A

chance
for

change

|
An opportunity to open up the media to
a wider range of voices and perspectives

and to break the grip of media moguls



The Campaign for Press and Broadcasting
Freedom (CPBF) was established in 1979

by people, mostly in the media unions, who
wanted to resist the power of the corporate
press and campaign for the real independence
and accountability of the media.

Since, in 1995, Tony Blair decided that
the support of Rupert Murdoch was crucial
to electoral success and Labour abandoned
long-standing policies on media ownership, we
have been almost a lone voice challenging the
orthodoxies of deregulation and liberalisation
of media ownership.

Now suddenly politicians are rediscovering
old truths and the CPBF is publishing this
pamphlet to inform and encourage more people
to join the battle for a democratic media system
that serves the whole of society, not just the
owners whose grip on our media has been so
lavishly exposed in recent months.

The CPBF welcomes invitations to speak
at meetings and debates, and to provide
information on all media matters.

Go to www.cpbf.org.uk or look us up
on Facebook. You can join the Campaign
too — details are at the back of the pamphlet
or online.

2 A Chancefor Change



A

chance
for

change

Introduction .............................. B 4
The media and democracy ................... 6
The question of ownership ... 9
Regulating the press ... 13
Help journalists to help society"...........17

Politicians and the press .................... 20

A Chance for Change 3



A chance for change

For years questions about who owns
and controls the media, about the
ethical behaviour of journalists and
about the social responsibility of the
media organisations have been confined
to people active in the field.

Two weeks in July 2011 changed all
that. When journalists at the Guardian
revealed that people working for the
News of the World had hacked into the
mobile phone of a murdered teenager,
there was a public outcry.

There followed the closure of
Britain’s best-selling newspaper, the
departure of two of the most senior
police officers in the country, along
with top News Corp executives, the
abandonment of News Corporation’s
bid to take over Britain’s largest satellite
broadcaster, BSkyB, and the setting
up of a major public inquiry into the
ethics and regulation of the press, the
Leveson Inquiry.

It was a political crisis that has
rocked the media, police and political
establishments.

This is hugely significant not simply
for the media but for British democracy
itself. Millions of people have had a
shocking insight into how power works
at the top of our society.

4 A Chance for Change

They are outraged by a newsroom
culture that privileges profits over
ethics, by the complicity between police
and the press, and by the dozens of
meetings between David Cameron and
senior News Corp figures. Everyone can
see that something is wrong at the heart
of British society.

But it has also presented an
opportunity to open up the media to a
wider range of voices and perspectives
and to break the grip that media moguls
have held for so long over our public
information and discussion.

Alot will depend on how energeti-
cally campaigners for media reform
seize this opportunity and press for
structural reforms.

Whether it leads to the downfall
of people at the top of government, as
Watergate did in the US in the 1970s, or
the prospect of wider political reform, is
far from certain.

But, either way, the corporate media
are facing their most serious challenge
to date.



‘.::‘,.,!!“ T I“Q\ EVRLARAA

LT oS
L b

g

iy N

H
&
-
=
Ef

é: Qo0 =258 n -

AT TN s a e s R R

ﬁn\'fm@fa "

AIAE I RUPEYNATY

RN

il
{1 -}
i L
g1 B4
i it
& Rt
i L
&t
b i
H He
H H
i i
8 it
¥ I'i
\';.
i B
i

gl

A

“LooK ol vioRy M
= (o pEsPaRl

[l T i}

i

T

A Chance for Change




_Tl_zéz_are calling it Britains Watergate

The media and democracy

There has just been an amazing event
in Britain. The most powerful media
company was stopped in its tracks, not
by government but by popular protest —
people power.

This showed itself soon after it was
announced that the US-based News
Corporation was bidding to buy up
the majority share in BSkyB, Europe’s
biggest broadcaster. Tens of thousands
of people took part in an online protest
to the media regulator Ofcom against
the move which would have given
Rupert Murdoch’s global media group
an even more dominant position in the
UK media.

Ofcom duly advised the government
to refer the BSkyB bid to the
Competition Commission for a full
investigation, but Culture Secretary
Jeremy Hunt swept it aside. Instead he
spent months in an unseemly process
of secret negotiations with News
Corporation stitching up a cynical deal
which would allow the takeover to
proceed.

6 A Chance for Change

In the aftermath of the crisis it was
revealed that all sorts of other formal
and informal contacts with News
Corporation were going on during this
time. The figures are staggering. In the 15
months after David Cameron assumed
office he met with Murdoch or his
executives 26 times.

Altogether ministers had formal
meetings with News Corporation
executives on more than 60 occasions.
Adding in social events such as
receptions at party conferences, at least
107 meetings were held — an average
of one every four days. It is a graphic
illustration of the level of power and
influence wielded by News Corporation
over the British government.

Parallel with all this, the phone
hacking scandal at The News of the
World was pursued tenaciously by
Guardian reporter Nick Davies. His
stories were ignored, even derided, by
the rest of the media. The Metropolitan
Police failed to investigate the evidence
in any serious way.



Politicians, too, with the exception of
the persistently critical voices of Labour
MPs Tom Watson and Chris Bryant,
were supine, fearful of unleashing
the attack journalism in which News

Corporation specialises.

POLICE AND

POLITICIANS SUBMIT

The phone-hacking scandal revealed
the dark side of Rupert Murdoch’s
media power, and how it penetrated
into politics, the Metropolitan Police
and virtually every nook and cranny of

public life.
The chilling effect of a media

company which politicians regard

as too large and powerful to upset

was vividly demonstrated by the

House of Commons Culture, Media
and Sport Select Committee. The
committee meekly deferred to Rebekah
Brooks, then chief executive of News
International, when she refused a formal
request to appear before it in 2009.

MPs confessed they deliberately
pulled their punches in the investiga-
tion out of fear that their personal lives
would be put under surveillance by
News International papers.

The committee did summon
the courage to state that her refusal
reinforced “the widely held impression
that the press generally regard
themselves as unaccountable”

This is the question: is the press, and
not just News International, above the
law, beyond regulation and accountable
to no-one but itself? And if so, should
this be the case, and what can be done
about it?

Any attempts to link the BSkyB
bid with the phone hacking scandal,
or whether News Corporation was
a “fit and proper” owner of BSkyB,
were consistently dismissed by Hunt
and Cameron. By June 2011 Hunt had
concocted a flimsy deal which involved
Sky News being hived off into an
“independent” company.

IT CAME TO THE CRUNCH

Public opposition moved to a new level
and hundreds of thousands of people
registered their opposition through
online sites 38 degrees and Avaaz.

Suddenly, in July, what seemed to
be an invulnerable media empire was
exposed for what it was and forced into
humiliating retreat. Nick Davies’s team
reported that Glenn Mulcaire, a private
investigator working for the News of
the World, had listened to and deleted
messages on the phone of the missing
schoolgirl, Milly Dowler.

The resulting outrage triggered an
emergency Parliamentary debate on 6
July, the establishment of the Leveson
inquiry and the end of the BSkyB bid.
The News of the World was published
for the last time on 10 July 2011

A Chance for Change 7



The departure of News International
chief executive Rebekah Brooks and
the resignation of Les Hinton, on
whose watch as News International
chief executive phone hacking was rife,
followed. The revelation of close links
with News International led to the
resignations of the Metropolitan Police
Commissioner, Sir Paul Stephenson,
and the Assistant Commissioner, John
Yates, and on 19 July an apparently
‘humbled’ Rupert Murdoch was hauled
before the committee, with son James
and Rebekah Brooks.

On 17 August the MPs published
damning documents which pointed to
yet further dishonesty and evasion on
the part of Rupert and James Murdoch,
News International executives and
former News of the World editor
Andy Coulson.

A CHANCE FOR CHANGE

These dramatic events highlight the
utter failure of press regulation, as
evidenced by the abysmal performance
of the now totally discredited Press
Complaints Commission, but they also
raise a wider question: how was Rupert
Murdoch, who started to build his UK
media empire with the acquisition of
The News of the World in 1969, able to
achieve not simply such a vast amount
of media power, but such sway over
politicians?

8 A Chance for Change

As he acquired more newspapers
he used them to promote his views:
pro-privatisation and deregulation,
anti-EU, anti-trade unions, anti-the BBC
— in fact anti anybody and anything
that might stand in the way of his
commercial interests.

Politicians have stood in awe of
such concentrated press powet; in
Mrs Thatcher he had, of course, a
natural ally, but under Tony Blair
Labour deliberately tailored its media
policies to suit Murdoch, in return for
the support of his papers both at and
between elections.

So we have a pattern of media
ownership that fostered a belief that
News International was invincible,
that its newspapers were immune from
ethical restraints, and that those who
sought to criticise or highlight its misde-
meanours would themselves be harassed
and attacked. Nor is such an attitude
confined to the Murdoch press.

If democracy is to survive, this
situation needs urgent remedy. The
scale of this crisis — some have called
it Britain’s Watergate — does open up
an opportunity to promote moves
towards a democratic, responsible and
accountable press.



The media barons held to account

The question of ownership

Ministers and regulators like to make
well-intentioned statements about the
need for a wide range of news providers
and the prevention of excessive media
concentration.

The problem, as so often, is that they
don’t always practise what they like to
preach. Over the last 20 years a wave of
deregulatory legislation has swept over
the media, and attempts to limit media

power have been dismissed.

Instead the imperatives have been on
opening up media markets, promoting
light touch regulation and stimulating
growth and competition. Public interest

concerns have largely been ignored.

This is best demonstrated by the fate
of ITV, which was brought to its knees
by the disastrous 1990 Broadcasting
Act. The Act introduced the auction of
the 15 regional franchises to the highest
bidders and replaced the traditional
public service regulatory system
with the “light touch” Independent
Television Commission (ITC).

Then the 2003 Communications
Act cleared the way for a single ITV
company, a decision driven not by
public interest concerns but by the
relentless lobbying of Granada’s Gerry
Robinson and Carlton’s Michael Green
with his PR chief, one David Cameron.

As aresult, the regional companies
merged, local news and programming
was cut back, the money paid to ITN
to provide national and international
news sharply reduced, and popular and
acclaimed current affairs programmes
such as World in Action and This Week
simply disappeared.

Local newspapers have gone much
the same way. Mergers and takeovers
concentrated ownership largely into
the hands of four big groups — Trinity
Mirror, Johnston Press, Newsquest
(American-owned) and Northcliffe
(owned by the Daily Mail group).

Their response to the recession, the
collapse of advertising and the growth
of the internet was to cut costs, shed
staff and drastically reduce the quality

A Chance for Change 9



of the papers. In many areas news
operations are centralised miles away
from the communities about which the
journalists are reporting.

The government response to this
erosion of local and regional news has
been to relax the rules on ownership and
set up commercial local TV services, with
10-20 due to be up and running by 2015.
They are taking £40 million from the
licence fee — money supposed to be for
the BBC - for initial funding, but this and
the limited advertising they will attract
for go minutes a day on air will never
sustain investment in high quality news.

THE RISE OF MURDOCH

The most glaring failure in media
policy has to be the resistible rise of the
Murdoch empire, and what would have
happened if News Corporation had
taken total control of BSkyB. It was a
critical moment.

News Corporation would have
acquired the leverage to distort,
damage or destroy other media. The
merged organisation would have been a
multi-media emporium able to bundle
and cross-promote its products.

The takeover was stopped — for the
time being at least — not by regulation,
which it should have been, but by the
public outcry at the News of the World
phone-hacking scandal. The affair
showed all too clearly how flimsy the

law to protect media diversity really was.

10 A Chance for Change

There is actually a “public interest”

test, which was inserted into the 2003
Act after a rearguard action by worried
members in the House of Lords in

a bid to inject some democratic and
cultural considerations into the purely
economic, competition-based process in
the Bill. It was still not enough.

The final decision-making power
remained with the Secretary of State.
Culture Secretary Jeremy Hunt,
who was publicly sympathetic to
the takeover, was able to exploit the
limitations in the test to eliminate the
requirement for “fit and proper” in
competition law, and sweep aside a host
of other concerns about the power and
behaviour of Murdoch’s media empire.

DOESN'T THE INTERNET
CHANGE EVERYTHING?
Some people argue that such things
don’t matter in the age of the internet.
But while there is indeed a great deal of
diversity of information online, people
generally look for news at the websites
of traditional news outlets, or to search
engines that “aggregate” their material
from traditional news organisations.
This must mean that the need for
oversight of media ownership and
regulation has to be maintained. In fact,
regulation needs to be updated to tackle
powerful new communication technolo-
gies and the impact of Google and
social media.



THE PUBLIC INTEREST

The crisis in the Murdoch media has
had the positive effect of bringing media
policy into the political mainstream.
The Leveson inquiry will be Jooking at
how to regulate not the just the press
but the whole range of the media. And
the government is planning a new
Communications Act for 2013.

These are opportunities to take into
account the concerns that have come
up about media concentration. But the
government is still going in the opposite
direction.

In May Jeremy Hunt launched 2
review in preparation for the new Act.
He published a policy statement that
was all about deregulation and treated
competition as purely an economic
issue. The terms “public interest” and
“pluralism” each got just one passing
mention.

But these are precisely what need
greater protection. The public interest
test should be applied whenever
proposed media mergers or market
concentration reaches designated
thresholds, such as 20 per cent of the
relevant market.

Alternatively, takeovers and mergers
might be allowed to go ahead with
strict conditions. Firms could be
required to protect editorial standards
and independence, the level of staff
employed and so on.

Finally, there has got to be more
transparency and genuine consultation
in decision-making. The BSkyB buyout
attracted an enormous public response,
with 150,000 people sending protest
messages online to Ofcom and Jeremy
Hunt. There has never been such a level
of interest in a media matter, yet the
government took no notice.

It was only the prospect of a defeat
in Parliament, where a handful of MPs
had the guts to stand up to the party
leaderships, that brought the process to
a halt. That should not have to happen
every time. There has to be public
involvement and oversight throughout.

WHAT SHOULD BE DONE?

There need to be clear limits on the
share of media markets that companies
can be allowed to hold. Newspaper
owners with a national market share of
20 per cent or more should be limited
to a 20 per cent stake in a channel 3 or
channel s licence, or a national or local
radio licence.

This must also apply at BSkyB, where
20 years ago the government allowed
News Corporation to control 39 per cent.
That must be reduced to 20 per cent.

'The power to invoke the public
interest test should be assigned to
Ofcom rather than the Secretary of
State, to get round the conflict of
interest that was so blatant in the
BSkyB case. Ministers are always liable

A Chance for Change 11



to be cowed by their perceived need

to keep in with big media companies.
They must not be allowed to make the
final decision.

» Holdings above 20 per cent may be
approved subject to rules on structure
and behaviour, subject to oversight and
enforced by law. The absolute maximum
permitted holding in any particular
market should be 30 per cent.

There are six markets: national and
regional news in radio, television and
newspapers.

» 'The government should support local
media by investing in ventures which
have to adhere to public interest criteria.

\'VE DJUsT HACKED oue
LAWMERS ' PHONES - WE'RE
;N DEEP 7K %% |

12 A Chance for Change



Free from the owners, free from the state

Regulating the press

The press does valuable work when it
investigates corruption and malpractice,

on the part of politicians or big business.

How else would we have known about
the scandals of MPs’ expenses or the
extent of phone hacking without the
work of journalists and the willingness
of certain newspapers to publish their
investigations?

But what happens when it all goes
wrong?

What happens when the story you
read in the paper, or on a website, about
your community, your family or your
campaign is inaccurate or unfair?

What can be done when the privacy
of crime victims is breached, or private
grief turned into banner headlines —
headlines driven by the need to boost
the dividends of the shareholders who
own the papers?

If you're lucky, a newspaper might
print a correction or offer you the
chance to write a letter. If you are rich,
you might sue for libel or breach of
privacy.

The only other way at present is to
use the Press Complaints Commission,
a body paid for and run by newspaper
owners. This is what the industry calls
self-regulation and claims is better than
anything else on offer.

That is not true.

THE FAILURE OF
SELF-REGULATION

The press has had 60 years to make self-
regulation work.

In 1949 a Royal Commission
recommended the creation of a body
to oversee press standards. The owners,
unwilling to allow any oversight of their
papers, tried to stop it coming into
being. It took a threat of parliamentary
action to get a General Council of the
Press established four years later.

Over the next 30 years this body
—later called the Press Council —was
regularly criticised by politicians and
the public for its manifest failures.
Newspapers could still lie and distort
with relative impunity, since most

A Chance for Change 13



people could not afford to sue and

the Council had no way of enforcing
acceptable standards of reporting.
Editors openly scoffed at Press Council
decisions that came out against their
papers.

The situation deteriorated even
further in the 1980s. Story after story
based on inaccuracies and intrusions
into privacy caused public outrage.
There was a series of Private Members
Bills to grant the right of reply to the
victims but all came to nothing,

In 1989 the government set up an
inquiry, the Calcutt Commission, which
recommended a state-run tribunal with
the power to fine newspapers and even
stop stories appearing.

This was too much for the
newspaper owners and at the last
minute they did the least they could
get away with, dissolving the Press
Council and setting up a new body,
which they called the Press Complaints
Commission (PCC).

The PCC is even worse. It threw out
the Press Council’s union reps and its
remit to protect press freedom. But, like
the Press Council, it was still funded
by the very newspapers which it was
supposed to regulate.

The PCC is not in fact a regulator
at all. It is simply a body that considers
a very limited range of complaints
about newspapers from members of the

14 A Chance for Change

public; it is in fact a dismal substitute for
regulation.

Its repeated failure to enforce its own
Code of Practice across the industry,
the defection of key newspapers from
its ranks, and the contempt with which
News International was able to treat it
during its lamentable “investigation”
into phone-hacking have combined
completely to undermine what little
authority it ever possessed.

So what kind of regulation would be
better?

BETTER RECULATION
An effective regulator has to be repre-

sentative of both the journalistic
workforce and the public. Editors could
take part but the principle that the body
should be free from proprietorial inter-
ference has to be central.

There would be a code of conduct
setting out the principles of responsible
professional practice. It is easy to draw
up codes and the PCC and NU]J already
have them. The question is not so much
what the code says as how it is enforced.

Publications that signed up to it
would carry a “kite mark” showing that
they adhered to the code. This could be
withdrawn if a publication persistently
flouted it.

There must be power to enforce a full,
prominent right of reply to those maligned
by the media, and sanctions against those

who flout the regulator’s rulings.



If a regulatory system funded and
controlled by the owners is ruled out,
that leaves the questions: who pays, and
whose authority backs up the decisions?
The only alternative is the state.

NO ROLE FOR THE STATE?
Nobody in the industry wants the state
to have any power over the media. That
would mean effectively the licensing

of the press, enabling government to
exercise some political control.

The media are, of course, already
subject to all sorts of laws. Some of
these, like the laws of libel and official
secrecy, hinder the press in carrying out
its proper public functions, and these
most certainly need to be reformed.
Others, such as those that prevent trial
by media, work positively in the public
interest.

The real question is: what
regulations would or would not be
required for the media to be able to
perform their proper democratic
functions, independently of interference
by the state?

With the right restrictions, the state
can fulfil the two crucial functions:
to supply the funding, and to give the
regulator’s independent decisions the
force of law.

RAISE THE STANDARDS
One of the backbench bills that came
to nothing towards the end of the last

century was the Press Freedom and
Responsibility Bill put forward by Clive
Soley MP in 1992. An updated version of
its proposals is what is needed now.

It proposed a statutory body that
would operate to a code of conduct in
conjunction with the industry.

The law would give individuals a
statutory right to the correction of
factual inaccuracies. Corrections would
have to be negotiated with individual
newspapers, but if this process got
nowhere the complainant could appeal
to the regulator, which would investigate
the case, and if necessary order the
newspaper or website to publish a
correction.

Failure to do so would result in the
imposition of financial sanctions. The
newspapers could appeal the fine in the
courfs.

The regulator would undertake wide-
ranging research into press standards
and behaviour, as well as investigate
the workings of laws which prevent
the press from carrying out its proper
democratic functions, with the aim of
changing or even abolishing them.

The membership of the new
statutory body would be appointed by
an open process of democratic consul-
tation, but would be dominated by
journalists, representatives of relevant
voluntary bodies, and members of

the public.

A Chance for Change 15



The regulator would not license
journalists or publications. It would have
no power to stop the publication of stories
that individuals or institutions believed
were being prepared about them.

Its concern would be to maintain
high standards of journalism, in
accordance with the code of practice,
not with who is producing the
journalism. It would most certainly have
no power to stipulate in advance what
can be published.

The press is constantly calling for the
effective regulation of public and private
bodies, and drawing attention to the
cosy relations between the regulators
and the regulated in numerous areas of
political and economic life. It needs to
recognise that the standards it insists
should be applied to others should
equally be applied to itself.

16 A Chance for Change



The public interest: journalism we can trust

Help journalists to help society

According to an opinion poll for ITV
News at Ten, 80 per cent of people no
longer trust the media in the wake of
the News of the World phone-hacking
scandal; only one in ten of 2,000 people
polled said that they did.

Journalists have become accustomed
to public disdain — other polls have
ranked them below politicians and
estate agents in public esteem — but the
News of the World has dragged them
down to a new low.

It has become a cliché to say that that
the Murdoch press has “poisoned the
well of British journalism”: Google the
phrase and you get 14 million links!

The repulsive practices of the
Murdoch press are now brutally
exposed — and some are even worse than
phone-hacking, such as “entrapment”
(setting people up to commit crimes
and shopping them to the police) and
the bribing of police and officers of
other public agencies to provide private
information about people from their
computers.

It’s not just the Murdoch papers;
most of the popular press employ the
same means to get their stories — as the
world will find out as evidence comes to
light from the investigations conducted
by the Information Commissioner.
Carried out four years ago, these show
that hundreds of journalists on nearly
all the national papers were involved in

phone-hacking.

THE REAL PUBLIC INTEREST

There’s never been such a devastating
exposure of corruption between British
government, media and police as we saw
this summer, with News International
journalists at the heart of it. But there’s
another side to the story: it is journalists

who have done the exposing,

The Guardian’s single-minded inves-
tigation into the News of the World, the
Daily Telegraph’s relentless uncovering
of MPs’ expenses, the London Evening
Standard’s campaign on adult literacy

... these are just a few examples of

A Chance for Change 17



journalists admirably discharging their
duty to keep the public informed.

Owners and editors of the press like
to think that journalism in the public
interest is journalism that interests the
public: sensationalism and gossip.

They can’t see the difference, but
there is one. Even the discredited Press
Complaints Commission’s Code of
Practice has a perfectly good definition
of the real public interest. It covers:

» Detecting or exposing crime or
serious impropriety.

» Protecting public health and safety.
» Preventing the public from being
misled by an action or statement of an
individual or organisation.

Nothing wrong with that, and
probably most journalism conforms to
it. The problem is that a lot of intrusive
and objectionable media coverage
does not.

Even the use of surreptitious means
is justified to get essential information.
The Guardian’s investigations editor
has admitted he used material from
phonetaps in the paper’s expose of
bribery and corruption on the part of
BAe Systems.

This was clearly in the public
interest. On the tabloids, on the other
hand, underhand methods are used not
to uncover vital facts but to dredge for
tittle-tattle to feed the paper’s hunger for
celebrity gossip.

18 A Chance for Change

This is not what journalists ought to
be or want to be doing. So why do they?

A number of NoW journalists
have explained that such things were
considered normal practice. One
anonymous “red-top insider” (not on
the News of the World) told the trade
paper, the Press Gazette: “Lots of
journalists were doing it [mobile phone
hacking]. It was quite normal practice.

“It came about because of the
massive pressure to get a story. When
you have your editor shouting at you
to get a story you lose your morality. If
you need to get a story and everyone
else is doing it, you think that’s normal.
And you don't really see the celebrities
as being real people. You see them as a
product, as a story.’

It’s all down to the imperative
on popular papers to hang on to
their shares of a declining market,
to drag each other down a spiral of
declining standards.

The journalists have little defence
if they want to keep their jobs.
Their union, the National Union of
Journalists, has been outlawed at News
International for 24 years. In fact the
pernicious influence that the Murdoch
papers have had on British journalism
can be dated back to the Wapping
dispute 25 years ago, when the company
got rid of not just the print unions but,
shortly afterwards, the NUJ as well.



It was after Murdoch withdrew the
NUJ’s right to represent members that
his editors - brutal right-wingers like
Kelvin MacKenzie and Andrew Neil -
tightened the grip on their staffs. With
the demise of the union, journalists lost
their collective voice in the newsroom.

ACTING ON PRINCIPLE

Like everyone else, journalists are
sensible people who want to get on in
their careers. They know the score in
their offices, and they know that those
who don’t toe the line are soon out of
the door.

It’s not often that they chuck in their
jobs in protest at what they are under
pressure to do, but it has happened
more often on Murdoch papers than
anywhere else. Even before Wapping,
in 1984, the Sun’s NUJ chapel protested
strongly after a series of editorial
atrocities that included the faking of an
interview with the widow of a Falklands
War hero.

In 1989 two reporters quit the
Sunday Times (edited by Andrew Neil)
over the way their copy was doctored
in the “Death on the Rock” story — the
shooting by the SAS of unarmed IRA
volunteers in Gibraltar. The same year,
on The Times, the arts editor quit over
being ordered to run a blurb for a Sky
TV programme, and in 2001 the paper’s
middle east editor walked out over
pro-Israeli bias forced onto his copy. In

2003 a Sun feature writer resigned over
the paper’s pro-Iraq war bias.

A VOICE FOR THE WORKERS

It is no coincidence that the media

with the highest professional standards
— the Guardian, Financial Times, the
Independent and Telegraph groups, the
BBC and ITV News — are those with the
strongest NUJ representation.

Among the reforms needed to raise
standards of journalism must be the
restoration of the right of journalists to
organise in these workplaces; the Daily
Mail group — now the biggest in the UK
since News International lost the News
of the World - is another non-union
stronghold.

Along with the restoration of union
rights must be the introduction of the
“conscience clause” long sought by the
NUJ, to empower journalists to refuse
instructions to work unethically without
putting their jobs at risk.

The clause is already in the union’s
Code of Conduct, and the union has
tried to persuade editors and the Press
Complaints Commission to adopt it, so
far without success, but it will have to be
incorporated in the code of practice of

any new regulatory body.

A Chance for Change 19



Scratch my back, or I won't scratch yours

Politicians and the press

A robust working relationship between
politicians and journalists is a test of

a well-functioning democracy. But
political collusion of one form or
another is in the DNA of Britain’s
national press. The major newspapers
are unashamedly partisan, and their
most successful publishers have amassed
political power through granting
favourable coverage.

Press barons like Lords Northcliffe
and Beaverbrook were feared and
courted by the Prime Ministers of
their day but none more than Rupert
Murdoch. For almost 40 years his
national newspapers were deployed to
gain maximum political and business
advantage as he built up a group with an
unprecedented cross-media reach.

He backed the Conservatives from
the late 1970s, swung behind Labour
in 1997 and then switched back to the
Tories in 2009. When Labour was in
power Murdoch was described by
former Downing Street spinner Lance
Price as “the unacknowledged 24th

20 A Chance for Change

member of the Cabinet ... his voice
rarely heard, his presence always felt”.

In return for editorial support,
successive media proprietors have
benefited commercially. Governments
have been prepared to turn a blind eye
to anti-competitive practices such as
predatory pricing or side-stepping the
regulations. In Murdoch’s case, Margaret
Thatcher’s administration waved
through his purchase of The Times
and Sunday Times in 1981 and then
gave the go-ahead for the launch of Sky

Television in 1989.

Prime Minister Thatcher was an
ideological soulmate. Privatisation,
diminishing the power of the unions
and extending the power of the market
was an agenda that could have been
written in Murdoch’s editorial offices.

When chancellor Nigel Lawson
wanted to put VAT on newspapers
Margaret Thatcher struck it out. “Why
invite a bad press for your budget?”
she asked.



NEW LABOUR, NEW RELATIONS
In 1995, in the first year of his leadership

in opposition, Tony Blair travelled

to Hayman Island, Australia, to do
Murdoch’s bidding. Once in office he
appeased Murdochss interests, including
his anti-Europeanism, promising that
“New Labour will have no truck with a
European super-state” — arguably against
his natural instinct to put Britain at the
heart of such an institution.

Favoured correspondents got
exclusives, and some appeared to
suffer from a journalistic “Stockholm
syndrome”. Andy McSmith, political
editor of the Independent on Sunday in
2003, has spoken of the fraught period
building up to the invasion of Iraq. At
one lobby briefing he had asked Alastair
Campbell a question about WMDs, for
which a journalist from a newspaper
that supported the war called him a
“surrender monkey”.

Just as Blair had wooed News
International and swung Labour to a
political stance that fitted their agenda, so
too did David Cameron and the Tories.
Hiring Andy Coulson, former News
of the World editor, was a part of that
approach, and approval for Murdoch’s
attempt to take full control of BSkyB
would have been true to the pattern.

In opposition the Conservative
culture spokesman, Jeremy Hunt, who
took up the ministerial role after last

year’s election, had said exactly what
Murdoch wanted to hear. The Tories
would “rip up the BBC Charter”, rein

in the regulator Ofcom following

its uncomfortable investigation in

the pay-T'V market — in which it had
censured BSkyB — and relax the rules on
cross media ownership.

Last year the new government
was soon presented with the BSkyB
bid. While it was going through the
regulatory process, under the benign
supervision of Jeremy Hunt, there
were dozens of meetings between
ministers and News Corp executives,
including Murdoch and his son James,
chairman of BSkyB and head of
European operations. Precisely who
said what to whom is now a matter for
the Leveson inquiry. The judge’s tasks
include inquiring into the “contacts
made, and discussions had, between
national newspapers and politicians”
and to make recommendations about
the “future conduct of relations between
politicians and the press.”

LEVESON CAN DO BETTER

When Cameron announced Leveson’s
appointment, he tried to keep a step
ahead of the inquiry by proposing

an immediate amendment to the
ministerial code to require ministers to
“record all meetings with newspaper and
other media proprietors, senior editors
and executives — regardless of the nature

A Chance for Change 21



of the meeting.” Permanent secretaries
and special advisers would also be
required to record such meetings.

Almost immediately Cameron,
Deputy Prime Minister Nick Clegg, the
Chancellor of the Exchequer George
Osborne and the Labour leader Ed
Miliband publicly listed their meetings
since taking office. But the lists gave
no hint as to either the purpose or the
outcome of their deliberations.

Cameron used the catch-all term
“general discussion” alongside eight
of the entries for meetings with the
Murdochs or News International
editors. There was no indication
as to the topics covered, nor was
there any clue as to what transpired
during Rebekah Brooks’ two visits to
Chequers or the Prime Minister’s social
engagements with the Murdochs.

Past editions of the Sun reveal the
inadequacy of Cameron’s declaration.
His engagements for August 2010
listed Rebekah Brooks’ second visit
to Chequers but made no mention of
the discussions, but they must have
preceded the publication of a two-page
article by the Prime Minister which
launched a hotline for Sun readers
to expose “benefit scroungers” (Sun,
August 8 last year.)

Similarly, his five engagements in
October 2010 with Brooks and News
International editors made no reference

22 A Chance for Change

to another signed two-page article
re-launching his “Big Society”. (Sun,
October 8)

Negotiations with the Sun’s editorial
team might have been conducted
by Coulson himself or brokered by
Downing Street’s special advisers but
the point remains: politicians and
their spin doctors socialise with media
proprietors, executives and editors for

a purpose and the outcome needs to be
declared.

A CODE OF PRACTICE

If the “future conduct of relations
between politicians and the press” is

to be policed effectively, the Leveson
inquiry must insist that ministers can no
longer hide behind terms like “general
discussion”. Any code of conduct that
emerges from the Leveson process must
ensure that:

Ministers avoid meeting or
socialising with proprietors, executives
and editors when a takeover bid
or similar application or referral is
being considered by the government
or regulators such as Ofcom, the
Competition Commission and Office of
Fair Trading,

Ministers, party leaders, shadow
ministers and special advisers list not
only the date and nature of meetings
and social engagements but also the
purpose and any outcome.



» Full declaration of negotiations aimed
at securing party political promotions

in newspapers and other media outlets,
such as signed articles, endorsement of
Ppress campaigns or interviews.

tgs‘i oK mw‘r:q PoLITICIANS
OWR PocKET ~ (N
THREY TURN ﬁQﬂtNQTT:{Léu

T
MEMBERSHIP RATES PER YEAR  AFFILIATION BY ORGANISATION
IOIN a) Individual membership €15 f) Fewer than 500 members E25
b) Unwaged E6 g 5001to 1,000 £30
11,[3 ¢) Supporting membership £25  h) 1,000 to 10,000 £50
(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
CAM PA'GN d) Institutions (eg libraries) E25 ]} 50,000 to 100,000 £225
FOR (includes 10 copies of FREE Press) k} Over 100,000 E450
PRESS 1/wle want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £
Name — .
AN D Address — —_—
FREEDOM Postcode Tel
Email < -
QOrganisation (if applicable) ____ _ —
X .Org.
el Gprfior gk Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
freepress@cpbf.org.uk Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932
. J

A Chance for Change 23




| NebD SAMETHING

To READ> op :nis})

Published by the Campaign for Press and Broadcasting Freedom, 25 Orford Road, London E17 9N
www.cpbf.org.uk

Written by Tim Gopsill, Jonathan Hardy, joy Johnson,
Nicholas Jones, Tom O'Malley, Julian Petley and Granville Williams

Cartoons by Steve Bell and Tim Sanders
Design editionperiodicals.co.uk Print printciples.couk
September 2011



