Holding pattern

Garrick Alder

Coincidence theories

With the jury’s declaration of guilt in the trial of Boston
Marathon bomber Dzhokhar Tsarnaev, we can now move
forward to the vital next step, which is to spend the rest of his
sorry lifespan (and maybe longer) listening to lunatics claiming
he was totally innocent and it was all a false flag operation
organised by the New World Order (or whatever).

One thing of note that we learned from this trial: using
the same legal definition, Tsarnaev had weapons of mass
destruction while Saddam Hussein didn't.

The first signs of the inevitable pro-conspiracy
deconstruction of the bombing appeared almost before the
smoke had cleared. As usual, this was a mixture of the odd,
the anomalous and the inexplicable. There was also a truly
unpleasant spin-off theory in which maimed civilians caught on
video were dismissed as ‘crisis actors’ with pre-existing
amputations.

The most interesting aspect from my point of view was
the claim that - yet again - a drill or rehearsal for a terrorist
attack was taking place at the time of the real-life attack. This
hair-raising coincidence can be found all over the internet, but
‘patient zero’ appears to have been a piece (no dateline) on
‘alternative news’ site <humansarefree.com>,1 which lists a
number of such simultaneous drills and rehearsals coinciding
with other terrorist attacks. Some of these are mildly
interesting, most less so, and some are completely barking (if
you were planning a bombing, how and why would you sneak

1 <http://humansarefree.com/2013/04/the-boston-bombing-is-
inside-job.htmI>



references to it into an episode of ‘Family Guy’ aired prior to
your attack?)

But when you boil the whole thing down and sort the
myths from the facts (and doing so is far too tedious to relate
here) there do indeed seem to have been several instances in
which this phenomenon - rehearsals for emergency response
to attacks, shortly before or during real attacks in the same
place - has occurred.

The classic example was that of the anti-terrorism
training exercise taking place in London on the day of the
2005 '7/7’' bombings, which was imagining bombs going off at
the precise stations where they did in fact go off, leading
some participants in the exercise to be initially impressed that
the drill extended to live BBC broadcasts of their *fictional’
disaster. (Although much has been made of this incident, it
should be remembered that it was a ‘paper drill’, i.e. a crisis
command simulation, rather than a response deployment
exercise.)

So, are these phantom attacks significant?

Probably not. The average news consumer has no idea
of exactly how much time and effort public safety bodies pour
into constantly keeping their systems tweaked and running
smoothly in case the unimaginable happens. Drills and
rehearsals are almost the norm, rather than the exception. In
the case of the Boston bombing, it would obviously make
sense for local public safety organisers to run a ‘terrorism’
simulation during a large-scale public event almost beyond
anyone’s control - and the same thought obviously occurred
to the bomber himself, with considerably less philanthropic
motivations.

As for the unusualness of some coincidences, consider
the exhumation of Richard III in Leicestershire and his reburial
earlier this year. The team looking for Richard’s body sank
their first pit through a capital ‘R’ painted on the tarmac of the
car park at the centre of their search - and found the skeleton
immediately. An archaeological hole in one, compounded by
the fact that Richard had died on that day’s date (22 August)
527 years previously. The odds against all this must be



stupendous. Yet no-one has so-far suggested that Richard
III's exhumation was a staged event planned by the New
World Order for whatever nefarious purpose such things are
normally done.

Shadows in the Sunshine State

Another decade, another Bush. This time, it's Jeb, who was
governor of Florida when that state’s dodgy balloting put
George W. in the White House in 2000, leading many to cry
‘foul!” As the Financial Times recently observed, the prospect of
a Bush/Clinton race in next year’s presidential will mean that
two families have effectively run the USA for just under 40
years (including George Bush Snr’s vice-presidency and Hillary
Clinton’s tenure at the State Department). But if Jeb runs, he
may find some questions reappear concerning the connection
between his adoptive state and the 9/11 catastrophe that
was the forging of George W.’s presidency.

Looked at from a Floridian perspective, the attacks seem
to have remarkable coherency. Five of the hijackers trained at
the same Venice, Florida, flight school, Huffman Aviation.2
Eleven of them opened bank accounts in Florida, with the
same bank, and apparently using genuine Social Security
numbers - obtained from where, we do not know - as a form
of ID.3 Fifteen of the hijackers somehow obtained Floridian
driving licences (the issuing of those licences being handled by
Florida’'s DMV, overseen at cabinet level in then-Governor
Bush’s executive).4

The official investigation of 9/11 was led by two of Jeb’s
contemporary fellow Floridians, Representative Porter Goss

(Rep.) and Senator Bob Graham (Dem.). Goss represented

2 Huffman Aviation has now closed. There is another flight school
called Huffman Aviation in Texas, home state of Jeb’s brother George.
The owner of that flight school assures me that this is a coincidence

3 <http://edition.cnn.com/2002/US/07/10/hijackers.accounts/>
Curiously, the hijackers’ bank of choice, Sun Trust, has on its board
one David Hughes, a Floridian lawyer who worked on Bush Jnr's
presidential campaign

4 <http://www.sptimes.com/News/092401/State/
Florida_flight_school.shtml>




Florida’s 13th District until redistricting in 1993 shifted him into
position in the 14th District, where he stayed until 2004 when
he quit to take up position as George W. Bush’s nominated
CIA director. This was very much a return to home turf, when
you consider his early career.

In 1960, Goss was a Yale student, where he was in the
same fraternity as William H.T. Bush (George H.W.’s brother
and George W'’s uncle) and John Negroponte (later appointed
an ambassador under both Bush administrations). From Yale,
Goss was recruited into the CIA (no doubt the Bush family
connection was purely coincidental), and took up office at the
Agency’s Miami station, where he played a still unclear role in
the Bay of Pigs invasion.

Senator Bob Graham, on the other hand, was the
brother of former OSS man and later Washington Post editor
the late Phil Graham, who helped the CIA by running
propaganda as part of Operation Mockingbird and by covering
up the Agency’s failure at the Bay of Pigs, whose personal
acquaintances included CIA Director Allen Dulles. (Phil Graham
had also worked for the OSS in China, alongside E. Howard
Hunt and Richard Helms.)

So, perhaps it was, shall we say, a sense of common
heritage and interests that inspired Floridian Senator Bob
Graham to appoint Porter Goss as a Lee County Board
Commissioner in 1983, after which Goss’s political career in
Florida took off in earnest.

By a strange twist of fate, these two eminent and well-
connected Floridians were in place at the top of Washington’s
intelligence oversight hierarchy when Atta and co. flew into
the twin towers: Goss as Chairman of the House Intelligence
Committee (since 1997) and Graham as Chairman of the
Senate Select Committee on Intelligence (a role he had taken
up just months before the attack, in July 2001). By an even
stranger twist of fate, the two were actually involved with the
director of Pakistan’s intelligence service in a breakfast
discussion of Osama bin Laden, at the very moment the



attacks took place.>

Graham and Goss went on to co-lead the 9/11
Commission and oversee its final report, the notorious 28 still
secret pages of which have drawn so much suspicion and
curiosity. It's been rumoured for over a decade that the
withheld pages at least strongly suggest Saudi complicity in
the attacks, although given the absolutely unignorable
Floridian dimension to the attacks one might be forgiven for
perhaps suspecting that there might be an element of
misdirection going on.

If Jeb Bush ends up in the White House, the calls to
declassify those 28 pages will certainly become louder. Then
again, since Jeb is a founder signatory of the Project for the
New American Century, we might have other things to worry
about.

A paedogate puzzle

With the appointment of New Zealand Judge Lowell Goddard
to run the on-again-off-again Child Sex Abuse Inquiry (an
appointment made just days after Lord Brittan died, by
complete coincidence), it would appear that the entire farrago
can get under way at last and disappear from the news for a
decade or so before concluding that ‘mistakes were made’ and
‘lessons have been learned’ and all the guilty parties are now
dead anyway so let’s all put it behind us. Justice Goddard,
being from the other side of the planet, can reasonably be
believed to have been beyond the reach of the tentacles of
the British establishment and thus without any personal
conflicts of interest (unlike her unfortunate predecessors).

There is one slight concern here, and that is that the
ultimate head of New Zealand’s judiciary is of course Her
Majesty Queen Elizabeth II, so perhaps from an Establishment
point of view Justice Goddard isn’t quite the long shot she
might seem. (There is also the fact that it has now been
reported that a member of the Royal Family came to the

5 <http://www.nytimes.com/2002/06/04/politics/
04INQU.html?todaysheadlines>



attention of Her Majesty’s Police in the 1980s as a suspected
member of a paedophile ring.® And, of course, the less said
about Prince Andrew’s current predicament the better.)

In this age of transparency, anyone can look up Justice
Goddard’s judicial ‘pedigree’ on the internet, in this case on
the website of New Zealand’s Ministry of Justice. Like many
others, I did so out of curiosity and found that out of all Judge
Goddard’s many cases, one was unavailable to view.

The case is: The Sensible Sentencing Group Trust v The
Human Rights Review Tribunal [2013] NZHC 2720 [High Court
judgment]. Intrigued, I emailed the NZ Ministry of Justice and
was told that Judge Goddard had put a non-publication order
on the case. When I asked why, I was told:

‘In this case, the unredacted version of this judgment
included the names of the victims of sexual offending, as
well as the name of the appellant (whose name is
allegedly subject to a permanent suppression order
made in 1995), and thus was unable to be published
without breaching those orders and statutory
provisions.’

Wait....what? ‘Allegedly’?

When I asked why the case was being withheld due to
an anonymity order that might not even exist, I was told:
‘Rather than upholding the alleged name suppression order,
the Tribunal granted interim suppression orders, presumably
until the substantive matter could be determined.’

From all of which I understand that someone claimed to
have a legal right to anonymity but there was no evidence in
Ministry of Justice records to support that claim, and no
evidence has surfaced in the two years since then, and rather
than do the obvious (redact that person’s name just in case
and release the transcript of the case as normal) the entire
case has been effectively classified a state secret by Justice
Goddard herself, somewhat in contravention of the Common
Law principle of open justice.

6 <http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/royal-family-
member-was-investigated-as-part-of-paedophile-ring-before-coverup-
excop-says-10126864.html>



The entire situation makes no sense whatsoever.
Perhaps it’s nothing but a one-off bureaucratic snarl-up. But
this opaque episode makes me suspect there is something of
real interest here.

Murdoch’s news values then....

March saw an underreported story, in the form of the Cabinet
Office’s rejection of an FOIA request for documents relating to
the so-called ‘Iraqi Money Affair’, comprising a file created by
Harold Wilson himself in 1976. The affair involved Australian
Prime Minister Gough Whitlam’s attempts to solicit campaign
funds from Saddam Hussein’s ruling Ba’ath party, made
through a French-Australian publisher go-between who was
secretly a KGB agent and who stole the huge sum of money
(some $3m by today’s value) that Iraqi intelligence paid into a
Hong Kong bank account. The KGB agent then approached
Australia’s premier newspaper magnate Keith (Rupert)
Murdoch at around the time of Whitlam’s dismissal, and leaked
the explosive story of Whitlam’s Iraqgi benefactors, spicing it up
further with allegations that Whitlam was going to leak
information to Iraq about Arab discussions with Henry
Kissinger. And of course, in February 1976 with Whitlam back
in opposition, Mr Murdoch duly published it.

However, he displayed his unmistakable knack for
improving on the truth by reporting that Whitlam had actually
received the Iragi money, a misstep that eventually cost him a
six-figure sum in damages for defamation. Either Mr Murdoch
behaved with a reckless disregard for the truth, or he was
playing some bigger game of his own. As were the KGB,
whose motivations for smearing Whitlam seem unfathomable
(unless it was an attempt to discredit Mr Murdoch, for
whatever reason).

In any event we won't find out what was going on for
the foreseeable future because the Iraqi Affair papers have
been withheld on the grounds that disclosure could seriously
harm international relations. With the Soviet Union dissolved
and Whitlam long dead, it’s difficult to imagine which



international relations the Cabinet Office has in mind. There is
absolutely no suggestion that Mr Murdoch’s old friend David
Cameron is in any way doing him some kind of personal favour
by withholding the file.”

.....and now

Fast forward to the present day and we learn that US
President Obama is facing investigation over his
administration’s ties to the omniscient internet behemoth
Google Inc. This story was reported in early April by the
normally on-the-ball IT site The Register 8 and may yet surface
in the general news media; but when you look at what’s
actually going on it turns out that the entire ‘scandal’ traces
back to a conspiracy theory being floated by.....one Keith
(Rupert) Murdoch, who fell out with the search engine giant in
2009 and is now pursuing his grievances through his hydra-
headed media mouthpieces, aiming at both the corporation
and the Obama administration on the ‘two birds with one
stone’ principle.

The details of the alleged scandal don’t particularly
matter, because they had already been comprehensively
debunked long before the Register picked up the scent.®
Worse still, the fearless investigator who is going to expose
the sinister Obama-Google cabal is Senate Judiciary Antitrust
Subcommittee leader Republican Senator Mike Lee,10 a
leading ‘Tea Party’ figure and the instigator of the last federal
government shutdown, who is an old ally of Mr Murdoch’s
notorious Fox News channel.ll The sheer blatancy of all this
leads one to wonder: does Mr Murdoch not care about getting
caught red-handed, or is he just losing his touch?

7 <http://www.smh.com.au/national/rupert-murdochs-secret-dealings-
with-kgb-agent-still-suppressed-20150315-143fr7.html>

8 <http://www.theregister.co.uk/2015/04/03/
senate_to_probe_obamagoogle_lovein/>

9 <http://mediamatters.org/blog/2015/03/30/rupert-murdochs-
media-empire-pushes-baseless-co/203085>

10 <http://www.nationaljournal.com/tech/senate-to-investigate-white-
house-role-in-google-s-antitrust-victory-20150330>

11 <http://mediamatters.org/print/blog/2013/10/23/sean-hannity-
and-fox-news-tea-party-ties-once-a/196568>



Sadly, with what passes for fact-checking in the
mainstream media these days, Mr Murdoch’s little scam will
probably be pounced upon by US news media, who are always
out for The Big Story but who don’t look twice at the source.

But compared to the Operation Mockingbird’s ‘mighty
wurlitzer’ run by his old pals in the CIA, with his latest scheme
Mr Murdoch is tootling through a plastic trumpet.

Must try harder, Keith.

Love of a cold climate

I am willing to bet that there is a possibility that virtually the
entire scientific community is wrong in accepting that man-
made climate change is occurring; but I'm only willing to bet
that the possibility is very, very tiny indeed. The fossil fuel
giants are however missing a trick in the debate that could
swing things decisively in their favour.

Officially, the planet is still in an Ice Age, since there are
still two not inconsiderable polar ice caps. It just so happens
that the entire course of civilisation to date has unfolded in
what’s called an Interstadial - a slightly warmer interlude
between two of the Ice Age’s periods of glaciation. No-one is
quite sure how long this interstadial will last, but since the
previous one lasted around 11,000 years and this one has
lasted about as long, it's a reasonable hypothesis that our
current window of fair weather hasn’t got long left to run (in
geological terms, at least).

There doesn’t seem to have been any serious scientific
debate on the subject!2 but given that the consensus is that
we are warming the planet with carbon emissions and that
the current interstadial must have almost run its course, then
it seems inescapable that our co2 emissions might actually be
the saviour of civilisation rather than its nemesis.

Of course, I'm referring to the northern hemisphere here.

12 There appears to have been precisely one concerted attempt to
model the global warming/glaciation offset: see
<http://news.nationalgeographic.com/news/2009/09/090903-arctic-
warming-ice-age.html>.



As a European I have entirely selfish motivations for thinking
global warming could be a good thing. Which would you, the
imagined reader in the northern hemisphere, rather look
forward to - a warmer, wetter planet overall but with
somewhat worse weather in the south and tropics? Or pretty
much all of the planet’s most advanced cultures and all their
combined history being crushed into gravel beneath
unstoppable valley-deep sheets of ice? Be honest, now. If
push came to shove, we could get along fine without polar
bears, couldn’t we? And who’d miss the Netherlands anyway?
Over to you, Big Oil......

All the news that fits

Speaking at an event just before International Women’s Day,
Women and Equalities Minister Nicky Morgan MP declared that
‘women fought and died for the vote’. Ms Morgan was talking
out of her arse and doing it so blatantly that it's hard to
believe it was accidental. The Suffragettes - she can only be
referring to them - were undeniably treated appallingly, but
none, zero, zilch, nought per cent of them died as a result.
(Emily Davison was famously trampled to death by the King’s
horse while invading the track at the 1911 Derby but there is
no evidence that this was not exactly what it looked like, an
accident.)

Nevertheless, the government’s minister for women told
an untruth before a crowded all-female assembly, none of
whom appears to have even raised an eyebrow and her claim
ended up reported as though it were historical truth.13 It's an
interesting example of how absolute whoppers can slip
through the journalistic filter because they fit a narrative, and
shows again the profession’s notorious vulnerability to
propaganda.

Murdoch and Iran-Contra

Those who wondered at the ease with which Keith (Rupert)

13 <http://www.theguardian.com/politics/2015/mar/05/nicky-morgan-
women-died-vote-use-it-international-womens-day>




Murdoch settled himself into his current position as a US
citizen and American media giant have had their darker
suspicions confirmed by a recent revelation from the ever-
excellent Consortium News. It turns out that Mr Murdoch was
schmoozed into participating in a CIA ‘perception
management’ operation in 1983, the object of which was to
provide support for Ronald Reagan’s obsession with
‘protecting’ Central America in general and Nicaragua in
particular — ‘America’s backyard’, in the parlance of the day.

Messrs Murdoch and Reagan first met on 18 January
1983, just five days after Reagan had been informed by
lawyers that (since Congress would quite obviously never
approve it) the project would need private funding. It's not
clear how much money Mr Murdoch doled out to his patron’s
pet projects, but subsequent developments show clearly how
Reagan’s White House manipulated events to reward the
president’s new mouthpiece.14

Mr Murdoch snapped up 20th Century Fox and six US TV
stations in 1984 (the same year that he apparently supplied
cash to fund Brian Crozier on a supposed fact-finding mission
in Europe). In 1985, Mr Murdoch became a naturalised US
citizen in order to meet a regulatory requirement that TV
stations had to be owned by Americans. He was plainly
preparing to go big in America. The same year, the Reagan
administration increased the number of TV stations that any
single entity could own from seven to 12. In October 1986 Mr
Murdoch formed the Fox Broadcasting Corporation and in 1987
Reagan abolished the USA’s ‘fairness doctrine’, which
demanded political balance from news reporting bodies.

The rest, as they say, is history, although one wonders if
Mr Murdoch has a slyer sense of humour than we realised,
since it was precisely the abolition of the ‘fairness doctrine’
that enabled the growth of the rabidly-conservative self-styled
‘fair and balanced’” Fox News.

Murdoch’s covert pas de deux with the Gipper raises
interesting questions about news coverage of some of the

14 <https://consortiumnews.com/2014/12/31/murdoch-scaife-and-cia-
propaganda/>



CIA’s dealings in Central America, which were the subject of a
recent FOIA disclosure from the Agency.

The Agency’s internal history of Gary Webb’s infamous
1996 ‘Dark Alliance’ story that exposed CIA complicity in the
Contras’ cocaine smuggling shenanigans was entitled
‘Managing a Nightmare’ - but appears to suggest that CIA did
no management at all.1>

The CIA’s historian refers to the way in which ‘a ground
base of established relations with reporters and the Director
of Central Intelligence’s (DCI) Public Affairs Staff (PAS) helped
prevent this story [i.e. Webb’s] from becoming an unmitigated
public disaster.” The rest of the document records how the
CIA apparently did nothing but watch as other journalists tore
into Webb’s work.

Of course, this isn’t true, and the document itself hints
at what was really going on - almost as if the author couldn’t
quite resist crowing over the Agency’s triumph while ostensibly
disproving it. What the CIA actually did was deny everything,
telling reporters that related allegations had been
investigated in the 1980s and came to naught (which was
technically true, but hardly disproof), while simultaneously
‘nudging’ those same reporters toward the weakest points of
Webb’s investigation. The effectiveness of this is recorded in
the tantalising observation: ‘One major news affiliate, after
speaking to a CIA spokesman, decided not to run the story.’

Meanwhile, where the story wasn’t kicked into the long
grass, it was nibbled away in a sort of journalistic ‘death by a
thousand cuts’, egged on by unattributed whispers from CIA
spokesmen.

The cumulative effect of all this was that one month after
his Dark Alliance story appeared, the entire affair had
backfired on Webb, who - if he was guilty of anything -
appears to have been guilty of no more than going along with
his editor’s excitement in overstating his case. For example,
when looked at from this distance, it’s clear that by stunts
such as prominently reproducing the CIA’s emblem on the
page of Webb’s report, the paper’s fatal mistake was to play

15 <http://www.foia.cia.gov/sites/default/files/DOC_0001372115.pdf>



up the very point at which Webb’s story was sketchiest - that
is, the actual personal connections between the Agency and
the smugglers (though posterity has filled out enough of those
details to vindicate him).

The CIA’s chronicler observed piously:

‘Public Affairs cannot dictate stories to journalists — and
nor would we want to live in a society in which this was
possible. What CIA media spokesmen can do, as this
case demonstrates, is work productively with journalists
who are already disposed to write a more balanced
story.’

This is farce at its blackest: Webb’s career was effectively
destroyed by the onslaught of criticism, which was anything
but ‘balanced’. (*Fair and balanced’ by Fox standards,
perhaps). It's almost as if the CIA’s historian had never even
heard of the CIA’s decades-long Operation Mockingbird
propaganda-planting exercise (officially terminated in February
1976 by CIA Director George H.W. Bush). Who, exactly, was
meant to be taken in by this baloney?

The linkage between Murdoch’s news empire-building
and the cover-up of the Contras/cocaine connection is, like
Webb’s 1996 exposé itself, not conclusive - but it’s there.

Blunt in Hesse

One of the puzzles Peter ‘Spycatcher’ Wright said he never
solved in the hundreds of hours during which he interrogated
unmasked Soviet double-agent Sir Anthony Blunt was the
precise nature of Blunt’s mission to Germany at the end of the
Second World War, which he undertook at the direction of King
George VI.

Wright took a steer from the Palace and supposedly
didn’t question Blunt on the matter at all, concluding his
recollection of the episode with a cryptic joke about the Palace
having been in the scandal-burying business for centuries and
MI5 being a comparative beginner.

Wright must have known at least part of the purpose of



Blunt’s mission, because it was reported by the Daily Telegraph
back in 1978. Blunt was sent to Schloss Friedrichshof, Hesse,
in the very final days of the war in order to retrieve the
minutes of the Duke of Windsor’s 1936 meeting with Hitler,
which were indeed found to be missing from the relevant
documents after they were seized by Allied forces and
returned to Britain. Now historian Professor Roland Perry has
published an account that adds another dimension to our
understanding of Blunt’s escapade.l6

In short, Professor Perry says that while in Germany
Blunt also sequestered documents and letters dating from the
early 1800s concerning the 15-year-old Princess Victoria’s
romance with a suitor hitherto unknown to history, Lord
Elphinstone, then 12 years her senior. When she became
Queen, Victoria was bent on marrying Elphinstone but she
was manipulated into an arranged marriage with the
impoverished Prince Albert by scheming relatives and
courtiers. When Albert expired prematurely, Victoria appointed
Elphinstone to an intimate position in her coterie and when he
died in 1860 Victoria had a lavish memorial built to him.

What is not clear, however, is why the Palace so
desperately wanted this historical romance hushed up.
According to Professor Perry, before handing the relevant
paperwork over to disappear in the archives at Windsor
Castle, Blunt microfilmed it and passed it to the Soviet Union.
But what happened to it there remains unknown, as does why
on earth the USSR would have any interest in the girlhood
crushes of a long-dead monarch.

The Royal Family has survived far bigger and far messier
scandals than disclosure of a future Queen’s youthful
infatuations (for example, the spectacular public meltdown of
the marriage between George IV and Caroline of Brunswick at
around the same time as Victoria’s dalliance) and so it's
difficult to resist the feeling that there’s still more to come
about this mysterious episode.

16 <http://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/queen-victorias-dirty-
little-secret-revealed-in-roland-perrys-new-book-the-queen-her-lover-
and-the-most-notorious-spy-in-history/story-fniOcx12-
1227108612289>



The pre-statutory intelligence services

Another recent CIA declassification is more of interest to
history buffs than to watchers of contemporary parapolitics,
but still casts an interesting light on the present. A newly-
released CIA analysis explores the British penetration and
sabotage of the 1775 American mission to Paris, during which
revolutionary figures canvassed support from the French
establishment. Pre-revolutionary France was still Britain’s
greatest rival in international affairs and the Americans were
working on the principle of ‘my enemy’s enemy is my friend".

The CIA’s analysis records how thoroughly and
professionally the British skewered the rather naive American
delegates, and posthumously damns Benjamin Franklin himself
as a bumbling liability from a security point of view. The entire
thing is well worth reading, if only for the light it sheds on a
poorly-understood area of pre-‘Special Relationship’ Anglo-
American history.1”

Tucked away in the text, however, is an intriguing
statement by the CIA’s historian that there was no centralised
British intelligence organisation at the time and that such
operations were carried out by King George III himself, acting
through his then Prime Minister. (Presumably this means that
the King expressed his thoughts and wishes on operations
and the Prime Minister was tasked with putting them into
effect.)

And the situation appears to have continued until the
succession of Queen Victoria in 1837, at which point funding
for the Secret Service was transferred out of the Royal
household budget.18

So it would appear that the roots of the pre-statutory
security and intelligence bodies can be found in a web of
intrigue centred upon the throne, a situation essentially
unaltered since the days of Elizabeth I and Francis

17 <http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB493/docs/
intell_ebb_007.PDF>
18 <http://www.andywightman.com/docs/civil_list_crown_1901.pdf>



Walsingham. This explains the continual presence of the
present Queen in the background of many narratives
concerning MI5 and MI6. It's more than simply the ultimate
loyalty of the two services to the head of state rather than to
her government, it's a matter of living history.

Paedogate predicted

As the national scandal of child-molesters in high places
continues to simmer away, various names from bygone days
are coming to light in a sort of horrid parody of the retro
fashion for all things 1980s. The one that caught my attention
most recently was that of Mrs Thatcher’s Deputy PM (1979-88)
Willie Whitelaw, who is alleged to have quashed a 1980
investigation into child abuse involving 350 separate charges
that were then in the process of being pursued against
‘politicians, prominent lawyers and film stars’.19

The claims come from one Jeff Edwards, who wrote a
story for the Evening Standard about the investigation at the
time it was happening and was then called in by the Met and
threatened with prosecution under the Official Secrets Act. For
some reason, Mr Edwards gave his interrogators the name of
his police source, who was duly punished to the extent of
being docked six months’ wages. Neither man was
prosecuted, which is not so odd when you consider that each
of them would have appeared in court where they would have
inevitably spilled the beans under absolute privilege, meaning
that the media could report their testimony with no fear of
legal action whatsoever, thus destroying the entire alleged
cover-up.

So why didn’t we hear about this at the time?

As it turns out, there was a voice on the fringe blowing
the whistle for all he was worth..... and that source was none
other than noted batshit loon Lyndon LaRouche.

In the 13 December 1983 edition of his publication

19 <http://www.dailymail.co.uk/news/article-2863814/Willie-Whitelaw-
ordered-police-scrap-inquiry-VIP-child-sex-abuse-ring-Police-launch-
probe-sensational-new-cover-claims.html>



Executive Intelligence Review (EIR: available online in PDF
format), LaRouche writer Scott Thompson listed Whitelaw
among members of a massive high-level child abuse ring
involving Foreign Office officials, Palace figures and a
Paedophile Information Exchange member working out of the
Home Office. None of which sounds quite so far-fetched now,
does it?

Of course, this being a LaRouche mouthpiece, the waters
were muddied by linking the entire mess to the proprietor’s
fantasy version of the international narcotics trade (CEO: HM
Queen Elizabeth II).

But reading between the lines, it appears that the
article’s ultimate source was nothing less than the famous
dossier handed to the Home Secretary by Geoffrey Dickens MP
on 24 November that year - a few weeks before EIR’s article
appeared - and which subsequently disappeared.

The timing is interesting too: as well as being Thatcher’s
deputy PM, Whitelaw was her Home Secretary from her 1979
election until the General Election of 9 June 1983. Two days
later, he became Thatcher’s first hereditary peer as Viscount
Whitelaw (and Lord President of the Privy Council) and was
kicked upstairs to the House of Lords, with Leon Brittan taking
over at the Home Office.

So, yet again, we have an episode in which the ‘cranks’
seem to have been on the right scent at the time, with solid
leads, and no-one took the blindest bit of notice because it
appeared to be as loony as the Queen-is-a-drugs-kingpin
nonsense.

Well, we’re not laughing now.

The abuses of ‘conspiracy’

From time to time, self-professed rationalists deign to examine
the phenomenon of conspiracy theories, usually denouncing
them as products of uneducated minds. The latest example of
this to have floated under my nose appeared in the Scientific
American in December, in which Michael Shermer performed



the usual incantations against irrationality and delusion,
noting smugly that people educated to degree level are less
likely to believe conspiracy theories than are high schoolers.10

While there’s nothing terribly wrong with all that (most
conspiracy theories are, let’s face it, undeserving even of the
word ‘rubbish’, let alone ‘theory’), the framing of Dr Shermer’s
piece is itself problematic if you take a moment to reflect upon
it. Put bluntly: what has science got to do with conspiracy
theories in the first place?

For a start, if you wield Occam’s well-known Razor at
purported conspiracies, they always disappear because Occam
carves simplicity out of complexity. Occam’s Razor is
undoubtedly of use in discriminating between competing
hypothesis in a laboratory context — but it would be a
foolhardy individual indeed who attempted to account for his
or her personal relationships and interactions in terms of
simplicity.

For a second: people are not in fact the elusive ‘rational
actors’ that social theoreticians insist upon. The ‘rational actor’
fallacy has had deep and corrosive social effects, not least in
the area of economics where it leads to such absurdities as
the Department for Work and Pensions employing drastic ‘stick
and carrot’ techniques against Social Security claimants, who
can supposedly be manipulated into employment like trains
being switched from track to track, and then wondering in all
innocence why these techniques just result in widespread
chaos and misery for society’s most vulnerable.

Science has no place in determining the probability of
conspiracy theories whatsoever and it is a staggering product
of popular infatuation with science that makes the idea seem
feasible without question in the first place.

Of course, science can be useful in a supportive role
(weighing up various items of evidence, for example), but the
correct place to assess a conspiracy theory is in a courtroom,
where human testimony and behaviour - in all its maddening
complexity and irrationality — can be judged against non-
scientific standards called laws. Failing that opportunity,
verification falls to historians (who again, may use science to



assess evidence, which may or may not be conclusive) whose
recognition of a conspiracy paradoxically ensures that it won't
be referred to as a conspiracy at all.

The interesting aspect of all this (for me, at any rate) is
the constant preoccupation with and concern about conspiracy
theories coming from people in positions of some authority.
It's tempting to suggest that such debunkers are ‘useful idiots’
for the elite - presumably unconsciously so (to suggest
otherwise could itself be construed as a conspiracy theory of
sorts). But the sad truth is that picking apart popular
suspicions and rumours is just an easy way to bolster one’s
own credibility.

Stephen Jay Gould famously outlined the idea of Non-
Overlapping Magisteria to allow for distinction between the
spheres of relevance belonging to science and to religion. It's
a messy, chaotic and above all human world out there and
people do not always act in good faith, openly, or rationally.
Perhaps it's about time that Gould’s idea was invoked to stop
scientists from pontificating irrelevantly about conspiracies,
too.

Paxman and Kitchener

The centenary of the Great War gave Jeremy Paxman a
chance to revisit some of the rumours and intrigues that
circulated after the 1916 death of Lord Kitchener, who (along
with many others) died when HMS Hampshire sank after
hitting a German mine near Scapa Flow in the Orkeney.20

These rumours last impinged upon public awareness
with the 1959 publication of Donald McCormick’s The
Mysterious Death of Lord Kitchener, a copy of which I have -
and I can tell you that it is a fascinating but very unconvincing
read.

McCormick’s name will be familiar to aficionados of Jack
the Ripper theories, as one of the more notorious hoaxers
associated with the case. Indeed, were it not for his work on

20 <http://www.ft.com/cms/s/0/f3760af0-6545-11e4-91b1-
00144feabdcO0.html#axzz3PNcm54NO>f




the Ripper it is doubtful he would be remembered at all.
McCormick is an interesting character (he worked for naval
intelligence and the Sunday Times, wrote a biography of Sir
Maurice Oldfield and was close to Ian Fleming and Rupert
Allason) but Mr Paxman dismisses him as ‘a cheap journalist’
without evincing any further interest.

He then rehearses some of these old rumours about
Kitchener (none of which are interesting enough to recount
here) and details the results of a Freedom of Information
Request that he filed to gain access to some still-withheld
documents relating to Kitchener’s demise. Surprise, surprise,
these documents are almost completely irrelevant and
certainly don't indicate any kind of conspiracy or cover-up.

Mr Paxman declares that this demonstrates the
implausibility of conspiracy theories — but had his interest in
the classified papers found anything of note it would, of
course, have been a personal scoop, so it was something of a
win-win situation for him.

Amusingly his piece for the Financial Times on the
Kitchener ‘mystery’ was given the moaning headline: ‘The
British war secretary’s demise at sea in June 1916 has
spawned endless conspiracy theories. A century on, can the
speculation be laid to rest?’

I wonder how many of Mr Paxman’s readers had ever
heard of these ‘endless conspiracy theories’ before Mr Paxman
disinterred them in order to display them in the Financial Times
so readers could see him triumphantly knock them down
again.

Heathrow plots

It is often said of torture that (quite apart from being illegal
and morally repugnant) it produces little of value because the
victim ends up telling the torturers ‘what they want to hear’. It
appears that this rule of thumb applies to the processing of
that information itself. In the CIA’s case it extracted a
‘confession’ concerning a plot to attack Heathrow airport. Their



victim, once given a respite, then retracted that confession in
depressingly predictable fashion. This didn’t stop the Agency
from telling President George W Bush ‘what he wanted to
hear’, who in turn told the public ‘what they wanted to hear’
by referring to the alleged Heathrow plot in a speech in 2006.

Behind the sad irony of this sordid episode lies a
considerable mystery, for it appears that there were in fact
three ‘Heathrow Plots’ in circulation.

In early 2003, Tony Blair’'s government famously
surrounded Heathrow with tanks and troops, citing ‘quality
intelligence’ of an imminent attack. With the Iraq invasion
looming in the background and widespread disbelief in the
WMD fairy-story, many accused Mr Blair of cooking up a false
alarm with regard to Heathrow too. But it seems very unlikely
that Mr Blair was behind it: the impetus for the alert appears
to have come from MI5 issuing a warning to the Met’s
Assistant Commissioner David Veness, who was backed up by
his boss Sir John Stevens. They played their hands close to
their chests, but a Scotland Yard statement was put out
referring to ‘the current strengthening of security’ as being
‘precautionary and [...] related to action being taken in other
countries.’ 21

Popular assumption at present appears to be that this
‘action in other countries’ was the ‘waterboarding’ of Khalid
Sheik Mohammed (KSM), during which he told CIA personnel
that an attack on Heathrow was in the offing. But this can’t be
correct. The Heathrow alert happened on 11 February 2003,
and KSM was officially captured nearly a month later, on 1
March 2003. In fact the US Senate’s ‘Torture Report’ (page 76)
identifies another al-Qaeda operative, Ramzi bin al-Shibh, as
telling Pakistani interrogators about a Heathrow plot in
October 2002.

Bin al-Shibh was transferred into CIA custody in February
2003 (the exact date is redacted for some reason, but from
the size of the redaction it can be said with confidence that
the date was a single figure). On 11 February, bin al-Shibh’s
torturers cabled CIA headquarters asking for a list of

21 <http://www.theguardian.com/uk/2003/feb/12/terrorism.world>



questions that al-Shibh would definitely be able to answer, in
order to assess any new information they gained from him.

Same day, the tanks rolled up at Heathrow.

This, then, would appear to be the ‘quality intelligence’
to which the UK was referring — obtained by CIA torture and
percolated up to the government from MI5 via the
Metropolitan Police Service.

Bin al-Shibh’s torture confessions were then apparently
used to solicit information from other CIA victims, a recipe
almost guaranteed to produce confirmations.

Bin al-Shibh’s ‘Heathrow plot’ was then superseded by a
second ‘Heathrow plot’ after the torture of KSM, and even
though the two plots were quite probably one and the same,
KSM’s version of a ‘Heathrow plot’ lingered in a sort of
information afterlife and cast a long shadow over subsequent
developments.22

The third ‘Heathrow plot’ was foiled in August 2006,
when 24 arrests were made across Britain in one of the
largest ever such counterterrorism operations. This was a
purely British triumph - Mr Blair knew about it for months prior
to the arrests and informed Mr Bush by telephone on Sunday
6 August 2006, with the arrests taking place just three days
later.23 However, on 6 September 2006, Mr Bush gave a
speech in which he referred to the ‘recently foiled plot in
London’ and followed it up by asserting a few minutes later
that CIA torture had ‘helped stop a plot to hijack passenger
planes and fly them into Heathrow or the Canary Wharf in
London.” 24 The impression given was clearly that the two
plots were one and the same. Mr Bush also referred to a
‘Heathrow plot’ in a radio address given on 8 March 2008.25

22 There is something of a minor mystery relating to the torture of
KSM. An apparently erroneous report in October 2002 stated that he
had either been killed or captured in Pakistan. And although he was
officially captured in March 2003, the Senate committee saw CIA e-
mails referring to ‘Heathrow plot insights from KSM’ dated February
2003 (see page 193).

23 <http://www.theguardian.com/uk/2006/aug/11/politics.usa>
24 <http://www.nytimes.com/2006/09/06/washington/
06bush_transcript.html?pagewanted=all&_r=0>

25 Senate Report, p. 203.



So, the first two Heathrow plots were apparently the
same vague scheme being described by two different torture
victims, the latter’s ‘confession’ probably extracted by his
torturers’ use of information gained from the former. The third
(which has not yet been definitely linked to any external
group) took place several years later, was unrelated to the
‘confessions’ of 2002-3 and completely different in nature but
was allowed to stand as though it represented the near-
fulfilment of the original.

Messrs Bush and Blair could have corrected this
misleading perception at any stage, but chose to remain quiet.
Perhaps this fell under the category of ‘things they don’t want
to hear’.

D-notice doubts

One of the more extraordinary claims made by Michael
Shrimpton during his trial in November (see below) was that
he had the authority to issue D-notices on behalf of the
government. Given the minor outbreak of bizarre stories about
D-notices appearing in relation to the ongoing child abuse
inquiry, I am beginning to wonder if he wasn't telling the truth
on that point.

In late November, the Guardian trumpeted a story
alleging that Hilton Tims - the former news editor of my local
newspaper, the Surrey Comet - had been gagged by a D-
notice when he tried to report on the notorious EIm Guest
House in the 1980s.

That’s not what his contemporaries recall.

Guardian journalist Laura Marcus, 63, was employed at
the Surrey Comet from 1979 until 1984 and does not recall the
incident. She said: 'It's 50/50 in my mind whether it happened
at all.’

Fellow ex-Comet reporter Tim Harrison joined the Comet
in 1976, becoming deputy chief reporter by 1980 and chief
reporter by 1983. Mr Harrison recalled:

‘Nothing was said at the time - I'd definitely have



remembered something like that. Had a formal D-notice
been issued, it would have been big news in the Comet
newsroom. No way could that have been kept quiet.’

Mr Tims, now 82, had told the Guardian:

‘I put someone on to it, the chief reporter I think, to
make inquiries. It was the following day that we had a
D-notice slapped on us; the reporter came over and told
me. It was the only time in my career.’

The chief reporter in question was the aforementioned Tim
Harrison and he said that he was ‘surprised and puzzled’ by
Mr Tims’ statements. He explained: ‘It would have been the
editor’s task to deal with very unusual issues such as D-
notices, not the news editor’s.” He cast further doubt on Mr
Tims' recollection by saying: ‘Hilton was news editor from
1984, not 1980 as has been reported.’

D-notices have been mentioned before in connection
with allegations of high-level child abuse. At the time of the
Iraq war, Australian media published erroneous stories
alleging that a D-notice was being used to protect powerful
Britons caught in the online child porn investigation called
Operation Ore (this links to the alleged Dunblane cover-up,
rumours of which are still rumbling away in some corners of
the Internet).

D-notice committee secretary Andrew Vallance told me
by e-mail:

‘Although the allegations that "D Notices” have been
used to shield people allegedly involved in child abuse
are widely repeated on the internet, there is absolutely
no substance in them.’

This is surely common knowledge among experienced
journalists, so why on earth did the Guardian run such an
inherently implausible tale without apparently attempting to
verify it?

No doubt it is merely a coincidence that Hilton Tims’
daughter Anna is a Guardian writer of long standing.



Doppelgangers

The murky history of the deployment of lookalikes for political
purposes has always fascinated me, and is an area that I
explored a little in ‘LBJ: Doubles and Disinformation’ in Lobster
67. The first week of December saw a startling chance pair of
photographs taken by the same snapper, showing two ‘Barack
Obamas’ travelling in the same Australian motorcade. The
resemblance is pretty good, certainly good enough to throw
off a casual observer.26

But who organises such presidential doubles? Since it's a
VIP security matter, we might assume it’s the Secret Service.
But no details have ever emerged of such a program. The CIA,
on the other hand, has a known history of using
doppelgangers and in September it was revealed that the
Agency had considered hoaxing a ‘sex tape’ to discredit
Saddam Hussein, in which a lookalike was to be filmed having
sex with a young man.2”7 This is almost a carbon copy of the
abortive plan that the Agency hatched in order to discredit
Indonesian president Sukarno in the 1960s.28 In the case of
Hussein, the idea was apparently dropped because it wouldn’t
have been shocking enough to its envisioned audience. They
then thought of hacking into Iraqi TV with a recording in which
a Saddam double (another one?) would announce his
resignation.

Before the Iraq invasion Hussein was routinely accused
of deploying lookalikes to throw off would-be assassins.29
One of these ‘clones’ was even said to have met Austrian
politician Jorg Haider for a photo opportunity when Saddam

26 Have a look for yourself at <http://tinyurl.com/I9e5puu>. For what
it's worth, I think the one on the left is the double. It's not so much
about the man’s facial features (although they’re debatable) as his
almost measured look directly into the camera lens and the slightly
‘posed’ feel about it. It just looks more like a conscious performance
than the casual off-guard feel of the other snap.

27 <http://voices.washingtonpost.com/spy-talk/2010/05/
cia_group_had_wacky_ideas_to_d.html>

28 <http://www.fas.org/sgp/news/secrecy/2001/07/072401.htmI>
29 <http://www.cbsnews.com/news/cia-man-on-tape-is-saddam/>



himself was otherwise engaged.30 But after the invasion,
none of these alleged lookalikes was announced as captured
(although the US did test Hussein’s DNA when they caught
him, suggesting that there was some uncertainty on the
issue).

More intriguingly still, the Agency also got as far as
filming a hoax video depicting Osama bin Laden drinking
alcohol and reminiscing about pederastic exploits in a campfire
session with cronies. An ex-CIA man claimed that the actors
were simply drawn from ‘dark-skinned’ Agency personnel. Is
that really credible? For the video to have any value, it would
obviously be necessary for the key actor to pass as bin Laden
- and that automatically suggests the use of a double. The
alternative is that the CIA produced a complete and utter
botch job, which I suppose is not outside the realms of the
possible and might explain why it was never used.

On the other hand, this little revelation does potentially
revive the question of the authenticity of the bin Laden '9/11
confession’ video released by the US after the Afghan
invasion, in which a remarkably indiscreet Osama appeared to
have put on a lot of weight...... and a new nose.31

Expressing an interest

Much concern has been voiced in response to Express
Newspapers owner and sometime porn baron Richard
Desmond considering a £300k donation to UKIP. For those
who have been watching, the suggestion that the poundshop
Murdoch is partial to the party will not have been a surprise.

The Express has carried a regular column by the party’s
leader - ‘Farage on Friday’ — for quite some time. In October, it
was announced that one of UKIP’s three peers, Lord Stevens,
would become deputy chairman of Mr Desmond’s holding

company, Northern and Shell.32

30 <http://newsl.iwon.com/odd/article/id/
272230%7Coddlyenough%7C10-06-2002::12:01%7Creuters.html>
31 <http://www.wtfrly.com/wp-content/911truth/fakebinladen2.jpg>
32 <http://www.theguardian.com/media/2014/oct/23/ukip-peer-lord-
stevens-deputy-chair-northern-shell>




We then had an Express ‘exclusive’ in which the Freedom
Association — whose membership consists entirely of far-right
Tories (such as the loveable Christopher Chope) and UKIP
figures — attacked the BBC for ‘plotting a Labour victory’ in
order to protect its licence fee arrangements.33 Naturally, this
piece was long on rhetoric and short on details of how the
Corporation (which towers above Mr Desmond’s own Channel
5) was going to execute its nefarious scheme.

And shortly before Mr Desmond reached for his
chequebook, we saw the triple-crown spectacle of the Express
quoting a UKIP MEP’s outraged comments in order to plug a
forthcoming documentary on one of UKIP’s talking points -
‘benefits tourism’ — which was to be screened on Channel 5.34

Could Mr Desmond’s affiliations have been any more
obvious?

The cumulative feel of these incidents is that Mr
Desmond and UKIP are attempting to form a ‘breakaway
Establishment’, the cosy relationships of which will supplant to
some extent the traditional alliance between a large swathe
of the print media and the Conservative party.

Fortunately, the Express is an irrelevant comic but
nevertheless this intriguing situation is one to watch (unlike
Channel 5), and will become more so if UKIP has any success
in the general election of May 2015.

The paranoids’ paranoid

I'm not sure how the jury in the trial of barrister Michael
Shrimpton reached their majority guilty verdict, announced at
the end of November. In order to convict him of making a hoax
bomb threat, it would seem that they must have decided that
he knew his information was false when he relayed it; yet, to
judge by the coverage of the trial, Shrimpton remained totally
sincere in his belief throughout.

33 <http://www.express.co.uk/news/uk/544460/exclusive-bbc-
accused-plotting-labour-election-victory>

34 <http://www.express.co.uk/news/uk/544816/Roma-Gypsy-Migrant-
Boasts-Free-Money-Benefits-System-Mansion>



For those who missed the circus, Shrimpton had called in
a warning at the time of the London Olympics, telling Defence
Secretary Philip Hammond (and Shrimpton’s local Conservative
Association) that a stolen Russian nuclear weapon was being
smuggled up the Thames by al-Qaeda, with the aim of
detonating it in time to take out the Queen (along with most
of London, of course).

His conviction (sentencing adjourned till early 2015,
pending psychiatric reports) must have come as a surprise to
his fellow Obama ‘birther’ Lord Monckton, who wrote a piece
when Shrimpton was committed for trial, declaring that the
prosecution was politically motivated, that Shrimpton would be
found innocent and that David Cameron would end up with
egg on his face.3>

A member of Mrs Thatcher’s Policy Unit in the 1980s,
Lord Monckton is now described as a semi-detached UKIP-
favouring peer, having previously worked for and stood as an
electoral candidate for Nigel Farage’s motley outfit before
some kind of falling-out occurred. However, as one of the
hereditary peers cast out by the House of Lords Act (1999) he
is no longer a member of the upper chamber, which has
roundly slapped him down for his claims on this matter in the
past but hasn’t been able to prevent him from using a
garishly-coloured rip-off of the Lords’ portcullis device as his
own personal emblem.

Delving further down this particular rabbit-hole, one finds
that Lord Monckton has his own odd beliefs, being a climate
change disbeliever, holding that gay men can clock up 20,000
partners in a lifetime (which wouldn’t leave time for much
else), advocating the quarantine of HIV+ people and declaring
that he would abolish 90 per cent of public services in order to
move power away from ‘atheistic, humanist’ government.

Shrimpton’s beliefs — as Lord Monckton acknowledges -
are extraordinary, but unless he is outright delusional he must
have had some basis for holding them.

Shrimpton claims that the masterminds behind the

35 <http://www.wnd.com/2014/04/memo-to-cameron-leave-michael-
shrimpton-alone/>



alleged Olympics plot were really a German intelligence agency
called the Deutsches Verteidigungs Dienst (DVD), which
appears to have been behind just about every instance of
skulduggery in modern history. But the DVD is so secret that
there isn’t any actual evidence of its existence.

The DVD did not originate in Shrimpton’s mind. As far as I
can tell, it originated in the mind of self-styled former Thatcher
advisor, the late Christopher Story, who also (along with one
time Joint Intelligence Committee chairman Percy Cradock)
believed that the fall of Communism was a hoax perpetrated
by the KGB in order to lull the West into a false sense of
security.36 Story was encouraged in this belief by the KGB
defector, Anatoly Golitsyn,37 who sold the idea of a KGB
‘monster plot’ to CIA counter-intelligence chief James Angleton
in the early 1960s,38 who in turn passed it on to a section of
MI5 and IRD personnel, notably the late Brian Crozier.

World Net Daily <WND.com> is not the most reliable of
sources, but it does seem to have tracked down another of
Shrimpton’s inspirations, Lt. Col. Dr. Harry Beckhough, MBE
(ret’d) who has also published material about the elusive
DVD.39 So it would appear that Shrimpton is an affiliate of an
informal, international, right-wing subculture of paranoia, and
made the mistake of testing his ideas against reality by
warning officials about the Olympic ‘plot’.40

Some idea of the scale of all this can be glimpsed from
Shrimpton’s defence statement in the bomb hoax case, which
was published on the internet earlier this year.41 Perhaps the

36 On Cradock’s views on this see the excellent Adam Curtis at
<http://www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis/posts/BUGGER>.

37 Wikipedia isn't always accurate but the entry on Golitsyn
<http://en.wikipedia.org/wiki/Anatoliy_Golitsyn> is a reasonable
summary of what is known about the man. The CIA’s current view of
Angleton is at <http://tinyurl.com/d75kskb>.

38 See <http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB493/docs/
intell_ebb_025.PDF>

39 <http://www.wnd.com/2014/04/obamas-origins-resurface-at-intel-
experts-trial/>

40 There is a collection of Shrimpton’s articles at
<http://www.veteranstoday.com/tag/michael-shrimpton/>.

41 <http://gl-w.com/2014/03/14/michael-shrimptons-official-defence-
statement-in-full/>



crowning glory in this remarkable, if exhausting, document is
Shrimpton’s belief that Madeleine McCann was kidnapped to
order for a high-level paedophile Eurocrat (whom he names)
and that this is being covered up by just about every
intelligence agency on earth.

Curiously, for someone who claims to see high-level
paedophilia everywhere, Shrimpton lost an appeal against a
child porn conviction at around the same time he was
prosecuted for the bomb hoax. He claimed that the child porn
(which was found when his house was searched after his
arrest for the bomb hoax) was planted by British intelligence in
order to discredit him. Given that exactly that scenario had
formed the plot of an episode of ITV drama Judge John Deed,
broadcast in 2004, one has to wonder exactly why the spooks
would see any need to bother to discredit him at all.

Set in stone

Did you observe two minutes’ silence at 11 am on 11
November? If so, you were hoodwinked by one of the most
successful lies in British history.

Like many others erected around the same time, my local
war memorial (Kingston Upon Thames) gives the dates of the
Great War as '1914-1919’'. This is not some stonemason’s
equivalent of a typographical error. The Kingston memorial’s
sculptor Richard Goulden - himself a war veteran - carved out
that conspicuously discordant date in the year 1920, before
the myth of the war’s 1918 end had become firmly established
in the history books.

The famous 11/11/11 armistice of 1918 was succeeded
by three ‘prolongations’ while French and British troops
occupied the (German) Rhineland and these prolongations
lasted until after the Treaty of Versailles was signed on 28
June 1919, the fifth anniversary of the assassination that
sparked the conflict. So the war officially ended in June 1919 -
but even that’s not the whole truth.

After the Russian revolution in 1917, Britain, France and



America intervened in the ensuing Russian civil war, hoping (in
Winston Churchill’s words) to ‘strangle Bolshevism in its
cradle’. The British Navy were the last Allied participants and
they withdrew from the Baltic in December 1919, after a series
of mutinies by war-weary seamen. And there’s more. In strictly
legal terms, Britain’s participation in the war stretched on into
1924, when the very last peace treaty was signed with
modern Turkey.

It's impossible to know what Richard Goulden had in
mind as he painstakingly chiselled that glaring ‘1919’ into the
stone of his Kingston memorial - but he certainly wasn't
thinking of the November 1918 armistice.

So when did the Great War really end? Who knows? It
silently unravels somewhere in the early 20th Century like a
wisp of smoke on the breeze.

And the fairy story of ‘11 November 1918’ is not the only
myth about the war. Many readers will have heard arguments
advanced this year that the war was about protecting
democracy or protecting freedom or something like that. If
you're like me, you will have been profoundly disquieted by
this idea. At the start of the war, Britain was not what we
would now recognise as a functioning democracy. Voting was
restricted to 60 per cent of the male population only: those
voters were all property owners over the age of 21, and some
of them had more than one vote. Not only that, but the British
monarchy still exercised considerable ‘behind the scenes’
control over the nation’s politics — the First World War itself
had been declared by King George V’s Privy Council.

The myth of the *fight for democracy’ seems to have
sprung from US President Woodrow Wilson’s propaganda
advisor Edward Bernays, who helped Wilson craft an oft-
quoted slogan about ‘making the world safe for democracy’ to
encourage the USA’s voters into supporting a war they had
hoped to avoid.

So the lie of the war being fought in the name of
democracy was being told during the war itself.

History is being rewritten under our noses - and this
time, there are no living witnesses left to protest against it.



The man who wasn’t there

Has Ed Miliband survived a plot to overthrow him, or have we
witnessed a bizarre scheme unfold that was actually designhed
to fail and leave him looking stronger?

On 16 October Guardian columnist Owen Jones ran a
conspicuously anomalous column that was more or less an
Alan Johnson hagiography, which stuck in my mind precisely
because it was so odd. Quoting friends and colleagues - but
not Mr Johnson himself - the piece appeared to explore, in
quite some detail, the question of his possible ambitions to
become party leader before delivering as its kiss-off the
remark that those wanting to topple Miliband would ‘have to
look elsewhere’.

I wondered what had prompted this apparent disavowal
of Johnsonian ambition; and then the alleged ‘Miliband plot’
exploded across the media. Surprise, surprise, the King Over
The Water of the ‘plotters’ was identified as...... Alan Johnson.
We all accept that cock-up is at least as likely as conspiracy,
but surely Mr Jones’s column could not have escaped the
attentions of the alleged twenty or so-strong anti-Miliband
cabal?

And then, as quickly as it had flared up, it was over, as
Mr Johnson appeared on television on the Sunday of the
weekend the plot was ‘exposed’ to rule himself out of the
running. And that, it appears, was the end of that.

Recent Labour leaders have profited from their victories
over their famously frangible party: see Kinnock expelling
Militant and Blair ditching Clause IV. Is it possible that
someone thought a similar trick was worth trying to overcome
Ed’s image problem?

Since the supposed ‘conspirators’ had disappeared like
morning dew, I went straight to Mr Johnson and (on 10
November) asked him whether he had been approached by
the Miliband plotters or had any prior knowledge of such a
scheme. I chased the inquiry up on 17 November with his



assistant Tracy Windle, who said she would look into it. The
same day, I put an inquiry in to the Guardian’s press office,
asking whether Mr Jones’s eerily prescient piece had been
‘prompted’ in any way, and explicitly invited them to poo-poo
my little hypothesis. I also emailed Owen Jones’s literary
agent.

None of them got back to me, so make of that what you
will.

Negative proof

The case of the alleged ‘Barbara Castle paedophile dossier’
rumbles on, with news that police are to examine the late Mrs
Castle’s personal documents, held by the Bodleian Library.
They also appear to be looking for the dossier compiled by the
late Geoffrey Dickens MP, although how and when it ‘emerged’
that this dossier was also in Mrs Castle’s possession is unclear
- as is precisely how anyone found out this ‘fact’, years after
she had died without ever apparently mentioning it to anyone.

In all, this futile interlude teaches us that the
government, major media and police are not necessarily
immune from ‘conspiracy thinking’. After all, the complete
absence of supporting evidence in any given case is often
cited as being proof of a cover-up according to conspiracy
theorists, isn't it?

I'm not sure how and when this type of thinking went
mainstream, but George W Bush’s demand that Saddam
Hussein had to prove that he had no WMDs may be the
tipping point. This is the logical fallacy referred to as ‘the
appeal to ignorance’: i.e. ‘There is no evidence that X is false,
therefore X is true.’

It resurfaced again recently when Iraq’s Prime Minister -
in the middle of appealing for international aid - alleged that
ISIS was planning to attack New York and Paris. Suspicions
that this might be a ploy to garner military intervention were
bolstered by his proclamation: ‘I cannot prove 100 per cent
that an existential threat is not there.’



To its credit, Obama’s White House responded that it
had no evidence that any kind of threat existed - and did
nothing.

Quite a different kettle of fish, however, is the Home
Office ‘missing child abuse files’ review conducted by Peter
Wanless, who announced his findings shortly before the
Castle yarn hit the headlines. Mr Wanless stated in his report
that he had found no evidence that files were removed or
deliberately destroyed. But hold that scorn: immediately after
publication Mr Wanless was to be heard on BBC Radio 4 and 5
making it quite clear that he was not ruling out a cover-up at
all.

Rather ironically, David Cameron used the Wanless
review’s conclusions to remark that ‘people seeking conspiracy
theories will have to look elsewhere’, which goes to show
what a double-edged sword negative proof can be, in the
wrong hands.

Neighbours

A couple of curious coincidences in the ongoing child abuse
inquiry shitstorm leap out of the papers. The first is the
gobsmacking fact that the Mail on Sunday was apparently
warned off investigating embattled Inquiry chair Fiona Woolf
by an individual named James Saville (sic). The second is that
Lord Brittan and Fiona Woolf - the social link between the two
being under scrutiny — were near neighbours on London’s
Alderney Street, with Lord Brittan living at number 79 and Ms
Woolf just twelve doors down. But that’s not the coincidence.
The coincidence is that at number 36 lived the late GCHQ
employee Gareth Williams, whose mysterious demise in 2010,
padlocked in his own holdall, has already raced ahead of that
of the late Stephen Milligan MP as a byword for skulduggerous
death.42 Complete coincidence on both counts, of course.

42 <http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Milligan>



Satanic Sussex

Norman Baker MP has resigned from the Home Office,
unleashing the long-restrained mirth of Her Majesty’s Press,
with remarks about Roswell, grassy knolls, etc. etc. What they
all missed however was the ironic fact that the redoubtable Mr
Baker — author of The Strange Death of David Kelly — stars in a
murky conspiracy theory dating back to his days on Lewes
District Council.

Fittingly, it all started with a mysterious death: on 17
April 1996 a local Green Party activist by the name of Nic
Gargani was found dead at the foot of the nearby cliffs. Police
investigators soon uncovered a bizarre scenario at his home,
with occult paraphernalia everywhere, pages from the Bible
stuck to the walls and notes detailing alleged persecution at
the hands of evil forces - specifically that Gargani believed
himself to be ‘targeted’ by a powerful black magician and was
in fear of his life.

Probing further, police and friends found links to a series
of — apparently satanic — church desecrations and animal
killings, all of which were synchronised with phases of the
moon, which led them to a disturbed young man, a friend of
Nic’s who had a secret shrine to Satan in a backyard coal
bunker, who was subsequently convicted of threatening
behaviour against a 13-year-old whom he forced to kneel and
pray. In time-honoured fashion, journalists attending his trial
spoke shudderingly of the ‘evil’ they sensed from the young
man (whose identity is still protected by a court order).

An inquest returned an Open Verdict on Nic Gargani,
leaving his friends with many unanswered questions, not least
of which was the identity of an unknown man referred to in
one of Nic's notes as ‘some black magician” who had
apparently threatened him.

Another mystery is the fact that the notes apparently left
by Nic in his flat and elsewhere were not in his handwriting.

On 4 July that year, Katrina Taylor - a 19-year-old
mother who had herself played a murder victim on BBC
television’s ‘Crimewatch UK’ — was found stabbed to death in
a graveyard in nearby Brighton. This time, the forces of



darkness were all-too-earthbound and an investigation
uncovered the roots of an organised crime outfit stretching
throughout the region. Four people stood trial for the murder
and two were convicted; but they subsequently won appeals,
leaving Katrina Taylor’s murder officially unsolved.

What happened next is still a bit of a mystery itself but
the general upshot is that at the time of writing there are
several websites promoting a frankly incomprehensible theory
in which the two mysterious deaths are linked to corruption
within Sussex Police Force, a local businessman who is alleged
to be a criminal mastermind with his fingers in child
pornography and drugs rings, bribery and cover-ups on the
local council, mysterious gunmen uttering threats against
witnesses and all sorts of other stuff.

Amid all the confusion, there is near-unanimity on two
points: Nic Gargani was investigating Norman Baker and Mr
Baker was a key player in the entire affair, if not the actual ‘Mr
Big’ himself.

Since I was unable to make sense of it, I emailed Mr
Baker asking for his response to the accusations. Mr Baker
replied within minutes: ‘This stuff has been doing the rounds
for years. I have no idea what they are talking about and nor
does anyone else, as far as I can tell. If you find out, perhaps
you can let me know.’

I also asked why Mr Baker hadn’t sought to protect his
reputation by initiating defamation proceedings against the
site owners. Oddly enough, he didn't answer that.



