Approved for Release: 2014/07/29 C00621341

TITLE: How the Iran-Contra Story Leaked
AUTHOR (b)(3)(c)
VOLUME : 33 ISSUE: Summer YEAR: 1989

Approved for Release: 2014/07/29 C00621341




w\PProved foReIse

-

: 2014/07/29 C00621341

INTELLIGENCE

A collection of articles on the historical, operational, doctrinal, and theoretical aspects of intelligence. -

All statements of fact, opinion or analysis expressed in Studies in Intelligence are those of
the authors. They do not necessarily reflect official positions or views of the Central
Intelligence Agency or any other US Government entity, past or present. Nothing in the
contents should be construed as asserting or implying US Government endorsement of an
article’s factual statements and interpretations.

Approved fdr Release: 2014/07/29 C00621341




Approved for Release: 2014/07/29 C00621341

A Syrian success story

HOW THE IRAN-CONTRA STORY LEAKED
(b)(3)(c)

With all the publicity surrounding the Iran-Contra affair, there was little focus on who
leaked the initial story to the Lebanese newspaper Al-Shiraa on 1-2 November 1986, or why.
It was not until June 1987 that reporting was received on the origin of the mysterious press
piece. According to

Damascus leaked the US-Iranian arms-for-hostages deal for its own purposes, (b)(3)(n)

thus setting in motion events that would temporarily undermine US prestige in the Middle East,

expose the diversion of funds to the Nicaraguan Contras, and create a major controversy in US

politics.

| (b)(3)(n)

the Syrian Government first learned of the arms-for-hostages deal from its chargé in Tehran,

Iyad Mahmud, who probably got the information through his contacts in the Iranian
Government. For Mahmud, who was in fact a Syrian military intelligence officer, this
knowledge quickly became a dangerous thing.

In early October 1986, a group of Iranian officials kidnaped Mahmud and beat him badly
before letting him go. Iranian press reports at the time claimed that Mahmud had been arrested
by the Iranian antivice squad for drunkenness in the company of women and then released 24
hours later. This story covered up the real reason for the arrest—to intimidate Mahmud from
passsing on his knowledge of the deal.

Immediately after Mahmud'’s release, Damascus withdrew him, and he apparently then (b)(1)
told his colleagues what he knew.:claims that Syria, now angry at both the US  (b)(3)(n)
and Iran, chose the Syrian-financed Al-Shiraa to print the story. Although Syrian intelligence -
officials tried to take credit for disrupting US relations throughout the region, they evidently
never anticipated how far-reaching the political reaction would be in the US.

Why Syria Did It

Syria was the only Arab state to consistently back Iran in the Persian Gulf War from 1980
to 1988, and, in return, Iran provided Syria with low-priced oil. In this context, Damascus had
no reason to stop the US sale of weapons to Tehran. While Damascus may have feared further
US-Iranian cooperation on the Lebanese civil war and other issues, such cooperation is difficul(b)(1)
to imagine. Yet‘ ﬁlaims that Syria exposed the deal out of its anger at botl(b)(3)(n)
the US and Iran. One possible explanation is that Mahmud found out about the role Israel
played in facilitating the deal and that Damascus feared Israeli-Iranian ties would return to the
relationship of the 1970s, when Israel provide a steady flow of weapons to the Shah of Iran. But
Syrian knowledge of the Israeli angle was unlikely, considering that the Al-Shiraa piece made
no mention of it. A less unlikely explanation is that Syria had the story printed to punish Iran
for its treatment of Mahmud. (b)(1)

however, may have been misled by his Syrian sources on Syrian (b)(3)(Nn)

motivations for releasing the story. He did not account for the four-week lapse between early

___SECREF— 11

Approved for Release: 2014/07/29 C00621341




Approved for Release: 2014/07/29 C00621341

__SEeRreT

October, when Syria apparently learned of the story, and 1-2 november, when the story
appeared in the press. This lapse suggests that Syrian leaders had more in mind then retaliation
against Iran.

The Terrorist Trials

The fall of 1986 was a troubled time for the Syrian Government. On 24 October, eight
days before the publication of the Al-Shiraa story, a jury in London convicted Nizar Hindawi,
a Palestinian terrorist who, under orders from high-level Syrian intelligence officials, had tried
to blow up an El Al airliner in April 1986 by using his unwitting pregnant Irish girlfriend to
smuggle a bomb on board. Hindawi was sentenced to 45 years in prison, the longest sentence
in modern British history. What followed that afternoon caught the Syrians, and most of the
international community, completely by surprise. Within three hours of the court decision,
British Foreign Secretary Sir Geoffrey Howe appeared as expected before the House of
Commons to denounce the “monstrous and inhumane” terrorist operation. He then did the
unexpected by announcing that the UK had decided to break diplomatic relations with Syria.
That same afternoon, both the US and Canada announced that they too were withdrawing their
ambassadors from Damascus '

To make matters worst for the Syrians, a second terrorist trial, this one in West Berlin, was
about to begin. It was clear that Syrian intelligence would be implicated in the March 1986
bombing of a German-Arab cultural center. Syrian President Assad probably worried that the
economic sanctions imposed by the UK and the US following the Hindawi trail would be taken
up by the rest of Europe, following the West Berlin trial. This would put an added strain on
the shaky Syrian economy.

Assad also was concerned from a public-relations standpoint. Unlike Iran and Libya, the
other large-scale sponsors of terrorism, Syria has sought to protect its international image,
particularly in the West. Syrian intelligence officials carefully hid their involvement in
terrorism, often by using surrogate groups. Circumstantial evidence linked Damascus to dozens
of attacks, including the bombing of the US Embassy in Beirut in April 1983 and the Rome and
Vienna airport attacks on 27 December 1985, but none produced the “smoking gun.” The trials
in London and West Berlin were changing all this. For the first time, the West had clear-cut
evidence of Syrian involvement in terrorism, and Assad was embarrassed by the highly
publicized trials.

Exploiting a Mouthpiece

It was at this moment that Syria, hoping to deflect Western attention, decided to leak the
arms-for-hostages story to Al-Shiraa. For years, the Syrian Ministry of Information had
maintained close ties to the publishers of the weekly tabloid newspaper, providing them with
a steady flow of stories, some true and some false, that served Syrian interests. In return,
Al-Shiraa became increasingly pro-Syrian, reaching the point where it frequently ran editorials
supporting the presence of Syrian occupation troops in Lebanon and predicting that only Syria
could end the fighting. As a result, the magazine had become known as a one-sided, unreliable
source of news.

The Al-Shiraa arms-for-hostages article on the weekend of 1-2 November claimed that the
US secretly had sent Iran spare parts and ammunition for American-built fighter planes and
tanks that the latter had purchased from the US before the Shah’s fall in 1979. Furthermore,
it described a secret trip made by former US National Security Adviser Robert McFarlane to
Tehran in early September 1986. On 4 November, The New York Times picked up the

12 }CBE—T/

Approved for Release: 2014/07/29 C00621341




Approved for Release: 2014/07/29 C00621341

_—8ECRET |

Al-Shiraa story and put it on the front page. That same day, Iranian Speaker of the Parliament
Rafsanjani, in a speech marking the seventh anniversary of US Embassy takeover in Tehran,
described in some detail a secret mission made by McFarlane and four other US officials to
Tehran. Rafsanjani boasted that Iran had held them hostage for five days, before expelling
them. .

The fact that Rafsanjani immediately confirmed at least part of the Al-Shiraa story rather
than ignoring it or even denying it suggests that Iran may have been ready to end the
arms-for-hostages arrangement. If so, the situation in Tehran had changed since the kidnaping
and beating of Mahmud. By November 1986, Rafsanjani and other more pragmatic Iranian
leaders probably were under a lot of pressure from radicals in the regime to terminate contacts
with US officials. When the story broke in Lebanon, Rafsanjani moved quickly to make it
appear as though Iran had duped “the Great Satan.”

A Rich Harvest

For Syria, the Al-Shiraa story was a sizable success. By the time the West Berlin terrorist
trial ended in mid-November with another guilty verdict and more economic sanctions against
Syria, the arms-for-hostages controversy was dominating the headlines, and the issue of
Syrian-supported terrorism had moved to the back pages. Syrian leaders almost certainly
watched with amazement as the controversy unfolded, revealing the diversion of funds to the
Contras and creating a major political scandal in the US. By damaging the credibility of the US
counterterrorist effort, Damascus made it unlikely that Western diplomatic and economic
sanctions against Syria would last for long. Within a year, the US Ambassador was back in
Damascus and the European economic sanctions were nearly rescmded Only Britain had
decided not to resume normal relations with Syria.

Other Results

The impact of the Al-Shiraa story also was felt in Iran. On 28 September 1987, Tehran
announced the execution of extremist leader Mehdi Hashemi after his conviction on several
charges, including murder, kidnaping, and attemping to overthrow the Iranian Government.
Hashemi had been identified as one of the more radical Iranian leaders, and there is speculation
that he helped leak the secret US-Iranian arrangement to discredit the more moderate
Rafsanjani. If so, Hashemi or one of his associates probably was responsible for giving the
information to the Syrian diplomat in Tehran. The fact that the arrest of Hashemi, along with
60 of his comrades, took place in November 1986 is hardly a coincidence.

For Al-Shiraa, the story caused a tremendous boost in the newspaper’s popularity in
Lebanon and throughout the Middle East. It also earned Al-Shiraa some credibility for its
revelation of the dealings between the US and Iran. .

This article is classiﬁedw./

__SEGRET 13

Approved for Release: 2014/07/29 C00621341 -



	0000621341_0001
	0000621341_0002
	0000621341_0003
	0000621341_0004
	0000621341_0005

