Debat 21. dec 2009 KL. 13.40

»Jeg er da stadig modstander af juleræset«

Juleræs. Pernille Rosenkrantz-Theil søgte sidste år mod den politiske midte hos Socialdemokraterne, men er stadig ikke vild med julen. - Foto: FRANDSEN FINN

Juleræs. Pernille Rosenkrantz-Theil søgte sidste år mod den politiske midte hos Socialdemokraterne, men er stadig ikke vild med julen. - Foto: FRANDSEN FINN

Har Pernille Rosenkrantz-Theils skifte til Socialdemokraterne gjort hende julemild?

Annonce
Annonce

Blogs

Marketing
Marketing

Mest læste

Seneste uge

Marketing

SENESTE

Annonce
Annonce

SENESTE

SENESTE

SENESTE

SENESTE

tekst 27 kommentarer del send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

fakta

Pernille Rosenkrantz-Theil, folketingskandidat for Socialdemokraterne.

Ingen jul til mig, tak. Lad mig slippe for gaveræs, svinekød i kvalmende mængder og slagsmål om, hvilke dele af familien man skal se.

Det var budskabet i et indlæg af Pernille Rosenkrantz-Theil for to år siden i Politiken.

Dengang tilhørte hun den yderste venstrefløj. Siden er hun sprunget fra Enhedslisten til Socialdemokraterne, der traditionelt har haft en mere pragmatisk holdning til materialisme og traditioner.

Har du så også ændret holdning til alt det der med gaver og juletræer, Pernille Rosenkrantz-Theil?

»Nu har jeg ikke været rundt og spørge, men jeg tror ikke, Socialdemokraterne har et andet syn på jul end Enhedslisten. Jeg har i hvert fald ikke en opfattelse af, at der er særligt skarpe holdninger til jul i nogen af partierne«.

Så dit skifte væk fra den antimaterialistiske og ateistiske venstrefløj ind mod midten betyder ikke en fornyet glæde for julens lyksaligheder?

»Ind mod midten, hvor folk er dybt religiøse eller hvad? På det punkt tror jeg faktisk ikke, Socialdemokraterne adskiller sig specielt meget fra Enhedslisten. I begge partier er religion helt i orden, men der er først og fremmest en privat sag«.

Vil du insistere på, at der ikke er forskel på kulturen og omgangsformerne mellem Enhedslistens vælgere og Socialdemokraternes?

»Det er der da helt sikkert, men altså ikke lige hvad angår jul«.

Den yderste venstrefløj har altid kritiseret socialdemokraters vækstfilosofi. Er den modsætning væk?

»Den modsætning har ikke eksisteret i de mange år, jeg har været i politik«.

Så der er slet ikke forskel på, hvor meget folk på den yderste venstrefløj og socialdemokrater går op i materialisme og gaver til jul?

I begge partier findes der naturligvis en bekymring over, om overforbruget særligt i vores del af verden kan begrænses eller allerhelst ændres, så vi ikke kører Jorden i sænk.

Pernille Rosenkrantz-Theil

»Mig bekendt var jeg den eneste i Enhedslistens folketingsgruppe, der ikke holdt jul. I begge partier findes der naturligvis en bekymring over, om overforbruget særligt i vores del af verden kan begrænses eller allerhelst ændres, så vi ikke kører Jorden i sænk«.

Din holdning til julen er med andre ord lige så principfast og hård, som den altid har været?

»Jeg synes ikke, det er udtryk for en specielt hård holdning til julen, at man vælger at stå af gaveræset. For mange mennesker starter planlægningen af juleaften jo i oktober, hvor de begynder at tænke på, hvem de skal være sammen med, og hvad de skal købe i gave. Jeg holder jul sammen med min mand og mine unger i en super skrabet og hyggelig udgave, hvor vi overvejer, hvad der skal ske juleaften, når vi handler ind samme dag«.

Hvad får du ud af at holde afstand til julen?

»Mest af alt får jeg en hyggelig november og december ud af det, men jeg er selvfølgelig stadig tvunget til at forholde mig til juleræset, når jeg handler. Jeg var ude at samle ind til julehjælp ved Rosengårdscenteret i Odense i weekenden. Der var fuldstændig sort af mennesker, og ingen af dem var i godt humør. For langt de fleste er gaveindkøb bare noget, der skal overstås. Det er på ingen måde hyggeligt«.

Hov, det lyder som en modsætning. Var du ude og samle ind til julehjælp, når du ikke selv holder rigtig jul?

»Hvorfor er det en modsætning? Jeg går jo heller ikke i Det Kongelige Teater«.

Men du samler vel heller ikke sammen til Det Kongelige Teater?

»Jo, det gør jeg faktisk hver måned over min skattebillet«.

Ja, okay, men hvorfor samler du ind til julehjælp?

»Fordi det er langt ude, at der er så mange familier i det her land, der ikke har valget. Jeg beslutter, om jul er noget, jeg skal gøre for mine børn. For de 6.500 familier, der har søgt om julehjælp, er dette valg ikke til stede. Det er ikke okay, at børnene skal lide overlast, fordi deres forældre er fattige«.

Annonce
Marketing
Annoncer:
Politik 22. dec 17.31
Foto: BORBERG THOMAS

Naser Khader forlader Trykkefrihedsselskabet

Den konservative politiker kan ikke længere stå inde for Lars Hedegaard og co.

Klima 22. dec 17.34
Debut. Lømmelpakken kom i anvendelse, da mellem 50.000 og 100.000 demonstranter gik ned ad Amagerbrogade. - Foto: Jens Dresling

Lømmelpakke blev brugt én gang under topmøde

Kun ved massedemonstrantionen om lørdagen brugte politiet lømmelpakken under klimatopmødet.

Danmark 22. dec 14.29
Julevejr. DMI har meldt snestorm på vej mod Danmark. - Foto: PER FOLKVER

Snestormen lammer trafikken

Politiet fraråder al unødvendig kørsel flere steder i landet.

Håndbold 22. dec 14.01
Foto: DRESLING JENS

Wilbek vælger rutinen til EM-trup

Landstræner Ulrik Wilbek har valgt at udtage rutinerede Kasper Nielsen fremfor talentet René Toft Hansen til den EM-trup, der til januar skal forsvare guldet.

Kultur 22. dec 15.35

Norsk ekspert: Danmark har droppet debat om ligestilling

Ligestillingsdebatten fylder meget mere i Norge og Sverige end i Danmark.

Danmark Seneste nyt

Internationalt Seneste nyt

Debat Seneste nyt

Kultur Seneste nyt

Tjek Seneste nyt

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste leder

Marketing

SENESTE

SENESTE

SENESTE

SENESTE

SENESTE

 
 
 
Som Plus-kunde kan du vælge blandt 2,25 millioner bøger hos SAXO og spare mindst 20% på vejledende udsalgspris - læs mere om aftalen
 
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
 
Pluspris 549 kr.
Alm. pris 649 kr
 
Pluspris 699 kr.
Alm. pris 899 kr