Annonce
Annonce

Blogs

Joblinks

Annonce

Per Stig er en (næsten) ufarlig mand

tekst 91 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Tidligere udenrigsminister Per Stig Møller føler sig på forsiden af BT i går kaldet til at advare danskerne mod mig som udenrigsminister. Panikken må virkelig være ved at brede sig i de borgerlige gemakker, når de allerede finder det nødvendigt at forsvare ministerpost for ministerpost.

 

Per Stig Møllers angreb må vist henregnes under den ortodoksi, han også tidligere har abonneret på, nemlig de ”forebyggende angreb” som hans idol, tidligere præsident i Washington, DC, nu Crawford, Texas, og særdeles forhenværende, George W. Bush introducerede.

 

Per Stig Møllers anklage er, at jeg skiftede mening under Muhammed-krisen. Nuvel – det er en kendt sag. Det har jeg selv åbent lagt frem og vedstået mig. Jeg tillader mig at blive klogere. Men når den forhenværende udenrigsminister skoser mig for, at jeg forsøgte at gyde olie på vandene på arabisk TV – så glemmer Per Stig Møller behændigt at hans egen statsminister, Anders Fogh Rasmussen, gjorde præcis det samme, nærmest ord til andet. Var Fogh så – i Per Stig Møllers optik – en farlig statsminister?

 

Da statsministeren ikke ville mødes med diplomatiet – hvor var udenrigsministeren da? Var Anders Fogh Rasmussens ”får og bukke” den linie Per Stig Møller ellers har advokeret for et helt liv? Næppe!

 

Har Per Stig Møller erkendt, at den danske Irak-krigsdeltagelse byggede på løgn og humbug? Hvad blev der af ”FN-sporet”, som Per Stig Møller ellers talte om i tide og utide? Har Per Stig Møller offentligt vedstået sig, at man manipulerede Danmark ind i den krig, der sendte 4 millioner på flugt og et ukendt antal i graven? Har Per Stig haft andet end et skuldertræk til overs for mine og andres bestræbelser på, at få den danske regering til at forholde sig til både udgangspunktet for og konsekvenserne af krigen i Irak? Nej! Per Stig klappede hælene sammen og munden i – og eksekverede på USA’s og Foghs ordrer.

 

Er du så blevet klogere, Per Stig Møller? Kan du erkende, at du tog fejl eller at du ikke burde have bøjet nakken? Stod du fast på principperne, da man smed med hvid fosfor i Irak. Eller brugte napalm. Eller torturerede i fængslerne, smed klyngebomber over beboelseskvarterer eller passivt så til, mens amerikanske sikkerhedsfirmaer begik overgreb på en hel befolkning… Listen er lang, bare for Irak-krigen. Vil du have den undersøgt, Per Stig Møller, krigen, som du fik Danmark med i? Ulovligt. Udenom FN.

 

At Slotsholmen i årevis har svirret med rygter om, at Per Stig Møller lod sig banke på plads af Fogh Rasmussen, skal jeg ikke sætte mig til dommer over sandhedsværdien af. Men blot konstatere, at enten bakkede Per Stig Møller op – og har således et gedigent moralsk problem i forhold til beslutningsgrundlaget og konsekvenserne. Eller også lod Per Stig Møller sig banke på plads – og har således et kæmpe moralsk problem og oveni det et forklaringsproblem - når nu Per Stig Møller så kraftigt mener, at det er en udenrigsministers væsentligste dyd at kunne stå fast. Kunne Per Stig Møller stå fast overfor Fogh? Overfor George W. Bush?

 

Udenrigsministeriet er under Per Stig Møller blevet et appendiks til statsministeriet. Alle væsentlige udenrigspolitiske forhold blev de facto lagt ind under Fogh – og i tavshed så Per Stig Møller til, mens debatten rasede om hvorvidt danske soldater havde udleveret tilfangetagne afghanere til tortur. I det hele taget har Per Stig Møller haft nemmest ved at stå fast på principperne, når han sad helt stille, langt fra orkanens øje og i ly bag Anders Fogh Rasmussens – skiftende – positioner. Uanset om det gjaldt klima, Irak, Afghanistan, Tyrkiet…

 

Per Stig Møller er en (næsten) ufarlig mand. Med mindre man er iraker…

SKRIV kommentar

BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på politiken.dk
Læsernes kommentarer 91 kommentarer
  •  
AF Jakob Schmidt-rasmussen 13:13 4. APR

Godt skrevet, Søvndal.

Mon ikke du får nogle af de samme problemer med dit bagland, som Obama havde?

Altså at fuldstændigt urealistiske, nærmest mesdsianske forventninger til en radikalt anerledes politik, næsten ikke kan undgå at skuffe nogle af dine mest følelsesladede tilhængere.

Noget tyder på, at en del af SF's vælgere ikke kender SF's politiske historie.

Her mener jeg sdelvfølgelig IKKE, at partiets stifter og første formand var i direkte kontakt med CIA, og agerede som meddeler, og modtog penge fra CIA.

Jeg tænker på de SF'ere der har hetzet mod dig, og kaldt dig racistxenofob/"socialnational" og ligenede fordi du tog lige så stærkt afstand fra det stærkt racistiske parti Hizb Ut-tahrir, som Holger K. Nielsen gjorde i 2001.

Og jeg tænker især på de ti unge SF'ere, der sammenlignede det stærkt racistiske parti med den danske venstrefløj, og endda foreslog en alliance.

De har selvfølgelig fuldstændigt misforstået, hvad SF står for, når de kan forslå en alliance med et misogynt, racistisk og antidemokratisk parti, som Hizb Ut-Tahrir.

I det hele taget er dele af venstrefløjen gået i intellektuel baglås i mødet med en ærkereaktionær, religiøs ideologi. De kan ikke få sig selv til at kritisere racistiske fascister, hvis de har en brun hud, eller er indvandrere, eller muslimer.

Men det er jo også en form for racisme, at nægte at kritisere racister på grund af deres hudfarve...

men det mest ekstreme ved Hizb Ut-tahrir har stort set undgået mediernes sløve radar:

I 2001 - før holger k. Nielsen kritiserede Hizb Ut-tahrir var repræsentanter for partiet i Pakistan, for at undersøge om tiden var inde til at starte et militærkup i Pakistan, så det stærkt militaristiske parti kunne få fat i landets atomvåben.

Det er IKKE en obskur sammensværgelsesteori: Det var et tidligere højt placeret medlem af Hizb Ut-tahrir i Storbritannien, som var med til at stifte den danske afdeling af Hizb Ut-Tahrir, Maajid Nawaz, der afslørede det fascistiske partis planer om, at vælte en mere eller mindre demokratisk regering.

AF hansen 13:19 4. APR

Når vi har (tildels) overlevet Foghs regime..så tror jeg nu nok SF bliver en befrielse!
Deres menneskesyn er lysår foran VKO´s
Så er der Løkke..................HAN ØNSKER IKKE ET VELFÆRDSSYSTEM..Derfor er det i fare.....!

AF Bølling 13:31 4. APR

Godt godt skrevet!!!
Per Stigs udfald er er mislykket forsøg på at fjerne focus fra Lene E`s meget uintilligente udeblivelse(hun ville hellere på badeferie) fra et møde om Arktis`s fremtid med bla. Hillary Clinton, der evt. ville gavne fremtidige arb.pladser i Danmark og Grønland.

AF Johnny Nielsen 13:31 4. APR

Godt svaret - Villy. Per Stig var en marionet på den post - aldrig har der været så stille om dansk udenrigspolitik - måske fordi manden ikke havde noget at byde på. Det var alligevel Fogh doktrinen der regerede - vi havde slet ikke behov for en UM i Foghs periode for det klarede han jo selv. Per Stig gjorde så hverken fra eller til - og så gjorde han jo ingen skade i et andet ministerium så længe. Nu kan vi se hvad der kommer ud af at have været uden UM i 8 år - Lene E kommer ind og straks agerer hun som en elefant i en porcelænsbutik. Ja unægteligt trist at se på. Per stig havde ikke modet til at stå imod Fogh og Lene E. har ikke formatet til at være UM - så rent personligt glæder jeg mig sgu til at du en dag bliver UM. God påske.

AF KW 13:32 4. APR

Tak for et godt indlæg Villy.

For alt hvad det er værd så føler jeg mig meget sikrere med dig som udenrigsminister.

A: Du forvandler ikke Danmark til en krigsførende nation uden at truslen mod os er HELT reel.
B: Du er ikke brun på næsen
C: Du har til alle tider et dansk værdigrundlag du tager med dig ind i alle de konstellationer udenrigsministeriet måtte udfordre dig med - og danner beslutninger i forhold til danske værdier og hvad vi tror på.
D: Jeg er overbevist om at dine intetioner er oprigtige.

Go vind til valget Villy

AF Anders Mortensen 13:34 4. APR

Dejligt indlæg, Søvndal! I sidste valgkamp var Enhedslisten de eneste, der havde et par kommentarer tilovers om Irak og Afghanistan. Godt at SF træder lidt i karakter om disse emner.

AF Alfred B. Andersen 13:49 4. APR

"Da statsministeren ikke ville mødes med diplomatiet"

Nuvel, det kan vel ikke være statsministerens opgave, at lege samfundslærer for en række ambassadører fra den formørkede muslimske af verden, som tilsyneladende var så dårligt skolede til jobbet hjemmefra, at de ikke engang var klar over, at vi har en uafhængig presse i Danmark.
Hvis de bemeldte diplomater ønskede mere viden om det danske samfund kunne de passede have taget et par HF-kurser i samfundsfag. Det kan aldrig blive en statsministens opgave at undervise dem.

AF Karl Tejsner 14:02 4. APR

Det er svært at være uenig.

Når det er sagt så synes jeg også det har været synd for Per Stig Møller (PSM). Heldigvis var de glade for ham i kultur-afdelingen hvor han nok også hører mere hjemme. Kulørte malerier, gode bøger, dans, ballet, jeg tror PSM har fundet sin rette hylde, tillykke.

Jeg synes faktisk der er rimeligt sejt med "Danmarks farlige mand" - Danmarks nye action mand! - ny skal der rydes ud og rydes op. Nu skal der handles. DK tilbage på rette spor.

SF´s idéer er jo bedre klima, miljø, uddannelse, sunde og rene fødevarer, fællesskab, SAMARBEJDE, udsyn, retfærdighed, nytænkning - det er klart at en konservativ (PSM) synes at SF er lidt vildt!

Ha´ en dejlig dag.

Flot, afbalanceret og konkret analyse. Dejligt du er hurtig på aftrækkeren - endnu en vigtig kvalifikation for en udenrigsminister in spe!

AF Laust Larsen 14:13 4. APR

Det er komplet umuligt at tro på SF med deres mørkemænd, som Ole Sohn og hans fortid. Hvorfor kommer tingene ikke frem i lyset via Stasis arkiver, så vi kan få oplyst, "hvor mange sølvpenge Judas fik for at angive sit eget land"????????

Søvndal virker på alle måder utroværdig, en snu vestjysk skolelærer, der har fået honette ambitioner.

AF Jakob Schmidt-Rasmussen 14:46 4. APR

SF har et stort arbejde foran sig, med at overbevise de mange muslimer, der stemmer på partiet, om, at respekt for demokrati og menneskerettigheder giver mere retfærdige og mere velfungerende samfund, end islamistiske diktaturer gør.

Det må f.eks. være muligt, at overbevise de mange mere eller mindre højtuddannede, kvindelige muslimer, der stemmer på partiet, om, at FN’s universelle menneskerettigheder er langt bedre, end OIC-landenes antimenneskerettighedserklæring, kaldet Cairodeklarationen om menneskerettigheder i islam.

Det vil være en naturlig fortsættelse af partiets hidtidige kurs, når det gælder udbredelsen af demokrati og menneskerettigheder:

Så vidt jeg ved, var Holger K. Nielsen den eneste danske politker, der protesterede voldsomt i 20o8, da det lykkedes de muslimske OIC-lande at få formanden for FN’s menneskerettighedsråd til at aflyse en diskussion i rådet, om OIC-landenes og Cairodeklarationens systematiske krænkelser af netop muslimske pigers og kvinders basale menneskerettigheder, ved at kalde forsvaret for muslimske pigers og kvinders menneskerettigheder for “islamofobi”…

AF Thomsen 14:54 4. APR

Per Stig har aldrig selv haft muligheden for at være farlig - men han hævner sig pt ved forsøge at få folk til at dø af grin.
Det er naturligvis svært ikke at svare igen,men af og til er det mere effektivt at lade tåbelighederne tale for sig selv.
Pt overværer vi en regering i opløsning,med folk der opgiver egen selvrespekt i forsøget på at fortsætte en generel løgn.
Helt pinligt at overvære,da det viser hvilket niveau deres vælgere formodes at befinde sig på!

AF Jakob Schmidt-Rasmussen 15:25 4. APR

Per Stig Møller er langt mere politisk visionær, end de fleste er klar over; han er ikke bare en piberygende intellektuel, der ved mere om franske filosoffer og litteratur, end han ved om politik.

Mens mange "intellektuelle" på venstrefløjen hyldede det ekstremt blodige og uhyggeligt ineffektive, maoistiske diktatur, der især forfulgte deres intellektuelle klassefæller, tænkte Møller dybe tanker:

Han skrev en kronik, som jeg i mange år anså for at være latterlig, men som udviklingen utroligt nok har vist var en visionær - nærmest synsk - forudseelse af fusionen mellem den kinesiske maoisme og kapitalismen.

Kronikken hed "Da Adam Smith mødte Mao".

AF Jørgen Lang Jørgensen 15:51 4. APR

Kære Villy Søvndal

Jeg mener du er politisk ustabil.
I din iver efter at blive minister er du klar til at sælge ud af dine politiske holdninger d.v.s. du kan dreje 180 grader, hvis du kan score nogle billige politiske point.
Sådan tror jeg også du vil opføre dig, hvis du skulle blive udenrigsminister.
Desuden har du ingen ministererfaring og heller nogen synderlig udenrigspolitisk erfaring.

Derfor er du af en kaliber som altid vil være farlig, hvis du bliver betroet posten som udenrigsminister og du kan gøre stor skade på Danmarks anseelse i udlandet.

AF Lars Jensen 15:55 4. APR

Ja det bliver hurtigt en lidt speget sag- "Stig siger jeg er utroværdig, men det er han også".
Det er nok en af vejelse fra gang til gang, om man skal gå i infight, eller lade den passere.
På den ene side er personangreb og gengældelsesangreb uværdige og usympatiske, omvendt skal man jo heller ikke finde sig i hvad som helst.
I det politiske landskab skal man nok også passe på, at man ikke bliver trukket rundt i manegen.
Hvis Stig nu er på vej ud af politik, og du er på vej frem, så har du mere at miste end han, på en en go gammeldavs mudderkamp.

AF HansN 16:38 4. APR

@Alfred B Andersen
"Nuvel, det kan vel ikke være statsministerens opgave, at lege samfundslærer for en række ambassadører fra den formørkede muslimske af verden,..."

Jo ser du Alfred, det er netop den opgave Fogh selv påtog sig med den aktivistiske udenrigspolitik.
Det er ualmindeligt og uforskammet for en minister at afvise at mødes med ambassadører for andre lande, som ønsker at mødes med ham. Man har jo diplomatiet for dialogens skyld frem for konfrontationen (eller krigen).
Fogh valgte ikke engang at konfrontere problemerne. Han var høj i hatten hånlig og skråsikker i Danmark og ynkelig og slikkende på arabisk TV, da han mærkede at han havde skidt i nælderne. Sikkert hjemme hos de danske medier blæste han sig op igen.
Nogen mener at vi bør være stolte af at han blev generalsekretær for Nato.
- Stolt af den pjalt? - Aldrig!

AF trillefnille 16:47 4. APR

åh....mom det ikke bare var en lyn afleder Per Stig kom med på grund af en charterminister, som mener, at det var bedre, at tage til syden end at møde de andre landes udenrigsministre.

MEN-jeg tror, at Barfoed er mere kompetent end Lene er.

AF Ole 16:55 4. APR

Denne artikel placerer på ingen måde hr. Søvndal som et muligt dansk udenrigsministeremne. Snarere tværtimod.

Faktisk er det blot en gang mudderkastning, der endnu engang beviser, det primitive stade hvorpå dansk politik føres.

AF Rasm. 17:05 4. APR

@Ole, mudderkastning er det regeringen er bedst til. Udenrigspolitik kan den i hvert tilfælde ikke finde ud af, det er nærmest pinligt.

AF Thorkild Nordahl 17:15 4. APR

@Ole

Vælgerne - deriblandt jeg selv placerer Villy Søvndal som udenrigsminister fremfor Lene E "Any day of the week".

Og når det kommer til mudderkastning er højrefløjen eksperter - så skriv dog noget interessant istedet.

AF Jens Colding 18:26 4. APR

Jeg kender ingen lovlig krig, og jeg kender heller ingen ulovlig krig. De forenede diktaturstater, som udgør flertallet i FN kan ikke bestemme, om en krig er lovlig eller ulovlig. Krig er et faktum, når politikkens midler ikke er tilstrækkelige eller helt hører op, og man må forsvare sit eget eksistensgrundlag. Politik kræver respekt og gensidig tillid; det kunne Saddam Hussein ikke levere.
Alle var overbeviste om, at Irak var i besiddelse af masseødelæggelsesvåben, også SF! Og Saddam Hussein gjorde sig virkelig ikke ulejlighed med at så tvivl herom. Tværtimod gennemførte han et for det internationale samfund utåleligt rænkespil og drev gæk med FN`s våbeninspektører. Men det har VS, allerede glemt, ligesom han må have glemt, at Saddam Husseins magt hvilede på gennemført og skændselsløs brug af magt, vold,tortur og terror mod sin egen befolkning, som både lader Hitler, Lenin og Stalin træde ind i erindringen.
Retorikken er så velkendt, men lige ulidelig: Danske soldater havde udleveret afganske fanger til tortur. Nej, de havde ej. De havde udleveret fanger til vore allierede. Vi havde ikke selv faciliteter og beredskab til at modtage større mængder af fanger. Alternativt kunne vi have ladet dem gå med mulighed for, at de kunne udgøre en dødelig fare for allierede og danske soldater.
Her i påskedagene har jeg et skriftord, som ikke kan være ukendt for den missionsk opdragede Villy Søvndal: Tilgiv ham; thi han ved ikke, hvad han gør.

AF Peter Hansen 18:31 4. APR

Jørgen Lang Jørgensen
Jeg er altid imponeret når parolen lyder fra højrefløjen, at der så altid er så mange der er ivrige efter at tage stafetten op og se om de kan løbe den lidt tættere på målet.

Men det er altid sjovt, når man så begynder at tilføje lidt mere på den melodi man har fået sunget - måske ovenikøbet for at man selv synes at den oprindelige sang ikke lød for godt.

Så når du nu også har fundet ud af at Villy er en "farlig" mand, så skyldes det dels at Villy på flere områder har fået ændret SFs politik og dels fordi han mangler udenrigspolitisk erfaring.

Det vil altså sige, at du anser Anders F. for at være en meget farlig mand, idet han jo på en række områder har ændret Venstres politik.

Vi kender jo alle til hvordan han var nødt til at ændre sig fra hulemand til julemand for at gøre sig spiselig for en stor del af middelklassen. Derefter ændrede han jo Venstre fra at være et EU-begrejstretparti til at være EU-skeptisk så han kunne føre politik sammen med DF. For til sidst at forsøge at ændre Venstre til at være en grønt miljøparti, men det mislykkedes jo godt nok.

Derudover mener du at Lene E. en en farlig kvinde, for der er jo intet der tyder på at hun har fået international erfaring inden hun blev udenrigsminister.

Så jeg synes godt nok at det er noget af en kamp mod de borgerlige krafter du har kastet dig ud i bare for at kunne synge vider på samme melodi som Per Stig havde brug for at igangsætte for at hjælpe sin partiformand i nødens stund.

AF Ole 18:35 4. APR

@ Thorkil Nordahl: Jeg har intet skrevet om, at Lene Espersen skulle være en bedre udenrigsminister end hr. Søvndal. Det mener jeg ikke, at hun er.

@ Rasm.: Det burde være muligt, at læse et par linier indenad, og forstå dem. Venligst bemærk at jeg skriver 'dansk politik' og refererer derfor til både højrefløjen og den fløj I to tilhører.

AF Thorkild Nordahl 19:59 4. APR

@Ole

Min beklagelse - set ud fra konteksten så jeg dit indlæg som en sammenligning imellem Villy og Lene - i Lenes favør, hvad jeg måtte protestere overfor.

Det fremstår dog stadig klart i min optik at Villy - med sin jordbundethed - og absolutte modvillighed overfor militær indgriben, vil være i stand til at varetage danske interesser i udlandet langt bedre end både Per Stig Møller og Lene Espersen.
Jeg mener ikke vi på nogen måde gør os selv en tjeneste som krigsførende nation i forhold til vore muligheder internationalt.

Mvh Thorkild

AF L.B.R. 20:31 4. APR

Jørgen Lang Jørgensen@ Hvad mener du med Danmarks anseelse? Den blev ødelagt for mange år siden da VKO kom til og med Lene E. som udenrigsminister ser det ikke ud til at det bliver bedre (hun vil også hellere på ferie ligesom statsministeren), Lars Løkkes optræden under COP15 er heller ikke noget at prale af, tvært imod, PINLIGT!!! Så jeg tror at hvis Villy Søvndal skulle blive udenrigsminister vil Danmark igen få sin gode anseelse tilbage. Han vil i hvert fald ikke føre Danmark ud i nye ulovlige krige.

AF Jørgen Orda 21:26 4. APR

Per Stig Møller er en belæst mand i litteratur, men som udenrigsminister er som, at læse Kaj Munk bagfra. Gabende kedeligt. Det er ufarligt at lege krigsgeneral når storebror står og klapper dig på ryggen, men vi har også mange gange set at han svigter lillebror, med katastrofale konsekvenser

AF Thomsen 22:28 4. APR

Per har vegeteret alt for længe på mine penge - ligesom så mange andre politikere - men fedt nok han nu leverer lidt underholdning,set i lyset af hans manglende holdning har haft så lidt værdi..Men det var nu sjovere med Jacob Haugård der også var hofnar,dog med mere komisk format til at kompensere sine manglende holdninger!
Når nu Per sælger selvrespekt,så vær venlige at belønne ham ved næste kryds.

AF j nielsen 22:32 4. APR

"Alle var overbeviste om, at Irak var i besiddelse af masseødelæggelsesvåben, også SF!"

Sikke noget gas.

AF Jens Espersen 23:50 4. APR

Okay Villy, men det må jo også også betyde at irakerne længes tilbage til tiden med Saddam, siden vi har gjort dem uret ved at fjerne ham. Eller?

Kan ikke helt følge tankegangen.

Irakkrigen har primært været en dumhed fordi vi har spildt en masse penge og menneskeliv. Ikke fordi vi har begået en eller anden uret imod irakerne. De vælger selv deres egen fremtid. Og hvis de gerne vil slå hinanden ihjel, så lad dem om det.

Det er generelt en uskik at blande sig i andre folks interne stridigheder, så længe de ikke påvirker os. Vi skal bare sørge for at hævde vores levevis og varetage egen sikkerhed og egne interesser.

Eks; Hvis Vietnameserer gerne vil leve i fattigdom under kommunismens åg, så lad dem om det.

Men i det øjeblik at vores egen sikkerhed vitterligt er truet, så skal vi heller ikke tøve et sekund med at finde den store sebastian frem og give modparten nogle på krabbasken. Indtil den dag oprinder, skal vi blot sørge for at holde rent i eget hus.

AF Jens Espersen 00:05 5. APR

...samt holde uintegrerbare elementer fra døren :)

AF Jan Grønlund 04:23 5. APR

Denne vilde reaktion fra Per Stig Møller med at erklære begavede folk uegnet til et job er et spin for at aflede fra Lene Espersen utrolige bommert. I Norge snakker man om, at Danmark ledes af Gøg og Gokke, siden at klimatopmødet blev ledet kaotisk og elendigt, og at udenrigsministeren tager på badeferie i stedet for at deltage i et topmøde med blandet andet Hillary Clinton. Per Stig Møller er nok blevet sendt i byen, fordi det bedste forsvar er et angreb. Om Villy Søvndal har lyst til at blive udenrigsminister eller en anden ministerpost, bestemmer han selv efter næste valg.

AF Per Henriksen 05:48 5. APR

Det handler da slet ikke om dig, Villy. Det handler om at Per Stig Møller græmmer sig over Lene Espersen. Når hun forlader landet er det lige så ofte for at tage på ferie, som for at varetage Danmarks interesser. Men det kan han ikke sige, så fyrer hun man næste gang hun er i landet. Han græmmer sig også over Lars Løkkes indsats på klimatopmødet. Manden forkludrede jo det hele og gik hjem og sov. Da han vågnede, var der lavet en tynd aftale, som han så efterfølgende forsøger at udlægge som "en sejr".
Med det hold, skal vi vist være glade, hvis de ikke blander sig for meget i udenrigspolitik. Vi kan så håbe, det heller ikke bliver nødvendig.

AF Claus Jensen 07:13 5. APR

Jeg bruger normalt ikke meget tid på SF, da det desværre er et urealistisk parti med midlertidig vind i sejlene, men vil blot sige at som c.polit kan man kun blive skræmt om at lade en SF få ministerposter. I har fået fremdrift på at føre negativ kampagne mod regeringen, jeres programmer er økonomiske urealistiske og ufinansieret, og jeres svar på alt er at hæve skatterne. Det er en meget, meget uklog idé i en global krise.

Søvndal og hans såkaldte politiske top griber ud efter de lavt hængende frugt og fortsætter sig en smæde kampagne. De hængende frugter nu er snart 10 år gamle, så lugter ikke mere, Villy... Men de smager grimt, også for dig.
Og på et andet plan, så var I selv med til at sende tropper ned til Irak og Afghanistan. I gav planen grønt lys i det lukkede råd.

Jeg kan godt forstå at alle med en samfundspolitisk uddannelse, prøver i et kompliceret mediebillede, at advare befolkningen mod SF og særligt dig.

Dine personlige og politiske værdier er højt omsættelige. De skifter for hurtigt, og husk på at det ikke er tillade at ændre holdning og mening så hurtigt som minister. Tænkt hvis hele landet skulle skifte sin fokus og kurs så ofte. Det er en økonomisk og udenrigspolitisk afgrund.

AF Jens Colding 08:16 5. APR

Til j. nielsen.

Holger K. stillede ikke spørgsmål til, at Saddam rådede over masseødelæggelsesvåben, men han ville fortsætte forhandlingerne. Det er forskellen.

AF Nils Hansen 08:36 5. APR

Per Stig og co. forsøger vel bare at flytte fokus fra vores nuværende uduelige udenrigsminister Lene E. over på Villy. Jeg troede ikke Per Stig, som jeg ellers opfatter som en intelligent person, kunne synke så dybt. At "Helgen" Adam bruger beskidte kneb, ja det ved vi jo.

AF urban bertelsen 08:50 5. APR

kan ikke siges bedre. tak.

AF Poul 09:07 5. APR

Jeg synes Per S. udsagn var både dumt og malplaceret, han laver et kæmpeselvmål for at dække over sin egen leder Lene E fadæser. Både PSM og Helge A.M. var så pinlige at høre på på TV og jeg er ikke SFèr. Men når respekterede folk benytter laveste fællesnævner som skyts mod en modstander så mister de al respekt og troværdighed, den skade kan ikke rettes igen, kun med en stor undskyldning fra begges side.

AF Niels Larsen 09:07 5. APR

Fint indlæg Villy! Glæder mig til dig som udenrigsminister. Dig tryner man ikke!

AF D.Nielsen 09:11 5. APR

At krigen i Irak er baseret på løgn er der hersker
der ingen tvivl om
Jørgen Lang Jørgensen du skulle lige se på
den nye rokade, hvor er minister erfaringen der
Danmark har i anseelse aldrig stået dårligere
Til jer der stemmer på højre fløjen kan jeg kun sige
VÅGN OP
Tak Willy og søg så posten som
indenrigs og social minister når din tid kommer

AF eric palner 09:25 5. APR

Flot - sobert svar!
Per Stig Møllers perfide udtalelser - bakket op af hans ven Helge Adam Møller - taler for sig selv!
Hvor dybt kan synke/falde...!!??
Hvad skal man finde på, når man ikke har en fornuftig politik at orientere om..!!??
Og en partileder der synes, at det er vigtigere at holde ferie i stedet for at passe sit arbejde!!
Ak - ak....

AF Karsten Hansen 09:30 5. APR

Krigen om olien,har alle været skyldige i!
Alle har blod på hænderne.
Alle de,hangarounds,som er tilknyttet skull and bones,og andre noble klubber,hvor alle de noble medlemmer,bekræftiger hinanden i,hvordan man bedst manipulere verdens befolkninger.
VKO er vingeskudt,det er jo tydeligt for enhver at se.
De har skamridt Danmark,og manipuleret os,sammen med Cheney og Bush og EU,ind i en krig,som kun gavner disse to,s venner i Blackwater og Haliburton,det er utroligt at verden ikke kan se igennem dette røgslør,af løgne og manipulationer,eller er der ivirkeligheden igen der vil se det?
Nu er de(VKO)så gået i angrebsposition,da de godt kan se skriften på væggen.
Forsvarer Stig og Fogh,aldrig i livet,de har bevist hvems skødehunde de er,men en efterlysning fra dig Villy,fortæl du den Danske befolkning,hvem der i virkeligheden styrer denne verden!
Og lad os så sige farvel, til 10års sort regime i Dansk manipulation,lad os få politik på bordet,og ikke mere spin og løgn,inden favela,erne begynder at blomstre,frøet er lagt,det ved i jo godt.
Flere og flere fattige som lever på gaden,flere lukkede opgangsdøre,flere og flere forbrydelser,mere og mere svindel med fælles arv,flere og flere kammeraer som overvåger, og så glem du bare Stig Møller,han er ikke en kommentar værd!
Og så hop af spinvognen,da du ellers ikke kan tages alvorligt!

AF Christian Den oplyste 09:47 5. APR

KARSTEN HANSEN: ALTID NOGET DER ER NOGLE DER HAR SET LYSET OG ERKENDT SANHEDEN!!!!

BLIV VED MED AT OPLYSE FOLK OMKRING DEN MATRIX VERDEN VI LEVER I, SOM ER BLEVET LAVET OG PÅDUTTET MENNESKET!

AF Bjarne Hansen 10:00 5. APR

Ja, naturligvis skulle sådan noget komme fra Per Stig Møller, hvad havde du ellers forventet? Du er farlig for den nuværende regering, Villy! Det vil bl.a. Per Stig Møller opdage ved næste folketingsvalg, hvor du forhåbentlig kan vælte den nuværende asociale, fremmedfjendtlige og følelseskolde regering, og sørge for, at "Den falske hjemmehjælper" og Anders Fogh Rasmussen ikke længere kan udøve deres fjendtlige adfærd mod udlændinge. Jeg skammer mig over at være dansker, jeg håber at du, Villy, sammen med os der støtter dig, vil skabe et Danmark, der kan bringe stoltheden tilbage over at være dansker.

AF Karsten Hansen 10:20 5. APR

Selv tak Christian,og bliv selv ved med at oplyse Danskerne.
Vi ved godt,f.eks,atAnders Elstrup,DONG,s direktør,de sidste 9-10 år har deltaget i disse møder.
Men jeg er bange for at folk ikke vil se sandheden,vi kan jo så her spørge Villy,om Thorning er sat iscene af denne magtfulde gruppe,som Fogh også var Igennem,Lykketoft,Krag som da han så hvad han havde gjort,løb af pladsen,nationalbankdirektøre,for ikke at glemme,,,Tøger S,som nu sider i den Trilaterale.
listen er lige så uendelig,som de er hemmelige,disse supermænd som gemmer sig bag deres våben,og som kun har et formål,at splitte folk,og gøre dem slaver af frygt,Villy S. hop af vognen,lad være at hoppe på denne billige facon!Forhenværende SF,er gennem en menneske alder.

AF Jesper Jakobsen 10:30 5. APR

Grunden til at det bliver håbløst med SF ved magten er jo at de er økonomisk håbløse.

Den situation vi står overfor i de kommende år og her tænker jeg ikke kun på den umiddelbare krise, men på den demografiske udvikling der betyder at 1/4 af befolkningen skal forsørge de 3/4dele (især pga "ældrebyrden")
Hver gang en SFer åbner munden er der en ny regning på 100 mio - du får simpelthen ikke gennemført de hårde besparelser og reformer der skal til så længe SF har noget at skulle have sagt

Og det kommer til at gøre herre-nas i sidste ende. Det er helt sikkert

AF Andreas B. Michelsen 11:06 5. APR

Vel skrevet, Villy, du er en inspiration for hele den socialistiske befolkning - hold dig nu på den rigtige side!

AF hansen 11:06 5. APR

jesper jakobsen: Det gør nas...NU...!! fordi de borgerliges politik er slået fejl!
Socialdemokratiet har stået for ansvarlig, gedigen økonomisk politik i årevis, så stop din skrækkampagne! Den hører ingen steder hjemme!
desuden tror jeg danskerne hellere vil have en regering med et anstændigt, ordentligt menneskesyn SELVOM der skal spares og laves reformer. Det kan blå blik SLET SLET ikke levere!

AF Hans Lemming 11:28 5. APR

OK Vily - der blev godt nok trådt på en øm tå, hva'be'har? Så i stedet for at af-/tilbagevise PSM's angiveligt forkerte påstand og hans konklusion heraf om konsekvenserne ved at sætte en vindbøjtel som dig i embede, så skal der råbes højt - i håbet om, at så glemmer stemmekvæget nok, hvad det egentlig drejer sig om.
Du er altså bare blevet klogere? Og bedre til at tælle antal besøg på plejehjem etc. må vi så også formode?
Hvor havde det været rart, hvis du - hvis du stadig selv anser dig for et realistisk bud på en udenrigsminister - havde udvist diplomatiske evner og roligt og værdigt forklaret os hvorfor PSM tager fejl om dig og dine evner istedet for at forfalde til patetisk gennemgang af om PSM måtte have moralske problemer.
Nå man læser hovedparten af indlæg i "debatten" herinde, så ser det jo ud til, at der faldes pladask for din linie - og formålet med det hele er jo klart: regeringsskifte koste hvad det vil, det er jo så tydeligt bevist med dine og Helles hastige skift i holdning efter den formodede "folkestemning" - men værdigt og tillidsvækkende? Nej, Villy - det kan man ikke påstå.
Du havde chancen for at vise format - det kiksede totalt og dermed cementerede du blot PSM's påstand.

AF Alfred B. Andersen 11:32 5. APR

@hansen

Måske rød blok lige kunne komme med en definition af begrebet "et ordentligt og anstændigt menneskesyn" Eller er det for meget forlangt.

Det virker ærlig talt paradoksalt at alverdens mærkelige eksistenser ønsker, at komme til et land hvor der hersker et uordentligt og uanstændigt mennskesyn. Hvad kan det dog skyldes.

AF HenrikVollesen 11:46 5. APR

Hovedet på sømmet Villy! Det som Per Stig Møller anser for at være farligt er at du kan få selvstændige tanker (hvilket man ikke skulle være nervøs over i hans periode :-)

AF Michael Larsen 12:01 5. APR

Villy Søvndal

"Listen er lang, bare for Irak-krigen. Vil du have den undersøgt, Per Stig Møller, krigen, som du fik Danmark med i? Ulovligt. Udenom FN."

Skulle vi ikke tage at starte med Kosovo-krigen? Den var jo også "ulovlig" og "udenom FN". Og så var i jo tilmed (oprindeligt) for (deltagelse i) den krig. Nogle "ulovlige krige" er bedre end andre.

Derudover, så lader de fleste politikere til at være nogle vatnisser, så det skal da ikke undre, om Stig Møller også er det.

Med venlig hilsen

AF Erik Bendtsen 12:17 5. APR

Jeg ser gerne at Per Stig Møller forsvinder helt, fra den politiske scene, og tager hele regeringen med.

Jeg glæder mig til at kunne sige velkommen til Villy Søvndal og kompagni. Vi trænger til nye boller på suppen.

AF Kim Folke Knudsen 12:42 5. APR

Kære Villy

Betragt det som en hædersbevisning, at du nu er blevet udnævnt til en farlig mand af De konservative.

For mig er begrebet en farlig mand knyttet til politiske ledere, der har været en trussel mod deres eget folk og mod omverdenen. Hitler var en farlig mand og Stalin var en farlig mand. Men tillad mig: det er som at lede efter en nål i en høstak, hvis vi skal finde farlige mænd blandt de 179 Folketingsmedlemmer. De ser for mig at se allesammen meget fredsommelige og ufarlige ud. Tak for det danske vælgere.

For 3 år siden blev Statsminister Anders Fogh Rasmussen udnævnt til en farlig mand af De Radikale. For mig at se, så er Anders Fogh Rasmussen absolut ikke en farlig mand. Han var en yderst kompetent og dygtig statsminister, som førte Venstre frem til en position i dansk politik, der var helt unik. Jeg er ikke enig i Venstres politik, men har stor respekt for personen Anders Fogh Rasmussen for hans egenskaber som leder og for hans taktiske snilde, der ved 2 valg udmanøvrerede oppositionen.

Den gang skal vi måske lige erindre De Konservative om, var der ingen ende på forargelsen i den borgerlige lejr over Marianne Jelveds beskyldning mod Statsministeren for at være en farlig mand. Men glemt er forargelsen herover hos De Konservative, og nu betjener partiet sig af den samme metode, ved at udnævne dig til en farlig mand.

Du er heller ikke nogen farlig mand, tværtiimod dit projekt fair forandring sammen med Helle Thorning Schmidt er mere nødvendigt nu end nogensinde før. Det er måske den erkendelse, der er farlig for De Konservative.

Måske er den største fare for De Konservative, at partiet med sit nye angreb på din person gør sig selv til grin. For et halvt år siden havde De Konservative travlt med at dyrke frygten for billister i Burkha, og den fare de kunne udgøre i trafikken. Jeg har endnu ikke set en billist i Burkha. Nu er det så dig der bliver en farlig mand. Jo for ifølge De Konservative er det farligt med politikere, der tager deres egne standpunkter op til revision og løbende bedømmelse. Hvor besynderligt - Er der noget menneske her på jorden, der som et tænkende væsen ikke har brug for at tage egne meninger op til fornyelse og revision ? Jeg synes det er en sund egenskab, når politikere vælger at skifte mening, så længe holdningsskiftet er begrundet og der er fremført gode argumenter herfor.

Det modsatte at man holder fast i meninger for enhver pris er for mig at se udtryk for,fundamentalisme, stivsind og manglende evne til at se en verden omkring en, som hele tiden forandrer sig.

Derfor lad De Konservative finde glæde i at dyrke Burkhaer, og farlige mænd.

S og SF står foran opgaven med at føre Danmark ud af den økonomiske krise på en måde båret af fremsyn og solidaritet med de svagest stillede. Vi står foran opgaven at give folk håb om beskæftigelse at forvalte statsfinanserne på en forsvarlig måde og sikre vores velfærd for fremtiden.

Denne opgave ser ud til at ligge De Konservative uendeligt fjern, efter at de har slået hul på statskassen og leveret århundredets mest skæve skattereform, som udelukkende begunstiger de i forvejen velstillede konservative kernevælgere.

Det er Fair forandring der er brug for, hvis vi skal give håb til de mange unge, som pt. mangler en praktikplads eller har svært ved at få et job. Det er Fair Forandring der er brug, så en femtedel af vores unge ikke går ud uden en kompetencegivende uddannelse men med en uddannelse,som kan give dem en fremtid og et udviklende job. Det er Fair Forandring der er brug for, hvis vi skal sikre, at der er midler til vores sygehuse, ældre og til vores omsorg for de handicappede.

AF Niels 12:57 5. APR

Det er ikke det at du skifter mening Villy - det er det at du gør det mange gange i træk på kort tid. Det er ikke det at du tager Ole Sohn ind direkte fra de totalitæres rækker - det er det at du ikke engang kræver et opgør med fortiden. Det er ikke det at du er imod krigen i Irak og Afghanistan - det er det at du lader som om alt var superduper og livet en dans på roser før vesten kom ind - og ignorerer de fremskridt som åbenlyst er på vej. Det er ikke det at du fører dit bagland bag lyset - ikke mere end 10% af dem tror på at du vil gå så langt i den ansvarlige retning som du postulerer - det er i alt i alt bare det at du utroværdig -allerede før du har haft mulighed for at sætte dig i en ministerstol. Ellers virker du sådan set som en flink fyr - men overlade magten til dig det ville være en blind date af dimensioner - du ved jo ikke engang selv hvad du vil bruge den til...

AF L.B.R. 13:06 5. APR

Niels@ Måske skulle du lige læse Kim Folke Knudsens indlæg!!! Når du har læst det så kan du måske se hvor tåbeligt dit eget indlæg er.

AF John Karlsen 13:49 5. APR

@Folke Knudsen:

"S og SF står foran opgaven med at føre Danmark ud af den økonomiske krise på en måde båret af fremsyn og solidaritet med de svagest stillede. Vi står foran opgaven at give folk håb om beskæftigelse at forvalte statsfinanserne på en forsvarlig måde og sikre vores velfærd for fremtiden".

Tja, men hvordan? Det kan ikke lade sig gøre at barbere en skaldet, så med mindre vi allesammen får fingren ud, bestiller noget mere for færre penge, så går det ikke. Trist læsning? Ja, men sådan er det bare og erkend det hellere nu end når det er absolut for sent. Problemet med S-SF er at de ALDIG vil lægge en markedsøkonomisk analyse til grund for hvordan vi skal indrette samfundet. De vil blot henfalde til den gamle traver med at opkræve noget mere i skatter og afgifter -og så fyre pegene af i det offentlige.Og DEN går bare slet ikke mere kære venner..

AF Flying Penguin 13:54 5. APR

Hej Villy Søvndal,

Per Stig Møller siger at du ikke er konsekvent, og at denne "zig-zag" mentalitet gør dig farlig. Men hvilken politiker fører ikke zig-zag politik?

Lene Espersens forudsigelige adfærd gør hende farlig på en anden måde. Vi ved alle, at Lene Espersen hellere vil tage sig en ferie, end passe sit embede. Lige nu holder Espersen ferie på Mallorca og drikker Bacardi, mens vores soldater er strandet på grund af sjusk fra forsvarsministeriet, men udenrigsministeriet kunne godt melde sig på banen.

Espersen tager sig også hellere en ferie, end at passe sit ansvar i forhold til Arktis og Hans Ø; fremtidige milliard indtægter for Danmark. Dette er ikke en zig-zag adfærd, men meget farlig.

Så jeg ved ikke hvorfor Per Stig Møller er ude med riven, andet end et depsperat forsøg på at aflede opmærksomheden på de Konservative leders fadæser.

AF Jørgen Lang Jørgensen 13:55 5. APR

@ Peter Hansen og L.B.R.

Når man som jeg kritiserer Villy Søvndal for at være politisk ustabil bliver man straks placeret på højrefløjen.
Jeg mener iøvrigt også,at Lene Espersen med hendes holdning til jobbet er komplet uegnet som udenrigsminster.

Men for at vende tilbage til Villy Søvndal, hvad går han egentlig ind for som socialist??

Den socialistiske markedsøkonomi er forskellige former for fælleseje og råderet over de vigtigste produktionsmidler og den finansielle sektor
(SF principprogram år 2003).

Vendekåben Villy er imidlertid løbet fra SF`s egen ideologi. Villy er nemlig blevet så glad for udsigten til en ministerbil, at han glædeligt og ukritisk har ændret SF`s politik 180 grader på en række kerneområder.
Villy Søvndals magtbegær har udviklet sig på en måde så man må antage, at alt politisk indhold er blevet sekundært for ham.
Bliver han bare minister er der ingen grænser for hvad han støtter.

AF Steen Ole Rasmussen 14:12 5. APR

Villy har her fået en god sag foræret, og han bruger den rigtigt, dvs. til at komme tilbage til noget af det mere væsentlige, i det der er at fokusere på af politiske svinestreger i det politiske liv her til lands, over de sidste 10 år. Anledningen er perfekt til at føre fokus bort fra dette lille lands selvfede form for italesættelse af realiteten, realitetens italesættelse i dette lille pseudofeudale land. Krigen for olie, løgnene, den patetiske kamp for ytringsfriheden, svineriet af de islamister, som tilfældigvis bor oven på olien, alle de syge former for selvcensur der er blevet udøvet i nationens selvudråbte kamp for ytringsfriheden. Man er nødt til at ride med på de kommercielle mediers sært stinkende form for italesættelse, islamofobien, for at overleve politisk, det har Villy gjort, og nu kan han måske komme tilbage til de mere væsentlige problemer. Et af dem er selve mediernes syge magt, spinkulturen i partiernes inderste rækker. Jeg har den fulde tillid til SFs formand, men er heller ikke uden forståelse for de vilkår, som gælder, hvis man vil brænde igennem medierne.

AF Karsten Hansen 14:35 5. APR

Et ordentligt og anstændigt menneskesyn,er hvad vi havde her til lands,før 2001.
Du må ikke stjæle,du må ikke stjæle,det gælder alle?eller er det kun for fårene,nej, jeg er ikke troende,men jeg forstår godt budskabet,det hele lyder så menneskeligt,men er mere elitært end de fleste fatter,men sådan fungere kirken jo,i al sin selvherlighed,det ser vi beviset på nu om dage.
Før minimalstatens indtog,den korte ver 2.0
Den lange version,er historien,fra enevældet,og frem til 2001.
2001, enden på et socialt velfunderet samfund overgivet til, Ufinansierede skattelettelser midt i en krisetid,til dem der ikke manglede dem,bare synd for dem der ikke har ,er mantraet,til dem der havde mere endnok,jo vi har fattet budskabet,forviring skabt af spin eliten.Serveret på et sølvfad til den elitære Barosso.
En gentagelse,Bush"mission accomplised"nå,vi er der endnu,og ingen masseødelæggelses våben,nå så er de nok her,det er da vist kun i universet,s mørkeste afkrog,at denne udtalelse er svær at decifrere,men det er måske der vi befinder os!!!!!

AF Hin Gelipner 14:36 5. APR

Det står meget værre til med Per Stig Møllers dømmekraft end Villy Søvndal kun antyder.

Per Stig Møller gode ry som en præcis iagttager af international politik og historie, gik ganske vist fuldstændigt i opløsning da han valgte at blive som Udenrigsminister under og efter Foghs tilsidesættelse af løfterne om at Danmark ville holder sig til FN sporet, der altså blev til en afstemning for fred i FNs sikkerhedsråd, op til Irak krigen.

Per Stig Møller mangler at forklare os hvorfor han tilsyneladende troede på USAs udenrigsministers Colin Powels fantasifulde løgnehistorier i FN?

I dag kan vi så måske slutte os til Per Stig Møller ikke havde nogen sammenhængende forklaring...

Men det ulovlige krigs overfald på Irak er kun en ting!

I dag er Venstre og Konservatives erhvervs økonomer ved at eksportere ALLE Danske og Europæiske arbejdspladser til Kina og Østeuropa.

Hvorfor deltager Per Stig Møller i en regering der end ikke kan finde ud debattere dette problem?

Hvorfor hjælper Dansk Industri virksomhederne med at eksportere Danske arbejdspladser til Danske datterselskaber der ligger i Kina og Østeuropa?

Set i dette lys er det en gåde hvorfor Per Stig Møller som en tidligere fornuftig intellektuel personlighed, finder sig i at blive flyttet som Minister i Udenrigsministeriet til et job som Lars Lykke Rasmussens Kulturministerium?

Og dette uden at ytre et ENESTE PIP om landets i praksis KATASTROFALE udenrigspolitik?

Interesserer det ikke Per Stig Møller at vi eksporterer vore arbejdspladser til et centralstyret kommunist diktatur!

Og oven i dette, - hvordan har Pers Stig Møller det med at Lars Lykke Rasmussen har sat en tidligere regnelærerinde fra Esbjerg til at passe hans job, når hun ind imellem får tid til det?

Og er han så tryg ved situationen at han mener det er klogeste han kan gøre er at fortsætte som alibi for denne 'regering'?

AF Bjarne Hansen 16:15 5. APR

@Alfred
Det burde være enkelt for enhver at definere begrebet "et ordentligt og anstændigt menneskesyn", men åbenbart ikke. Der er een ting vi alle har til fælles, nemlig at vi all er mennesker! Respekt og ligeværdighed er "et ordentligt og anstændigt menneskesyn", noget der åbenbart ikke praktiseres i Danmark. Når nogen kalder andre mennesker for "alverdens mærkelige eksistenser" er der tale om en indskrænket holdning til andre mennesker. Den måde, vi behandler udlændinge på, er uanstændig! Prøv dog at rejse til andre lande og se hvordan vi bliver behandlet! Jeg har kun mødt respekt og ligeværdighed i andre lande, og jeg har været i mange lande! Hvis man er gift med en udlænding, ved man hvad man taler om, og det er jeg!!!

AF Eric Christensen 16:21 5. APR

I virkeligheden er Per Stig Møllers udfald mod Willy Søvndal helt efter bogen. PSM er den sidste rigtige udenrigsminister i den borgerlige regering og da tallene ikke ser for pyntelige ud for VKO,har Lene Espersen i kraft af såvel fysisk som mentalt fravær, bedt en på området om at mene et eller andet passende om Willy Søvndal. Men Willy som udenrigsminister vil være en genistreg af de store. På niveau med Tysklands Grønne udenrigsminister Joscha Fischer, fra 1998 til 2006. JF og WS har mange lighedspunkter: En fortid i politiske miljø hvor social retfærdighed og bevidsthed om at vold ikke løser nogle problemer, at krige ikke kan vindes og at man ikke skal tvinge ens egne værdier ned over folk i dele af verden, som da især Per Stig Møller og Espersen slet ikke forstår. De seneste analyser siger jo netop at f.x. Taleban ikke kan nedkæmpes. Vietnam kunne PSM US-venner heller ikke knægte, Irak ligeså lidt. Joscha Fischers verdenssyn og jobbet som De Grønnes udenrigsminister gjorde ham til dato den mest populære udenrigsminister i efterkrigstidstyskland. Willy kan få den samme styrke i Danmark, når han får chancen. Og det er lige præcis der Lene Espersens og Per Stig Møllers rædselsscenarie maler sig frem.

AF conny nielsen 18:31 5. APR

K er totalt i panik. Og regeringen er så presset, at de ikke længere aner, hvad de skal gribe til. Du Villy Søvndal er en troværdig politiker, så fortsæt endelig som du er begyndt.

AF Kåre WIgh 19:09 5. APR

@Eric Christensen: Præcis! Godt indlæg!

AF Karoline 19:40 5. APR

Det er squ i orden Villy-drengen.

AF Jens Colding 20:11 5. APR

Man sagde om de missionske, at de kunne sælge en trepattet ko i Jesu navn. Kommer det til et spørgsmål om penge eller magten, har man et nærmest muslimsk tilgang til sandheden. Villy svigter ikke sin missionske oprindelse. Lyv, hvor det betaler sig!
For Villys vedkommende er eksemplerne utallige: Jeg skal blot nævne et par eksempler. Villys besøg på plejehjem på mindst 20. Det viste sig, at det drejede om tre, hvoraf den ene var hans mors, som i øvrigt har udtrykt stor tilfredshed med sit pejehjem, men det var vist ikke lige det, der var Villys ærinde op til sidste valg.
Så siger Villy, at han aldrig har været bare i nærheden af totalitarisme, mens han sidder og gnider lår med Ole Sohn, som var en af de sidste, der kindkyssede Erich Honecker, inden DDR-systemet brød endegyldigt sammen. Villy har i øvrigt aldrig søgt syndsforladelse for sin åbenbare fascination af DDR, Husseins Irak og andre totalitære regimer.
Han kender åbenbart heller ikke - eller har til lejligheden glemt - at Annegrethe Holmsgaard gav sin opbakning til Baader - Meinhofbanden, og hans formand, da han meldte sig til partiet, havde vist og viste en stærk tilbøjelighed til totalitære tankesæt.
Men det har formand Villy altså aldrig så meget som været i nærhenden af!
I det hele taget må det være mærkeligt at være talsrør for et parti, som aldrig nogens sinde har haft ret i noget af betydning:
Stærk modstander af NATO
Stærk modstander af EF
Stærk modstander af den automatiske dyrtidsregulering
Stærk modstander af alt, hvad der smagte af økonomisk ansvarlighed
Stærk modstander af reguleringen af indvandringen til Danmark
Stærk modstander af alvorlige straffe til voldsforbrydere
Stærk modstander af politiets beføjelser over for notorisk voldelige, fx i forbindelse med CO15.
Og sådan kunne man blive ved i det uendelige.
Det skal siges til Villys ros: Han er egentlig ikke et politisk menneske; han reagerer intuitivt og improvisatorisk - derfor er han farlig - og ikke ud fra forstand og kølig overvejelse, som han da heller ikke er i besiddelse af.

AF Ole Olsen 20:34 5. APR

Jeg kender mest Per Stigs gerninger fra Israel-Palæstina-konflikten. Her var der reelt tale om passivitet, hvilket de facto var det samme som opbakning til besættelsesmagten Israel, som tilmed har brudt stribevis af internationale love. Det er farligt at tillade noget sådant.

AF Jes 07:49 6. APR

@Jørgen Lang Jørgensen - HVILKEN dansk international anseelse??? Og hvad godt har "ministererfaring" gjort os indtil videre? Det er SÅ forstokkede og i bund og grund barnaktige angreb der bliver rettet mod de (forhåbentligt) kommende ministerkandidater, at det grænser til det pinlige for højrefløjen. Det klinger af republikanere mod helbredsreformen. PINLIGT!! Grib i egen barm og indse og fundér over alle de mange BRØLERE der er begået de sidste 8 år. SPECIELT internationalt.

AF Jes 07:53 6. APR

...og så alle de her grinaktige angreb der gør enhver SF'er til Maoist etc. I er jo til GRIN folkens! Det er pinlige forsøg på skræmmekampagner og jo mere overdrevne de er desto mere siger de om afsenderen. Hvis I skal lære at lave skræmmekampagner, så skal i spørge Pia K, hun KAN det der. Ja og nu er PSM og LL også gået igang med kampagnerne, vel sagtens udtænkt af den sympatiske spin-gruppe som vi hører så meget om for tiden. Og DET er jo helt sikkert faglighed og kompetence på et højt plan.......ODER!!!?!?!?!?

AF Jes 07:58 6. APR

@Jens Colding - mmmmmm, Villy EEEEEEEELSKEDE Hussein. Ja, ligesom ALLE andre SF'ere. Vi ELSKER totalitære demagoger der dræber deres eget folk og vi håber at Villy vil gøre det samme. JEP, det er nemlig SF's hemmelige plan. Amen altså for s........ du er jo fuldstændig galt afmarcheret. Hvad har det reelt med noget som helst at gøre??? Helt ude i hampen......tag en pille og sov på det!

AF Katrine Voss 08:47 6. APR

Jens Colding (5.4. kl. 20.11) har jo ret, og SF-erne hyler, når man træder på deres ømme tå, men sandheden er altid ilde hørt. Vi skal aldrig, aldrig have SF og EL nær regeringsmagten. SF med Sohns fortid og PERSONLIGHED, man kan aldrig have tillid til ham og Anne Grethe Holmsgaard (m.fl.?). Det var passende, de trak sig tilbage og tænkte over tilværelsen langt ude på landet med 2 høns og 3 får. I andre lande ville de blive dømt for landsforrædderi.

AF Shoresh 09:55 6. APR

Glimrende Indlæg fra Villy. Du kan bare det der
Jakob Schmidt-rasmussen du forsøger fuldstændigt at fordreje hele Villys fokus og tage et helt andet emne ind i billedet. Villy kritiserer en lammet, passiv og udnyttet eks-udenrigsminister, med hvem Danmarks anseelse fik et meget alvorligt rids på nakken. Den stakkels mand var totalt funktionsløst under idolet ” Anders Rasmussen”. Per Stigs rolle som en aktiv og pragmatisk udenrigsminister blev totalt undermineret af Fogh og hans uforudsigelige drømme om stor poster i Nato og EU. Synd for Per Stig.

AF Silly Vågenbakke 11:45 6. APR

Villy Søvndal - den falske arbejder!

AF Jonatan Moldrup 11:50 6. APR

Hej Villy
Jeg synes det er godt du ikke lader dig påvirke af de mange bombardementer der lige nu og i fremtiden kommer til at hagle over SF. Jeg er selv aktiv i SFU og så din debat med Helge på TV2-Fyn blive optaget på Strib Skole. Jeg glæder mig meget til at du skal vise Per Stig HVOR farlig du i virkeligheden er for VKO og det USA-prægede Danmark som de er ved at udvikle

AF ERHARDT LARSEN 11:53 6. APR

Herligt, herligt at læse dette indlæg. det er en perlerække af gode og saglige argumenter.
Er blot lidt ked af, at Hr MØLLER, der ellers er kendt for sit strålende intellekt og dannelse,kunne synke så dybt,og i panik gribe til sådan en unfair taktik.
Vi (jeg) har stor tillid til villy Søvndal, på hvilken som helst post, i den kommende regering.

AF per 12:43 6. APR

Til Kongen af Fanø....nå det nåede du da heldigvis ikke....
Du er en farlig mand, og en pose varm luft, og du har dine rødder nøjagtig samme sted som din næstformand....nemlig i det røde kommunist USSR.

AF grete 12:54 6. APR

Jeg håber aldrig Villy får magt som han har agt!! Landet vil gå rabundus for Villy har SÅ mange milliarder at dele ud af ANDRES penge.
SF-ere har ingen økonomisk sans. Se bare SFs eks. ungeborgmester på Københavns rådhus. Kæmpe underskud!
Og så den skiften mening alt efter hvad der rører sig.Det er utroværdig.

AF Per Hansen 13:28 6. APR

Laust Larsen
Hvor har du ret, lad os få de sager belyst fra den røde tid bl.a, Ole Sohns og sågerne resten af flokken.
Willy Søvnløs er bare en pose varm, men fri os fra at han en dag bliver i regering, for så taber Danmark omdømme ude i den store verden, ligesom Lykketoft fik gjort os til nar.

AF Peter 13:34 6. APR

Det er fantastisk at tænke tilbage på, da vi var bosiddende i Kolding i 70érne og rystede i bukserne, da Willy Søvndal aspirerede til at blive borgmester, og hvilken lettelse det var, da han ikke blev det. Nu kan vi kun håbe på at han også taber næste gang!

AF BN 13:39 6. APR

Tak for en glimrende og veltalt svada, Villy. Den giver håb om, at du og SF er på vej tilbage i opposition ift udenrigspolitikken og forsvarspolitikken efter en mildest talt frustrerende og skræmmende flirt med de borgerlige mht forsvarsforlig og Afghanistan. Du og SF hører til på venstrefløjen, så velkommen tilbage - og giv den nu gas som en god, fredselskende og progressiv udenrigsminister, når der langt om længe skal skiftes ud :)

AF Jes Gregersen 13:51 6. APR

@grete - ja, for økonomien nærmest bugner af overskud og velbefindende lige nu ikke? Ja, det burde den vel efter den lange ørkenvandring med de borgelige ved roret. Ufatteligt simpelthen at man i ramme alvor kan stille sig op og påstå at de seneste års økonomiske politik har været en succes. Spørg de personer der er afhængige af sociale tjenester og ydelser om det - arrogancen driver ned af siden her. Og som en fodnote: Hvor genial økonomisk politik er da først at indføre en tvungen madordning for institutioner, der tvinger dem til at bruge en stor del af et i forvejen ultratyndt budget på udbygning og nyerhvervelser i alle køkkenerne, for derefter at bakke ud og gøre ordningen frivillig? Tænk, i mine ører lyder det ikke skide smart, hvorfor mon??? Hmmm, kunne det være fordi de penge kunne bruges på BØRNENE i institutionerne i stedet for at bruges som politisk brænde til en desperat regering der blindt indfører en fuldstændig UNØDVENDIG ordning på et komplet uholdbart fundament??? Og skulle I regeringssoldater ikke tage at komme over de der trusselsbilleder med USSR og alt det barnlige fis? Skal vi andre begynde at sammenligne, så lad os da tage Anders Foghs omdirrigering af statens midler til private hospitaler i stedet for at bruge pengene på at højne standarden i den offentlige sektor. Det lyder lidt Rush Limbaugh eller Rove-aktigt i mine ører. Nå ja, sammenligningen er egentlig ikke så sum, han stak jo næsen godt og grundigt op i enden af de to personers leder og fulgte ham ind i en ulovlig krig som vi, men mest af alt det Irakiske folk, stadig lider under. Kommentér DET i stedet for. Og hvem mon sad på sin lille taburet ude i fløjen og sagde ja og manen til ALT hvad Anedrs Fogh sagde og gjorde......nå jo, det var da vores nuværende kulturminister. Hmmm, ja for mig lyder det bestemt som om han ER farlig, specielt for civile irakere, danske og udenlandske soldater etc. Tag og kom ned fra den ideologiske hest og kig på VIRKELIGHEDEN! Det andet er jo pinligt for jer. Glenn Beck-aktigt...hov, endnu en sammenligning.

AF slap nu af, Jacob 13:53 6. APR

Jacob Schmidt-Rasmussen prøver ligesom i alle mulige og umulige debatter, blogs og fora på nettet at dreje alt - simpelthen A_L_T - over på hans notoriske fobi, had eller hvad man nu skal kalde den slags tvangsoptagethed, af muslimer og islam. Det er en skam, at et hvert kommentar-felt på nettet skal fyldes op med JSR's evindelige hetz og spam, når nu der er en politiker, der gerne vil debattere landets politiske fremtid (og fortid). Jacob, du blir nødt til at erkende, at ikke alt handler om krumsabelsvingende muslimer, der sååå gerne vil komme og trykke dig på maven lige når du har spist. Det er rent faktisk muligt at debattere politik, der ikke handler om din yndlingsaversion. Er det fordi, du selv er medlem af Scientology, at du har et så overvældende behov for altid at rase imod muslimer? Det ville såmend ikke undre én, da det sandt for dyden ikke lader til at være nogen dans på roser at være medlem af en fanatisk og fantasmagorisk pseudoreligion. Måske skulle du koncentrere dig lidt mere om Xenu, aliens i Boeinglignende fly og andre sci-fi fænomener og slappe lidt af med korstoget imod muslimer? Så kunne vi andre måske også få mulighed for at debattere politik uden dine uafladelige anfald overalt på nettet.
Op med humøret, Jacob. Snup en stresstest.

AF Kurt Johansen 14:07 6. APR

Endnu en billig kommentar fra Hr. Villy Varmluft.
En der nok engang udstiller ovennævnte som den visionsløse tøsedreng.
Villy der skifter mening gang på gang når han
bliver bange for sit bagland, islamister etc. etc.

Det gør dig særdeles utroværdig !

Det ligner efterhånden mest af alt en panikhandling.
Alt for gennemskueligt og forudseeligt, hvilket alle dine kommentarer, og såkaldte "analyser" efterhånden
er blevet.
Er den varme luft efterhånden ved at blive kølnet ?

AF Nathalie B 18:38 6. APR

DU ER FARLIG, VILLY!!!!
En MEGET farlig mand for vores siddende regering - og det er GODT!

Kærlig hilsen og god vind fremad!

AF JC 19:47 6. APR

Hva' så Villy? - Hvor mange millioner stopper du i lommen ved dit næste boligspekulations projekt?

Du er jo bare endnu et af de dumme korrupte svin, det Danske folketing plages af i disse "rage til sig selv" tider.

AF Bjarne Hansen 20:49 6. APR

Hvor er det dog trættende at politikere, og åbenbart også flere borgere, ikke kan finde på andet end at svine hinanden til. Hvornår finder I ud af, at vi ønsker positive og medmenneskelige politikere, og ikke denne "mudderkastning"!
Jeg er så træt af det, at jeg ikke orker at se debatter mellem politikere! Bliv dog voksne mennesker! Jeg ved, at denne "muderkastning" er populær, men den er bestemt ikke konstruktiv og fremmende for det danske samfund!

Villy, vis os at du kan holde dig for god til den slags! Brug hellere energi på at kæmpe for et bedre samfund for alle danskere samt de udlændinge, der hjælper det danske samfund.

AF JC 21:21 6. APR

@Bjarne Hansen

Du skulle hellere overveje hvordan det er muligt, at et land som Danmark, på så kort tid som tilfældet er, er gået fra at være et rart sted, til at være sunket ned blandt verdens allerværste korrupte stater, hvor politikere udelukkende opfatter landets økonomi som et tag selv bord.

At også Villy har deltaget i første række blandt friværdiplyndrerne er jo bare en påstand, men et beviseligt faktum.

AF Nis Georg Bøgen 22:30 6. APR

En helt rigtig karakteristik af hykleren Per Stig Møller

AF Bjarne Hansen 22:37 6. APR

@JC
Du har ret, men det eneste vi som vælgere kan gøre er at vurdere ud fra politikernes handlinger og moral, næste gang vi går til valg. Danmark er ikke et rart sted at være mere, og jeg vil bestemt forlade Danmark inden for de nærmeste år.

Men hvorfor ikke prøve at ligge vores fremprovokeret egoisme og fjendtlige adfærd på hylden, og prøve at se fremad, så vi sammen kan skabe, eller genetablere, et samfund med moral og samhørighed! Vi må også huske på, at vi selv har valgt politikerne, de er således et billede af, hvad den danske befolkning står for! Det er sandelig vores opgave at sørge for, at Danmark igen bliver et rart sted at være, og det eneste middel vi "almindelige" mennesker har, er at bruge vores indflydelse ved næste folketingsvalg! Ja, ligeværdighed kan godt slettes i den danske ordbog, men lad os kæmpe for at få det indført igen.

AF grete 09:16 7. APR

Jes Gregersen. Eksungeborgmesteren fik lavet et kæmpeunderskud FØR finanskrisen. At denne regering nu har et stort underskud skyldes jo den globale finanskrise. Andre lande har haft det meget værre mht. f.eks. ledighed end Danmark. Mht. sociale ydelser. Denne regering har sendt 67 milliarder MERE ud end den forrige regeri´ng, så der er ikke skåret ned som Villy og andre påstår. Irak krigen? ja, jeg tror de fle´ste irakare er lykkelige for at Sadam, som jo myrdede, torturerede alle, der var ham imod, at han er væk. Befolkningen måtte ikke sige noget imod Sadam. Så blev de tortureret og henrettet. Er det et liv? Tænk om man ikke måtte ytre sig på nogen måde og være dødbange konstant.

Annoncer
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Villy Søvndal

Villy Søvndal er formand for SF.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

4. apr 2010 kl. 12.47

Per Stig er en (næsten) ufarlig mand

24. mar 2010 kl. 09.25

10.000 gode grunde til at handle nu

20. mar 2010 kl. 16.36

CEPOS skader Danmarks interesser

Se alle indlæg

 

Toppolitikere blogger

Jeppe Kofod
Socialdemokraterne

Ellen Trane Nørby
Venstre

Margrethe Vestager
Det Radikale Venstre

Lene Espersen
Det Konservative Folkeparti

Villy Søvndal
Socialistisk Folkeparti

Johanne Schmidt-Nielsen
Enhedslisten

Peter Skaarup
Dansk Folkeparti

Simon Emil Ammitzbøll
Liberal Alliance