Annonce
Annonce
Annonce

Multinationale Nasserøve

tekst 100 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Nescafé, Marabou, O´boy, Toblerone, Miracle Whip, Daim, Becel, Axe, Lipton, Vaseline, After Eight, Smarties, Lux, Omo…..

Disse mærker findes i alle landets supermarkeder. De fleste af os kender dem. Mange af os køber dem. Men de har også noget andet til fælles. Den trekantede chokolade og den hurtige kaffe er produceret af selskaber, der har en gigantisk omsætning i Danmark. Og i modsætning til dig og mig, betaler de ikke en krone i skat.

Det kan Enhedslisten afsløre efter at Frank Aaen har gennemgået en lang række regnskaber fra nogle af de største udenlandske selskaber i Danmark. Mange af de mest kendte varemærker, som for eksempel Nestlé og Kraft, har nasset på fællesskabet i årtier.

Transfer Pricing
Og hvordan kan det så gå til? Jo, virksomhederne oplyser hvert eneste år, at de slet ikke tjener penge i Danmark. Og når man ikke tjener penge, skal man ikke betale skat. Det ved enhver.

Bag de sminkede regnskaber er virkeligheden den, at de store selskaber kunstigt flytter deres overskud ud af Danmark. Til lande med lav eller ingen selskabsskat. Rent praktisk foregår det ved, at virksomhederne sælger produkter til deres danske datterselskab til overpris. På den måde flyttes overskuddet. Det kaldes Transfer pricing.

Men uanset hvad det kaldes, så er det nasseri af værste skuffe. For de store virksomheder nyder godt af det danske velfærdssamfund. Deres varer fragtes via vores vejnet og deres danske medarbejdere er uddannet i vores uddannelsessystem, men de multinationale nassere vil alligevel ikke være med til at betale til fælleskassen. Regningen overlader de til skatteyderne – både til lønmodtagerne og til de små virksomheder.

Nogle af de selskaber, der unddrager sig skat, lever endda af at levere varer og ydelser til det offentlige. Så kan nasseriet vist ikke blive større.

Kom så i gang, VKO
Det mest sørgelige er, at det ikke engang er en nyhed. Enhedslisten har i årevis råbt op om problemet. Og efter vores sidste afsløring af de store selskabers skattesnyd i 2007 er der rent faktisk blevet strammet op. Et par af de helt store fisk er gået i nettet og er blevet tvunget til at betale milliarder til fællesskabet.

Vi er selvfølgelig glade for, at vi har været med til at lægge det nødvendige pres. Men vores undersøgelser viser samtidig, at problemet langtfra er løst. Og der er stadig mange milliarder at hente – hvis den politiske vilje er der. Enhedslisten foreslår konkret, at SKAT tilføres de nødvendige ressourcer så snyderiet kan blive afsløret og at reglerne for revision strammes. Men desværre kunne DR’s 21 Søndag forleden afsløre, at regeringen vil den stik modsatte vej. Venstre og De Konservative vil skære i de ansatte i Skat, der tager sig af de store selskaber.

Vær med til at stoppe multinasserne
I en tid hvor regeringen varsler nedskæringer på skoler, ældrepleje, sygehuse og andre kerneområder i velfærden er det komplet uforståeligt, at man ikke er villig til at handle.

I Enhedslisten vil vi både nu og under en kommende socialdemokratisk ledet regering knokle for, at der bliver grebet aktivt ind over for de store skattesvindlere. Men du kan også være med:

På vores tema-hjemmeside kan du skrive et brev, der opfordrer skatteministeren til at gribe ind.

Du kan også finde os på Facebook, dele linket med dine venner og være med til at sætte fokus på, at de rigeste selskaber løber fra regningen.

SKRIV kommentar

BEMÆRK Din adresse, email og tlfnr. bliver ikke offentliggjort på politiken.dk


Læsernes kommentarer 100 kommentarer

AF jenni christensen 06:51 16. APR

Orv, hvor er det lodret løgn. Johanne Schmidt. Der er både sukkerskatterne og 25 % moms.. og skat på lønninger i alle led. Skat på avancen i alle led. etc. etc Skat. Sakt. Skat. :"der har en gigantisk omsætning i Danmark. Og i modsætning til dig og mig, betaler de ikke en krone i skat."....løgn, løgn.

AF Knud Chr. Pedersen 21:23 15. APR

Det multinationale nasseri er selvfølgelig ikke et problem for de ekstreme liberale unggardister, der vil lade "markedet råde". Så slipper man også for at tænke selv. "Stemmer De på Venstre eller tænker De selv". Det spurgte man om for 30 år siden. Det er der ingen grund til at spørge om i dag. For det gør man ikke. Altså tænker selv.
Godt gået Johanne. De dogme baserede fundamentalister og deres godsejerliberalisme fra 1890erne har ondt et vist sted. Beskatningen af de multinationale nasserøve burde være en selvfølge, selv i et privatkapitalistisk foretagende som EU.

AF Lars Hansen 13:54 15. APR

Hvis dumhed og naivitet gjorde ondt, så ville JSN hyle og skrige hele tiden...

AF Janus Kipling 10:26 15. APR

Ganske simpelt - gør som i Japan - lad omsætningen være beregningsgrundlaget for en beskatning af de multinationale selskaber. Især levendsmiddelproducenterne tjener mange penge i Danmark, og sangen om socialisme og DDR tilstande siger mere om kommentatorernes tankegang end om sagens reelle indhold. Paradoksalt er det, at netop de produkter levenedsmiddelproducenterne sælger i Danmark dels er forholdsmæssigt dyrere i fht. næringsindholdet sammenlignet med eks. frugt eller frugtsaft, og dels er direkte medvirkende til en forringelse af den almene sundhedstilstand dvs. dyrere og usundere. Hermed påfører de den danske befolkning en lang række livsstilssygdomme, og ikke mindst den danske stat yderligere udgifter til opretholdelse af en nogenlunde sund befolkning. Tænk hvis Coca Cola brugte lige så mange penge til at betale skat i Danmark, som de bruger på reklamekampagner! Her vil nok mange liberalister indvende, at jeg er fortaler for betonsocialistiske og overformynderiske tilgange, hvilket jeg ikke ønsker. Men der er en social slagside ved, at ms'erne så at sige udnytter de laveste sociale klasser, og samtidig unddrager sig sit sociale ansvar, hvilket man kunne hævde blot er konsekvensen af en liberalistisk tilgang!

AF johnny Efternavn*thomsen 01:23 15. APR

hugo charletan skriver :
"Hvad angår Chavez: indtægtkilderne i Venezuela kommer fra olie, og det har hidtil været de "onde" multinationale selskaber der har hjulpet med at fået olien op. De har dog gradvist fået sparket, af ideologiske årsager, og nu sidder der efterhånden et talentløst og inkompetent nationalt olieselskab tilbage og piller sig i navlen. Men sådan går det som regel når socialismen får overtaget."


Ja de flinke olieselskaber har længe "hjulpet" Venezuela af med olien imod kun 93% af værdien - hvilket betød 7% til Venezuela,samt en kæmperegning for at rydde op efter de hjælpsomme selskaber..
Hugo Chacez bad dem skride eller betale en realistisk pris - præcis som vi burde have gjort forlængst med mærsk møller,der uhæmmet har stjålet (ja han er snart færdig!) vor fælles arv i dansk undergrund.

Sådan kan en charlatan få et hæsligt udbytteri til at lyde positivt!
Apropos charlatan - hugo charletan som ikke kan stave,har åbenlyst heller ingen problemer med at tage sig dum ud her på sitet..Måske vi kan lokke ham til at bevise sine patetiske påstande - eller måske han erkender at være for udfordret helt generelt,når det kommer til andet end at videreføre tågesnak!

AF Jeppe i Dalen 00:31 15. APR

Kære Johanne på Bjerget:
EL ynder at kalde sig Robin Hood-politikere, og kæmpe de svages sag, mod de stærke osv..
Men hvad var det egentlig Robin Hood kæmpede imod? Han kæmpede mod de højere og højere skatter staten påtvang almindelige mennesker, samtidig med at staten selv flød i overforbrug og inkompetance. Så når han "tog fra de rige", var det i virkeligheden statens åg og dens enorme overforbrug han prøvede at kanalisere tilbage til den udpinte befolkning.

Jeg mener således I bruger Robin Hood-mærkatet uberettiget, og jeg ser frem til at der engageres nogle bureaukrater (f.eks. i form af en ny Styrelse) til at ansætte værdien af jeres uberettigede brug af dette varemærke -- og hermed hvor mange kvajebajere I må ryste op med. Resultatet af undersøgelsen kan om nogle år passende kommunikeres ud af nogle af Københavns Kommunes 104 informationsmedarbejdere (eller hvor mange der nu er til den tid), da jeg antager jeres egne har for travlt med at Facebooke og drikke Max Havelaar-kaffe.

AF Martin Salo 00:17 15. APR

Fidus udi pølsevogne:

Start 2 firmaer. 1 pølsevogn i DK og 1 grossist i udlandet. Grossisten sælger pølser til overpris til pølsevognen i DK. Pølsevognen får derfor 0 kr. i overskud, og skal dermed betale 0 kr. i skat. Og hvor havner overskuddet så hos? Hos grossisten i udlandet.

Det kan da ikke være svært at forstå.

AF Martin Salo 00:13 15. APR

Hyl og skrig! Coca Cola forlader Danmark og efterlader landet i ruiner, hvis de bliver beskattet!

Øh, nej. Coca Cola vil stadig være i Danmark og tjene penge. Blot mindre, da noget skal afleveres i skat. Coca Cola tjener styrtende med penge i DK. Mystifistisk nok, så får aktieejerne udbytte hver eneste år. Mærklelig, at Coca Cola kan give udbytte, da firmaet ikke har overskud.

Eller er der vitterlig nogle, der mener at Coca Cola ikke tjener en rød reje her til lands?

Og hvad laver en virksomhed i Danmark der i årevis ikke har tjent en krone?

Firmaer der ikke har en eneste krone i overskud plejer i 100% af tilfælderne at dreje nøglen om.

AF Hugo Charletan 00:01 15. APR

Skyldes diskussionen ikke blot at der er nogen der ikke kan lide kapitalister?

Man hører ofte navne som McDonalds, og hvor klam deres mad er, og at de skulle have sparket. Men hvad med pølsevogne (som af "nationale" årsager er undtaget smileyordningen), shawarmabutikker mm.? Deres mad er da 10 gange klammere, men dem hetzer vi jo ikke for de er jo ikke "onde" kapitalister.

Problemet med TP kan ikke løses uden uanede mængder af bureaukrati. Har EL ikke i stedet et forslag til hvorledes erhvervsklimaet kan gøres mere attraktivt i DK, således at vi tiltrækker flere udenlandske investeringer, og dermed arbejdspladser? Hvad er jeres bud på hvordan der i fremtiden skal skabes værdi her i landet? Kan I kun finde på at råbe "skat"?

Hvad angår Chavez: indtægtkilderne i Venezuela kommer fra olie, og det har hidtil været de "onde" multinationale selskaber der har hjulpet med at fået olien op. De har dog gradvist fået sparket, af ideologiske årsager, og nu sidder der efterhånden et talentløst og inkompetent nationalt olieselskab tilbage og piller sig i navlen. Men sådan går det som regel når socialismen får overtaget.

AF Jesper Olsen 21:54 14. APR

Et skattesystem uden fradrag vil med et slag, medføre at alle selskaber og personer betaler skat i Danmark.

Hvorfor ikke indføre et simpelt og gennemsigtigt skattesystem UDEN FRADRAG og så sænke skatteprocenten?*) det vil være simpelt og retfærdigt, alle kender spillereglerne, og mulighederne for diverse skæg-og-blå-briller arrangementer for at spare skat, vil være minimeret. Akkumuleres de sparede ressourcer hos SKAT, virksomhederne og domstolene, vil der endvidere være basis for at sænke skatteprocenten yderligere (uden velfærdstab).

*)skatteprocenten skal selvfølgelig beregnes af skatteministeriets folk, så staten opretholder sit nuværende skatteprovenu.

Fradrag, og fradrag ER de tilfældiges bytteri. Min nabo finansierer mit rentefradrag, tilgengæld finansierer jeg hans pensionsindbetaling, og kassedamen i netto finansierer både mig og min nabo og de multinationaleselskaber mangende skattebetaling. Den virker mildest talt molboagtigt at vi tillader det.

Hvis vi ikke gør noget vil aviserne om 25 år skrive om, hvordan det i 2010 var muligt at selvbetjene sig til lav/ingen skat, og hvordan skattesystemet var et slags beskæftigelsesprojekt for tusindvis af personer. Alt sammen pga. FRADRAG.

AF karl henk 19:24 14. APR

Johanne har fuldkommen ret, det bør stoppes NU, hvorfor pokker skal vi andre betale når de kan gå fri, nej stop stop stop. Og hvis ikke håber jeg at helle kan løse denne sag.

AF karl henk 19:24 14. APR

Johanne har fuldkommen ret, det bør stoppes NU, hvorfor pokker skal vi andre betale når de kan gå fri, nej stop strop stop. Og hvis ikke håber jeg at helle kan løse denne sag.

AF Multinassetionale brænder bro fra kyst til kyst 17:08 14. APR

Er der nogen, der kan hjælpe mig med adressen på Frank Aaens fan-klub?

I er så seje, Johanne og Frank. Tak tak tak tak tak, fordi I kæmper for et retfærdigt samfund. Det er så rigtigt set, at der er skattekroner til velfærd at hente hos de selskaber der. Så lad os da hente dem og få dem ud til fællesskabet :)

AF Jan Grønlund 16:32 14. APR

Faktisk er det kun USA og Japan, som har klaret at få de multinationale selskaber (ms) til at betale skat. I ingen europæiske lande betaler ms skat. derfor skal vi gøre dette til en topprioritet i EU at få ms til at betale skat. Der er ingen grund til, at de styrtende rige ms slipper for at betale skat. Vi må gøre alt i verden for at få dette på EU's dagsorden.

AF Anders Jensen 15:09 14. APR

Forklar mig lige hvorfor det ikke er det offentlige (og dets hundredtusindtallige skare ansatte) der nasser på virksomhederne? Det er lidt svært at have ondt i røven over at virksomhederne prøver at skabe det bedst mulige resultat, når de fleste danskere snyder i skat, bruger/eller arbejder sort osv.

AF Ole Thyssen 14:52 14. APR

@Orla
Du har ret, der snydes så vandet driver.

Min pointe er dog at det er umuligt at gøre noget ved, netop fordi det vil kræve at udenforstående (embedsmænd) vil skulle gennemgå alle interne transaktioner i virksomheder i real-tid. Det vil ikke kun skabe et absurd omfattende bureaukrati samt umyndiggørelse af virksomhederne, det vil også åbne en ladeport for korruption. Og alt det for at tvinge lidt (relative) håndører ud af virksomhederne.

Det er i øvrigt ikke kun noget store multinationale selskaber gør, alle gør det. Selv dem som betaler skat, burde måske have betalt dobbelt så meget.

Smid nogle afgifter efter virksomhederne i stedet, selskabsskat er en død sild.

AF Orla Snyde 13:42 14. APR

Ole, helt enig at det ikke er enkelt, men det er stadig ret oplagt, at der p.t. snydes så det driver. Enhver stor virksomhed ville uden tøve forlade det danske marked, hvis de virkelig havde kørt uden overskud i en længere periode.

Og lad os lige få proporionerne på plads. Hver mia. der kommer ind betaler lønen til 2000 af dine såkaldte kontrollører, så det er nok lidt en kortslutning i din argumentation, at det ikke er rentabelt for staten at inddrive sit udestående. Grunden til at det er småpenge, der kommer ind via selskabsskatten er jo netop, at ingen betaler den.

AF Jesper rasmussen 13:41 14. APR

Hey,

Er det ikke lidt som en boomerang...? De "røde" har stort set altid pålagt alle høje skatter og afgifter, så DK i dag har det næst højeste skattetryk (mener jeg). Så klart at man undgår de høje skatter/afgifter hvis man kan?

Yderligere skal man huske, at mange udelandske virksomheder kun har salgskontor i DK. (derved får vi da lidt skattepenge ind via de ansatte..) Og har danske selskaber til at forestå distributionen. Fx er det Carlsberg der tapper Coca-cola og derved tjener en stor del på det...etc.

Så ja selvfølgelig tjener de udenlandske selskaber da penge, men de skaber også arbejdspladser, poster markedsføringskroner til medierne osv. Så vi får nok tilført en del tilbage til landet..

AF Ole Thyssen 13:03 14. APR

At dømme efter kommentarene (og Enhedslisten), er kendskabet til basal regnskabsførelse meget beskeden her i kongeriget.

Enhedslisten glemmer helt at oplyse om at det slet ikke er enkelt at gøre noget ved. Ellers havde SR-regeringen nok fixet 'problemet' tilbage i 1990'erne.

Hvad skal det fx koste at bruge et bestemt varemærke i en bestemt periode i et bestemt geografisk område? Imatrielle aktiver som fx varemærker er ikke lette at prisfastsætte. Regnskabsførelse er ikke en eksakt videnskab. Det bygger på skøn.
Ingen embedsmand m/k vil have en chance for at gennemskue bare en tiendedel af transaktionerne i en stor virksomhed. Vi ville være nødt til at ansætte i tusinder af kontrollører til at overvåge virksomhedernes gøren og laden.

For at komme snyderiet til livs ville vi skulle etablere et kontrolsystem som ville være afsindigt omfattende og _meget_ dyrere i drift end de småpenge der kommer ind via selskabsskatten.

Spar på forargelsen og lad os være lidt pragmatiske.

AF Kristian Molbo 12:20 14. APR

Godt Johanne. Fint at pointere det igen. Der sker squ for lidt på det område.
Jeg syntes nu ellers at Troels Lund Poulsen talte om at give den gas overfor de multinationale selskaber, men jeg har ikke fulgt så meget med i det.

AF Peter Gris 12:05 14. APR

Så er de ræverøde kommunister i gang med deres hetz mod den kære Onkel Nestlee igen. Hvis de gakkede partiskolesoldater fra Moskva gad kigge forbi sandhedsorganet 180-Grader.dk en gang mellem, ville de hurtigt blive klogere. Hvad bliver det næste: En hån mod den gode Ronald MacDonalds sunde og nærende måltider?

AF Bjarne Thyregod 12:00 14. APR

PS Warren det gør ikke noget at vide hvad man taler om:
Facebook mangler op mod 500 millioner til driften af det populære bruger community.

Facebook har tidligere været ude for at hente penge til den daglige drift, der koster flere og flere penge i takt med at Facebook bliver mere og mere populær verden over.

Ifølge BusinessWeek forventes det at Facebook får omkring 1,2 milliarder hjem i annonce indtægter i år, men det kan slet ikke dække deres udgifter.

Facebook har ud over de 500 millioner de jagter nu, tidligere fået et indskud på 3 milliarder kroner.

AF Bjarne Thyregod 11:40 14. APR

@Warren Buffet (han er sgu da klogere end dig)
Det handler mig bekendt om at alle multinationale firmaer skal betale skat af indtægter i Danmark.
Hvis du er vidende om at Facebook benytter Transfer pricing til at flytte indtægterne til skattely og lade udgifterne ligge i f.eks. Danmark må du da gerne lade os det vide.

AF Warren Buffet 11:23 14. APR

Johanne, ved du hvor meget Facebook (som I bruger som kampagnesite) bidrgaer med i Danmark? Ikke en skid, alle annoncekronerne til dem og Google (over 1 mia mia pr. år og stigende) fiser direkte ud af landet. Er du en hykler?

AF karsten Hansen 11:23 14. APR

Godt gået,Frank Åen og Johanne S-Nielsen.
Selvfølgelig skal disse multinationale giganter betale skat,som alle andre.
Og så den om arbejdspladser,Mærsk fik del i bankpakken,hvordan det så kunne lade sig gøre?For at nedlægge Lindø,og flytte produktionen til Kina,det skaber da også rigtig mange arbejdspladser,bare ikke her i landet,så ånd dem i nakken,og så håber jeg at Frank Åen bliver skatteminister,den sved var,så skal de til at købe hjertestarter hos eliten!

AF Christian Høj 11:19 14. APR

Det havde været lettere at skrive at Nestlé, Kraft og Unilever ikke betaler skat i DK...

AF brian jørgensen 10:39 14. APR

det er dejligt at der bliver skabt opmærksomhed om dette store problem. fortsæt dit utrættelige arbejde frank aaen.

AF Kenneth Jakobsen 09:51 14. APR

Det er staten som nasser på lønmodtagere og virksomheder ikke omvendt!. Det er da ikke deres fejl, at VI har insisteret på at gøre ting "gratis". Væk med de høje bilafgifter, og indfør generelle kørselsafgifter. Afskaf selskabsskatten, den gør intet godt.

AF Anders Madsen 09:18 14. APR

@ Jonas Hansen: Din kobling mellem "socialistisk paradis" og så at firmaer unddrager sig at betale skat, er ikke-eksisterende. Jeg ved ikke hvor det kommer fra. Din logik er (tilsyneladende): Store firmaer betaler skat (som alle andre) uden at begå ulovligheder i form af transfer pricing --> DK bliver til Cuba. Og så siger du at Johanne skal sætte sig ind i økonomi. dobbelt-suk...

AF Jonas Hansen 07:25 14. APR

Suk. "Nasserøve". De store multinationale selskaber bidrager til fællesskabet i form af arbejdspladser, og billige produkter. Det er fuldstændigt frit for de offentlige institutioner om man vil købe de multinationale selskabers produkter. Det socialistiske paradis, Københavns super-veldrevne kommune (ironi) kan jo f.eks. bare handle ind hos venstrefløjens venstre-fascistiske darling, Mr Chavez fra Venezuela eller fra Cuba, eller ... (Heldigvis ikke så mange socialistiske lande tilbage, folk foretrækker frihed fremfor slaveri). Hvorfor køber I ikke varer fra disse lande. Nåe jo. Det socialistiske system er jo ikke i stand til at producere noget som helst eller skabe velstand for alle i en befolkning (kun parti-kammeraterne). Det ville gavne Johanne Schmidt-Nielsen, at sætte sig bare en lille smule ind i økonomi før hun smider mudder i alle mulige retninger. Men man kan selvfølgelig ikke forvente eksakt viden fra venstrefløjen. Jo mere folk ved om økonomi, jo mere borgerlige bliver de som regel (Med Hr. Aaen som en undtagelse).

AF Aa Andersen 07:01 14. APR

Man kunne omlægge skatten for udenlandske firmaer saa de betalte en vis procent af deres omsætning. Det ville være sværere at omgaa

AF Jacob Nielsen 07:00 14. APR

Gode Hans Nielsen..... For at sige det pænt: Du vrøvler!!!! 1. Johanne Schmidt-Nielsen er jo netop en driftig, skarp politiker der tænker selv!!!!2. Lige netop disse kæmpe multinationale firmaer der tjener så absurd meget på deres LORTE-PRODUKTER, burde aflevere ved kasse 1!!!!!!!! Enhver der tjener penge i dette her land bør også betale skat! Men typisk for denne regering er at de i liberalismens hellige navn, ikke tør stille bare minimale krav til udenlandske firmaer!!!

AF Bjarne Thyregod 06:55 14. APR

Steffen Poulsen - jeg synes du skal se til Japan som havde samme problem med transfer pricing - de besluttede at lovgive således at virksomheder beskattes ud fra omsætning.
De multinationale selskaber "hylede op" og også i Japan lød det - uha firmaerne forsvinder.

Men nej Coca Cola sælges stadig i Japan og de betaler skat - for Coca Cola koncernen vil jo gerne tjene penge også i Japan - de vil bare så nødigt betale skat.

AF Bjarne Thyregod 06:51 14. APR

Hans Nielsen - man kunne spørge dig er du uenig i at kæmpestore multinationale selskaber som Coca Cola skal betale skat i Danmark eller ej ?
Eller er det kun små danske bryggerier der skal betale skat ?
Mener du at Coca Cola som er 1000 gange større end et nordjysk bryggeri er dårligere til at tjene penge og derfor betaler mindre end den lille nordjyske firma.
Mener du at der er flere arbejdspladser i at Coca Cola, Nestle mfl kan udkonkurrere danske producenter fordi de ingen skat betaler ?

AF Hans Nielsen 05:54 14. APR

Man skal være taknemmelig over, at der stadig er danskere der formår at tænke selv. Johanne Schmidt-Nielsen er dog ikke en af dem. Man får det indtryk, at man som medlem af Enhedslisten, kun har til opgave at pege fingre, og te sig tosset. Før man begynder at bilde danskerne ind at TP, er en af de ting de skal begynde at gå op i, bør man måske overveje konsekvenserne. Det er jo ikke fordi virksomheder der driver virksomhed i DK, ikke bidrager med andre synergier, end IKKE at betale selskabsskat.

AF Steffen Poulsen 02:45 14. APR

Hvad er prisen, Johanne?

For det er slet ikke utænkeligt at der er nogle af disse store stygge multinationale selskaber der vælger at lukke i Danmark!

Nu ved jeg godt at Enhedslisten meget belejliget har fundet nogle selskaber som der er stor sandsynlighed for at befolkningen kan med-forarges over, men...

Hvad nu hvis der er store medicinalfirmaer som trækker sig ud, samt deres patenterede og livsvigtige medicin?
Eller store firmaer som f.eks bygger CT-scannere?

Vil Johanne så nægte befolkningen denne medicin eller udstyr?
Eller vil hun købe det igennem udenlanske stråmænd med et endnu større tab til følge?


Det er fint at Enhedslisten hetzer de populære påskeæg, men tager de menneskeliv med i samme køb?

Hvor mange medicinalvirksomheder har Frank Aaen fundet, eller har han ikke kikket til denne side?
Jeg nægter at tro, at der ikke også er nogle stykker der!

AF Peter Nielsen 00:06 14. APR

Enig i der skal strammes op på reglerne, men det her problem har været der i årtier, og hvorfor gjorde SR regeringen og Poul Nyrup ikke noget da de sad på magten?

Det er mere kompliceret end som så tror jeg... men nemt at scorer billige point og skabe forargelse på en 30 år gammel problematik.. som ingen tidligere har ville røre ved.. nærmest samme koncept DF bruger for at komme i medierne med "lette" budskaber...

AF sa andersen 00:05 14. APR

Nu er det jo sådan med VKO, at deres begrebsverden er så lille, at de kun forstår trusler. Både når de selv bruger dem og når de bliver truet. Så når de multinationale virksomheder truer med alt muligt, hvis de skal betale skat, så slår VKO jo hælene sammen og gør som virksomhederne siger. Og så let som ingenting sparer de skatten, men har man lidt omløb i hovedet, så ved man også, at de multinationale virksomheder anser dansk arbejdskraft som noget af det bedste i verden, og derfor flytter de da ikke. Det er næppe heller for sjov at mange danske virksomheder flytter deres produktion hjem igen efter at have forsøgt sig med produktion i Asien.

AF Søren F. 23:54 13. APR

"Og når man ikke tjener penge, skal man ikke betale skat. Det ved enhver." citat slut.

Øhh, var du ikke lige lidt for kæk der Johanne? Så vidt jeg ved, slipper man hverken for boligskatter, moms, afgifter, tinglysningsgebyrer mv., selv om man ikke har tjent en krone.

Ellers er jeg naturligvis stort set enig i hovedbudskabet.

AF Birger Bonsvig 22:59 13. APR

Din indstilling til denne verdens virkelighed tangerer min på en sådan måde, at jeg ser dig som minister i en rød regering......måske endog som statsminister.
Du skal vide, at jeg elsker dig....!

AF Jens josef 22:55 13. APR

Selvfølgelig kan man gøre noget ved problemet... Man kunne starte med at udelukke virksomheder der ikke betaler skat fra det offentlige. Kræve offentlige regnskaber, der viser klart hvad der er trukket fra hvor. Grundlæggende ved man jo godt hvad en varer koster.... Så kunne man lave et ordenligt bøde system internt i EU hvor snyderi på takseres hårdt. Alt efter størrelsen naturligvis men det skal kunne lade sig gøre at uddele bøder i milliard klassen. Et selskab som Microsoft er jo ligeglade med mindre beløb. Sidst men ikke mindst bør der lægges hårdt pres på de her skattelyer... Slut med bankhemmeligheden eller sanktioner. der er masser af muligheder hvis man tog fjølshandskerne af.

AF ivan jensen 22:07 13. APR

...der er alt for mange ole thyssen i dette land... kan de ikke bare flytte til usa, så vi kan få danmark tilbage..

AF Alfred B. andersen 20:43 13. APR

Hvad med Tysklands krigsskadeerstatning til Danmark? Det er længe siden vi har hørt noget om den.

AF Ole Thyssen 19:58 13. APR

Nå, så er det den tid på året igen. Synes Enhedslisten kommer med de samme 'afsløringer' igen og igen.

Det er korrekt at der findes et 'armslængde-princip' i lovgivningen, som fordrer at virksomheder handler med sig selv, som om de handlede med fremmede. Dette fungerer imidlertid ikke og kommer aldrig til det. Det er ren symbollovgivning - og det er umuligt at håndhæve.

Hvem synes Enhedslisten fx skal bestemme værdien af et imatrielt aktiv, hvis ikke virksomheden selv?
Skal der sidde en bureaukrat et sted og beslutte hvor meget McDonald's i Danmark skal betale for at bruge McDonald's (gode) navn og rygte m.h.p. at der kan betales korrekt skat efterfølgende?

Selvfølgelig spekulerer virksomheder i at betale mindst muligt i skat + at samle deres skattebetaling i ét eller få lande - hvor det nu er mest opportunt. Gjorde de i øvrigt ikke det, kunne de anklages for ikke at tjene aktionærenes interesser - som også er ulovligt.

Provenuet fra skat af virksomheders overskud udgør få procent af statens indtægter. Drop den døde sild og find alternative måder at kradse pengene ind fra virksomhederne. Mulighederne er legio

AF Ret Færd 18:41 13. APR

@radioilluminati.com

Enhedslisten er alt for usynlige - Og burde jo råbe MEGET højt hver eneste dag.
Jeg tror det er det, der frustrerer Danskerne allermest, at ingen tilsyneladende for alvor gider sætte dagsordenen ift. den moralske deroute Danmark befinder sig i.

S og SF har jo 100% bekendt sig til den "mørke" side, hvorfor rigtig mange mennesker ikke længere føler sig politisk repræsenteret. Her burde EL naturligvis træde til. Der er i hvert fald rigeligt at skyde på, så hvorfor gør de det ikke?

AF hansen hansen 18:39 13. APR

Lars Hansen: Men hvis de alle til hobe i folketinget er nasserøve, snyltere , socialister eller rabiat højredrejede, dovne, polariserende, snydepelse, uetiske...hvor efterlader det så os??
Nok lige der, hvor vi pisser på det hele og skraber til os så godt vi har lært . Hvad pokker er det for et samfund!! Ikke et, jeg gider leve i! Der er sket et skred , jeg ikke bryder mig om!

AF Kris Hansen 18:23 13. APR

Jacob Svensen, når du er færdig med at have fingeren oppe i r... på Johanne, så brug lige den ene kugel du besidder. Og lad for din guds skyld være at sutte på fingeren, for nu at blive i din smagfulde begrebsverden. Jeg hade alle nasserøve, også den af Johannes slags. Multinationale er bare en anden slags nasserøv. Og der er sikker et Tvind emperie bag hver nasserøv.

AF radioilluminati.com radioilluminati.com 18:20 13. APR

Hvorfor bruger enhedslisten ikke tid og energi på hvordan danskerne får flere penge og mere frihed? Jeg er en af de typer der glæder mig til at forlade landet som i mine øjne er et socialistisk helvede. Skatterne er verdens højeste, frheden forsvinder og pengene forsvinder ud af vores fælleskasse som var det et sort hul. I 60/70 havde vi mere velfærd og lavere skat. Hvorfor er det omvendt nu?

Prøv at se på alle de offentlige instancer der malker statskassen. 8,5Mio kr. for taxa kørsel på et 1 brugte DR. 20 miokr om året på sikkerhed for at beskytte Muhamed tegneren. Kunne man ikke lade en mindre hær bo hos ham for et mindre beløb og give de hjemløse nogle arbejds skure hvor der kan bo 4 sammen for en pris af 30.000 kr per skur.

Der er ufatteligt meget spild i staten. lenin Espersen brugte 180.000 kr. på en flyve tur hjem fra ferie.

AF Erik Leigel 17:56 13. APR

Nye toner fra højrefløjen. De har for det meste bøjet sig i ærbødighed over, at disse multinationale firmaer har beæret lille Danmark med deres tilstedeværelse. Glæder mig til denne skatte-traficking er en saga blot.

AF F. Fischer 17:52 13. APR

Foreslår, at du studerer skat nærmere. Der er ingen logisk grund til at lade virksomheder betale skat - enten reinvesterer de pengene, eller pengene bliver trukket ud - og der kan skattehammeren så falde hos dem, som tager fortjenesten. Mht. udenlandske virksomheder kunne man frygte, at de sendte pengene ud af landet, men eftersom DK har et stort valutaoverskud, er der intet som tyder på dette. Til gengæld kan man frygte, at DK bliver mindre attraktivt for udenlandske investeringer hvis virksomhederne føler sig ugleset af DK politikere. Lad os beholde de jobs vi har - tak.

AF Jacob Svendsen 17:43 13. APR

Mon ikke firmaerne har en finger oppe i r... på VKO-folkene, siden de får lov til at prostituere os allesammen?
Kris Hansen, du er da ikke særlig god til at tænke, hvad? Hvordan KAN man acceptere disse firmaers fremturen, OG at de FÅR lov til det - uanset hvem der har fundet ud af det? Var det noget VKO fandt ud af, ville du så også skrive dine meningstomme udtalelser? Hvad HAR fornuft dog med politisk ståsted at gøre? Nej, vel?! Prøv igen.

AF MEO MEO 16:32 13. APR

@Dorabella
"Virksomhederne gør jo bare det der er lovligt".

Nej det er lige præcis det de ikke gør!!

Når det samme selskabs forskellige filialer i forskellige lande handler med hinanden over landegrænserne skal priserne (efter skattelovgivningen)fastsættes i forhold til et såkaldt "arms længde princip". Priserne skal med andre ord fastsættes som om de handlede med uvildig tredje mand.

Det selskaberne så ind imellem "kommer til" at gøre, når de handler med sig selv, er at fastsætte priserne på de ydelser eller varer, som selskaberne de har lavskattelande yder/sælger overfor/til selskaberne de har i f.eks. Danmark, til en langt højere pris end markedsværdien af ydelsen/varen. Selskabet i Danmark skal naturligvis have fradrag i indkomsten optjent i Danmark, for udgiften til denne ydelse.

På den måde kan de danske selskaber i koncernen kunstigt og i uoverenstemmelse med skattereglerne bringe deres overskud til nul eller allerhelst et lille underskud.

Hvis du eller jeg tager et fradrag i vores indkomst, vi ikke er berettiget til, vil du vel ikke påstå at vi jo bare gør hvad der er lovligt....eller?

MEO

AF Karl Meyer 16:25 13. APR

Mere præcist kan det ikke siges Hansen.
Som med så meget her i livet starter det ved en selv.
Vi har vel nærmest været After Eight afhængig
og storforbrugere af Kellogg’s produkter her i familien
Det bliver her efter ændret.
Og jeg vil forsøge at huske navne på de varer jeg vil undgå.
Jeg hader snyderi.

AF Bjarne Bisgaard 15:54 13. APR

Vel talt Johanne. Meen problemet var været debatteret i hele mit voksenliv - er nu 62 år - så min tiltro til at det kan løses politisk ligger på et meget lille sted. Et af problemerne er at vi har vænnet os til at politikerne skal løse alle de problemer der dukker op, og vi har glemt, at når det kommer til forbrugsvarer, så har kunden altid magten. Så derfor drop deres produkter, de producerer ikke noget, som vi ikke kan undvære eller købe hos en anden producent, f.eks. en dansk der betaler selskabsskat. Hvor svært kan det være - det hele handler ikke om en diskussion om arbejdspladser men også om almindelig anstændighed

AF Mads Andersen 15:51 13. APR

For ret mange år siden arbejdede jeg til tider for et Chokolade engros firma i København hvor indehaveren købte chokoladen af sig selv fra det firma som han pro forma havde i Schweiz, fortjenesten lå i udlandet men den var grundet bankhemmelighed skjult men hans to biler viste at der ikke manglede noget.
Hilsen til eller fra kong Kyllie.

Vi andre bliver snydt så det driver.

AF Karl Meyer- 15:46 13. APR

Her går man og tror at Enhedslisten er ved at visne helt væk.
Men nej, pludseligt folder Johanne sig ud og fremviser et halmstrå som sikkert redder dem gennem endnu fire år på tinge.
Halmstrået er jo virkelig noget der irriterer skatteyderne.
Så grav endelig videre Johanne, sammen med den garvede gamle ræv Frank Aaen.
Han må snart kende alle udgangene.
Det skulle ikke undre mig om der ikke også er lidt at komme efter i 7-Eleven.
Som jo lige har indgået kontrakt med selveste DSB.
Det ville da være noget af en stinker hvis det viser sig at vi også bliver snøret der.
Jeg er politisk uenig med jer i meget. Men i har min respekt.
Hilsen Karl.

AF Chr. Jensen 15:40 13. APR

Fint, Johanne, at du nu pludselig er parat til at tage kampen op mod nasserøve. Jeg går selvfølgelig ud fra, at det ikke kun gælder større virksomheder, der skaber arbejdspladser i Danmark, men også de helt almindelige socialnassere, som bare udsuger statskassen uden at levere dagens gerning. Lad os høre dine planer med denne type nasserøve.

AF Nils Hansen 15:32 13. APR

Vi danskere skal bare tage os sammen og boykotte varer fra disse skattesnydere. Regeringen gør jo ikke noget, de er i lommen på de store.

AF Anders Madsen 15:04 13. APR

"Med de urimelige høje skatter vi har herhjemme er det jo ikke den vilde overraskelse. Man kunne måske overveje at sænke selskabsskatten til samme niveau som de andre lande således at fidussen ikke kan betale sig mere". Det er primært østeuropa der har lavere skat end DK. I Danmark ER selskabsskatten på niveau med andre lande. Transfer Pricing bliver tit gjort ml. DK og Cayman Islands. Skal DK også have 0% skat? Kom igen når du ved hvad du snakker om...

AF Bo Bangsgaard 13:55 13. APR

Med de urimelige høje skatter vi har herhjemme er det jo ikke den vilde overraskelse. Man kunne måske overveje at sænke selskabsskatten til samme niveau som de andre lande således at fidussen ikke kan betale sig mere, men nej svaret er sjovt nok altid flere offentlige ansatte som ikke bidrager positivt til væksten i Danmark og lige efter kommer kravet om mere kontrol/razzia. Hvordan pokker vil Enhedslisten stoppe det igennem SKAT ??? Skal det så være forbudt for virksomheder at handle varer ?

AF Louis Jacobsen 13:35 13. APR

@Hans-christian Søgaard Andersen. de store virksomheder flytter deres produktion ud af landet lige meget om de får skattefrihed/skattelettelser eller ej, det har de seneste år vist bl.a med lukning af slagterier.
Jeg syntes det er meget simpelt det her, hvis jeg skal betale, hvilket overhovedet ikke genere mig, så skal store multinationale virksomheder også, de nyder godt af at have adgang til det danske marked og benytter også infrastrukturen,ligesom mig, så må de også lægge penge i kassen ligesom alle andre skal ligge penge i kassen. Jeg forstår virkelig ikke at det kan hidse folk sådan op at der bliver stillet et sådan krav fra nogle politikere.

AF Dorabella Ohlsson 13:32 13. APR

Nårh ja, men kan de ikke tjene penge i DK, fordi skatten er for høj, så flytter de jo bare deres virksomheder ud af landet, og så ryger arbejdspladserne. Og hvorfor er det virksomhederne du er efter? De gør jo bare hvad der er lovligt! Så se dog at spænde hjelmen lidt, og kom efter lovgivningen istedet. Der er ingen som helst mennesker, eller virksomheder som betaler mere end de skal. Sådan fungerer verden ikke. Men jeg synes det kunne være interessant at vide hvordan EL forestiller sig at der skal være råd til alle jeres fine projekter, når skatten bliver så høj at ingen vil betale den? Virksomhederne flygter jo ud af landet, og den gode arbejdskraft efter dem.. Prøv at koncentrere dig lidt om det, istedet for at køre rundt i den samme gamle plade-rille. Det er dybt trættende og gammeldags at høre på.

AF Bo Nielsen 13:31 13. APR

@ For Navn

"Det var egentlig blot min pointe fra start af (indtil jeg blev svinet til).

Jeg er på ingen måde uenig i din fremlægning af situationen. Jeg hævder blot, at EL ikke har været skarpe nok i deres fordømmelse af netop den generelle arbejdsfri kapitalberigelse. Man skal også skue indad."

Jamen så beklager jeg misforståelsen. Det stod ikke klart for mig, hvad du egentlig mente, og det lød nærmest som om, du forestillede dig, at EL-medlemmer over en bred kam er nogle asociale rige typer, der scorer boxen på deres store huse. Det var i øvrigt ikke ment som tilsvining, jeg spurgte bare hvad du mente med det.

Godt ord igen.

AF Bo Nielsen 13:22 13. APR

@ Lars Hansen: Det var dog en fantastisk omgang løgn og bagtaleri, du kommer med i dine kommentarer. Du mangler åbenbart reelle argumenter. Men lad os tage nogle af de mest iøjenfaldende rablerier, for at ingen skal være i tvivl:

1. "samt deres [Enhedslistens] kampbrigader fra ungdomshuset og kirkeasyl"
- Enhedslisten har ingen kampbrigader. Er det DF's søsterparti Jobbik i ungarn, du tænker på? Kirkeasyl har i øvrigt på intet tidspunkt benyttet "kamp", det var en selvstændig gruppe, der tilbød humanitær assistance til udvisningstruede flygtninge.

2. "I sidder tilbage med jeres hede drømme om et nyt DDR, hvor man kun kan få et job, hvis man er medlem af Enhedslisten."
- DDR og andre tidligere østblokstater er for EL et eksempel på hvad et socialistisk samfund ikke er. Allerede Enhedslistens forløber Venstresocialisterne støttede Lech Walesa og Solidarnosc og de polske arbejderråd i 1980. Det er en absurd løgn, at der skulle være en idé om, at man skal være medlem af Partiet for at få arbejde og goder.

3. "Vi andre må indstille os på en tilværelse under overvågning af Enhedslistens hemmelige politi. Udrejse fra den kommunistiske mønsterstat er selvfølgelig forbudt."
- Enhedslisten arbejder politisk imod overvågning og politisk forfølgelse. Ifbm bl.a. vedtagelsen af terrorlovgivningen og andre overvågningstendenser er netop Stasi da også hyppigt brugt af EL som afskrækkende eksempel. Igen slynger du helt absurde ting ud.

4. "Det er allerede startet på Københavns Rådhus. Ældre må selv betale, hvis de skal bruge hjælp efter fald i hjemmet."
- Det har intet med hverken Københavns Kommune eller Mikkel Warming (EL) (socialborgmester i København) at gøre. Sagen du henviser til er fra Slagelse Kommune og har igen intet med EL at gøre.

5. "uha, jeg kom til at afsløre lidt fra Enhedslistens partiprogram, hvori der står at arbejderne skal organisere sig i brigader. Prøv selv at læse det, hansen hansen."
- Jeg finder intet i partiprogrammet om brigader. Ej heller om væbnet revolution. Mon det er det rigtige parti og program, du sidder med?

6. "Johanne og Frank fra Kommunistisk Arbejderparti kan skrive nok så mange blogs, men vi er mange, som ikke lader os narre."
- Nå for pokker! Nu er jeg så ikke i besiddelse af KAP's partiprogram, men som en forhenværende organisation med maoismen som fundament, kan det såmend godt ske, du har ret i det med brigader, hvad ved jeg. Frank og Johanne fra KAP kender jeg ikke, og kan heller ikke se hvad nogle fra KAP har med det her at gøre, så måske skulle du bare begynde at forholde dig til hvad Frank og Johanne fra EL mener der bør gøres ved, at multinationale selskaber unddrager sig at betale skat i Danmark. Røverhistorierne er her allerede, så du behøver ikke at fabrikere dem selv.

AF Jakse Jensen 13:20 13. APR

De her virksomheder skal bare betale ved kasse 1 eller skride ud af landet asap. De bidrager ikke til samfundet, tværtimod kæmper de mod de iværksættere, små danske firmaer mm. som betaler skat og skaber nye arbejdspladser. Vi skal holde op med at falde på halen for store selskaber der på det skammeligste udnytter vores system.

AF Ronni Larsen 13:20 13. APR

Det er godt at der endnu engang er sat spot på multinasserne. Flot arbejde, Johanne & Frank!
Det er på ingen måde rimeligt, at ovennævnte firmaer ikke betaler skat i Danmark. Alle os der arbejder, lønmodtagere eller arbejdsgiver og virksomheder i helhed betaler skat, som et naturligt bidrag til fællesskabet. De firmaer der ikke betaler skat nasser på vores samfund idet de benytter sig af vores samfunds goder såsom vejnet til transport af varer, uddannelse af medarbejdere etc.
De medarbejdere som er ansat i disse firmaer betaler formodentlig skat, derfor er der ingen undskyldning for selskaberne der unddrager sig betaling af skat i Danmark.

AF Hans-Christian Søgaard Andersen 12:59 13. APR

@Lars Jensen, nej jeg tror ikke at Nestle flytter deres chokoladesalg til udlandet men jeg tror at alle produktionsvirksomheder flytter deres produktion til udlandet hvis vi ikke begynder at vise dem noget respekt, evt. fjerner virksomhedskatten fuldstændigt.

AF jan frederiksen 12:49 13. APR

@Johanne. Supergodt arbejde, håber i bider jer fast i problemet.

Og på trods af de mange forvrøvlede kommentarer nedenfor, så er der ikke det mindste DDR eller KAP over det her emne: skal man tjene penge i DK, og nyde godt af det danske samfunds servicering af virksomheder, og slippe for skat?

PH Hansens billede længere nede er rammende: virksomhederne er som teenagere på druk - de vil altid presse den lige til kanten og så lidt til - og flytter man kanten (dvs. lemper virksomhedsbeskatningen) - ja så presser de den lidt mere. Sådan fungerer markedsøkonomi, og det er der intet odiøst i: profit er formålet med virksomhederne. Og det er statens opgave er vurdere hvor hæmnings- og ansvars-løs den profitjagt må være her til lands.

AF Nikolaj Villumsen 12:46 13. APR

@Hans V. Madsen: Så store multinationale selskaber skal ikke betale skat, hvorimod mindre selskaber, der ikke er multinationale, skal betale - fordi skat er "fremmedgørende og demotiverende". Det er da den mest langhårede dårlige undskyldning for skattesnyd jeg længe har hørt!

AF Bo Nielsen 12:41 13. APR

@ For Navn: Du svarer ikke på det, jeg spurgte dig om: Hvor har du fra, at EL-medlemmer har særligt meget friværdi? Sidder du inde med en særlig viden om, at medlemmer af Enhedslisten er rige folk, der bor i store huse? Og hvor har du fra, at EL er tilhængere af arbejdsfri indtægter?

Fra partiprogrammet på enhedslisten.dk om skat:
"Arbejdsfri indtægter skal beskattes mindst lige så hårdt som lønninger. I dag beskattes kursgevinster og udbytter fra aktier og obligationer alt for lavt. Arv og store gaver beskattes også meget lempeligt og formuer er blevet helt fri for beskatning. På det globale niveau arbejder Enhedslisten for, at der indføres en særskat på valutahandel - den såkaldte Tobin-skat. (...)
(og her specifikt om fast ejendom:) Rentefradraget skal fjernes, men af hensyn til de nuværende boligejere skal det ske gradvist. Den ubegrænsede ret til at fratrække renteudgifter betyder, at der i dag gives store skattetilskud til f.eks. meget store huse og andre investeringer. Hvis rentefradraget fjernes, vil det lægge en bremse på huspriserne - til gavn for dem, der skal etablere sig. Boligejere henter i dag enorme skattefrie gevinster, når prisen på jord og fast ejendom stiger. Regningen betales af dem, der for første gang køber hus eller lejlighed. Enhedslistens ønsker at beskatte værdistigningerne, når ejendommen sælges. Det vil give indtægter til finansiering af velfærden og bekæmpelse af uligheden. Den løbende beskatning af ejendomsværdien kan samtidig fastfryses. Det vil være en stor fordel for dem, der køber hus eller ejerlejlighed med det formål at have et sted at bo – men ikke for de spekulanter, der handler ejendom for at opnå arbejdsfri indtægter."

Hvad er det du hidser dig sådan op over? Ikke noget, der har med kravet om beskatning af multinationale virksomheder at gøre, tydeligvis.

AF Hans V. Madsen 12:33 13. APR

Sikke dog en gang rod. Dette er ikke anderledes, end at Danske multinationale selskaber heller ikke betaler skatten i udlandet, men herhjemme. Derudover, de ansatte i de multinationale selskaber betaler jo deres skat i DK, og det er jo et langt større beløb end skat af virksomhedernes overskud.
EL må forstå, at vi kan ikke blive rige af at betale skat. Forbrugermultiplikatoren er én årsag, en anden er, at skat er fremmedgørende og demotiverende når den når over et vist niveau, og vi er allerede langt over.

AF johnny Efternavn*thomsen 12:26 13. APR

Lad dog svinene hyle - flamers og trolls ernærer sig ved respons,så udeluk dem og de vil fortære sig selv indefra... - og sku vi så se at få lukket disse huller i skattelovgivningen,der efterhånden har stået åbne i alt for mange år.

AF lars hansen 11:41 13. APR

hansen hansen: uha, jeg kom til at afsløre lidt fra Enhedslistens partiprogram, hvori der står at arbejderne skal organisere sig i brigader. Prøv selv at læse det, hansen hansen.
Johanne og Frank fra Kommunistisk Arbejderparti kan skrive nok så mange blogs, men vi er mange, som ikke lader os narre. Bag Enhedslistens facade er den virkelige dagsorden. Men først skal det danske samfund destabiliseres, så der kan startes en opstand.

AF hansen hansen 11:30 13. APR

lars hansen: Så forhold dig dog til emnet istedet for at gå efter budbringeren..typisk Borgerlig uetisk debatkultur!! Styr dig!!

AF hansen hansen 11:28 13. APR

johan gardenkrans: Det er dig, der lever i fortiden! Det er da sølle, at vi skraber for virksomheder, der tjener milliarder, bruger vores veje og andet infrastruktur uden at betale en KRONE..!! Det er da dig, der er undvigende og skraber for multinationale selskaber..!! Der vil jo komme andre selskaber til med nye arbejdspladser og hvis ikke, undværer jeg gerne Nescafe...desuden skete dit skrækscenarie ikke i Japan vel?..Vi burde værdisætte Danmark højere!!!

AF lars hansen 11:27 13. APR

De største nasserøve er Enhedslisten, samt deres kampbrigader fra ungdomshuset og kirkeasyl. I sidder tilbage med jeres hede drømme om et nyt DDR, hvor man kun kan få et job, hvis man er medlem af Enhedslisten. Partitoppen skal ligesom i DDR selvfølgelig have særlige goder (sommerhuse på Rügen, biler og champagne). Vi andre må indstille os på en tilværelse under overvågning af Enhedslistens hemmelige politi. Udrejse fra den kommunistiske mønsterstat er selvfølgelig forbudt.
Det er allerede startet på Københavns Rådhus. Ældre må selv betale, hvis de skal bruge hjælp efter fald i hjemmet. Men Frankie har allerede indsat sine partivenner i gode stillinger, Bondam bruger skattepengene på cykelture og så er der blevet ansat 104 spindoktorer.
Nej til Enhedslisten. Ja til frihed.

AF hansen hansen 11:24 13. APR

Samtlige selskaber så jeg da gerne ude af Danmark , så ku vi få fedmeproblemet løst i eet smæk:)

AF Søren Thye 11:19 13. APR

Det er mig en gåde hvorfor borgerlige forsvarer ms'ernes skattefusk men ok, de har jo mr 'kreativ bogføring' som deres forbillede. Og hans etik og moral var: 'så længe der er penge i det er det bare i orden'.

AF H.C. Jensen 11:18 13. APR

Endvidere--Hvem har beskatningsretten overfor et multinationalt firma? Der er dobbeltbeskatningsaftaler. Cayman Islands, Isle of Man, Kanaloerne, Luxembourg, Panama, Liechtenstein har da lige saa stor ret til beskatningen - ikke?? I Luxembourg og i London findes der flere danske banker (og har gjort det i aartier) - de er lukket for almindelige mennesker. Interessant. I Luxemborug kan man naesten ikke se filialerne udefra. Hvis man slipper indenfor og spoerger om dette er en bank - saa svarer de "Non", eller forstaar ingenting.Proev at gaa indenfor og spoerg om I kan oprette en konto i disse banker (diverse udenlandske banker i London og i Luxembourg og i Schweis, M.FL.) De multinationale har de bedste revisorer og skatteraadgivere-og det meste af det de foretager sig er lovligt-men I skulle bare lige vide hvad de foretager sig.

AF H.C. Jensen 11:09 13. APR

UBS!-- Jeg fik udtrykt mig lidt upraecist. Hvad bankerne foretager sig er vist nok ikke saa kendt udenfor bankkredse. Det er selvfoelgelig ikke kassedamen og filialbestyreren I skal spoerge om den slags - og I finder aldrig ud af hvad der foregaar af svineri i bankverdenen ved at studere bankernes regnskaber. Hvis I vil vide noget om alt dette - saa tal med dem der ved noget om bl.a. valuta-ARBITRAGE.-Eller spoerg Jeres Oekonomiminister eller Finansminister-de burde vide det.--men valutaarbitrage(med tilbehoer)indgaar maaske ikke i universiteternes pensum???

AF Hmm FintNok 11:01 13. APR

@H.C. Jensen

Men ikke mere travlt, end at du kan surfe i arbejdstiden ;-)

AF Bjarne Thyregod 10:55 13. APR

Da Japan besluttede at Coca Cola og andre multinationale nassere skulle betale skat - lød et ramaskrig.
Men fakta er at alle de multinationale selskaber stadig er i Japan og de betaler skat.
Det kom frem at et lille nordjysk lokal bryggeri betalte mere i skat en Coca Cola i Danmark - er det fordi nordjyderne er så dygtige til at tjene penge meodsat Coca Cola eller er det pga svindel og skatteunddragelse fra de multinationale.

Hvorfor skal mine venner med små virksomheder betale skat når multinationale milliard foretagender kan snyde sig uden om.

Rnhedslisten har fat i den tykke ende - godt gået Frank Aaen og johanne

AF H.C. Jensen 10:54 13. APR

Jeg har travlt i dag her i Bruxelles, men haaber senere (hvis der er interesse??) at kunne berette lidt om bankernes pendant til ovenstaaende blogs beskrivelse af en velkendt business-taktik, som de fleste skattekonsulenter og revisorer og adm. direktoerer har kendt til i aarevis. ~~Taktisk/strategisk skattekonsulent H.C.Jensen(London/Geneve/Vaduz)

AF H.C; Jensen 10:44 13. APR

Intet ny under solen-kun endeloes tomhed.(Praedikerens Bog i Bibelen.) Det som staar skrevet i bloggen er vi mange der har vidst i flere aar. Der burde laves en tv-udsendelse om temaet ("flytning/elimination af skat")-men det er der jo ikke stemning for.Vel? Bankerne goer angiveligt noget i stil dermed. I kender da godt til bankernes internationale spil?: "Sorteper". -bedre kendt som:"Det internationalt cirkulerende bankunderskud".~Jeg er i gang med at skrive en bog om emnet.

AF Kim gosmer 10:36 13. APR

Ahh, Johan, det er vel ikke fordi virksomhederne har tænkt sig at lukke forretningen og fyre alle medarbejdere, hvis de blev tvunget til at betale dansk skat. Alle andre virksomheder betaler til fællesskabet, hvorfor skal de store så ikke også? Du skal i hvert fald ikke bilde mig ind, at de ikke har råd til det...

AF Johan Gardenkrans 10:18 13. APR

Hvor mange danskere arbejder i disse virksomheder? Er det Enhedslistens ønske at gøre disse mennesker arbejdsløse? Hvordan skal man så tage sig af disse arbejdsløse? Offentlig forsørgelse? Hvad koster det og hvem skal betale? Vil det kunne betale sig?
Endnu engang viser Johanne Schmidt-Nielsen at Enhedslisten ikke befinder sig i virkeligheden, men i en dårlig tegneserieverden fra 1968.

AF For Navn 10:16 13. APR

@Bo Nielsen

Nu skal jeg nok selv afgøre hvad jeg lægger i "emnet" - Det behøver jeg ikke din hjælp til.

Emnet er moral og etik ift. økonomi.

"nasseri af værste skuffe." bliver der udtrykkelig skrevet. Det falder vist fint i samme kategori som friværdiplyndring, som jo også sker på andres bekostning.
Mig bekendt har hverken Frank Aaen, eller nogen andre, ikke gjort sig fortjent til arbejdsfri gevinster i den størresesorden vi har været viden til i forbindelse med boligboblen - Men moralen kommer så ind i billedet, fordi EL ej heller har beklaget sig i to sekunder over deres egne kapitalgevinster.

Hykleri hedder det vist.

AF Jan Grønlund 10:15 13. APR

Det er jo underligt, at de multinationale selskaber stadigvæk vil være i Danmark, selvom de åbenbart aldrig har tjent en krone i landet. Derfor betaler de ikke skat. Overskud betyder alt for denne slags virksomheder. Aktiekursen er vigtig. Selvfølgelig skal også de betale skat. Det har lykkedes Japan at tvinge de multinationale selskaber til at betale skat. Vi trænger EU til at lægge samme pres på de multinationale selskaber (ms)for at få skat fra disse. Den danske økonomi er for lille til at kunne presse dem. EU er vejen til at få skatteindtægter fra ms.

AF Camilla Staugaard 10:09 13. APR

@Kris Hansen

Det er naivt at tro, at overskuddet i virksomhederne går til at forbedre livet, for medarbejderne i de producerende lande. Det er ikke fattige indiske børn der skummer fløden - nej, de arbejder bare så billigt og skatten i landene er så lav, at der bliver endnu mere at skumme for spidserne.
Lavtlønnede medarbejdere vil ikke blive ramt af, at firmaet må betale løn i Danmark. Netop pga. deres ringe løn, er det ikke dem der får sparket først, hvis firmaet skulle komme i pengeproblemer.
At betale skat og bidrage til det samfund hvis goder man gerne udnytter - som Johanne Schmidt-Nielsen også påpeger - er da ikke for meget forlangt.

AF Nikolaj Villumsen 10:06 13. APR

I Danmark betaler man mere i skat des mere man tjener - indtil man tjener så meget at man ikke længere betaler skat... Det er på tide at VKO får hænderne op af lommerne og skrider ind overfor verdens største nasserøve!

AF Johnny Nielsen 09:56 13. APR

Hej Johanne - rigtig godt indlæg - at der er debattører herunder som ikke forstår problemet eller direkte forsvarer firmaerne er jo pinligt - lad os glemme dem - thi de vil ikke Danmark det bedste. Hvis de ikke vil betale skat - må de ud af landet - vi har ikke brug for nasserøvene. De laver ikke nogen produkter som andre mere bevidste producenter ikke laver - så vi kan sagtens undvære dem. Skrønen om tab af arbejdspladser holder jo ikke - tværtimod kan der måske komme flere arbejdspladser ud af det - da andre jo vil overtage markedet - måske endda danske producenter - havd skal vi med Marabou og Toblerone når vi har Toms og Anthon Berg bare for at atge et eksempel. At sort blok så vil fyre medarbejdere i kontrolinstansen i Skat gør det hele mere sørgeligt men hvad andet kunne man forvente - vennetjenester har vi jo oplevet mange af i de sidste 9 år.

AF Lars Jensen 09:48 13. APR

@ Hans-Christian Søgaard Andersen

"Skal vi jage de multinationale ud af landet?"

Tror du at Nestle flytter sit danske is og chokoladesalg til Kina hvis de skal betale skat.

AF René West 09:47 13. APR

Kendsgerningen er vel, at hvis man presser virksomhederne, flytter de forretningen ud af Danmark hvilket giver færre arbejdspladser, og dermed øget arbejdsløshed. Jeg siger ikke at det er i orden, men det er ihvertfald heller ikke idealer og principper der holder gang i hjulene.

AF PH Hansen 09:44 13. APR

@Bo Nielsen

Du skal se erhvervslivet som med "unge og druk". Hvis man som i Danmark ligger overlæggeren lavt, ja så går de unge lige til kanten og snyder sig over over. Tilsvarende i sverige hvor overlæggeren ligger meget højere, der går de unge også lige til kanten og snyder omkring overlæggeren.
Sådan er det også for mange i erhvervslivet, de optimerer helt helt op til lov-grænsen og ofte lidt over - sådan er rovdyr.

AF Hans-Christian Søgaard Andersen 09:36 13. APR

Skal vi jage de multinationale ud af landet? Hvor mange arebejdspladser sørger de samlet for? Produktionen er faldet med 25% i Danmark, hvordan forestiller Enhedslisten sig at man får stoppet den export af arbejdspladser spiral?

AF Bo Nielsen 09:33 13. APR

Det er sjovt som nogle argumenterer som om, at det her handler om et politisk forslag - en diskussion om hvorvidt virksomheder skal beskattes eller ej. Læs loven, venner. Her i landet betaler man skat, hvis man tjener penge. Det er der ikke noget nyt i. Der er bare nogle, der er gode til at fuppe sig udenom. Jeg har svært ved at se hvordan man kan have noget imod, at virksomheder bliver holdt oppe på at følge lovgivningen.

AF PH Hansen 09:33 13. APR

@Johanne Smidt-Nielsen

Du rør egentlig ved markeds-økonomiens store dialema.
Staten pumper feks penge ind i betalt uddannelse af unge. Nogle af disse ansættes med årene efter endt uddannelse så som økonomer i firmaer, hvis formål er at tjene penge. De optimerer konstant alle vegne, og hvis loven er sådan at de kan flytte rundt og ud ad landet - så gør de det.
Tilsvarende hvis man i Polen kan oprette en udviklingsafdeling og så nøjes med at have få sælgere i Danmark når man sælger IT ydelser til staten, ja så gør man det. Folk er jo uddannet til at penge-optimere deres egen situation, ikke statens - deri ligger problematiken. Det må komme fra mennesket gener som jo egentlig nedstammer fra rov-dyr. Problemet er at hvis man er flink over for rov-dyr så taber man - sådan er det også med den danske erhvervstop - rene rovdyr - hvor venlighed er den største svaghed du kan udvise. Tilsvarende regering osv. - det vigtigste er ikke at gøre noget godt, men at vinde.

Jeg skriver det hårdt, og er faktisk enig med dig i at det er noget svineri at alle dem der får masser af penge fra statens venture og højteknologifonde ofte er dem der aldrig nogen sinde har betalt firma-skat - men man kan ikke vinde over rovdyr, hvis man ikke bruger rovdyrs metoder. Se Bendt Bendtsen, han elskede jo også "nydelserne" på golf-banen, så det er meget svært at komme til livs - for selv lovgivning indrettes til personlig vinding osv.

AF jonathan buhl 09:28 13. APR

faktum er vel stadig at disse virksomheder tjener penge på danskerne og ikke betaler skat af dem pga en fed fidus. det er jo ikke meningen

AF Bo Nielsen 09:27 13. APR

For det første er friværdi vel ikke noget, man udpræget forbinder med EL's medlemsskare, og for det andet er det da overhovedet ikke EL-politik at frede arbejdsfri gevinster. Hvad med om DU holdte dig til emnet, For Navn?

Og tak til Frank Aaen og EL for at sætte fokus på dette nasseri. Vi plejer her i landet at sige, at loven gælder for Odin såvel som Tor, så nu må dette åbenlyse fup blandt kæmpevirksomheder stoppes. Lad os dog få inddraget de mange dejlige skattekroner, der rettelig hører til i fællesskabets kasse, så de kan komme alle os alle til gode.

AF Rip Rap 09:10 13. APR

Sagens virkelige natur unddrager sig Enhedslistens opmærksomhed. For at komme dette problem til livs skal vi ikke ansætte flere offentligt ansatte, men derimod lempe virksomhedsbeskatningen så det ikke længere er en fordel at flytte overskuddet ud af landet. Vores uvilje til at se denne og lignende kendsgerninger i øjnene vil koste os vores velstand på sigt.

Annoncer
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Johanne Schmidt-Nielsen

Johanne Schmidt-Nielsen er Enhedslistens politiske ordfører

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

13. apr 2010 kl. 08.49

Multinationale Nasserøve

5. mar 2010 kl. 11.03

Du kan selv spise bønner, Lene Espersen

26. feb 2010 kl. 15.23

Arrogance, arbejdstøj og baked beans

Se alle indlæg

 

Toppolitikere blogger

Jeppe Kofod
Socialdemokraterne

Ellen Trane Nørby
Venstre

Margrethe Vestager
Det Radikale Venstre

Lene Espersen
Det Konservative Folkeparti

Villy Søvndal
Socialistisk Folkeparti

Johanne Schmidt-Nielsen
Enhedslisten

Peter Skaarup
Dansk Folkeparti

Simon Emil Ammitzbøll
Liberal Alliance