
BRIEFING | SEPTEMBER 2015

“Bringing the Rebels”
European Far Right Soldiers of Russian Propaganda

TRANSITIONS 
FORUM

by Anton Shekhovtsov

www.li.com  
www.prosperity.com

http://li.com/
http://www.prosperity.com


ABOUT THE LEGATUM INSTITUTE

The Legatum Institute is an international think tank and educational charity 
focussed on promoting prosperity. We do this by researching our core themes 
of revitalising capitalism and democracy. The Legatum Prosperity IndexTM, our 
signature publication, ranks 142 countries in terms of wealth and wellbeing.  

Through research programmes including The Culture of Prosperity, Transitions 
Forum, and the Economics of Prosperity, the Institute seeks to understand 
what drives and restrains national success and individual flourishing. The 
Institute co-publishes with Foreign Policy magazine, Democracy Lab, whose on-
the-ground journalists report on political transitions around the world.

The Legatum Institute is based in London and an independent member of 
the Legatum Group, a private investment group with a 27 year heritage of 
global investment in businesses and programmes that promote sustainable 
human development.

The Legatum Institute would like to thank the Legatum Foundation for their 
sponsorship and for making this report possible. 

Learn more about the Legatum Foundation at www.legatum.org.

The Legatum Institute is the working name of the Legatum Institute Foundation, a registered charity 
(number 1140719), and a company limited by guarantee and incorporated in England and Wales 
(company number 7430903)



| 1

TRANSITIONS 
FORUM

About the author
Anton Shekhovtsov is Visiting Senior Fellow (2015) for the Transitions Forum. His 
main area of expertise is the European far right and illiberal tendencies in Central 
and Eastern Europe. Over the course of his fellowship at the Legatum Institute, 
Anton will explore the rollback of transitions towards democracy in Central and 
Eastern Europe. Anton is also Associate Research Fellow at the Institute for Euro-Atlantic 
Cooperation (Ukraine), and General Editor of the Explorations of the Far Right book 
series at ibidem-Verlag (Germany). He is the author of the Russian language book 
New Radical Right-Wing Parties in European Democracies (Stuttgart, 2011), and 
co-editor of The Post-War Anglo-American Far Right (Basingstoke, 2014) and White 
Power Music (Ilford, 2012). He is also a member of the Editorial Board of Fascism: 
Journal of Comparative Fascist Studies, and published several academic articles in 
Journal of Democracy, Russian Politics and Law, Europe-Asia Studies, and Patterns of 
Prejudice among others.

“Bringing the Rebels”
European Far Right Soldiers of Russian Propaganda



TRANSITIONS 
FORUM

2 |

INTRODUCTION

More than twenty years ago, a convicted German neo-Nazi named Ernst Zundel 
launched a weekly television programme in Canada. He described it like this: 

This TV programme differs from the mainstream media, because 
we [...] bring you uncensored news, uncensored commentary. 
Also, commentary from few points that are seldom heard today 
in this world of political correctness. [...] We hope to be politically 
incorrect, uncorrect, [...] because we want to bring you the rebels.1 

Zundel’s programme, “Another Voice of Freedom”, ran for more than 30 episodes 
before it was closed by the Canadian authorities. Even tolerant Canada couldn’t 
stomach a programme promoting Holocaust denial. And so Zundel took his 
business elsewhere. In 1996, he moved to Kaliningrad and began broadcasting 
weekly on the Voice of Russia (VoR.)2  From there, his “long monologues and 
quotations from the works of various Holocaust deniers” reached Germany, where 
Holocaust denial is a criminal offence.3 The public reacted, a scandal followed—
and the VoR shut down the programme. The management pleaded that it had been 
unaware of the content of Zundel’s broadcasts.

Nineteen years later, much has changed. President Boris Yeltsin has been replaced 
by President Vladimir Putin. A once relatively free Russian press is now almost 
entirely under de facto state control. Russian international broadcasting policy has 
changed too. Instead of promoting their country abroad, VoR, and RT, the Kremlin’s 
international broadcaster, have adopted a new philosophy. In the words of one 
observer, they have “morphed into a platform for conspiracy theorists and other 
like-minded figures on the margins of debate—especially for those who espouse 
anti-American views”.4  

Since 2008, the Russian media have in fact been doing exactly what it shame-
facedly stopped Zundel from doing in 1996: “bringing the rebels”—publicists 
and commentators coming from the far right and far left, including conspiracy 
theorists and committed racists—to the Western public. At the same time, they 
have deepened their relationship with European far right and far left activists, 
presenting them as legitimate commentators and even opinion-makers. This article 
examines the origins and development of that policy. 

SUBVERTING THE WESTERN MAINSTREAM NARRATIVES

Even before the invasion of Crimea led to increased tension between Russia and 
the West, RT was pursuing a very distinct anti-Western, anti-American and anti-
democratic narrative. In 2010, Sonia Scherr of the Southern Poverty Law Center, 
an American NGO, was already describing RT as reporting “with boosterish zeal 
on conspiracy theories popular in the resurgent ‘Patriot’ movement, whose 
adherents typically advocate extreme antigovernment doctrines”.5 RT had been 



| 3

TRANSITIONS 
FORUM

regularly giving exposure to fringe figures who promoted conspiracy theories about 
the September 11 attacks being “an inside job” as well as Barack Obama being born 
abroad and the US being a “tool of the New World Order”.6

The September 11 conspiracy theories promulgated by RT were not limited to those 
voiced by US commentators. Also in 2010, Aymeric Chauprade, a top member of 
the Front National (National Front, FN) and contemporary advisor on international 
relations to the FN’s leader Marine Le Pen, appeared on RT’s show “9/11: Challenging 
the official version”.7 The TV channel introduced Chauprade as “a dissident voice 
in the French academic world” and “a critic of Western policies towards Russia”, 
and asked him to discuss his dismissal from a chair at the Collège interarmées de 
Défense following an accusation of supporting conspiracy theories around the 
September 11 attacks in his book Chronique du choc des civilisations (Chronicle of 
the clash of civilisations).8 

There were earlier precedents too. In their attempts to justify Russian aggression 
towards Georgia, the Russian media turned to Heinz-Christian Strache, the leader 
of the Freiheitliche Partei Österreichs (Freedom Party of Austria, FPÖ). In October 
2008, after the Russian-Georgian War, Strache took part in a conference, “Europe-
Russia-Georgia: Peace Building”, held in Vienna under the patronage of FPÖ member 
Barbara Kappel. At this conference, he made statements critical of contemporary 
Georgian president Mikheil Saakashvili. The VoR and other Russian media picked up 
these statements almost immediately and were eager to quote Strache who “urged 
the EU countries not to take their lead from the United States in assessing the 
Georgian-South Ossetian conflict and take a balanced stand on Russia”.9 

The Russian media also focused on trouble within the EU, whether with the 
Eurozone or with immigration, to prove that democracy and integration were 
failing. When discussing a meeting of Eurozone finance ministers in 2011, RT quoted 
three MEPs, none of whom could have possibly provided any optimistic or even 
neutral view on the future of the Eurozone: Nigel Farage and Godfrey Bloom of the 
Eurosceptic UK Independence Party (UKIP), and Morten Messerschmidt of the far 
right Dansk Folkeparti (Danish People’s Party).10

The coverage in the Russian international and domestic media of the riots in the 
Stockholm suburbs in May 2013, which broke out after police shot to death an 
elderly machete-armed man of non-Swedish origin, was also typical. Of seven 
people cited in RT’s TV report “They don’t want to integrate”,11 four belonged to 
far right and racist circles: Kent Ekeroth, MP of the far right Sverigedemokraterna 
(Sweden Democrats); Ingrid Carlqvist and Lars Hedegaard, editors of the racist 
newspaper Dispatch International; and Gerolf Annemans, contemporary chairman of 
the far right Vlaams Belang (Flemish Interest). Such out-of-balance reports aimed 
at presenting the views of far right and generally fringe commentators as of equal 
value with the sober analyses of the problematic issues. 



TRANSITIONS 
FORUM

4 |

RAMPING UP THE PROPAGANDA CAMPAIGN

The trend, which began in 2008, grew even stronger in 2013-2014 when Russian 
domestic and international media first campaigned against the Association 
Agreement between the EU and Ukraine, and later in favour of the invasion of 
Crimea. In one of its shows, the VoR, discussing the prospective signing of the 
agreement, noted “some experts inside the EU” who said that Ukraine would “lose 
its economic sovereignty as a whole number of its economic branches [would] be 
governed directly from Brussels”. However, only one such “expert” was named in 
the programme: “prominent Polish geopolitical analyst Mateusz Piskorski”.12

Piskorski is a former member of the neo-Nazi Niklot movement and populist 
Samoobrona (Self-Defence) party, as well as the leader of the straightforwardly 
pro-Russian Zmiana (Change) party and founder of the European Centre of 
Geopolitical Analysis, a fake think tank that since 2005 has sought to legitimise 
unfair, fraudulent or illegitimate elections and referenda in the “post-Soviet 
space”.13 Piskorski became an important communicator of pro-Moscow narratives 
in the Russian international media—a status hardly commensurable to the limited 
significance either of Zmiana or the European Centre of Geopolitical Analysis in his 
home country, Poland. With a few exceptions, up until the second half of 2013, the 
Russian media mentioned Piskorski only in relation to his “election observation” 
activities. Later, however, they started asking him to comment on other issues, 
and he readily talked about how “a particular element of the ‘Ukrainian’ protest 
had been developed and prepared in a local US embassy”; how the Ukrainian 
opposition parties were “calling for major violations of human rights” during the 
revolution; and how the Americans would “continue to use the situation in Ukraine 
as a means of destabilising European Union countries and Russian Federation”.14 

Piskorski is usually described in the Russian media as “a prominent geopolitical analyst” 
or “geopolitical expert”, but he is also pictured as a representative of a particular 
“nonconformist” trend in the EU. In a similar vein, presenting the narrative favourable 
to Russia’s foreign policy as part of this trend, the VoR aired an interview with the FN’s 
Marine Le Pen and introduced her by saying “not everyone in Europe believes that 
Ukraine made a mistake by refusing to sign an association agreement”.15 

Le Pen has become a regular commentator for the Russian media since the end of 
2013. It is worth noting that, before this, the media in Russia mostly mentioned 
Le Pen as a newsmaker. However, since the beginning of the pro-European 
protests in Ukraine, she has appeared in the Russian mainstream media sphere 
as a commentator and opinion-maker, offering her views on various international 
issues, mostly focused on Russia and its foreign policy. These messages were 
communicated by all the Russian state-controlled international media, such as RT, 
VoR, RIA Novosti, and, later, Sputnik. They readily conveyed her arguments that 
“the EU has lost control of its foreign policy to Washington”,16 “the Ukrainian crisis 
[was] all the fault of the European Union”,17  and the EU was “stupidly waging Cold 
War on Russia”.18 



| 5

TRANSITIONS 
FORUM

In 2014, the Russian media also invoked the “expertise” of Strache, quoting his 
“concerns” that the US allegedly intended “to complicate European relations 
with Russia”19 and that the EU sanctions against Russia were destructive for the 
Austrian economy.20 

Strache was not the only representative of the European far right who was 
allegedly concerned with the EU sanctions against Russia. Discussing these 
problems in a report on the impact of the sanctions in Italy, RT referred—of all 
the Italian politicians—to Matteo Salvini, chairman of the far right Lega Nord 
(Northern League, LN), who wrote in one of his Facebook posts: “Only fools, 
Brussels and Rome, could decide to impose economic sanctions against Russia, 
which now sends us back tons of Italian agricultural products worth more than €1 
billion. Who will pay our farmers? [Matteo] Renzi? [Angela] Merkel?”21 Since 2014, 
Salvini has often appeared on RT, in both its English and Spanish versions. It hardly 
seemed mere coincidence that this process ran concurrently with the deepening of 
the cooperation between Russian structures and the LN: in January 2014, the party 
became involved in the foundation of the Lombardy-Russia Cultural Association, 
and, in October the same year, it launched the group “Friends of Putin” in the 
Italian parliament a few days after Salvini met Putin in person.22

Arguably the most regular far right commentator and opinion-maker on RT has 
been Manuel Ochsenreiter, editor of the German magazine Zuerst!.23 RT first 
involved Ochsenreiter, alternately introduced as a “political analyst”, “German 
journalist” and “Syria expert”, in 2013 to provide his opinion on “the German 
government [selling] the privacy of German citizens to the US government” and 
the US government and CIA’s alleged involvement in the “Syria conflict” which he 
called a “proxy war”.24  In March 2014, like Piskorski and Chauprade, Ochsenreiter 
illegally travelled to Russia-occupied Crimea to “observe” the “referendum”, and, 
on 21 April, he denied the Russian occupation of Crimea in an interview for the 
VoR,25 despite the fact that Putin had himself already admitted the deployment of 
Russian troops in this Ukrainian republic on 17 April.26

2014 saw a surge in Ochsenreiter’s comments for RT. In numerous interviews, he 
expounded his views on the situation in Ukraine from a pro-Kremlin perspective 
and even went so far as to declare that Ukraine had ceased to exist: “The Ukrainian 
state, what we saw now on the map, when we put the map on the table, is 
not existing anymore; it is a failed state, an empty entity, which is in the west 
governed by a putsch gang of people who were imposed by the West, by NATO, as 
well as the European Union.”27

Yet another issue is how audiences in one Western country perceive pro-Kremlin 
views expressed by far-right activists of another Western country. For obvious 
reasons, the ideological credentials of foreign politicians are not always known; 
moreover, the Russian international media tend to omit the political affiliations of 
fringe politicians and activists so that they appear more credible. This engenders a 
process that can be called “narrative laundering”, a term describing the movement 
of narratives in the media sphere, where the original source that produces these 



TRANSITIONS 
FORUM

6 |

narratives is either forgotten or impossible to determine. Social networking, with 
its general negligence towards the origins of shared information, insufficient public 
expertise on particular socio-political phenomena, and the unpreparedness of other 
media actors for aggressive propaganda and disinformation campaigns, facilitates 
narrative laundering. The Russian media that implant propagandistic narratives in the 
international media sphere are interested in the loss of origin, so that they cannot 
be traced back to Russia or to fringe commentators. If the process is successful, then 
propagandistic narratives become part of the mainstream media sphere.

CONCLUSION

Western politicians and activists—especially on the far right—who are inherently 
critical of the US, NATO, EU, Eurozone, liberal democracy, multiculturalism and 
human rights, stopped being simple newsmakers for the Russian media in 2008. 
Instead, they became commentators and opinion-makers actively contributing 
to the Russian propaganda efforts in the West. In other words, the Russian media 
have engaged with forces that are trying to undermine the West, in order to give 
them more credibility and visibility. The pro-Russian sentiments of some of them 
were added value. 

From 2008 through to the second part of 2013, the Russian media turned to politicians 
from far right parties to let them speak out their grievances about the EU “bureaucratic 
monster”, the Eurozone, immigration, multiculturalism, and gay marriage. The implicit 
message was clear: the West is in decline and failing; traditionalist Russia is stable and 
safe. Since the Ukrainian revolution and the annexation of Crimea, their demand for 
conspiracy theories, anti-establishment ideas and anti-American vitriol has only risen. 
As a result, the number of interviews with and comments by far right activists in the 
Russian media has also increased considerably.

How to evaluate the impact of Russia’s propaganda? Judging by surveys of 
“perceptions of Russia”, not much. For example, in Hungary, only 27% of 
supporters of Jobbik, a far-right anti-American and pro-Russian party, would prefer 
Hungary to maintain closer ties with Russia, given the choice, while 48% gave 
preference to the US.28 

But convincing the international audience of the legitimacy of Russian foreign 
policy may not be the main goal. Russian state-sponsored media now implicitly 
aim not so much at justifying the Kremlin’s domestic and foreign policies, but 
rather at undermining the confidence of international audiences in the legitimacy 
of their own governments and, in more general terms, the liberal democratic 
consensus. Future research on the impact of Russian propaganda needs to 
focus not only on whether the Russian media succeed in convincing viewers of 
the “rightfulness” of Russia’s actions, but also on whether Russian propaganda 
contributes to the audiences’ declining trust in democracy and the current 
international order.



| 7

TRANSITIONS 
FORUM

REFERENCES

1.	 Ernst Zündel, “Introduction to ‘Another Voice of Freedom’”, 
YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=is_DH4plBvo.

2.	 In November 2014, the VoR and Russia’s international news 
agency RIA Novosti were replaced by the international 
multimedia news service called “Sputnik”.

3.	 “Zündel Silenced”, Searchlight, No. 258 (1996), p. 20.
4.	 Nikolaus von Twickel, “Russia Today Courts Viewers with 

Controversy”, The Moscow Times, 17 March (2010), http://
www.themoscowtimes.com/news/article/russia-today-
courts-viewers-with-controversy/401888.html.

5.	 Sonia Scherr, “Russian TV Channel Pushes ‘Patriot’ Conspiracy 
Theories”, Southern Poverty Law Center’s Intelligence Report, 
No. 139 (2010), http://www.splcenter.org/get-informed/
intelligence-report/browse-all-issues/2010/fall/from-russia-
with-love.

6.	 Ibid. 
7.	 “9/11: Challenging the official version”, RT, 11 March 2010.
8.	 Aymeric Chauprade, Chronique du choc des civilisations 

(Périgueux: Éditions Chronique-Dargaud, 2009).
9.	 “Vienna Conference Slams Saakashvili”, The Voice of 

Russia, 21 October (2008), http://sputniknews.com/
voiceofrussia/2008/10/21/219225/.

10.	 “Europe Cannot Afford Euro – MEP”, RT, 18 January (2011), 
http://rt.com/news/cannot-afford-euro/.

11.	 “‘They Don’t Want to Integrate’: Fifth Night of Youth Rioting 
Rocks Stockholm”, RT, 23 May (2013), http://rt.com/news/
stockholm-violence-outbreak-fires-671/.

12.	 Andrey Fedyashin, Artyom Kobzev, “Kiev Makes Historic 
Choice: Free Trade with EU instead Customs Union?”, The 
Voice of Russia, 21 September (2013), http://sputniknews.
com/voiceofrussia/2013_09_21/Kiev-makes-historic-choice-
Free-trade-with-EU-instead-Customs-Union-7461/.

13.	 See Anton Shekhovtsov, “Far Right Election Observation 
Monitors in the Service of the Kremlin’s Foreign Policy”, in 
Marlene Laruelle (ed.), Eurasianism and the European Far Right: 
Reshaping the Europe-Russia Relationship (London: Lexington 
Books, 2015), pp. 223-244.

14.	 “Human Rights Violated by Ukraine’s Coup-appointed Govt 
– European NGO”, RT, 12 March (2014), http://rt.com/news/
ukraine-human-rights-violated-402/; “US to Use Situation 
in Ukraine for Destabilizing EU, Russia – Geopolitical Expert”, 
The Voice of Russia, 23 April (2014), http://sputniknews.com/
voiceofrussia/2014_04_23/US-to-use-situation-in-Ukraine-
for-destabilizing-EU-Russia-geopolitical-expert-0743/.

15.	 “‘European Union Has No Right to Demand Anything’ – 
Marine Le Pen”, The Voice of Russia, 14 December (2013), 
http://sputniknews.com/voiceofrussia/2013_12_14/
European-Union-has-no-right-to-demand-anything-Marine-
Le-Pen-1583/.

16.	 “EU Lost Its Foreign Policy Sovereignty to US – Marine Le Pen 
to RT”, RT, 7 June (2014), http://rt.com/news/164372-marine-
le-pen-preview/.

17.	 “France’s Marine Le Pen Accuses EU of Crisis in Ukraine: 
Reports”, RIA, 7 September (2014), http://en.ria.ru/
politics/20140907/192701468/Frances-Marine-Le-Pen-
Accuses-EU-of-Crisis-in-Ukraine-Reports.html.

18.	 “EU Wages ‘Cold War’ on Russia against Its Own Interests 
– Marine Le Pen”, The Voice of Russia, 19 May (2014), http://
sputniknews.com/voiceofrussia/news/2014_05_19/EU-
wages-Cold-War-on-Russia-against-its-own-interests-
Marine-Le-Pen-1351/.

19.	 “Sneaky Saboteur: US Seeking to Spoil EU-Russia Relations”, 
Sputnik, 24 March (2015), http://sputniknews.com/
europe/20150324/1019954249.html.

20.	 “Sanctions Bite-back: Bickering, EU Infighting over 
Russia Retaliation”, RT, 11 August (2014), http://rt.com/
news/179348-russia-sanctions-europe-protests/.

21.	 Matteo Salvini’s post on Facebook, 14 August 
(2014), https://www.facebook.com/salviniofficial/
posts/10152321781968155; “EU Sanctions Like ‘Shooting 
Oneself in the Foot’ – Hungary PM”, RT, 15 August 15 
(2014), http://rt.com/business/180564-eu-russia-sanctions-
hungary/. 
 



TRANSITIONS 
FORUM

8 |

22.	 “Paolo Grimoldi sozdaet gruppu ‘Druzya Putina’ v parlamente 
Italii”, Arsenyevskie vesti, No. 42, 21 October (2014).

23.	 See Adam Holland, “RT’s Manuel Ochsenreiter”, The 
Interpreter, 21 March (2014), http://www.interpretermag.
com/rts-manuel-ochsenreiter/.

24.	 “‘German Government Sells the Privacy of German Citizens 
to the US’”, RT, 8 July (2013), http://rt.com/op-edge/german-
government-sells-privacy-us-780/; “US Military Intervention 
in Syria Is Not off the Table”, RT, 14 September (2013), http://
rt.com/op-edge/us-syria-crisis-intervention-867/.

25.	 “Crimea: No Russian Invasion, Happy People – Manuel 
Ochsenreiter”, The Voice of Russia, 21 April (2014), http://
sputniknews.com/voiceofrussia/2014_04_21/Crimea-No-
Russian-invasion-happy-people-Manuel-Ochsenreiter-9307/.

26.	 “Putin Admits Russian Forces Were Deployed to 
Crimea”, Reuters, 17 April (2014), http://uk.reuters.
com/article/2014/04/17/russia-putin-crimea-
idUKL6N0N921H20140417.

27.	 “Protesters in Eastern Ukraine See Kiev Govt as a ‘Gang of 
Oligarchs’”, RT, 2 May (2014), http://rt.com/op-edge/156280-
east-ukraine-civil-war/.

28.	 Attila Juhász, Lóránt Győri, Péter Krekó, András Dezső, “I Am 
Eurasian”. The Kremlin Connections of the Hungarian Far-Right 
(Budapest: Political Capital Kft./Social Development Institute 
Kft., 2015), p. 18.



9 781907 409981

978-1-907409-98-1

SEPTEMBER 2015

LEGATUM INSTITUTE 
11 Charles Street 
Mayfair 
London W1J 5DW 
United Kingdom

t: +44 (0) 20 7148 5400 

Twitter: @LegatumInst

www.li.com 
www.prosperity.com




