Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 1 of 16

UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

____________________ - ——————————— - ____X
MICHAEL LEIDIG and CENTRAL EUROPEA
NEWS LTD,
Plaintiffs,
16-CV-
-against-
COMPLAINT
BUZZFEED, INC.,
Defendant. :
____________________ - o - - _X

Plaintiffs, Michael Leidig and Central European News Ltd, by their attorney, Harry H.
Wise, 111, as their complaint against defendant, allege and show:

1. On April 24, 2015, defendant published, of and concerning the plaintiffs, an
article with the headline “The King of Bullsh*t News” (hereinafter “the publication” or
“defendant’s publication”). A true copy of the publication is annexed hereto as Exhibit A. The
publication was made by posting the story on defendant’s web site.

2. By its headline, defendant intended to and did assert that plaintiffs were “The
King of Bullshit News.”

3. By “The King of Bullshit News,” defendant intended to and did assert that
plaintiffs were in the business of publishing news articles presented as true that are false, and
known to be false by plaintiffs, and that plaintiffs are the largest purveyors of such articles in the
world.

4. The headline set forth in paragraph 1 was, and is, false.

5. The headline set forth in paragraph 1 was, and is, defamatory of plaintiffs.



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 2 of 16

6. The headline forth in paragraph 1 was published with reckless disregard for
whether it was true or false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration for
the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible
parties.

7. In the publication, defendant said, of and concerning the plaintiffs:

“But then the bottom fell out of the business ... after 9/11, and it seemingly never
recovered.

So it appears that Leidig decided to play the online game, as he saw it. He

launched websites such as the Austrian Times and Croatian Times. He

cast his net far afield to China, India, and Latin America, scouring for

images and posts on social networks that he could weave a story around

in order to hit up old clients with a new kind of content.”

8. By the part of the publication set forth in paragraph 7, defendant intended to and
did assert that, suffering from financial difficulties, plaintiffs decided to go into the business of
fabricating and selling fake news stories.

9. At the time it published the words set forth in paragraph 7, defendant had spoken
with no persons who had said that, suffering from financial difficulties, plaintiffs had decided to
go into the business of fabricating and selling fake news stories.

10.  Atthe time it published the words set forth in paragraph 7, defendant had seen no
documents suggesting that, suffering from financial difficulties, plaintiffs had decided to go into
the business of fabricating and selling fake news stories.

11.  The words set forth in paragraph 7 were and are false.

12.  The words set forth in paragraph 7 were and are defamatory of plaintiffs.

13.  The words set forth in paragraph 7 were published with reckless disregard for

whether they were true or false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 3 of 16

for the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible
parties.
The Parties

14. Plaintiff Michael Leidig is a citizen of Great Britain who lives and works in
Vienna, Austria.

15.  Plaintiff Central European News Ltd (“CEN”) is a corporation organized under
the laws of Great Britain with its principal place of business in England.

16. Upon information and belief, defendant, BuzzFeed, Inc. (hereinafter “BuzzFeed”
or “defendant”), is a corporation organized under the laws of the State of Delaware with its
principal place of business in the State of New York, County of New York.

Jurisdiction and Venue

17.  This Court has subject-matter jurisdiction over this dispute pursuant to 28 U.S.C.
§ 1332(a)(2), in that the matter in controversy exceeds the sum of $75,000.00 and is between a
citizen of this State and citizens of a foreign state.

18.  Venue is proper in this district, pursuant to 28 U.S.C. § 1391(b)(1), in that
defendant resides in this district.

Facts

19. BuzzFeed is a news and entertainment website that mixes original reporting, user-
generated work, and aggregations from other websites.

20. BuzzFeed is one of the ten most-visited news and information websites in the
United States.

21.  People around the world pay more than 5 billion visits to BuzzFeed’s web site

each month.



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 4 of 16

22.  Plaintiff Michael Leidig is a journalist who has had a successful and, until the
publication in issue here, unblemished career. He has worked in broadcasting, print, magazine,
and online journalism, and has done investigative stories. He has also been a sub-editor
responsible for editing news copy, and has written and had published several books. In 2006, a
three-part series he did for the Sunday Telegraph on the trafficking of women was nominated for
an Amnesty award and also won the Paul Foot award, a British award for exceptional journalism.
He is currently the vice-chairman of the National Association of Press Agencies, a British press
organization, responsible for its special projects, including setting up its legal-aid program and a
national media project to support freelance journalistic work.

23.  Plaintiff Central European News Ltd is a news agency founded by Mr. Leidig in
1995. Its main business is providing news from non-English-language countries to clients in the
British press and elsewhere. Some other aspects of its business have included creating the
English-language news for the respected Austrian daily newspaper Die Presse, and also
producing the English-language pages of the world’s oldest newspaper in continuous operation,
The Wiener Zeitung.

Defendant’s Publication

24.  One of three bylined authors of defendant’s defamatory publication was
BuzzFeed reporter Alan White.

25.  When he approached Mr. Leidig about the possible story, Mr. White said, in an
email:

“As I mentioned previously, I understand that you are producing this viral content for

sale in order to fund your laudable investigative journalism, such as your report into the
issue of child trafficking in Europe, and I am keen to reflect this fact in the article.”



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 5 of 16

26. Upon information and belief, based on the publication as posted on defendant’s
web site, the statement set forth in the preceding paragraph was a lie, in that Mr. White had no
intention of discussing any of plaintiffs’ laudable work, but only wished to smear and defame
plaintiffs as journalistic frauds.

27. In the publication, defendant also said, with respect to a story plaintiffs had
published concerning people in China walking cabbages, rather than pets, out of loneliness:

The story included quotes from “Chinese psychiatrist Wen Chao”, explaining

how walking a cabbage on a lead can help reduce feelings of isolation, and

a 17-year-old called Lui Ja Chen, who supposedly said:

| feel | can transfer my negative thoughts about myself to the
cabbage, go for a walk with it and come home feeling better

about myself.

The pictures were credited to CEN, and the same quotes appeared on the
Austrian Times site.

Unsurprisingly, the story was quickly debunked, by Kotaku, BuzzFeed, and the

Wall Street Journal. The teens were not walking cabbages because they were lonely:

they were walking cabbages as part of an art event at a music festival by Chinese

artist Han Bing (who has been walking cabbages as part of his art for over a decade).

28. By the passage quoted in the preceding paragraph, defendant intended to and did
imply that plaintiffs’ story was untrue, and that it was made up by plaintiffs, and that plaintiffs
had made up quotes from non-existent persons.

29.  The implication of the words quoted in paragraph 27 was and is defamatory of
plaintiffs.

30.  The implication of the words quoted in paragraph 27 was and is false.

31.  Young people in China had walked cabbages out of loneliness; the persons quoted

in the CEN story were real and the quotes correct; and the story was widely re-published in



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 6 of 16

China, leading to some public-opinion surveys conducted about the phenomenon, which led to
further news stories there.

32.  The words set forth in paragraph 27 were published with reckless disregard for
whether their implication was true or false, and in a grossly irresponsible manner without due
consideration for the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed
by responsible parties.

33. In the publication, defendant also said of plaintiffs’ stories:

CEN’s stories frequently contain lines from someone that no one else could

persuade to talk, including the local media. And many of those quotes,

especially those from anonymous “officials”, include phrases that one would

expect to hear from someone who grew up in the UK.

34. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant meant to and did
imply that Mr. Leidig or others at CEN frequently make up quotes included in CEN’s stories.

35.  The implication set forth in the preceding paragraph was and is defamatory of
plaintiffs.

36.  The implication set forth in paragraph 34 was and is false.

37.  The words set forth in paragraph 33 were published with reckless disregard for
whether their implication was true or false, and in a grossly irresponsible manner without due
consideration for the standards of information gathering and dissemination ordinarily followed
by responsible parties.

38. Defendant’s publication also said, of and concerning plaintiffs, concerning a story
that plaintiffs had published about a Chinese man who had reportedly gotten tapeworm from
eating too much sashimi, which story was accompanied by a photo purporting to be a photo of

the man’s x-ray showing the spots of disseminated cysticercosis:

Soon after the story made the rounds, it was investigated by the debunking



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 7 of 16

site Snopes, which found that the x-ray photos of the alleged victim were

“similar to those included in a 2014 case report published by the British

Medical Journal that dealt with a man who contracted a rare case of

disseminated cysticercosis through the consumption of uncooked pork

(with no mention of raw fish)”. It does not appear that CEN ever alerted its

customers to the fact that the images had been debunked; the original story

remains online at the Daily Mail and elsewhere.

39. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant intended to and did
assert that plaintiffs had used an x-ray of some other person and passed it off as an x-ray of the
Chinese man they were writing about, and failed to make a correction when this was revealed.

40. Before publishing the words set forth in paragraph 38, defendant did nothing to
determine whether the photo of the x-ray included by plaintiffs in their story was genuine or not.

41.  Any investigation by defendant would have revealed that the story had been
published by numerous news agencies in China with the same photograph, and that a broadcast
report had included an explanation of a Chinese doctor, Dr. Huang Huicong of Wenzhou
Medical University, that, among other things, attested to the authenticity of the x-ray.

42.  The words set forth in paragraph 38 were and are false.

43.  The words set forth in paragraph 38 were and are defamatory of plaintiffs.

44, In publishing the words set forth in paragraphs 38, without doing anything to
verify whether they were true or false, defendant acted with reckless disregard for whether they
were true or false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration for the
standards of information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible parties.

45. In the publication, defendant also included an assertion, of and concerning the
plaintiffs, with respect to a story plaintiffs had published, which was described in defendant’s

publication as a “CEN story about a [Russian] woman named Elena Lenina, who dyed her kitten

pink, which supposedly caused the animal’s death from blood poisoning.”



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 8 of 16

46.  With respect to that story, defendant said:

“As Gawker’s Antiviral site pointed out, the story was false. The kitten was not dead.

Lenina was in fact simply posting pictures of her—very much alive—Kitten on social

media.

As with the Sandoval case, this appears to be a situation where CEN sold

a false (and potentially defamatory) story about a about a real person with

little regard for the consequences that person would face when

the story went viral. Nor has there been any apparent attempt to correct the

story since it was proved to be false.”

47. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant intended to and did
assert that plaintiffs are intentional purveyors of false stories, and do not care whether they injure
any persons by their publications, and persist in such conduct even after a story is proven to be
false.

48.  Defendant’s assertion set forth in paragraph 47 was and is false.

49.  Defendant’s assertion set forth in paragraph 47 was and is defamatory of
plaintiffs.

50. Before publishing the words quoted in paragraph 46, defendant made no
investigation to determine whether their assertion was true or false.

51. If defendant had made any investigation of the story, it would have found the
following facts, set forth in paragraphs 52 and 53 below:

52. Ms. Lenina is a well-known public figure in Russia, with a public persona based
on outrageous conduct. She has posed nude in magazines, refused to wear a seatbelt because,
she said, her breasts were too big, and once claimed to be keeping a man as a pet slave on a
leash.

53.  The lead on CEN’s story was as follows: “Russian author Lena Lenina is under

fire from animal rights activists after having her cat dyed pink shortly before it died of toxic



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 9 of 16

poisoning.” That Ms. Lenina was under fire for the alleged poisoning was quite true. Under fire
(thousands of people signed a petition calling for her to be jailed), she claimed to have tracked
down the cat, which she had given away, and posted pictures on Twitter claiming it was alive
and well. So, quite properly, CEN then published a story headlined “Pretty in Pink Kitten is
Still Alive Claims Star.” That story, again, was quite true, and accurately reported the
newsworthy events. Ms. Lenina’s posts failed to end the controversy, as there were many posts
by others suggesting that the new pictures did not resemble the original cat.

54, In publishing the false and defamatory words set forth in paragraph 46, without
doing anything to investigate whether their charges against plaintiffs were true or false,
defendant acted with reckless disregard for whether they were true or false, and in a grossly
irresponsible manner without due consideration for the standards of information gathering and
dissemination ordinarily followed by responsible parties.

55. In the publication, defendant also said, of and concerning plaintiffs, with respect
to a story plaintiffs had published concerning some Russian women who stripped in public and
lost their jobs as a result:

“[I]t appears that CEN took the photos, invented a newsworthy narrative, inserted false

names for the women, credited a nonexistent photographer, and fabricated four sets of

quotes to fill out the text.”

56. By this part of the publication, defendant meant to and did accuse plaintiffs of
creating a false news story and fraudulently selling it as true.

57.  Defendant’s assertions set forth in paragraph 55 are false.

58.  Defendant’s assertions set forth in paragraph 55 are defamatory of plaintiffs.

59. In publishing the words set out in paragraph 55, defendant made no investigation

as to whether the charges it made against plaintiffs were true or false.



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 10 of 16

60.  Any investigation would have revealed that, prior to plaintiffs publishing it, the
story had appeared in Russian media, and thus was not created by plaintiffs.

61. In publishing the words set forth in paragraph 55 without investigating whether
they were true or false, defendant acted with reckless disregard for whether they were true or
false, and in a grossly irresponsible manner without due consideration for the standards of
information gathering and dissemination ordinarily followed by responsible parties.

62.  Asan additional part of its publication, defendant said, concerning a story that
plaintiffs had published about the birth of a two-headed goat on a farm in China, that an “expert”
had said of a photograph accompanying the story that it appeared to be a “digitally enhanced.”
Defendant also said:

“A Xinhua journalist who claims to have seen the goat in person didn’t get the farmer to talk, but
a news agency based in Vienna somehow did, despite the story taking place in a remote rural
community a six-hour train ride from Beijing.”

63. By the words quoted in the preceding paragraph, defendant meant to and did
imply that plaintiffs had published a faked photograph and had invented quotes to make a story
more interesting.

64.  The implication set forth in paragraph 63 was and is false.

65.  The implication set forth in paragraph 63 was and is defamatory of plaintiffs.

66. Before publishing the words set forth in paragraph 62, defendant conducted no
investigation in China concerning the story.

67.  Any investigation in China would have revealed that the story, originally
published by the Xinhua News Agency, China’s official state press agency, had been

accompanied by a video showing the goat, and that other press agencies in China had published

10



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 11 of 16

the story, with photographs, and with interviews of the farmer, prior to the publication by
plaintiffs.

68. In publishing the words set forth in paragraph 62 of and concerning the plaintiffs,
while making no investigation in China as to whether their implications were true or false,
defendant acted with reckless disregard for whether its implications were true or false, and in a
grossly irresponsible manner without due consideration for the standards of information
gathering and dissemination ordinarily followed by responsible parties.

Facts with Respect to Damages

69.  Defendant’s publication has damaged the reputation of plaintiff Michael Leidig.

70.  Defendant’s publication has damaged the reputation of plaintiff Central European
News, Ltd.

71.  Since the day defendant published the article concerning plaintiffs, anyone
searching on a major search engine for either Michael Leidig or Central European News will see,
on the first page of the list of responses, a link to defendant’s publication, “The King of Bullsh*t
News.”

72.  Defendant’s publication was republished by it in different languages, and was also
republished by others in multiple languages, a fact reasonably foreseeable by, and intended by,
defendant.

73. Many clients of plaintiff CEN simply stopped using its news service with no
inquiry about whether the charges in defendant’s publication were true or false.

74. In Sweden, faced with questions from local news media about defendant’s
publication, All Over Press, a picture-syndication agency and partner of CEN, responded that

they had stopped using CEN, and they have done so.

11



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 12 of 16

75. In Switzerland, 20 Mins, a news web site and partner of CEN, confirmed that they
would no longer work with CEN.

76.  In England, CEN’s second biggest client, the Daily Mirror announced that it
would only use CEN stories if it was absolutely necessary. That client is now using CEN again,
but at a much-reduced level from the period before defendant’s publication.

77. CEN’s sales in early 2015 were, by month, January 830, February 948, March
1070, April 935, May 682, June 626, and July 727. Thus, defendant’s publication in April
produced a reduction in defendant CEN’s sales of about 30%.

78.  In addition, CEN clients are now making more queries, increasing CEN’s
overhead for each story, and some clients are demanding lower rates per story.

79.  Asadirect result of defendant’s publication, plaintiff CEN lost a potential high-
six-figure investment that had been in the works for many months. The investment was to fund
the development of new software allowing journalists to deal directly with customers for their
work. As of the beginning of April 2015, the investment bank involved was representing that it
had an investor who was keen on the proposed product; after defendant’s publication, the
potential investor disappeared.

80. Shortly after defendant’s publication, Mr. Leidig traveled to England to visit his
father, a meeting arranged so that Mr. Leidig could celebrate his 50" birthday with his family.

81. Instead of a joyful family reunion, the event was dominated by a discussion of
defendant’s publication, and the possible consequences for Mr. Leidig, including the possible

closure of CEN and the ending of his career in disgrace.

12



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 13 of 16

82.  The day after Mr. Leidig and his father had spent the evening discussing these
matters, his father had a massive stroke that left him unable to communicate with others, a
condition not expected to change for the rest of his life.

83.  Thus the last memories Mr. Leidig’s father had of him were of disgrace and
possible ruin as “The King of Bullshit News.”

Facts with Respect to Punitive Damages

84.  “Viral News” refers to stories that, because they are quirky or funny or otherwise
unusual, are likely to be spread around the internet as readers decide to share them with others on
social media, such as Facebook.

85.  One of defendant’s business objectives is to obtain a greater share of the market
for viral news in Great Britain and elsewhere around the world.

86.  The part of plaintiff CEN’s business attacked by defendant in its publication was
the dissemination of viral news in Great Britain and elsewhere.

87. Defendant knew that, if its publication injured plaintiff CEN’s business in Great
Britain and elsewhere, defendant’s own business would increase.

88. Defendant maliciously intended that its publication injure the viral-news business
of plaintiff CEN, and thereby benefit the business of defendant.

89.  Defendant had been, prior to its publication of its story about plaintiffs, publicly
criticized for publishing stories without verifying whether they were true or false.

90.  Prior to publication, defendant was put on notice by lawyers for plaintiffs that the
story it was about to publish was “highly defamatory” of plaintiffs and “likely to cause serious
reputational harm.”

91. Despite this notification, defendant chose to publish the story anyway.

13



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 14 of 16

92. Since the publication by defendant, defendant has been informed of the
falsehoods in its publication set forth in this complaint, and of other false and defamatory
statements in the publication.

93. Despite being so informed, defendant has refused to take the defamatory and false
publication down from its web site or otherwise retract it.

AS A FIRST CLAIM FOR RELIEF, BY PLAINTIFF MICHAEL LEIDIG, FOR LIBEL

94.  Plaintiff Michael Leidig hereby realleges the allegations of paragraphs 1 through
93.

95.  Asaresult of defendant’s publication, plaintiff Michael Leidig has been seriously
damaged in his reputation, in the amount of five million dollars ($5,000,000.00).

96.  Defendant is liable to plaintiff Michael Leidig in the amount of five million
dollars ($5,000,000.00).

97.  Because defendant’s publication was the result of malice toward plaintiff Michael
Leidig and his company, Mr. Leidig is entitled to punitive damages in an amount to be
determined by the jury at trial.

AS A SECOND CLAIM FOR RELIEF, BY PLAINTIFF
CENTRAL EUROPEAN NEWS LTD, FOR LIBEL.

98.  Plaintiff Central European News Ltd, hereby realleges the allegations of
paragraphs 1 through 93.

99.  Asaresult of defendant’s publication, plaintiff Central European News Ltd has
been seriously damaged in its reputation, in the amount of five million dollars ($5,000.000.00).

100. Defendant is liable to plaintiff Central European News Ltd in the amount of five

million dollars. ($5,000,000.00).

14



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 15 of 16

101. As aresult of defendant’s publication, plaintiff Central European News, Ltd has
suffered special damages in an amount to be determined by the jury at trial, as follows:

--a substantial reduction in its monthly sales of stories;

--the loss of long-time clients and partners, including All Over Press, and 20 mins, and
the reduction in usage by partners such as the Daily Mirror;

--the loss of a high-six-figure investment that had been under discussion for many
months;

--increased expenses occasioned by clients requesting more verification;

--the shutdown of CEN’s investigations unit;

--the shutdown of CEN’s online publishing products;

amounting in all to approximately $1,040,000.00;

102. Defendant is therefore liable to plaintiff Central European News, Ltd for special
damages to be determined at trial but approximately $1,040,000.00;

103. Because plaintiff CEN’s injury was the result of malice on the part of defendant,
CEN is entitled to punitive damages in an amount to be determined at trial.

WHEREFORE, plaintiffs demand judgment as follows:

ON THE FIRST CLAIM FOR RELIEF, on behalf of plaintiff Michael Leidig, general
damages in the amount of $5,000,000.00 and punitive damages as determined by the jury at trial;

ON THE SECOND CLAIM FOR RELIEF, on behalf of plaintiff Central European
News, Ltd, general damages in the amount of $5,000,000.00, special damages as determined at
trial in an approximate amount of $1,040,000.00; and punitive damages in an amount to be
determined at trial;

together with the costs and disbursements of this action.

15



Case 1:16-cv-00542-RWS Document 1 Filed 01/25/16 Page 16 of 16

Jury Demand

Plaintiffs demand trial by jury.

s/Harry H. Wise, 1lI

HARRY H. WISE, 1l (HW6841)
Attorney for Plaintiffs

43 West 43" Street, suite 109

New York, N.Y. 10036-7424

(212) 709-8034

hwiselaw@aol.com

16



The King Of Bullsh"t NewsC §&gF 329 B2¥%/-00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 1 of 22 Page Tof2z

News Buzz Life Quizzes Videos More v

Tt : ondcen | Aae sl

Hed. dilben ofti faly on made
1428 snoppen BYSHBISR

The King of Bullsh*t News

How a small British news agency and its founder fill your Facebook feed
with stories that are wonderful, wacky - and often wrong.

Alan White
BuzzFeed News Reporter

Cralg Silverman
BuzzFeed Founding Editor,
Canada

Tom Phillips
BuzzFeed Staff

posted on Apy. 24, 2015, at 2:08 p.m.

Last November, within a few hours of each other, some of the planet’s biggest news
websites published an irresistible story. An attractive Argentinian teacher called Lucita
Sandoval, from Santiago del Estero, had been having sex with her 16-year-old student, and

http:/iwww buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh™t NewsC Blggl9ed §2¥5-00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 2 of 22

the video of their tryst had made its way to a porn website. With its heady blend of

titillation and depravity, it was the perfect tabloid scandal.

Websites including the Daily Mirror and Metro in the UK and the New York Daily News

in the US duly published the story, alongside an image showing the teacher posing

poolside in her bikini, “Teacher suspended after sex session with teen pupil ends up on

hardeore porn website,” read the Mirror’'s headline. The Daily Mail ~ the most successtul

English-language newspaper website in the world ~ even went so far as to claim that there

would be a criminal investigation, and that this wasn’t the first time that the teacher in

question had sexual relations with a student,

There was just one problem: It wasn’t true.

As BuzzFeed News has previously reported, the story had already been debunked by a

local paper in Argentina a full two weeks before the English-language press picked it up.

The video didn’t show an underage boy. Although the woman in the video was a teacher,

she was from Corrientes, rather than Santiago del Estero, as had been claimed in the

incorrect articles. She probably wasn't even called Lucita Sandoval. Some of the sites have

updated their articles, but others remain unchanged (at the time of this story’s

publication).

So how did this fake story make the leap
from South America to the English-
language press? The answer is tucked
away in the bottom right-hand corner of

the photo of the woman in her bikini: a

credit labelled “CEN".

Central European News (CEN) and its
sister outfit EuroPics are small news
agencies, largely unknown outside
certain sections of the media, whose
headquarters are in Canterbury in the
UK (although they claim to have 35 staff
based in offices across central and
eastern Europe). In recent years, CEN
has become one of the Western media’s
primary sources of tantalising and

attention-grabbing stovies. They're often

RS SN PROS GWTen DR ROk PTG HORNONE MO CHRORIY - SMRR IR

aMostresd ©lbvefords « PopWiden  Newi. Polits  Poothall  Celelse TVRR  WeldNews

St Sy Mewy el Ui

3 e - S i ¢ ke it

Teacher suspended after sex session with teen pupil
ends up on hardcore porn website

ERER S5 EARERE UVEUT VY

+ Rerommeadid f R

Daily Mirror

bizarre, salacious, gruesome, or ideally all three: If you've read a story about someone in a

strange country cutting off their own penis, the chances are it came from CEN.

The firny’s business model, like that of many other news agencies, is to sell a regular

stream of stories and pictures to other media companies, which publish them under the

bylines of their own reporters. In CEN’s case, these include a string of stories from

http://www.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news

Page 2 of 22

June 19, 2015



The King Of Bullsh't Nowys B39 Be¥-00542-RWS  Document 1-1  Filed 01/25/16 Page 3 of 22 Page 3olzz

relatively remote parts of China, India, Russia, and other non-Western countries. They
tend to depict the inhabitants of those countries as barbaric, sex-crazed, or just plain

weird. And often they are inaccurate or downright false.

The Chinese woman offering to sleep
aggﬁrgantimes g v

with men to fund her cross-country road
trip? That was CEN. The Russian

wstin Bisber Nelps Datend y . ) )
wssian Fisharman From i fisherman who was saved from a bear

2R

attack by a Justin Bieber ringtone? CEN.
The Macedonian man who chopped his
own penis off after his girlfriend told him

it wasn’t big enough? Also CEN.

g7ay
13

CEN’s “weird news” stories and images

appeal to news organisations precisely

SSpup e S0 4

because they fall into the category of “too
Austricn Times good to check”. They also appeal because
they are perfectly tailored to the current

media ecosystem, in which the holy grail is to have content go viral on Facebook and other

social media platforms, delivering a surge of traffic.

One tried and tested method for gaining those viral clicks is running precisely the kind of

oddball human interest pieces in which CEN specialises: stories that are so intriguing or

horrifying or just plain weird that you can’t help but share them with your friends.

CEN also publishes many unremarkable, genuine news stories — in a statement to
BuzzFeed News, the company estimated its total output at 8,000 stories since January
2014. But after growing suspicious of the weird, wonderful, and exotic stories CEN has
made a name for itself with — including a few picked up by BuzzFeed News ~ we decided to
investigate, with the help of Craig Silverman, whose website Emergent tracks and
evaluates online rumours (since writing this article, Silverman has been appointed as the

founding editor of BuzzFeed Canada).

In all, we evaluated 41 CEN pieces that struck us as particularly attention-grabbing. Of
those, 11 proved to be completely false or to be based on images that did not match the
stories; eight more contained suspicious details such as perfect quotes that appeared in no
other coverage; 13 we were unable to verify either way; and nine appeared to be real or

mostly real.

In other words, whether it was the story
of Bieber and the bear, the Chinese
backpacker offering sex in return for help
funding her vacation, a man who got a
tapeworm after eating sashimi, or the

teacher accused of sleeping with her

http:/lwww.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh*t Newss BuzaFqeq Bos,-00542-RWS Document 1-1 F|Ied 01/25/16 Page 4 0  Pagedor2z

student, the evidence assembled by
BuzzFeed News suggests that an
alarming proportion of CEN’s *weird
news” stories are based on exaggeration,
embellishment, and outright fabrication
— and that the company has scant regard

either for the accuracy of its content or

[ P

for what happens to the people, such as Naked wof“a“ s_bOttQm
. S e T halts traffic as she
the woman in the bikini, whose names .

y 1 a iy sunbathes out of third-floor
and images are spread across the worla. .
) 5 I window

SEPVEDS it § e P fack Fien, et et boik e hate Bottons su of ooy N foseh

In a letter to BuzzFeed News, CEN's legal Bpomam e g

Sy P Moy -
representatives said the firm “denies
absolutely that it makes up false stories
or fabricates quotes”. They claimed that
the firm “relies on trusted contributors to
source content”, that there is “no
evidence of a ‘pattern’ of behavior of
fabricating stories”, and that the fact that o0 6,
“a tiny minority” of its stories “might

raise questions is not indicative” of such.

They insisted that since CEN “is BuzzFeed's main competitor for viral news content in the
UK market” - something BuzzFeed would dispute given our completely different business
models — they would not be answering questions about its journalistic methods because it
would “involve giving information about its sources and practices to a competitor”. We
have made the full letter available online, but have redacted one section dealing with

matters outside the scope of the current story.

Because BuzzFeed News — contrary to the elaim made in the legal letter — is no longer one
of CEN's clients, it has sometimes proved impossible for us to verify absolutely that a
particular story has been circulated by CEN, as opposed to just the pictures on which its
credit sits, although we believe that selling both picture and story together is the firm’s
invariable practice. Instead, we have relied on similarities between the copy on the
company’s sites and other published versions of the story, or on the fact that competing
news organisations have produced near-identical stories, featuring matching quotes and
details, accompanied by pictures credited to CEN. We have also asked CEN to verify
whether it was responsible for the details and quotes we have concerns over. It has, as

mentioned above, refused to do so.

Going Viral

To illustrate why we became concerned in the first place, let’s take the example of a CEN
story that swept across the internet last August. The premise was simple, dramatic, and

delightful: A Russian man on a fishing trip was attacked by a bear. As it mauled him, the

http://www .buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh™t Newz §eaF§eq B2¢/-00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 5 of 22

Justin Bieber ringtone saves Russian

fisherman from bear attack

B B L R e I sy
Yo oy wosg ot ShEC b ot 3 Gulk,

New York Daily News

man’s phone played a ringtone that startled the animal so badly it ran off, saving the

fisherman’s life. The ringtone was the song “Baby” by Justin Bieber.

As with the Lucita Sandoval story, it resulted in articles on some of the world’s biggest
newspaper websites — including the Daily Mail, the New York Post, the Sydney Morning
Herald, the New York Daily News, the Daily Express, the Datly Mirror, and indeed
BuzzFeed News. (We estimate that BuzzFeed News has run approximately a dozen stories
based on CEN’s content, which have now been updated to alert our readers to our doubts

over their credibility. A full list is at the bottom of this article.)

“Even bears can’t stand Justin Bieber’s
music,” reported the New York Post.
“Finally proof that Justin Bieber IS
unbearable,” chortled the Daily Mail.

The story was shared more than 20,000

s P TP —

times on social media (counting only the
articles mentioned above). The Bear vs
Bieher tale even made it into a Seth
Myers monologue for his late-night show
on NBC.

Yet the original story about the bear
attack, which was published in Russia’s
Komsomolskaya Pravda, said nothing
about a Bieber ringtone. Instead, it
reported that the man’s phone had a

setting that caused it to speak the current time. That’s what actually scared off the bear.

Komsomolskaya Pravda published its story about Igor Vorozhbitsyn, the Russian man
who survived the bear attack, on 91 July. Five days later, the story appeared on the
Austrian Times, a website run by CEN’s owner and co-founder, Michael Leidig, with a

photo of the fisherman (properly credited to KP) and the new detail about Justin Bieber.

That same day, CEN sold the story and images to the Daily Mail, whose story credits the
images taken from Pravda to CEN instead. The agency never takes a byline on its stories:
They are always credited to in-house reporters. But the emails the firm sends to its clients
every day with a lengthy list of stories to pick from offer packages of pictures and text that
are often published virtually unchanged. The copy also often appears on sites owned by
Leidig, making it clear where the stories have originated. In this instance, the Mail's story
included the same key quotes and details, and many similar phrases, as the one published
on Leidig’s Austrian Times site. (All told, more than half of the suspect CEN stories cited
in this article had identical or nearly identical versions published on a site owned by

Leidig.)

With the story taking off online, one of the authors of this article, Craig Silverman,

http://lwww.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news

Page 5 of 22

June 19, 2015



The King Of Bullsh't NewsC 8P 994 B2#Y/-00542-RWS  Document 1-1  Filed 01/25/16 Page 6 of 22 Pege b otz
attempted to verify its veracity by speaking to Leidig. A woman who answered the phone at
the Austrian Times said he was on vacation in Romania. When asked how the agency
would find and cover such a story, she said: “A lot of stories are found on the wire or in
local media but also from local interviews on the ground, or we speak to the reporters who

wrote them; we speak to police to get things confirmed.”

She promised to check with the company’s freelance agent in Russia and follow up. From
that point, Austrian Times/CEN/EuroPics stopped providing information or responding

to emails.

More recently, CEN sold another Russian story. The agency’s copy, purchased and
published by the Daily Mirror, claimed that two Russian women from Khabarovsk, near
Vladivostok, had been fired from their jobs at a department store after they spent an

afternoon participating in a nude photo shoot.

BuzzFeed News tracked down the images and found they originated with a Russian news
outlet from the area. That piece identified the photographer as Gene Oryx, whose online
portfolio includes nudes. The Mirror story credited the images to a “Dimitry Kulishenko,
30" — but online searches for that name return no mentions apart from those linking back

to the Mirror piece.

In an email, Oryx confirmed to BuzzFeed News that he was the original photographer and
attached an high-resolution, uncensored copy of one of the photos to prove his claim. He
also said that the women in the picture do not work in a department store, and that the
names listed for them in the CEN/Mirror story are false. By implication, that also means
the quotes attributed to four different people in the story — one of the wormen, a “shocked”
onlooker, a police spokesperson, and a spokesperson from the department store — are

fabricated.

In other words, it appears that CEN took the photos, invented a newsworthy narrative,
inserted false names for the women, credited a nonexistent photographer, and fabricated
four sets of quotes to fill out the text. Then it sold the story and images. (Oryx said no one
from CEN contacted him to license his images for resale.) BuzzFeed News asked CEN to
explain how this happened but received no specific response beyond the more general

denial.

The Man From CEN

In a 2013 op-ed for the British trade magazine Press Gazette, Michael Leidig proudly

described the kind of traffic CEN could drive to large websites:

“Most of our regular content is also for the tabloid market. Not the celebrity stuff, but the

quirky bizarre news designed to get people talking — today they call it viral news.

>

“Our content is often frequently in the Most Read section on the Mail Online.

http://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The Ki lish* . 7

he King OF Bullsh™ NewsC 27424 ¥2¥%-00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 7 of 22 Page 7otz
Leidig is the owner and co-founder of CEN. He is also runs a charity called Journalists
Without Borders, which claims to provide money to the needy sources featured in CEN’s

stories. It solicits donations on CEN’s site via PayPal that it says it redirects to people

featured in the articles who may be in need of medical care or financial support.

smprintang Credite.

. Weicome
Imprint
The joumalismadthoutbonders.com editodal team is curmently led by
Michael Leidiy, & British joumatist with 25 yes experignce fn TV and
rasutio production, and newspaper auy megeing publishing.

Thark you for visiting
joumalisrmvithoutborders.com, Qur aim is to offer 3
direst conneciion bebagan the peophs nd Gises
ok can taad sbowt bete and yors. i v feel you
Vvl fihe 1o Pralp any individogl, group of Sause
that we have covared you can make 2 doration by
going to any individual arficle or by disking hees.

Journalism Without Borders

Leidig’s lengthy and frequently updated Wikipedia page describes someone who cares

about accountability and the importance of crediting original sources:

“Leidig is also a campaigner for greater support for journalism which he describes as the
‘coalface of democracy’. He has campaigned in favour of more responsibility from search
engines like Google to give eredit to original source material and also for payment for
originators of news, arguing that if the journalists all go out of business nobody will

provide the content worth having.”

The sole link in the above passage goes to a story on the Austrian Times - a website owned

by Leidig.

Many of the key edits and contributions to Leidig’s Wikipedia page are by a user called
Bylinebandit, who is also a major contributor to the page for the Austrian Times.
Bylinebandit also worked on a “sandbox” page for Allan Héil, a journalist with whom
Leidig co-authored a book. The subject of that book is an Anstrian woman who was
kidnapped at a young age. Bylinebandit has made repeated edits to her page. Bylinebandit
also happens to be the username for a Twitter account that appears to belong to Leidig.
(CEN’s lawyers claimed: “Our client’s Wikipedia page is entirely uncontroversial and has

nothing at all to do with your story.”)
Leidig started his career in the British regional press, before moving to Austria in 1993. It
was there that he and two colleagues founded CEN, which began with a focus on sourcing

newsworthy items from eastern Europe and rewriting them for the London market.

In that Press Gazette op-ed, Leidig painted a picture of a young agency that was earning

good revenue and employing “full-time paid correspondents across Europe”. “Having

http:/lwww .buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King OF Bulsht Newy-BigPied By 00542-RWS Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 8of22 o o

English-speaking staff on the ground in Europe was almost a licence to print money,” he
wrote. His clients apparently included the BBC, Deutsche Welle, and Radio Netherlands,
as well as major British newspapers. CEN also produced TV footage for clients. A single
story such as that of Heinrich Gross, an Austrian doctor who conducted experiments on
children for the Nazis, could, wrote Leidig, “be sold a dozen times in various media

formats”.

But then the bottom fell out of the business. Leidig wrote that CEN’s income “fell by 80
per cent” after 9/11, and it seemingly never recovered. A steady gig he had with the
Telegraph Media Group that paid him £500 a month plus fees for the articles he produced
was ended by the organisation. According to Leidig, it told him “there was no longer value

in original content, and that was because of the competition from the internet”.

So it appears that Leidig decided to play the online game, as he saw it. He launched
websites such as the Austrian Times and Croatian Times. He cast his net far afield to

China, India, and Latin America, scouring for images and posts on social networks that he

could weave a story around in order to hit up old clients with a new kind of content.

It’s paid off; many major news websites are regular clients. One major British publisher

buys multiple CEN stories every day, sometimes more than 100 a month. At £50 per story
— which is what BuzzFeed News was charged before it severed its relationship with CEN —
that amounts to a sizable income stream. CEN itself claims to have offered its clients more

than 8,000 stories since January 2014.

But for CEN’s clients, the relationship more than pays off. According to social media
tracking service BuzzSumo, the second most-shared Daily Mail story of the last 12 months
— about a Chinese man who got a tapeworm from eating too much sashimi, complete with
explicit X-rays — was one that was bought from CEN. But not everything was quite as it

seemed.

Tapping the Chinese Market

The tapeworm story originated on the Chinese news site hk.on.cc. CEN/Europics spotted
the story, and it was soon distributed far and wide. Again, BuzzFeed News was one of

many sites that covered it.

http://www.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh't Newss BuzzFgeq Bowy) 00542-RWS  Document 1-1  Filed 01/25/16 Page 9 of 22 Page Sor22
BuzzFeeDNEWS

News Buzz Life Quizzes Videos More v catow agg QB

<3

ot

A Man In China Apparently Ended Up BuzzFeepniws
Riddied With Tapeworm Parasites : T
After Eating Too Much Sashimi

Thie korror The hormae, UPDATEL R o sppess s nsge sotugtly shows the
sty following an ifection resuiting from erlucooked pak.

‘This Is The Moment &
UKIP Couneitlor Hiv An
Anti-UKIP Campaigner

Aare White
BuzzFeed News Hepoder

Central European News reports that doctors at
Guangzhou No.B People’s Hospital made a horific
discovery after a man went there with a stomach ache
and itehy skin,

Gt MNews Bx o Woek

Yo B

TG UR

24 Thres '90% Tony Blalr Made You Go
Wenl AL The Knges

Buzzkeed

Soon after the story made the rounds, it was investigated by the debunking site Snopes,
which found that the x-ray photos of the alleged victim were “similar to those included in a
2014 case report published by the British Medical Journal that dealt with a man who
contracted a rare case of disseminated cysticercosis through the consumption of uncooked
pork (with no mention of raw fish)”. It does not appear that CEN ever alerted its
customers to the fact that the images had been debunked; the original story remains

online at the Daily Mail and elsewhere.

Then there was the story claiming that an attractive Chinese woman was offering to spend
a night with men in exchange for them helping her travel around the country. The New
York Daily News and the Daily Telegraph credited their images of the woman to
Europics, CEN’s sister agency. The reality, as reported by Shanghai Daily, was that it was
a hoax to promote a dating app called Youjia, which the paper said had been banned as a

result.

After the story was proven to be a hoax, Leidig’s Austrian Times published a story about

http://www.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh't Newe Yz PopdiR5-00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 100f22 o0
the debunking. It reported that Chinese officials were “particularly angry about the viral
story widely spread on Chinese social media sites and also reported extensively in Chinese

media and international media”.

Other stories published by CEN investigated by BuzzFeed News were equally problematic.
One, published in Leidig’s Croatian Times on 17 November, was called “No Kidding —

Baby Goat Has Two Heads”.

The goat story featured this image, credited to Europics, of a baby goat supposedly born

with two heads.

we've gof Crestis covarsd,

faburgtimes.at  viennstimes.st

austrignting

L
Goaeinl Mies E I 2
Bosiness y Mo Kidding - Baby Goat Has
Two Heads
Bports
LGB IBIRNC L. LA
Pangrama
Chingse Tareser Xu Jinkut, 43, wag ot kufding
Travel when he said bis goat had given bitth 10 8 it
with b heads,
Subscriptions P Wonis's cloest Aca DISLOYERED
e Incredidous nelghbours who tumned wi (o see 1 Croarsa
the spactanuias sutant discovessd that the Laad sesdarchar Marcsl Burke - fepsn
Events for April Dby goat did indeed have two beads, atbeit thi Department of Preqistaric
MTWTEFS S § with just bws 2ars and these ayes, aad Archazalogy @t 2ageel's Facuby of
e pradicted that the hideous Ipoking crestuse Shifosophy © $3i6 the ad was
30 1 1 2 3 4 5 sedeld not fivad lisg, sigeificant because the Kinowas
£

raverest o o

6 789 101112
13141516171819

K vaid: “They tokd me w feave It dig, D
1 coultvt just do that, § asked the vet and he
said 3 wouldrt ve long either, but the

20212223242526 mother didivt reject it and § gave 8 8 bit of
o axtra mitk aocasionally and instead of dying,
272829301 it seemed 0 B0 pretty wel,"

10 fact e 1id i3 now welf on it way 10
pecoming a fully growa goat ivieg on the
fasn it Banhe willage in Crasgle county in
Eastern Ching's Shandong provinee.

Ade your event FREE

e %aid: TR IS cursently 30om tall and tam
| forg and dossn't sewm o show saything
ohwvipus irs wermeg of bebaviour proBlems 8 @
resuit of s alaatility,
comes bere ¢an 282 shaight away that it's a
mutant, § fave had 3 ot of visitors, and some gy i offers wt penpls reailse iU's
provably geing (0 Tve nger, but 1o sot interested in sailng it Mayhe heter, pux far
sow iUs fust 1o Nave arcund.”

ithough anyons that

Croatian Times

The photo originated with the Xinhua News Agency in China five days earlier. At the
request of BuzzFeed News, Dr Neal Krawetz, the creator of the FotoForensics photo
analysis platform, which is used by law enforcement and others to examine digital images,

analysed the image.

Krawetz found that the two men, the hand in the bottom left, and the two goat heads each
show up as “distinet regions under a variety of analysis methods”. He said the evidence

was “conclusive” that it had been digitally enhanced.

The Perfect Quote

Along with the questionable nature of the image, there is an even bigger problem with the
goat story. The original Xinhua story about the goat contains very little text or

information. A follow-up article from the next day credited to the same agency and

http:/fwww buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh't Neve Rz feofllNs. 00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 110f22 o o %

reporter offers more detail, but is still very thin on quotes. Yet the Croatian Times story
quotes farmer and goat owner Xu Jinkui at length. It also lists his age as 43; Xinhua says

he is closer to 60.
Here’s a quote attributed to Jinkui:

“It is currently 3oem tall and 40cm long and doesn’t seem to show anything obvious in
terms of behaviour problems as a result of its disability, although anyone that comes here
can see straight away that it'’s a mutant. I have had a lot of visitors, and some pretty big
cash offers as people realise it’s probably going to live longer, but I'm not interested in

selling it. Maybe later, but for now it’s fun to have around.”

A Xinhua journalist who claims to have seen the goat in person didn’t get the farmer to
talk. But a news agency based in Vienna somehow did, despite the story taking place in a

remote rural community a six-hour train ride from Beijing.

The nature of the quote fits a pattern. CEN’s stories frequently contain lines from sources
that no one else could track down or persuade to talk, including the local media. And many
of those quotes, especially those from anonymous “officials”, include phrases that one

would expect to hear from someone who grew up in the UK.

For example, the Bieber/bear story included this quote from an anonymous “wildlife

expert” who was presented without any affiliation or location:

“Sometimes a sharp shock can stop an angry bear in its tracks and that ringtone would be

a very unexpected sound for a bear.”

As with the goat farmer, CEN often quotes named people who speak in perfect paragraphs
and use anglicised phrases. For instance, in January this year a number of news websites
------- including Leidig’s Austrian Times — ran a story about an underwear thief who,
according to the Mirror, “was forced to walk around a block of flats in Singapore with bras
and undies hanging from his neck after residents laid a trap following a spate of kinky

thefts”.

Our investigations led us to this Chinese-language news post with watermarks from this
Weibo account. The post is from a girl named “Yeeyee” (from Singapore). In her brief
account she writes that on 1 Novemnber, at avound 2am, she found a man in her house
stealing her undergarments. She then “caught him” and wanted to “shame him”. There

also appears to be a video of the incident.

http://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



¥

W OEENED SR

The King Of Bullsi Nowg g foef8149-00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 120f22 ™%

AR NeWS.CN

& BUEE B
Forr ELE SRS RS

sl

PRae e SO T

ViR NN

AR BRI 25 d A

SN, NeAws.en

“onspicuous by its absence from any of the original sources was a quote that appeared in
the English press from a “police spokesman”, who said: “We don’t condone vigilante
activity but in this case it seems to have turned out OK.” Also missing were quotes froma

“local man”, Teo Goh, who apparently said:
» i Y

“We realised he was targeting windows where he knew women lived. He came at around
midnight and as soon as he was in the room we grabbed him, forced him to wear the girl’s
lingeries and then frog-marched him from door to door making him confess what e had

done and to promise he would never do it again.”

Or take this quote from a CEN story that claimed a wife discovered her hushand cheating
with her twin sister and then left them both naked in a parking lot before driving off in
their car. It comes from a witness identified as You Meng, but reads like it's being spoken

by someone interviewed on a London street:

hitp://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bulsh’t News-fizzesfdleds 00542-RWS Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 13 of 22 90 13#

“It was so funny. Loads of people were grabbing their phones and I did as well. He was

banging his fist on the window and shouting at her, and she just wasn’t playing ball.”

When this story was covered earlier by the Chinese-language media, none of the online
posts included the names of the man and his wife or their ages, or any quotes from a
witness. Somehow CEN managed to get names, ages, and a quote from the scene, in spite

of the distance and language barriers.

It is possible that such quotes are genuine, and have been cleaned up and anglicised by
CEN’s editors or someone else involved in the stories’ production. It is also possible that
they have been introduced somewhere else in the media food chain, or inserted by junior
staff without the knowledge or approval of the editors concerned. CEN, as mentioned
ahove, has insisted that it does not fabricate quotes. But it has also refused to answer
BuzzFeed News’ questions about where these quotes originated on the grounds that doing

so would lend a commercial rival undue insight into its business practices.

The Sausage Machine

Nowhere are CEN’s quotes more perfect or its details sharper than when it comes to one of
its signature issues: castration. Since October, CEN has sold and/or published five stories

that involve a man or child either being forcibly castrated or chopping off their own penis.

Take, for example, the story of an aunt who castrated her young nephew when he
interrupted her. That story was reported in Chinese media and came with detailed photos

of the boy and his parents.

The CEN version, however, includes two quotes that we couldn’t find elsewhere. There was

this, from a “hospital spokesman™

“Unfortunately, the knife was quite blunt
and the cut wasn'’t clean so although we
reattached the boy’s penis, it wasn’t ideal

and he had to have further treatment.”
And this, from a “police spokesman”™

“The aunt was arrested and admitted
attacking the boy because she was angry

that he had interrupted her on the toilet.”

All these quotes also appeared in the
version of the story published on the

Austrian Times site.

Another unnamed police spokesman

http:/fwww buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh*t New&a%;éziieTé\l%N\? 00542-RWS Documerj;gm 1 @'8 W” 5@,6 Wj?wa,g@“;l_égpfzzs, Page 14 of 22

appeared in a CEN story about an India 3
P o A Iﬁaﬂ@ News

Fingst

man who allegedly had his penis chopped

off by a crowd after he was caught trying
to rape a girl. That story came with many
related photos that we were able to find
online (including one of the man’s

severed penis), But BuzzFeed News could Cruel aunt cuts her three-yaar-old nephew's
penis off because he burst in on her on the

find this quote only on sites that bought 1oo and asked to use her phane
. Diarvy Chang Intavupted Kie st Xua Prast 53 ohs way foxting bot besa
. N . v A - N > e i m&ntsa?
3 ey . . . intg s, pigked ke 4 hasked off hig g
the images from CEN: . ot ware s 10 e atsh 1 s arergency prosedre

- ful heife wih Blunt and syt Wik 0 clEoT 6 o nosds e irsaleneet

“People cannot take the law into your

own hands.

“As deplorable as these crimes are, law
and order has to be maintained, and not

lynch justice.

“We ask those men who carried out this

attack to hand themselves in before we

v s o8
oo s e 23 B I b 80 052 B

find them.” Mail Online

The same was true for this quote from local man Aamir Dhawan:

“No one went to help the man because they could see his penis on the ground and knew

this was punishment for a sex crime.

“We have had a lot of intolerable offences against women in this country recently, with

girls being raped, hung, and molested, and it’s time it stopped.

“This sends out a very strong message to anyone like that - if you do it you will be

punished.”

In January CEN hit the mother lode of foreign castration stories. Pictures surfaced on a
since-deleted Chinese Weibo account — and then spread to other Chinese sites — that
described a man whose penis was chopped off twice in the span of a few hours. The CEN
version that appears on the Daily Mail site has, at the time of writing, been shared more
than 40,000 times. (It also appears on the Austrian Times.) The versions on the Mail,
Austrian Times, and Mirror sites all feature virtually identical pixelation that happens to

cover up the original Weibo watermark.

http://iwww buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh*t Nevx@- Buzz e:?tié\lews Page 15 of 22

ase -CV-00542-RWS Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 15 of 22

[CICRSSE B 3 U 2 i ERE T B

<14 Jited wife ‘chopped off husband's pi
7 seissors after catching him cheating'

[T

ESASE S Sy Ao bay oS e Tbsbd

news.inr.on Mail/Daily Mirror

First, the story claimed, the man’s wife discovered him cheating and she castrated him.
Then she found him at the hospital and undid the work doctors had done to reattach his

penis.

The earliest version we could find of the story in Chinese included a quote from the
mistress saying that it didn’t matter if he was now infertile as he already had five children.
But once again, the version that ended up on Western media sites went further. In
addition to that quote, it also offered a veritable monologue from an anonymous hospital

Sp()kCSII}&Il :

“The first we were aware of what happened was when someone came into the reception

area to say a naked man was beating up a woman outside the hospital.

“Staff rushed out to see what was happening and found the patient with blood streaming

down his legs hitting the woman.

“He was stopped and the woman was taken in for treatment, and then we discovered she

had chopped his penis off again.
“The man had lost a lot of blood and was taken in for emergency surgery.
“He is now in a stable condition but is extremely emotionally distraught.”

Another cautionary castration tale came in an October report from CEN that a
Macedonian man had chopped off his penis and threw it in the trash after his girlfriend

told him it was inadequate.

The story was published on the Austrian Times and apparently sold to the Daily Mirror
that same day, October 23. The Austrian Times and Mirror stories both used a photo of a
man lying on a gurney with a bloody croteh, with the Mirror specifically saying it showed

the vietim.

Almost exactly a vear earlier the Mirror had run another CEN story about a castration -

http://www.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The ing Of Bulsh' Newe- RUEE PRI ARG 00542-RWS  Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 16 0f22 o

and used the very same image of the man with the bloody crotch.

In that story, which also credited the image to CEN, the man being shown was described
as a 26-year-old Chinese man named Yang Hu who had allegedly chopped off his own
penis due to frustration with his nonexistent love life. That story also included the
remarkable claim that Hu biked to the local hospital to try to get treatment, only to be told

to go back home and get his penis so they could try to reattach it.

The presentation of the old castration photo as new was revealed in 2014 by Metro
Sweden’s Viral Examiner column, which looks into suspect online stories. (Metro Sweden
is not connected to the UK Metro, which regularly runs CEN images.) It found that the
Macedonian castration story probably originated with a local TV report that consisted of
re~enactments and stock footage and also used the old image. Either CEN didn’t recognise
that it was a photo it had previously distributed, or it knowingly sold and published an old

image as new.

Again, BuzzFeed News has asked CEN and the sites that published the story to verify the

details in the stories concerned but has had no specific response.

Who’s It Hurting?

One of CEN’s specialities — as with the naked Russians - is to offer its clients a story to
accompany a particularly compelling image. Earlier in 2014, Metro Sweden’s Viral
Examiner column found another fake story, which had appeared in the Metro, the Mirror,
the Huffington Post, the Daily Star, Jezebel, and more. A woman had apparently caused a
car crash in Vienna by sunbathing with her bottom half hanging out of her window. But
the photo in question dated back to at least 2011, and no such incident had been recorded
by the city’s police. In fact, the picture was used in 2014 by 2 reader in an attempt to fool

an Austrian newspaper.

In the version of the story that went around the world, the picture of the woman is
accompanied by the story about a car crash in Vienna, There is also a quote from a

bystander, identified as “motorist Michael Kineast”, who says:

“I was behind two guys who had a fender bender because the motorists in front took their
eyes off the road to glance up at the view. The young woman was obviously keen on getting

some sun in a place where it doesn’t usually shine.

“I heard the guy who was rear-ended shout to the motorist who had hit him: ‘Didn’t you

look where you were supposed 1o be going?’
“The driver who hit him said: ‘Sorty, I was distracted,” and pointed up to the window

where the woman was lying. The guy who was hit then said: ‘Oh, right, I see what you

mean’.”

http://www.buzzfeed .com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh*t Newg~BuggFpef enG_00542-RWS  Document 1-1  Filed 01/25/16 Page 17 of 22

Again, the text and years-old image used by (for example) the Daily Mail is an almost

word-for-word copy of what was on Leidig’s Austrian Times site.

Teens Taking Cabbages On Leashes For Walks
{UPDATED}

SUGBESTED FOR YOU

:I Hulptul Guide Fot Tha Fuer Wivte
i

Benudn Weed fenry Doy Yor 88 Yesrs
At This Might § To You

%
The Huffington Post

In May 2014, similarly, a story appeared
on sites including Metro and the
Huffington Post (the latter has since
corrected the piece) that claimed Chinese
teenagers were attempting to alleviate
their feelings of loneliness by taking

cabbages for walks.

The story included quotes from “Chinese
psychiatrist Wen Chao”, explaining how
walking a cabbage on a lead can help
reduce feelings of isolation, and a 17~
year-old called Lui Ja Chen, who

supposedly said:

“I feel I can transfer my negative
thoughts about myself to the cabbage, go
for a walk with it and come home feeling

better about myself.”

The pictures were credited to CEN, and

the same quotes appeared on the Austrian Times site.

Unsurprisingly, the story was quickly debunked, by

Kotaku, BuzzFeed, and the Wall Street Journal. The teens
were not walking cabbages because they were lonely: They
were walking cabbages as part of an art event at a music

festival by Chinese artist Han Bing (who has been walking

cabbages as part of his art for over a decade).

Misleading stories built around a compelling image can
have real-world consequences. An example of this is the
CEN story about a woman named Elena Lenina, who dyed
her kitten pink, which supposedly caused the animal’s
death from blood poisoning. This was covered by outlets

such as the Daily Mail and Metro.
As Gawker’s Antiviral site pointed out, the story was false.
The kitten was not dead. Lenina was in fact simply posting

pictures of her — very much alive - kitten on social media.

As with the Sandoval case, this appears to be a situation

http://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news

Page 17 of 22

June 19, 2015



Page 18 of 22

The King Of Bullsh’t Newes SygeFPef §l99-00542-RWS  Document 1-1  Filed Q1/25/16.. Page 18.0f 2
where CEN sold a false (and potentially defamatory) story MatlOniin
about a real person with little regard for the consequences S
that person would face when the story went viral. Nor has
there been any apparent attempt to correct the story since

it was proved 1o be false.  mgant OYE ot dis! Wikler paints oe o3t
pink for party - and the cat is teter fowost
DEAD from texic blood polserning

" K ek v 508 it D sty Semgsd vk by
i st ex Gooerniny Bt wved by Hraeise wein
| o3 at Xt o iy o

An open secret?

The questionable nature of CEN’s content has become
something of an open secret among online news and
picture desk editors. (When one of the authors of this
article, Tom Phillips, was a news editor at Metro in the UK
in the mid- to late 2000s, he regularly used CEN stories,

before stopping when he eventually became suspicious of

their too-good-to-be-true nature.)

BuzzFeed News spoke to staffers from multiple British
news organisations, all of whom expressed scepticism
about the agency’s output, although none were willing to
be quoted on the record. One person, who works on the
picture desk of a major British publisher and requested

anonymity on the grounds that their “bosses would kill

Mail Online

them”, described CEN as “utter fucking shit”.

This editor described two red flags that make them question CEN content: “They don't
have a single staff photographer. All of their pictures are ‘collects” — and I use the term
loosely, because every time I have enquired with them where the pictures are from, Uve got
quite vague answers. Secondly, all of their collects are of really bad quality ... It makes me
think their stuff is just grabbed from other websites or taken a really long time ago. 1 do

not trust a single bit of what they send us.”

They added that they have “raised the issue several times” with their news desk, but that

CEN’s stories “bring in clicks, so no one seems to care that much”,

New York Times technology columnist Farhad Manjoo also took note of a CEN story that

made its way into the New York Post:

http://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



Page 19 of 22

age 19 of 22

% 2 Follow

"Central European News reports” = "who
cares where we heard it"

é

nypost.com/2015/01/13/wif...

New York Fost

Wite chops off cheating husband's penis, twice

Hall hath no fury like & woman scotned. A jealous wife in Ching
chopped off her cheating hiusband's penis as he slepl, then shuck
into his hospital room after he...

View oh wab

Twitter/Farhad Manjoo

Majoo said in an email that the attribution of such an outrageous story to a small,

unknown agency struck him as questionable behavior.

“ see this happen often in tabloids like the Post or Daily Mail or Yahoo or other news sites
------ references to foreign news services (often in the developing world) whose credibility we
have no way of assessing,” he said. “It’s just sort of an obvious signifier of the publication
thinking that the story is too good to check, that it doesn’t really matter if it’s true because

it’s 0 strange.”

This might be a comforting argument. But the consequence is that real people ~ an
Argentinian teacher, a Russian photo model — are having their lives distorted and paraded
before the world. And it also blurs the line between truth and fiction in a way that

undermines the integrity of the news media as a whole.

Indeed, the blame for the fact that CEN has been able to circulate such dubious stories
does not rest with Michael Leidig alone: He was able to build his business because larger
news organisations were so eager to buy what CEN had to sell, knowing that their readers

would lap up these lurid tales of faraway people and places.

In that Press Gazette article, Leidig lamented what the internet had done to the economics
of newsgathering. “There has never been a better time to be a journalist, if it’s your hobby,”

he wrote. “If you hope to make a living out of it, then I can’t remember it being worse.”

He added: “With hundreds of thousands of new items a day, who can tell what is new

anymore?”

Or, for that matter, what is real.

http:/fwww.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King O Bullsh't Newg>-BugePeefidiens 00542-RWS  Document 1-1  Filed 01/25/16 Page 20 of 22 F29020°1#

Additional reporiting by Tanya Chen

A few hours prior to the publication of this story, Press Guzette ran a story claiming that

BuzzFeed News' investigation into CEN was an attempt to damage a business rival.

internal review here quickly revealed little substance to [BuzzFeed's] claims. When
properly analysed, all they had found was that on two occasions we had re-used archive

pictures.

“Their repeated assertion that, simply because one of our quotes did not appear in local
media, it must have been made up, suggests they don’t have any idea of the real potential
to generate good news in the modern landscape. We regard it as an obligation to check
where possible local media stories, and we do make calls to police, hospitals, and have
alternative sources. We are not paid by our clients just to translate. We are paid to do

journalism.”

Before publishing this piece, BuzzFeed News approached the sites it believes to be CEN's
biggest customers, the Mirror, the Mail, and Metro, to share its concerns over CEN's
content and to investigate whether the dubious quotes and details had come from the news

ageney or from their own reporters,

A spokesperson for the Mail, whose parent company also owns Metro, said: “CEN is one of
the multiple news agencies that MailOnline and Metro work with to provide stories that
we haven’t commissioned ourselves. News organisations around the world all work with
numerous reputable news agencies to supply stories that can be taken on trust because the

agency has researched, sourced and edited the story.

“Our agreement with each of these agencies requires the stories they provide to be

accurate.

“If we independently discover this not to be the case we will adjust the story accordingly

and advise the agency who s responsible for the story.

“We have not so far had any complaints about any of the stories provided, however we are

reviewing their content with the agency concerned.”
The Mirror said:

“As BuzzFeed itself knows from personal experience, it is hard to verify every fact and
detail in stories from other parts of the world, so we do rely on established news agencies,
especially for offbeat stories like these. We do basic fact checking, with more detailed
examination if the stories contain serious allegations.

http://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsht Newg- BugePpof (g _00542-RWS  Document 1-1  Filed 01/25/16 Page 21 of 22~ ~°9°2191%

“We are proud of being the intelligent tabloid so the last thing we want to do is publish
content that is untrue, We take our relationship of trust with our readers extremely
seriously and set ourselves high standards of accuracy. If it transpires that any content we
have published is significantly accurate or misleading, our policy is to correct or remove it

as soon as possible.

“We have asked CEN to investigate BuzzFeed’s allegations and we will be reviewing our

processes in light of that information.”

BuzzFeed News has, as mentioned in this piece, previously used images from CEN, or

followed up reports that originated with the agency. It is now our policy not to do so.

The following is a list of all our pieces that have used CEN/Europics content as far as we

are able to determine:

This Is What Happens When You Leave The Hot Tap Runmning All Winter

A Dog Gave Birth To Green Puppies In Spain

“Black Death” Plague Surfaces In China And Forees Government To Seal Off A Whole City
A Russian Guy Says His Justin Bieber Ringtone Saved Him From A Bear Attack

German Builders Say This Pavement Swastika Was An “Innocent Mistake”

A Man In China Apparently Ended Up Riddled With Tapeworm Parasites After Bating Too

Much Sashimi

The Unluckiest Man In The World Set His College On Fire With A Fireworks Marriage

Proposal

A University Student Died At A Sperm Bank After Donating For A Fourth Time In 10 Days
Boy Shocked By Electricity Says He Has Superpowers Like Magneto

Russian Footballer Hires Muzzled, Tie-Wearing Bear For Son’s Birthday Party

A list of those stories we have been unable to verify has been added to Emergent and we

will update them if fresh information comes in. For more information on BuzzFeed News’

sourcing policy, see our Editorial Standards and Ethics Guide.

CORRECTION

http://lwww.buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



The King Of Bullsh't Newg- uze Pef 885 00542-RWS_ Document 1-1 Filed 01/25/16 Page 22 of 22 o0 22°'%

The Wikipedia page on Allan Hall created by the user Bylinebandit was a “sandbox” page (an early form of draft page). An earlier
vercion of this article implied that it was a live encyclopaedia entry.

Read our follow up to this article here.

Alan White is a breaking news reporter for BuzzFeed News and is based in London.
Contact Alan White at alanwhite@buzzfeed.com

Craig Silverman is the founding editor for BuzzFeed Canada and is based in Toronto.
Contact Craig Siiverman at craig.silverman@buzzfeed.com

Tom Phillips is the editorial director for BuzzFeed UK and is based in Londan.
Contact Tom Phillips at tom.phillips@buzzfeed.com

Tagyed:cen, central european news, eurspics, journalism, media, michael leidig, vweng

1
Advertise Jobs Mobile Newsletter [ & UK Edition &

About Press RSS Privacy User Terms Ad Choices Help Contact & 2015 BuzzFeed, Inc

http://www buzzfeed.com/alanwhite/central-european-news June 19, 2015



