
Editorial Team

Ms Sanusha Naidu - Research Director 
Emerging Powers in Africa Programme 
Fahamu- Cape Town
Email: sanusha@fahamu.org

Ms Hayley Herman - Programme Officer 
Emerging Powers in Africa  Programme 
Fahamu-Cape Town
Email: hayley@fahamu.org

Mr Stuart Rothgiesser - Layout Editor
www.stuartrothgiesser.com
Email: stuart@stuartrothgiesser.com

Ms Shifrah Perkel - Graphic Designer
www.insideout.co.za
Email: design@insideout.co.za

In this issue

Commentary
South Africa joins the 

BRIC Club 

Sanusha Naidu	 2

Brasil e África: outro 

horizonte

Alexandre de Freitas 
Barbosa	 4

REVIEW
Comments on “Winds 

from the East”

Deborah Brautigam	 6 

Links, RESOURCES & 
ANNOUNCEMENTS	 12

PROGRAMME 
ACTIVITIES	 14

Analysis & Commentary from Fahamu’s 
Emerging Powers in  Africa Programme

ISSUE 5 JANUARY 2011

Perspectives on

Emerging Powers
in Africa

More analysis and commentary 
from Fahamu’s Emerging Powers 
in  Africa Programme can be found 
online in Pambazuka News:  
www.pambazuka.org/en/
category/africa_china/ 

EDITORIAL

Dear Readers

Greetings from the team of the Emerging Powers 
in Africa Programme. We wish you a fruitful 2011.

2011 promises to be a significant year in Africa’s 
international relations and continental outreach. The 
year could not have started better for South Africa 
with membership to the BRIC club and assuming a 
two-year rotation seat as a non-permanent member 
of the UN Security Council. Not only does this 
leverage the voice of the BRIC partners on the 
Security Council with India being the other BRIC 
country to assume a two year rotation, but it also 
means that their time on the Security Council will 
entail lobbying for one of the permanent seats on 
the reformed UNSC notwithstanding that they will 
also be judged by their performance.

From a continental perspective it also looks likely 
that India will be upping the ante in its African 
engagements. The second India-Africa Forum 
Summit will be hosted in New Delhi in the first half 
of the year. This will definitely open up spaces for 
more trade, investment and development assistance 
into the African landscape. But it also offers a 
significant opportunity for African researchers and 
activists to evaluate how many of the promises 
made at the 2008 Summit have been achieved and 
assess their impact on African societies in terms 
of what benefits accrued to improving the socio-
economic plight of Africa’s people.

At the same time it looks likely that China’s 
deepening economic footprint has been 
strengthened by the release of the White paper on 
China-Africa Economic and Trade Cooperation. 
The release of white paper provides a much needed 
policy framework by which to understand China’s 
burgeoning economic and trade relationship with 

Africa as well as a base for African activists to 
assess China’s intentions in African markets and to 
hold Beijing and African governments accountable 
to those benchmarks. 

Therefore as we move into the second decade of 
the 21st century, we have much to assess in terms 
of Africa’s increasing relations with the emerging 
powers. Not only does this pose new impulses 
to the way we should be assessing the emerging 
powers in Africa’s landscape, it also enables to 
gauge how the emerging actors respond to the 
referendum results of Southern Sudan, questions of 
post-conflict reconstruction in countries like Ivory 
Coast and the regional integration processes as set 
out by the African Union.

Thus as we contemplate these and other more 
crucial issues related to Africa’s development 
and the shifting emphasis towards South-South 
cooperation, we invite contributions to our 
newsletter from the many voices of Africa’s civil 
society so that the capacity and voice of Africa’s 
people can be strengthened and heard. But we 
also hope that this can harness exchanges and 
collaboration with counterparts from the South so 
that a People’s Forum of the South can be effected.

We look forward to hearing your views and 
expanding the network.

Sincerely

Sanusha Naidu
Research Director
Emerging Powers in Africa Programme

© Emerging Powers in Africa Programme, Fahamu Cape Town 2010

For further information on the Emerging Powers in Africa Programme, or submission of  
commentaries for the newsletter please email Ms Sanusha Naidu or Ms Hayley Herman.



Perspectives on Emerging Powers in Africa2

2011 has definitely started off on a high note 
for South Africa’s foreign policy ambitions. With 
assuming its two year non permanent rotational 
seat on the United Nations Security Council and 
becoming the fifth member of BRIC, the charm 
offensive of President Zuma’s 2010 BRIC foreign 
policy diplomacy has certainly paid off.

Of course for some analysts like Jim O’ Neill 
who coined the term BRIC, South Africa was not 
seen as a suitable candidate to be included into this 
clutch of resurgent countries. O’Neill is noted as 
saying: “It is not entirely obvious to me why the 
BRIC should have agreed to ask South Africa to 
join. How can South Africa be regarded as a big 
economy? And, by the way, they happen to be 
struggling as well.”

Likewise Razia Khan, Head of African Research 
at Standard Chartered based in London was 
bemused at South Africa’s inclusion. According 
to her “It is not clear how South Africa fits very 
easily into the Bric group… And besides the size 
of its economy and its rate of growth, the most 
controversial aspect is South Africa’s share of global 
GDP compared with the others.”

Clearly then for O’Neill, Ms Khan and other 
skeptics the concern was really about whether 
South Africa’s comparative economic advantage 
was on par with or complimented that of its fellow 
members to make the BRIC club a global economic 
hegemon by 2050.

Lets consider some of the economic facts.

First South Africa’s economy, population and 
growth rate are much smaller than all the other 
BRIC members are. Second, the country’s GDP last 
year was US$ 286 billion, far less than the US$ 2 
trillions of India and Brazil, China’s US$ 5.5 trillion, 
and even Russia’s US$ 1.6 trillion.

Third, Pretoria has recorded sluggish economic 
growth. It has been a tepid 3 percent, less than 
Russia’s 4 per cent, Brazil’s 7.5 per cent, India’s 9.7 
per cent and China’s 10.5 per cent.

Finally, its population of approximately 50 
million people is dwarfed by that of China (1.36 
billion) and India (1.2 billion).

Therefore it is understandable if the economists 
in the room are concerned that South Africa’s entry 

into the BRIC club could have been eclipsed by 
other better performing emerging economies like 
South Korea, Turkey, Mexico and Indonesia. These 
countries have GDP rates that are impressive and 
outstrip South Africa by a fair margin. South Africa’s 
GDP is less than half of South Korea’s US$ 832.5 
billion, Turkey’s US$ 617.1 billion and Mexico’s 
US$ 874.9 billion. It is two-thirds of Indonesia’s US$ 
540.3 billion.

So how should we judge this latest development 
in President Zuma’s BRIC charm offensive?

Most analysts have claimed that it is purely geo-
politics that informed China’s decision to invite 
Pretoria to join the BRIC club.

From a cursory level and certainly from the 
economic evidence it does seem that geo-politics 
instead of geo-economics played a significant factor 
in driving the decision.

The geo-politics is really about having a voice 
at the table that can assist in lobby politics and 
leverage influence around significant decisions. 
As Mzubisi Qobo, the Head of the Emerging 
Powers and Global Challenges Programme at the 
South African Institute of International Affairs 
highlighted about South Africa’s role globally: 
“Its made substantial contributions to global 
governance issues and played a very active role 
in post-conflict reconstruction in Africa. Its voice 
has been fluent and it’s seen as an honest broker in 
international relations. That would definitely have 
some influence”.

But is it really only about South Africa’s political 
leverage?

Some analysts (including myself) were inclined 
to believe that China’s timing of the decision to 
invite South Africa to the BRIC club was strategic 
and master stroke on the part of Beijing’s own 
diplomatic ingenious.

First, Beijing is moving expeditiously to make 
sure that it has significant political capital in Africa 
when it comes to taking tactical decisions that affect 
Africa’s domestic and international affairs.

One of these is the referendum on Southern 
Sudan. Depending on the outcome of the 
referendum, Beijing has definitely gained an ally 
at the Security Council to support its views and 

Commentary

South Africa Joins the BRIC Club
By Sanusha Naidu



Commentary 3

China/Emerging Powers 
in Africa programme is a 
project of  
Fahamu, Networks for 
Social Justice 
www.fahamu.org

decision if things regress in Sudan as a result of the 
referendum results. 

Therefore as a P5 member China played its 
trump card by being the country to actually 
extend and support Pretoria’s BRIC membership. 
It was neither Russia nor Brazil, which clearly 
demonstrates how Beijing perceives it rotational 
chairmanship of BRIC. 

And to this end, this indeed, makes Pretoria more 
receptive to Beijing. Consider that the underlying 
implications of such a move could well mean that 
there could be simmering tensions when it comes 
to conflicting views between India-China over 
issues at the UNSC, especially where New Delhi 
calibrates towards Washington’s side and China is 
at the other pole. 

It should also be mentioned here that South 
Africa’s membership into BRIC has received a 
lukewarm response from New Delhi. 

Second, the fact that South Africa offers a 
gateway into the Southern African Development 
Community Market and beyond also fits into 
Beijing’s strengthening of its corporate strategy. The 
going out strategy of Chinese companies certainly 
will get a boost by joining South African corporates 
in exploring and exploiting market opportunities 
in African economies.

Third, it enables Beijing to demonstrate its global 
leadership qualities, especially in lieu of the South 
and the developing world. In fact this move reflects 
one of the four cornerstones of China’s foreign 
policy priorities, namely its ensuing engagements 
with the Third World.

But while Pretoria may languish in the glory of 
its conquest, there are certain caveats, which have 
been identified that need to be assessed.

First, the Chinese newspaper, the People’s Daily 
was quoted as saying that “By joining the BRIC 
countries, South Africa also hopes to become the 
gateway for the BRIC countries’ entry into Africa 
... South Africa has the ability to promote agendas 
related to Africa on the international arena ... This 
is an important factor that makes South Africa 
valuable as a BRIC country”. 

As much as this may reflect a normative and 
rhetorical approach to how South Africa is perceived 
by the outside as representing the African voice on 
multilateral fora, it is not clear whether the African 
bloc actually sees South Africa in this way.

Clearly the attempt to identify Pretoria as having 
the same agenda and pushing forward the African 
agenda could in reality create a backlash because of 
post-apartheid South Africa’s own prejudices and 
xenophobia against African migrants. Moreover, the 
behaviour of corporate SA and its links to Southern 

TNCs could easily be interpreted by what Patrick 
Bond calls South Africa’s “sub-imperial agenda” in 
Southern Africa and across Africa.

So it maybe premature to assume that South 
Africa and the continent speaks with one voice.

Second, as South African contemplates its role 
and duties, it would be critical to evaluate how 
this will intersect with its interests in the India-
Brazil- SA (IBSA) forum and the G20. By becoming 
a member of BRIC this definitely constitutes an 
overlap in membership and a contradiction in 
behaviour and outcomes. How will Pretoria decide 
which club takes precedence? Which decision will 
override the other? What kind of rationality and 
harmonization will there be between belonging to 
several groupings? 

Surely these issues must be given consideration 
since it will affect the global governance issues that 
BRIC seeks to reshape and the polycentric world 
order that it wants to create.

Finally, is BRIC becoming the equivalent of the 
G8? Will membership to this premium club stop 
with South Africa? Or are we likely to see more 
members being added to the Club? There are 
definitely other countries waiting in the wings like 
those mentioned above. If so, then are we going 
to witness a new era of South-South cooperation 
where BRIC will be expanded and it will follow 
the same history and evolution of the G8?  And 
will we see another set of countries challenging 
the dominance of the BRIC like we saw when the 
G8 invited the Outreach 5 countries to attend their 
Summits?

In whatever way South Africa’s position within 
BRIC is interpreted, one thing is certain and that 
is Pretoria must certainly start punching above 
its weight. Moreover, not only does it need to 
demonstrate to BRIC partners the confidence they 
have shown in its membership, but it must also 
illustrate to the South African people the efficacy of 
being part of BRIC. Alliance politics should not only 
be about multilateralism and a kind of musketeer 
ideology. Rather it should be directly linked to how 
our domestic challenges and aspirations are going 
to be addressed through the BRIC Club, especially 
those related to unemployment, a viable industrial 
policy and social development.

Therefore, the greatest challenge for South Africa 
is to start making BRIC work for itself while at the 
same time reconciling the expectations its BRIC 
partners have, including the promises and trade-
offs President Zuma may have made to his BRIC 
allies during his lobby visits to the BRIC countries 
last year. 
Sanusha Naidu is Research Director of the Emerging 
Powers in Africa Programme based in Fahamu,  
South Africa.
© Emerging Powers in Africa Programme, Fahamu Cape Town 2010



Perspectives on Emerging Powers in Africa4

Esse é o título - escolhido por Guimarães Rosa - 
da obra-prima escrita pelo historiador José Honório 
Rodrigues. Sua primeira edição é de 1961, tendo-a 
revisto Jose Honório para a segunda edição, de 
1964. A terceira e última, de 1980, já daria conta das 
relações do Brasil com os novos países africanos, 
libertos do jugo salazarista. 

O livro de José Honório é uma preciosidade 
sob vários aspectos. Em sua primeira parte, o 
autor empreende cuidadosa sistematização sobre 
a presença do africano no Brasil, para depois 
debruçar-se sobre nossas relações externas com a 
África, desde a independência até o final da década 
de 70 do século XX. 

O Brasil seria alijado da África pela Inglaterra 
em meados do século XIX. Essa potência almejava, 
com o fim do tráfico, não apenas favorecer suas 
colônias, mas também deslocar o Brasil de seu 
comércio vultoso com o continente. 

Conta-nos José Honório que se a África fosse 
para nossa elite branca dos tempos coloniais 
o reservatório de “um povo bárbaro e pagão”, 
condenado ao trabalho, depois do tráfico, ela ficaria 
no nosso inconsciente de país independente como 
uma “unidade geográfica e humana tão longínqua 
e afastada quanto os polos”. 

Portanto, durante mais de um século, do fim 
do tráfico até 1960, o Brasil ficaria alheio ao que 
se passava na África, regionalizando a sua política 
externa e mantendo-se sempre dependente 
dos desígnios das potências ocidentais. Mesmo 
quando o país volta a ter uma política externa mais 
autônoma, esta se vê manchada pela influência 
nefasta da nossa relação com Portugal, o que só 
mudaria a partir de 1975, com o reconhecimento 
imediato da independência de Angola.

Sem “complexo de caiação”, a política externa 
se une à realidade de uma nação deliciosamente 
mestiça

Por meio dessa relação de distanciamento com 
relação à África, negava-se não apenas o passado 
colonial, mas também uma das bases da formação 
do povo brasileiro. O “complexo de caiação” 
de nossas elites teria se fundado no desprezo e 
vergonha pelos alicerces sociais da nação. Daí o 
caráter subordinado da nossa política externa. 

O historiador José Honório mostra-nos como 
Jânio Quadros e seu ministro Afonso Arinos 
processariam uma verdadeira reviravolta nas 

nossas relações com a África. Essa política externa 
independente seria continuada por João Goulart e 
San Tiago Dantas, para encontrar novamente seu 
rumo com Geisel e Azeredo da Silveira. 

Fundava-se uma nova tradição de política 
externa com a descoberta da fronteira que temos 
do outro lado do Atlântico, fronteira econômica e 
cultural, forjada pela “unidade do mar, em cujas 
praias nos irmanamos”. O Brasil passaria a se 
assumir enquanto “nação continental que começa 
a pensar intercontinentalmente”, sem menosprezo 
pelo regionalismo hemisférico. Essa política faria 
ainda mais sentido, segundo José Honório, já que 
o mundo caminhava para o “fim do europeísmo”. 
Não custa lembrar que a última edição da obra é 
de 1980! 

Do ocidentalismo entreguista e elitista, o 
Brasil processaria um realinhamento da sua 
política externa. Sem negar sua filiação ocidental, 
afirmava-se como aliado, porém não mais como 
satélite. Emergia de cheio no concerto das nações, 
colocando-se como representante da periferia e 
arvorando-se a atuar como elo entre o mundo afro-
asiático e as grandes potências ocidentais.

Apesar das mudanças de orientação da política 
externa, nosso historiador ressentia-se da ausência 
de uma política externa africana por parte da 
diplomacia brasileira. O que tivemos fora apenas 
“um impulso inicial, um apaixonado interesse pela 
África”, orquestrado por servidores públicos, além 
de um punhado de homens de negócios e algumas 
personalidades do mundo cultural. 

Isso talvez explique o retrocesso que viria 
em seguida. Durante os anos 90, obcecado pelo 
ufanismo liberal pós-Guerra Fria, o Brasil deu 
as costas não apenas à África, mas a todo aquele 
ensaio de política externa soberana.

Nesse sentido, a primeira década do século 
XXI parece inaugurar o reencontro do Brasil com 
uma tradição de política externa, desagradando 
às “classes conservadoras”, cujos aliados em 
alguns veículos da grande imprensa, tal como nos 
tempos de José Honório, “iniciaram uma das mais 
vigorosas campanhas de que há notícia no Brasil”. 
O historiador, ao flagrar o destempero das elites do 
seu tempo, jamais poderia imaginar que a história 
se repetiria.

Obviamente que o nosso cenário é bastante 
diverso. Vivemos no mundo da ascensão chinesa, da 
crise financeira abalando os países desenvolvidos, 

Commentary

Brasil e África: outro horizonte
By Alexandre de Freitas Barbosa



Commentary 5

China/Emerging Powers 
in Africa programme is a 
project of  
Fahamu, Networks for 
Social Justice 
www.fahamu.org

e dando novo gás a países como Brasil e Índia; num 
mundo que tem fome de commodities e, assim, 
recoloca a África no mapa da economia global, 
ainda que de forma subordinada, e muitas vezes 
perversa. Tudo, porém, parece indicar que os 
anseios por uma política externa brasileira pautada 
na crescente intercontinentalidade encontram um 
ambiente ainda mais propício.

O governo Lula não partiu do nada. Soube 
aproveitar um novo contexto internacional e 
continuar uma tradição da diplomacia brasileira. 
Deu um passo à frente. Abriu novas embaixadas, 
fez crescer os fluxos de comércio, apoiou novos 
investimentos e ampliou os espaços de cooperação 
técnica e cultural. Reconheceu a dívida que o Brasil 
tem com o continente africano, de onde provém 
metade da sua população, e acenou para um “outro 
horizonte”.

Apesar dessa nova reviravolta, algo me diz que 
o mestre da história da política externa do Brasil, 
relutaria em afirmar, de maneira contundente, que 
possuímos “uma política africana propriamente 
dita”. 

Embaixadas e viagens com pompa e 
circunstância, a criação de representações de nossas 
instituições públicas e de novos instrumentos de 
financiamento para o continente africano; além 
do apoio muitas vezes incondicional do governo 
- sem exigências de cláusulas sociais e ambientais 
- ao estabelecimento de grandes conglomerados 
privados, as novas multinacionais brasileiras, 

que José Honório não conhecia; isto por si só não 
constitui uma política africana.

O que quer o Brasil com a África? Mais 
mercados e mais votos nas Nações Unidas? 
Em que nos diferenciamos das potências ditas 
imperialistas? Queremos ocupar um novo papel 
no cenário internacional às expensas da África? Ou 
pretendemos nos associar, de maneira soberana, 
com os governos e sociedades desse continente tão 
diversificado e com tanto potencial? Será possível 
que recriemos sobre o túmulo das carreiras bilaterais 
que fundaram o trato dos viventes um intercâmbio 
de bens, serviços, tecnologias, produções culturais 
e projetos alternativos de desenvolvimento, que 
flua nos dois sentidos? Se isto é o que queremos, 
precisamos ousar muito mais. 

Ao lançar essas questões, faço uma espécie 
de tributo ao mestre José Honório, professor, 
historiador e nacionalista que ao pensar a África 
propunha um tipo diferente de Brasil, sem complexo 
de caiação, a política externa se unindo à realidade 
de uma nação deliciosamente mestiça. 

Alexandre de Freitas Barbosa é professor de 
História Econômica e Economia Brasileira do 
Instituto de Estudos Brasileiros (IEB/USP).

Alexandre de Freitas Barbosa is a member of the 
Emerging Powers in Africa Programme Steering 
Committee.
This article first appeared in Valor Econômico, a 
Brazilian newspaper, on 7 December 2010.

Prof Li Anshan

Sanusha Naidu 

Aïssatou Diallo

Hayley Herman

Mercia Andrews

Emerging Powers in Africa Programme  

Steering Committee

Prof Ari Sitas

Dr Renu Modi

Dr Ebrima Sall

Dr Xiao Yuhua

Dr Liu Haifang

Prof Olu Ajakaiye

Alexandre Barbosa

Prof Kuruvilla Matthews

Mouhamet Lamine Ndiaye

John Patrick Ngoyi Kasongo



Is the Chinese government trying to 
“fundamentally reshape much of the world’s media 
in its own image” as a recent report released by 
the Washington, DC-based National Endowment 
for Democracy, Center for International Media 
Assistance charges? I sympathize with any effort 
by Westerners to analyze the overseas activities 
of the Chinese, particularly Westerners without 
any background on China. The Chinese are 
notoriously untransparent. Their government is 
run by the Communist Party, which is a secretive 
and authoritarian organization. They do not have 
freedom of the press, and they restrict access to 
alternative viewpoints through the Great Firewall 
of China that blocks internet sites (my blog, for 
instance). Their economic and military expansion 
presents a number of real and potential challenges 
to United States’ interests abroad. It is critical to 
understand what China is doing as accurately as 
possible in order to establish a base for our own 
policy making and efforts to influence China or 
counter its influence if we deem that necessary for 
our own security or national interests.

So efforts like the National Endowment for 
Democracy’s sponsorship of a study on China’s 
support for media activities in developing countries 
are welcome. We need careful analysis and reporting 
of what China is doing overseas, and its impact. 
Much of what is written in the report is helpful in 
fleshing out a picture of China’s soft power efforts 
in the area of media: public diplomacy, public 
relations, efforts to mold public perceptions of 
China’s rise. But there are other parts of this report 
that I find troubling. 

My remarks will focus on three areas: First, what 
do we learn from this report, and what evidence is 
being presented to back its claims? Second, what do 
we not learn, and in particular, what opportunities 
were lost? Finally, third, why does all this matter?

The Claims of the Report

The first paragraph of the executive summary 
of the report contains some alarming claims. I was 
immediately curious to see what evidence would 
be presented. Let’s look at three of these claims 
(all found on p. 4), and the evidence marshaled to 
support them.

(1) “The Chinese government seeks to 
fundamentally reshape much of the world’s 
media in its own image...”

This is one of the strongest claims in the report. 
Yet I would venture to say that the report provides 
no evidence at all for this assertion. The report gives 
considerable space to Chinese efforts to expand their 
public diplomacy and the reach of Chinese media, 
including the provision of Chinese media content, 
news sharing, training programs and visits to China 
for journalists, a significant expansion of Chinese 
media abroad, and the establishment of “Confucius 
Institutes” that teach the Chinese language and 
host cultural events. And it notes that China is 
hosting media summits and conferences, including 
the World Media Summit in 2009, attended by the 
BBC, AP, Reuters, Turner Broadcasting System, 
and others. Yet rather than providing evidence 
of Chinese goals to “reshape much of the world’s 
media” in China’s image, these are clearly efforts to 
boost China’s soft power: present a more favorable 
image, and bolster public opinion, while giving 
Chinese views more prominence. What the Chinese 
government seeks to do is reshape public opinion, 
not “the world’s media”.

Claims that the Chinese government is seeking 
to “reshape the media” in much of the world “in 
its own image” need to be supported by evidence. 
Do we know of systematic, relevant, media-related 
conditions applied to Chinese loans or assistance? 
Chinese purchases of local media outlets in 
other countries? Programs that offer training to 
government officials in how to censor the media, or 
technicians on how to block users from accessing 
critical blogs or websites? Nothing like this was 
presented in the report. 

(2) “A great deal of emphasis is placed on 
forming alliances that are anti-Western and 
on promoting an anti-Western media model to 
combat what the Chinese regularly portray as part 
of an imperialist plan to distort the truth.”

In the executive summary and several times 
throughout the report, we find statements that 
the Chinese are working to create “a global media 
alliance against the West” (p. 9). The main piece 
of evidence here is a story, “Third World Needs 
Vibrant Media to Counter Propaganda,” carried in 
a Nigerian newspaper, This Day, whose reporter 
Funso Muraina attended a conference for 94 
journalists from developing countries, hosted by a 
provincial Chinese TV station: Guizhou Television. 
Here is a longer excerpt from Muraina’s story: 2

A virile media and vibrant journalists who are 
sufficiently trained in journalism are all the developing 
world requires in this era of globalisation to counter 
propaganda of the western media that take delight in 

Perspectives on Emerging Powers in Africa6

REVIEW

Comments on “Winds from the East”1

By Deborah Brautigam



China/Emerging Powers 
in Africa programme is a 
project of  
Fahamu, Networks for 
Social Justice 
www.fahamu.org

over reporting or slanting insignificant events about 
third world countries. … 

[T]he seminar viewed the propaganda against 
developing nations with serious concern and concluded 
that the best way to stop media offensive of the west 
was for the aggrieved nations to network in the area of 
collaboration to establish a global multimedia agency 
capable of matching the established stations. 

Participants said that media should always be used 
to tell the truth but instead of presenting facts to the 
people, western media take advantage of their network 
to blackmail the developing world. 

The only story good to report about Africa, Asia, Latin 
America and other developing countries, said the 
participants in their various contributions, is famine, 
starvation and war. They, however, admitted that there 
was no point blaming the west for deploying its tools to 
its advantage and advised that it was time for the third 
world to wake up to its responsibility [and establish] a 
global network in the mould of CNN, BBC, Al-Jezeera 
and others.

It is no surprise that the Chinese – and many 
Africans, Asians, Latin Americans, and so on – 
believe that the Western media, with its own ideas 
of newsworthiness, portrays them in a negative 
light. Africans have pressed this claim for decades, 
and academic analysts have supported their claim. 
The region is frequently depicted as a chaotic stew 
of failed states, rifle-toting children, mass rape: 

“famine, starvation, and war”. It is clear from the 
quotations above that it was the participants from 
developing countries who voiced their resentment 
of these norms. So, was this conference (or others 
like it) evidence that the Chinese are trying to form 
“a global media-alliance against the West” (p. 9)? I 
don’t buy it. This is clearly not an alliance against 
“the West” but an outburst of resentment against 
the Western3 media’s depictions of the developing 
world. 

Indeed, Washington Post journalist John Pomfret, 
was quoted by the authors (p. 6), and makes his 
own thoughtful assessment: “The Chinese want to 
change the way people think about them. They have 
a belief they don’t get a fair shake in the Western 
media, and they want to get out the message of 
how well China is doing.” 

(3) “Chinese efforts often result in helping 
authoritarian governments expand control of 
their local media, while working to undermine 
the Western model of an independent, adversarial 
media.”

“China has made media aid … a high priority. 
…China’s media assistance … rejects the Western 
media’s role as watchdogs holding governments 
accountable.”

Despite the statement that media aid is “a high 
priority” there are in fact very few examples of this 
kind of media aid, and they occur in a variety of 
different kinds of African states. On the one hand, 

REVIEW 7

•  	Focuses on the dialogue between 	
	 Chinese and African civil society 	
	 organisations   
    	rather than states
•  	Provides new data and real   
     insights into the burgeoning 	
     relationship between  China and   
     Africa 
•  	Notable contributions from 	
     African and Chinese scholars and 	
     activists 
 
The deepening engagement of China 
in Africa since the end of the cold war 
has led to debates about the evolving 
nature of this relationship. Yet the focus 

of analysis has largely been confined to the interactions between states. 
Little attention has been paid to the growing dialogue between Chinese 
and African civil society organisations. This collection of essays, written by 
scholars and activists, explores the interaction between African and Chinese 
non-state actors and argues that the future of Africa-China relations rests on 
including such voices if a robust and vibrant engagement and a meaningful 
relationship are to be sustained. Chinese and African Perspectives on China 
in Africa assesses China’s activities in Africa through patterns of investment, 
legal cooperation, effects on the environment, trade, aid and labour links, 
questions of peace, security and stability, the African Union response, 
possible regulatory interventions and the future strengthening of an Africa–
China CSO dialogue.

Published 30 September 2010
Paperback	 GB pounds 16.95
978-1-906387-33-4
Pambazuka Press 
51 Cornmarket Street
Oxford OX1 3HA, UK
Tel +44 (0)1865 727006
sales@pambazukapress.org
www.pambazukapress.org
Distributed in Europe by 
Central Books Ltd  
99 Wallis Road London E9 5LN 
Tel +44 (0)20 8986 4854
Fax +44 (0)20 8533 5821
orders@centralbooks.com 
Agent 
Global Book Marketing
99B Wallis Road London E9 5LN 
Tel +44 (0)20 8533 5800
info@globalbookmarketing.co.uk
Distributed in N America by 
Michigan State University Press
1405 S. Harrison Road, Suite 25
East Lansing, MI 48823-5245
Tel +1 517 355 9543 ext. 100
Fax +1 517 432 7484 
msupress.msu.edu

Chinese and African Perspectives on China in Africa
Edited by Axel Harneit-Sievers, Stephen Marks and Sanusha Naidu

Order your copy from www.pambazukapress.org



Perspectives on Emerging Powers in Africa8

the report provides clear evidence that Chinese 
assistance has helped some governments strengthen 
their own broadcasting systems, but it presents very 
little evidence that could plausibly be interpreted as 
China’s efforts to undermine existing independent 
media, or to unilaterally export its own model of 
censorship and media controls, in a manner parallel 
to the way that western democracies try to export 
their model of press freedom, liberal democracy, 
and market freedoms. 

The report provides several cases where the 
Chinese sold media-related hardware to clearly 
authoritarian governments: Sudan, Gabon, Guinea. 
In at least one notorious case, Zimbabwe, these 
Chinese technologies were indeed used to expand 
a government’s ability to repress radio broadcasts 
coming in from outside the country (independent 
media).4 In Venezuela and Bolivia, both of which 
have seen considerable pressure on independent 
media and assaults on freedom of information, 
the Chinese sold communications satellites to the 
governments. These could certainly bolster both 
governments’ abilities to saturate the airwaves with 
government propaganda and counter the embattled 
independent media in these countries. 

At the same time, a small number of democratic 
governments such as Mauritius, and “partly 
free” governments such as Nigeria, have also 
purchased Chinese hardware, technologies or 
received assistance from China to bolster the 
reach of their public radio stations. Mauritius, 
which has a robust multi-party democracy and a 
free and vibrant private media, received Chinese 
aid to construct a new headquarter building 
for the Mauritius Broadcasting Corporation. 
The Nigerian government purchased a Chinese 
telecommunications satellite financed on a soft-
loan basis. (Nigerian accounts emphasize that they 
expect mobile phone capacity to be boosted by 
the satellite, not media per se.) The Chinese also 
provided assistance to the imperfect democracies 
of Zambia and Liberia to boost their state-owned 

broadcasting. In Liberia, where Africa’s first female 
president, former World Bank official Ellen Johnson 
Sirleaf, will stand for re-election in 2011, the report 
says a host of independent radio stations “offer 
Liberians a variety of viewpoints” but the Liberia 
Broadcasting Service is used primarily as a non-
independent tool of the government. 

The report expands this little list to include a 
handful of other media-related aid projects over the 
past sixteen years in a mixture of African countries: 
Eritrea (1994), Sudan (1997), Guinea (2001), Lesotho 
(2003), and Gabon (2004). Most of these were 
hardware sales or infrastructure projects. This list 
hardly qualifies as a major thrust to make media 
assistance a “high priority”. Further, Chinese aid is 
unusually ownership-driven, that is, they are known 
to respond to the requests of the host government 
for assistance rather than proposing their own 
projects. Rather than interpreting this modest list 
of projects as a major thrust of Chinese assistance, 
it seems obvious that, out of more than 900 aid 
projects in Africa financed by the Chinese over the 
past five decades, in 52 countries, media assistance 
is a relatively small sector of interest. Further, there 
is no evidence in the report (or elsewhere) that the 
sale of broadcast equipment, its maintenance, or 
the construction of new buildings for state-owned 
broadcasters is stimulated by a Chinese campaign 
to undermine independent media or the role of 
journalists in those countries. 

Finally, the report states (p. 11) “there is 
concern that the Chinese are exporting a form of 
journalism that resembles their own, far less free 
and independent than media in democracies.” 
Without providing evidence for this, the report 
then asks (p. 11): “If the Chinese government is 
propagating a less-than-free model of journalism, 
or is propping up friendly regimes by supporting 
media that buttress them, do advocates of free 
media and democratic government need to find 
a way to counter such moves?” In fact, as the 
Nigerian report quoted at length above notes, 

Fahamu in partnership with Society for 
International Development  (SID) and the 
Swedish International Development and 
Cooperation Agency (SIDA) wishes to 
announce the launch of the Change website 
(www.fahamu.org/change). 

The change site is an open platform for 
the Kenyan people and friends of kenya to 
interact and share information.

The site is one of the outputs of the Change 
Conference held in October 2009 in Nairobi, 
and is aimed at increasing access to resources 
and encourage dialogue towards realizing 
change at the national level be it through 

government institutions, NGOs or at the 
community level.

The site highlights activities taking 
place under the Change project of Fahamu 
including Citizens’ Forums across Kenya and 
showcases documentaries including “Making 
Change” by Maina Kiai.

Everyone is invited to write articles to be 
posted on the blog as well as share your views 
on change in Kenya.

Please visit: http://www.fahamu.org/change/ 

Kindly forward your comments to  

patita@fahamu.org or paul@fahamu.org

Launch of the Change Online Platform



9

China/Emerging Powers 
in Africa programme is a 
project of  
Fahamu, Networks for 
Social Justice 
www.fahamu.org

Reviews 9

the Chinese Guizhou Television conference for 
media emphasized the role of a “virile media” 
and “vibrant … well-trained” journalists. This 
glimpse into the Guizhou Television conference as 
one effort to influence journalists, and the sparse 
examples of media assistance, do not add up to a 
picture of “propagating a less-than-free model of 
journalism”, or (with the important exception of 
Zimbabwe) “propping up friendly regimes” via 
assistance to their public broadcasting stations. 
These days, most governments in Africa would 
qualify as “friendly regimes” for the Chinese. 

The Larger Picture: Public Relations, 
Public Diplomacy and CNN

The report implicitly compares Beijing’s efforts 
to promote Chinese media content and influence 
public opinion, with Western governments’ public 
diplomacy efforts. For example, after a discussion 
of China’s efforts to beef up its state-owned media 
companies, including CCTV and New China News 
Agency (Xinhua), which owns China’s news wire 
service and its new global television company 
CNC World, the report states: “Most countries are 
cutting back on this type of activity due to financial 
constraints … while the PRC is devoting billions of 
dollars” (p. 10). 

This is clearly not the correct comparison, 
however, because it leaves out of the picture the 
enormous world-wide influence of Western media 
corporations. In 2008, U.S. funding of media 
assistance might have been $124 million, and the 
EC $81 million, but the Chinese (and the conference 
participants from developing countries quoted 
above) are not concerned about countering Voice 
of America. They’re concerned about CNN, Sky 
News, Fox News, MSNBC, ABC, CNBC,  and so on. 

Across Latin America, Africa, and Southeast Asia, 
television and print media are overwhelmingly 
dominated by Western content. Across much of 
Africa, for example, flip on a television and you 
have a choice of CNN, BBC, MSNBC, Sky News, 
and so on. Pick up most newspapers and you will 
read international articles coming from Thompson 
Reuters, Bloomberg, Dow-Jones Newswire, AP, 
and so on. These are the budgets we should 
juxtapose against that of China in expanding its 
media enterprises. Again, as John Pomfret told the 
authors: “it is also a business proposition. They 
want to create international media conglomerates 
to compete with Thomson-Reuters, the BBC, and 
AP” (p. 6).  I agree with Pomfret:  this is about 
influence, and Chinese entry into the business side 
of global media -- not control. Chinese companies 
will not morph into global media giants any time 
soon, but the intention is clear. We can consider 
China as following in the footsteps of France and 
Qatar.5 Leaders in these countries also believed that 
the dominant international media gave too little 
attention (or not the right attention) to their country 
or region. Qatar launched al-Jazeera, and France 
launched France24 in 2006.  

What do we not learn?  
What opportunities were lost?  

What else could we have learned that we do not 
presently know? The report cites several interviews 
with journalists in Latin America that provide an 
interesting look into media competition between 
Taiwan and China, with statements that both 
finance visits by journalists, with the expectation 
that favorable articles will be written. More detail 
on how, if at all, this is enforced would have been 
useful. But there is not much primary research like 
this in this report. For example, we learn that China 
conducts an annual workshop in China for African 
correspondents, host visits by African media 
officials and editors, and includes broadcasting 
training among its varied training activities. But 
we do not learn how many workshops have been 
held, or what proportion of the 15,000 Africans sent 
to China for short-term training sessions between 
2006 and 2009, were trained in media as opposed 
to poverty-reduction, industrial skills, public sector 
management, or the other topics. We do not have 
any interviews with African journalists who have 
attended these workshops, or any ideas about the 
workshop content. 

The Zambia Story Retold

It is very difficult to do research on China’s 
activities overseas. But in several points, the report 
was insufficiently credulous about secondary 
sources.6 One of the report’s main stories about 
China “propping up” an African leader with 
media assistance comes from South African 
professor Fackson Banda, who wrote that China 
had provided Zambia with FM radio transmitters 
in 2002, and financed additional transmitters in 
2006. The report, quoting Banda, states that this 
assistance was both times given in election years, 
“timed to support the pro-Beijing ruling Movement 
for Multiparty Democracy (MMD) in its electoral 
campaign effort, especially in rural Zambia.”7

However, a closer look at the timing of these 
projects, and the two elections, casts some doubt 
on this interpretation. China has been assisting 
Zambia’s state-owned broadcasting station for 
decades, starting in 1971. In the first two decades of 
this assistance, Zambia was ruled by a single party, 
UNIP, under pro-Beijing President Kenneth Kaunda. 
The Chinese continued to be active in broadcasting 
assistance after Kaunda stepped down, and Fredrick 
Chiluba’s opposition Movement for Democratic 
Change (MDC) took power in 1991. At least one 
new transmitter was installed between 1994-1996. 
In July 1998, the Chinese carried out a feasibility 
study for a project involving new FM transmitters 
in seven of the country’s nine provinces.8 A contract 
for this project was signed in October 2000; the 
installation of the new transmitters was completed 
nine months later. 9



Perspectives on Emerging Powers in Africa10

Zambia’s presidential elections occurred at the 
end of December 27, 2001. However, rather than 
providing a loan “timed” for the elections, this 
project was in the works for almost four years. In 
2005, two additional FM transmitters were provided 
and installed by the Chinese.10 A reporter for the 
Canadian newspaper The Toronto Star commented 
on one of the results of the radio expansion:  “In 
Zambia, a radio-based training system is now 
delivering primary education to out-of-school 
children, about a third of whom are orphans; radio 
programs cover not only traditional skills like 
reading and math but also life skills like hygiene 
and nutrition.”11 Presidential elections were held 
more than a year later, in late 2006. Boosting the 
state-owned radio no doubt helped the incumbent 
government get out its message better during 
elections. But neither of the two Chinese loans 
was actually awarded during election years, as it  
turns out. 

Conclusion: Why Does It Matter?

The NED report is strongest in its documentation 
of two things: (1) China’s efforts to build up a 
position in mainstream multimedia (one part 
influence; one part business); (2) Chinese efforts 
to influence public opinion outside of China. Both 
of these are clearly happening. But they need to be 
seen in their proper context. 

As I was reading the report, and in particular 
the more alarming claims that were not well 
substantiated, I couldn’t help but reflect on 
the context in which it was being written and 
now disseminated. The report was released on 
November 2, the day of the United States mid-
term congressional elections, in a climate in which 
both of our political parties found that raising 
the China-threat helped raise money. Three days 
earlier, political comedians Jon Stewart and 
Stephen Colbert held a “Rally to Restore Sanity 
and/or Fear” in Washington DC. Fear is a part of 
the political/media climate in the United States, 
and, apparently, a big part of that fear involves 
China. On October 29th, journalist John Pomfret 
beautifully captured the impact of this climate in 
a Washington Post article entitled “A Fearful View 
of China.” Pomfret began his article with a recap of 

“The Chinese Professor”, a political ad financed by 
Citizens Against Government Waste. The short ad 
is set in 2030, twenty years in the future, and takes 
an ominous look a future where, because of policy 
mistakes, the United States has lost its economic 
preeminence, and Americans are “working for 
China”. While supporters of this ad may see it as 
an accurate portrait of the “end of empire” risks 
we face in the aftermath of years of economic and 
regulatory mishandling, it is clearly intended to 
press the button labeled: the China threat. 

As Pomfret and others, most notably Cambridge 
University professor Emma Mawdsley in her 
brilliant article on the West’s media coverage 
of China’s rise in Africa: “’Fu Manchu’ and ‘Dr. 
Livingston’ in the ‘Dark Continent’? Representing 
China, Africa and the West in British Broadsheet 
Newspapers,”12 have pointed out, paid ads and 
media coverage in the West of China’s actions 
overseas tend to be negative and stereotyped. 
We’ve been in this kind of situation before: recall 
the McCarthy era response to the Cold War Soviet 
threat (particularly in the 1950s and 1960s) and the 
later response to perceptions of a Japanese economic 
threat in the 1970s and 1980s. Because it combines 
security fears and fears of economic dominance, 
the alarmist portrayal of the China threat has the 
potential to be even more potent than these other 
two. For the developing world, China’s rise presents 
a number of challenges: lack of transparency, poor 
labor and environmental standards, industrial 
competition, and so on. We should be figuring 
out how to work on these very real concerns. But 
overreacting to threats that are barely visible, or 
painting a picture of a deliberate Chinese program 
to reshape the world’s media in its own image, 
is not in our national interest, or in the interests 
of those in developing countries who also need 
an accurate picture of Chinese activities abroad.  
 

The Report reviewed above can be accessed at the 
following link: http://cima.ned.org/publications/
research-reports/winds-east-how-peoples-republic-
china-seeks-influence-media-africa-lat 

Prof Brautigam’s blog, China in Africa: The Real Story 
can be accessed at:
http://www.chinaafricarealstory.com/ 



11

China/Emerging Powers 
in Africa programme is a 
project of  
Fahamu, Networks for 
Social Justice 
www.fahamu.org

Reviews 11

1 Revised comments by Professor Deborah Brautigam, 
School of International Service, American University, 
Washington, DC on Douglas Farah and Andy Mosher, 
“Winds from the East: How the People’s Republic 
of China Seeks to Influence the Media in Africa, 
Latin America, and Southeast Asia,” A Report to the 
Center for International Media Assistance National 
Endowment for Democracy Washington, DC, 
November 2, 2010. 
A video of the launch event can be found at 
http://cima.ned.org/events/upcoming-events/
winds-east-how-peoples-republic-china-seeks-influence-
media-africa-latin-amer  [accessed November 24, 2010].
  
2 Funso Muraina, “Third World Needs Vibrant 
Media to Counter Propaganda,” This Day (Lagos, 
Nigeria), December 7, 2009, http://allafrica.com/
stories/200912071256.html 

3  I also did not see any evidence in the report that the 
Chinese are labeling the West as the “imperialists” – 
this notion is a bit dated

4  The report cites the respected watchdog group 
Reporters Without Borders which charged in 2005 that 
the repressive Mugabe government in Zimbabwe was 
using Chinese technology and expertise to jam short-
wave radio broadcasts from Zimbabweans living in 
exile. They allege that the Chinese government provided 
assistance for this, and there is no reason to doubt 
this story.

5  On this, see Eric Olander’s posting on China 
Talking Points: “Three Lessons France can offer 

China about government-run media, ” http://www.
chinatalkingpoints.com/3-lessons-france-can-offer-
china-about-government-run-media/, July 17, 2010.

6  On p. 12, the report states that “In 2007, China 
offered Malawi aid and investment worth $6 billion, 
in every significant economic sector.” They provide a 
source: a much-criticized report by the Congressional 
Research Service. This figure can be traced to a media 
“urban legend” that has circulated around the internet 
for several years. I discuss this further in The Dragon’s 
Gift (Oxford University Press, 2009).

7  Fackson Banda, “China in the African Mediascape,” 
Rhodes Journalism Review, September 29, 2009, p. 52.

8  Joe Kaunda, “China, Zambia Sign Aid Agreement,” 
Post of Zambia (Lusaka), July 28, 1998.

9  A team of Chinese officials from the China Radio and 
Television Corporation for International Technical and 
Economic Cooperation arrived in Lusaka in October 
2000 to sign the contract. http://www.queensu.ca/samp/
migrationnews/2000/october/zambia.htm

10  “China provides FM transmitters for Zambian 
broadcasting body,” Xinhua News Agency, Beijing, 
September 8, 2005.
 
11 Alexandra Samuel, “How radio, cell phones, wireless 
Web are empowering developing nations,” The Toronto 
Star January 17, 2005.

12  Political Geography, 27, 5, June 2008: 509-529

•  A highly original book– one of the 
    first to set out an extended analysis of 

contemporary India-African relations
• Enables readers to compare India 
to China and other ‘Rising Powers’ in 
Africa
•  Written by expert authors from 
Africa, India and Europe 
•  Of interest to academic, civil society, 
policy and student readerships.

Major changes are taking place in the 
global economy and polity. 
While China’s relationship to Africa is 
much examined, knowledge 
and analysis of India’s role in Africa 

has until now been limited but, as a significant global player, India’s 
growing interactions with various African countries call for detailed 
analysis of the Asian giant’s influence and its relations with the African 
continent.
In this original book, which enables readers to compare India to China 
and other ‘rising powers’ in Africa, expert African, Indian and western 
commentators draw on a collection of accessibly written case studies 
to explore inter-related areas including trade, investment, development 
aid, civil society relations, security and geopolitics.

Order your copy from www.pambazukapress.org

Published 2011
Paperback 978-1-906387-65-5
GB pounds 16.95
Ebook 978-1-906387-66-2
GB pounds 12.95
Pambazuka Press 
51 Cornmarket Street, 
Oxford OX1 3HA, UK
Tel +44 (0)1865 727006
sales@pambazukapress.org
www.pambazukapress.org
Distributed in Europe by 
Central Books Ltd 
99 Wallis Road London E9 5LN 
Tel +44 (0)20 8986 4854
Fax +44 (0)20 8533 5821
orders@centralbooks.com
Agent 
Global Book Marketing
99B Wallis Road London E9 5LN 
Tel +44 (0)20 8533 5800
info@globalbookmarketing.co.uk
Distributed in N America by 
Michigan State University Press
1405 S. Harrison Road, Suite 25
East Lansing, MI 48823-5245
Tel +1 517 355 9543 ext. 100
Fax +1 517 432 7484 
msupress.msu.edu 

India in Africa: Changing Geographies of Power 
Edited by Emma Mawdsley & Gerard McCann



Perspectives on Emerging Powers in Africa12

Call for applications
MWALIMU NYERERE PROGRAM OF THE 
AFRICAN UNION 2011 AFRICA-INDIA 
CAPACITY BUILDING SCHOLARSHIP

The Mwalimu Nyerere Programme of the 
African Union has received support under the 
African Union – Government of India Cooperation 
for some special scholarships for Africans working 
in African institutions of higher learning and 
research. We are pleased to announce the 2011 Call 
for the Africa – India Capacity Building Scholarship 
program.

(a)   Special University lecturers PhD Fellowship.
(b)  Capacity Building Masters degree Scholarship.

Note that all the programmes will be in English.

THE CALL FOR 2011
(a)	The Special University Lecturers PhD Fellowship 

Program

The Special University Lecturers PhD fellowship 
Program is a capacity building program for PhD 
studies for teachers in African institutions of higher 
education and research, in any field of Agriculture, 
tenable in any reputable Indian University. 
The Commission of the African Union invites 
applications from University lecturers, who intend 
to undertake postgraduate studies at the PhD level 
in any reputable Indian University. The applicant 
must possess a masters degree with at least 3 years 
post-graduation experience, and not above be 45 
years of age.

The PhD programme must not exceed three 
years duration.

The Government of India support will provide 
a monthly allowance of 15,000 Indian Rupees for 
tuition, accommodation and subsistence, as well as 
medical and local travels throughout the duration 
of the programme.

(b)	Capacity-Building Masters Degree Scholarship

Under the African Union – Government of 
India cooperation programme, the African Union 
Commission hereby announces the special Masters 
Degree Scholarship programme in any Agricultural 
discipline, tenable in any Indian University. 
Applicants should be in possession of at least a 
Second Class Upper Honours degree or equivalent, 
with at least two years post-graduation experience, 
and not be over 40 years of age. 

The master’s programme must not exceed two 
years duration.

The Government of India support will cover 
tuition fees, and monthly allowance of 12,000 
Indian Rupees for accommodation and subsistence, 
as well as medical and local travels throughout the 
duration of the programme.

METHOD OF APPLICATION
Interested candidates should complete the 

applicants data  (excel) form, which is available on 
the scholarship web-site: http://www.africa-union.
org/root/au/index/index.htm  

In addition, the candidate should send in their 
formal application (in English only) to the addresses 
below, and include the following:

(1)  Application letter.
(2) Current Curriculum-Vitae.
(3) Photocopies of all their academic and 

professional certificates.
(4) Photo-copy of the Data-Page of their Travel 

Passport.
(5) Photocopies of their University degree 

transcripts.
(6) Two page proposals of the research subject.

Hard copies of the above documents must be 
sent by post to the address below. In addition, 
candidates must scan and produce electronic copies 
of all the above documents (convert to pdf format) 
and along with the Applicants data (Excel) form, 
send to the e-mail address.

All documents must be in English language. 
Candidates are to note that communication in 
Indian Universities is in the English Language.  
Proficiency in English will be required of candidates 
whose earlier degrees are in languages, other than 
English language. 

Preference will be given to candidates who have 
already secured admissions to Indian Universities. 
However, candidates who have not yet secured 
admissions would be placed in available universities 
in India. 

CLOSING DATE: 11th February 2011

All applications and documents should be sent to:

Coordinator, Scholarship Unit,
Mwalimu Nyerere Scholarship program,
Education Division,
African Union Commission,
P.O. Box 3243,
Addis Ababa, Ethiopia

E-mail:  mwalimunyerere@africa-union.org  or 
woudaseA@africa-union.org 

Links, Resources and Announcements



China/Emerging Powers 
in Africa programme is a 
project of  
Fahamu, Networks for 
Social Justice 
www.fahamu.org

Links, Resources and Announcements

Recent Publications and New 
Reports
China-Africa Economic and Trade Cooperation 
White Paper 

Information Office of the State Council, The 
People’s Republic of China, December 2010 
Text can be accessed here: http://www.gov.cn/english/
official/2010-12/23/content_1771603.htm 

China in Africa: a new approach to media 
development?

Written by Iginio Gagliardone, Maria 
Repnikova and Nicole Stremlau, report by The 
Programme in Comparative Media Law & Policy- 
University of Oxford and the Stanhope Centre 
Report can be accessed at:
http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/sites/pcmlp.socleg.ox.ac.uk/
files/China%20in%20Africa_2010.pdf 

Winds From the East: How the People’s 
Republic of China Seeks to Influence the Media 
in Africa, Latin America, and Southeast Asia

Written by Douglas Farah and Andy Mosher, 
a report to the Center for International Media 
Assistance

Report can be accessed at: http://cima.ned.org/
publications/research-reports/winds-east-how-peoples-
republic-china-seeks-influence-media-africa-lat 

Useful Websites
The South-South Opportunity:  •	
http://www.southsouth.info/  

South-South Learning on Social Protection: •	
http://south-south.ipc-undp.org/ 

n 	innovative and influential weekly newsletter
n 	a platform for voices that challenge mainstream perceptions
n 	politics, current affairs, development, human rights, refugees, gender issues, 

culture...
n 	commentary and analysis by a pan-African community of over 1,500 who hold their 

governments to account
n 	read by 500,000

Pambazuka News has, in the short time of its existence, carved a 
niche for itself as an important forum where Africans talk frankly 
among themselves and reflect on the condition of their continent 
and its place in the new global order.

Dr Ike Okonta, Department of Politics, University of Oxford

Pambazuka News is published by Fahamu www.fahamu.org      Fahamu Ltd & Fahamu Trust: 2nd floor 51 Cornmarket Street Oxford OX1 3HA, UK. 
Fahamu Trust is registered as a charity 1100304. Fahamu Ltd is a company limited by guarantee 4241054. 

Through the voices of the peoples of Africa and the global South, Pambazuka Press and 
Pambazuka News disseminate analysis and debate on the struggle for freedom and justice. 

Read it on www.pambazuka.org or 
sign up to have it emailed weekly

1313



Perspectives on Emerging Powers in Africa14

Conference/Workshop Attendance 

Ms Sanusha Naidu presented a paper 
entitled: African and Chinese Civil Society at 
the International Seminar Celebrating the 10th 
Anniversary of the Establishment of the Forum 
on China-Africa Cooperation (FOCAC) hosted 
by the Embassy of the People’s Republic of 
China in South Africa, South African Institute of 
International Affairs (SAIIA), Institute of African 
Studies, Zhejiang Normal University (IASZNU) 

and Sinosteel Corporation, 18-19 November 2010, 
Pretoria and Johannesburg (South Africa).

Ms Sanusha Naidu presented a paper entitled 
India and South Africa: Strategic Partners in 
Africa? at the International Seminar on India and 
South Africa: Political, Strategic, Economic and 
Diaspora Relations, India International Centre 
(IIC) and Centre for African Studies, Jawaharlal 
Nehru University, 2-3 December 2010, New Delhi 
(India).

Emerging Powers in Africa programme is a project of Fahamu
www.fahamu.org 

UK office:  
2nd floor, 51 Cornmarket Street, Oxford OX1 3HA  

Tel: + 44 (0)1865 727006   
Fax: + 44 (0)1865 727909  Email: info@fahamu.org 

Fahamu Ltd company limited by guarantee no. 4241054  Fahamu Trust registered charity no. 1100304

Fahamu Kenya:  
PO Box 47158, 00100 GPO, Nairobi, Kenya 

Tel: +254 (0)20 3749346  Email: infokenya@fahamu.org   
Fahamu Ltd registered in Kenya no. F15/2006

Fahamu SA Trust:  
c/o 27A Esher St,  

Claremont, 7708, Cape Town, South Africa 
Tel: +27 21 683 1613   

Email: info@fahamu.org.za  Fahamu SA Trust registered in South Africa no. IT372/01

Fahamu Senegal:  
9 Cité Sonatel 2, POB 25021, Dakar-Fann, Dakar, Senegal  

Tel/fax: +221 867 50 65   
Email: infosenegal@fahamu.org

Programme activities


