Lies ol Our /imes

From a marketing point of view, you don't introduce new
products in August.

—ANDREW H. CARD, WHITE HOUSE CHIEF OF STAFF, SPEAKING ABOUT THE
IRAQ WAR P.R. CAMPAIGN, SEPTEMBER 6, 2002!

IN THE MIDST OF the buildup to war, a major scandal was un-
folding at The New York Times—the paper that sets the news
agenda for other media. The Times admitted that for several years a
27-year-old reporter named Jayson Blair had been conning his ed-
itors and falsifying stories. He had pretended to be places he
hadn’t been, fabricated quotes, and just plain lied in order to tell a
sensational tale. For this, Blair was fired. But the Times went fur-
ther: It ran a 7,000-word, five-page exposé on the young reporter,
laying bare his personal and professional escapades.

The Times said it had reached a low point in its 152-year his-
tory. I agreed. But not because of the Jayson Blair affair. It was the
Times coverage of the Bush-Blair affair.

When George W. Bush and Tony Blair made their fraudulent



138 THE EXCEPTION TO THE RULERS

case to attack Iraq, the Times, along with most corporate media
outlets in the United States, became cheerleaders for the war. And
while Jayson Blair was being crucified for his journalistic sins, vet-
eran Times national security correspondent and best-selling author
Judith Miller was filling the Times’ front pages with unchallenged
government propaganda. Unlike Blair's deceptions, Miller’s lies
provided the pretext for war. Her lies cost lives.

If only The New York Times had done the same kind of investi-

gation of Miller’s reports as it had with Jayson Blair.

THE WHITE HOUSE PROPAGANDA blitz was launched on Sep-
tember 7, 2002, at a Camp David press conference. British Prime
Minister Tony Blair stood side by side with his co-conspirator,
President George W. Bush. Together, they declared that evidence
from a report published by the UN International Atomic Energy
Agency (IAEA) showed that Iraq was “six months away” from
building nuclear weapons.

“I don’t know what more evidence we need,” crowed Bush.

Actually, any evidence would help—there was no such IAEA
report. But at the time, few mainstream American journalists
questioned the leaders’ outright lies. Instead, the following day,
“evidence” popped up in the Sunday New York Times under the
twin byline of Michael Gordon and Judith Miller. “More than a
decade after Saddam Hussein agreed to give up weapons of mass
destruction,” they stated with authority, “Iraq has stepped up its
quest for nuclear weapons and has embarked on a worldwide hunt
for materials to make an atomic bomb, Bush administration offi-
cials said today.™

In a revealing example of how the story amplified adminis-
tration spin, the authors included the phrase soon to repeated
by President Bush and all his top officials: “The first sign of a



LIES OF OUR TIMES 139

‘smoking gun,” [administration officials] argue, may be a mush-
room cloud.”

Harper's publisher John R. MacArthur, author of Second Front:
Censorship and Propaganda in the Gulf War, knew what to make of
this front-page bombshell. “In a disgraceful piece of stenography,”
he wrote, Gordon and Miller “inflated an administration leak into
something resembling imminent Armageddon.”

The Bush administration knew just what to do with the story
they had fed to Gordon and Miller. The day the Times story ran,
Vice President Dick Cheney made the rounds on the Sunday talk
shows to advance the administration’s bogus claims. On NBC'’s
Meet the Press, Cheney declared that Iraq had purchased alu-
minum tubes to make enriched uranium. It didn’t matter that the
IAEA refuted the charge both before and after it was made. But
Cheney didn’t want viewers just to take his word for it. “There’s a
story in The New York Times this morning,” he said smugly. “And [
want to attribute the Times.”

This was the classic disinformation two-step: the White
House leaks a lie to the Times, the newspaper publishes it as a star-
tling exposé, and then the White House conveniently masquer-
ades behind the credibility of the Times.

“What mattered,” wrote MacArthur, “was the unencumbered
rollout of a commercial for war.”

Judith Miller was just getting warmed up. Reporting for Amer-
ica’s most influential newspaper, Miller continued to trumpet ad-
ministration leaks and other bogus sources as the basis for
eye-popping stories that backed the administration’s false premises
for war. “If reporters who live by their sources were obliged to die
by their sources,” Jack Shafer wrote later in Slate, “Miller would be
stinking up her family tomb right now.”

After the war, Shafer pointed out, “None of the sensational al-

legations about chemical, biological, or nuclear weapons given to



140 THE EXCEPTION TO THE RULERS

Miller have panned out, despite the furious crisscrossing of Iraq
by U.S. weapons hunters.”

Did The New York Times publish corrections? Clarifications?
Did heads roll? Not a chance: Judith Miller’s “scoops”™ continued
to be proudly run on the front pages.

Here are just some of the corrections the Times should have
run after the year-long campaign of front-page false claims by one

of its premier reporters, Judith Miller.

From The New York Times Department
of Corrections

Scoop: “U.S. Says Hussein Intensifies Quest for A-Bomb
Parts,” by Judith Miller and Michael R. Gordon, September 8,
2002. The authors quote Ahmed al-Shemri (a pseudonym), who
contends that he worked in Iraq’s chemical weapons program be-
fore defecting in 2000. “*All of Iraq is one large storage facility,” said
Mr. Shemri, who claimed to have worked for many years at the
Muthanna State Enterprise, once Iraq’s chemical weapons plant.”
The authors quote Shemri as stating that Iraq is stockpiling “12,500
gallons of anthrax, 2,500 gallons of gas gangrene, 1,250 gallons of
aflatoxin, and 2,000 gallons of botulinum throughout the country.”

Oops: As UN weapons inspectors had earlier stated—and
U.S. weapons inspectors confirmed in September 2003—none of
these claims were true. The unnamed source is one of many Iraqi
defectors who made sensational false claims that were champi-
oned by Miller and the Times.

Scoop: “White House Lists Iraq Steps to Build Banned
Weapons,” by Judith Miller and Michael Gordon, September 13,
2002. The article quotes the White House contention that Iraq



LIES OF OUR TIMES 141

was trying to purchase aluminum pipes to assist its nuclear
weapons program.

Oops: Rather than run a major story on how the United States
had falsely cited the UN to back its claim that Iraq was expanding
its nuclear weapons program, Miller and Gordon repeated and
embellished the lie.

Contrast this with the lead paragraph of a story that ran in the
British daily The Guardian on September 9: “The International
Atomic Energy Agency has no evidence that Iraq is developing nu-
clear weapons at a former site previously destroyed by UN inspec-
tors, despite claims made over the weekend by Tony Blair, western
diplomatic sources told The Guardian yesterday.” The story goes
on to say that the IAEA “issued a statement insisting it had ‘no new
information” on Iraq’s nuclear program since December 1998
when its inspectors left Iraq.”®

Miller’s trumped-up story contributed to the climate of the time
and the Times. A month later, numerous congressional representa-

tives cited the nuclear threat as a reason for voting to authorize war.

Scoop: “U.S. Faulted Over Its Efforts to Unite Iraqi Dissidents,”
by Judith Miller, October 2, 2002. Quoting Ahmed Chalabi and
Defense Department adviser Richard Perle, this story stated: “The
INC [Iraqi National Congress] has been without question the single
most important source of intelligence about Saddam Hussein.”

Miller airs the INC’s chief complaint: “Iraqi dissidents and ad-
ministration officials complain that [the State Department and
CIA] have also tried to cast doubt on information provided by de-
fectors Mr. Chalabi’s organization has brought out of ITraq.”

Oops: Miller championed the cause of Chalabi, the Iraqi exile
leader who had been lobbying Washington for over a decade to
support the overthrow of Saddam Hussein’s regime. As The Wash-
ington Post revealed, Miller wrote to Times veteran foreign corre-



142 THE EXCEPTION TO THE RULERS

spondent John Burns, who was working in Baghdad at the time,
that Chalabi “has provided most of the front page exclusives on
WMD [weapons of mass destruction] to our paper.”

Times readers might be interested to learn the details of how
Ahmed Chalabi was bought and paid for by the CIA. Chalabi heads
the INC, an organization of Iraqi exiles created by the CIA in 1992
with the help of the Rendon Group, a powerful public relations firm
that has worked extensively for the two Bush administrations. Be-
tween 1992 and 1996, the CIA covertly funneled $12 million to
Chalabi’s INC.® In 1998, the Clinton administration gave Chalabi
control of another $98 million of U.S. taxpayer money. Chalabi’s
credibility has always been questionable: He was convicted in ab-
sentia in Jordan of stealing some $500 million from a bank he es-
tablished, leaving shareholders high and dry. He has been accused
by Iraqi exiles of pocketing at least $4 million of CIA funds.”

In the lead-up to war, the CIA dismissed Chalabi as unreli-
able. But he was the darling of Pentagon hawks, putting an Iraqi
face on their warmongering. So the Pentagon established a new
entity, the Office of Special Plans, to champion the views of dis-
credited INC defectors who helped make its case for war.

As Howard Kurtz later asked in The Washington Post: “Could
Chalabi have been using the Times to build a drumbeat that Iraq

was hiding weapons of mass destruction?”!°

Scoop: “C.I.A. Hunts Iraq Tie to Soviet Smallpox,” by Judith
Miller, December 3, 2002. The story claims that “Iraq obtained a
particularly virulent strain of smallpox from a Russian scientist.”
The story adds later: “The information came to the American gov-
ernment from an informant whose identity has not been disclosed.”

Smallpox was cited by President Bush as one of the “weapons
of mass destruction” possessed by Iraq that justified a dangerous

national inoculation program—and an invasion.



LIES OF OUR TIMES 143

Oops: After a three-month search of Iraq, ““Team Pox’
turned up only signs to the contrary: disabled equipment that
had been rendered harmless by UN inspectors, Iraqi scientists
deemed credible who gave no indication they had worked with
smallpox, and a laboratory thought to be back in use that was
covered in cobwebs,” reported the Associated Press in Septem-
ber 2003."!

Scoop: “lllicit Arms Kept Till Eve of War, an Iraqi Scientist s
Said to Assert,” by Judith Miller, April 21, 2003. In this front-page
article, Miller quotes an American military officer who passes on
the assertions of “a man who said he was an Iraqi scientist” in U.S.
custody. The “scientist” claims that Iraq destroyed its WMD stock-
pile days before the war began, that the regime had transferred
banned weapons to Syria, and that Saddam Hussein was working
closely with Al Qaeda.

Who is the messenger for this bombshell? Miller tells us only
that she “was permitted to see him from a distance at the sites
where he said that material from the arms program was buried.
Clad in nondescript clothes and a baseball cap, he pointed to sev-
eral spots in the sand where he said chemical precursors and other
weapons material were buried.”

And then there were the terms of this disclosure: “This re-
porter was not permitted to interview the scientist or visit his
home. Nor was she permitted to write about the discovery of the
scientist for three days, and the copy was then submitted for a
check by military officials. Those officials asked that details of
what chemicals were uncovered be deleted.”

No proof. No names. No chemicals. Only a baseball cap—and
the credibility of Miller and the Times—to vouch for a “scientist”
who conveniently backs up key claims of the Bush administration.

Miller, who was embedded with MET Alpha, a military unit



144 THE EXCEPTION TO THE RULERS

searching for WMDs, pumped up her sensational assertions the
next day on PBS’s NewsHour with Jim Lehrer:

Q. Has the unit you've been traveling with found any proof of

weapons of mass destruction in Iraq?

JuDITH MILLER: Well, | think they found something more than
a smoking gun. What they've found . . . is a silver bullet in the
form of a person, an Iraqi individual, a scientist, as we've

called him, who really worked on the programs, who knows

them firsthand.

Q: Does this confirm in a way the insistence coming from the
U.S. government that after the war, various Iraqi tongues would

loosen, and there might be people who would be willing to help?

JUDITH MILLER: Yes, it clearly does. . . . That’s what the Bush
administration has finally done. They have changed the politi-

cal environment, and they've enabled people like the scientists

that MET Alpha has found to come forth.!?

Oops: The silver bullet got more tarnished as it was examined.
Three months later, Miller acknowledged that the scientist was
merely “a senior Iraqi military intelligence official.” His explosive

claims vaporized.
A final note from the Department of Corrections: The Times

deeply regrets any wars or loss of life that these errors may have

contributed to.

Up in Smoke

TOM WOLFE ONCE wrote about a war-happy Times correspon-

dent in Vietnam (same idea, different war): The administration



LIES OF OUR TIMES 145

was “playing [the reporter] of The New York Times like an ocarina,
as if they were blowing smoke up his pipe and the finger work was
just right and the song was coming forth better than they could
have played it themselves.”"?

But who was playing whom? The Washington Post reported
that while Miller was embedded with MET Alpha, her role in the
unit's operations became so central that it became known as the
“Judith Miller team.” In one instance, she disagreed with a deci-
sion to relocate the unit to another area and threatened to file a
critical report in the Times about the action. When she took her
protest to a two-star general, the decision was reversed. One Army
officer told the Post, “Judith was always issuing threats of either go-
ing to The New York Times or to the secretary of defense. There
was nothing veiled about that threat.”™*

Later, she played a starring role in a ceremony in which
MET Alpha’s leader was promoted. Other officers were sur-
prised to watch as Miller pinned a new rank on the uniform of
Chief Warrant Officer Richard Gonzales. He thanked her for
her “contributions” to the unit.!"” In April 2003, MET Alpha
traveled to the compound of Iraqi National Congress leader
Ahmed Chalabi “at Judy’s direction,” where they interrogated
and took custody of an ITraqi man who was on the Pentagon’s
wanted list—despite the fact that MET Alpha’s only role was to
search for WMDs. As one officer told the Post, “It’s impossible
to exaggerate the impact she had on the mission of this unit, and
not for the better.”

After a year of bogus scoops from Miller, the paper gave it-
self a bit of cover. Not corrections—just cover. On September
28, 2003, Times reporter Douglas Jehl surprisingly kicked the
legs out from under Miller's sources. In his story headlined
AGENCY BELITTLES INFORMATION GIVEN BY IRAQ DEFECTORS, Jehl
revealed:



146 THE EXCEPTION TO THE RULERS

An internal assessment by the Defense Intelligence
Agency has concluded that most of the information
provided by Iraqi defectors who were made available by
the Iragi National Congress was of little or no value,
according to federal officials briefed on the arrangement.

In addition, several Iraqi defectors introduced to
American intelligence agents by the exile organization
and its leader, Ahmed Chalabi, invented or exaggerated
their credentials as people with direct knowledge of the
Iraqi government and its suspected unconventional
weapons program, the officials said.

The Iraqi National Congress had made some of these
defectors available to . . . The New York Times, which
reported their allegations about prisoners and the

country’s weapons program.

Poof. Up in smoke went thousands of words of what can only
be called rank propaganda.

This Times confession was too little, too late. After an unnec-
essary war, during a brutal occupation, and several thousand lives
later, the Times obliquely acknowledged that it had been recycling
disinformation. Miller’s reports played an invaluable role in the ad-
ministration’s propaganda war. They gave public legitimacy to out-
right lies, providing what appeared to be independent confirmation
of wild speculation and false accusations. “What Miller has done
over time seriously violates several Times’ policies under their code
of conduct for news and editorial departments,” wrote William E.
Jackson in Editor & Publisher. “Jayson Blair was only a fluke devia-
tion. . . . Miller strikes right at the core of the regular functioning
news machine.”'®
More than that, Miller’s false reporting was key to justifying

a war.



LIES OF OUR TIMES 147

And the Times" unabashed servitude to the administration’s
war agenda did not end with Iraq.

On September 16, 2003, the Times ran a story headlined
SENIOR U.S. OFFICIAL TO LEVEL WEAPONS CHARGES AGAINST SYRIA.
The stunningly uncritical article was virtually an excerpt of the tes-
timony about to be given that day by outspoken hawk John R.
Bolton, undersecretary of state for arms control. The article in-
cluded this curious caveat: The testimony “was provided to The
New York Times by individuals who feel that the accusations
against Syria have received insufficient attention.” The article cer-
tainly solved that problem.

The author? Judith Miller—preparing for the next battlefront.

Protesters? What Protesters?

OoN ocTOBER 26, 2002, the Democracy Now! crew headed to
Washington, D.C., to cover a major protest against an attack on
Iraq. Although the police in Washington, D.C., no longer issue of-
ficial estimates of crowd size, they told us unofficially that there
were between 150,000 and 200,000 people.

The next day, The New York Times reported that “fewer people
had attended than organizers had hoped for . . . even though the
sun came out.” NPR reported “fewer than 10,000” showed up.

It was clear to all of us who were actually there (more on
this in a moment), including the police, that the size of the
crowd was significant. In addition to our broadcast on Pacifica,
C-SPAN was carrying the protest live. Anyone watching from
home could clearly see the masses of people. And not all media
outlets misreported the event. The Washington Post headline was
ANTIWAR PROTEST LARGEST SINCE '60S; ORGANIZERS SsAY 100,000
TURNED OUT.



148 THE EXCEPTION TO THE RULERS

The Times had gotten it so wrong that we had to ask: Was the
reporter even there?

Democracy Now! producer Mike Burke got on the case. He
recognized the people quoted in the Times article: They had spo-
ken at a press conference a few days earlier. So he tracked down
each person quoted in the story. There was an MIT professor, a
student from the University of North Carolina, and Eli Pariser, a
staff person with the organization MoveOn.org.

Pariser confirmed that the Times reporter had interviewed him
a few days earlier. The MIT professor told Mike the same thing.

The UNC student said, “She did interview me at the rally—on
my cell phone. I asked her why she wasn't here. She said she was
working on another story.” It turns out that the Times reporter cov-
ering the rally was pulled away to work on the Washington sniper
story that day.

Now, we all know that the Times has an army of reporters it
could deploy to cover any story, but it’s a matter of what they care
about and where they decide to put their resources.

Three days later, The New York Times ran another story on the
same protest. The headline declared that the rally “is said to invig-
orate antiwar movement.”

“The turnout startled even organizers, who had taken out per-
mits for 20,000 marchers,” stated this new, improved Times report.
“They expected 30 buses, and were surprised by about 650, com-
ing from as far as Nebraska and Florida.” The article continued,
“The demonstration on Saturday in Washington drew 100,000 by
police estimates and 200,000 by organizers’.” An accompanying
photo caption noted that the rally was “the biggest antiwar protest
since the Vietnam War era.”

Who do you believe: The New York Times . . . or The New York
Times?

Democracy Now! attempted to question the reporter and her



LIES OF OUR TIMES 149

editors at the Times about their coverage, but the Times declined to
comment. Finally, after we did our show on the misreporting, the
reporter called us and confirmed that she had left the protest be-
fore it had even started. She had seen only the early crowds trick-
ling in, not the actual demonstration. When she realized that the
rally was much bigger, she called in a correction to her editors, but
they didn’t change the numbers.

Numerous people who attended or watched the rallies called
both NPR and the Times to complain. On October 30, NPR ran an
on-air correction. Host Robert Siegel stated: “We erroneously re-
ported on All Things Considered that the size of the crowd was
fewer than 10,000. While Park Service employees gave no official
estimate, it is clear that the crowd was substantially larger than
that. . . . We apologize for the error.”

After Democracy Now! ran a story on the rally article discrep-
ancies, producer Kris Abrams asked a Times editor, “Why didn’t
you print a correction stating that your first article was wrong?”

Because we didn’t make a mistake, he replied.

“Well, what do you call it, then?” she asked.

A matter of emphasis, he answered.





