FAIR Study

February 2009

Human Rights Coverage
Serving
Washington’s Needs

FAIR finds editors downplaying Colombia’s abuses,
amplifying Venezuela’s

FAIR

Fairness & Accuracy In Reporting

112 West 27th Street « New York, New York 10001-6240
212.633.6700 fax 212.727.7668 fair@fair.org www.fair.org




FAIR finds editors downplaying Colombia’s abuses, amplifying Venezuela’s

Human Rights Coverage
Serving Washington’s Needs

By Steve Rendall, Daniel Ward and Tess Hall

ny evenhanded comparison of the

Colombian and Venezuelan gov-

ernments’ human rights records

would have to note that, though
Venezuela’s record is far from perfect,
that country is by every measure a
safer place than Colombia to live, vote,
organize unions and political groups,
speak out against the government or
practice journalism.

But a new survey by FAIR shows
that, over the past 10 years, editors at
four leading U.S. newspapers have
focused more on purported human
rights abuses in Venezuela than in
Colombia, and their commentary
would suggest that Venezuela’s gov-
ernment has a worse human rights record
than Colombia’s. These papers, FAIR
found, seem more interested in reinforcing
official U.S. policy toward the region than
in genuinely supporting the rights of
Colombians and Venezuelans.

Colombia’s ‘appalling’ record . . .
Over the past 40 years, Colombia has been
known for its rampant human rights viola-
tions, untouchable drug cartels, govern-
ment-linked death squads and violent guer-
rilla groups. The principal specialist on
Colombia for the nonprofit group Human
Rights Watch (HRW), Maria McFarland
Sanchez-Moreno, told Congress (4/23/07),
“Colombia presents the worst human rights
and humanitarian crisis in the Western
Hemisphere.” She also noted that govern-
ment-linked paramilitary groups are largely
responsible for Colombia’s grim status.
Though Colombia is not the chaotic
state it was in the late 1980s and early ‘90s,
and violence and repression have not been
uniform, HRW’s Americas director José
Miguel Vivanco has called Colombia’s cur-

Colombia President Alvaro Uribe: personally linked to death squads.

rent human rights situation “appalling”
(Human Rights Watch, 1/22/08).

Killings of civilians by uniformed
Colombian military and police totaled 329
in 2007 (Los Angeles Times, 8/21/08), and
the country’s unfolding “para-political”
scandals have revealed “links between
rightist death squads and dozens of officials
loyal to President Alvaro Uribe” (Boston
Globe, 12/14/06). Everyone from senators
to cabinet members to judges have been
implicated—even Colombia’s top general,
Mario Montoya, whom the Washington
Post (9/17/08) described as “a trusted care-
taker of the sizable aid package
Washington provides Colombia’s army.”

A 2005 report by the Colombian
Commission of Jurists (6/21/05) estimated
paramilitaries have killed at least 13,000
people since 1996 alone.

The country is, in Sdnchez-Moreno’s
words (4/23/07), “the murder capital of the
world for trade unionists’’; estimates of the
number of unionists killed in the last two
decades range from 2,700 (Human Rights
Watch, 11/20/08) to 4,000 (AFL-CIO Soli-
darity Center, 6/06; U.S. State Department,

cited in Miami Herald, 4/16/07).

Journalists have not fared much
better. In 2001, the Committee to
Protect Journalists described
Colombia as “by far the most danger-
ous country in Latin America for
journalists” (New York Times,
7/12/01). According to recent statis-
tics by the organization (12/31/08),
there were 40 journalists killed in
Colombia from January 1992 until
January 2009, making it the fourth-
deadliest country during that period,
following Iraq (137), Algeria (60) and
Russia (49).

. « « VS, ‘relatively open’ Venezuela
Although Colombia’s human rights record
ranks among the worst of the worst, it is
Venezuela’s record that seems to grip the
attention of U.S. newspaper editors.

HRW has published numerous reports
in the past on the state of human rights in
Venezuela. In a 230-page retrospective
titled “A Decade Under Chavez”
(9/18/08),* HRW attempted to assess the
Venezuelan government’s impact on vital
democratic institutions—“‘the courts, the
media, organized labor and civil society”—
during the Chédvez presidency. The report
judged Chdvez on two main fronts—politi-
cal discrimination and limits on freedom of
expression and association.

Among the worst charges HRW listed

* In a 12/15/08 letter addressed to HRW’s board
of directors, more than 100 Latin American scholars
accused HRW of harboring a “politically motivated”
bias against Hugo Chdvez and Venezuela, and stated
that HRW’s report on Venezuela “does not meet even
the most minimal standards of scholarship, impartial-
ity, accuracy or credibility.” The letter, circulated by
the Council on Hemispheric Affairs, has sparked an
exchange between its authors and HRW

Judicial Watch



against the Venezuelan government: prac-
ticing political intimidation by, among
other things, blacklisting Chdvez oppo-
nents from government jobs; packing the
country’s supreme court with allies; deny-
ing a license renewal to a popular television
station for political reasons; and restricting
the public’s access to official information
by taking, on average, 38 days, “almost
twice the legal maximum,” to reply to jour-
nalists’ requests for information.

Some of these are serious matters, wor-
thy of press attention. But they do not com-
pare to the situation in Colombia;
Venezuelan journalists, trade union
activists and innocent civilians do not live
in fear of government-linked death squads.

When all is said and done, though,
Vivanco described Venezuela as a ‘“rela-
tively open society” (New York Times,
9/19/08), and HRW’s report pointed out
that, excluding the court-packing charge,

“the most dramatic setback™ to Venezuelan
democracy was the 2002 coup that tem-
porarily removed Chdvez from office—an
action cheered by both the White House
and many U.S. newspaper editors (L.A.
Times, 4/17/02; New York Times, 4/13/02;
Chicago Tribune, 4/14/02).

By the numbers

FAIR’s survey looked at every editorial
addressing human rights in Colombia and
Venezuela over a 10-year period
(1998-2007) in four influential U.S. news-
papers—the New York Times, Washing-
ton Post, Los Angeles Times and Miami
Herald.

The four papers ran a total of 191 edito-
rials on both countries’ human rights
records: 101 addressing Venezuela’s record
and 90 on Colombia’s. (FAIR’s study,
focused on assessing the editorial treatment

Negative

Editorial evaluations
of human rights situations

Mixed

FAIR survey of New York Times, Washington Post, Los Angeles Times and Miami Herald, 1998-2008.

Positive

of the Colombian and Venezuelan govern-
ments, did not address coverage of human
rights abuses by the FARC and ELN in
Colombia, or other non-governmental
groups in either country.)

While the overwhelming majority of
Venezuelan pieces presented a strictly neg-
ative view of its record, a majority of the
Colombia editorials presented either a
mixed or wholly positive view of its record.
Of the 101 editorials on Venezuela, 91 sole-
ly described the country’s record negative-
ly. Ten had both positive and negative
things to say. Not a single editorial por-
trayed Venezuela’s record in a strictly posi

tive light. Of 90 editorials on Colombia, 42
only portrayed Colombia’s situation as
negative, 32 expressed a mixed assessment,
and 16 were entirely positive.

At one end of the spectrum,
Washington Post editors offered the most
positive view of the Colombian govern-
ment’s human rights record. Of the paper’s
13 editorials on Colombia’s record, seven
presented a positive view and six were
mixed. No Post piece was exclusively neg-
ative about the Colombian record. Of
23 Post editorials on Venezuela, 22 were
negative and one was mixed.

At the other end of the spectrum, the
New York Times held the Colombian gov-
ernment’s human rights record in the low-
est esteem. Of its 29 editorials on
Colombia, 20 were negative, none were
positive, and nine held a mixed view. The
Times, whose views on Colombia were
closer to those of human right advocates
than the other papers’, wrote that Uribe’s
claims to have cleared up death squads
rang hollow (9/20/03). But the Times did
not stray far from the norm with regard to
Venezuela, with nine out of a total of 12
negative and three mixed.

The Miami Herald published the most
editorials on each country. Of its 36 edito-
rials addressing Colombia’s human rights
record, 17 were negative, nine were posi-
tive, and 10 were mixed. Fifty of 51 edito-
rials about Venezuelan rights characterized
the Venezuelan government negatively.

Official echo chamber

What leads editors to discuss Colombia’s
nightmarish human rights record with less
alarm than Venezuela’s flawed but clearly
superior record? The answer seems to lie in
the relationship between the editors’ views
and U.S. strategic thinking. Over the time
frame of this study, U.S. officials have



highlighted human rights concerns in
Venezuela out of opposition to the populist
policies of its President Hugo Chdvez,
which they see as threatening to U.S. inter-
ests. At the same time, officials have tried
to diminish the gravity of Colombia’s
human rights problems in order to sustain
political support for a number of military,
anti-drug and trade projects the U.S. shares
with Colombia.

Much of the editors’ human rights com-
mentary on Colombia came in editorials
supporting President Uribe and his prede-
cessor Andrés Pastrana, U.S./Colombia
projects such as the drug war collaboration
Plan Colombia (e.g., L.A. Times, 8/3/05;
Miami Herald, 9/11/01) and so-called
“free trade” agreements (Washington Post,
11/17/06; Miami Herald, 7/24/07). Com-
mentary on Venezuela was often found in
editorials disparaging populist Venezuelan
policies such as oil nationalization and land
reform (e.g., Miami Herald, 5/6/07; New
York Times, 8/22/07).

The editors have created a virtual echo
chamber for official U.S. concerns regard-
ing Venezuela’s record on human rights and
democratic liberties: “Chdvez and his
cronies have been . . . stripping Venezue-
lans of their basic rights and freedoms”
(L.A. Times, 12/18/04); he has taken steps
to “eliminate independent media and
decapitate the opposition” (Washington
Post, 3/1/03) and “has regularly called the
commercial news media the ‘voice of the
oligarchy,” thus targeting reporters as enemies
of the state” (Miami Herald, 3/11/04).

In particular, Chavez has been heavily
criticized for his refusal to renew the
license of the privately owned Radio
Caracas Television station (RCTV) in
2007 (Extra!, 11-12/06). This decision
“quashed freedom of expression” and “was
payback for the network’s ongoing criti-
cism and support of the opposition in
2002” (Miami Herald, 6/13/07). Generally
unmentioned was that RCTV’s “support of
the opposition” involved backing the 2002
coup by “incit[ing] people to join a general
strike, march through the streets and topple
the government,” leading coup leaders to
thank RCTYV for its help during their two
days in power (Guardian, 12/10/07).

The theme that Chavez, who enjoys
high approval ratings and has been repeat-
edly re-elected, is waging a war on demo-
cratic freedoms is a common editorial
refrain, with editors characterizing him as a
“strongman” intent on an “outrageous
power grab” (New York Times, 12/4/07),

and seeking “to intimidate the private sec-
tor and independent media” (Washington
Post, 8/19/04). Chavez’s nationalization of
the oil industry, wrote Miami Herald edi-
tors (5/6/07), “is not, as Mr. Chavez would
have it, a victory for ‘the people’ or any
such neo-Marxist nonsense, but rather part
of a giant power grab that takes Venezuela
further down the road to totalitarianism.” A
piece in the Los Angeles Times (2/10/07)
closed with a quip: “[Chdvez] is no Hitler.
Now Mussolini, on the other hand. .. .”

The most frequent human rights theme
addressed in Venezuela editorials was dem-
ocratic rights, mentioned in 75 percent of
the pieces, followed by abuse of journalists
(46 percent) and the rights of dissenters (15
percent). Treatment of labor activists was
addressed in just 2 percent of Venezuela
editorials.

Unspecified abuses

Specific human rights themes in stories
about Colombia were harder to find.
Despite the wealth of information about
Colombia’s human rights record, editorials
about Colombia tended to be vaguer, often
mentioning human rights without specify-
ing the nature of the abuses. For example, a
Washington Post editorial (9/24/07) ques-
tioned human rights activists who were
opposed to passage of the Colombia Free
Trade Agreement, “because, they claim,
President Alvaro Uribe hasn’t done enough
to punish human rights abuses,” but the edi-
tors never specified what those abuses are.

When specific abuses were raised, dem-
ocratic rights was also the top theme in
Colombia editorials, but these were dis-
cussed in only 21 percent of the editori-
als—Iless than one-third as often as in edi-
torials about Venezuela. Abuse of journal-
ists was a theme in 15 percent of Colombia
editorials, or one-third the rate at which it
was a theme in Venezuela editorials,
despite Colombia’s far bloodier record of
repressing journalists.

When praising the Colombian govern-
ment’s record, editorials focused on one of
two interlocking subjects: Colombia’s rein-
carnation as a tough-on-crime, peace-mak-
ing nation, and its support for various
pieces of U.S./Colombia legislation. A
Washington Post piece (5/6/07) applauded
Uribe as perhaps “the most popular demo-
cratic leader in the world,” claiming he had
brought Colombia back from the brink of
failed statehood, and that “for the first time
thugs guilty of massacres and other human
rights crimes are being brought to justice,

and the political system is being purged of
their allies.” The same paper, years earlier
(11/9/99), had similarly commended
Pastrana’s “commit[ment] to ending the
abuses that fueled the insurgencies,” and
argued that U.S. aid should continue
because “making peace requires money.”

Many of the Colombia editorials includ-
ed in the mixed category were classified as
such due to one or two negative lines in an
otherwise neutral or positive piece. For
instance, following George W. Bush’s
March 2007 visit to Colombia, the L.A.
Times (3/10/07) praised him for “rightly
back[ing] President Alvaro Uribe in his
efforts to strengthen Colombia’s democra-
cy.” It called Uribe “one of the most success-
ful Latin American leaders in recent years”
and described Colombia’s “democratic insti-
tutions, civic society and independent
media” as “stronger than those in most other
Latin American countries.” While noting
news of further government links to death
squads, including links which caused
Uribe’s own foreign minister to resign, the
L.A. Times editorial still found a way to
praise the government over the news:

Even the recent scandals are telling.
Independent courts are holding power-
ful interests accountable, and the con-
nected paramilitary leaders are being
locked up. This is not the “banana
republic” that some in the U.S. nostal-
gic for ideological battles over Central
America want it to be.

Curiously, though government-linked
Colombian death squads were in the habit
of killing journalists, political activists and
trade unionists over the entire time span of
this study, virtually no editorials questioned
the health of Colombia’s democracy, in
stark contrast to the editors’ almost obses-
sive concern about the perilous state of
Venezuela’s. Indeed, though President
Uribe has been linked with death squads
(Washington Post, 4/18/07), and former
President Pastrana presided over a govern-
ment with extensive death squad ties, the
editors felt a need to insist time and again
that the Colombian leaders were true and
dedicated democrats.

True to the propaganda model

A similar twisted standard holding
Venezuela to far greater scrutiny was
observed in a recent report by the North
American Congress on Latin America
(NACLA).



In the report (12/19/08), author Kevin
Young studied editorials and news articles
in the New York Times and Washington
Post concerning parallel news events to see
how they fit with the Edward Herman/
Noam Chomsky propaganda model which
predicts, as Young explained, “that the
news media will look favorably upon the
Colombian government of Alvaro Uribe, a
close U.S. ally, while consistently vilifying
the Venezuelan government of Hugo
Chdvez, whom the U.S. government fre-
quently identifies as an antagonist.”

Young found, true to the Herman/

Chomsky model, that while much dis-
approving ink was dedicated to the
Venezuela stories about RCTV and
Chéavez’s 2007 push to have presidential
term limits lifted, very little attention was
paid to closely analogous stories in
Colombia, where Uribe in 2004 pushed
through a term-limit extension and disman-
tled Inravision, a public broadcasting sta-
tion that occasionally criticized the presi-
dent and whose workers belonged to a
powerful union.

As with the FAIR study, selective con-
cern for these issues was the rule, a system

in which editors seemed to have internal-
ized U.S. strategic thinking, subordinating
human rights commentary and reporting to
politics, where a given country’s human
rights record is held to greater or lesser
scrutiny based on how friendly the country
is with the U.S.

Rather than independently and critically
assessing the Colombian and Venezuelan
records, major corporate newspaper edi-
tors, to one degree or another, have subor-
dinated crucial human rights questions to
what they see as the U.S.’s interests in the
region. l



