments to improve the country’s 
media operations, including removing 
State control of public media, enact-
ing the ZNBC Act, among other empty 
promises. However, the PF did deliver 
on only one of their promises and that 
was to establish the Independent Broad-
casting Authority (IBA).

This was a step in 
the right direction to 
meet the demands 
for an independent 
broadcast regulatory 
environment in Zam-
bia. The legislation 
seeking to establish 
the IBA was actually 
enacted in 2002 and 
while the IBA was 
finally put in place 
in 2013, the board 
of directors is yet to 
be appointed. Fur-
thermore, since the 

Authority reports to the Ministry of In-
formation and Broadcasting, stakehold-
ers have concerns about its ability to 
remain independent.

The increase in the number of media 
institutions operating in Zambia was a 
positive development in 2013. One of 
the government’s objectives was to sig-
nificantly increase the number of radio 
stations and they did this. There is now 
a radio station operating in almost every 
one of the nine provinces. The Eastern 
Province received their first ever, private 
television station in Chipata. The sta-
tion plans to extend its reception across 



So This is Democracy? 2013140

ment suspects he has links to the inde-
pendent news website, Zambian Watch-
dog. The website, offers independent 
news and is often critical of the Zam-
bian government. It has been blocked 
in Zambia and is now only accessible 
through Facebook and via proxy web-
sites.

Two other Lusaka based journalists, for-
mer Evelyn Hone College lecturer, Clay-
son Hamasaka, 40, and former Zambia 
Daily Mail reporter, Thomas Zyambo, 
40, were arrested and detained on 9 
July 2013 on similar suspicions. Police 
confiscated equipment belonging to 
the three journalists, including laptops, 
mobile phones, flash disks and other be-
longings.

Zyambo was charged with sedition and 
Hamasaka was warned and cautioned 
and eventually charged with containing 
obscene materials on his laptop, after 
his equipment was searched without his 
or his lawyer’s presence.

On July 6, a senior government official 
in Kitwe, Elias Kamanga threatened to 
sue the Daily Nation newspaper after 
its exposé of a local football administra-
tive body that had allegedly fraudulently 
managed its sports funds.

Unfortunately in 2013, Zambia wit-
nessed journalists being caught up in 
the continued infighting within the rul-
ing PF party. In October, State owned 
Times of Zambia News Editor, Enock 
Ngoma, and Chief Reporter, Kaiko Na-
musa, were suspended after the private 
newspaper, The Post, published and a 
fax received by a Times of Zambia Man-
aging Editor.  The fax was sent from the 
Ministry of Information Permanent Sec-
retary’s office and contained allegations 
against the Minister of Justice. The fax 
exposed the interference government 
has in the public media and the con-

Zambia
the province, but is currently limited to 
Chipata and Katete districts.

Access to information

On 4 October 2013, the Minister of In-
formation and Broadcasting told Parlia-
ment that the Access to Information (ATI) 
Bill would only be tabled for enactment 
once Cabinet has formally approved it. 
This bill has been pending for years now 
and was part of the political campaign 
promises in 2011.

Violations against journalists and 
media freedom

In October 2013, President Sata casti-
gated then Information Permanent Sec-
retary, Emmanuel Mwamba, for approv-
ing nationwide coverage of broadcast 
licences to two private radio stations. 
The President ordered the revocation of 
the two licences that Mwamba granted 
to Radio Phoenix and QFM.

Sata asked why the PS had issued na-
tionwide broadcast licences to private 
media when the previous government 
had not done so. Mwamba was fired a 
week later after the President challenged 
his decision.

Other threats and violations to the me-
dia in 2013 included the arrest and de-
tention of Kabwe based journalist Wil-
son Pondamali in July, who was charged 
with being in unlawful possession of 
military books contrary to section 181(1)
(5) of the Defence Act Chapter 106 of 
the Laws of Zambia. Police detained 
Pondamali even after he was granted 
court bail. He was also handcuffed to 
his hospital bed when he fell sick due to 
the poor state of the police cells.

MISA and other human rights advocates 
and organisations believe Pondamali 
was really arrested because the govern-



	 So This is Democracy? 2013

	

141

radio audience, due to the increasing 
number of community radio stations. 
But, ZNBC’s Radio One and Radio Two 
have wider reach at national levels, and 
among privately owned stations, Radio 
Phoenix followed by QFM were above 
other players in terms of outreach.

In the print category, state owned Zam-
bia Daily Mail and the Times of Zambia 
continue to enjoy their traditional stake 
of the market, while the private sector’s 
major players are the Post Newspapers 
and the Daily Nation.

Other publications, including New Vi-
sion, The Voice, Daily Standard and oth-
er periodicals have continued but some 
with very irregular presence.

In May 2013, the Ministry of Informa-
tion and Broadcasting Services Deputy 
Minister, Mwansa Kapeya, said the gov-
ernment will support the growth of the 
media, especially the establishment of 
more radio and television stations across 
the country. But, he said the Ministry 
would stick to the existing broadcast 
guidelines and regulations to enhance 
quality and sustainability among media 
institutions.

Digital migration

The government failed to meet SADC’s 
2013 deadline for digital migration. And 
as 2013 drew to a close, private televi-
sion stations continued to express con-
cern over the government’s failure issu-
ing them with new licences that would 
allow them to migrate to the digital en-
vironment.

Broadcasters are also concerned about 
the government’s digital migration pol-
icy, which only allows two signal car-
riers to exist. Other providers can only 
be content producers and will rely on 
the government or the sole private signal 

tents were directives on how to pursue 
a story.

Zambia Daily Mail News Editor Pauline 
Banda chose to retire early around the 
same time as this incident occurred, 
reportedly due to interference with her 
work caused by the political infighting. 
If not addressed, this infighting will af-
fect more journalists and it is therefore, 
seen as a threat to media freedom in 
Zambia. Politicians and media owners 
must desist from pursuing unknown in-
terests and must give journalists space 
and protection to operate professionally.

Diversity and pluralism of the 
media landscape

The media landscape in Zambia remains 
highly polarised. The private and public 
media seem to express opposing views 
on most national events and issues. All 
public media houses and a few privately 
owned ones, appear to support the rul-
ing party. The previous government, the 
Movement for Multiparty Democracy 
(MMD), promised to offload the State’s 
shares in the public media, but this was 
never done.

Before the 2011 elections, the PF criti-
cised the public media as “pro-gov-
ernment’ and “non-inclusive”, in their 
campaign against the MMD. The PF 
promised that under their rule, the pub-
lic media would truly be public and not 
be run by the party in power.

Interestingly, the government has not 
delivered on their promise to privatise 
the public media. Instead, the govern-
ment reaffirmed its support to the public 
media through recapitalisation.

The state owned ZNBC and privately 
owned Muvi TV are still the major play-
ers in Zambia’s visual segment. No sin-
gle player can claim dominion of the 



So This is Democracy? 2013142

carrier to air their content.

In another step backwards for digital mi-
gration, the Ministry of Information and 
Broadcasting Services cancelled a ten-
der for the supply, delivery and installa-
tion of terrestrial digital migration equip-
ment in 2013. The tender was awarded 
to a Chinese firm. The Ministry claimed 
the National Tender Authority advised 
them to cancel it after the discovery of 
corruption during the tender process.

Online and new media

Zambia saw a major increase in the 
number of traditional media establish-
ing an online presence and using so-
cial media to engage with their audi-
ences after the Ministry of Information 
directed public media houses to do so 
in September 2013. They were also told 
to improve the content on their websites 
and to provide ‘correct’ information 
about Zambia, as opposed to some on-
line publications in the country.

There was also an increase in privately 
owned media online, both traditional 
media creating an online extension and 
new, online only news sources. But not 
all were welcomed by the government.

The Zambian Watchdog and Zambia Re-
ports online news sites were blocked in 
2013. Both outlets can now be accessed 
via Facebook and proxies.

Media oversight

While media institutions, both public 
and private, committed to establish the 
Zambia Media Council (ZAMEC), the 
body remains non-functional since its 
formation. In June 2013, the elected 
members of the ZAMEC National Gov-
erning Council underwent an orienta-
tion but there has been no action since 
then. The main reason for their inaction 

is lack of operational funding, despite 
pledges from both private and public 
houses to provide financial support to 
ZAMEC.

As things stand today, Zambia does not 
have a strong regulatory body with the 
capacity to take action or spearhead 
initiatives to deal with complaints about 
the media from citizens.

Conclusion

The Government has failed to deliver 
on many promises that would improve 
Zambia’s media environment, including 
enacting the ATI Bill, completing Zam-
bia’s digital migration by 2013, appoint-
ing an IBA board, and privatising public 
media. These will remain key points on 
which MISA and its partners will advo-
cate in 2014.

In 2014, Zambia is likely to see an even 
greater divide between the private and 
public media.

Zambia



	 So This is Democracy? 2013

	

143



Several District Commissioners 
(DCs) threaten community media 
with physical assault and licence 
withdrawals, following some criti-
cal coverage of the DCs.

February

Freelance journalist, Wilson Pon-
damali, arrested on suspicion that 
he is linked to online news service 
provider, Zambian Watchdog. 

16 July

HIV activist, Paul Kasonkomona, 
arrested outside MuviTV station 
after he appeared on a television 
programme arguing the rights of 
sexual minorities, including lesbi-
an, gay, bisexual and transgender 
persons and sex workers should be 
recognised in order to effectively 
address the HIV epidemic. 

7 April

Suspected supporters of the ruling 
Patriotic Front party assault jour-
nalists covering - “Black Friday” 
an event created by civil society 
and the clergy to protest against 
government removal of subsidies 
on fuel and maize. 

31 May

Police harass four Zambian sports 
journalists covering training game 
between Zambia National Soccer 
team and Nkwiza Football Club.

5 June

Copper belt Police Commissioner, 
Mary Tembo asks Muvi TV Report-
er, Mwaka Namfukwe, to reveal 
police sources of story alleging 
Police officers abandoned their 
duties to protest transfers and pro-
motions.

19 June

Police detain journalists, Clayson 
Hamasaka and Thomas Zgambo, 
who are suspected of being linked 
to the Zambian Watch dog. Police 
first raided their homes and confis-
cated their equipment. 

9 July

Zambia Army personnel assault 
two photojournalists trying to pho-
tograph dignitaries laying wreaths 
at the Freedom Statue during Af-
rica Freedom Day commemora-
tions.

25 May

Zambia 2013 violations & victories



Police charge freelance journalist, 
Wilson Pondamali, with attempt-
ing to escape from police custody 
and malicious damage to govern-
ment property.  

July

Emmanuel Mwamba, Chairperson 
of the Independent Broadcasting 
Authority and Permanent Secre-
tary of the Ministry of Informa-
tion and Broadcasting Services 
suspends issuing of radio licences 
in Lusaka until digital migration is 
completed. 

October

Zambian President Micheal Sata 
orders the revocation of nation-
wide broadcast licences granted 
to radio Phoenix and QFM radio 
stations. 

28 October
Two senior journalists suspended 
indefinitely after the Times of Zam-
bia newspaper allegedly makes 
public a letter sent from a high-
ranking Patriotic Front official.

October

Police summon managing editor 
Richard Sakala, over a story alleg-
ing irregularities in the recruitment 
of police officers. 

11 December

Police detain Macdonald Chi-
penzi, Executive Director of the 
Foundation for Democratic Pro-
cess because he was the source for 
a story alleging irregularities in the 
recruitment of police officers.

11 December



So This is Democracy? 2013146

Em 2013, a comunicação social na Zâm-
bia foi infelizmente testemunha de uma 
enorme divergência entre as promessas 
feitas pelo governo da Frente Patriótica 
do presidente Michael Sata no período 
que antecedeu as eleições; e o que foi 
feito depois da sua vitória em 2011.

Como partido político populista apoia-
do pelos EUA que parecia ter um forte 
foco na protecção dos princípios bási-
cos da liberdade humana, a comunica-
ção social tinha esperanças de que a PF 
apoiaria a liberdade operacional e fosse 
aberta a opiniões divergentes.

Em 2012, o estado cedeu o controlo 
das entidades da comunicação social 
pública, incluindo a emissora Zam-
bia National Broadcasting Corporation 
(ZNBC), e os jornais Times of Zambia 
e o Daily Mail, e estes começaram a 
demonstrar uma certa independência 
editorial e administrativa.

Em 2013, verificou-se o oposto. A liber-
dade foi de curta duração com a mão in-
visível do governo a começar a afirmar-
se mais uma vez. Muitos suspeitam que 
tivesse sido esta mão que levou vários 
jornalistas com largos anos de serviço a 
renunciar, enquanto muitos outros man-
ifestaram fortes intenções de abandonar 
a profissão, apesar de não terem outras 
perspectivas de emprego.

Registaram-se várias violações dos di-
reitos da comunicação social, especial-
mente da autoria de partidos políticos 
e da polícia. A título de exemplo, em 
Junho de 2013, adeptos da PF agredi-
ram jornalistas que faziam cobertura 
do evento religioso Black Friday, (Sexta-
feira Negra), realizado pela sociedade 
civil e o clero para protestar contra a 
remoção dos subsídios de combustível 

e farinha de milho, que é um alimento 
básico na Zâmbia.

Compromissos do governo sobre 
a melhoria do ambiente da 
comunicação social
O governo zambiano fez muitos com-
promissos de melhorar as operações da 
comunicação social do país, incluindo 
pôr fim ao controlo do estado sobre os 
órgãos de comunicação públicos, pro-
mulgar a Lei da ZNBC (emissora nacio-
nal), entre outras promessas vazias. O 
governo da PF cumpriu uma única das 
suas promessas, isto é a criação da Au-
toridade Independente da Radiodifusão 
(Independent Broadcasting Authority, 
IBA).

Isto representa um passo na direcção 
certa para atender às reivindicações de 
um ambiente regulatório de radiodi-
fusão independente na Zâmbia. A leg-
islação para a criação da autoridade 
foi na verdade promulgada em 2002, 
ao passo que a IBA foi finalmente posta 
em funcionamento apenas em 2013. O 
conselho de administração ainda está 
por ser indicado. Além disso, uma vez 
que a Autoridade responde ao Ministé-
rio da Informação e Radiodifusão, par-
tes interessadas da comunicação social 
receiam que esta não tenha capacidade 
de se manter independente.

O aumento no número de instituições do 
sector da comunicação social na Zâm-
bia foi uma evolução positiva em 2013. 
Um dos objectivos do governo era au-
mentar significativamente o número de 
emissoras de rádio e isto foi feito. Existe 
agora uma emissora de rádio em quase 
todas as nove províncias. A Província 
Oriental tem agora a sua primeira emis-
sora, um canal de televisão privado em 
Chipata. A emissora planeia alargar a 
sua área de recepção para abranger toda 
a província, mas está actualmente lim-
itada aos distritos de Chipata e Katete.

Zâmbia



	 So This is Democracy? 2013

	

147

Po
rt

ug
uê

s

Acesso à informação
A 4 de Outubro de 2013, o Ministro da 
Informação e Radiodifusão informou a 
Assembleia Nacional que o projecto de 
lei do Acesso à Informação seria apre-
sentado para promulgação apenas após 
uma aprovação formal do conselho de 
ministros. Este projecto de lei está pen-
dente há anos e faz parte das promessas 
de campanha política de 2011.

Violações contra jornalistas e 
liberdade de imprensa
Em Outubro de 2013, o Presidente 
Sata repreendeu o então secretário per-
manente da Informação, Emmanuel 
Mwamba, por ter aprovado licenças de 
radiodifusão de duas emissoras de rádio 
privadas com uma área de cobertura 
abrangendo todo o território nacional. 
O Presidente ordenou a revogação das 
duas licenças que Mwamba concedera 
à Radio Phoenix e QFM. Sata quis saber 
do secretário permanente por que tinha 
emitido licenças de radiodifusão de âm-
bito nacional a órgãos da comunicação 
social privada, quando o governo an-
terior nunca tinha feito isso. Mwamba 
foi demitido uma semana depois, na 
sequência do presidente contestar a sua 
decisão.

Outras ameaças e violações dos di-
reitos da comunicação social em 2013 
incluíram a detenção e prisão de um 
jornalista da cidade de Kabwe, Wilson 
Pondamali, em Julho. Acusado de es-
tar em posse ilegal de livros militares 
em contravenção do Artigo 181 (1) (5) 
da Lei de Defesa, Capítulo 106 das Leis 
da Zâmbia. A polícia deteve Pondamali 
mesmo depois do tribunal o ter liberado 
sob fiança. Foi ainda algemado à cama 
do hospital quando adoeceu devido ao 
mau estado das celas do posto da polí-
cia.

O MISA e outros defensores e organiza-

ções de direitos humanos acreditam que 
Pondamali na verdade foi preso porque 
o governo suspeitava que ele tem liga-
ções com o site de notícias indepen-
dente, Zambian Watchdog. O site traz 
notícias independentes e muitas vezes 
é crítico do governo da Zâmbia. Foi 
bloqueado na Zâmbia e o único acesso 
agora é através do Facebook e sites in-
termediários.

Dois outros jornalistas de Lusaca, um 
antigo professor do Evelyn Hone Col-
lege, Clayson Hamasaka, de 40 anos, 
e um antigo repórter do Zambia Daily 
Mail, Thomas Zyambo, também de 40 
anos, foram presos a 9 de Julho 2013, 
suspeitos de casos semelhantes. A polí-
cia confiscou equipamentos pertencen-
tes aos três jornalistas, incluindo com-
putadores portáteis, telemóveis, pen 
drives e outros pertences.

Zyambo foi acusado de sedição e 
Hamasaka recebeu um aviso e, posteri-
ormente, foi acusado de posse de ma-
teriais obscenos que se encontravam no 
seu computador portátil, quando o seu 
equipamento foi inspeccionado sem o 
seu conhecimento ou o do seu advo-
gado.

A 6 de Julho, um alto funcionário do 
governo em Kitwe, Elias Kamanga, ame-
açou processar o jornal Daily Nation 
por uma reportagem de investigação 
que incidia sobre o órgão administrativo 
do futebol local que alegadamente ad-
ministrava os seus recursos financeiros 
de modo fraudulento. 

Infelizmente, em 2013, a Zâmbia foi te-
stemunha de jornalistas a serem apan-
hados na luta interna no seio da Fronte 
Patriótica, partido no poder. Em Outu-
bro, o Editor de Notícias do jornal es-
tatal Times of Zambia, Enock Ngoma, 
e o repórter, Kaiko Namusa, foram sus-
pensos depois de o jornal privado, The 



So This is Democracy? 2013148

Post, ter publicado um faxe enviado do 
Gabinete do Secretário Permanente do 
Ministério de Informação para o editor 
do Times of Zambia. O faxe continha 
acusações contra o ministro da Justiça. 
O faxe era prova patente da interferên-
cia do estado nos órgãos de comunica-
ção públicos. Continha directivas sobre 
como dar seguimento a determinada 
notícia. 

A Editora de Notícias do Zambia Daily 
Mail, Pauline Banda, optou por se apo-
sentar mais cedo por volta da mesma al-
tura em que este incidente ocorreu, su-
postamente devido à interferência com 
o seu trabalho, resultado da luta política 
dentro do partido. Se nada for feito, esta 
luta interna afectará mais jornalistas e, 
portanto, é vista como uma ameaça à 
liberdade de imprensa na Zâmbia. Os 
políticos e os proprietários da comuni-
cação social devem desistir de seguir 
interesses desconhecidos e devem dar 
espaço e protecção aos jornalistas para 
que estes possam funcionar profission-
almente.

Diversidade e pluralismo no 
cenário da comunicação social
O panorama da comunicação social na 
Zâmbia permanece muito polarizado. 
Os órgãos de comunicação públicos e 
privados parecem expressar pontos de 
vista opostos sobre a maioria dos even-
tos e as questões nacionais. Todos os 
órgãos da comunicação social públicos 
e uns poucos de propriedade privada 
parecem apoiar o partido no poder. O 
governo anterior, do Movimento para 
a Democracia Multipartidária (MMD), 
prometeu desfazer-se das acções do Es-
tado nos órgãos de comunicação públi-
cos, mas tal nunca foi feito.

Antes das eleições de 2011, na sua cam-
panha contra o MMD, a PF criticou a 
comunicação social pública por ser “a 
favor do governo” e “não ser inclusiva”. 

A PF prometeu que, sob a sua admin-
istração, a comunicação social pública 
seria verdadeiramente pública e não 
controlada pelo partido no poder.

Curiosamente, o governo não só não 
cumpriu a sua promessa de privatizar 
os órgãos de comunicação públicos, 
como, antes pelo contrário, em vez 
disso, reafirmou o seu apoio aos órgãos 
de comunicação públicos através de re-
capitalização.

A emissora nacional ZNBC e a emissora 
privada TV Muvi continuam a ser os 
principais intervenientes no segmento 
visual na Zâmbia. Nenhum intervenien-
te pode reivindicar a posição de domi-
nante em termos de audiência de rádio, 
devido ao número crescente de emisso-
ras de rádio comunitárias. No entanto, a 
Radio One e a Radio Two da ZNBC têm 
uma maior audiência a nível nacional, 
e entre as emissoras privadas, a Radio 
Phoenix seguida pela QFM estavam ac-
ima das outras em termos de audiência.

Na categoria de jornais, o estatal Zam-
bia Daily Mail e o Times of Zambia 
continuam como as principais vozes 
do mercado, enquanto os principais 
intervenientes do sector privado são os 
jornais do grupo Post e o Daily Nation. 
Outras publicações, incluindo New Vi-
sion, The Voice, Daily Standard e outros 
periódicos continuaram a ser publica-
dos, mas alguns com presença muito 
irregular.

Em Maio de 2013, o Vice-Ministro do 
Ministério da Informação e Serviços de 
Radiodifusão, Mwansa Kapeya, afirmou 
que o governo apoiaria o crescimento 
dos órgãos de comunicação, especial-
mente a criação de mais emissoras de 
rádio e televisão em todo o país. Mas, 
disse também que o Ministério aderiria 
às directrizes de radiodifusão e os regu-
lamentos vigentes para melhorar a qual

Zâmbia



	 So This is Democracy? 2013

	

149

Po
rt

ug
uê

s

idade e sustentabilidade entre as institu-
ições da comunicação social.

Migração digital
O governo não conseguiu cumprir o fim 
do prazo da SADC para a migração digi-
tal, definido para 2013. E com o fim do 
ano 2013 à vista, as emissoras de tele-
visão privadas continuaram a manifestar 
preocupação com o governo, que até 
então não tinha emitido novas licenças 
que permitiriam migrar para o ambiente 
digital.

As emissoras estão igualmente preocu-
padas com a política de migração digital 
do governo, que permite a existência de 
apenas duas operadoras de sinal. Outras 
operadoras poderão apenas ser produ-
toras de conteúdo e terão de depender 
do estado ou o único portador de sinal 
privado para transmitir o seu conteúdo.

Num outro retrocesso para a migração 
digital, o Ministério da Informação e 
Serviços de Radiodifusão cancelou um 
concurso para o fornecimento, entrega 
e instalação de equipamentos de mig-
ração digital terrestre em 2013. O con-
curso foi adjudicado a uma empresa 
chinesa. O Ministério afirmou que a Au-
toridade Nacional responsável por con-
cursos públicos tinha aconselhado que 
o resultado fosse anulado após a desco-
berta de corrupção durante o processo 
de concurso.

Comunicação social online e os 
novos meios de comunicação
A Zâmbia testemunhou um grande au-
mento no número de órgãos de comuni-
cação tradicionais a estabelecerem uma 
presença online e a usar os novos meios 
de comunicação para interagir com o 
seu público. Esta evolução deu-se de-
pois de o Ministério de Informação em 
Setembro de 2013 ter dado instruções 
aos órgãos de comunicação públicos 
para que o fizessem. Estes foram tam-

bém orientados a melhorar o conteúdo 
nos seus sites e a apresentar informa-
ções “correctas” sobre a Zâmbia, ao 
contrário de algumas publicações on-
line no país.

Houve também um aumento no nume-
ro de órgãos de comunicação privados 
online, tanto órgãos tradicionais a criar 
uma extensão online, como novas fon-
tes de notícias com presença apenas on-
line. Mas nem todos foram bem-vindos 
pelo governo.

As organizações de monitorização Zam-
bia Watchdog e Zambia Reports dizem 
que sites de notícias online foram blo-
queados em 2013. Estas duas fontes 
podem agora ser consultadas através do 
Facebook e outros sites.

Supervisão da comunicação 
social
Embora instituições da comunicação 
social, tanto públicas como privadas, 
se comprometeram com a criação do 
Conselho da Comunicação Social da 
Zâmbia (ZAMEC), esta instituição per-
manece inactiva desde a sua criação. 
Em Junho de 2013, os membros elei-
tos do Conselho Nacional de Adminis-
tração do ZAMEC participaram de um 
curso de orientação, mas não houve 
mais nada desde então. A principal 
razão para a sua inactividade é a falta 
de financiamento operacional, apesar 
das promessas dos órgãos particulares e 
públicos de apoio financeiro para o fun-
cionamento do ZAMEC. Como as coisas 
estão hoje, a Zâmbia não tem um órgão 
regulador forte com a capacidade de 
agir ou liderar iniciativas para lidar com 
queixas sobre os órgãos de comunica-
ção dos membros do público.

Conclusão
O Governo não conseguiu cumprir mui-
tas das promessas que visavam melhorar 



So This is Democracy? 2013150

o ambiente da comunicação social na 
Zâmbia, incluindo a promulgação da 
lei sobre o acesso à informação, a con-
clusão do processo da migração digital 
da Zâmbia em 2013, a nomeação de 
membros para o conselho da IBA, e a 
privatização da comunicação social 
pública. Estes continuarão a ser pontos-
chave e serão alvos do trabalho do MISA 
e dos seus parceiros em 2014.

Em 2014, é provável que a Zâmbia tes-
temunhe uma divisão ainda maior entre 
os órgãos de comunicação públicos e 
privados.

Zâmbia



	 So This is Democracy? 2013

	

151

Po
rt

ug
uê

s


